بررسی تخصصی مرسدس بنز CLE کانورتیبل نشان میدهد نیازی نیست همه خودروها اسپرت باشند.
در چند دهه گذشته سه لوکس ساز بزرگ آلمان به دنبال اسپرت کردن خودروهای خود بودهاند و حتی مدلهای بسیار لوکس و راحت نیز از سیستم تعلیق خشک و فرمان بسیار تیز استفاده میکنند تا خریداران حس و حال پرفورمنس را کاملاً تجربه کنند. چنین محصولاتی معمولاً تولید بخشهای M و AMG بوده و بقیه محصولات باید لوکس و راحت بودن را در اولویت خود قرار دهند. تست و بررسی مرسدس بنز CLE کانورتیبل نشان میدهد که ژرمنها چنین دستورالعملی را رعایت میکنند.
CLE خودروی جدیدی است و سال قبل تولید شده تا جای خالی مدلهای C و E کلاس کوپه را پر کند. به همین خاطر ابعاد CLE چیزی بین دو مدل یاد شده بوده و نه به اندازه E کلاس بزرگ و نه به اندازه C کلاس کوچک است. البته با وزن ۲۰۳۵ کیلوگرمی، CLE خودروی سبکوزنی نیست هرچند این موضوع آسیبی به شاخصههای لوکس آن نزده است. همچنین با وجود پیشرانه ۶ سیلندر هیبریدی ۳۷۵ اسب بخاری، کمبودی از نظر قدرت وجود ندارد. خودروی تست شده از نوع CLE450 بوده که به گیربکس ۹ سرعته اتوماتیک و سیستم چهار چرخ محرک استاندارد مجهز است. سیستم هیبریدی ۴۸ ولتی نیز بهترین عملکرد را در سرعتهای پایین و شرایط ترافیک نیمه سنگین دارد. این سیستم گشتاور آنی خود را حین کارکرد توربو ارائه میکند و راننده شتاب گیری مطلوبی را تجربه خواهد کرد؛ اما قدرت اضافی خودرو حاصل نصب استارتر ژنراتور یکپارچه بین پیشرانه و گیربکس است. این مجموعه ۲۳ اسب بخار قدرت و ۲۰۵ نیوتون متر گشتاور تولید میکند. نکته دیگر به صدای پیشرانه مربوط میشود که عجیب و نه چندان دلچسب است و جای تأمل دارد.
اما حداقل ظاهر CLE خوب از کار درآمده و نمای جلوی آن با C کلاس مشترک است درحالیکه بخش عقب از E کلاس گرفته شده و علیرغم طراحی ترکیبی، CLE پکیجی منسجم با تناسبات خوب را ارائه میکند. پوشش قرمز روشن کابین انتخاب اول ما نیست اما قطعاً آپشن کابین چرم قرمز با قیمت ۱۶۲۰ دلار را دوست داریم. میدان دید CLE نیز حتی با وجود شیشههای عقب نسبتاً بزرگ خوب است هرچند خط کمر خودرو بسیار بالا طراحی شده و بنابراین نباید انتظار داشته باشید که دست و بازوی خود را به راحتی کنار شیشه بگذارید.
همانند تمامی محصولات جدید مرسدس بنز، کابین CLE فضای خوبی دارد و از طراحی مینیمالیستی با راحتی بسیار بالا سود میبرد. متأسفانه تقریباً همهچیز صندلیها از طریق نمایشگر لمسی ۱۱.۹ اینچی تنظیم میشود و بدتر اینکه کنترلهای روی فرمان نیز لمسی هستند و برای مواردی همچون صدای سیستم صوتی و کروز کنترل باید دقت کنید؛ اما جایی که CLE مأموریت خود را با موفقیت انجام میدهد لوکس بودن است. فرمان خودرو نرم و سبک حس میشود و سیستم تعلیق نیز سواری خوب و پایداری را به ارمغان میآورد. تنظیمات پدال ترمز به خوبی انجام شده و پدال گاز هم شما را تشویق میکند خونسرد و ریلکس باشید. اینجا خبری از اسپرت بودن نیست و همهچیز به خوبی در کنار یکدیگر قرار گرفته تا یک سواری روزمره نرم و دلچسب را تجربه کنید یعنی دقیقاً همان چیزی که باید باشد.
