مرسدس بنز

تجربه رانندگی با مرسدس بنز CLE کانورتیبل؛ نرم، راحت و لوکس!

بررسی تخصصی مرسدس بنز CLE کانورتیبل نشان می‌دهد نیازی نیست همه خودروها اسپرت باشند.


در چند دهه گذشته سه لوکس ساز بزرگ آلمان به دنبال اسپرت کردن خودروهای خود بوده‌اند و حتی مدل‌های بسیار لوکس و راحت نیز از سیستم تعلیق خشک و فرمان بسیار تیز استفاده می‌کنند تا خریداران حس و حال پرفورمنس را کاملاً تجربه کنند. چنین محصولاتی معمولاً تولید بخش‌های M و AMG بوده و بقیه محصولات باید لوکس و راحت بودن را در اولویت خود قرار دهند. تست و بررسی مرسدس بنز CLE کانورتیبل نشان می‌دهد که ژرمن‌ها چنین دستورالعملی را رعایت می‌کنند.

CLE خودروی جدیدی است و سال قبل تولید شده تا جای خالی مدل‌های C و E کلاس کوپه را پر کند. به همین خاطر ابعاد CLE چیزی بین دو مدل یاد شده بوده و نه به اندازه E کلاس بزرگ و نه به اندازه C کلاس کوچک است. البته با وزن ۲۰۳۵ کیلوگرمی، CLE خودروی سبک‌وزنی نیست هرچند این موضوع آسیبی به شاخصه‌های لوکس آن نزده است. همچنین با وجود پیشرانه ۶ سیلندر هیبریدی ۳۷۵ اسب بخاری، کمبودی از نظر قدرت وجود ندارد. خودروی تست شده از نوع CLE450 بوده که به گیربکس ۹ سرعته اتوماتیک و سیستم چهار چرخ محرک استاندارد مجهز است. سیستم هیبریدی ۴۸ ولتی نیز بهترین عملکرد را در سرعت‌های پایین و شرایط ترافیک نیمه سنگین دارد. این سیستم گشتاور آنی خود را حین کارکرد توربو ارائه می‌کند و راننده شتاب گیری مطلوبی را تجربه خواهد کرد؛ اما قدرت اضافی خودرو حاصل نصب استارتر ژنراتور یکپارچه بین پیشرانه و گیربکس است. این مجموعه ۲۳ اسب بخار قدرت و ۲۰۵ نیوتون متر گشتاور تولید می‌کند. نکته دیگر به صدای پیشرانه مربوط می‌شود که عجیب و نه چندان دلچسب است و جای تأمل دارد.

اما حداقل ظاهر CLE خوب از کار درآمده و نمای جلوی آن با C کلاس مشترک است درحالی‌که بخش عقب از E کلاس گرفته شده و علیرغم طراحی ترکیبی، CLE پکیجی منسجم با تناسبات خوب را ارائه می‌کند. پوشش قرمز روشن کابین انتخاب اول ما نیست اما قطعاً آپشن کابین چرم قرمز با قیمت ۱۶۲۰ دلار را دوست داریم. میدان دید CLE نیز حتی با وجود شیشه‌های عقب نسبتاً بزرگ خوب است هرچند خط کمر خودرو بسیار بالا طراحی شده و بنابراین نباید انتظار داشته باشید که دست و بازوی خود را به راحتی کنار شیشه بگذارید.

