تجربه و آزمایشمرسدس بنز

پشت فرمان مرسدس AMG GT63 S E پرفورمنس، سریع‌ترین سدان بنزینی جهان

مرسدس AMG GT63 S E پرفورمنس سریع‌ترین سدان بنزینی در شتاب صفرتاصد محسوب می‌شود اما آیا ارزش قیمت ۲۰۰ هزار دلاری را دارد؟

از بین تمام خودروهای چهاردری که تاکنون آزمایش کرده‌ایم، تنها خودروهایی سریع‌تر از این مرسدس AMG GT63 S E Performance از صفر به سرعت ۹۶ کیلومتر بر ساعت می‌رسند که از موتورهای الکتریکی سرد و بی‌روح نیرو می‌گیرند. البته این ماشین به‌عنوان قوی‌ترین محصول تولید سری تاریخ AMG هم از نیروی الکتریکی بهره می‌برد ولی وظیفهٔ اصلی بر دوش یک پیشرانهٔ ۴ لیتری V8 توئین توربو است که به‌تنهایی ۶۴۰ اسب بخار قدرت و ۹۰۰ نیوتن متر گشتاور تولید می‌کند. موتور الکتریکی که همراه با گیربکس دو سرعته در عقب نصب شده هم ۲۰۴ اسب بخار قدرت و ۳۲۰ نیوتون متر گشتاور اضافه می‌کند تا مجموع خروجی به ۸۴۳ اسب بخار قدرت و ۱۴۰۰ نیوتن متر گشتاور برسد.

شتاب

نسبت وزن به قدرت این ماشین با ۲.۸ کیلوگرم بر هر اسب بخار، از پورشه پانامرا توربو S با ۳.۴ کیلوگرم و ب‌ام‌و M5 CS با ۲.۹ کیلوگرم بهتر است که این موضوع باعث می‌شود GT63 S E در شتاب صفر تا ۹۶ کیلومتر با اختلاف یک‌دهم ثانیه دو رقیب مذکور را مغلوب کند. AMG ظرف ۲.۵ ثانیه از صفر به سرعت ۹۶ کیلومتر بر ساعت می‌رسد درحالی‌که پورشه و ب‌ام‌و این کار را در ۲.۶ ثانیه انجام می‌دهند. البته سوپرسدان‌های الکتریکی مثل تسلا مدل S پلد و لوسید ایر سافایر به ترتیب با شتاب ۲.۱ و ۲.۲ ثانیه، بسیار سریع‌تر هستند و تایکان توربو S هم برای انجام این کار به ۲.۴ ثانیه زمان نیاز دارد.

۴۰۰ متر

AMG GT63 S E با پیمودن ۴۰۰ متر در ۱۰.۷ ثانیه، در جدول سریع‌ترین سدان‌های بنزینی آزمایشی ما، در جایگاه دوم قرار می‌گیرد و جایگاه اول همچنان در اختیار ب‌ام‌و M5 CS می‌ماند که با نیم تن وزن کمتر، ۰.۰۰۳ ثانیه از مرسدس سریع‌تر است! البته در اینجا هم سوپرسدان‌های الکتریکی با زمان‌های زیر ۹.۵ ثانیه بسیار سریع‌تر هستند.

پیست Figure-8

در آزمایش پیست Figure-8 موتورترند، سوپرسدان‌های برتر بسیار به هم نزدیک هستند و این AMG سنگین با تایم ۲۳.۳ ثانیه در جایگاه پنجم قرار می‌گیرد. البته در اینجا اختلاف تایم ۴۰۰ متر لوسید ایر سافایر با مرسدس به نصف کاهش پیدا کرده و در Figure-8 تنها ۰.۷ ثانیه سریع‌تر عمل می‌کند. بااین‌حال، پانامرا، مدل S پلد و M5 CS همگی از GT63 S E سریع‌تر هستند. دلیل این موضوع، وزن سبک‌تر رقبای بنزینی و توزیع وزن بهتر در مدل‌های الکتریکی است. همهٔ این خودروها اما برای توقف از سرعت ۹۶ کیلومتر بر ساعت به ۳۰.۸ تا ۳۳.۲ متر فضا نیاز دارند. به دلیل مقاومت سیستم تعلیق سفت GT63 S E در برابر بادی‌رول و شیرجهٔ ترمز، ترمز کردن و پیچیدن با این خودرو احساس رانندگی روی یخ را به راننده می‌دهد.

