این روزها که سدانهای اسپرت به لطف موتورهای توربوشارژ و فناوری هیبرید به قدرتهای ماورایی رسیدهاند؛ مقایسهی سوپرسدانهای بنز و بیامو و آئودی ساخت ۱۹۹۲، جالب توجه است.
با سه تا از سریعترین سدانهای تولیدی که دنیا تاکنون به خود دیده آشنا شوید. آیا شتاب صفر تا ۹۶ کیلومتر ۶.۱ ثانیه مغز شما را درگیر میکند؟ این شتاب متعلق به کندترین عضو جمع است. چنین شتابی در خودروهایی ارائه میشود که به همان اندازه که روی پرفورمنس تمرکز دارند، لوکس هم هستند. هر سه خودرو بهصورت استاندارد از تودوزی چرمی، کنترل تهویه خودکار و سیستم صوتی درجهیک بهره میبرند و فضای کافی برای حمل چهار نفر با چمدانهایشان را دارند. اولین عضو این جمع بامو M5 است. این یک سری ۵ سدان بود که برای اولین بار در سال ۱۹۸۵ توسط بخش موتوراسپرت بامو به هیولایی با ۲۶۰ اسب بخار قدرت تبدیل شد و سپس سازندهٔ آلمانی نسل دوم آن را با پیشرانهٔ حجیمتر و قویتر در سال ۱۹۹۱ به بازار فرستاد.
مرسدس بنز نیز پس از دیدن تیونرهای مستقلی مثل AMG که محصولاتش را بهطور موفقی تقویت میکردند، برای سال ۱۹۹۲ مدل اسپرت کارخانهای 500E را تولید کرده است. این خودرو که توسط پورشه برای مرسدس مونتاژ میشود، یک سدان 300E است که در سینهٔ آن قلب آتشین ۵ لیتری V8 آلومینیومی قرار گرفته یعنی همان موتوری که برای مدل اسپرت 500SL توسعه پیدا کرده است. یک سیستم تعلیق فوقالعاده، چرخهای بزرگتر و پانلهای بدنهٔ عریضتر هم این موتور قدرتمند را همراهی میکنند. تازهواردترین عضو گروه هم مدل جدید آئودی S4 است. این درواقع یک سدان آئودی ۱۰۰ تقویتشده با سامانهٔ چهارچرخ محرک، سیستم تعلیق اسپرت، مجموعهای از تغییراتی بیرونی و داخلی و نسخهٔ ارتقاءیافتهای از پیشرانهٔ ۲.۲ لیتری پنج سیلندر توربوشارژ آئودی است.
مقام سوم: آئودی S4
نقاط قوت: کابین درجهیک، ظاهر شیک، پرفورمنس چهارفصل
نقاط ضعف: کاهش قدرت ترمزها در طول رانندگی، واکنشهای تنبل
S4 به خاطر ویژگیهایی مثل ظاهر شیک و کابین پر از آمپر، تا حد زیادی ما را به یاد یک جت تجاری میاندازد. هرچند این کوتاهترین فاصلهٔ محوری گروه را دارد اما کشیدهترین و عریضترین عضو جمع است درعینحال کوچکتر از همه احساس میشود. S4 با آمپرهای متعدد، متریال باکیفیتی شامل چرم، پلاستیک نرم و چوب و بیشترین فضای پای عقب در بین این سه، کابین جت مانندی دارد.
پیشرانهٔ ۲.۲ لیتری پنج سیلندر خودرو نیز با توجه به حجم خود قدرت قابلتوجهی تولید میکند (۲۳۰ اسب بخار) و با صدای غرغر و توربین مانندی که به شنیدن آن از موتورهای پنج سیلندر آئودی عادت داریم به ردلاین خود میرسد. این پیشرانه پرفورمنس قابلتوجهی را فراهم میکند و خودرو را ظرف تنها ۶.۱ ثانیه از صفر به سرعت ۹۶ کیلومتر بر ساعت میرساند. بااینحال، دو سدان دیگر به لطف پیشرانههای بزرگتر و قویتر، بسیار سریعتر هستند. حداکثر سرعت آئودی نیز روی تنها ۲۰۵ کیلومتر بر ساعت محدود شده است. علاوه بر این، نهتنها گشتاور ۳۵۰ نیوتن متری موتور آئودی از دو رقیب خود کمتر است بلکه با تأخیر توربو هم مواجه خواهد بود.
