مرسدس با AMG GT چهاردر الکتریکی آماده است تا پورشه تایکان را پشت سر بگذارد. این خودرو با معماری اختصاصی AMG.EA، قدرتی تا ۱۲۸۵ اسب بخار و برد ۷۲۵ کیلومتر ارائه میدهد.
اولاً کالنیوس، مدیرعامل مرسدس، چند سال پیش هدف شرکت را «شکست پورشه در بازی خودش» بیان کرد. این هدف با معرفی AMG GT چهاردر الکتریکی که با کد C590 شناخته میشود و قرار است اواخر سال ۲۰۲۵ رونمایی شود، به واقعیت نزدیک میشود. این خودرو، رقیب مستقیم پورشه تایکان و لوتوس امیا است و از معماری اختصاصی AMG.EA بهره میبرد که هماکنون تحت آزمایشهای آبوهوایی و استرس قرار دارد.
مرسدس برای این کوپه چهاردر از موتورهای الکتریکی شار محوری استفاده کرده که توسط شرکت یاسا، زیرمجموعه مرسدس و شریک تیم فرمول یک AMG پتروناس، طراحی شدهاند و در کارخانه مرسدس در برلین تولید میشوند. هر موتور با وزن کمتر از ۲۵ کیلوگرم، ۴۸۵ اسب بخار قدرت و ۸۰۰ نیوتن متر گشتاور تولید میکند. در نسخه دوموتوره با محور عقب، این خودرو ۹۷۰ اسب بخار قدرت و ۱۶۰۰ نیوتن متر گشتاور دارد. نسخه سهموتوره که احتمالاً مدل پرچمدار خواهد بود، تا ۱۲۸۵ اسب بخار قدرت و ۱۸۷۵ نیوتن متر گشتاور ارائه میدهد و شتاب صفرتاصد کیلومتر بر ساعت را در ۲ ثانیه، صفر تا دویست کیلومتر بر ساعت را در ۵ ثانیه و حداکثر سرعت ۳۲۲ کیلومتر بر ساعت را ممکن میسازد. این موتورها با طراحی شار محوری، ابعاد جمعوجور، کارایی بالا و مدیریت حرارتی عالی، عملکردی نرم و بیصدا دارند.
این خودرو از یک سیستم الکتریکی ۸۰۰ ولتی و باتری لیتیوم یون لولهای با ظرفیت ۱۰۰ کیلووات ساعت بهره میبرد که با شیمی سلولی اختصاصی و آندهای سیلیکونی طراحی شده است. این باتری بردی بین ۶۰۰ تا ۷۲۵ کیلومتر میدهد و میتواند از ۱۰ تا ۸۰ درصد در حدود ۱۵ دقیقه شارژ شود. مارکوس شفر، مدیر فناوری مرسدس، میگوید:
این باتری خارقالعاده با پیشرفتهترین موتورهای الکتریکی بازار ترکیب شده تا استانداردهای جدیدی را تعریف کند
پلتفرم AMG.EA، که برای خودروهای الکتریکی پرفورمنس طراحی شده، از آلومینیوم سبک و مقاوم ساخته شده و کاملاً مقیاسپذیر است. این پلتفرم میتواند برای مدلهای مختلف، ازجمله یک شاسیبلند پنجنفره با کد X591 و یک هایپرکار دونفره که حتی از AMG One پیشی میگیرد، استفاده شود. این معماری امکان تغییرات در فاصله محوری، سبک بدنه و محتوای مهندسی را فراهم میکند و به AMG اجازه میدهد سبد محصولات متنوعی ارائه دهد.
طراحی GT چهاردر الکتریکی هنوز نهایی نشده اما مدل CLA جدید و کانسپت EQXX الهام خواهد گرفت. این خودرو با الگوهای ستاره سهپر مرسدس در چراغها، اسپویلر عقب بازشو برای افزایش داونفورس در سرعتهای بالا، دستگیرههای در مخفی، رینگهای ۲۲ اینچی، برفپاککنهای مخفی و سیستم خنککننده باتری فعال طراحی شده است. شاسیبلند X591 نیز با ظاهری پویا، حتی از رقبایی مثل فراری پوروسانگوئه و استون مارتین DBX پیشی خواهد گرفت. البته هرچند مرسدس-AMG روی خودروهای الکتریکی سرمایهگذاری کلانی کرده اما رویکردی انعطافپذیر دارد. برخلاف پیشبینیهای اولیه برای حرکت کامل به سمت الکتریکی، کاهش تقاضا و تغییرات سیاسی باعث شده مرسدس به موتورهای درونسوز، بهویژه V8 قدرتمند خود، ادامه دهد. شفر میگوید:
ما هرگز کار روی موتورهای احتراقی را متوقف نکردیم. باید در دنیای دوگانه فناوریها ادامه دهیم
این کوپه چهاردر الکتریکی جایگزین نسخه بنزینی نمیشود و مرسدس همچنان پلتفرم MRA را برای مدلهای درونسوز بهروزرسانی میکند یا ممکن است پلتفرمی جدید برای پشتیبانی از هر دو نوع پیشرانه توسعه دهد.
Mr wrong
۷ اردیبهشت ۱۴۰۴دگ با برقی شدن amg چه معنایی داره؟صرفا هست که بگن این یه amg
ممد ژانگولر
۷ اردیبهشت ۱۴۰۴مرسدس کارش درسته
ashkanyp
۷ اردیبهشت ۱۴۰۴خدایا چقدر زشته
امیدوارم یه انتخاب جلوپنجره عادی به سفارش گیری همه خودروهای برقی اضافه بشه چون بخشی از زیبایی بنزینی ها همینه
제네시스
۷ اردیبهشت ۱۴۰۴ولی هنوز ضعیف تر از شیائومی با 1500 اسب و شتاب زیر 2 ثانیه هست
Ali
۷ اردیبهشت ۱۴۰۴قهرمان هشت دوره فرمول یکو با سازنده گوشیا هنگی مقایسه نکن
هنوز نتونستن یه رابط کاربری سبک بسازه ماشین جای خود
Mohammad
۷ اردیبهشت ۱۴۰۴از طراحیش خوشم نمیاد نمیدونم چرا برقی های بی ام وه و بنز انقدر بد شدن
به نظرم طراحی برقی اروپایی فقط پروسانگوئه
yektachafi
۷ اردیبهشت ۱۴۰۴نمیتونه در مقابل چینی ها عرض اندام بکنه
دیگه اصالتی هم تو طراحیاش نیست که خیلی از مشتری هاش وفادار نخواهند موند
حسن
۷ اردیبهشت ۱۴۰۴سوپرا باشه؟:)
Siyavash
۷ اردیبهشت ۱۴۰۴از نمای پشت یاد لکسس gs460 مدل ۲۰۱۰ افتادم تویه ایرانم هست ۸ سیلندر برا خودشون لاتی هستن..ولی حس خوبی به ایم مدل برقی بنز ندارم