مرسدس در نسل جدید GLC63 AMG پیشرانهٔ V8 فوقالعادهٔ قبلی را کنار گذاشته و بجای آن از قوای محرکهٔ پلاگینهیبریدی چهار سیلندر استفاده کرده است.
تا چند سال پیش، ایدهٔ جایگزینی قوای محرکهٔ هیبریدی با پیشرانهٔ V8 در خودروهای اسپرت شبیه توهین به مقدسات بود زیرا هیبریدیها برای کاهش مصرف سوخت طراحی میشدند نه شتاب سریع و غرش اگزوز. امروز اما زمانه بسیار تغییر کرده است و حتی خودروهای فرمول یک هم از پیشرانههای هیبریدی استفاده میکنند و ثابت میکنند که هیبریداسیون منافاتی با آدرنالین ندارد. درنتیجهٔ سالهای اخیر بسیاری از خودروسازان بزرگ جهان محصولات خود را هیبریدی کردهاند و نتیجه خلق خودروهایی مثل مرسدس GLC63 S E Performance با قدرتی بسیار بیشتر از نسخههای V8 قبلی و مصرف سوخت کمتر است.
این شاسیبلند اسپرت از همان قوای محرکهٔ سدان C63 استفاده میکند که از یک پیشرانهٔ ۲ لیتری چهار سیلندر توربو با قدرت فوقالعادهٔ ۴۷۶ اسب بخار به همراه یک موتور الکتریکی ۲۰۴ اسب بخاری در عقب تشکیل شده است و مجموعاً ۶۸۰ اسب بخار قدرت و ۱۰۲۰ نیوتن متر گشتاور تولید میکند. این اعداد ۱۷۰ اسب بخار و ۳۲۰ نیوتن متر از نسل قبلی بیشتر هستند. بااینحال، GLC63 جدید آنقدر که انتظار میرود هیجانانگیز نیست و پشت فرمان خودرویی آرم، ساکت و سربهزیر احساس میشود که آن خشم AMG را از دست داده است.
بااینحال، در حالت رانندگی مسابقه همهچیز تغییر میکند و گویی GLC63 بیدار میشود. در این حالت، پدال گاز تیز شد، تعویض دندهها تهاجمیتر شد و اگزوز صدای وحشیانه منتشر کرد. حالا این همان AMG شد که انتظار داریم. در این حالت، تمام ۶۸۰ اسب بخار قدرت آزاد میشود و با نیرویی بیامان ماشین را به جلو شلیک میکند. گشتاور ۱۰۲۰ نیوتن متری هم بیپایان احساس میشود و کششی بیانتها را در هر دور موتوری ارائه میکند. به لطف این قوای محرکه، GLC63 ظرف ۳.۱ ثانیه از صفر به سرعت ۹۶ کیلومتر بر ساعت رسید و ۴۰۰ متر را در ۱۱.۵ ثانیه طی کرد که به ترتیب ۰.۱ ثانیه و ۰.۲ ثانیه از نسل قبلی سریعتر است.
بااینحال، یکی از بزرگترین معایب قوای محرکهٔ هیبریدی، وزن اضافه است. درحالیکه GLC63 قبلی با موتور هشت سیلندر ۲۰۴۲ کیلوگرم وزن داشت، این رقم در نسل کنونی به ۲۳۵۰ کیلوگرم رسیده است. البته این اضافهوزن خیلی روی قدرت توقف خودرو تأثیر منفی نگذاشته و کراساوور اسپرت AMG پس از ۳۲.۶ متر از سرعت ۹۶ کیلومتر بر ساعت متوقف شد که فقط ۶۰ سانتیمتر بیشتر از نسل قبلی است. هرچند سیستم تعلیق GLC63 همانطور که از یک AMG انتظار میرود نسبت به دیگر شاسیبلندهای کامپکت سفتتر است اما سواری خودرو همچنان آرام است و مشکلات جاده بدون ایجاد ناراحتی برای سرنشینان محو میشود تا GLC63 کاملاً برای استفادههای روزمره مناسب باشد.
