با وجود استفاده از پیشرانهٔ یکسان، از بین آستونمارتین ونتیج جدید و مرسدس AMG GT63 کدامیک انتخاب بهتری خواهد بود؟
آستونمارتین بهتازگی نسخهٔ بروز شدهٔ ونتیج را با تغییرات بزرگی معرفی کرده است. اصلیترین رقیب این خودرو هماکنون مرسدس AMG GT است که هردو از پیشرانهٔ یکسانی استفاده میکنند. البته ونتیج با رقبای دیگری مثل شورلت کوروت و پورشه ۹۱۱ هم مواجه است اما برخلاف این دو، آستون و مرسدس همچنان ترکیب سنتی موتور جلو را حفظ کردهاند. به همین دلیل، ادامه این دو ماشین را باهم مقایسه خواهیم کرد.
طراحی
ونتیج و AMG GT هردو به فرمول سنتی و امتحان پس دادهٔ خودروهای اسپرت پایبند ماندهاند. این شامل یک کاپوت کشیده که پیشرانهٔ قدرتمندی را پنهان میکند، کابین راحتی در وسط و قسمت عقبی کوتاه میشود. دو خودرو از لحاظ اندازه هم بسیار به هم نزدیک هستند و هردو از جلوپنجرههای بزرگ، چراغهای عقب باریک و چهار سر اگزوز در دیفیوزری با طراحی مشابه استفاده میکنند؛ بنابراین، در اینجا انتخاب خودروی برتر فقط به سلیقه بازمیگردد.
پیشرانه
همانطور که در ابتدا اشاره شد، این خودروها به پیشرانهٔ یکشانی مجهز هستند زیرا آستونمارتین چند سالی است که از موتور ۴ لیتری V8 توئین توربوی مرسدس در محصولات خود استفاده میکند. قدرت این موتور اما برای یک ونتیج شگفتانگیز است زیرا نسل قبلی این خودرو زمانی که در سال ۲۰۰۵ با یک پیشرانهٔ ۴.۳ لیتری V8 تنفس طبیعی معرفی شد تنها ۳۸۵ اسب بخار قدرت داشت. به همین دلیل، هرچند ونتیج قبلی خودروی اسپرت خوبی بهحساب میآمد اما در قیاس با پورشه کاررا S همان زمان شبیه حلزون احساس میشد. این در حالی بود که میشد صدای التماس شاسی برای قدرت بیشتر را شنید. خوشبختانه بعداً آستونمارتین این مشکل را با قرار دادن پیشرانهٔ V12 زیر کاپوت ونتیج حل کرد.
جدیدترین نسخهٔ ونتیج V8 اما با ۶۶۵ اسب بخار قدرت، آنقدر قوی است که بهطور ناراحتکنندهای به ونتیج V12 تولید محدود ۲۰۲۳ با ۷۰۰ اسب بخار قدرت نزدیک شده است. حتی گشتاور ۸۰۰ نیوتن متری ونتیج جدید هم از ۷۵۰ نیوتن متر نسخهٔ V12 بیشتر است و هردو شتاب صفر تا ۹۶ کیلومتر بر ساعت یکسان ۳.۴ ثانیهای دارند. از سوی دیگر، ازآنجاییکه مدتزمان زیادی از معرفی نسل دوم AMG GT نمیگذرد، این خودرو فعلاً فقط در دو نسخه عرضه میشود و هرچند در آینده قطعاً نسخههای قویتری هم ارائه خواهد شد اما در حال حاضر، بیشترین چیزی که ارائه میکند ۵۸۵ اسب بخار قدرت و ۸۰۰ نیوتن متر گشتاور است.