در همین حال، هرچند ترمزها توانستند خودرو را از سرعت ۱۱۰ کیلومتر بر ساعت در تنها ۵۲.۱ متر متوقف کنند اما در طول رانندگی نسبتاً تهاجمی ما قدرت توقف آنها بشدت کاهش پیدا کرد. S4 با قیمت پایهای که از ۴۵,۵۰۰ دلار آغاز میشود، با اختلاف ارزانترین خودروی این جمع است و از نقاط قوت زیادی مثل کابین فوقالعاده، پرفورمنس درخشان و کشش سیستم کواترو در هر شرایط آب و هوایی برخوردار است اما این جت چهارچرخ در برابر رقبای قویتر خود خیلی آسان شکست خورد.
مقام دوم: مرسدس بنز 500E
نقاط قوت: سرعت خیرهکننده، شاسی سرزنده، ساختار تانک مانند
نقاط ضعف: قیمت فضایی
با زیر کاپوت شروع میکنیم جایی که یک موتور ۵ لیتری V8 با ۳۲۶ اسب بخار قدرت و ۴۸۰ نیوتن متر گشتاور پنهان شده است. حتی با وجود وزن ۱۷۸۱ کیلوگرمی، این قدرت به سرعتی تبدیل میشود که میتوانید آن را در استخوانهای خود احساس کنید. 500E که نیروی خود را بهصورت استاندارد از طریق یک گیربکس چهار سرعتهٔ اتوماتیک به چرخهای عقب میرساند، ظرف تنها ۵.۵ ثانیه از صفر به سرعت ۹۶ کیلومتر بر ساعت میرسد و تا حداکثر سرعت محدودشدهٔ ۲۵۰ کیلومتر بر ساعتی خود پیش میرود.
اما علاوه بر قدرت عظیم، بدنهٔ مرسدس بهاندازهٔ یک کشتی جنگی محکم است، شاسی هرگز آشفته نمیشود و موتور در سرعتهای بالا ساکت است. 500E همچنین جادههای پرپیچوخم را مثل خودرویی با نصف اندازهٔ خود میبلعد. فرمان بسیار دقیق است و ترمزها خودرو را از سرعت ۱۱۰ کیلومتر بر ساعت ظرف فقط ۵۰.۶ متر متوقف میکنند بدون اینکه قدرت آنها پس از مدتی کاهش پیدا کند. این ماشین مثل هر بنز دیگری، شیک و زیبا است، سواری نسبتاً نرمی دارد و گشتاور آن بهقدری زیاد است که گیربکس ترجیح میدهد حرکت را با دندهٔ دو آغاز کند.
500E از کابین جادار و شیکی برخوردار است حتی اگر بهاندازهٔ آئودی چشمگیر نباشد. در همهجا چرم به چشم میخورد، بهطور سخاوتمندانهای از تزئینات چوبی استفاده شده است و صندلیها ماهرانه طراحی شدهاند. بهطورکلی، با وجود چند انتقاد جزئی، بهسختی میتوان از 500E ایراد گرفت؛ بنابراین، چرا این مرسدس در جایگاه اول قرار نگرفت؟ 500E فقط یک ایراد بزرگ دارد که قیمت پایهٔ ۸۷,۳۶۵ دلاری است. این رقم از هر نظر و خصوصاً در مقایسه با رقیب باواریایی، وحشتناک است.
مقام اول: بامو M5
نقاط قوت: غرش مهیب، گیربکس عالی، پرفورمنس شگفتانگیز
نقاط ضعف: کابین بیاحساس، چرخهای عجیب
M5 خودروی کاملاً اسپرتی است و این را از همان زمانی که سوئیچ را میچرخانید خواهید فهمید. موتور ۳.۵ لیتری شش سیلندر خطی حتی در حالت سلو هم با غرغری منحصربهفرد اطلاع میدهد که چیز متفاوتی زیر کاپوت پنهان شده است. با فشردن پدال گاز، عقربهٔ دورسنج موتور فوراً بالا میرود و غرش موتور با صدایی نرم بلند میشود. کلاچ را بگیرید، دستهدندهٔ گیربکس پنج سرعته را در دنده یک قرار دهید، گاز را تخته کنید و کلاچ را رها کنید تا وارد بهشت سدانهای اسپرت شوید.
موتور با ۳۱۵ اسب بخار قدرت، آمادهٔ اجرای دستورات است و وقتی پای راست شما خواستهای داشته باشد، اتفاقات خوبی میافتد زیرا ماشین ظرف ۵.۶ ثانیه از صفر به سرعت ۹۶ کیلومتر بر ساعت میرسد. M5 همچنین با اختلاف زیادی بالاترین سرعت گروه را در آزمایش اسلالوم ثبت کرد که نشان از تعادل شاسی، کنترل بادیرول و پاسخگویی فرمان دارد؛ بهعبارتدیگر، بسیاری از خودروهای اسپرت جهان برای همگام شدن با این سدان چهاردر در جادههای پیچدرپیچ کار سختی خواهند داشت.
