آنها میگویند دیگر مثل گذشته خودرو نمیسازند؛ و خب شاید حق با آنها باشد… ولی مصرفکنندگان هم مثل سالهای گذشته نیستند. چه کسی میتواند در روزگار مدرن یک خودرو را بهصورت روزمره و به مدت بیش از ۳۰ سال متوالی براند؟ هیچکس!
این مرسدس بنز W114 که مشاهده میکنید اکتبر سال ۱۹۷۶ خط تولید را ترک کرده است. گرگوریس ساکینیدیس راننده تاکسی اهل یونان است که این مرسدس بنز 240D را در سال ۱۹۸۲ و با کارکرد حدود ۲۰۰ هزار کیلومتری خریداری کرد. او مرسدس داستان ما را هر روز میراند و مسافران را از یک نقطه به نقطه دیگر میرساند. تا سال ۱۹۸۸ این خودرو کارکرد ۱ میلیون کیلومتر را ثبت کرده بود. سالها گذشت و بر میزان پیمایش این خودرو افزوده شد…
گرگوریس به خوبی از مرسدس خود مراقبت میکرد. او هر زمان که نیاز بود قطعات و مایعات موردنیاز خودرو را تعویض میکرد و البته هیچ نکتهای را نادیده نمیگرفت. او همچنین به بدنه خودرو هم اهمیت میداد و خراشها را رفع میکرد. در اولین سالهای آغازین قرن ۲۱ کارکرد این مرسدس به ۴.۶ میلیون کیلومتر رسیده بود و به همین خاطر نام گرگوریس و خودرواش در صنعت خودرو مشهور شد.
اگر میپرسید که رسیدن به چنین کارکردی چگونه ممکن شده باید بگوییم او در طول این سالها دو بار پیشرانه را تعویض کرده است. البته جای تعجبی وجود ندارد چراکه این مرسدس در برهههایی از زمان بهصورت ۲۴ ساعته و بیوقفه کار کرده است. راننده این مرسدس همچنین در کارهای خیریه نیز حضور داشته و در زمان جنگ بالکان چندین بار پزشکان و پرستاران را بین شهرها جابجا کرده است.
در سال ۲۰۰۴ بود که این راننده تاکسی یونانی تصمیم گرفت خودروی خود را به موزه مرسدس بنز اهدا کند. در عوض یک دستگاه C200 به او اهدا شد. مرسدس بنز W114 هماکنون بالاترین میزان کارکرد بین محصولات مرسدس بنز در دنیا را داشته و در حال خاضر در موزه این خودروساز به نمایش درآمده است.
بله درست است، آنها دیگر مثل گذشته خودرو نمیسازند…
محمد
۲۲ آبان ۱۴۰۰فوق العاده است
Reza Waffen SS
۲۲ آبان ۱۴۰۰👏👏👏
GT
۲۲ آبان ۱۴۰۰وااای مطلب فوق العاده ای بود، اشکم در اومد🥺
رضا
۲۲ آبان ۱۴۰۰راننده تاکسی به این میگن
ABOLFAZL.RAHMANI
۲۲ آبان ۱۴۰۰بله کاملا درسته 👏👏
واقعا دریک کلام میشه آنها دیگر مثل گذشته خودرو نمیسازند
دیگه اون استقامت قدیمی رو خودروهای مدرن ندارن برا همین بعضی ها خودرو های کلاسیک رو بیشتر میپسندند
یکی از بهترین مطالب عمرم بود
Aran+Milan
۲۲ آبان ۱۴۰۰یادمه رئیس تویوتا چند سال پیش گفت ما دیگه نمیتونیم ماشینی بسازیم که ۳۰ سال کار کنه درواقع اعتراف کرد که کیفیتو آوردن پایین
حسین
۲۲ آبان ۱۴۰۰چند سال پیش؟
datsun
۲۲ آبان ۱۴۰۰عمر ماشینها بسته به موجود بود قطعاتشه قطعه باشه صد سال دیگه هم میشه از همین بنز کار کشید همه قطعات یک ماشین قابله تعویضه.
کیانوش
۳ دی ۱۴۰۰ببین کیفیت تویوتا همونه که بود تویوتا حتی واسه بی اهمیت ترین قطعات خودرو سه تا نمونه مفهونی میسازه و تو اون چند سال پیش از تولید خودرو هر سه نمونه تست میشن اما خودرو های اون زمان به پیچیدگی الان نبودن هرچقدر تعداد قطعات بره بالاتر قطعا تعداد خرابی ها هم بیشتر میشه خصوصا قطعات الکتریکی هیچ قطعه الکتریکی که تو ماشین ها استفاده میشن سی سال دوم نمیارن شاید تلویزیون و ظبط صوت داشته باشیم تو خونه ها قدیمی اما اینکه قطعات تو خونه اسفاده بشه خیلی فرق میکنه با ماشینی که مدام در حال حرکته
امیر
۲۲ آبان ۱۴۰۰خیلی فوق العادست ، خیلی وقت پیش ها یک نفر هم با پراید 1 میلیون کیلومتر راه
رفته بود.