AMG GT63 با وجود قدرت کمتر، سریعتر از ونتیج است و ظرف ۳.۱ ثانیه از صفر به سرعت ۹۶ کیلومتر بر ساعت میرسد. دلیل این موضوع، برخورداری مرسدس از سامانهٔ چهارچرخ محرک است درحالیکه ونتیج همچنان همان ترکیب محرک عقب سنتی با گیربکس ترنساکسل در عقب را حفظ کرده است. بهطورکلی، وقتی این دو ماشین را باهم مقایسه میکنیم، متوجه میشویم که سازندگانشان در جهتهای مختلفی گام برداشتهاند. مرسدس قصد داشته هیولای خود را رام کند درحالیکه آستونمارتین میخواست خشم ونتیج را آزاد کند و هردو شرکت موفق شدهاند.
رانندگی
محصولات AMG به دود کردن لاستیک شهرت دارند. حداقل قبلاً که اینطور بود. سلف AMG GT یعنی SLS یک هیولای خشمگین بود و مرسدس در نسل اول AMG GT کمی این وحشیگری را کمرنگ کرد. البته این خودرو هنوز هم به منحرف کردن عقب خود تمایل داشت و به همین دلیل، در نسل جدید، AMG از سامانهٔ چهارچرخ محرک استفاده است تا خودروی اسپرت کاربردیتری را ارائه کند. این ایدهٔ خوبی است زیرا اکثر خریداران به یک کوپهٔ چموش نیازی ندارند. همچنین کسانی که به دنبال هیجان و لاستیک دود کردن هستند میتوانند خودرو را در حالت محرک عقب قرار دهند.
ونتیج اما همچنان سنتی است و انتقال ۸۰۰ نیوتن متر گشتاور فقط به دو چرخ میتواند ترسناک باشد اما برای کنترل این نیرو، آستون ترفندهایی دارد. یکی از این ویژگیها، دیفرانسیل الکترونیکی است که میتواند در عرض ۱۳۵ میلیثانیه قفل شود درحالیکه یک سیستم کنترل کشش قابل تنظیم جدید با ۹ حالت مختلف هم وجود دارد که امکان تنظیم میزان حرکات جانبی خودرو را فراهم میکند. بنابراین، در اینجا هم شاهد دو رویکرد متفاوت برای حل یک مشکل هستیم اما هردو اساساً جلوی انحراف خودرو و بروز خطر برای راننده را میگیرد.
داخل
آیا در چنین خودروهایی کارایی داخلی اهمیتی دارد؟ پورشه ۹۱۱ نشاندهندهٔ پاسخ این سؤال است. عرضهٔ این خودرو با صندلیهای ۲+۲ از چیزی که فکر میکنید برتری مهمتری در بازار فروش محسوب میشود و دارندگان ۹۱۱ با این موضوع موافق هستند زیرا میتوانید تا زمانی که فرزندانتان ۱۲ ساله شوند، از ۹۱۱ برای رساندن آنها به مدرسه استفاده کنید که این یعنی خواهید توانست تا حد امکان از شاسیبلندها دور بمانید. به همین دلیل، مرسدس در نسل دوم AMG GT سراغ ترکیب ۲+۲ رفته است. البته صندلیهای عقب این خودرو کوچک هستند اما کاربردی خواهند بود و حتی اگر بچه نداشته باشید هم میتوانید از آنها برای قرار دادن بستههای خرید استفاده کنید.
آستون اما صندلی عقب ندارد و همچنان دونفره است. بااینحال، در داخل ونتیج جدید تغییر بزرگی ایجاد شده است. علاوه بر بازطراحی کامل داشبورد، آستونمارتین سیستم اطلاعاتی-سرگرمی قدیمی که از مرسدس گرفته بود را کنار گذاشته و سیستم مدرنی را برای آن توسعه داده است. این پیشرفت بسیار بزرگی بهحساب میآید زیرا سیستم قبلی آنقدر قدیمی بود که به کل تجربهٔ رانندگی ونتیج لطمه میزد.