همچنین سیستم فرمان گیری چرخ‌های عقب هم در ارتباط شاسی با راننده کمی خلل ایجاد می‌کند زیرا درست زمانی که متوجه می‌شوید بیش‌فرمانی در حال رخ دادن است و برای مقابله با آن تلاش را آغاز می‌کنید، ناگهان سیستم فرمان گیری چرخ‌های عقب وارد عمل می‌شود و احساس کم‌فرمانی ایجاد می‌کند. ازاین‌رو، اصلاح حرکت خودرو در میانهٔ پیچ‌ها دشوار خواهد بود. البته این به معنای ضعیف بودن هندلینگ GT63 S E نیست. این یک خودروی بسیار سنگین است که علاقهٔ چندانی به رانندگی‌های سخت در پیست‌ها ندارد و این همان چیزی است که در برادر کوپهٔ دودر آن‌هم دیده می‌شود.

روی جاده

با وجود قرار دادن تمام تنظیمات روی حداکثر راحتی، سواری GT63 S E هنوز هم بسیار سفت و پرسروصدا است. تعویض دنده‌ها نیز حتی در سرعت‌های پایین مناسب یک سدان ۲۲۲ هزار دلاری نیست. به نظر می‌رسد مرسدس برای کنترل قدرت و گشتاور عظیم پیشرانه، به سیستم تعلیق و گیربکس بسیار بهتری نیاز داشته ولی به هر دلیلی، سراغ آن نرفته است. در حالت رانندگی پیست، همه‌چیز شدیدتر می‌شود و پیشرانه آن‌قدر وحشی می‌شود که با سبز شدن چراغ راهنمایی، خودرو را شلیک می‌کند. همهٔ این‌ها در تضاد کامل با نرمی عالی قوای محرکه‌ای است که در سدان‌های الکتریکی سریع‌تر می‌بینیم.

پلاگین‌هیبرید بی‌فایده!

اگر فکر می‌کنید باطری ۶.۱ کیلووات ساعتی GT63 S E امکان رانندگی‌های تمام الکتریکی در ترددهای شهری را فراهم می‌کند، اشتباه می‌کنید زیرا برد تمام الکتریکی این خودرو تنها ۱.۵ کیلومتر است! وظیفهٔ باطری مذکور صرفاً تأمین انرژی موتور الکتریکی عقب در طول یک جلسهٔ رانندگی در پیست است. به همین دلیل، این باطری به‌گونه‌ای طراحی شده است که مثل یک ابرخازن بزرگ کار کند و هنگام رانندگی، خیلی سریع خالی شود و شارژ شود.

جمع‌بندی

قیمت گزاف و سواری سفت GT63 S E را فقط می‌توان با سمفونی شگفت‌انگیز موتور AMG توجیه کرد. به هیچ صدای مصنوعی نیازی نیست زیرا برای هیچ موتور الکتریکی نمی‌تواند صدای مصنوعی مشابه غرش این پیشرانه و اگزوز طراحی کرد. بااین‌حال، حالا که پانامرا توربو S تمام بنزینی کنار رفته، مرسدس چگونه می‌تواند از لحاظ پرفورمنس، سواری و هندلینگ با پرچم‌دار کنونی پانامرا یعنی توربو S E-Hybrid با ۷۸۲ اسب بخار قدرت رقابت کند؟ علاوه بر این، آیا این سدان هیبریدی ارزش ۳۲ هزار دلار قیمت گران‌تر نسبت به GT63 S معمولی را دارد؟

نقاط قوت

  • صدای فوق‌العادهٔ پیشرانه
  • شتاب در حد هایپرکارها
  • حالت اسپرت جالب نمایشگرها

