دههها است که یک جنگ بیپایان جریان دارد. مرسدس بنز در برابر بامو. داستانی قدیمی که از زمان M3 نسل E30 و 190E آغاز شد. جدیدترین نسخهٔ این جنگ اما هماکنون در راه است زیرا مرسدس بهتازگی نسل جدید سدان پرفورمنس C63 را معرفی کرده است اما حالا زیر کاپوت این ماشین بجای آن نیروگاه V8 که همه میخواستیم، یک موتور ۲ لیتری چهار سیلندر قرار گرفته است؛ اما چگونه میتوان انتظار داشت که C63 جدید با تنها چهار سیلندر بتواند حریف بامو M3 شش سیلندر شود؟ خب این یک چهار سیلندر معمولی نیست و از نیروی کمکی الکتریکی هم بهره میبرد؛ اما آیا این نیروی مکمل میتواند کمبود دو یا چهار سیلندر را جبران کند؟ آیا سیستم پلاگینهیبریدی میتواند بازی را عوض کند؟ آیا یک چهار سیلندر میتواند بهتر از شش سیلندر باشد؟ و مهمتر از همه، آیا C63 جدید میتوان قلب طرفداران ناخشنود AMG را به دست آورد؟
طراحی بیرونی
با عرضهٔ هر نسل M3 و C63، نبرد آنها بالا و پایین داشته است زیرا هر کدام از آنها در ظاهر اساساً طراحی متفاوتی را ارائه میکنند اما این بار به اعتقاد ما مرسدس موفقتر بوده است. C کلاس پایه ممکن است تا حدودی ساده به نظر برسد اما C63 با ۸۴ میلیمتر طول بیشتر و ۷.۶ میلیمتر عرض بیشتر در جلو، نمایی چشمگیر و عضلانی پیدا کرده است. دو برجستگی روی کاپوت که به پیشرانهٔ قدرتمند زیر آن اشاره داشتند هنوز هم وجود دارند اما حالا برای کمک به خروج حرارت از محفظهٔ پیشرانه، بین آنها یک دریچهٔ هوا کار شده است. طراحی جدید سپرها همراه با رکابهای جانبی AMG، اسپویلر برجستهٔ عقب، چهار سر اگزوز و رینگهای ۱۹ اینچی نیز ظاهر خودرو را تهاجمیتر کردهاند.
اما درحالیکه AMG مرسدس C کلاس را به سدانی جذاب و عضلانی تبدیل کرده است، بامو M از جلوپنجرهٔ عظیمی استفاده کرده که به آماج انتقادات تبدیل شده است. آن کلیههای بزرگ که روی دماغه جای گرفتهاند، خطوطی را روی کاپوت و سقف به دنبال داشتهاند که هرچند تهاجمی به نظر میرسند اما فاقد ظرافت هستند. گلگیرها نیز با اینکه عریضتر از سری ۳ هستند اما چندان برجسته به نظر نمیرسند. بااینحال، قسمت عقب M3 به لطف اسپویلر روی درب صندوق (فقط در نسخهٔ کامپتیشن) و چهار سر اگزوز گرد، نمای بهتری نسبت به رقیب دارد. بهطورکلی، هرچند طراحی بیرونی مرسدس انقلابی نیست و همان فرمول آشنای AMG را دارد اما ظاهر C63 را میتوان بهتر از رقیب باواریایی دانست.