در داخل اما هرچند کابین خودرو با چرم پوشیده و به هرگونه تجهیزات رفاهی قابلتصور مجهز شده است اما تا حدود سرد و ساده به نظر میرسد. البته شما یک سدان اسپرت را برای تزئینات داشبورد آن نمیخرید. M5 چیزهای مهمتری را ارائه میکند: یک پیشرانهٔ عالی، ترمزهای فوقالعاده، شاسی بینقص و شخصیت قابلاعتماد. قیمت پایهٔ این ماشین از ۶۴,۴۳۰ دلار آغاز میشود که شاید رقم زیادی به نظر برسد اما برای سدان پرفورمنسی که قطعاً شما را شگفتزده خواهد کرد رقم منصفانهای بهحساب میآید.
مشخصات فنی
آئودی S4 | مرسدس بنز 500E | بامو M5 | |
پیشرانه | ۲.۲ لیتری I5 توربو | ۵.۰ لیتری V8 | ۳.۵ لیتری I6 |
قدرت | ۲۳۰ اسب بخار | ۳۲۶ اسب بخار | ۳۱۵ اسب بخار |
گشتاور | ۳۵۰ نیوتن متر | ۴۸۰ اسب بخار | ۳۶۰ اسب بخار |
گیربکس | ۵ سرعته دستی | ۴ سرعته اتوماتیک | ۵ سرعته دستی |
محور محرک | چهارچرخ | عقب | عقب |
شتاب صفر تا ۹۶ | ۶.۱ ثانیه | ۵.۵ ثانیه | ۵.۶ ثانیه |
مسافت ۴۰۰ متر | ۱۴.۹ ثانیه | ۱۴.۱ ثانیه | ۱۴.۳ ثانیه |
توقف از ۱۱۰ | ۵۲.۱ متر | ۵۰.۶ متر | ۵۱.۵ متر |
شتاب جانبی | ۰.۸۵ جی | ۰.۸۵ جی | ۰.۸۲ جی |
حداکثر سرعت | ۲۰۵ کیلومتر/ساعت | ۲۵۰ کیلومتر/ساعت | ۲۵۰ کیلومتر/ساعت |
وزن | ۱۷۶۵ کیلوگرم | ۱۷۸۰ کیلوگرم | ۱۷۲۵ کیلوگرم |
مصرف سوخت | ۱۴.۷ لیتر | ۱۵.۷ لیتر | ۱۴.۷ لیتر |
قیمت پایه | ۴۵,۵۰۰ دلار | ۸۷,۳۶۵ دلار | ۶۴,۳۴۰ دلار |
قیمت تستشده | ۴۵,۵۰۰ دلار | ۸۸,۶۸۵ دلار | ۶۴,۷۶۰ دلار |
احمدرضا
۲۸ آذر ۱۴۰۱وای خدا
این عروسکا رو ببینین
علی
۲۸ آذر ۱۴۰۱قطعا بنز ۵۰۰ اول هست . مقاله نویس یه بی ام و فنه که تنها توجیه ش برا اول نشدن بنز قیمتشه!!!! واقعا که خنگی بشر حد و حصر نداره
Dian
۲۸ آذر ۱۴۰۱فقط با جمله آخرت موافقم
rm2764
۶ دی ۱۴۰۱شما بچه ها امروزی درباره ماشین زمان پدراتون نظر ندید! با این واژگان مسخره فن فن تون!…
ممد ژانگولر
۲۸ آذر ۱۴۰۱یادش بخیر سلاطین مطلق اون موقع
مرسدس بنز غیر از فاکتور قیمت هیچ ایراد دیگه ایی نداشت و عشق بود
امیرحسین
۲۸ آذر ۱۴۰۱فقط بی ام دبلیو m3 m5 1992 E30 رقبای دیگه هم داره الفارومئو جگوار
محمدرضا اشتری - دبیر سایت پدال
۲۸ آذر ۱۴۰۱یک نکته جالب و مهم اینه که، بررسی این خودروها در سال 1992 انجام شده و متن اصلی مربوط به همون موقع است
مشخصه که صفر تا صد 6 ثانیه برای نگارنده خیلی جالب بوده :)
Hadi
۲۸ آذر ۱۴۰۱خیلی ممنون از شما آقای اشتری لطفا از این دست مقالات مربوط به خودروهای دهه ۹۰ و ۸۰ و حتی اوایل ۲۰۰۰ قدیمی تر بیش بزارید👌🏼
با تشکر از سایت خوب پدال 👌🏼
محمدهادی
۲۸ آذر ۱۴۰۱سلام استاد اشتری
قربان این متن مال کدوم مجله بوده؟
مسلما اون موقه که پدال وجود نداشته
نکنه پدال بخشی از مجله ناشین معروفه؟😄😄