نقاط ضعف

  • کیفیت سواری ضعیف
  • برد الکتریکی ۱.۵ کیلومتری
  • نمایشگر هدآپ به‌طور خنده‌داری کوچک

مشخصات فنی

۲۰۲۴ AMG GT63 S E Performance
پیشرانه ۴ لیتری V8 توئین توربو هیبرید
قدرت ۸۴۳ اسب بخار
گشتاور ۱۴۰۰ نیوتن متر
گیربکس ۹ سرعته اتوماتیک
محور محرک چهارچرخ
فاصلهٔ محوری ۲,۹۵۱ میلی‌متر
طول ۵,۰۵۴ میلی‌متر
عرض ۱,۹۵۳ میلی‌متر
ارتفاع ۱,۴۴۸ میلی‌متر
وزن خالص ۲۳۸۵ کیلوگرم
شتاب صفر تا ۹۶ ۲.۵ ثانیه
مسافت ۴۰۰ متر ۱۰.۷ ثانیه
توقف از ۹۶ ۳۰.۸ متر
شتاب جانبی ۱.۰۱ جی
تایم پیست Figure 8 ۲۳.۳ ثانیه
مصرف سوخت ۱۳.۰ لیتر ترکیبی
قیمت پایه ۱۹۶,۰۵۰ دلار
قیمت تست‌شده ۲۲۲,۱۱۰ دلار

 

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۵۳ رای
منبع
MotorTrend

امیر دهقان

نویسنده و مترجم پدال، عاشق ماشین، عشقی که حد و حصر نداره

مطالب مشابه

‫۳۹ دیدگاه‌ها

  1. net

    ۲۸ مهر ۱۴۰۳
    سوابق: (3350 ديدگاه)

    سقف متضاد مشکی با سانروف مشکی قشنگه و تعجبه چرا سقف رو مشکی کرده ولی قسمت بین شیشه عقب و سقف رو زرد کرده😀. صندوق عقب کشیده نیست بد شده

    موافقم 23
    مخالفم 4
    1. amirkhanzadeh

      ۲۸ مهر ۱۴۰۳
      سوابق: (858 ديدگاه)

      جووون این شد یک پست خوب
      یک موتور v8 قوی
      و سریع ترین سدان بنزینی جهان اوفف
      سیستم تعلیق فوق‌العاده
      طراحی کابین معرکه
      سرعت و شتاب عالی

      امپراطور خودرو سازی ممنونیم ازت

      موافقم 40
      مخالفم 10
    2. Mr wrong

      ۲۸ مهر ۱۴۰۳
      سوابق: (308 ديدگاه)

      واقعا net دوس دارم ی ماشین طراحی کنی ی روز برا ی شرکت بزرگ ،مطمئنم چیز جالبی میشه

      موافقم 11
      مخالفم 5
    3. net

      ۲۹ مهر ۱۴۰۳
      سوابق: (3350 ديدگاه)

      ۴ اگزوز مربعی بد هست برای سدان ۲ اگزوز دایره ای خاکستری در زیر سپر قسمت چپ و راست قشنگه. کنسول این ماشین شبیه ماشین های سوپر اسپرت شده جالب نیست.طراحی داخلی از دوخت متضاد زرد استفاده کرده جالب نیست. دریچه کولر بد هست.در دو سال گذشته بنز علاقه پیدا کرده دور رینگ ماشیناش رو سفید میکنه که جالب نیست. بال صندوق عقب بد هست. اگر چراغ عقب خطوط مشکی داخلش نبود و کامل قرمز زرشکی بود قشنگتر میشد

      موافقم 5
      مخالفم 19
    4. mmd@

      ۲۹ مهر ۱۴۰۳
      سوابق: (293 ديدگاه)

      فقط داداش کوپش این خودش هم عالیه داداش کوپه دو درش خداییش عالیه موتور کیفیت رانندگی این چاهار در خداییش عالیه موتور وی هشت طبیعی عشق میکنم هیبریدیش بدرد تست تو پیست میخوره طراحی عالیه مثل برادر کوپش داخلش از کوپه دو در برداشتن که خیلی عالی شده دیگه چی می‌خواین💀☣️☣️🏆🏆🏆🎖️🎖️😈😈😈☠️☠️☠️🥇🥇🥇❤️‍🔥❤️‍🔥❤️‍🔥💀💀💀

