مرسدس بنز

تاکسی مرسدس بنز 1977 با پیشرانه بی ام و؛ خستگی‌ناپذیر و بادوام!

یکی از مشهورترین تاکسی های مرسدس بنز در کشور لبنان با نام “عزیز لبنان” شناخته می‌شود و البته خودروی عادی‌ای هم نیست چراکه سدان W123 ژرمن‌ها زیر کاپوت خود پیشرانه مرسدس بنز را حمل نمی‌کند.

در واقع آنچه قلب تپنده عزیز لبنان را تشکیل می‌دهد پیشرانه بی‌ام‌و است که باعث می‌شود این خودروی ۴۶ ساله هنوز هم مثل ساعت کار کند. مالک خودرو اکرم ابو عزیز است که ۱۲ سال قبل سدان موردبحث را خریداری کرد. مالک ۵۸ ساله تاکسی مرسدس بنز می‌گوید علیرغم سن بالای خودرو شاهد عملکرد خوب و مناسب پیشرانه است. W123 موردبحث جدای از به‌کارگیری رنگ‌های پرچم لبنان در بدنه و کابین نشان یک هواپیما را نیز روی کاپوت حمل می‌کند تا این‌گونه ارادت خود به ارتش لبنان را نیز نشان دهد.

زمانی که صندوق‌عقب تاکسی مرسدس بنز را باز کنید شاهد یک چکش خواهید بود که راننده در مواقع نیاز به شیوه‌ای کاملاً سنتی خودرو را تعمیر می‌کند! ویدئوی منتشر شده از تاکسی موردبحث خیلی وارد جزئیات پیشرانه بی‌ام‌و نمی‌شود اما با توجه به بلوک پیشرانه به نظر می‌رسد نیروگاه آهنین خودرو از نوع ۴ سیلندر M42 باشد. این پیشرانه تنفس طبیعی با حجم ۱.۸ لیتری از اواخر دهه ۸۰ میلادی تا اواسط دهه ۹۰ میلادی و در نسل‌های E30 و E36 سری ۳ بکار رفت. اولین پیشرانه تولید انبوه بی‌ام‌و با طراحی DOHC حدود ۱۳۴ اسب بخار قدرت و ۱۷۲ نیوتون متر گشتاور تولید می‌کرد و بعدها خروجی آن به ۱۳۸ اسب بخار افزایش یافت.

مرسدس بنز تعداد ۲.۷ میلیون دستگاه W123 را بین سال‌های ۱۹۷۶ تا ۱۹۸۶ تولید کرد. نسخه‌های زیادی از این خودرو در دسترس بودند که شامل جامبو تاکسی موجود در تصاویر بود. متأسفانه اکرم ابو عزیز روزهای سختی را در به‌کارگیری خودروی خود تجربه می‌کند زیرا قیمت سوخت در لبنان افزایش یافته و تورم نیز به ۱۲۰ درصد رسیده است. هزینه پر کردن باک سوخت تاکسی مرسدس بنز معادل ۱۰۰ دلار است و مالک می‌گوید اگر پسرش برای او پول نمی‌فرستاد امکان سرپا نگه داشتن خودرو را نداشت.

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۳۳ رای

شاهین احمدزاده

نویسنده و مترجم مجله "پدال"

مطالب مشابه

‫۱۵ دیدگاه‌ها

  1. R/T

    ۲۴ اسفند ۱۴۰۱
    سوابق: (962 ديدگاه)

    به به موتور بی ام و

    موافقم 38
    مخالفم 8
    1. RENAULT5

      ۲۴ اسفند ۱۴۰۱
      سوابق: (1113 ديدگاه)

      به به قیمت بنزین

      موافقم 7
      مخالفم 14
  2. IMAN1199

    ۲۴ اسفند ۱۴۰۱
    سوابق: (32 ديدگاه)

    تنها راهی که بنز بتونه قابل اطمینان باشه همینه، تعویض موتور با موتوری غیر از بنز بقیشم که یه تیکه آهنه
    اینجا طرف رفته موتور ارزون بیمر انداخته وگرنه LS یا JZ تو کاپوت بنز غیر قابل اطمینان کارو تموم میکرد.

