تجربه و آزمایشمرسدس بنز

اولین رانندگی با مرسدس AMG GT63 S E پرفورمنس؛ سریع، راحت، سنگین!

افزودن سیستم هیبریدی به GT63، آن را بیشتر به سمت شخصیت جدید گرند تورری خود سوق داده و به خودروی بهتری برای انجام این وظیفه تبدیل کرده است.

مرسدس AMG GT جدید دیگر آن خودروی اسپرت سابق نیست. این ماشین حالا با کابین جادارتر و قابلیت‌های گسترده‌تر به لطف برخورداری از سامانهٔ چهارچرخ محرک به‌صورت استاندارد که البته به قیمت افزایش وزن تمام شده، بیشتر یک گرند تورر محسوب می‌شود. البته هرچند GT جدید مثل نسل قبلی روی راننده متمرکز نیست اما هنوز هم وظیفهٔ یک کوپهٔ اسپرت سریع را خوب انجام می‌دهد.

نسخهٔ هیبریدی جدید این خودرو با نام طولانی AMG GT63 S E Performance از یک موتور الکتریکی در عقب برای افزایش قدرت استفاده می‌کند. این نسخه با ۸۱۶ اسب بخار قدرت و ۱۴۲۰ نیوتن متر گشتاور، چند لیگ سریع‌تر از نسخهٔ معمولی است. البته E Performance از بسیاری جهات شبیه GT63 استاندارد است و در بیرون بدون هیچ تغییری، کاملاً با همتای ضعیف‌تر خود یکسان به نظر می‌رسد. در این دو نسخه، ترمزهای کربن سرامیکی و لاستیک‌های میلین پایلوت S5 یکسان هستند و آیرودینامیک تا حد زیادی دست‌نخورده باقی‌مانده است. در داخل نیز شاهد همان نمایشگر مرکزی بزرگ، صفحه آمپر دیجیتالی و کنترل‌های لمسی هستیم.

تمام تغییرات اما زیر پوست خودرو صورت گرفته است. در عقب بجای دیفرانسیل معمولی، یک موتور الکتریکی ۲۰۴ اسب بخاری با گیربکس دو سرعته مستقیماً روی محور عقب قرار گرفته است. این همراه با پیشرانهٔ ۴ لیتری V8 توئین توربوی AMG با ۶۱۲ اسب بخار قدرت، GT را به خودروی بسیار سریعی تبدیل کرده است. به گفتهٔ مرسدس، این ماشین ظرف ۲.۷ ثانیه از صفر به سرعت ۹۶ کیلومتر بر ساعت می‌رسد که حتی از هایپرکار AMG One هم سریع‌تر است.

E Performance اما سریع‌تر از چیزی است که اعداد و ارقام نشان می‌دهند. درحالی‌که در نسخهٔ معمولی بین فشردن پدال گاز و کشش خودرو به سمت جلو کمی تأخیر وجود دارد، در اینجا پاسخگویی فوری خواهد بود. واکنش ماشین در سرعت‌های پایین به لطف موتور الکتریکی واقعاً فوری و مشابه خودرویی تمام الکتریکی است اما بزرگ‌ترین شگفتی نه در سرعت صد کیلومتر بر ساعت بلکه در ۲۵۰ کیلومتر بر ساعت رخ می‌دهد. موتور الکتریکی فقط به شتاب گیری خودرو در سرعت‌های پایین کمک نمی‌کنند بلکه همه‌جا به کمک موتور بنزینی می‌آید و همان واکنش فوری الکتریکی که در سرعت‌های پایین دیده می‌شود در سرعت‌های بالای ۱۵۰ کیلومتر بر ساعت هم احساس خواهد شد.

