مرسدس بنز

رانندگی با مرسدس AMG GT63 پرو، توانمندتر و چابک‌تر در پیست

تهاجمی‌ترین نسخهٔ نسل جدید AMG GT نسبت به نسل قبلی خود مهربان‌تر و آرام‌تر شده اما درعین‌حال بسیار قوی‌تر است.

مثل مرسدس AMG GT R Pro که در سال ۲۰۱۹ معرفی شد، AMG GT63 Pro جدید هم نسخه‌ای متمرکزتر بر پیست از نسل دوم AMG GT محسوب می‌شود اما پس از زدن چند دور در پیست آسکاری در اسپانیا، واضح است که این نسخه می‌خواهد با پورشه ۹۱۱ توربو مقایسه شود نه با ۹۱۱ GT3 که رقیب GT R قدیمی بود. GT R اما در پیست خودرویی وحشی بود درحالی‌که GT63 Pro جدید اعتمادبه‌نفس بیشتری به راننده القا می‌کند و اشتباهات را پوشش می‌دهد. البته این خودرو هنوز هم در پیست بسیار سریع است ولی درحالی‌که GT R یک خودروی مسابقه‌ای واقعی بود، GT63 Pro بسیار مهربان‌تر و با رانندگی آسان‌تر است.

این موضوع اما تعجبی ندارد زیرا نسل دوم AMG GT بیشتر به سمت سهولت استفاده متمایل شده است. در این خودرو، گیربکسی که پشت موتور نصب شده، جایگزین گیربکس عقب قبلی شده که امکان ارائهٔ صندلی‌های عقب و صندوق بار بزرگ‌تری را فراهم کرده است. سامانهٔ چهارچرخ محرک نیز به‌صورت استاندارد ارائه می‌شود. حال نسخهٔ پرو قصد دارد GT63 را برای رانندگی در پیست بدون قربانی کردن قابلیت استفادهٔ روزمره مناسب‌تر کند. بدین منظور، خروجی موتور ۴ لیتری V8 توئین توربو به ۶۱۲ اسب بخار قدرت و ۸۵۰ نیوتن متر گشتاور رسیده که ۲۷ اسب بخار و ۵۰ نیوتن متر افزایش را نشان می‌دهد. علاوه بر این، تغییرات آیرودینامیکی هم ۳۰ کیلومتر از نیروی رو به بالا کاسته و ۱۵ کیلوگرم به داون‌فورس عقب افزوده است.

سیستم تعلیق اما بدون تغییر باقیمانده که شاید عجیب به نظر برسد ولی به گفتهٔ AMG، آنتی‌رول بارهای فعال استاندارد GT63 آن‌قدر توانمند هستند که بتوانند تمام سناریوهای رانندگی را مدیریت کنند. در نسخهٔ پرو، ترمزهای کربن سرامیکی نه‌تنها استاندارد هستند بلکه با متریال اصلاح‌شدهٔ دیسک‌ها و لنت‌های ارتقاءیافته، کمی از ترمزهای سفارشی ۹ هزار دلاری GT63 معمولی متفاوت‌اند. برای این نسخه لاستیک‌های تهاجمی‌تر میشلین پایلوت اسپرت کاپ ۲ R به‌صورت استاندارد ارائه می‌شوند و وزن خودرو هم به دلیل حذف برخی تجهیزات غیرضروری، ۲۰ کیلوگرم کاهش پیدا کرده است. هنوز قیمت GT63 Pro اعلام نشده ولی انتظار می‌رود حدود ۲۰۰ هزار دلار یعنی ۲۰ هزار دلار گران‌تر از GT63 معمولی باشد.

درحالی‌که AMG از قبل خودروهای آزمایشی را در پیست به حرکت درآورده و لاستیک‌ها را گرم کرده است، رانندگی را در پیست ۸.۷ کیلومتری آسکاری آغاز می‌کنیم. سامانهٔ چهارچرخ محرک ۴Matic+ کاملاً متغیر است از حالت دریفت محرک عقب هم بهره می‌برد ولی در حالت مسابقه، بیشتر از آنکه تهاجمی رفتار کند، احساس اطمینان و تمرکز بیشتر روی محور عقب را به همراه دارد. فرمان خودرو دقیق است، تعویض دنده‌ها سریع انجام می‌شود و ترمز گیری قوی است. Pro خودرویی است که به‌سرعت اعتماد راننده را جلب می‌کند و هیچ غافلگیری ناخوشایندی رو نمی‌کند.