هرچند GLC63 یک خودروی پلاگینهیبریدی است ولی شعاع حرکتی تمام الکتریکی آن حتی در قیاس با دیگر ساختههای پلاگینهیبریدی مرسدس هم ناچیز است و در بهترین حالت به ۱۰ کیلومتر میرسد. بااینحال، واضح است که کسی چنین خودرویی را برای صرفهجویی در مصرف سوخت نمیخرد. همچنین باطری کوچک ۶.۱ کیلووات ساعتی GLC63 هم برای شارژ و تخلیهٔ بسیار سریع طراحی شده و شبیه ابرخازن عمل میکند. بهطورکلی، هرچند در ابتدا از اینکه GLC63 جدید شبیه یک AMG نبود ناامید شدیم ولی پس از کمی رانندگی، شخصیت دوقطبی آن را درک کردیم. این شاسیبلند آلمانی فقط با چرخش یک سوئیچ روی فرمان، میتواند از کروزری آرام برای ترددهای روزانه به هیولایی آتشین و لاستیک دود کن تبدیل شود.
بااینوجود، چنین قابلیتهایی ارزان به دست نمیآید و قیمت GLC63 S E Performance از ۸۷,۲۰۰ دلار آغاز میشود که با سفارش فقط چند آپشن مثل ترمزهای کربن سرامیکی AMG و سیستم کنترل سواری فعال AMG این رقم به ۱۰۷,۸۹۰ دلار افزایش یافت. هرچند قیمتی نزدیک به ۱۱۰ هزار دلار برای یک کراساوور کامپکت بسیار زیاد است ولی قیمت بامو X3 M با ۵۱۰ اسب بخار قدرت هم از ۸۳ هزار دلار شروع میشود که فاصلهٔ چندانی با قیمت پایهٔ مرسدس ندارد.
مشخصات فنی
۲۰۲۵ Mercedes AMG GLC63 S E Performance | |
پیشرانه | ۲.۰ لیتری ۴ سیلندر توربو هیبرید |
قدرت | ۶۸۰ اسب بخار |
گشتاور | ۱۰۲۰ نیوتن متر |
گیربکس | ۹ سرعته اتوماتیک |
محور محرک | چهارچرخ |
فاصلهٔ محوری | ۲,۸۸۸ میلیمتر |
طول | ۴,۷۵۰ میلیمتر |
عرض | ۱,۹۲۰ میلیمتر |
ارتفاع | ۱,۶۳۵ میلیمتر |
وزن خالص | ۲۳۵۰ کیلوگرم |
شتاب صفر تا ۹۶ | ۳.۱ ثانیه |
مسافت ۴۰۰ متر | ۱۱.۵ ثانیه |
توقف از ۹۶ کیلومتر | ۳۲.۶ متر |
شتاب جانبی | ۰.۹۹ جی |
قیمت پایه | ۸۷,۲۰۰ دلار |
قیمت تشتشده | ۱۰۷,۸۹۰ دلار |
bMw
۸ فروردین ۱۴۰۴هر چی ، اگه شتابش هم بهتر باشه دیگه اون خشمگینی نسل قبل amg رو نداره
ALI.A.NLANSR
۸ فروردین ۱۴۰۴اصلا فایده نداره ۱۰۷هزار تا بدی ۲لیتر چهار سیلندر توربو؟
F22RAPTOR
۸ فروردین ۱۴۰۴چرا وقتی شیش سیلندر دارن
چهار سیلندرشون رو اینقد زیر فشار میذارن؟
amirmohammadja79
۸ فروردین ۱۴۰۴نمیفهمم چرا فکر میکنید این موتور تحت فشاره
مگه موتور ماشین های مارو برداشته تیون کرده ک تحت فشار باشه؟
این موتور چهارسیلند از اول طراحی و ساخته شده برای اینکه ۴۷۶ اسب بخار قدرت داشته باشه
برنداشته ی موتور چهارسیلندر قدیمی رو تیون کنه ک تحت فشار باشه
چرا فکر میکنید از مهندسای بنز بیشتر میدونید
BMW is GOD
۸ فروردین ۱۴۰۴شما خودتو ناراحت نکن دوست عزیز الان تعداد افرادی که تو سایت پدال از خودروهای آلمانی متنفر هستن خیلی زیاد شده در صورتی که نمیدونن بهترین خودروهای دنیا رو آلمان میسازه
اینا چهار تا بچه سال هستن که هی میان از ظاهر و باطن و پیشرانه و… خودروهای آلمانی ایراد میگیرن
جواب اینجور آدما رو اصلاً نباید بدی وگرنه به خودت توهین کردی بزار هر چی دلشون میخواد بگن ولی نظرشون فاقد اهمیته
در ضمن این مرسدس بنز جی ال سی ۶۳ خیلی راحت میتونه با سریعترین اس یو وی ها و سی یو وی ها (کراس اوورها) رقابت کنه و خیلی راحت شکستشون بده
Ali
۸ فروردین ۱۴۰۴انتقاد و بی احترامی به کسایی که با شما هم نظر نیستن کاره درستی نیست.
