اطلاعات و مشخصات نسل جدید مرسدس بنز SL هنوز بهطور کامل منتشر نشدهاند اما مدتها است میدانیم که این خودرو فاقد ویژگیای است که مرسدس خودش حدود ربع قرن پیش آنرا محبوب کرد. منظور سقف جمع شوندهٔ فلزی است که هرچند از دههٔ ۳۰ در صنعت خودروسازی وجود داشته و در طول سالها در خودروهایی مثل فورد اسکایلاینر و هوندا CR-X دیده شده اما این مرسدس SLK سال ۱۹۹۶ بود که این نوع سقف را محبوب و متداول کرد.
یک سقف جمع شوندهٔ فلزی بهترینهای دو جهان را ارائه میکند. این نوع سقف، امنیت یک کوپه در برابر آبوهوای نامساعد و سرقت را در کنار لذت بردن از هوای آزاد و نور خورشید فراهم میکند. تا اواخر سال ۲۰۰۰، تقریباً همهٔ خودروسازان در حال کار روی سقفهای فلزی جمع شونده برای کانورتیبلهای خود بودند اما ۲۰ سال بعد، کانورتیبلهایی که هنوز به دست کراساوورها کُشته نشده بودند، به سقفهای جمع شوندهٔ پارچهای روی آوردهاند. مصداق بارز این موضوع، مرسدس بنز است که چندی پیش مدل SLK را کنار گذاشت و قصد دارد در نسل جدید SL هم از سقف پارچهای استفاده کند.
اما چرا اتفاق رخ داد؟ چون خودروسازان دریافتند که مزیتهای سقفهای جمع شوندهٔ فلزی از معایب آنها کمترند. مشکل اول، وزن سنگین سقفهای فلزی است آنهم درحالیکه این روزها خودروسازان برای کاهش دیاکسید کربن محصولات خود همواره به دنبال کاهش وزنهای غیرضروری هستند. دلیل بعدی این است که سقفهای جمع شوندهٔ فلزی کابوس طراحی و مهندسی محسوب میشود زیرا این سقفها در هنگام باز شدن عمدتاً باید بهصورت افقی زیر درب صندوق تا شوند. علاوه بر این، سقفهای جمع شوندهٔ فلزی با داشتن چند قسمت تاشو، فضای زیادی را اشغال میکنند، فضای صندوق بار را قربانی میکنند و زندگی را برای طراحان جهنم میکنند.
به همین دلیل، اکثر کانورتیبلهای سقف فلزی از اضافهوزن رنج میبرند. اگر به کانورتیبلهای سقف فلزی که تا اواسط دههٔ ۲۰۰۰ در اروپا عرضه میشدند مثل پژو ۳۰۷ CC و نیسان میکرا CC نگاه کنید، به مشکل دیگری هم پی خواهید برد. از بخش پشتی بزرگ و برآمدهٔ این خودروها که بگذریم، شیشهٔ جلوی این کانورتیبلها بهطور مسخرهای بلند بود و تقریباً تا بالای سر راننده کشیده میشد تا به کوتاهتر شدن سقف کمک کند و در هنگام جمع شدن سقف، فضای کمتری اشغال شود. این یعنی در هنگام رانندگی با این خودروها، هرگز احساس رانندگی در هوای آزاد وجود نداشت.
به همین دلایل، این روزها کانورتیبلهای سقف فلزی بسیار کمیاب شدهاند و از این سقفها بیشتر در سوپراسپرتهای ایتالیایی استفاده میشوند. مزدا میاتا RF و شورلت کوروت هم از معدود خودروهایی هستند که هنوز از سقف جمع شوندهٔ فلزی استفاده میکنند. البته خودروهای موتور وسط سقف کوتاهی دارند و صندوق بار آنها در جلو است که این موضوع جانمایی سقف فلزی در زمان باز شدن را راحتتر میکند و فضای بار را هم اشغال نمیکند ولی بااینحال، در اینجا هم نمای جذاب پیشرانه از دست میرود. بااینهمه، شما کدام نوع سقف را برای خودروهای روباز ترجیح میدهید؟
( Amirreza ) 🇩🇪 Mercedes Benz : Engineered to move the human spirit 🇩🇪
۳ مرداد ۱۴۰۰خوب باشه ، لایق به دوش کشیدن میراث sl300 باشه ، جنس سقفش مهم نیست
Reza Waffen SS
۳ مرداد ۱۴۰۰اتفاقاً باید فلزی باشه، باید
مثنوی
۳ مرداد ۱۴۰۰اصلا با سقف پارچه ای حال نمیکنم.
تا حالا هم هر چی کروک خریدم، همه سقف فلزی بودند.
حالا که اینطور شد، یه روز یه کروک سقف پارچه ای بنز رو در حالتی که سقفش روی اتاق کشیده است، میفرستم ته دره تا درس عبرت بشه.
