تجربه و آزمایشمرسدس بنز

اولین تجربه رانندگی با مرسدس بنز CLE کوپه‌ جدید با وظیفه سنگین

کوپهٔ جدید مرسدس بنز CLE جادارتر از C کلاس کوپه و اسپرت‌تر از E کلاس کوپه است و با پیشرانهٔ شش سیلندر ۳۷۵ اسب بخاری، خود را از هردوی آن‌ها متمایز می‌کند.

تا سال ۲۰۲۱ هر سه سدان اصلی مرسدس بنز یعنی C کلاس، E کلاس و S کلاس نسخهٔ کوپه داشتند اما هم‌اکنون S کلاس کوپه حذف شده و دو مدل کوچک‌تر هم با یک مدل جدید بنام CLE جایگزین شده‌اند. به گفتهٔ مرسدس، ساخت این خودرو نتیجهٔ بازخورد خریداران بوده است زیرا دارندگان C کلاس کوپه فضای بار و سرنشین بیشتری می‌خواستند و خریداران E کلاس کوپه خواهان تجربهٔ رانندگی اسپرت‌تری بودند.

CLE از نزدیک جذاب‌تر از تصاویر به نظر می‌رسد هرچند که دیگر خبری از آن طرح بدون ستون B که در کوپه‌های قبلی می‌دیدیم خبری نیست زیرا به گفتهٔ مرسدس، چنین طراحی برای رسیدن به اهداف ایمنی و استحکام به تقویت‌های پرهزینه‌ای نیاز دارد. درهرحال، در جلوی خودرو شاهد جلوپنجرهٔ دماغ کوسه‌ای مشابه SL هستیم و طراحی گوشه‌های سپر بسیار خلوت‌تر از C43 و E53 قبلی به نظر می‌رسد. طرح دو حبابی روی کاپوت هم جذاب به نظر می‌رسد و مدل افسانه‌ای 300SL را به یاد می‌آورد.

به نظر می‌رسد کابین CLE با داشبورد بال مانند، نمایشگر عمودی ۱۱.۹ اینچی اطلاعاتی-سرگرمی و صفحه آمپر دیجیتالی ۱۲.۳ اینچی، به‌طور کامل از C کلاس گرفته شده باشد. متریال داخلی هم قابل‌قبول هستند اما مثل C کلاس و GLC، در اطراف زانو پلاستیک خشک زیادی دیده می‌شود. کابین CLE جادار است و صندلی‌ها مناسب و راحت هستند. در اینجا هرچند فضای سر برای همه و فضای پا برای سرنشینان عقب کم است اما به‌طورکلی فضای همهٔ سرنشینان از C کلاس کوپه بیشتر است.

برخلاف C کلاس سدان که فقط با پیشرانه‌های چهار سیلندر عرضه می‌شود، مرسدس برای CLE علاوه بر موتور ۲ لیتری چهار سیلندر پایه، یک نمونهٔ ۳ لیتری شش سیلندر خطی توربو را هم در نظر گرفته که در مدل CLE450 ارائه می‌شود. هردو مدل به‌صورت استاندارد با سامانهٔ چهارچرخ محرک ارائه می‌شوند. من با مدل قوی‌تر رانندگی کردم و دوباره عاشق این موتور شش سیلندر نرم مرسدس شدم. این موتور ۳۷۵ اسب بخار قدرت و ۵۰۰ نیوتن متر گشتاور تولید می‌کند که ۱۳ اسب بخار از E450 کوپهٔ قبلی بیشتر است و از سیستم هیبریدی خفیف ۴۸ ولت هم بهره می‌برد.

مرسدس بنز شتاب صفرتاصد CLE450 را ۴.۴ ثانیه اعلام کرده که عددی کاملاً واقعی به نظر می‌رسد. در طول رسیدن به این سرعت نیز صدای توربین مانندی از اگزوز خارج می‌شود که صدای معمول شش سیلندرهای خطی است و برای مأموریت اسپرت این بنز کوپه مناسب است. هنگام رانندگی در بزرگراه نیز چیزی برای گلایه وجود ندارد. سروصدای باد و جاده به‌خوبی کنترل می‌شود و تعلیق برای ناهمواری‌های اتوبان آماده است. البته روی آسفالت خراب، سروصدایی از تعلیق عقب بلند می‌شود و به همیم دلیل شاید برخی مدل پایه را با رینگ‌های کوچک‌تر و لاستیک‌های فاق بلندتر ترجیح دهند.