بهرحال عااالی بود،بازم لطفا ازین کام بک ها به دهه نود بزنید که خییلی جذذذاب و سرگرم کننده ست
محمدرضا اشتری - دبیر سایت پدال
۲۸ آذر ۱۴۰۱سلامت باشید
خیلی ناگهانی به ذهنم رسید مقاله قدیمی از یک سایت خارجی در پدال داشته باشیم
منبع اصلی، مقاله ای بود از مجله car and driver که در آرشیو سایت این مجموعه وجود داره
امیر دهقان
۲۸ آذر ۱۴۰۱سلام و ارادت خدمت آقای اشتری و سایر دوستان
قبلاً هم از این قبیل مطالب در پدال داشتیم و انشاالله در آینده بازم خواهیم داشت:
https://www.pedal.ir/toyota/comparison-test-1993-toyota-supra-vs-the-best-sports-cars-of-the-early-1990s/
https://www.pedal.ir/chevrolet/1991-chevrolet-corvette-zr-1-vs-1991-porsche-911-turbo/
https://www.pedal.ir/jeep/tested-1990-luxury-off-road-suv-comparison/
محمدهادی
۳۰ آذر ۱۴۰۱به به
بسیار هم عااالی با موضوعیت بالا
دم شما گرم🌹🌹
rm2764
۶ دی ۱۴۰۱صفر تا صد ۶ ثانیه ای تو روزگار الان ایران هم عملاً رویاست با این عملاً لگن های مختلف مشهور به شاسی! و بنزین کیفیت عالی!…
فرید
۲۸ آذر ۱۴۰۱درسته که هیچ کدوم مثل بنز نمیشن ولی آئودی قیمتش نصف بنز است! با این قیمت کم واقعا پرفورمنس کافی و امکانات عالی داره. کابینش واقعا محشره.
این نسل از خودروهای آلمانی رو خیلی دوست دارم. نه مثل کلاسیک های قدیمی کم امکانات و دست و پا بسته هستند و نه مثل جدیدها بی روحند.
Reza Waffen SS
۲۸ آذر ۱۴۰۱خدای من فققققط M5 رو مردم خدایا
Hadi
۲۸ آذر ۱۴۰۱M5 همیشه الگوی این کلاس بوده…
من عاشق نسل بعد این ماشین اتاق
E39 M5 هستم با اون V8 معرکه ۴ لیتری ۴۰۰ اسبی و طراحی بی نقصش 👌🏼
❤BMW❤
۲۸ آذر ۱۴۰۱واقعا داداش
خیلی این ماشین شاهه
ینی فقط بیامو رو بر میدارم ، شما صد تا از بقیه بردارید
محمدهادی
۲۸ آذر ۱۴۰۱نماینده مرسدس هم رقیب شیش دنگی بوده برا بی ام و
واقعا همون موقه هم فاصله بین دو رقیب این سگمنت بسیار بسیار ناچیز و چالشی بوده
چقد این کل کل بنز و بی ام و زیباست
تمام دنیارو ۵۰ ۶۰ ساله که وارد عصر مدرن خودرو شده سرگرم کرده
دم هردوتاشون گرم
البتع که بنده یک ❤️❤️بی ام و❤️❤️ باز قهههااارم
اما اون نسخه خاص از بنز هم جواهری بوده در قصر
SLR _ 722
۲۸ آذر ۱۴۰۱این خودرو ها اگر الان سالم باشند به معنای واقعی یک sleeper ( خودرو هایی که بسیار سریع هستند ولی ظاهر یک خودرو کند و معمولی را دارند ) هستند .
تصور کنید پشت چراغ قرمز هستید و چند جوان تازه به دوران رسیده در یک ماشین جوان پسند ( شامل ۹۹ درصد خودرو های داخلی و وارداتی در ایران ) کنار شما می ایستند و ماشین 500E شما رو با یک 230E معمولی اشتباه می گیرند و برای خود شیرینی در برابر نسوان حاضر در جمع شما رو دعوت به درگ می کنند و در نهایت پودر می شوند .
