با وجود استفاده از پیشرانهٔ یکسان، از بین آستونمارتین ونتیج جدید و مرسدس AMG GT63 کدامیک انتخاب بهتری خواهد بود؟
آستونمارتین بهتازگی نسخهٔ بروز شدهٔ ونتیج را با تغییرات بزرگی معرفی کرده است. اصلیترین رقیب این خودرو هماکنون مرسدس AMG GT است که هردو از پیشرانهٔ یکسانی استفاده میکنند. البته ونتیج با رقبای دیگری مثل شورلت کوروت و پورشه ۹۱۱ هم مواجه است اما برخلاف این دو، آستون و مرسدس همچنان ترکیب سنتی موتور جلو را حفظ کردهاند. به همین دلیل، ادامه این دو ماشین را باهم مقایسه خواهیم کرد.
طراحی
ونتیج و AMG GT هردو به فرمول سنتی و امتحان پس دادهٔ خودروهای اسپرت پایبند ماندهاند. این شامل یک کاپوت کشیده که پیشرانهٔ قدرتمندی را پنهان میکند، کابین راحتی در وسط و قسمت عقبی کوتاه میشود. دو خودرو از لحاظ اندازه هم بسیار به هم نزدیک هستند و هردو از جلوپنجرههای بزرگ، چراغهای عقب باریک و چهار سر اگزوز در دیفیوزری با طراحی مشابه استفاده میکنند؛ بنابراین، در اینجا انتخاب خودروی برتر فقط به سلیقه بازمیگردد.
پیشرانه
همانطور که در ابتدا اشاره شد، این خودروها به پیشرانهٔ یکشانی مجهز هستند زیرا آستونمارتین چند سالی است که از موتور ۴ لیتری V8 توئین توربوی مرسدس در محصولات خود استفاده میکند. قدرت این موتور اما برای یک ونتیج شگفتانگیز است زیرا نسل قبلی این خودرو زمانی که در سال ۲۰۰۵ با یک پیشرانهٔ ۴.۳ لیتری V8 تنفس طبیعی معرفی شد تنها ۳۸۵ اسب بخار قدرت داشت. به همین دلیل، هرچند ونتیج قبلی خودروی اسپرت خوبی بهحساب میآمد اما در قیاس با پورشه کاررا S همان زمان شبیه حلزون احساس میشد. این در حالی بود که میشد صدای التماس شاسی برای قدرت بیشتر را شنید. خوشبختانه بعداً آستونمارتین این مشکل را با قرار دادن پیشرانهٔ V12 زیر کاپوت ونتیج حل کرد.
جدیدترین نسخهٔ ونتیج V8 اما با ۶۶۵ اسب بخار قدرت، آنقدر قوی است که بهطور ناراحتکنندهای به ونتیج V12 تولید محدود ۲۰۲۳ با ۷۰۰ اسب بخار قدرت نزدیک شده است. حتی گشتاور ۸۰۰ نیوتن متری ونتیج جدید هم از ۷۵۰ نیوتن متر نسخهٔ V12 بیشتر است و هردو شتاب صفر تا ۹۶ کیلومتر بر ساعت یکسان ۳.۴ ثانیهای دارند. از سوی دیگر، ازآنجاییکه مدتزمان زیادی از معرفی نسل دوم AMG GT نمیگذرد، این خودرو فعلاً فقط در دو نسخه عرضه میشود و هرچند در آینده قطعاً نسخههای قویتری هم ارائه خواهد شد اما در حال حاضر، بیشترین چیزی که ارائه میکند ۵۸۵ اسب بخار قدرت و ۸۰۰ نیوتن متر گشتاور است.
AMG GT63 با وجود قدرت کمتر، سریعتر از ونتیج است و ظرف ۳.۱ ثانیه از صفر به سرعت ۹۶ کیلومتر بر ساعت میرسد. دلیل این موضوع، برخورداری مرسدس از سامانهٔ چهارچرخ محرک است درحالیکه ونتیج همچنان همان ترکیب محرک عقب سنتی با گیربکس ترنساکسل در عقب را حفظ کرده است. بهطورکلی، وقتی این دو ماشین را باهم مقایسه میکنیم، متوجه میشویم که سازندگانشان در جهتهای مختلفی گام برداشتهاند. مرسدس قصد داشته هیولای خود را رام کند درحالیکه آستونمارتین میخواست خشم ونتیج را آزاد کند و هردو شرکت موفق شدهاند.
رانندگی
محصولات AMG به دود کردن لاستیک شهرت دارند. حداقل قبلاً که اینطور بود. سلف AMG GT یعنی SLS یک هیولای خشمگین بود و مرسدس در نسل اول AMG GT کمی این وحشیگری را کمرنگ کرد. البته این خودرو هنوز هم به منحرف کردن عقب خود تمایل داشت و به همین دلیل، در نسل جدید، AMG از سامانهٔ چهارچرخ محرک استفاده است تا خودروی اسپرت کاربردیتری را ارائه کند. این ایدهٔ خوبی است زیرا اکثر خریداران به یک کوپهٔ چموش نیازی ندارند. همچنین کسانی که به دنبال هیجان و لاستیک دود کردن هستند میتوانند خودرو را در حالت محرک عقب قرار دهند.