چنین حرکت فوری به سمت جلو تا سرعت ۲۵۰ کیلومتر بر ساعت همچنان وجود دارد که احساس شگفت‌انگیزی خواهد بود زیرا صرفاً رانندگی با بوگاتی چنین حسی دارد. حداکثر سرعت E Performance روی ۳۲۰ کیلومتر بر ساعت محدود شده که اختلاف چندانی با سرعت ۳۱۵ کیلومتر بر ساعت GT63 معمولی ندارد اما گول این اعداد را نخورید زیرا هرچند نسخهٔ معمولی می‌تواند به حداکثر سرعت خود برسد اما در نسخهٔ هیبریدی احساس می‌شود اگر محدودیت سرعت برداشته شود می‌تواند از مرز ۳۵۰ کیلومتر بر ساعت هم عبور کند.

موتور الکتریکی E Performance توسط یک پکیج باطری ۶.۱ کیلووات ساعتی تغذیه می‌شود که زیر صندوق بار نصب شده و مقداری از فضای صندوق را کم کرده است ولی خوشبختانه صندلی‌های سفارشی عقب همچنان جمع می‌شوند و بنابراین هنگام سفرهای دونفره با کمبود فضای بار مواجه نخواهید بود. ازآنجایی‌که موتور الکتریکی مستقیماً به دیفرانسیل متصل است، می‌تواند نیروی خود را به میل‌گاردان بفرستد تا به چرخ‌های جلو برسد. این یعنی حتی در حالت تمام الکتریکی، خودرو همچنان چهارچرخ محرک خواهد بود. البته ترنسفر کیس تقریباً همیشه کل نیرو را به چرخ‌های عقب می‌فرستد تا پویایی خودرو را بهبود بخشد. حداکثر ۵۰ درصد از گشتاور می‌تواند به چرخ‌های جلو منتقل شود اما این تنها در مواقعی اتفاق خواهد افتاد که کشش خودرو کاهش پیدا کند مثل رانندگی در مسیرهای برفی یا پیچ‌های لغزنده.

اینکه موتور الکتریکی عقب چگونه رفتار کند، بشدت به حالت رانندگی که انتخاب می‌شود بستگی دارد. در حالت‌های آرام‌تر مثل لغزنده یا راحت، سیستم در صورت امکان خودرو را فقط با انرژی باطری حرکت می‌دهد و صرفاً در صورت نیاز به قدرت بیشتر، پیشرانهٔ V8 روشن می‌شود. در حالت اسپرت یا مسابقه اما پیشرانهٔ بنزینی به‌طور دائم روشن می‌ماند و دائماً باطری را از طریق دینام شارژ می‌کند. در حالت حفظ باطری نیز خودرو تا زمانی که راننده بخواهد، صرفاً از پیشرانهٔ بنزینی استفاده می‌کند.

علاوه بر حالات رانندگی، در E Performance قابلیت‌های سفارشی‌سازی دیگری برای قسمت‌های مختلفی از سفتی تعلیق و تنظیمات آیرودینامیک گرفته تا صدای موتور مصنوعی داخل کابین هم وجود دارد. در این خودرو حتی یک حالت دریفت هم وجود دارد که تمام نیرو را به چرخ‌های عقب می‌فرستد. پس از دو روز رانندگی با GT63 S E Performance، هنوز تنظیمات جدیدی را برای رانندگی پیدا می‌کردم و بنابراین، برای اینکه واقعاً با تمام تکنولوژی‌های این خودرو هماهنگ شوید به هفته‌ها زمان نیاز خواهید داشت.

کسانی که خواهان یک تجربهٔ رانندگی خالص هستند، بهتر است سراغ خودروی دیگری بروند زیرا سیستم هیبریدی ۲۲۵ کیلوگرم به وزن GT63 اضافه کرده و مجموع وزن را به ۲۱۹۵ کیلوگرم رسانده که بیشتر از یک تویوتا تاکوما دو کابین است. البته هرچند این وزن اضافی کاملاً قابل احساس است اما سرعت خودرو در پیچ‌ها کم نخواهد بود. فرمان خودرو بسیار سریع و نرم است و سیستم فرمان گیری چرخ‌های عقب و لاستیک‌های عالی میشلین هم به آن کمک می‌کند. این مرسدس در پیچ‌های بزرگ و کوچک وقار و پایداری مناسبی دارد و با اندکی تلاش، سرعت زیادی را به راننده هدیه می‌دهد. یکی از دلایل اصلی این ویژگی، سیستم کنترل سواری فعال استاندارد AMG است که بجای آنتی‌رول بارهای سنتی، از خطوط هیدرولیکی استفاده می‌کند. این خطوط بسته به شرایط رانندگی باز یا بسته می‌شوند و با افزایش دامنهٔ نوسان تعلیق، عملکرد بی‌سابقه‌ای را برای خودرویی به این سنگینی فراهم می‌کنند.