نتیجهگیری
هنوز قیمت هیچکدام از این دو خودرو اعلام نشده است اما انتظار میرود قیمت پایهٔ ونتیج از حدود ۱۹۰ هزار دلار آغاز شود درحالیکه برای مرسدس GT63 قیمت پایهای در حدود ۱۷۵ هزار دلار را پیشبینی میکنیم. این اختلافی جزئی است که اهمیتی هم ندارد زیرا آستونمارتین برند سطح بالاتری محسوب میشود و کسی لوگوی آن را روی ون یا یک هاچبک ۴۰ هزار دلاری نمیبینید. بااینحال، هردوی این خودروها با مشکلی بنام پورشه ۹۱۱ مواجه هستند که استاندارد خودروهای اسپرت محسوب میشود. بدتر اینکه قیمت ونتیج و AMG GT63 تقریباً بهاندازهٔ یک ۹۱۱ GT3 است و یک کاررا GTS را میتوان با قیمت کمتری در حدود ۱۵۰ هزار دلار خرید؛ بنابراین، خریداران برای انتخاب هرکدام از این سوپراسپرتهای موتور جلو، تصمیم سختی خواهند داشت.
مقایسه مشخصات فنی
آستونمارتین ونتیج | مرسدس AMG GT63 | |
پیشرانه | ۴.۰ لیتری V8 توئین توربو | ۴.۰ لیتری V8 توئین توربو |
قدرت | ۶۶۵ اسب بخار | ۵۸۵ اسب بخار |
گشتاور | ۸۰۰ نیوتن متر | ۸۰۰ نیوتن متر |
گیربکس | ۸ سرعته اتوماتیک | ۹ سرعته اتوماتیک |
محور محرک | عقب | چهارچرخ |
شتاب صفر تا ۹۶ | ۳.۴ ثانیه | ۳.۱ ثانیه |
حداکثر سرعت | ۳۲۵ کیلومتر/ساعت | ۳۱۵ کیلومتر/ساعت |
وزن | ۱۶۰۵ کیلوگرم | ۱۹۷۰ کیلوگرم |
طول | ۴,۴۹۳ میلیمتر | ۴,۷۲۷ میلیمتر |
عرض | ۲,۰۴۵ میلیمتر | ۱,۹۸۴ میلیمتر |
ارتفاع | ۱,۲۷۵ میلیمتر | ۱,۳۵۳ میلیمتر |
فاصلهٔ محوری | ۲,۷۰۵ میلیمتر | ۲,۷۰۰ میلیمتر |
Soroush
۲۹ بهمن ۱۴۰۲تومقایسه نسل قبلشون انتخابم AMG GTبود ولی تو این نسل استون مارتین جذابتر از بنز شده
NAVID۰۰۹۸
۲۹ بهمن ۱۴۰۲انتخاب بین این دو / انتخابیست بین خوب و خوبتر !
دِلم پیشِ استونجونِ ولی قلبم میگه عشق فقط بنز اما روحم میگه ۹۱۱ 🤓
MatriX
۲۹ بهمن ۱۴۰۲اینا همشون در مقابل ۹۱۱ هیچی نیستن
۹۱۱ معنای واقعی مهندسی و پرفورمنسه
Amir
۲۹ بهمن ۱۴۰۲911 برای شتاب
Amg برای ریس و صدا (هندلینگ و پیچ ها)
پیام
۲۹ بهمن ۱۴۰۲قطعا بنز
جومونگ
۲۹ بهمن ۱۴۰۲تسلا و جنسیس گند زدن ، یهو یادش افتاد فن بنزه 😂
فردا بنز فراخوان نخوره خوبه . رو هر چی دست میزاره با خاک یکی میشه . راست میگفتی که نابود کننده ای 😂
ممد ژانگولر
۲۹ بهمن ۱۴۰۲مرسدس بنز ی چیز دیگست . قورت میده آستون مارتینو . خود من از این برند دوست داشتنی فقط یک عدد عطر خریداری کردم که وقتی میزنم غیر ممکنه دخترا جذبم نشن . خسته شدم دیگه . بوش تا ۳ روز میمونه .من میمونمو این همه درخواست
مهراد
۲۹ بهمن ۱۴۰۲ممد ژانگولر یه وقتی هم برای ما سیبیل میبیلا خالی کن جیگر
قیافه و لطافت نداریم ولی مرام تا دلت بخواد
ممد ژانگولر
۲۹ بهمن ۱۴۰۲داداش مهراد شما ثابت شده ایی . تا صبح هم رو جفت تخم چشامم بشینی ما لام تا کام حرف نمیزنیم . فقط یکبار شده بیا ی پیس از این عطر برات بزنم ببین چقدر محبوب محبوبه میشی .