ممد ژانگولر
۲۲ آبان ۱۴۰۰به پاس قدردانی بیارنش ایران خودرو قسمت دبیرخانه
Clean Energy
۲۲ آبان ۱۴۰۰بنزه بنزه…
الکی نیست بابا
ABOLFAZL.RAHMANI
۲۲ آبان ۱۴۰۰اون خودرو یونانی با اینکه قدرت اش خیلی بیشتر از بوگاتی اما سرعت اش ۴۹۰ تا است
رکورد بوگاتی رو میزنه لایک 👍
رکورد رو نمیزنه دیس لایک 👎
Aboaldazl demon
۲۲ آبان ۱۴۰۰واقعا مرسدس بنز فوقالعادس
(Saeed(peugeot
۲۲ آبان ۱۴۰۰دوستان من خودم چند سال پیش شنیدم اصلا یه قانون تو صنعت جهانی خودرو وضع شده که خودرو باید بعد یه مدت واقعا خراب بشه و نیاز به تعویض قطعات و غیر…. داشته باشه ……
تا چرخه / تعمیر کار و شرکتهای تولید لوازم یدکی و و شغل های مرتبط به این حوزه فلج نشن …..
دقیقا بنز و تویوتا خودرو میساختن یک عمر خراب نمیشد
Philipp
۲۲ آبان ۱۴۰۰حالا با الکتریکی شدن تمام این شغل ها نابود میشن
و دوباره بر می گردیم به همون سنت قبلی که ماشینی خراب نمیشه
Mad.z.Max
۲۲ آبان ۱۴۰۰اگه فکر میکنی اصلی ترین بخش خودروی برقی که باتریش باشه، به استهلاک نمی افته، سخت در اشتباهی..
Philipp
۲۲ آبان ۱۴۰۰فقط اون به استهلاک میوفته مثل گوشی موبایل
و کلی شرکت ساخت بلبرینگ روغن وووو همگی نابود میشن
علاوه بر اون تعویض باتری کار بسیار ساده تری از فهمیدن شل بودن یک بلبرینگ چند سانتی متری هست
Mad.z.Max
۲۲ آبان ۱۴۰۰قیمت باتری به حدی بالاس، که تو جایی مثل آمریکا، مثلا دور انداختن یه پریوس پنج سال شیش کار کرده به صرفه تر از یبار تعویض باتریشه گاهی.
درکل ننیشه انقد با اطمینان گفت این خوبه اون بده..
datsun
۲۲ آبان ۱۴۰۰این قانون تو فرانسه وضع شده بود و هنوز هم هست
کیانوش
۳ دی ۱۴۰۰درست نیست ببین ی تویتا مدل چهل سال پیش رو با ی تویتا الان یا لکسوس الان مقایسه کنی میفهمی یا بنز چهل سال پیش رو با اس کلاس الان میقهمی خودروهای الان حداقل پنج برابر خودروهای اون موقع قطعات دارن که بیشترشون هم الکترونیکی و اینکه قطعات الکترونیکی رو خودروساز ها خودشون نمیسازن از شرکت های فناوری تهیه میکنن همین الان امار رو ببینی بشتر تعمیرات خودرو ها مربط به قطعات برقی یا نرم افزار و کامپیوتر خودرو میشه وگرنه موتوری که بتز میزاره رو خودروش هنوزم میتونه سی سال وار کنه یا موتور تویوتا قبلا خودروساز ها خودشون ماشین رو میساختن برقشم بوش میساخت ازش مطعن بودن ولی الان هر خودرو هزار جور قطعه الکتریکی داره و کارخونه ها لنگ چیپن و به خاطر چپ تولیدشون خیلی کم شد من خودمم سادگی و طراحی خودروهای قدیمی رو دوست دارم اما نمیدونم داشتید یا سوار شدی تویوتا یا بنز سی چهل سال پیش درسته راه میره و سرحاله اما خیلی مشکلات ریز و ررشتی هم دارن یعنی احتمال اینکه ی ماشین قدیمی که واقعا کار کرده باشه و کم ایراد مونده باشه خیلی کمه مگر اینکه صاحبش حداقل هفته ای ی بار بهش رسیده باشه
Philipp
۲۲ آبان ۱۴۰۰از قدرتش همین کافیه که توانایی آفرودش از خیلی از کراس اوور های امروزی بیشتره با این که یک سدانه…
( Amirreza ) 🇩🇪 Mercedes Benz : Engineered to move the human spirit 🇩🇪
۲۲ آبان ۱۴۰۰بله درست است، آنها دیگر مثل گذشته خودرو نمیسازند…