تنها نکته اسپرت درباره مرسدس بنز CLE کانورتیبل حالت سواری اسپرت خواهد بود که به جز پاسخ پدال گاز چیز زیادی را تغییر نمیدهد. این خودرو شما را تشویق میکند به صندلی تکیه دهید و از مسیر لذت ببرید. قطعاً از نظر سرعت و هندلینگ کمبودی وجود ندارد اما مشخص است که هدف CLE این نیست. به عنوان گزینهای روزمره ما مرسدس بنز را به بی ام و سری ۴ کانورتیبل ترجیح میدهیم چراکه صندلیهای بسیار خوب و ظاهر شکیلتری دارد اما بی ام و از طراحی کابین منطقیتر استفاده کرده است و اگر جزو افرادی باشید که هر از گاهی هم به دنبال تجربه هیجان هستید، M440i پیشرانه جذابتری خواهد داشت. اگر بخواهیم تنها یک خودرو داشته باشیم بی ام و را انتخاب میکنیم اما اگر یک خودروی دیگر برای هیجان آخر هفته داشته باشیم، مرسدس بنز انتخاب اول خواهد بود.
خودروی تست شده قیمت پایه ۷۵ هزار دلاری دارد و از جمله تجهیزات استاندارد آن میتوان به سیستم صوتی برمستر، صندلیهای جلوی گرم شونده، ایر اسکارف و… اشاره کرد. این مدل از آپشن هایی با هزینه ۱۰ هزار دلار نیز سود برد که شامل مواردی همچون رنگ خاکستری ۱۷۵۰ دلاری، سیستم دید محیطی ۳۶۰ درجه با قیمت ۶۰۰ دلار، هدآپ دیسپلی با قیمت ۱۱۰۰ دلار و… بوده است. در نهایت باید گفت CLE کانورتیبل ثابت میکند برندهای لوکس مجبور نیستند گزینه اسپرت را به محصولات خود تزریق کند. تجربه رانندگی نرم و راحت میتواند به اندازه هیجان سواری احساسبرانگیز باشد.
مشخصات مرسدس بنز CLE450 کانورتیبل | |
پیشرانه | ۶ سیلندر ۳ لیتری توربوی هیبریدی |
قدرت/گشتاور (اسب بخار/نیوتون متر) | ۳۷۵/۵۰۰ |
گیربکس | ۹ سرعته اتوماتیک، چهار چرخ محرک |
صفر تا ۹۶ کیلومتر در ساعت (ثانیه) | ۴.۷ |
حداکثر سرعت (کیلومتر در ساعت) | ۲۱۰ |
وزن (کیلوگرم) | ۲۰۳۵ |
مصرف سوخت شهری/بزرگراهی/ترکیبی (لیتر در صد کیلومتر) | ۱۰.۲/۷.۳/۹ |
قیمت پایه (دلار) | ۷۳,۸۵۰ |
قیمت مدل تست شده (دلار) | ۸۵,۱۲۰ |
PURIYA
۱۷ شهریور ۱۴۰۳نمی ارزه گرونه
طراحی عقبش هم افتضاحه
amirkhanzadeh
۱۸ شهریور ۱۴۰۳ماشین خوبیه ولی المان طراحی باید بیشتر توش اعمال می شد
امیر
۱۸ شهریور ۱۴۰۳داداش تو خودت تا حالا پراید سوار شدی که برای بنز نظر میدی؟
JaMsHiD_R1988
۱۷ شهریور ۱۴۰۳خدایا تنها خواسته ام ازت اینه که این فرمون لعنتی از ماشینا حذف نشن
امیدوارم با پیشرفت خودران دیگه جهان به سمتی نره که ماشینا بدون فرمون بشن
عملا شما میشینی پشت یه مانیتور متحرک با طراحی کابینت مانند
𝐀𝐥𝐢
۱۷ شهریور ۱۴۰۳از نظر من دوست داشتنی
JaMsHiD_R1988
۱۷ شهریور ۱۴۰۳میگن مثل بنز
این خوده بنزه
بدون هیچ گونه مشکل
وظیفه ای که داره رو به بهترین شکل انجام میده
هیچی جای بنز رو نمیتونه پر کن
محمدهادی
۱۷ شهریور ۱۴۰۳راحت و نرم🥰😊
بهترین تعریف برای مرسدس بنز
SENIOR
۱۷ شهریور ۱۴۰۳بدون شک ماشین خوبیه اما یه حسی بهم میگه بنز دیگه بنز سابق نیست…
khashayar.