      موافقم 1
      مخالفم 1
  2. علی جردن

    ۲۸ مهر ۱۴۰۳
    سوابق: (2070 ديدگاه)

    عاشق این رنگم بهش می گن زرد مک دونالدی

    موافقم 34
    مخالفم 3
    1. علی منصوری

      ۲۸ مهر ۱۴۰۳
      سوابق: (246 ديدگاه)

      خیلی خوش رنگه

      موافقم 13
      مخالفم 1
    2. پیام۲

      ۲۸ مهر ۱۴۰۳
      سوابق: (276 ديدگاه)

      یعنی این از w1 تو صفر تا صد سریع تره؟

      موافقم 14
      مخالفم 1
      1. علی جردن

        ۲۹ مهر ۱۴۰۳
        سوابق: (2070 ديدگاه)

        پرچم دارم پرچمدارای قدیم 😁
        مثل Slr و F1
        الان شتاب صفرتا صد سدان با پرچم دارای یومر اسپرت سازها برابری می کنه البته این بهتره بجای اینکه دو سرنشین شتاب جانبی چند جی رو تجربه کنه همزمان بیشتر از چند سرنشین می تونن بچسبن به صندلی موقع شتاب گیری🤤

        موافقم 10
    3. جرمی کلارکسون

      ۲۸ مهر ۱۴۰۳
      سوابق: (826 ديدگاه)

      M5 Competition بنزینی دیگه نیست که نشون بده سریع ترین سدان بنزینی کیه💔
      خودرویی که سوپر اسپرت هارو توی درگ میزد و ۳۳۰ کیلومتر در ساعت می‌رفت🔥💪

      موافقم 19
      مخالفم 7
      1. Puriya

        ۲۸ مهر ۱۴۰۳
        سوابق: (567 ديدگاه)

        هعی داداش💔
        خاصیت دنیا اینه که اسطوره ها رو میگیره

        موافقم 15
        مخالفم 2
  3. Mazda 323

    ۲۸ مهر ۱۴۰۳
    سوابق: (20 ديدگاه)

    🇩🇪💪👏👌🤤

    موافقم 23
    مخالفم 3
  4. Aref

    ۲۸ مهر ۱۴۰۳
    سوابق: (297 ديدگاه)

    بنز دیگه مثل گذشته جذاب نیست.

    موافقم 15
    مخالفم 39
  5. A

    ۲۸ مهر ۱۴۰۳
    سوابق: (20 ديدگاه)

    اگه برابوس بشه، تولید محدود باشه، راکت باشه، بله می‌ارزه

    موافقم 17
    مخالفم 3
  6. آرین صاحب جمعی

    ۲۸ مهر ۱۴۰۳
    سوابق: (1103 ديدگاه)

    کیفیت سواری ضعیف رو نمیفهمم مرسدس بنز اسپرت سواری توقع داری در حد اس کلاس نرم باشه اسمش روشه ماشین در حد یک هایپرکاره

    موافقم 22
    مخالفم 5
  7. Taha Ayoobi

    ۲۸ مهر ۱۴۰۳
    سوابق: (3996 ديدگاه)

    اینکه هیبریدیه.

    موافقم 5
    مخالفم 10
    1. سوشیانت

      ۲۸ مهر ۱۴۰۳
      سوابق: (3408 ديدگاه)

      تازه جالب تر از اون به شتاب آمریکایی ها اضافه کرده از آلمانی ها کم کرده😂

      موافقم 6
      مخالفم 26
      1. Taha Ayoobi

        ۲۸ مهر ۱۴۰۳
        سوابق: (3996 ديدگاه)

        من اصلا به هیچی کار ندارم،
        تو مقاله هی میگه بنزینی بنزینی، این مگه هیبرید نیست؟ 😐