    موافقم 13
    مخالفم 98
    1. حسین

      ۲۴ اسفند ۱۴۰۱
      سوابق: (3001 ديدگاه)

      بنز با موتور فابریک با کارکرد بالای یک میلیون هم داریم.

      موافقم 43
      مخالفم 9
    2. توحید

      ۲۴ اسفند ۱۴۰۱
      سوابق: (34 ديدگاه)

      خدمت دوستان عزیز عرض کنم که جهت دوام قطعات و موتور انواع ماشین فقط کافیه یه سر به بازار درب و داغون کشور خودمون بزنن
      محض اطلاع قیمت ب ام و سری 5، X3، سری 3 و … رو با بنز های هم نسلشون مقایسه کنین
      اونوقت میفهمین که کدوم استهلاک بیشتر و به تبع قیمت کمتری دارند !!!!
      و اگه بیشتر دوست داشتین بررسی کنین سایت های خارجی فروش خودرو های دست دوم رو ببینین

      موافقم 37
      مخالفم 8
      1. IMAN1199

        ۲۴ اسفند ۱۴۰۱
        سوابق: (32 ديدگاه)

        خودروهای آلمانی کلا از لحاظ قابلیت اطمینان بدترین هستن و کلا از همه لحاظ خوب نیستن و آمریکا و ژاپن کلا از لحاظ قابلیت اطمینان برترین هستن و هیچ کس به گردشون هم نمیرسه و حتی نزدیکشون هم نمیشه و نسخه های تخصصی دارن که تو ارتش ها استفاده میشه مثلا کامیون های اوشکوش که کامیون های اروپایی (آلمانی) مثل بنز تو قابلیت اطمینان و آلیاژ و متریال و عملکرد آفرود و کلا همه چی حتی نزدیکشون هم نمیشن این خودروها همه بالای ۳ تن وزن دارن و تخصصی ارتش هستن حتی به آدم های عادی فروخته نمیشن و کلا برترین هستن اگر میخواید میتونم تا فردا صبح بحث کنم و لینک بدم البته من از خودروهای آلمانی بدم نمیاد و بشدت تحسینشون میکنم فقط با نظر های تعصبی افراد متعصب و کلا بی اساس مخالفم

        موافقم 7
        مخالفم 66
        1. مازیار

          ۲۴ اسفند ۱۴۰۱
          سوابق: (3300 ديدگاه)

          نه نه اصلا لازم نیست تا صبح بحث کنی و لینک بدی
          حرف شما سند

          موافقم 27
          مخالفم 4
        2. توحید

          ۲۴ اسفند ۱۴۰۱
          سوابق: (34 ديدگاه)

          این دو برند هر دو آلمانی ان
          و جهت بررسی استقامت و استهلاک رجوع دادم به بازار های واقعی
          کسی صحبتی از ژاپنی و آمریکایی نکرده
          و جهت خودرو های نظامی گل سرسبدشون بنز Gکلاس است که به سفارش ارتش ایران ساخته شده و هنوز هم در مراسم رژه ارتش بعد از گذشت 44 سال ازش استفاده میشه

          موافقم 16
          مخالفم 5
    3. iman1199

      ۲۴ اسفند ۱۴۰۱
      سوابق: (1864 ديدگاه)

      شما هنوز از من در حال فشار خوردن هستی که هنوز با کپی کردن اسم من کامنت میزاری ؟

      مشکلی نیست راحت باش هرچقدر که به استاک کردنت ادامه بدی ما هستیم و بجاش واقعیتش رو میگیم
      همین بنز هم با موتور های اورجینال خودش اثبات کرده با دوام ترینه که در کنار موتور ls جنرال موتورز موتور هایی مثل سری om مرسدس بنز از اروپا و امریکا رکورد دار بادوام ترین موتور های جهان هستن با بیشترین میانگین کارکرد بالای چهار۴ میلیون کیلومتر شماره۱یک بیشترین قابلیت اطمینان رو دارن کلا این موتور ب ام و بعد از اینها هم همینطور مثل اونها بسیار بادوامه و از با دوام ترین هاست
      در حال حاضر هم سیاست های تولید خودروسازی مثل ب ام و تغییر کرده و بیشتر محصولاتش پرفورمنس بالایی دارن درحال حاضر کمتر خودروسازی هنوز اقدام به تولید با اولویت دوام و کارکرد بالا اقدام می‌کنه که البته هنوز دوام افسانه ای محصولات دهه ۷۰ و ۸۰ میلادی نمیرسن ولی هنوزم با نسبت کمتری نسبت به دهه ۷۰ یا ۸۰ میلادی هستن سازندگانی که بعد از اینها هم اقدام به تولید محصولات بادوام و اقتصادی و مقرون به صرفه میکنن پس نمیشه محصولات جدید و با فلسفه ساخت متفاوت یک سازنده رو با محصولات قدیمی و.. مقایسه کنید