پیشرانه
AMG در نسل جدید C63 طرفداران زیادی را آزردهخاطر خواهد کرد زیرا برندی که طی دو دههٔ گذشته در این کلاس با پیشرانههای V8 هیولایی شناخته میشد حالا نه شش بلکه به چهار سیلندر کاهش پیدا کرده است. این کار را چگونه توصیف کنیم؟ توهین به مقدسات یا حماقت؟ زمان مشخص خواهد کرد. درهرحال، زیر کاپوت C63 یک پیشرانهٔ ۲ لیتری چهار سیلندر قرار گرفته که برای کاهش تأخیر توربو به توربوشارژی با نیروی کمکی الکتریکی مجهز شده و بهتنهایی ۴۷۶ اسب بخار قدرت و ۵۴۵ نیوتن متر گشتاور تولید میکند. این قویترین پیشرانهٔ چهار سیلندر تولیدی جهان محسوب میشود و پیشرانهٔ ۳ لیتری شش سیلندر خطی توئین توربوی M3 پایه تنها ۴ اسب بخار و ۵ نیوتن متر خروجی بیشتری از آن دارد.
بنابراین این دو سدان اسپرت باید همسطح هم باشند اما اینطور نیست زیرا مرسدس دیگر نسخهٔ پایهٔ C63 را ارائه نمیکند و این خودرو فقط در یک نسخه با نام C63 S E Performance ارائه میشود که پسوند دوم نام آن به معنای وجود یک سیستم هیبریدی با ۲۰۴ اسب بخار قدرت است. البته این قدرت هر بار فقط برای ۱۰ ثانیه ارائه میشود و خروجی مداوم موتور الکتریکی که توسط یک پکیج باطری ۶.۱ کیلووات ساعتی تغذیه میشود ۹۴ اسب بخار است. مجموع خروجی این سیستم ۶۸۰ اسب بخار قدرت است که کاملاً M3 کامپتیشن با ۵۱۰ اسب بخار قدرت را مغلوب میکند. این اختلاف اما در گشتاور چشمگیرتر است زیرا مرسدس ۱۰۲۰ نیوتن متر گشتاور دارد که ۳۷۰ نیوتن متر است بامو بیشتر است.
این اعداد فوقالعاده از طریق یک گیربکس ۹ سرعته اتوماتیک به سامانه چهارچرخ محرک 4Matic+ تحویل داده میشوند درحالیکه موتور الکتریکی هم یک گیربکس دو سرعتهٔ اختصاصی روی محور عقب با دیفرانسیل لغزش محدود دارد. این در حالی است که M3 بهصورت محرک عقب ارائه میشود اما در نسخهٔ کامپتیشن امکان سفارش سامانهٔ چهارچرخ محرک هم وجود دارد. C63 با وجود این قدرت عظیم اما ظرف ۳.۴ ثانیه از صفر به سرعت صد کیلومتر بر ساعت میرسد که تنها ۰.۱ ثانیه از M3 کامپتیشن xDrive سریعتر است. همچنین حداکثر سرعت هردو خودرو روی ۲۵۰ کیلومتر بر ساعت محدود شده اما صورت سفارشی میتوان این رقم را در C63 به ۲۸۰ و در M3 به ۲۹۰ کیلومتر بر ساعت افزایش داد.
رانندگی و هندلینگ
یکی از دلایل شتاب نهچندان چشمگیر C63 وزن سنگین ۲۰۳۶ کیلوگرمی آن است اما بااینوجود، احتمالاً AMG به لطف گشتاور عظیم خود در شتاب ثانیه میتواند اختلاف بیشتری نسبت به M3 ایجاد کند. در بخش هندلینگ هم هردو خودرو به کمکفنرهای تطبیقی مجهز هستند اما مرسدس از سیستم فرمان گیری چرخهای عقب هم بهره میبرد. همچنین این خودرو به لطف قوای محرکهٔ پلاگینهیبریدی، از قابلیت پیمایش تمام الکتریکی هم برخوردار است هرچند که این امکان فقط برای ۱۳ کیلومتر فراهم خواهد بود. از سوی دیگر، پیشرانهٔ شش سیلندر M3 صدای بسیار بهتری از موتور چهار سیلندر C63 دارد و در یک خودروی پرفورمنس، صدای جذاب بسیار بیشتر از برد تمام الکتریکی برای خریداران اهمیت دارد. AMG هم این موضوع را میداند و به همین دلیل صدای اگزوز را از طریق بلندگوها در داخل کابین پخش میکند.