ونتیج اما همچنان سنتی است و انتقال ۸۰۰ نیوتن متر گشتاور فقط به دو چرخ میتواند ترسناک باشد اما برای کنترل این نیرو، آستون ترفندهایی دارد. یکی از این ویژگیها، دیفرانسیل الکترونیکی است که میتواند در عرض ۱۳۵ میلیثانیه قفل شود درحالیکه یک سیستم کنترل کشش قابل تنظیم جدید با ۹ حالت مختلف هم وجود دارد که امکان تنظیم میزان حرکات جانبی خودرو را فراهم میکند. بنابراین، در اینجا هم شاهد دو رویکرد متفاوت برای حل یک مشکل هستیم اما هردو اساساً جلوی انحراف خودرو و بروز خطر برای راننده را میگیرد.
داخل
آیا در چنین خودروهایی کارایی داخلی اهمیتی دارد؟ پورشه ۹۱۱ نشاندهندهٔ پاسخ این سؤال است. عرضهٔ این خودرو با صندلیهای ۲+۲ از چیزی که فکر میکنید برتری مهمتری در بازار فروش محسوب میشود و دارندگان ۹۱۱ با این موضوع موافق هستند زیرا میتوانید تا زمانی که فرزندانتان ۱۲ ساله شوند، از ۹۱۱ برای رساندن آنها به مدرسه استفاده کنید که این یعنی خواهید توانست تا حد امکان از شاسیبلندها دور بمانید. به همین دلیل، مرسدس در نسل دوم AMG GT سراغ ترکیب ۲+۲ رفته است. البته صندلیهای عقب این خودرو کوچک هستند اما کاربردی خواهند بود و حتی اگر بچه نداشته باشید هم میتوانید از آنها برای قرار دادن بستههای خرید استفاده کنید.
آستون اما صندلی عقب ندارد و همچنان دونفره است. بااینحال، در داخل ونتیج جدید تغییر بزرگی ایجاد شده است. علاوه بر بازطراحی کامل داشبورد، آستونمارتین سیستم اطلاعاتی-سرگرمی قدیمی که از مرسدس گرفته بود را کنار گذاشته و سیستم مدرنی را برای آن توسعه داده است. این پیشرفت بسیار بزرگی بهحساب میآید زیرا سیستم قبلی آنقدر قدیمی بود که به کل تجربهٔ رانندگی ونتیج لطمه میزد.
نتیجهگیری
هنوز قیمت هیچکدام از این دو خودرو اعلام نشده است اما انتظار میرود قیمت پایهٔ ونتیج از حدود ۱۹۰ هزار دلار آغاز شود درحالیکه برای مرسدس GT63 قیمت پایهای در حدود ۱۷۵ هزار دلار را پیشبینی میکنیم. این اختلافی جزئی است که اهمیتی هم ندارد زیرا آستونمارتین برند سطح بالاتری محسوب میشود و کسی لوگوی آن را روی ون یا یک هاچبک ۴۰ هزار دلاری نمیبینید. بااینحال، هردوی این خودروها با مشکلی بنام پورشه ۹۱۱ مواجه هستند که استاندارد خودروهای اسپرت محسوب میشود. بدتر اینکه قیمت ونتیج و AMG GT63 تقریباً بهاندازهٔ یک ۹۱۱ GT3 است و یک کاررا GTS را میتوان با قیمت کمتری در حدود ۱۵۰ هزار دلار خرید؛ بنابراین، خریداران برای انتخاب هرکدام از این سوپراسپرتهای موتور جلو، تصمیم سختی خواهند داشت.
مقایسه مشخصات فنی
آستونمارتین ونتیج | مرسدس AMG GT63 | |
پیشرانه | ۴.۰ لیتری V8 توئین توربو | ۴.۰ لیتری V8 توئین توربو |
قدرت | ۶۶۵ اسب بخار | ۵۸۵ اسب بخار |
گشتاور | ۸۰۰ نیوتن متر | ۸۰۰ نیوتن متر |
گیربکس | ۸ سرعته اتوماتیک | ۹ سرعته اتوماتیک |
محور محرک | عقب | چهارچرخ |
شتاب صفر تا ۹۶ | ۳.۴ ثانیه | ۳.۱ ثانیه |
حداکثر سرعت | ۳۲۵ کیلومتر/ساعت | ۳۱۵ کیلومتر/ساعت |
وزن | ۱۶۰۵ کیلوگرم | ۱۹۷۰ کیلوگرم |
طول | ۴,۴۹۳ میلیمتر | ۴,۷۲۷ میلیمتر |
عرض | ۲,۰۴۵ میلیمتر | ۱,۹۸۴ میلیمتر |
ارتفاع | ۱,۲۷۵ میلیمتر | ۱,۳۵۳ میلیمتر |
فاصلهٔ محوری | ۲,۷۰۵ میلیمتر | ۲,۷۰۰ میلیمتر |
محمد
۱۵ اسفند ۱۴۰۲جذاب بریتانیایی لعنتی…….