علاوه بر این، توزیع وزن هم از ۵۴ به ۴۶ درصد جلو-عقب در GT63 استاندارد، به ۴۹ به ۵۱ در این نسخه بهبود پیدا کرده است زیرا تمام قطعات سیستم هیبریدی در عقب نصب شده‌اند. بااین‌حال، این تفاوت از پشت فرمان چندان قابل احساس نخواهد بود زیرا هردو نسخهٔ GT63 بسیار سنگین‌تر از نسل قبلی شده‌اند و به همین دلیل هرگز به‌اندازهٔ خودرویی با نصف این وزن و یک‌چهارم این قدرت در پیچ‌ها لذت‌بخش نخواهند بود. بااین‌حال، حمله به پیچ‌ها چیزی نیست که خریداران GT63 S E Performance به دنبال آن باشند. این افراد سراغ GT63 Pro می‌روند یعنی نسخه‌ای که به‌طور خاص برای رانندگی در پیست ساخته شده است. خریداران به این دلیل E Performance را انتخاب می‌کنند که مملو از جدیدترین و بهترین پیشرفت‌های تکنولوژیکی است که می‌توان در یک خودرو پیدا کرد.

مرسدس هنوز قیمت این نسخه را اعلام نکرده اما انتظار می‌رود از حدود ۲۱۶ هزار دلار آغاز شود که حدود ۳۰ هزار دلار بیشتر از GT63 معمولی خواهد بود. درمجموع، پورشه ۹۱۱ توربو S به‌عنوان یک خودروی اسپرت همه‌کاره، انتخاب بهتری محسوب می‌شود اما برای سلطه بر بزرگراه‌های سرعت بالا و سفرهای جاده‌ای طولانی، هیچ گزینه‌ای بهتر از GT63 S E Performance در بازار وجود ندارد.

نقاط قوت: پایداری فوق‌العاده در سرعت‌های بالا، تکنولوژی‌های فراوان، یکی از پرشتاب‌ترین خودروهای بنزینی بازار

نقاط ضعف: کنترل‌های لمسی آزاردهنده، حالت‌های رانندگی بیش‌ازحد، وزن سنگین

مشخصات فنی

Mercedes AMG GT63 S E Performance
پیشرانه ۴.۰ لیتری V8 توئین توربو هیبرید
قدرت ۸۱۶ اسب بخار
گشتاور ۱۴۲۰ نیوتن متر
گیربکس ۹ سرعته اتوماتیک
محور محرک چهارچرخ
شتاب صفر تا ۹۶ ۲.۷ ثانیه
حداکثر سرعت ۳۲۰ کیلومتر بر ساعت
فاصلهٔ محوری ۲,۷۰۰ میلی‌متر
وزن ۲۱۹۵ کیلوگرم
برد تمام الکتریکی ۱۱ کیلومتر
مصرف سوخت ۱۳.۸ لیتر ترکیبی
ظرفیت سرنشین ۲+۲ نفر
قیمت پایه حدود ۲۱۶ هزار دلار

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۱۰۲ رای

منبع
Motor1

امیر دهقان

نویسنده و مترجم پدال، عاشق ماشین، عشقی که حد و حصر نداره

مطالب مشابه

‫۲۵ دیدگاه‌ها

  1. مهدی دهقانی

    ۵ مرداد ۱۴۰۳
    سوابق: (43 ديدگاه)