داخل
غربیلک فرمان پنج پره خاص AMG با کنترلهای لمسی خازنی که کمی شلوغ به نظر میرسد، کنترلهای دوار برای نمایشگرها، صفحه آمپر دیجیتالی ۱۲.۳ اینچی و نمایشگر لمسی ۱۱.۹ اینچی با سیستم اطلاعاتی-سرگرمی MBUX از ویژگیهای داخلی نسل جدید C63 هستند. از سوی دیگر، M3 هم جدیدترین نسخه از سیستم اطلاعاتی-سرگرمی iDrive 8 را از طریق یک نمایشگر مرکزی افقی ارائه میکند که هرچند با قطر ۱۴.۹ اینچی، بزرگتر از مرسدس است اما بهتر با داشبورد ادغام شده است. همچنین به نظر میرسد استفاده از غربیلک فرمان سادهتر بامو با کنترلهای فیزیکی واضح برای انتخاب حالتهای رانندگی بجای نمونههای دیجیتالی پیچیده، هنگام رانندگیهای سریع آسانتر باشد.
نتیجهگیری
قطعاً بدون رانندگی با C63 S E Performance نمیتوان قضاوت نهایی داشت اما این خودرو در برخی قسمتها مثل طراحی بیرونی بر رقیب باواریایی پیروز میشود. همچنین روی کاغذ، پیشرانهٔ آن نیز یک شگفتی مهندسی است که با خروجی فوقالعاده، مصرف سوخت پایین و حالت تمام الکتریکی، نمیتوان آن را تحسین نکرد. بااینحال، اینها خودروهای اسپرت هستند و یک خودروی اسپرت باید روح داشته باشد. پیشرانه، صدا، احساس و شیوهٔ کنترل خودرو همگی قسمتهای جداییناپذیر این شخصیت هستند؛ بنابراین، بهاحتمالزیاد، صدای مصنوعی C63 که از طریق بلندگوها پخش میشود نخواهد توانست طرفدارانی که به شنیدن غرش رعدآسای V8 عادت دارند را راضی کند. به همین دلیل، هرچند C63 نمونهای عالی از دقت و مهندسی آلمانی است ولی ممکن است فاقد یک ویژگی مهم باشد: روح. البته M3 هم هرگز خودروی بینقصی نیست اما شخصیتی دارد که واقعی به نظر میرسد. مرسدس ظاهر جذابتر و قدرت بیشتری دارد اما ممکن است در واقعیت بسیار متفاوت باشد؛ بنابراین، در حال حاضر M3 همچنان معیار این کلاس است ولی ممکن است سلطنت آن خیلی زود به پایان برسد.
مقایسه مشخصات فنی
M3 کامپتیشن xDrive | C63 S E Performance | |
پیشرانه | ۳.۰ لیتری I6 توئین توربو | ۲.۰ لیتری I4 توربو هیبریدی |
قدرت | ۵۱۰ اسب بخار | ۶۸۰ اسب بخار |
گشتاور | ۶۵۰ نیوتن متر | ۱۰۲۰ نیوتن متر |
گیربکس | ۸ سرعته اتوماتیک | ۹ سرعته اتوماتیک |
محور محرک | چهارچرخ | چهارچرخ |
شتاب صفرتاصد | ۳.۵ ثانیه | ۳.۴ ثانیه |
حداکثر سرعت | ۲۹۰ کیلومتر بر ساعت | ۲۸۰ کیلومتر بر ساعت |
وزن | ۱۷۸۰ کیلوگرم | ۲۰۳۶ کیلوگرم |
مصرف سوخت | ۱۰.۰ لیتر ترکیبی | ۶.۹ لیتر ترکیبی |
تولید آلایندگی | ۲۳۰ گرم/کیلومتر | ۱۵۶ گرم/کیلومتر |
Reza Waffen SS
۲ مهر ۱۴۰۱مرسدس C63 : لایک
بی ام و M3 : دیسلایک
miladzm
۲ مهر ۱۴۰۱دوستان
پشت همدیگه رو خالی نکنیم و به همدیگه کمک کنیم .