RezaRs
۳ مرداد ۱۴۰۰قبول باشه
RezaRs
۳ مرداد ۱۴۰۰سایت پداله واقعا اینجا 😶 باورش سخته پدالیم و این کامنت ها داخل پدالند
$ᏗᏰᏖᎥᏁ$
۵ مرداد ۱۴۰۰توی ایران کروک یا پورشه و بنز و بامو هست،یا مازراتی،اونوقت تو همشونو خریدی!؟
از دست بعضیا…
Sina10
۳ مرداد ۱۴۰۰من سقف فلزی رو خیلی بیشتر ترجیح میدم
یکی از سقف های فلزی زیبا سری ۴ نسل قبل بود
سقف فلزی نه تنها زیبا تره بلکه مقاوم تر هم هست
به نظرم فرم پارچه ای خیلی بده مخصوصا فلز های پشت پارچه که دیده میشن
از حذف سقف پارچه خیلی ناراحت شدم
Reza Waffen SS
۳ مرداد ۱۴۰۰اول و آخر کامنتت اصلا نمیخوره بهم
Sina10
۳ مرداد ۱۴۰۰ببخشید اشتباه املایی داشتم
آخرش جای فلز نوشتم پارچه
ADAK
۳ مرداد ۱۴۰۰اشکال نداره
اینا همش در راستای گند زدن به طراحی خودروهای جدیده
z4
sl
سری m
و…
Philipp
۳ مرداد ۱۴۰۰جفتشون اگه بجا استفاده بشن زیبان
ولی چون الان با این وضع مسخره مد کراس اوور ها+ این قوانین سخت آلایندگی کار برای سدان ها هم سخت شده بهتره هرچیزی که به بقای این کلاس زیبا کمک می کنه استفاده بشه
Audi e_tron gt
۳ مرداد ۱۴۰۰تا قبلا سقف فلزی را بیشتر دوست داشتم اما الان نظرم تغییر کرد
با این چیز ها که در متن بالا گفته شده پس سقف پارچه ای خیلی بهتر از فلزی است
( Amirreza ) 🇩🇪 Mercedes Benz : Engineered to move the human spirit 🇩🇪
۳ مرداد ۱۴۰۰من به نظرم به بعضی ماشینا سقف پارچه ای بیشتر میاد ، برای مثال سری ۴ قبلی یا e کلاس کروک و مخصوصا سری ۶ و ۹۱۱ واقعا با سقف پارچه ای قرمز و یا مشکی بینظیر بودن ولی مثلا به نظرم کامارو و ماستنگ با سقف پارچه ای افتضاح بودن ، به بعضی ماشینا هم مثل سوپر اسپورت ها سقف فلزی بیشتر میاد مثلا ۴۸۸ خیلی قشنگ بود با سقف فلزی یا سقف تریم فیبر کربن مثل لوتوس الیزه هم واقعا قشنگه ولی بازم من از بعضی سقف سفتا مثل لکسس is کروک ۲۰۱۲ یا z4 خوشم نمیاد sl هم به نظرم با سقف پارچه ای خیلی قشنگ میشه هر چند که با سقف فلزی فوق العاده بود
رامتین
۳ مرداد ۱۴۰۰من حتی متنفر از سقف پارچه ای هستم، چرا که اصلا مقاومت نداره و خصوصا در ایران، با این همه مریض، اگه کسی با تیغ روی سقف بزنه باید کل سقف را عوض کنی! کسی که کروک انتخاب کرده حتما براش فضای بار مهم نیست وگرنه انتخاب نمیکرد. ضمنا مگه ما در دنیای امروز فقط فلز و پارچه داریم؟ این همه کامپوزیت، فیبر کربن و …. هستند که حتی مقاومت بیشتری از فلز دارند. درسته قیمت میره بالا ولی برای خریدار مهم نیست.
" Swedish Arrogant Tiger "
۴ مرداد ۱۴۰۰من یه سقف فلزی رو به پارچه بالای سرم ترجیح میدم!
ضمن اینکه زیباتر هم هست.
$ᏗᏰᏖᎥᏁ$
۵ مرداد ۱۴۰۰اصلا با سقف پارچه ای حال نمیکنم،نه ایمنی داره نه جذابیت!
واقعاً درک نمیکنم، یعنی نمیتونن یه محفظه اختصاصی پشت صندلی ها برای سقف درست کنن؟ درضمن فضای بار مگه توی یه کانورتیبل چقدر زیاد میتونه باشه که قابل استفاده باشه؟ از صندوق عقب یه کوپه بزرگی مثل موستانگ هم به زور استفاده میکنن اونم مگه برای یه ساک دستی…
علی
۵ مرداد ۱۴۰۰مایی که حتی پراید آرزو شده واسمون حالا دغدغه ما واقعا مرسدس با سقف پارچه یا فلز هست هردوتاشون قشنگ هستن پارچه ای قشنگ تر هست e کلاس سفید با سقف قرمز عینه یه جواهر دلربایی میکنه یا بنتلی کانتیننتال سفید باسقف قرمز یا بیتل که از دیدنش سیر نشدم
علی
۵ مرداد ۱۴۰۰ماشین کروک سقف فلزی از دورمعلوم نیست ولی پارچه ای از دور معلومه که با یه فرشته زیبا و وحشی طرف هستی که همه سرها رو برمیگردونه و مجذوب و میخکوب میکنه مثل لامبو هورکان یا آئودی tt rs کروک