NAVID@@98
۲۹ بهمن ۱۴۰۲مرسدس بنز یک شاهکار سطح بالا هست ماشاءالله👑🥇🏆
از سلطان آلمان 👑
عشقِ خوب خدایی همیشه این اروپایی مثل آمریکایی ها برو تا بینهایتهاااا!!!
آستون مارتین هم همینطوره😍
فورد موستانگ هم باشه دیگه عالی تر هم میشه💯
این ماشینها عشقِ هستن عشق 👑❤
جونم آلمان که سلطان یکی هست خدایی داره ماشاالله
یک به یک مَحشر به پا میکنند اروپا و آمریکا هر یک از اینها خوب خدایی دل میلیاردها انسان رو آب میکنند👑🥇🏆
ابوالفضل
۲۹ بهمن ۱۴۰۲اصلا بحث کدوم کدوم رو قورت میده نیست
همشون عشقن
بحث سر اینه کدوم ماشین با جاذبهش تو رو میکشه
MehdiTurbo
۳۰ بهمن ۱۴۰۲دقیقا
و علتشم صد در صد این کابین مسخره و بی روح تسلایی
کافیه کابین نسل قبل با این نسل مقایسه کنین
که متاسفانه در مورد خیلی خودرو ها فراگیر شده همون کابین نسل قبل لامبو جدید با نسل قبل مقایسه کنین
𝐀𝐥𝐢
۲۹ بهمن ۱۴۰۲انتخابم ونتیج
علی یوسفی
۲۹ بهمن ۱۴۰۲بنام پروردگار و سلام به دوستان و عزیزان سایت طراحی آستون مارتین ریسکی تر و جسورانه تر و همراه با شلوغی بیشتره ولی مرسدس یه طراحی اصیل و به قول معروف محافظه کارانه داره که شکیل بودن و تناسب و ماندگاریش در طول زمان امتیاز ویژه اونه یه نکته هم رنگ های جذاب هر دو خودرو هست که اینجا معلوم میشه مث قرمز برای فراری، نقره ای هم رنگ نمادین و کاریزماتیک برای مرسدسه که در مدل amg gt واقعا شکوه و زیبایی رو تموم کرده.
DB11
۲۹ بهمن ۱۴۰۲استون مارتین در طراحی خارجی بی نظیره. اصلا تو بحث طراحی خارجی هیچ اسمی نباید کنار استون بیاد اینقدر این برند فوق العادست طراحیاش.
Taha Ayoobi
۲۹ بهمن ۱۴۰۲اتفاقا جلوش خیلی ایراد داره از نظر بعضی ها
فقط انگلستان
۲۹ بهمن ۱۴۰۲از لحاظ سریع بودن هم دیگه آستون مارتین خیلی عالی شده
خیلیا به شوخی یا جدی میگفتن آستون مارتین های ۲۰۰۵ تا تقریبا ۲۰۲۰ از اسپورت بودن فقط صداشو داشتن ولی حالا دیگه مثل برق و باد میرن.
مازیار
۲۹ بهمن ۱۴۰۲هرچقدر که مشخصات فنی نزدیک به هم انتخاب رو سخت می کنه جذابیت داخلی و خارجی آسون می کنه
یوسف
۲۹ بهمن ۱۴۰۲الان بعضی از دوستان می گن چون موتور آستون از بنز گرفته شده. قبول نیست پس بنز بهتره….
