مرسدس بنز EQS SUV از همان ویژگیهای چشمگیر همتای سدان خود بهره میبرد اما مشکلاتی هم دارد که البته شاید برای خریدارانش چندان مهم نباشند.
زمانی که سال گذشته سدان EQS به بازار آمد، آیندهٔ الکتریکی مرسدس را نشان داد. هرچند این خودرویی شایستهٔ نشان ستارهٔ سه پر با برد قابلتوجه نزدیک ۷۰۰ کیلومتر بود اما یک سدان است و این روزها بازار شاسیبلند میخواهد. به همین دلیل، EQS SUV راهی بازار شده است که در صدر خانوادهٔ کراساوورهای الکتریکی مرسدس قرار میگیرد؛ اما آیا همان فرمول EQS سدان به دنیای شاسیبلندها منتقل شده است؟
EQS SUV چیزهای زیادی را از برادر سدان خود قرض گرفته است. پلتفرم و فاصلهٔ محوری این دو خودرو یکسان است هرچند که برادر شاسیبلند ابعاد متفاوتی دارد. این خودرو نهتنها ۱۴۰ میلیمتر طول کمتری نسبت به EQS سدان دارد بلکه حتی از GLS هم کوتاهتر است ولی بااینحال صندلیهای ردیف سوم همچنان بهصورت سفارشی برای آن ارائه میشود. ظاهر خودرو نیز شبیه نسخهٔ سدان است اما برخی ویژگیهای خاص خود مثل جلوپنجرهٔ بزرگتر را دارد. بااینحال، EQS SUV مثل بسیاری از کراساوورهای الکتریکی، ارتفاع کمی از زمین داشته و بیشتر شبیه یک استیشن بزرگ است تا شاسیبلند سنتی.
داخل
کابین EQS SUV با تودوزی تمام چرمی حتی از نسخهٔ سدان هم بهتر است. داخل این ماشین مطبوع و جادار بوده و مواد نرم و لطیف در همهجا به چشم میخورند. همچنین طراحی خاص داشبورد EQS کابین را شبیه یک سالن مجلل جلوه میدهد که این فضا در شب با نورپردازی داخلی بهتر هم میشود. صندلیهای جلو بسیار راحت هستند و دید خوب است. صندلیهای ردیف دوم نیز به لطف مجموعهای از آپشنها تقریباً بهخوبی جلو هستند. در اینجا فضای سر بیشتری نسبت به GLS وجود دارد و صندلیها حدود ۱۵ سانتیمتر به جلو و عقب کشیده میشوند. EQS SUV همچنین به سیستم کنترل تهویهٔ پنج منطقهای هم مجهز است.
همانطور که گفته شد، برای این خودرو صندلیهای ردیف سوم قابل سفارش است که برای بزرگسالان تنگ خواهد بود. البته در اینجا چهار پورت USB-C و دو جا لیوانی وجود دارد و حتی گرمکن صندلیها هم قابل سفارش است اما شکل طراحی سقف خودرو فضای سر را محدود کرده است. در جلو، هایپراسکرین از دو نمایشگر ۱۲.۳ اینچی و یک صفحهنمایش لمسی مرکزی ۱۷.۷ اینچی تشکیل شده که زیر یک پانل شیشهای قرار گرفتهاند. این هایپراسکرین در EQS580 بهصورت استاندارد ارائه میشود اما در EQS450 سفارشی است. اگر نخواهید این نمایشگر بزرگ را با انگشتان خود کثیف کنید میتوانید از پد لمسی کوچکی روی غربیلک فرمان استفاده کنید.
رانندگی
این یک شاسیبلند بزرگ است که روی راحتی تمرکز دارد و بنابراین ممکن است کسانی که خیلی به هندلینگ و بازخورد فرمان اهمیت میدهند را ناامید کند. البته این به معنای رانندگی بیدقت و فاقد ظرافت نیست زیرا EQS برای خودرویی به این بزرگی چابک است و سیستم فرمان گیری چرخهای عقب به مانور دادن با آن در فضاهای تنگ کمک میکند. این ماشین همچنین به لطف دو موتور الکتریکی با ۵۱۶ اسب بخار قدرت و ۸۵۷ نیوتن متر گشتاور، شاسیبلند سریعی است اما ترمزها آنقدر که انتظار میرود خوب نیستند زیرا سیستم احیای انرژی ترمزها احساسی غیرطبیعی دارد که اعتماد راننده را از بین میبرد.