        موافقم 8
        مخالفم 4
      2. مازیار

        ۲۹ مهر ۱۴۰۳
        سوابق: (3239 ديدگاه)

        آخه موقع شتاب‌گیری آلمانی ها آب و هوا و روز و روزگار و قضا و قدر خوب بود به امریکایی ها که رسید آسمون تپید
        مثل همیشه

        موافقم 9
        مخالفم 3
        1. سوشیانت

          ۲۹ مهر ۱۴۰۳
          سوابق: (3408 ديدگاه)

          ای بابا لوسید که حتی ویدئوش هم اومد آهان حواسم نبود ویدئو آمریکایی با آلمانی فرق داره :)

        2. مازیار

          ۲۹ مهر ۱۴۰۳
          سوابق: (3239 ديدگاه)

          کو ویدئو؟
          با مدرک حرف بزن

          موافقم 2
          مخالفم 1
        3. Taha Ayoobi

          ۲۹ مهر ۱۴۰۳
          سوابق: (3996 ديدگاه)

          سوشیانت هرچی مدرک میاره مسخره‌اش میکنید که چقدر پیگیر لینکه بعد یه چیزی میگه میگید مدرک بیار😂

  8. علی منصوری

    ۲۸ مهر ۱۴۰۳
    سوابق: (246 ديدگاه)

    چه خروجی وحشتناکی داره، خیلی اعیونی این ماشین ، همه چی تمام ،
    من متوجه اون قسمت کیفیت سواری ضعیف و تضاد با نرمی قوای محرکه نشدم!!!
    بهرحال بحث ۱۴۰۰ نیوتن گشتاوره، بنظرم ک بقول مقاله قوای محرکه خوب کنترل کرده، پس باید سواری اسپرتی داشته باشه و خب این ماشین همینو میخواد ارائه بده با ۸۴۳ هورس پاور

    موافقم 20
    مخالفم 2
  9. فقط انگلستان

    ۲۸ مهر ۱۴۰۳
    سوابق: (1104 ديدگاه)

    چقددددر قشنگه😍

    موافقم 21
    مخالفم 3
  10. 𝐀𝐥𝐢

    ۲۸ مهر ۱۴۰۳
    سوابق: (1490 ديدگاه)

    چقدر این رنگ بهش اومده!

    موافقم 9
    مخالفم 1
  11. hosen

    ۲۸ مهر ۱۴۰۳
    سوابق: (456 ديدگاه)

    هیولای به تمام معناست این ماشین
    ۱۴۰۰ نیوتن متر گشتاورش واقعا اعجاب انگیزه!

    موافقم 17
  12. Ali

    ۲۸ مهر ۱۴۰۳
    سوابق: (38 ديدگاه)

    من کاری به ظاهر ام پنج جدید ندارم ولی چجوری بیمر ماشینی که پرچمدار بود رو تبدیل به یک ماشین کند و سنگین کرده 🤔

    موافقم 15
    مخالفم 1
  13. نویدی

    ۲۸ مهر ۱۴۰۳
    سوابق: (380 ديدگاه)

    کلا توی این کلاس همه واسه دوم شدن تلاش میکنن…👑M5👑

    موافقم 10
    مخالفم 6
  14. OM.01

    ۲۸ مهر ۱۴۰۳
    سوابق: (531 ديدگاه)

    پرداخت چنین پولی به این خودرو بنظرم اشتباه هست

    نهایت 140 هزار دلار برای سدان پرفورمنس کافی هست و بنظرم بهترین خودروی این کلاس هم طراحی هم ارزش خرید بنظرم آئودیRS7 هست

    حالا اگه یکی اصرار داشته باشه 230k پول بده به خودروی سدان پرفورمنس خب 130k یه آئودی RS7 بخره و بره100 هزار دلار تیون استیج سطح 3 با کیت ظاهری انجام بده روی RS7 پیش شرکت ABT یا MTM تاره همراه با گارانتی!
    شتاب 0 تا 300 در 22 ثانیه هم نیاز مالک رو برآورده میکنه با فراری SF90 میشه کل انداخت تا فراتر 340 کیلومتر…

    موافقم 9
    مخالفم 7
  15. رامتین

    ۲۸ مهر ۱۴۰۳
    سوابق: (3237 ديدگاه)

    بنظرم در طراحی ستون عقب و قوس سقف خوب کار نشده. با اینکه فست بک هست اما از بغل اینو با آئودی RS7 مقایسه کنید. مشخصه طراحی آئودی درین زمینه بهتره. موضوع طراحی هندسی خودروست، کاری با موضوع سخیف رنگ و یا پرفورمنس ندارم.