همانند تمامی محصولات جدید مرسدس بنز، کابین CLE فضای خوبی دارد و از طراحی مینیمالیستی با راحتی بسیار بالا سود می‌برد. متأسفانه تقریباً همه‌چیز صندلی‌ها از طریق نمایشگر لمسی ۱۱.۹ اینچی تنظیم می‌شود و بدتر اینکه کنترل‌های روی فرمان نیز لمسی هستند و برای مواردی همچون صدای سیستم صوتی و کروز کنترل باید دقت کنید؛ اما جایی که CLE مأموریت خود را با موفقیت انجام می‌دهد لوکس بودن است. فرمان خودرو نرم و سبک حس می‌شود و سیستم تعلیق نیز سواری خوب و پایداری را به ارمغان می‌آورد. تنظیمات پدال ترمز به خوبی انجام شده و پدال گاز هم شما را تشویق می‌کند خونسرد و ریلکس باشید. اینجا خبری از اسپرت بودن نیست و همه‌چیز به خوبی در کنار یکدیگر قرار گرفته تا یک سواری روزمره نرم و دلچسب را تجربه کنید یعنی دقیقاً همان چیزی که باید باشد.

تنها نکته اسپرت درباره مرسدس بنز CLE کانورتیبل حالت سواری اسپرت خواهد بود که به جز پاسخ پدال گاز چیز زیادی را تغییر نمی‌دهد. این خودرو شما را تشویق می‌کند به صندلی تکیه دهید و از مسیر لذت ببرید. قطعاً از نظر سرعت و هندلینگ کمبودی وجود ندارد اما مشخص است که هدف CLE این نیست. به عنوان گزینه‌ای روزمره ما مرسدس بنز را به بی ام و سری ۴ کانورتیبل ترجیح می‌دهیم چراکه صندلی‌های بسیار خوب و ظاهر شکیل‌تری دارد اما بی ام و از طراحی کابین منطقی‌تر استفاده کرده است و اگر جزو افرادی باشید که هر از گاهی هم به دنبال تجربه هیجان هستید، M440i پیشرانه جذاب‌تری خواهد داشت. اگر بخواهیم تنها یک خودرو داشته باشیم بی ام و را انتخاب می‌کنیم اما اگر یک خودروی دیگر برای هیجان آخر هفته داشته باشیم، مرسدس بنز انتخاب اول خواهد بود.

خودروی تست شده قیمت پایه ۷۵ هزار دلاری دارد و از جمله تجهیزات استاندارد آن می‌توان به سیستم صوتی برمستر، صندلی‌های جلوی گرم شونده، ایر اسکارف و… اشاره کرد. این مدل از آپشن هایی با هزینه ۱۰ هزار دلار نیز سود برد که شامل مواردی همچون رنگ خاکستری ۱۷۵۰ دلاری، سیستم دید محیطی ۳۶۰ درجه با قیمت ۶۰۰ دلار، هدآپ دیسپلی با قیمت ۱۱۰۰ دلار و… بوده است. در نهایت باید گفت CLE کانورتیبل ثابت می‌کند برندهای لوکس مجبور نیستند گزینه اسپرت را به محصولات خود تزریق کند. تجربه رانندگی نرم و راحت می‌تواند به اندازه هیجان سواری احساس‌برانگیز باشد.

مشخصات مرسدس بنز CLE450 کانورتیبل
پیشرانه ۶ سیلندر ۳ لیتری توربوی هیبریدی
قدرت/گشتاور (اسب بخار/نیوتون متر) ۳۷۵/۵۰۰
گیربکس ۹ سرعته اتوماتیک، چهار چرخ محرک
صفر تا ۹۶ کیلومتر در ساعت (ثانیه) ۴.۷
حداکثر سرعت (کیلومتر در ساعت) ۲۱۰
وزن (کیلوگرم) ۲۰۳۵
مصرف سوخت شهری/بزرگراهی/ترکیبی (لیتر در صد کیلومتر) ۱۰.۲/۷.۳/۹
قیمت پایه (دلار) ۷۳,۸۵۰
قیمت مدل تست شده (دلار) ۸۵,۱۲۰

 

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۵۵ رای

شاهین احمدزاده

نویسنده و مترجم مجله "پدال"

مطالب مشابه

‫۲۴ دیدگاه‌ها

  1. PURIYA

    ۱۷ شهریور ۱۴۰۳
    سوابق: (568 ديدگاه)