بهترین خودروی های دنیا برای شما آلمانیا هستن و این درسته،برای علی نوا آمریکایی ها هستن و این درسته ، و برای خیلیا ژاپنیا هستن و بازم درسته.
بهترین خودروهای دنیا بسته به نوع استفاده و دیدگاه اشخاص متفاوته،یکی قیمت و دووم رو ملاک قرار میده،یکی پرفورمنس و هیجان،یکی بیشینه و اصالت،یکی افتخارات موتوراسپرت و هیچ خودروساز یا کشوری تمامه اینا رو باهم نداره.
امیدوارم که بتونیم دوستانه نظراته همدیگه رو بپذیریم.
Ali
۸ فروردین ۱۴۰۴این موتوره M139 بنز رو داره اگ اشتباه نکنم که فکر میکنم با یکم بیشتر از ۴۰۰ اسب سال ۲۰۱۹ معرفی شد،بنز توی شعارش گفت که هر مهندس یک موتور به این معنی که هر کدوم از این موتور های چهار سیلندر توسط یک مهندس با دست سر هم میشن و این توجه خاصه بنز به پرچمدار هاش رو میرسونه.
حرفه شما کاملا درسته این موتور با قدرته بالایی وارده بازار شد و هیچوقت زیر ۴۰۰ اسب رو ندیده.
درمورد عمر مفید هم من نظری ندارم،مطمعنا مثل بقیه ی آلمانی هاست.
قوی و سبک واقعا که جذابه.
Mhosein
۸ فروردین ۱۴۰۴خیلی خوشگله
Iman 007
۸ فروردین ۱۴۰۴Amg نباید اینطوری باشه باید خشن و غیر قابل کنترل باشه باید طوری باشه که با یک گاز دادن لاستیکاشو نابود کنه
هوشنگ بایی
۸ فروردین ۱۴۰۴بعضی از دوستان جوری صحبت میکنند که انگار تمام نسلهای قدیم و جدید شو تست کردن حداقل اطلاعات من که از همین پداله .
Sina_carshow
۸ فروردین ۱۴۰۴ماشین خیلی خوبیه در یک کلام فعلا اسپرت ترین کراس اور سایز کوچیک بازاره
هم سریعه هم خوش صداس
Arash Kashani
۸ فروردین ۱۴۰۴سیاست بنز با همه برندای خودروسازی فرق میکنه
این چیزی که خیلی هاتون مینالید ازش
من تحسینش میکنم
فقط مرسدس بر میاد که ماشینی رو بسازه که میتونه یه ماشین درست، بی سر و صدا برای رانندگی شهر باشه
و در همون عین بتونه با زدن یه دکمه مثل یه سوپر اسپرت عمل کنه
دوستانی که از این موتور مینالید
پورشه هایی که سر و کله براش میشکونین، 500 اسب بخارن
همین موتور 2 لیتری 476 اسب بخار داره
مهردادکمال
۸ فروردین ۱۴۰۴افت قیمت این مرسدس وحشتناک خواهد بود شک نکنین.از بس پیچیده اس
سوشیانت
۸ فروردین ۱۴۰۴۴ سیلندر نمیتونه جای ۸ سیلندر رو بگیره
Amiiir
۸ فروردین ۱۴۰۴زیباست ولی اون ابهت طراحی های سالهای 2013-2018 رو ندارن، نه تنها بنز بلکه اکثر خودروهای روز دنیا
تقوی
۸ فروردین ۱۴۰۴نمیدانم ماشینی که حتی خوابش هم نمیبینید
چرا در موردش اظهار نظر میکنید
همایون
۹ فروردین ۱۴۰۴نسل قبل Glc یه چیز دیگه بود واقعا این نه ظاهری نه موتوری در حد اون نیست