برای به چالش کشیدن شخصیت اسپرت خودرو، از بزرگراه فاصله گرفته و به سمت جاده‌های تنگ و باریک رفتم. حالت رانندگی اسپرت، پدال گاز را بسیار سرحال‌تر می‌کند و هنگام ترمز گیری در پیچ‌ها به‌سرعت دنده‌ها را کم می‌کند. همچنین سیستم تعلیق هم برای چنین حرکت‌هایی به‌خوبی تنظیم شده و هندلینگی مطمئن را ارائه می‌کند تا جایی که حتی معکوس دادن در میانهٔ پیچ‌ها هم نمی‌تواند آرامش CLE را برهم بزند.

بااین‌حال، هنگام رانندگی‌های سخت در این نوع جاده‌ها، مدل چهار سیلندر CLE300 جذاب‌تر خواهد بود زیرا در جلو سبک‌تر است و در پیچ‌های سریع هندلینگ متعادل‌تر و کنترل بهتری خواهد داشت. این باعث می‌شود CLE300 سرحال و بازیگوش احساس شود. یکی از بزرگ‌ترین اشکالاتی که به این کوپهٔ مرسدس وارد می‌شود فرمان است. نیروی کمکی فرمان بسیار زیاد است و احساس کافی از شرایط لاستیک‌ها ارائه نمی‌کند. البته به خاطر همین فرمان، CLE در پیچ‌ها دقیق عمل می‌کند اما به‌عنوان یکی از رابط‌های اصلی بین خودرو و راننده، عملکرد خوبی ندارد.

هرچند به خاطر کنار رفتن E450 کوپه متأسفیم اما انکار جذابیت CLE هم خصوصاً در نسخهٔ پرگشتاور ۴۵۰ دشوار است. ظاهر این ماشین نسبت به E کلاس تا حدودی احساس‌برانگیزتر است و کابین آن برای کسانی که به دنبال خرید C کلاس هستند مناسب خواهد بود. تجربهٔ رانندگی CLE چیزی است که از یک مرسدس غیر AMG انتظار می‌رود یعنی ترکیبی متعادل از راحتی سواری و هندلینگ حرفه‌ای. این کوپهٔ جدید از لحاظ قیمت هم بین کوپه‌های قدیمی C کلاس و E کلاس قرار می‌گیرد و قیمت آن از حدود ۵۵ هزار دلار در مدل CLE300 و از ۶۱ هزار دلار در CLE450 آغاز می‌شود.

مرسدس در آینده نسخه‌های قوی‌تر این ماشین را هم ارائه خواهد کرد که نقطهٔ اوج آن CLE63 خواهد بود. هنوز پیشرانهٔ این مدل مشخص نیست ولی احتمالاً به قوای محرکهٔ شش سیلندر خطی پلاگین‌هیبریدی مجهز خواهد شد. تا آن زمان اما می‌توان گفت CLE کمی اسپرت‌تر از E کلاس کوپه و جادارتر C کلاس کوپه است و هنگامی‌که نسخه‌های AMG با هندلینگ تهاجمی‌تر و فرمان بهتر (امیدوارم) وارد بازار شوند، مرسدس بنز CLE را تمام‌قد تحسین خواهیم کرد.

مشخصات فنی

Mercedes Benz CLE450 2024

پیشرانه ۳.۰ لیتری I6 توربوشارژ
قدرت ۳۷۵ اسب بخار
گشتاور ۵۰۰ نیوتن متر
گیربکس ۹ سرعته اتوماتیک
محور محرک چهارچرخ
شتاب صفر تا ۹۶ ۴.۴ ثانیه
حداکثر سرعت ۲۱۰ کیلومتر بر ساعت
مصرف سوخت ۹.۸ لیتر ترکیبی
وزن ۱۸۶۰ کیلوگرم
ظرفیت سرنشین ۴ نفر
حجم صندوق بار ۴۲۰ لیتر
قیمت پایه ۶۱ هزار دلار (حدودی)
قیمت تست‌شده ۷۰ هزار دلار (حدودی)
امتیاز ۸.۳ از ۱۰