درمان این درد مشترک به همکاری هممون نیاز داره .
قاطر فروش
۲ مهر ۱۴۰۱اگر نمیخواهید برای خرید یه خودروی اشغال چینی حقوق 30 40 ماهتو بدی
امین
۲ مهر ۱۴۰۱حقوق ۳۰ ۴۰ ماه که میرسه به یک پژو پنج شیش سال کار کرده.مگه اینکه حقوق شما خیلی زیاد باشه )؛
بهراد
۲ مهر ۱۴۰۱بی ام و هم بدی نیست ولی خداوکیلی نوآوری مهندسی از همه جای مرسدس میباره.
علی جردن
۲ مهر ۱۴۰۱قطعا M3
هم موتور ۶ سیلندر داره تو زمونه ایی که همه موتور ها شدن ۴ سیلندر و کمتر
هم اینکه M3 یه اسطوره سدان هستش
و در آخر بگم که هندلینگ BMW رو بوگاتی هم نداره
تاوریژ
۲ مهر ۱۴۰۱بیخود نیست که بهترین ماشین نیدفوراسپید موس وانتد بی ام و M3 هست
محمد هادی
۲ مهر ۱۴۰۱بی ام و بازاش بیان بالا
فعلا که معیار این کلاس سالهاست در دستان پرفورمنس ام پاوره
❤️M3❤️
Reza Waffen SS
۲ مهر ۱۴۰۱خداییش وقتی میبینم مرسدس از یه موتور 2 لیتری چنین قدرتی میکشه بیرون حال میکنم دست مریزاد
Payfast
۲ مهر ۱۴۰۱موتور الکتریکی:..
ARMAN سابق
۲ مهر ۱۴۰۱صد در صد ب ام و
البته جفتشون بی روح شدن
یه زمانی نگاهشون می کردی باهات حرف میزدن.
علی جردن
۲ مهر ۱۴۰۱کابین زیبای بنز
موتور هیولای بی ام و
Ali_x76
۲ مهر ۱۴۰۱مرسدس یه حقه تبلیغاتی زده این وسط.
به طور معمول، قدرت مداوم و پیوسته خودروها اعلام میشه، و در ادامه میگن برای ۱۰ ثانیه میتونه اوربوست کنه و به فلان مقدار برسه.
اما اینجا مرسدس قدرت پیک ۱۰ ثانیه ای رو اعلام کرده.
خان
۲ مهر ۱۴۰۱هر دوشون بیشتر چیزاشون شبیه همه اما بی ام و داخل چند تا چیز بهتره
Reza Waffen SS
۲ مهر ۱۴۰۱مثلا چیا ؟؟؟
امیررضا
۲ مهر ۱۴۰۱فعلا C63 جدیده و تا باهاش رانندگی نکردن و نقد و بررسی دقیق نشده نمیشه نظر قاطع داد ولی قراره غوغا به پا کنه اما یقین دارم هنوز هم بیامو تو این سگمنت با M3 یکهتازی میکنه. شخصیت و کاریزمای یه M3 بیرقیبه. آخرین بازماندهس وقتی همه هیبریدی شدن و موتوراشون کوچیکتر شده. هنوز هم با گیربکس دستی ارائه میشه. هنوز هم اون موتور معرکهی ۶ سیلندر که خیلی از کارشناسا و ژورنالیست ها بهش لقب بهترین ۶ سیلندر دنیا رو میدن داره ارائه میکنه. درسته که بزرگتر و سنگینتر شده اما هنوز اون لذت رانندگی رو داره. متاسفانه بخاطر جلوپنجره انتقادات زیادی بهش میشه ولی جلو پنجره همهچیز نیست.