انتظار داشتیم همان آرامش EQS سدان را در نسخهٔ شاسیبلند هم ببینیم و هرچند سیستم تعلیق چهار اتصالی در جلو و چند اتصالی در عقب با تعلیق بادی استاندارد و کمکفنرهای تطبیقی سواری خوبی را فراهم میکند اما سروصدای زیادی از تعلیق به گوش میرسد. سپس به شعاع حرکتی میرسیم که هرچند انتظار نمیرفت در حد نسخهٔ سدان باشد اما برد حدود ۳۵۰ کیلومتری با ۴۶۰ کیلومتری که بهطور رسمی اعلام شده فاصلهٔ زیادی دارد. EQS SUV به یک پکیج باطری بزرگ ۱۰۸.۴ کیلووات ساعتی مجهز است که حداکثر ظرفیت شارژ سریع آن ۲۰۰ کیلووات است. در این صورت، از ۱۰ تا ۸۰ درصد باطریها ظرف ۳۱ دقیقه شارژ میشود.
قیمت
EQS SUV قیمت بالایی دارد که با جایگاهش در صدر خانوادهٔ کراساوورهای الکتریکی مرسدس متناسب خواهد بود. حتی قیمت مدل پایهٔ EQS450 از ۱۰۵,۵۵۰ دلار آغاز میشود و این EQS580 آزمایشی ما ۱۲۷,۱۰۰ دلار قیمت دارد. با سفارش چند آپشن مثل هدآپ دیسپلی واقعیت افزوده (۲,۲۰۰ دلار) و سیستم سرگرمی عقب (۴,۷۵۰ دلار) نیز این رقم در خودروی ما به ۱۴۷,۷۶۵ دلار رسیده است. با توجه به این قیمت، تا زمانی که لندروور نسخهٔ الکتریکی رنجروور را معرفی نکرده است، EQS SUV لوکسترین و گرانترین شاسیبلند الکتریکی بازار محسوب میشود.
جمعبندی
بهطورکلی، EQS580 SUV مشکلاتی دارد که مهمترین آنها ارتباط اندک با راننده است. همچنین این خودرو بیشتر یک شاسیبلند ۲+۵ است تا یک هفتنفرهٔ کامل. البته به نظر نمیرسد این مشکلات برای خریداران چنین خودرویی خیلی مهم باشند؛ بنابراین، آیا EQS SUV شایستهٔ عنوان پرچمدار مرسدس بنز است؟ مطمئناً این خودرویی مجلل، سریع و باوقار با کابین زیبا و شگفتانگیز است که سرنشینان را غوغای بیرون دور نگه میدارد؛ بنابراین، در دنیای شاسیبلندهای لوکس که بهزودی رشد خواهد کرد، مرسدس بنز EQS SUV در حال حاضر پادشاهی میکند.
مشخصات فنی
Mercedes Benz EQS580 SUV 2023 | |
قوای محرکه | الکتریکی دو موتوره |
قدرت | ۵۱۶ اسب بخار |
گشتاور | ۸۵۷ نیوتن متر |
گیربکس | تک سرعته |
محور محرک | چهارچرخ |
طول | ۵,۱۲۵ میلیمتر |
عرض | ۱,۹۵۹ میلیمتر |
ارتفاع | ۱,۷۱۸ میلیمتر |
وزن | ۲۷۳۵ کیلوگرم |
برد (اعلامی) | ۴۶۰ کیلومتر |
ظرفیت سرنشین | ۷ نفر |
قیمت پایه | ۱۲۷,۱۰۰ دلار |
قیمت تستشده | ۱۴۷,۷۶۵ دلار |
مازیار
۱۱ فروردین ۱۴۰۲((تا زمانی که لندروور نسخهٔ الکتریکی رنجروور را معرفی نکرده است، EQS SUV لوکسترین و گرانترین شاسیبلند الکتریکی بازار محسوب میشود.))
اقتدار یعنی این، یعنی هنوز نیومده اما عنوانش محفوظه
NAVID۰۰۹۸
۱۱ فروردین ۱۴۰۲واقعاً نمیدونم چرا الکتریکیهای بنز تو کَتَم نمیره !
به نظر من bmw در ساخت برقیها تکامل بهتری دارد !
KAMI
۱۱ فروردین ۱۴۰۲قرار هم نیست بیاد چون پول هندی ها رو ندادن
مازیار
۱۱ فروردین ۱۴۰۲کامی تقریبا تمام کامنت هات تحت فشار لندروور و لامبورگینی هست
احتمالا با حرف ل مشکل داری😄
و البته رنگ پوست رانندگان!