۲۹ بهمن ۱۴۰۲بنز کاملا بهتره . هم قدمت ، هم ارزش کمپانی
از پاگانی تا آستون ، بنزه که داره انجین میده
ARMAN سابق
۲۹ بهمن ۱۴۰۲به نظرم ونتیج طراحی بهتری داری
AMG GT جلوش یکم شبیه Z4 شده
Mr. gt c
۲۹ بهمن ۱۴۰۲این عرض آستون مارتین که در جدول آخر ذکر کردید فکر کنم مربوط به ی نسخه پرس شدست
محمدرضا اشتری - دبیر سایت پدال
۲۹ بهمن ۱۴۰۲ممنونم از دقت شما، تصحیح کردم
مهراد
۲۹ بهمن ۱۴۰۲یزید تو طول و عرض جدول رو هم میخونی ؟ 😁😁😂😂🥲🥲
!!!! Legend detected
Dark Knight
۲۹ بهمن ۱۴۰۲با اینکه آلمانی فن هستم اما انتخابم آستون هست چون هم طراحی بهتری داره و هم قدرت بیش تر اما در کل تو این سگمنت ۹۱۱ با اختلاف بهترین هست و من واقعا خریدارن ونتیج و amg gt رو درک نمیکنم که چرا تا وقتی که ۹۱۱ هست سمت اینا میرن !
مازیار
۲۹ بهمن ۱۴۰۲اختلاف یه GT کلاسیک موتور جلو با ۹۱۱ اونقدری هست که بشه تمایل خریدارانش رو درک کرد
Taha Ayoobi
۲۹ بهمن ۱۴۰۲انتخاب واقعا سخته.
هردو خیل خوشگل و فوقالعاده آن.
من خودم بنز رو بیشتر دوست دارم.
بهنام
۲۹ بهمن ۱۴۰۲در مبحث طراحی پوزه ی مرسدس که بنظر آویزان می اید و چراغ های جلوی نه چندان زیبا کل تناسبات بینظیر این اتاق را تحت تاثیر قرار داده است . گرچه آستون مارتین هم به همین شیوه جلوپنجره ای بزرگ و پوزه ای پیش آمده دارد ولی چراغ های بسیار زیبا ، جانمایی اجزای نمای جلو ماهرانه ، طراحی کلاسیک تر و سرراست تر اون حس لوکس تر و گرانتری نسبت به مرسدس دارد . نمای عقب مرسدس گویی چشمداشت طراحان به طراحی پورشه ۹۱۲ را تداعی میکنه و در این نما هم آستون مارتین دارای طراحی مستقل تر و اصیل تری هست . نمای داخلی سنتی تر استون مارتین و متریال و ترکیب رنگ زیبای ان حتی بهتر از مرسدس به چشم می اید . با توجه به اشتراکات فنی انتخاب بنده استون مارتین خواهد بود .
R@min
۲۹ بهمن ۱۴۰۲هم در طراحی هم در وزن که تجربه رانندگی بهتر می کنه استون دست بالا داره ولی خب ۹۱۱ توربو S از این دو محصول بشدت کامل تره و یه جی تی سریع و تقریبا بی عیبه.
تو این کلاس هم کسی دنبال عملکرد پیست نیست و هیچ کدوم از این سه تا هم ادعایی ندارن.
جرمی کلارکسون
۲۹ بهمن ۱۴۰۲با توجه به وزن و قدرت استون بنظرم تو درگ استون مارتین میبره
رامتین
۲۹ بهمن ۱۴۰۲ونتیج طراحی مخوفتری داره و از نمای بغل هم طراحی آستون دلنوازتره.
yaghoub
۲۹ بهمن ۱۴۰۲استون مارتین واقعا زیباست
مخصوصاً از نمای بغل .
R
۲۹ بهمن ۱۴۰۲یه لول بالاتر هوراکان رو انتخاب میکنم
دکتر_ماشین باز
۲۹ بهمن ۱۴۰۲اینا از خانواده gt هستن و هر دو موتور جلو هستن چه ربطی به هوراکان موتور عقب دارن دقیقا ؟
۲۹ بهمن ۱۴۰۲انتخابم بنز
کیومرث
۲۹ بهمن ۱۴۰۲آستون خیلی زیباتر و سرتر هست
در ضمن نه ون ،نه تاکسی،نه وانت تولید نمیکنه
مثل فراری،لامبورگینی،بی ام و،پورشه،کادیلاک،لینکلن،بنتلی،جگوار و هر چی برند درجه یک دنیا
OldBoy
۳۰ بهمن ۱۴۰۲ونتیج جدید چقد شبیه وان ۷۷ شده
کلا تو طراحی خودرو های موتور جلو آستون سرآمده
حسن
۳۰ بهمن ۱۴۰۲فک نمیکنم این جمله درست باشه .