درکل هم C63 و هم M3 عالی هستن ولی M3 یچیزدیگس.
ˈadɔlf ˈhɪtlɐ
۲ مهر ۱۴۰۱سلطنت m3 تو این کلاس به پایان رسید
datsun
۲ مهر ۱۴۰۱طراحی داخل اکثر بیمرها یه شکله خودشون دیگه خسته نشدن
miladzm
۲ مهر ۱۴۰۱قبل تز دادن یکم فکر کن .
میخوای مثل طویوطا فاقد اصالت و هویت ظراحی چه توی داخل و چه بیرون باشه ؟
آلمان و آمریکا داری محصولات با اصالت تر هستن که از همه نظر بهتر و بالاترن و طراحی داخل بیمر هم اصالتشه .
datsun
۲ مهر ۱۴۰۱ارزش ریپلای نداری
miladzm
۲ مهر ۱۴۰۱واااای 😂🤦
اصلا وقتی شنیدم قراره بهم ریپلای نزنی یه ایموشنال دمیج خوردم که نگو 😂🤦
روزم رو سیاه کردی :)
BMW
۲ مهر ۱۴۰۱داداش منطقی باش نباید با کلمه اصالت توجیه کرد واقعا طراحی داخلی بی ام و بشدت تکراری شده و این غربیلک فرمان رو از سال ۲۰۱۲ داره استفاده میکنه اولش خیلی قشنگ بود اما الان واقعا دموده شده و کابینش قدیمیه حتی تویوتا که یه خودروی اقتصادی کابینش قشنگ تره نمونش سوپرارو میگم
miladzm
۲ مهر ۱۴۰۱اخه رفیق مشکل اینجاس که کسی داره این مورد رو مطرح کنه که کمپانی که طرفدارشه تا همین ۱ سال پیش اصلا نمیدونست توربو چیه 😂🤦
دوستدار یه شرکت که تازه یاد گرفته گیربکس با تعداد دنده های بالاتر از ۵ بزنه اومده فکت صادر میکنه !
ماکان
۲ مهر ۱۴۰۱سلام . من بی ام و را بیشتر دوست دارم .
SRT
۲ مهر ۱۴۰۱بنز بهتره
Alan.r
۲ مهر ۱۴۰۱مرسدس بنز زیباتر قوی تر سریعتر لوکس تر تکنولوژیک تره در ضمن کابین بسیار بهتری داره مصرف سوختش هم به مراتب کناره پس صد درصد C63 E performance
۹۱۱
۲ مهر ۱۴۰۱بی ام و
amir
۲ مهر ۱۴۰۱M3❤
R@min
۲ مهر ۱۴۰۱هنوز عملکرد لب مرزی و پرفشار موتور جدید مرسدس تو پرفورمنس و دوام مشخص نیست اما خب راجب مرسدس حرف می زنیم و کارشونو بلدن.
من تو این کلاس بی ام و رو انتخاب می کنم و بنظرم انتخاب بین این دو کاملا سلیقه ای هست.
پیام
۲ مهر ۱۴۰۱از یک طرف m3 رو میشه با یک تیونینگ به این قدرت رساند بدون اینکه موتورش یا توربو هاش باز بشه .ولی قدرت بنز رو نمیشه بیشتر از این ارتقا داد .ولی هر چی باشه M3یک چیز دیگست
انجین خطی M3 خیلی دوام و اصطحلاک پایین داره و قابلیت ارتقا تا۱۰۰۰+ اسب بخار رو داره.چون این ارتقا تو روسیه دیدم و صفر تا صدش ۲/۴ثانیه شد البته نسخه X drive.