پیشرانهٔ V8 چه در دورهای پایین و چه دورهای بیش از ۶ هزار rpm عملکرد خوبی دارد و هرچند گیربکس ۹ سرعته گاهی از رفتن به دنده دو امتناع می‌کند اما در اکثر موارد اتصال مکانیکی خوبی بین پدال‌های پشت فرمان و پاسخ گیربکس وجود دارد. به دلیل استفاده از سامانهٔ چهارچرخ محرک و گیربکس جدید، توزیع وزن از ۴۸ به ۵۲ در جلو و عقب نسل قبلی به ۵۴ به ۴۶ تغییر پیدا کرده و حالا وزن بیشتری روی دماغه قرار دارد. بااین‌حال، GT63 Pro تیزتر می‌پیچد، احساس چابکی بیشتری دارد و درمجموع متعادل‌تر از اعداد و ارقام به نظر می‌رسد.

این ویژگی همراه با لاستیک‌های چسبنده، خودرو را روی پیست آسکاری کاملاً پایدار و صاف نگه می‌دارد. خودرو در هنگام ترمز گیری و شتاب گیری شدید هم آرام است و سیستم فرمان گیری چرخ‌های عقب آن‌قدر دقیق و یکپارچه عمل می‌کند که واقعاً وجود آن را احساس نمی‌کردیم. به‌طورکلی، AMG GT63 Pro برای آماتورها یک پکیج آموزشی و برای حرفه‌ای‌ها یک پاداش به همراه دارد. بدین ترتیب، این خودرو بین پورشه ۹۱۱ توربو و آستون‌مارتین ونتیج برای خود فضایی پیدا کرده و از لحاظ شخصیت از اولی قوی‌تر و در پیست از دومی چابک‌تر و توانمندتر است.

مشخصات فنی

Mercedes AMG GT63 Pro 2025

پیشرانه ۴.۰ لیتری V8 توئین توربو
قدرت ۶۱۲ اسب بخار
گشتاور ۸۵۰ نیوتن متر
گیربکس ۹ سرعته اتوماتیک
محور محرک چهارچرخ
شتاب صفر تا ۹۶ ۲.۷ ثانیه
مسافت ۴۰۰ متر ۱۰.۷ ثانیه
حداکثر سرعت ۳۱۷ کیلومتر بر ساعت
مصرف سوخت ۱۵.۷ لیتر ترکیبی
طول ۴,۷۲۷ میلی‌متر
عرض ۱,۹۸۴ میلی‌متر
ارتفاع ۱,۳۵۴ میلی‌متر
فاصلهٔ محوری ۲,۷۰۰ میلی‌متر
وزن خالص ۱۸۷۵ کیلوگرم
حجم صندوق بار ۳۴۰ لیتر
ظرفیت سرنشین ۲+۲ نفر
قیمت پایه ۱۹۰ هزار دلار حدودی

 

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۳۷ رای
منبع
Car&Driver

امیر دهقان

نویسنده و مترجم پدال، عاشق ماشین، عشقی که حد و حصر نداره

مطالب مشابه

‫۲۰ دیدگاه‌ها

  1. Alireza

    ۸ آبان ۱۴۰۳
    سوابق: (200 ديدگاه)

    با اینکه عشق بی ام وه هستم اما واقعا ای ام جی خیلی خوشگله و میشه گفت جزو محدود بنز هایی هست که واقعا از لحاظ ظاهری به تکامل رسیده و نمیشه ایرادی بهش گرفت.

    موافقم 35
    مخالفم 9
    1. ممد ژانگولر

      ۸ آبان ۱۴۰۳
      سوابق: (4109 ديدگاه)

      این ماشینو بندازی زیر پات همه تو صف وایمیسن که باهات رفیق شن. من موندم کجاش میخوای سوارشون کنی !

      موافقم 16
      مخالفم 4
      1. SMS

        ۸ آبان ۱۴۰۳
        سوابق: (532 ديدگاه)

        مشکل یا خوبی بنز ها همونجوری که گفته شد ،به منظور آرام‌تر راه افتادن و شیک بودن از دنده دو شروع می کنه بعد اگه خواستی می ره یک شاید

        موافقم 3
        مخالفم 2
    2. amirkhanzadeh

      ۸ آبان ۱۴۰۳
      سوابق: (973 ديدگاه)

      از هر نظر بحثی رو باقی نمی ذاره
      ظاهر اسپرت فوق العاده
      موتور v8 واقعی
      شتاب سرعت عالی
      کیفیت متریال و فناوری کاربردی داخل کابین
      همه و همه این خودرو رو عالی جلوه میده

      حقا که بنز برترین خودرو ساز تاریخه از اولین خودرویی که برای جامعه ساخت و تا انتها

      موافقم 21
      مخالفم 9
    3. جرمی کلارکسون

      ۸ آبان ۱۴۰۳
      سوابق: (920 ديدگاه)

      از اونجا که بی ام و گند زد
      باز دم مرسدس گرم اینو داد بیرون🔥👏

      موافقم 12
      مخالفم 3
  2. Siyavash

    ۸ آبان ۱۴۰۳
    سوابق: (761 ديدگاه)