نمیتونن بسازن ، نه اینکه کیفیت کمتر شده باشه ، اتفاقا کیفیت قطعات فنی و بدنه و ادوات بیشتر شده منتها مشکل اصلی تکنولوژیه ، هرچی چیز های قابل خراب شدن در یک ماشین کمتر باشن استهلاک اون ماشین کمتره ، تمام ماشینایی که به دوام خیلی خیلی بالا معروفن کابینشون انگار ما ۲۰ سال پیشه و بازدهی موتورشون در حد ماشینای قدیمیه ، خودروساز ها دو راه داشتن ، یا دوام رو قربانی تکنولوژی کنن ، یا تکنولوژی رو قربانی دوام ، که هرکدومشون یه انتخاب کردن ، تویوتا و جنرال موتورز ( بخش اقتصادی و suv های کاربردیش ) و فورد ( مثل جنرال ) و … انتخاب دوم رو کردن و برند های لوکس مثل بنز و پورشه ترجیح از راه قربانی کردن دوام وارد شن ، که هر کس در این مورد نظری داره که بعضیا ماشینا و شرکته دسته ی اول رو ترجیح میدن و بعضیا دسته دوم رو
GT
۲۲ آبان ۱۴۰۰اما لکسوس برندی هست که تکنولوژی و دوام را با هم داره
( Amirreza ) 🇩🇪 Mercedes Benz : Engineered to move the human spirit 🇩🇪
۲۲ آبان ۱۴۰۰دوامش در حد تویوتا نیست چون آپشن و تکنولوژیاش بیشتره و البته آپشنها و تکنولوژیاش نسبت به رقباش واقعا کمتره شما طراحی کابینش و آپشن ها و بازدهی موتورشو با بنز و … مقایسه کنی به اونا نمیرسه در واقع لکسس میشه گفت 50 درصد بادوامه و 50 درصد تکنولوژیک یا 70 30 یا هرچیز دیگه ای اما مهم اینه که هیچ خودرو و خودروسازی از این قائده فاکتور گرفته نمیشه
Karl Benz
۲۲ آبان ۱۴۰۰واقعا مرسدس الانم عالیه ولی قدیم یه چیز دیگه بود . اصلا اسم بنز رو هم میبردی یه ابهت خاصی داشت .
میثم
۲۲ آبان ۱۴۰۰بحث قربانی کردن کیفیت و دوام و اینکه عمدا این کارا و میکنن یه چیزه،
یه بحث دیگه هم هست اینکه خود مردم هم دیگه یه ماشینو ۳۰ سال سوار نمیشن.
ماشینا هرچی میگذره با نیازهای امروزی مردم منطبقتر میشن و استانداردهای ایمنی، رفاهی و کیفیت سواریشون مطابق نیاز روز و آخرین تکنولوژیها تنظیم میشه.
و اینکه طرف ماشین میخره و وقتی جدیدش میاد دوست داره جدزده رو داشته باشه، قدیمی رو ردش میکنه جدیده رو میخره.
من که خودم در حالت نرمال بیشتر از ۶_۷ سال دوست ندارم یه ماشینو سوار بشم
البته تمام موارد بالا رو در مورد خارج از مرزهای ایران گفتم
یوسف
۲۲ آبان ۱۴۰۰من واسه مرسدس های قدیمی احترام زیادی قائلم و واقعا دوستشون دارم… ولی واسه مرسدس های 1996 به بالا هیچ ارزشی قائل نیستم و ازشون بدم میاد
Clean Energy
۲۲ آبان ۱۴۰۰مطالب شما بسیار آموزنده و تنذ بود
لطفا دیگر نفرستید تا زنده بمانیم
ممنون از شما که به فکر ما هستید
GT
۲۳ آبان ۱۴۰۰مرسدس های ۱۹۹۶ به بالا هم هیچ ارزشی برای تو قائل نیستن و ازت بدشون میاد. 😁😂(شوخی)
Clean Energy
۲۳ آبان ۱۴۰۰(واقعیت)
مرتضی
۲۲ آبان ۱۴۰۰چرا عقب ماشینش افتاده؟
ARMAN
۲۲ آبان ۱۴۰۰به کارکرد نگا کردی؟
میثم
۲۲ آبان ۱۴۰۰ربطی به کارکرد نداره
مدل 220 یا اصطلاحا چراغ معماری رو تو ایران زیاد دیده بودم با کارکردهای نرمال صندوقشون خودشو می انداخت
ایراد فنی داره
بالاخره تکنولوژی 40-50 سال پیشه
دانیال
۲۲ آبان ۱۴۰۰گرگوریس خودشم جزو با دوامترین آدماس . ۳۰ سال مسافر کشی خیلی حوصله میخواد خدایی
مهدی
۲۲ آبان ۱۴۰۰واقعا ماشاالله
بی نظیر بود این مطلب
" Swedish Arrogant Tiger "
۲۲ آبان ۱۴۰۰واقعا زیباست، هم دوام مذسدس و هم سلیقه راننده ستودنیه.