GTC فقط المانی و انگلیسی و ایتالیایی
۲ مهر ۱۴۰۱هردو از جنتل من های المانی هستند
BMW
۲ مهر ۱۴۰۱Wm3خیلی بهتره
آرش
۲ مهر ۱۴۰۱اگه هر برند چینی برای یه موتور چهار سیلندر ۱.۵ یا ۲ لیتری چهار تا سراگزوز میذاشت ده نفر کامنت میذاشتن این موضوع رو مسخره می کردند ولی الان بنز دقیقا همین کارو کرده ولی هیچ کامنتی در این مورد نیست. قبل منفی دادن خوب بخونید اگر غیرمنطقی بود منفی بدید.
Sevlan
۲ مهر ۱۴۰۱معلومه که غیر منطقی هستش، کدوم موتور چینی 1/5یا2لیتری 470اسب قدرت داره، صحبت از قویترین موتور دولیتری دنیاست داداش،حرف c63amgهستش! این موتور چن ساله تو سگمنت خودش بهترینه دنیاست، موتورهای مدنظر شما کپی یکی دوتا موتور میتسوبیشی هستن که تو 50%کمپانیهای چینی دست بدست میشن با نهایت 150اسب چینی و احتمالا متصل به یه گیربکسcvt، حالا چهار تا اگزوز هم بزارن؟! خدایی خودت چی فک میکنی؟!
آرش
۷ مهر ۱۴۰۱زدی به صحرای کربلا که. مقایسه قدرت یا گشتاور دو تا موتور نبود. البته که بنز بهتره و غیرقابل مقایسه با یه موتور چینی. بحث این بود که عموما تعداد خروجی اگزور رو با تعداد سیلندر منطبق میکردند و میگفتند که موتور ۱.۵ توربو چینی رو چه به چهار تا اگزوز. حرف من این بود که بنز «دقیقا» همین کارو کرده (البته که قدرت خیلی بیشتری از همون موتور گرفته) ولی کسی بهش اشاره نمیکنه یا بد نمیدونه این کار رو برای بنز.
امیر
۲ مهر ۱۴۰۱بنز بهتره
Hadi
۳ مهر ۱۴۰۱C63S نسل قبل یه چیز دیگست مرسدس باید حداقل ۶ سیلندر میکرد…
درسته که قدرت زیادی داره ولی اون شخصیت و غرش V6وV8 نداره…
بین این دوتا M3 انتخاب منه…
مهدی
۳ مهر ۱۴۰۱از انجین که بگذریم این مرسدس تو ظاهر هم هیچ هیجانی رو منتقل نمیکنه
Porsche 911
۳ مهر ۱۴۰۱خب تا وقتی تست ها رانندگی مرسدس منتشر نشه نظر قطعی دادن بی دلیل و پوچ خواهد بود
اما توی بخش طراحی که امری سلیقه ای هست نظر یک کارشناس منطقی بنظر نمیاد
درسته که شاید با الگو گرفتن از تجربیات و علم و مد طراحی ب ام و زشت بنظر بیاد
اما شاید افراد زیادی از این طراحی خوششون بیاد
از لحاظ فنی هم درسته مرسدس اون v8 قبل رو نداره
اما خب رویه مرسدس تشخیص اش سخت نیست
با توجه به اینکه گفتن تا بعد از ۲۰۳۰ هم v8 تولید میشه خب مشخصه مرسدس میخواد پیشرانه v8 اش رو محدود به خودرو های اسپرت تر مثل gt و gt کوپه و یا بکنه
در کل انتخاب سخته اما قطعا با رسیدن تجربه رانندگی و درایوینگ مرسدس انتخاب کردن راحت تر خواهد بود
IT4HA
۱۴ مهر ۱۴۰۱مرسدس بنز از اون بالا زده رو شونه بی ام و گفته برو در دکونتو کاه گل بگیر دو لیتری من سه لیتری شش سیلندرتو میزنه و این قدرت نمایی مرسدس برای منی که طرفدارش هستم غرور آمیزه
ولی یه مشکل بزرگی که هست مرسدس جوری داره از اون موتور قدرت میگیره که فکر کنم اگه یکم فشار بیشتری روی موتور بیاد صد در صد منفجر میشه