    خیلی زیباه هست…عملکرد عالی..❤️

    موافقم 18
    مخالفم 2
  3. MehdiTurbo

    ۸ آبان ۱۴۰۳
    سوابق: (2308 ديدگاه)

    به جز راحی داخلی
    فوق العاده زیبا و جذاب ولی حیف که کابینش هیچ ربطی به یه خودرو کوپه اسپورت نداره
    و مهم ترین بخش خودرو کابینشه

    موافقم 12
    مخالفم 5
    1. net

      ۸ آبان ۱۴۰۳
      سوابق: (3374 ديدگاه)

      ماشین اسپرت کوپه بی ام و سری ۸ قشنگه مخصوصا مدل روبازش که در حال حاضر زیباترین ماشین اسپرت کوپه روباز جهان هست

      موافقم 11
      مخالفم 16
    2. مردیم از خوشی

      ۸ آبان ۱۴۰۳
      سوابق: (1437 ديدگاه)

      اتفاقا کابینش خوبه
      همین که اون هایپر اسکرین فضایی را نداره خوبه

      موافقم 8
      مخالفم 3
  4. M.B.R.D.t.B.P.K.L

    ۸ آبان ۱۴۰۳
    سوابق: (14 ديدگاه)

    چی شد که طراحی بنز به این روز افتاد😕(خودم فن بنزم)

    موافقم 8
    مخالفم 10
  5. Taha Ayoobi

    ۸ آبان ۱۴۰۳
    سوابق: (4131 ديدگاه)

    ببنید چی پیدا کردم😂
    این کامنت رو سال 99 یکی زیر یه مقاله ای گذاشته بود.
    .
    .
    .
    .
    .
    (((عشق است کارلوس تاوارس عزیز …. بزرگ مردی که پژو و گروه psa رو رشد فوق العاده ای داد ….

    و الان این گروه عظیم خودرویی و داره اداره میکنه

    تاوارس اگه اشتباه نکنم یه مقطع معاون کارلوس گوسن بوده …. و باید قطعا بدونه کاری که ژاپنی ها با گوسن کردند و باهاش انجام ندن ، صد البته فیات و کرایسلر و اجزای اصلیش خیلی خیلی بهتر از ژاپنی های مغرور هستند …..

    و قطعا استلانتیس به پیشرفت چشم گیری میرسه.)))
    .
    .
    .
    .
    .
    فقط جمله آخرش 😂

    موافقم 14
    مخالفم 5
    1. علی منصوری

      ۸ آبان ۱۴۰۳
      سوابق: (328 ديدگاه)

      طاها جان تبحر خوبی تو پیدا کردم زیر خاکی داریا…جالب و باحال بود….بهرحال الان ک مثل طاعون داداشمون در حال از بین بردن ۱۴ برند با اصالته، ولی خدایی آباد کردن هرکدومشون خیلی سخته ،این چطوری تونسته خدا میدونه

      1. Taha Ayoobi

        ۸ آبان ۱۴۰۳
        سوابق: (4131 ديدگاه)

        ممنونم لطف دارید😅

        بله، فعلا که استلانتیس نابود دیده میشه.

    2. C4

      ۸ آبان ۱۴۰۳
      سوابق: (36 ديدگاه)

      ازین کامنتا زیاده . خیلی از کامنت های کاربران فعلی هم در آینده نزدیک به جوک تبدیل میشه چون لزوما پیش بینی و طرز فکر خیلیا مطابق با واقعیت نیست

      موافقم 6
      مخالفم 3
      1. Taha Ayoobi

        ۸ آبان ۱۴۰۳
        سوابق: (4131 ديدگاه)

        این یکی خیلی 180 درجه نتیجه متفاوت بود.

  6. همایون

    ۸ آبان ۱۴۰۳
    سوابق: (763 ديدگاه)

    برخلاف نظر خیلیها من طراحی اینو خیلی بیشتر از بی‌ام‌و سری هشت میپسندم هم طراحی بیرونی هم داخلیش جذابتره

    موافقم 12
    مخالفم 2
  7. 🥇M🏆 Bavaria///👑

    ۸ آبان ۱۴۰۳
    سوابق: (609 ديدگاه)

    احسنت به شوالیه amg 💪👏👏👑

    موافقم 10
  8. 제네시스

    ۸ آبان ۱۴۰۳
    سوابق: (404 ديدگاه)

    اگه پولدار بودم رنگ سفیدشو میخریدم 🥹

    موافقم 8
    مخالفم 1
  9. علی منصوری

    ۸ آبان ۱۴۰۳
    سوابق: (328 ديدگاه)

    چقد خوش رنگ ، AMG محصولات تیونینگ خودش خیلی دستکاری فضایی نمیکنه، اصالت ماشین حفظ میکنه

    موافقم 5
    مخالفم 1
  10. A

    ۸ آبان ۱۴۰۳
    سوابق: (42 ديدگاه)

    با آیفون پرو ستش کنی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.

دکمه بازگشت به بالا