    موافقم 5
    مخالفم 3
    1. 90s culture

      ۲۸ مهر ۱۴۰۳
      سوابق: (228 ديدگاه)

      آئودی A7 خیلی زیبا تر از این ماشین طراحی شده چون از پایه یک سدان بود!
      مرسدس از سر لج با آئودی RS7 و پورشه پاناما تصمیم به تبدیل AMG GT کوپه به یک سدان گرفت چون در تمام مدل های مرسدس از نظر پرفورمنس در بالا ترین سطح بود و برای تولیدش مجبور به حذف CLS گرفت…

    2. علی منصوری

      ۲۸ مهر ۱۴۰۳
      سوابق: (246 ديدگاه)
  16. Galant.VR4(JDM)

    ۲۸ مهر ۱۴۰۳
    سوابق: (1012 ديدگاه)

    سال 2008 سریعترین سدان 4 سیلندر دنیا لنسر EVOX بود(ماشینبازای اون زمان میگفتن خطرناک ترین ماشین چهارچرخ مسابقات خیابانی) بدون برق و هیبرید از سال 2019 مرسدس این عنوان رو گرفت ههی دورانی بود
    همین که مرسدس یه سدان 8 سیلندر داره خودش یه دنیاس سریعترین هم توی کلاس خودش نبود خبری نیست

  17. 90s culture

    ۲۸ مهر ۱۴۰۳
    سوابق: (228 ديدگاه)

    چرا واقعا مرسدس تصمیم به توقف تولید CLS رو جایگزینی با AMG GT چهار در گرفت!؟
    مگه CLS چه کمی داشت کاستی داشت!
    در ضمن با طراحی این ماشین اصلا حال نمی کنم!
    از جلو عینه سفره ماهی پهن شده با دهن باز و از عقب هم مثل پیش نمونه های اولیه پورشه پاناما که رد شدن!☹

    موافقم 3
    مخالفم 4
  18. sinasvj

    ۲۸ مهر ۱۴۰۳
    سوابق: (413 ديدگاه)

    چه دلبری میکنه با این رنگ😍🔥

    موافقم 4
    مخالفم 1
  19. یانکی من هم فرزند کسی هستم

    ۲۸ مهر ۱۴۰۳
    سوابق: (296 ديدگاه)

    کاش نسخه خالص بنزینی میزد ازش اونم دف عقب مثل کدیلاک ct5 بلک وینگ با گیربکس دستی قشنگ وزنش نیومد رو ۱۸۰۰ چی میشد.

    موافقم 6
    مخالفم 4
  20. مهردادکمال

    ۲۸ مهر ۱۴۰۳
    سوابق: (1952 ديدگاه)

    با این گشتاورش میشه یه بولدوزر رو کشید. بی نهایت هم ظاهر چشمگیری داره برندشم مرسدس هست و مضای پای کارAMG . قطعا می ارزه

    موافقم 5
    مخالفم 1
  21. M power

    ۲۹ مهر ۱۴۰۳
    سوابق: (311 ديدگاه)

    میدونم سلیقه ای هستش ولی من از ظاهرش خوشم نیومد

    موافقم 6
    مخالفم 6
    1. JaMsHiD_R1988

      ۲۹ مهر ۱۴۰۳
      سوابق: (2603 ديدگاه)

      خیلیا حال نمیکنن . منم کلا با فست بک حال نمیکنم خیلی خوبن ها ولی در حد طراحی سدان ها نیست

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.

دکمه بازگشت به بالا