زیرا اکثر خریداران به یک کوپهٔ چموش نیازی ندارند.
حسن
۳۰ بهمن ۱۴۰۲استون مارتین ونتیج
Moro
۳۰ بهمن ۱۴۰۲تا ابد استون مارتین
البته نه برای عموم عادی مردم.
خاص الخاص
amir
۳۰ بهمن ۱۴۰۲با شرکتهایی که موتور رو از جای دیگه تهیه میکنن حال نمیکنم و با اینکه طرفدار بنز نیستم ولی در حال حاضر کاملترین خودرو ساز دنیاست و از خودروی فرمول یک تا سدان و شاسی بلندو سوپر اسپرت و رده فوق لوکس و حتی ون و کشنده تولید میکنه کاری که از هر خودروسازی برنمیاد
سینا
۱ اسفند ۱۴۰۲یکم با وُلکسواگن بیشتر آشنا شو که اینقدر با اطمینان این حرفو نزنی😉
BMW
۳۰ بهمن ۱۴۰۲بنز طراحی عقبش فوق العاده قشنگه ولی استون قشنگ تره😊🥲
امیر
۳۰ بهمن ۱۴۰۲استون مارتین بهتره
Gdm
۳۰ بهمن ۱۴۰۲جدا از اینکه هردوتاشون عالی و جذابن
ولی ی نکته مهم که توش تفاوت دارن کیفیت ساخته. دقیقه ۳:۲۵ به بعد این قسمت تور بزرگ ریچارد هموند شرح میده….
https://www.aparat.com/v/6dnef
همایون
۳۰ بهمن ۱۴۰۲چه چیزیه این ۹۱۱ که رقبا انقدر باهاش فاصله دارند.خوب شد بنز آستون رو نخرید چون باز داره جون میگیره البته واسه بنز ضرر شد نخریدن آستون چون آینده آستون درخشانه مخصوصا با فیس لیفت شاسی بلندش حتی میتونه یه رقیب برای ماکانم بسازه تا فروشش عالی بشه بنز که داره همه رغم کمک میده به حریفش هم تو مسابقات هم تو جاده
amirboss
۳۰ بهمن ۱۴۰۲وقتی که قوای محرکه و مشخصات فنی یکی باشه باید بری سراغ طراحی و هندلیگ و … من به شخصه طراحی آستون رو بهتر میپسندم چون اصالت داره درعوض طراحی داخلی بنز اسپرت تره. هندلیگ هم که کاش آستون هم چهارچرخ محرک بود تا کاربریش بیشتر میشد.
همایون
۱ اسفند ۱۴۰۲کاشکی استون مارتین نسل جدید مدل رپید رو هم تولید کنه یه استون سدان چهار نفره که رانندگی و سواریش مثل استون های دو نفره میمونه نمیدونم امار فروشه رپید قدیمی چطور بود ولی بنظرم برای خریداران متمول اون گزینه بهتری هست چون یادمه ردیف عقب لوکسی هم داشت و صندلی های عقبش عین صندلی های جلوش بودند
اشکان
۱ اسفند ۱۴۰۲الان چون بحث سر این دو ماشین هست و پورش قرار نیست دخالتی داشته باشه ( چه بهتر باشه و چه عالیتر !) من به شخصه از آستون مارتین واقعا لذت می برم ، بنز اونقدر بدون ایراد هست و مهندسی شده تولید میشه که نمیتونم تو مقایسه قرارش بدم . ونتیج یک جورایی ماشین بینظیریه ولی بنز مثل قانون اساسی میمونه ، بدون بحث ، سر آغاز و … ولی ماشین نیست .