    نمی ارزه گرونه
    طراحی عقبش هم افتضاحه

    موافقم 32
    مخالفم 59
    1. amirkhanzadeh

      ۱۸ شهریور ۱۴۰۳
      سوابق: (1032 ديدگاه)

      ماشین خوبیه ولی المان طراحی باید بیشتر توش اعمال می شد

      موافقم 14
      مخالفم 2
    2. امیر

      ۱۸ شهریور ۱۴۰۳
      سوابق: (3 ديدگاه)

      داداش تو خودت تا حالا پراید سوار شدی که برای بنز نظر میدی؟

      موافقم 13
      مخالفم 2
  2. JaMsHiD_R1988

    ۱۷ شهریور ۱۴۰۳
    سوابق: (2980 ديدگاه)

    خدایا تنها خواسته ام ازت اینه که این فرمون لعنتی از ماشینا حذف نشن
    امیدوارم با پیشرفت خودران دیگه جهان به سمتی نره که ماشینا بدون فرمون بشن
    عملا شما میشینی پشت یه مانیتور متحرک با طراحی کابینت مانند

    موافقم 52
    مخالفم 5
  3. 𝐀𝐥𝐢

    ۱۷ شهریور ۱۴۰۳
    سوابق: (1599 ديدگاه)

    از نظر من دوست داشتنی

    موافقم 28
    مخالفم 8
  4. JaMsHiD_R1988

    ۱۷ شهریور ۱۴۰۳
    سوابق: (2980 ديدگاه)

    میگن مثل بنز
    این خوده بنزه
    بدون هیچ گونه مشکل
    وظیفه ای که داره رو به بهترین شکل انجام میده
    هیچی جای بنز رو نمیتونه پر کن

    موافقم 43
    مخالفم 21
  5. محمدهادی

    ۱۷ شهریور ۱۴۰۳
    سوابق: (2476 ديدگاه)

    راحت و نرم🥰😊
    بهترین تعریف برای مرسدس بنز

    موافقم 43
    مخالفم 9
  6. SENIOR

    ۱۷ شهریور ۱۴۰۳
    سوابق: (8 ديدگاه)

    بدون شک ماشین خوبیه اما یه حسی بهم میگه بنز دیگه بنز سابق نیست…

    موافقم 42
    مخالفم 15
  7. khashayar.

    ۱۷ شهریور ۱۴۰۳
    سوابق: (45 ديدگاه)

    طراحی بدنشو میشه تحمل کرد ولی واقعا از کابینش حالم بهم میخوره.

    موافقم 18
    مخالفم 50
    1. Mr. gt c

      ۱۷ شهریور ۱۴۰۳
      سوابق: (434 ديدگاه)

      کاملا برعکس گفتی استاد

      موافقم 35
      مخالفم 8
  8. ..Hossein

    ۱۷ شهریور ۱۴۰۳
    سوابق: (157 ديدگاه)

    نمای عقب واقعا بد طراحی شده
    حتی نوشته های 4matic کج نصب شده

    موافقم 20
    مخالفم 20
    1. Taha Ayoobi

      ۱۷ شهریور ۱۴۰۳
      سوابق: (4674 ديدگاه)

      صافه که؟

      موافقم 15
      مخالفم 1
  9. رامتین

    ۱۷ شهریور ۱۴۰۳
    سوابق: (3251 ديدگاه)

    البته CLE 53 حرفهای زیادی برای گفتن داره.

    موافقم 20
    مخالفم 2
  10. hosen

    ۱۷ شهریور ۱۴۰۳
    سوابق: (928 ديدگاه)

    طراحیشو دوس داشتم بنظرم ماشین جذابیه

    موافقم 21
    مخالفم 2
  11. shetab-car

    ۱۸ شهریور ۱۴۰۳
    سوابق: (252 ديدگاه)

    اینکه بنز میاد در صندوق ها رو گرد طراحی می کنه جالب نیست باید یه طور باشه همه چی رو به بیرون باشه این طوری ماشین کوچک تر از چیزی که هست نشون می ده