پ.ن : هیچوقت در دنیای واقعی در خیابان مسابقه ندهید . همواره از کمربند ایمنی استفاده کنید و قوانین را رعایت کنید
Arshia m3csl
۲۸ آذر ۱۴۰۱فقط اون کابین شیک و با کیفیتشون😍👌🏽 خیلی ائودی خوبه ولی انتخاب من بنزه مرسدس بنز e500 خیلی خاص و قشنگه و طراحی مافیایی جذابی داره هر سه تای این ماشین ها عالی هستن یک چرخ این ائودی و بنز و بی ام و از کل خودرو سازی چین و کره بزرگتره ائودی هم واقعا پیشرفت زیادی داشته توی این ۳۰ سال که خیلی خوبه
زنده باد آمریکا جز کرایسلر ملعون
۲۸ آذر ۱۴۰۱یا ابالفضل 30 سال پیش چقد قیمتا بالا بوده
ب نسبت قیمت خدایی آئودی عالی بود ولی بنز چیز دیگریست
AMD
۲۸ آذر ۱۴۰۱بهشت اینجاست…. واقعا بنز اون موقع ستاره آسمون خودرو سازی بود . الان نمیدونم چرا کمی ضعیف عمل میکنند….
MohammaD
۲۸ آذر ۱۴۰۱یعنی خرابم کردی سید از ریشه 🥲
( من خطاب به مرسدس 500E )
Royal Driver UK
۲۸ آذر ۱۴۰۱رویایی هستن
سوشیانت
۲۸ آذر ۱۴۰۱bmw m5 باید با مدل amg بنز مقایسه میشد
۲۸ آذر ۱۴۰۱سلام ایودی S4 رو تو ایران مونتاژ کنین جون هرکس دوست دارید مونتاژش کنین خیلی ماشین به روز و قشنگیه و میتونه جایگزین پژو پارس باشه اپشناشم از پژو پارس بیشتره
Hadi
۲۸ آذر ۱۴۰۱عجب گرگ هایی بودن تو لباس میش…
واقعا دوران طلایی صنعت خودرو بوده دهه ۹۰ و اوایل ۲۰۰۰ 👌🏼
انتخاب بین اینا خیلی سخته 500E تانکی بوده برا خودش و آئودی هم با اون کواترو و 5 خطیش واقعا خاص بوده ولی M5 اتاق E34 واقعا تعادل خوبی تو پرفورمنس و قیمت داره و انتخاب منم
ب ام و هستش👌🏼
نویدی
۲۸ آذر ۱۴۰۱M5 همیشه پادشاه کلاس خودش بوده و هست.
مشخصات فنی گویای همه چیزه.
آریا
۲۸ آذر ۱۴۰۱30 سال پیش این E500 رو ساختن با شتاب 6 ثانیه ای معرهکس اونموقع چقد خوب بوده (البته الانم سالمش مونده باشه خیلی خوبه)
❤BMW❤
۲۸ آذر ۱۴۰۱فقط بیامو m5
اون نوشته BMW M Power روی موتور یعنی نهایت لذت
ینی از اول هم ماشینای دیوونه کننده میساخت
جذب این ماشین شدم
چند روز پیش یه x3 جدید رو تو تهران دیدم ، واقعا عاشق طراحیش شدم
سوشیانت
۲۸ آذر ۱۴۰۱باید مدل amg بنز با m بی ام و مقایسه بشه چون هر دو کمپانی توسط مهندسین بنز و بی ام و تاسیس شدن
مهردادکمال
۲۸ آذر ۱۴۰۱m5بطور ژنتیکی از قدیم علاقه ای به دوم شدن نداشته و همیشه اول بوده
دکتر
۲۸ آذر ۱۴۰۱کپل سلطان تمام نشدنی بنز هست
یانکی.من هم فرزند کسی هستم.آبان سرخ.
۲۸ آذر ۱۴۰۱انتخابم ای500 با انجین وی8 حجیمش چه صدایی بده.البته انجین بیمر هم صدای بی نظیری داره و چقدر زیر کاپوت بیمر چشم نوازه
محمدهادی
۲۸ آذر ۱۴۰۱خیلی عجیبه
مرسدس همیشه میگن پادشاه ماشین هاست
اما بی ام و با قلدری میاد و خودشو میزنه جلوتر
همیشه شخصیت بی ام و همین بوده و جذذابیتشم اصن بخاطر همین جسور بودنش نسبت به مرسدسه
عششقن
آلمان عششقه
ferimia
۲۸ آذر ۱۴۰۱بنز کپل😍
Siyavash
۲۹ آذر ۱۴۰۱عاشق هر سه تاشون…..