۱۷ شهریور ۱۴۰۳طراحی بدنشو میشه تحمل کرد ولی واقعا از کابینش حالم بهم میخوره.
Mr. gt c
۱۷ شهریور ۱۴۰۳کاملا برعکس گفتی استاد
..Hossein
۱۷ شهریور ۱۴۰۳نمای عقب واقعا بد طراحی شده
حتی نوشته های 4matic کج نصب شده
Taha Ayoobi
۱۷ شهریور ۱۴۰۳صافه که؟
رامتین
۱۷ شهریور ۱۴۰۳البته CLE 53 حرفهای زیادی برای گفتن داره.
hosen
۱۷ شهریور ۱۴۰۳طراحیشو دوس داشتم بنظرم ماشین جذابیه
shetab-car
۱۸ شهریور ۱۴۰۳اینکه بنز میاد در صندوق ها رو گرد طراحی می کنه جالب نیست باید یه طور باشه همه چی رو به بیرون باشه این طوری ماشین کوچک تر از چیزی که هست نشون می ده
علی جردن
۱۸ شهریور ۱۴۰۳با اومدن کلاس کراس اور با سقف شیشه ایی بازشو دیگه کلاس کروک و سدان کم طرفدار شده من خودم قبلا عاشق کروک بودم الان نیستم
زنده-باد-گرند-تور-اعظمــ
۱۸ شهریور ۱۴۰۳*سانروف
۱۸ شهریور ۱۴۰۳بهترین سایت خودرویی فارسی که من توش احساس آرامش میکنم همین پداله
علی
۱۸ شهریور ۱۴۰۳زیبایی بی نهایت لوکس واقعی شتاب ۴.۷ عالیه اینکه ماشین مسابقه ای نیست یه ماشین نازنین و دلربا که ادمو عاشق خودش میکنه واقعا طراحی رمانتیکی دار
hasnnami
۱۸ شهریور ۱۴۰۳سال 1370 یا 1371 بود که یکی از کارشناسان زبده مجله ماشین پیش بینی نابود شدن صنایع خودروسازی آلمان ظرف مدت کوتاهی رو می کرد . خاطرم هست از یکی از بهترین خودرو های تاریخ اتومبیل سازی (W140) کلی ایراد گرفته بود . وقتی بعضی از کامنت ها رو میخونم یاد ایشون میوفتم !
mmd@
۱۸ شهریور ۱۴۰۳چیز عالیه زیباست داخلش که نگم❤️🔥 عجب چیزیه دلم خواست
18:45
۱۸ شهریور ۱۴۰۳همه داستان یکطرف، حرف حساب آخر داستان یک طرف!
اونجا که گفته شده برندهای لوکس مجبور نیستن خصوصیات اسپرت رو به محصولات خودشون اضافه کنن و تجربه سواری نرم و راحت هم میتونه به اندازه سواری اسپرت جذاب باشه، این استدلال و میشه به برندهای شرقی نسبت داد! جایی که همیشه لکسوس و میکوبیدن که چرا به اندازه ب ام و و آئودی اسپرت نیست و همیشه رتبه های ضعیفتری و براش درنظر میگرفتن، باید نیمه پر لیوان رو هم نگاه کرد که قرار نیست همه بخصوص لکسوس و تویوتا شبیه آلمانی ها یا آمریکایی ها باشن و نمیتونن از ارزش های کلیدی خودشون صددرصد چشم پوشی کنن و تقلید کار باشن! اونها خصوصیاتی نظیر سواری نرم و روان رو در کنار موتور بی صدا و دوام اسطوره ای ترکیب کردن و به اندازه کافی هم دقت فرمون و شاسی منعطفی دارن. و در حقیقت عموم مردم با این چنین محصولات بیشتر کنار میان…
من خودم فنِ آلمانی ها هستم ولی واقعا به این نتیجه منطقی چند سالی هست دست پیدا کردم.
M power
۱۸ شهریور ۱۴۰۳خوبه قشنگه
مهران صمدی
۱۹ شهریور ۱۴۰۳بزن الان دوباره به طراحی بزن گونه برگشت ، واقعا طراحی بدنه و کابین بی نظیره ،از سی کلاس زیباترین ،کابین از ای کلاس بهتر