    موافقم 5
    مخالفم 6
  12. علی جردن

    ۱۸ شهریور ۱۴۰۳
    سوابق: (2102 ديدگاه)

    با اومدن کلاس کراس اور با سقف شیشه ایی بازشو دیگه کلاس کروک و سدان کم طرفدار شده من خودم قبلا عاشق کروک بودم الان نیستم

    موافقم 2
    مخالفم 15
  13. ۱۸ شهریور ۱۴۰۳
    سوابق: (4999 ديدگاه)

    بهترین سایت خودرویی فارسی که من توش احساس آرامش میکنم همین پداله

    موافقم 13
    مخالفم 1
  14. علی

    ۱۸ شهریور ۱۴۰۳
    سوابق: (818 ديدگاه)

    زیبایی بی نهایت لوکس واقعی شتاب ۴.۷ عالیه اینکه ماشین مسابقه ای نیست یه ماشین نازنین و دلربا که ادمو عاشق خودش می‌کنه واقعا طراحی رمانتیکی دار

    موافقم 10
    مخالفم 3
  15. hasnnami

    ۱۸ شهریور ۱۴۰۳
    سوابق: (8 ديدگاه)

    سال 1370 یا 1371 بود که یکی از کارشناسان زبده مجله ماشین پیش بینی نابود شدن صنایع خودروسازی آلمان ظرف مدت کوتاهی رو می کرد . خاطرم هست از یکی از بهترین خودرو های تاریخ اتومبیل سازی (W140) کلی ایراد گرفته بود . وقتی بعضی از کامنت ها رو میخونم یاد ایشون میوفتم !

  16. mmd@

    ۱۸ شهریور ۱۴۰۳
    سوابق: (362 ديدگاه)

    چیز عالیه زیباست داخلش که نگم❤️‍🔥 عجب چیزیه دلم خواست

    موافقم 10
    مخالفم 2
  17. 18:45

    ۱۸ شهریور ۱۴۰۳
    سوابق: (703 ديدگاه)

    همه داستان یکطرف، حرف حساب آخر داستان یک طرف!
    اونجا که گفته شده برندهای لوکس مجبور نیستن خصوصیات اسپرت رو به محصولات خودشون اضافه کنن و تجربه سواری نرم و راحت هم میتونه به اندازه سواری اسپرت جذاب باشه، این استدلال و میشه به برندهای شرقی نسبت داد! جایی که همیشه لکسوس و می‌کوبیدن که چرا به اندازه ب ام و و آئودی اسپرت نیست و همیشه رتبه های ضعیف‌تری و براش درنظر میگرفتن، باید نیمه پر لیوان رو هم نگاه کرد که قرار نیست همه بخصوص لکسوس و تویوتا شبیه آلمانی ها یا آمریکایی ها باشن و نمیتونن از ارزش های کلیدی خودشون صددرصد چشم پوشی کنن و تقلید کار باشن! اونها خصوصیاتی نظیر سواری نرم و روان رو در کنار موتور بی صدا و دوام اسطوره ای ترکیب کردن و به اندازه کافی هم دقت فرمون و شاسی منعطفی دارن. و در حقیقت عموم مردم با این چنین محصولات بیشتر کنار میان…
    من خودم فنِ آلمانی ها هستم ولی واقعا به این نتیجه منطقی چند سالی هست دست پیدا کردم.

    موافقم 7
    مخالفم 1
  18. M power

    ۱۸ شهریور ۱۴۰۳
    سوابق: (421 ديدگاه)

    خوبه قشنگه

    موافقم 5
    مخالفم 1
  19. مهران صمدی

    ۱۹ شهریور ۱۴۰۳
    سوابق: (86 ديدگاه)

    بزن الان دوباره به طراحی بزن گونه برگشت ، واقعا طراحی بدنه و کابین بی نظیره ،از سی کلاس زیباترین ،کابین از ای کلاس بهتر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.

دکمه بازگشت به بالا