 

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۶۲ رای
منبع
Motor1

امیر دهقان

نویسنده و مترجم پدال، عاشق ماشین، عشقی که حد و حصر نداره

مطالب مشابه

‫۳۳ دیدگاه‌ها

  1. نشناسی بهتره

    ۲۵ شهریور ۱۴۰۲
    سوابق: (501 ديدگاه)

    مرسدس هنوزم خوب بلده خودروهای زیبا بسازه💪🇩🇪

    موافقم 134
    مخالفم 6
    1. امین

      ۲۵ شهریور ۱۴۰۲
      سوابق: (85 ديدگاه)

      مرسدس همیشه در خلق هنر و زیبایی پیشگام بوده و خواهد بود

      موافقم 66
      مخالفم 3
      1. نشناسی بهتره

        ۲۵ شهریور ۱۴۰۲
        سوابق: (501 ديدگاه)

        SLS
        SL300
        S CLASS
        نمونه های بارز هستن

        موافقم 52
    2. mercedes

      ۲۵ شهریور ۱۴۰۲
      سوابق: (425 ديدگاه)

      مرسدس s کلاس ، SLRمکلارن ، بیمر سری پنج و هشت و پورشه911
      اینا واقعا اثر هنرین مخصوصا سری هشت

      موافقم 50
      مخالفم 1
    3. پیام

      ۲۵ شهریور ۱۴۰۲
      سوابق: (2139 ديدگاه)

      بنز اگه آشغال هم بسازه یه طوری میسازش که متفاوت باشه

      موافقم 48
      مخالفم 1
    4. امیرحسین

      ۲۶ شهریور ۱۴۰۲
      سوابق: (157 ديدگاه)

      به نظر من ای کلاس جدید از این بهتره. هم قیمتن ولی اون کاربردی تر و لوکس تره )به ویژه داخلش( در نتیجه فک نکنم این خوب بفروشه

      موافقم 9
      مخالفم 2
    5. Mercedes-Benz

      ۱۹ آذر ۱۴۰۲
      سوابق: (350 ديدگاه)

      این ماشین پرفورمنس بی نظیری داره با این وزن

  2. X

    ۲۵ شهریور ۱۴۰۲
    سوابق: (1037 ديدگاه)

    یه E کلاس کوپه AMG مشکی توی دبی دیدم به عشق در یک نگاه ایمان اوردم
    این طراحیش در برابر اون چیزی نیست

    موافقم 49
    مخالفم 5
    1. پیرمرد قدیمی

      ۲۵ شهریور ۱۴۰۲
      سوابق: (195 ديدگاه)

      یه بنده خدایی یادمه می‌گفت ارزش بنز و بی ام و هایی که ایرانیا می‌دونن خود آلمانیا نمیدونن😂
      تو دوبی و کشور های پولدار عربی بعد یه مدت از ماشین زده میشن و حتی اون ماشینو اونقدر ارزش مند نمیبینن که گوشه گاراژ خونشون نگه دارن !
      میبرن ولش میکنن تو پارکینگ های روباز وسیع ( ویدیو های یوتیوب هست میتونید ببینید )که یه زمانی تو یه حراجی فروش بره با قیمت خیلی پایین مثلاً یک پنجم اون ماشین بی زبونم کلی خاک میخوره خودشونم میرن یه مدل بالاتر میخرن
      اونوقت اینجا یارو بنز 190E چهل سال پیش میفروشه 700 میلیون😂😂

      موافقم 45
      مخالفم 3
  3. ali_x76

    ۲۵ شهریور ۱۴۰۲
    سوابق: (394 ديدگاه)

    مرسدس در حال حاضر یه کوپه یا رودستر جمع و جور ۲ نفره (SLK) قدیم رو کم داره.
    مخصوصا که AMG GT و SL هر دو 4 نفره هستن و کلا محصول دو نفره در سبد این خودرو ساز نیست.