    سنگینه خیلی

    موافقم 15
    مخالفم 1
    1. net

      ۵ مرداد ۱۴۰۳
      سوابق: (3297 ديدگاه)

      بی ام و سری ۸ قشنگتر از این بنز هست

      موافقم 3
      مخالفم 20
      1. SMS

        ۶ مرداد ۱۴۰۳
        سوابق: (402 ديدگاه)

        با گیربکسش موافق نیستم

        موافقم 5
        مخالفم 1
        1. Cert

          ۶ مرداد ۱۴۰۳
          سوابق: (136 ديدگاه)

          درسته خوب نیست همون گیربکس
          C class روی آن هست باید دوکلاجه می بود

    2. net

      ۵ مرداد ۱۴۰۳
      سوابق: (3297 ديدگاه)

      در باک زیر چراغ عقب هست جالب نیست

      موافقم 3
      مخالفم 15
      1. صدرا

        ۵ مرداد ۱۴۰۳
        سوابق: (39 ديدگاه)

        سلطان بهانه گیری های نامنظم

        موافقم 17
      2. Mercedes

        ۱۱ مرداد ۱۴۰۳
        سوابق: (927 ديدگاه)

        واییی چه چیز مهمی
        الان چیکار کنیم؟

      3. Reza

        ۲۲ مرداد ۱۴۰۳
        سوابق: (66 ديدگاه)

        باشه میگم عوض کنند دیگه چی میخوای چراغ پراید بندازم روش برات هههههههه

  2. مهدی دهقانی

    ۵ مرداد ۱۴۰۳
    سوابق: (43 ديدگاه)

    چه خبره ۲۲۰۰ کیلو برای یک سوپر اسپرت

    موافقم 11
    مخالفم 3
    1. net

      ۵ مرداد ۱۴۰۳
      سوابق: (3297 ديدگاه)

      این سوپر اسپرت نیست و اسپرت کوپه هست

      موافقم 13
      مخالفم 3
  3. ۵ مرداد ۱۴۰۳
    سوابق: (26 ديدگاه)

    چرا ماشینا انقدر سنگین شدن اون از m5 این از این

    موافقم 11
    1. Mercedes

      ۱۱ مرداد ۱۴۰۳
      سوابق: (927 ديدگاه)

      تکنولوژی هیبرید و برقی سازی اروپا ضعیفه
      به چین و کره و آمریکا نمیرسه
      اروپا و ژاپن کلا تو برقی ها مشکل دارن
      واسه همین وزن زیاد میشه بخاطر باتری
      همینطور راندمان و بازده باتری پایین تر میاد
      اروپایی فن ها و ژاپنی فن ها گارد نگیرین واقعیته
      خودم عشق بنز و بی ام و هستم
      ولی بت پرست که نیستیم
      هر چیزی خوبی و بدی داره
      دوران اوج و دوران افول داره
      نمیگم اروپا و ژاپن تو خودروسازی کارشون تمومه ،نه
      ولی الان در حال حاضر وضعیت خوبی نسبت به رقبا توی برقی ها و هیبرید ها ندارن
      اگر دنیایی رو بدون چین و کره و امریکا تصور کنیم ، خب اروپا و ژاپن پیشرفته ترین خودروهای هیبرید و برقی رو میسازن
      ولی واقعیتو نمیشه عوض کرد

      موافقم 1
      مخالفم 2
  4. Saeed13r8

    ۵ مرداد ۱۴۰۳
    سوابق: (31 ديدگاه)

    حالت های رانندگی بیش از حد جزو نقاط منفی حساب میشه؟!؟!🫣

    موافقم 10
    مخالفم 1
  5. Spooke

    ۵ مرداد ۱۴۰۳
    سوابق: (43 ديدگاه)

    خب دیگه نیازی نیست از وزن این خودرو ایراد بگیریم
    چون دیگه با یه سوپراسپرت طرف نیستیم
    این یک گرندتورره و در نقش خودش هم موفق ظاهر شده. وزن عامل خیلی مهم و حیاتی برای گرند تورر نیست
    بنظر مرسدس با این ترفند ، یک سرپوش روی انتقادا گذاشت

    موافقم 20
    مخالفم 1
  6. GMA

    ۵ مرداد ۱۴۰۳
    سوابق: (847 ديدگاه)

    این در واقع GT63 S E Performance چهار در با پوسته متفاوت هست که به صورت دو درب تولید شده!