KAMI
۱۱ فروردین ۱۴۰۲کلی گویی روش مناسب برای انتخاب موضع فرد مخاطب نیست مازیار جون در حقیقت اگه میگم لامبورگینی رووعلتو وزنش دو تنه چون واقعا دو تنه غیر از اینه؟ اگه میگم لامبورگینی تو تکنولوژی حرفی برا گفتن نداره چون واقعا نداره ته تکنولوژیش ابرخازن بود که چیز جدیدی نیست آخرشم ازش استفاده نکرد. اگه میگم لندروور خراب میشه چون واقعا خراب میشه. البته از حق نگذریم اینا بیشتر بخاطر فولسک و تاتا موتوره مثلا سیاست فولسک اجازه نمیده لامبورگینی بهتر از غورباقه پرورش یافته اش (پورشه) باشه یا تاتا نمیخواد پول برا موتور خرج کنه به لندروور میگه برو از بی ام و اجیر کن.
مازیار
۱۱ فروردین ۱۴۰۲تا زمانی که به هر دلیلی (که البته مشخصه چه دلیلی) مجبور به نمک پاشی با اسم کمپانی ها میشی _ چه شما چه اون چندتا همفکر دیگه تون _ نه بحث فایده داره نه کاری از کسی برمیاد
بعدشم هیچ جای دنیا وزن اتومبیل رو با باک پر بنزین اعلام نمی کنن کامی جون
KAMI
۱۱ فروردین ۱۴۰۲به هر حال حرکت در راه حق اینجور نظرات رو در پی داره دیگه
در ضمن
وزن اعلامی توسط خودروسازا دو نوعه
یکی dry weight که بدون احتساب هیچکدوم از مایعاته
و دیگری curb weight که همه مایعات ((((شامل یه باک پر))) گفته میشه
Curb weight is the weight of the vehicle including a full tank of fuel and all standard equipment.
از اونجایی که هیچ ماشینی بدون مایعات و سوخت قرار نیست حرکت بکنه curb weight معیار مقایسه لامبورگینی ۲ تنی با رقباش قرار میگیره.
اینم یه هیت دیگه…
مازیار
۱۲ فروردین ۱۴۰۲حق نگهدارت😆
مازیار
۱۲ فروردین ۱۴۰۲واقعیت …
خوب واقعیت های زیادی در این صنعت هست مثلا از جمله اینکه هنر امریکایی تولید و حروم کردن اسب بخار و گشتاوره
موضوع اینه که کی رو چی تاکید داره و در مواردی قفلی زده😉
iman1199
۱۲ فروردین ۱۴۰۲مازیار جان ولش کن داداش در این مورد ناحق گویی و حرفای اشتباه کامی واضحه این جور نظرات از هیت دادن هم رد کردن هدفشون استاک کردنه ( بر اثر فشار یا تعصب نابجایی که حس میکنن ) چون احساس تنفر بیجا از تو جملاتشون مشخصه و قطعا نمیشه مخفیش کنن
اگه نگاه کنید میبینید من اینجا وارد بحثتون نشدم
و الانم جواب کامی رو نمیدم
فقط این رو برای دوستمون اقا مازیار میگم تا بدونه چون کامی وضعیتش مشخصه و لازم نیست جوابش داده شه
درمورد حق باید به ادعای اشتباه کامی بگیم کدوم حق؟ اتفاقا نظر کامی برعکس ادعایی که داره ناحقه و حرکت در راه ناحقه ناحقه
به نظرم این نظراتی که این شکلی هستن رو اگه به اهالی هر جهنم دره ای هم نشون بدی دلشون برای گوینده نظر میسوزه
چون میدونن چقدر این هیت دادن ها از روی احساس تنفر و سوزش نوشته شدن یعنی به این شکلی که نوشته شدن اشتباهه و همین رو در ذهن خواننده تداعی میکنه
( ما کاری به خودش نداریم خودش یک آدم مثل بقیه هست که احترامش مثل عموم مردم سرجاشه منظور فقط این نوع نظراته که از سر اشتباه فکر کردنه که همین هم بعدها وقتی خودش به اشتباه خودش پی ببره و به حرف ما میرسه )
پس درنتیجه برای ما به هر حال حرکت در راه حق اینجور نظرات رو در پی داره دیگه برای ما
ولی نظر کامی برعکس اینه و حرکت در راه ناحقه و بطور کاذب و به دورغ این رو به نظر خودش نسبت میده چون هرجور حساب کنید اشتباه و دروغ بودنش مشخصه