    موافقم 21
    مخالفم 3
  4. گلاب

    ۲۵ شهریور ۱۴۰۲
    سوابق: (186 ديدگاه)

    این ماشین مورد علاقه منه همه چیش اوکیه موتور تقریبا استهلاک زیادی نداره چون زیاد ازش قدرت نگرفتن و شش سیلندر خطی بودن هم به نرم کارکردنش کمک می‌کنه و از لحاظ کلاسی جوریه که واسه دو نفر کاملا کافیه و چهره بسیار زیبایی هم داره قیمت مناسبش هم برای کسی که ۳ هزار دلار درآمد داره خوبه اما متأسفانه عموم مردم کراس اور ها رو ترجیه میدن ..مثلا اگه لوگو مرسدس رو بپوشونیم یه دختر بین این و لاماری متاسفانه لاماری رو انتخاب می کنه

    موافقم 38
    مخالفم 4
    1. Absurd Hero

      ۲۵ شهریور ۱۴۰۲
      سوابق: (308 ديدگاه)

      این قیمت کجاش به ماهی سه هزار دلار میخوره؟

      موافقم 10
      1. گلاب

        ۲۵ شهریور ۱۴۰۲
        سوابق: (186 ديدگاه)

        با کمتر دوسال می‌تونه بخره
        تو ایران هم با حقوق ۱۵ تومن تو کمتر
        دوسال میتونی پراید بخری

        موافقم 7
        مخالفم 5
        1. Absurd Hero

          ۲۶ شهریور ۱۴۰۲
          سوابق: (308 ديدگاه)

          اونور مثل اینور نیست و ماشین بعد چند سال استفاده افت قیمت شدیدی داره مخصوصا خودرو های لوکس به خاطر هزینه نگهداری
          اما اینجا ماشین 15 سال کار کرده تا بیشتر از نصف قیمت صفرش هم به فروش میره، و علاوه بر این که تو رو از a می‌رسونه به b، ارزش پولت هم حفظ میشه و تو ایران یه نوع سرمایه گذاری هم به حساب میاد

          موافقم 3
          مخالفم 1
        2. GT7

          ۲۷ شهریور ۱۴۰۲
          سوابق: (24 ديدگاه)

          با حقوق ۳ هزار دلار خرج و مخارج زندگیشو دربیاره خیلیه چه برسه به پس انداز و مرسدس؟!!

          موافقم 2
          مخالفم 2
  5. Puriya

    ۲۵ شهریور ۱۴۰۲
    سوابق: (567 ديدگاه)

    وقتی با یه نگاه کلی بهش نگاه میکنی بیشتر حس یه خودرو لوکس رو القا میکنه تا خودروی اسپرت اگه مدل کانور تیبلش هم باشه خیلی خوبه

    موافقم 28
    مخالفم 1
  6. AMANTE

    ۲۵ شهریور ۱۴۰۲
    سوابق: (1914 ديدگاه)

    از اون ماشین هاست که چند شخصیتیه و بستگی به راننده داره که از کدوم شخصیت اش استفاده کنه.

    موافقم 27
    مخالفم 1
  7. Enzo Ferrari 2008

    ۲۵ شهریور ۱۴۰۲
    سوابق: (1208 ديدگاه)

    هنوزم زیباست

    موافقم 22
    مخالفم 3
  8. Soroush

    ۲۵ شهریور ۱۴۰۲
    سوابق: (198 ديدگاه)

    ماشین جذابیه ولی بین کوپه های بنز هیچکدوم به زیبایی اس کلاس کوپه نبودن

    موافقم 22
    مخالفم 3
  9. blackwing

    ۲۵ شهریور ۱۴۰۲
    سوابق: (1303 ديدگاه)

    https://www.pedal.ir/wp-content/uploads/2023/09/2024-mercedes-benz-cle-4.jpg

    خیلی افتضاحه پشت این‌ ماشین

    موافقم 16
    مخالفم 32
    1. Puriya

      ۲۵ شهریور ۱۴۰۲
      سوابق: (567 ديدگاه)

      آره

      موافقم 5
      مخالفم 12
    2. ارین صاحب جمعی

      ۲۶ شهریور ۱۴۰۲
      سوابق: (1104 ديدگاه)

      پشت کادیلاک سلستیک خوشگله 😎😎

      موافقم 6
      مخالفم 5
  10. پیرمرد قدیمی

    ۲۵ شهریور ۱۴۰۲
    سوابق: (195 ديدگاه)

