در این نوشتار میخواهیم نگاهی به مرسدس بنز ESF22 داشته باشیم، خودرویی که از برخی تجهیزات و ویژگیهای ایمنی جلوتر از زمان خود سود برده بود. همراه ما باشید.
نقاط جذب نیروهای برخورد و کیسههای هوا جزو پیش پا افتادهترین ویژگیهای یک خودروی مدرن در سال ۲۰۲۳ محسوب میشوند و هر خودرویی که فاقد چنین تجهیزاتی باشد قطعاً از نظر ایمنی کمبودهای زیادی خواهد داشت؛ اما میخواهیم به دهه ۷۰ میلادی برویم و ببینیم وضعیت ایمنی خودروهای آن زمان چگونه بوده است. مرسدس بنز یکی از خودروسازان پیشتاز در زمینه تحقیقات ایمنی خودروها بوده و با پروتوتایپ ESF22 خود پیشبینیهای جالبی از آینده صنعت خودرو داشته است.
ESF22 سال ۱۹۷۳ در مراسمی ویژه در کیوتو ژاپن معرفی شد. خودروی موردبحث بر پایه نسل W116 مرسدس بنز S کلاس که یک سال قبلتر معرفی شده بود شکل گرفت و بیشتر روی تجهیزات ایمنی تمرکز داشت. اگرچه خودروی موردبحث از نظر ظاهری مشابه S کلاس بود اما بخش جلوی آن کاملاً در سلطه قطعات پلاستیکی مشکیرنگ که جاذب نیروهای برخورد بودند قرار گرفته بود. مرسدس بنز بجای تریم کروم براق از جلوپنجره پلاستیکی استفاده کرده بود و دلیل آن را نیز حفاظت از عابران پیاده ذکر میکرد. مهندسان این برند همچنین چراغهای جلو را داخل کاسهها نصب کرده بودند تا از جراحت ناشی از شکستگی شیشه چراغها جلوگیری شود.
راننده پیش روی خود یک فرمان بزرگ با پوشش نرم را میدید. داشبورد نیز جنس نرمی داشت و تمامی سرنشینان میتوانستند روی کمربند ایمنی در زمان تصادف حساب باز کنند. مرسدس بنز ESF22 همچنین از تجهیزات ایمنی پیشرفتهای نسبت به محصولات قبلی مرسدس سود میبرد که از جمله آنها میتوان به ترمزهای ضد قفل و برفپاککن چراغهای جلو اشاره کرد. ژرمنها مدعی بودند این سدان بزرگ و مفهومی باعث حفاظت سرنشینان در زمان وقوع تصادفات شاخبهشاخ یا برخورد با موانع سخت همچون دیوار خواهد شد. چنین عملکردی برای خودرویی در بیش از نیمقرن پیش قابلتوجه به نظر میرسد.
ESF22 هرگز راهی خط تولید نشد هرچند از ابتدا نیز هدف این نبود. البته برخی از ویژگیهای آن در دیگر مدلهای تولیدی بکار رفت. برای مثال ترمزهای ضد قفل در لیست آپشن های W116 سال ۱۹۷۸ قرار گرفت و نسل W126 مرسدس S کلاس نیز به اولین مرسدس مجهز به کیسه هوا در سال ۱۹۸۰ بدل شد. سنت تست تکنولوژیهای جدید در آزمایشگاههای سیار یا همان خودروهای مفهومی همچنان ادامه داشت و کانسپت اتو ۲۰۰۰ مرسدس در سال ۱۹۸۱ یک خودروی لوکس را برای هزاره جدید به نمایش میگذاشت. این رویه تا سالهای اخیر نیز ادامه داشته و شاهد معرفی پروتوتایپ برقی EQXX در سال ۲۰۲۱ بودهایم.
RENAULT MEGANN
۶ فروردین ۱۴۰۲به نظر من جلوتر بودن از زمان نه مهمه نه جالب
بهترین بودن در زمان خودش مهمه
Reza Waffen SS
۶ فروردین ۱۴۰۲اونوقت میشی مثل شرکت های کمونیستی همچون لادا یا یوآز . چون هیچ هدف و راه و خط مشی هم واسه خودت نداری تو اولین چاله گیر میکنی و اگه پیشرفتی هم داشته باشی فقط میتونه تا یه برهه زمانی نگهت داره و بعدش همه ازت جلو میزنن تو همچنان مثل شرکت های فرغون سازی ایرانی به ارابه هات مینازی
مهردادکمال
۶ فروردین ۱۴۰۲کاربر رضا خیلی زیبا توضیح دادی مرسی
Reza Waffen SS
۷ فروردین ۱۴۰۲سپاس فراوان 🙌
MohammaD
۶ فروردین ۱۴۰۲خوب خیلی وقتا همین جلو بودن نسبت به زمان ، برتری رو رقم میزنه . حقیقتا نفهمیدم تعریفتون از برتری چیه که نوآوری درش نمی گنجه
RENAULT MEGANN
۶ فروردین ۱۴۰۲بله نو اوری باشه
اما مثلا فرض کنید الان یک خودرو شبیه خودروهای سال۲۰۷۰داشته باشیم
مثلا سایبرتراک
خب این اینده رو نشون میده واز زمونش جلوتره
اما ایا بهترین خودروی دهه ۲۰۳۰میشه؟؟
مثلا ما نسل جدید خودروهای بی ام و رو دیدیم ولی خوشمون نیومد
برتری یعنی اینکه یه خودرو قیمتش پایین باشه امکاناتش زیاد باشه در حد ممکن وبیشتر از رقبا
Alan.r
۶ فروردین ۱۴۰۲🇩🇪The best or no thing 🇩🇪
R/T
۶ فروردین ۱۴۰۲ایول عجب چیزی بود
مازیار
۶ فروردین ۱۴۰۲اتاق W116 مرسدس شاید خاطره انگیز ترین مدل و دارای بیشترین نوآوری برای دنیای خودرو بود
زیزیگولو
۶ فروردین ۱۴۰۲مرسدس بنز ESF22 مدل ۱۹۷۳ ماشینی که در گذشته مثل آینه جهان نما آینده رو به تصویر میکشیده
مریم
۶ فروردین ۱۴۰۲بنز و دیگر هیچ
ARIAN
۶ فروردین ۱۴۰۲لامصب این بنز سلطان نوآوریه! واقعا کامل ترین برند خودروسازی دنیاست. تو تمام سگمنت ها ماشین داره تولید میکنه اون هم با تنوع انجین بالا. تو ماشین های سنگین و کامیون داره ماشین میزنه. هایپرکار مثل ای ام جی وان تولید میکنه. سوپراسپرت مثل اس ال اس تولید میکنه. توی فرمول یک یکی از پرافتخارترین تیم های دنیاست. چه میکنه این مرسدس بنز افسانه ای!
Roham
۷ فروردین ۱۴۰۲شبیه بامو های هم نسلش شده بوده
یاد جلو پنجره سپر آفریقایی افتادم