ما هم که نظر کامی رو رد میکنیم در حقیقت داریم در راه حق حرکت میکنیم اول چون برتری این سازندگان از اروپا و امریکا که از برترین ها هستن مسلم و قطعیه در درجه اول در هر چیز و همه هم قبول دارن و بالاترین هنر مهندسی سطح بالا رو هم دارن و در هر موردی هم کیس برای اثبات برتری دارن که با مثال زدنش بشه ازشون دفاع کرد هرچند که نیازی به دفاع کردن ندارد و هرچی که خواسته باشه هیت بده مهم اینه که واقعیت خلاف میل اونه و واقعیت سرجاشه
پس بحثو کش نمیدیم چون خودش بعدا متوجه میشه البته هرچند که همین الانم میدونه حرفش ناحقه و حق با ما هست ولی عمدا و یا از روی تعصب نابجا نظری دیگه داده
مازیار
۱۲ فروردین ۱۴۰۲ایمان جان مواردی که گفتی مورد تایید منم هست و اگه دقت کرده باشی تبادل نظر من با کامی بیشتر جنبه فان داره چون همونطور که اشاره هم کردم معتقدم با کسانی که قادر نیستن مانع فشار بشن بحث کاملا بیفایدست
iman1199
۱۲ فروردین ۱۴۰۲دقیقا اقا مازیا منم همین توضیحات رو برای شما گفتم تا بدونید ما هم درک میکنیم درست میگیم
و هر جوابی هر حرفی زدیم از صمیم قلب و روی دوست داشتنه حتی همون شخص رو هم دوست داریم و خواهان این هستیم با هر کسی دوستانه بحث کنیم حتی کسی که نیت و هدف اشتباهی داره اونم قلبش و ذاتش خوبه از حرفاش چیزی به دل نگیرید و اون لحظه اشتباه فکر کرده که بعد هم درست میشه
مازیار
۱۲ فروردین ۱۴۰۲آقای پدال قورباغه رو از کامنت من حذف کردی که چی؟ خودش اینو تو کامنت خودش آورده بود و منم گفتم تا مانع فشار قورباغه نشی بحث بیفایدست اما شما با حذفش مفهوم رو از بین بردی
سانسور هم با چشم باز خوبه
یه بنده ی خدا
۱۳ فروردین ۱۴۰۲تحت فشار یعنی چی
این چه وضع حرف زدنه!
غلام یاکوزا
۱۱ فروردین ۱۴۰۲قطعا نیسان آریا از این بهتره و به این ترجیح می دهم
iman1199
۱۲ فروردین ۱۴۰۲قطعا مرسدس بنز EQS از اون بهتره از همه نظر خیلی بهتره
و واقعا تاج پادشاهی برازندشه و به اون ترجیح میدم
طراح خودنرو
۱۱ فروردین ۱۴۰۲وقتی تازه این ماشین برقیا تو دنیا مد شده بود ، رئیس ایراد خودرو گفته بود ، تولید ماشین برقی خیلی راحت تر از ماشین بنزینی و ما دچار جهش انقلابی در تولید خودرو خواهیم شد ، همانطور که نانو تکنولوژی رو آباد کردیم با جوراب نانو ، خبرنگاره پرسیده بود چرا راحت تره ، ارباب گفته بود ، دو تا آرمیچره می بندی به باتری میچرخه دیگه ، حالا بیست و دو ساله میخواد آرمیچر تولید کنه . شایدم رئیس اصلی شون بود ، سمتش یادم نیست . خلاصه یکی از این چغندرا بود .
Silent
۱۱ فروردین ۱۴۰۲حداقل توو زمینه EV ها کمتر از این دست کلمات خنده دار سطحی توو سایت تخصصی استفاده کنید! “پادشاه و رجب”
توو زمینه الکتریکی ها پادشاه شایسته تکنولوژی ها نو هست نظیر موتورهای PLAID یا مجموعه کامل لوسید. نه ماشینی با برد 450 کیلومتر که 150 هزاردلار قیمت ش هست.
Alan.r
۱۱ فروردین ۱۴۰۲این ماشین محشره
طراحی زیبایی داره کابین هم که مثل همیشه عالیه از نظر ایمنی و آپشن و لوکس بودن هم فوقالعاده است
قدرت وگشتاورش هم خوبه
به شدت منتظر نمونه های AMG هستم
ARIAN
۱۱ فروردین ۱۴۰۲انتظار چیز بهتری داشتم از بنز. ولی خوب من باشم تو suv ها سمت برقی جماعت نمیرم.