    موافقم 13
    مخالفم 1
  7. رامتین

    ۵ مرداد ۱۴۰۳
    سوابق: (3195 ديدگاه)

    فکر کنم پورشه 911 توربو حدود 1700 وزنش هست. با اون پرفورمنس عالی و وزن معقول، واقعا مرسدس چی فکر کرده که میتونه رقیب باشه؟! گرچه در این 30-40 سال همواره 911، بهترین سگمنت خودش بوده.

    موافقم 12
    مخالفم 8
  8. مهدی

    ۵ مرداد ۱۴۰۳
    سوابق: (28 ديدگاه)

    همیشه چهارتا در بهتر از دو تا در هست
    من gt63 چهاردر رو ترجیح میدم

    خداییش SLS حیف نبود با این جابجا شد؟
    ماشین اول بنز
    بعد امریکایی

    موافقم 16
    مخالفم 1
  9. A1

    ۵ مرداد ۱۴۰۳
    سوابق: (248 ديدگاه)

    نسل اول خاص تر بود پلتفرم مخصوص خودش بود و خودروی صد پرفورمنس بود این نسل همون اس ال کوپه هست

  10. Nobody

    ۶ مرداد ۱۴۰۳
    سوابق: (33 ديدگاه)

    کنترل های لمسی و حالت های رانندگی زیاد نقاط ضعف حساب میشه 🤦‍♂️

  11. جرمی کلارکسون

    ۶ مرداد ۱۴۰۳
    سوابق: (684 ديدگاه)

    مشکل این ماشین گیربکس ۹ سرعته هستش که نمیدونم چرا دو کلاچه نذاشتن خیلی سریع تر از ۹ سرعته بود

    موافقم 1
    مخالفم 4
  12. froG-driVer

    ۶ مرداد ۱۴۰۳
    سوابق: (888 ديدگاه)

    واقعا برای بنز مایه تاسفه.من که اصلا دوستش ندارم.ماشینای دیگه بنز رو بهش ترجیح میدم.
    اگه بگن مفتم بهت میدم بازم قبول نمیکنم سعی میکنم بفروشمش و باهاش یه چی دیگه بگیرم.
    پ.ن:دیس باران نکنیدم.نظر شخصیه!!

    موافقم 1
    مخالفم 11
  13. هیروهیتو

    ۶ مرداد ۱۴۰۳
    سوابق: (63 ديدگاه)

    چراغ های عقبش خیلی خوب شدن 🥵🥵

  14. علی

    ۶ مرداد ۱۴۰۳
    سوابق: (1 ديدگاه)

    بنز همیشه سلطان بوده و هست ک خواهد بود فعلا یه دور با مرایدمون بزنیم بعد نطر رو اعلام میکنم

  15. علی

    ۷ مرداد ۱۴۰۳
    سوابق: (753 ديدگاه)

    این ملکه تمام دوران مرسدس هست
    وقار ملکه
    شکوه جواهرات
    زیبایی الهه ها
    هیبت یک جنگنده
    ابهت مرسدس
    دیگه چی میخوایید که این ماشین نداره لطفاً ایمان بیاورید و ناشکر نباشید
    الکی زور نزنید این جواهر بی نقص هست

    موافقم 5
    مخالفم 1
  16. علی

    ۸ شهریور ۱۴۰۳
    سوابق: (753 ديدگاه)

    چقدر نازززززی لامصب. گرند توری که قاتل هایپر کارهاست قاتل سوپر اسپرت ها نفس کش میخواد
    بهترین گرن توری که دنیا بخود دیده
    عملکرد شوکه کننده.
    چهره شکوه مند
    کیفیت ساخت اشرافی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.

دکمه بازگشت به بالا