    در بی نظیر بودنش شکی نیست حقیقا من نمی‌دونم سلیقه قدیمی دارم یا نه ولی هرمدل مرسدسی رو مخصوصا کوپه با کیلومتر شمار آنالوگ میپسندم و بنظرم صفحه نمایش دیجیتالی وسط هم نبود جذاب تر میشد
    از حداکثر سرعتش متعجب شدم !
    210 KM.h؟

    موافقم 21
    مخالفم 4
  11. Viper

    ۲۵ شهریور ۱۴۰۲
    سوابق: (184 ديدگاه)

    وقتی مرسدس های قدیم رو می بینم اصلا جذابیتی توی طراحیش نمی‌بینم

    موافقم 1
    مخالفم 11
  12. Arshia m3csl

    ۲۵ شهریور ۱۴۰۲
    سوابق: (1190 ديدگاه)

    جذاب و با وقاره باید دید نسخه amg چیکار میکنه در مقابل ائودی a5 و بی ام و سری ۴ که قدیمی ترای بازارن کار سختی داره و باید بازار یابی خوبی براش بکنن و سفارشی سازی های زیاد بکنن براش

  13. shetab-car

    ۲۵ شهریور ۱۴۰۲
    سوابق: (231 ديدگاه)

    شما که می تونید ماشین جذاب تولید کنید پس فازتون از تولید ای کیو اس با اون دیزاین عجیب چی بود؟

    موافقم 12
  14. همایون

    ۲۶ شهریور ۱۴۰۲
    سوابق: (782 ديدگاه)

    واقعا زیباست اما من به شخصه دوست داشتم چراغ جلوهاش مثل سی کلاس بود در هر حال چیز خوبیه ولی جای خالی اس کوپه رو پر نمیکنه مرسدس گفته میخواد رو خودروهای لوکس بیشتر مانور بده برخلاف حرفش خبری از اس کوپه نیست و جای یه GT لوکس تو سبد محصولاتش خالیه

  15. amir

    ۲۶ شهریور ۱۴۰۲
    سوابق: (3601 ديدگاه)

    تو طراحی های اخیر بنز یکی از خوب هاس طراحی چشم نوازی داره موتوری یکم ضعیف گذاشتن به نظرم برا شرکتی که اکثرا به ۵۰۰ ۶۰۰ اسب کار میکنه این ضعیف در میاد ولی کابین بنزا یکی از قشنگ ترین هاس انگار تو سفینه نشستی

  16. رامتین

    ۲۶ شهریور ۱۴۰۲
    سوابق: (3257 ديدگاه)

    از خودروهای مورد علاقمه و تقریبا چیزی که میخواستم از نظر ظاهری، تونستن خلق کنند. گرچه چراغهای عقب و دیفیوزر عقب خیلی اسپرت تر میشد طراحی کرد. میشه البته گرافیک چراغهای عقب را تغییر داد. اون منحنی led موجود در چراغ عقب جالب نیست. موتور 3 لیتری توربو با 375 اسب هم بهتر بود بیشتر بشه. مثلا دقیق 400 اسب. چون در GT53 حدود 430 اسب ارائه شده.

  17. M.83

    ۲۶ شهریور ۱۴۰۲
    سوابق: (205 ديدگاه)

    قربونش برم
    بهترین المان

    موافقم 4
    مخالفم 1
  18. HOTA

    ۲۶ شهریور ۱۴۰۲
    سوابق: (1 ديدگاه)

    ماشین فقط BMW وسلام😈🤘😈

    موافقم 3
    مخالفم 2
  19. Saleh

    ۲۷ شهریور ۱۴۰۲
    سوابق: (1 ديدگاه)

    یه اسپرت خوش استایل هم آقایی هم اسپرت
    Cleجزو خوش استایل ترین ماشین های نیمه اسپرت میشه گفت بنز مثل کت شلوار میمونه هیچ وقت از مد نمی افته

  20. FOTOX

    ۲۷ شهریور ۱۴۰۲
    سوابق: (31 ديدگاه)

    امید وارم اسپم نباشه
    دیشب بیرون بودم ۳ تا از سلاطین رو دیدم
    رنجرور
    جی کلاس
    ائودی
    همشونم ۲۰۲۳

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.

دکمه بازگشت به بالا