امین
۱۱ فروردین ۱۴۰۲برد خیلی کمی در مقابل رقبا داره.این یه ضعفه.350 کیلومتر یعنی برای مسیرهای طولانی باید تو ایستگاه شارژ کلی وقت صرف کنید برای شارژ مجدد
محسن
۱۱ فروردین ۱۴۰۲تا زمانی که جنسیس یه شاسی بلند الکتریکی سه ردیفه معرفی نکنه این ماشین میتونه یکم مانور بده
Mr Tiger
۱۱ فروردین ۱۴۰۲ببخشید برام سواله که bmw ix با اون همه آپشن و قدرت و برد بلند و ترمز عالی … چرا میگن این بهترینه؟ بنز که قبل از اینکه به بازار بیاد ریدمانش رسید حتی از ریویان بدتره
یوسف
۱۱ فروردین ۱۴۰۲حیف این همه تکنولوژی که با یک طراحی زشت و نچسب خراب شده…..
خدایی سانگ یانگ از این خوشگل تره
shetab-car
۱۲ فروردین ۱۴۰۲دیروز یه ویدیو از آقای بخردی دیدم در اینستا که از نمایندگی مرسدس بنز در تگزاس فیلم گرفته بود میگفت این eqs و eqe تو نمایندگی خیلی سخت فروش می رن با اینکه از نظر امکانات و تکنولوژی سطح بالایی دارند اما مردم ترجیح می دن اس کلاس بگیرن
به نظرم مهم ترین دلیلش طراحی اش هست نسل جدید کلاس اس با اون همه انتقادی که ازش شد از ای کیو اس قشنگ تر و با ابهت تره و ای کاش میومدن اس کلاس رو تمام برقی می کردن ، کاری که ب ام و اومد تو سری 7 جدید انجام داد و از همون یه نسخه برقی رو هم عرضه کرد.
shetab-car
۱۲ فروردین ۱۴۰۲ظاهرا ای کیو اس و ای کیو ای اون طور که باید فروش نداشته و تو آمریکا ایالت تگزاس یکی از بلاگرهای مشهور ویدیویی گذاشتن (اسمشو مجبورم نگم) چون کامنتم پاک میشه
از نمایندگی مرسدس بنز که ظاهرا فروش اینا خیلی پایینه و مردم ترجیح می دن اس کلاس بخرن تقریبا یک بازه قیمتیه
با ایکنه از نظر سطح امکانات و تجهیزات بالا هستند
shetab-car
۱۲ فروردین ۱۴۰۲ظاهرا ای کیو اس و ای کیو ای اون طور که باید فروش نداشته و تو آمریکا ایالت تگزاس یکی از بلاگرهای مشهور ویدیویی گذاشتن (اسمشو مجبورم نگم) چون کامنتم پاک میشه
از نمایندگی مرسدس بنز که ظاهرا فروش اینا خیلی پایینه و مردم ترجیح می دن اس کلاس بخرن تقریبا یک بازه قیمتیه
با ایکنه از نظر سطح امکانات و تجهیزات بالا هستند//
Reza Waffen SS
۱۲ فروردین ۱۴۰۲چقدر لقب پادشاه بهش میاد
❤BMW❤
۱۲ فروردین ۱۴۰۲چرا این آنقدر زشته ؟
هدف جهانی
۱۲ فروردین ۱۴۰۲اتفاقا زشت نیست اما می توانست بهتر باشد در کل زیبا هست بهتر از طراحی بی ام و هست
Hamilton1970
۱۲ فروردین ۱۴۰۲طراحی تپلی داره، حقیقتا نمیتونم بگم زشته یا قشنگه ولی قطعا میتونست بهتر باشه.
اگه تو ایران میومد بنز کپل جدید لقب میگرفت😄
در کل که جالبه
هدف جهانی
۱۲ فروردین ۱۴۰۲من خیلی از بنز و لکسوس خوشم میاد به نظر من طراحی بنز ساده تر و بهتر از بی ام و و ائودی هست
سوشیانت
۱۲ فروردین ۱۴۰۲بنز گفته سیستم تهویه پنج ناحیه داره اما اگه عکس های ردیف سومش رو ببینید هیچ دکمه ای برای تنظیم سیستم تهویه وجود نداره البته برای جی ال اس هم گفته بود ولی اون هم نداره
محمد
۱۲ فروردین ۱۴۰۲حضرت المانیه البته بعد از بی ام و ایکس سون