      موافقم 26
      مخالفم 6
      1. iman1199

        ۲۴ اسفند ۱۴۰۱
        سوابق: (1864 ديدگاه)

        درضمن شما که اسم من رو کپی کردی و استاک میکنی

        میخوای اسم های قبلبیت رو بگم که چی بودن و از چه زمانی و چه نظراتی بودن و چه نظراتی دادید؟ همه رو آرشیو دارم ولی درست نیست بگم یا اسم بیارم چون از کاربران قدیمی پدال هستی و فن متعصب زاپنی
        فقط این رو بگم که کار شما بسیار زشت و گستاخانه هست که با کپی کردن اسم و سو استفاده از حرفای دیگران این کارای چیپ رو میکنی
        تعجب میکنم که چطور بن نمیشن این کاربران سن شما هم به بچه های مدرسه ای هم نمیخوره که بگیم مدارس تعطیل شد این اومد از شما بعیده دیگه

        موافقم 15
        مخالفم 10
        1. JaMsHiD

          ۲۴ اسفند ۱۴۰۱
          سوابق: (2767 ديدگاه)

          اگه بری نگاهی به پیشرانه های برتر سال بندازی که تو همین پداله تویوتا و بعد هوندا و بعدش بی ام و و انجین های شرکت های دیگه مثل فراری و فورد و فولکس واگن بود

          مرسدس واقعا عالیه انجین هاش پرفورمنس بالایی هم دارن مثل پیشرانه m156 که روی مرسدس بنز C63 black edition که واقعا پرفورمنس بالایی دارن
          ولی تاپ و درجه یک با کارکرد میلیونی نیست و تو بحث دوام خیلی حرفی برا گفتن ندارن

          موافقم 8
          مخالفم 7
      2. JaMsHiD

        ۲۴ اسفند ۱۴۰۱
        سوابق: (2767 ديدگاه)

        یه سر بزنی میبینی مورد اعتماد ترین انجین ها و پر طرفدار ترین اول ال اس و بعدشم موتور های تویوتا و ژاپنی و آمریکایی هست . لطفا خیلی آمریکای کبیر و جنرال موتورز رو تو بحث استحکام و عمر موتور به آلمان نچسبون

        موافقم 1
        مخالفم 6
        1. iman1199

          ۲۴ اسفند ۱۴۰۱
          سوابق: (1864 ديدگاه)

          نه چون وقتی این واقعیت وجود داره چرا انکار شه مرسدس بنز آلمان هم مثل امریکایی ها بادوامترین انجین رو داره حلا نمیگم بقیه اروپایی ها ولی قطعا مرسدس هم تو این زمینه برتری خودش ر‌و سالها پیش اثبات کرده پس نیازی به اثبات من یا هیت دادن شما نداره

          موافقم 7
          مخالفم 2
        2. iman1199

          ۲۴ اسفند ۱۴۰۱
          سوابق: (1864 ديدگاه)

          یعنی زمانی که هدف و اولویت تولید ساختن خودروی بادوام بود اول بودنو بادوامترین ها رو میساختن ولی الان اولویت ساخت اکثر محصولاتش پرفورمنس بالا تجهیزات و تکنولوژی های بالا و چیزای دیگه هستن پس هرکدوم سرجای خودش درسته

          موافقم 8
          مخالفم 1
  3. 13

    ۲۴ اسفند ۱۴۰۱
    سوابق: (57 ديدگاه)

    مرسدسی که قلبش برای بی ام و می‌تپد

    موافقم 19
    مخالفم 2

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.

دکمه بازگشت به بالا