جام جهانی فوتبال ۲۰۲۲ تا چند روز دیگر در کشور قطر برگزار میشود و مرسدس بنز نیز از این فرصت بزرگ برای ملاقات دوباره با یکی از خاصترین اتوبوس های رنگارنگ خود در مسابقات جام جهانی ۱۹۷۴ آلمان غربی استفاده کرده است.
در آن زمان تنها ۱۶ تیم در تورنمنت شرکت داشتند درحالیکه مسابقات جام جهانی امسال قطر ۲۰۲۲ با حضور ۳۲ تیم برگزار میشود. ژرمنها مسئول تأمین اتوبوس های حملونقل اعضای تیمها بودند و از رنگهای زرد و مشکی و… که نشان دهنده رنگهای پرچم کشور آلمان هستند برای رنگآمیزی بدنه اتوبوسها استفاده کرده بودند. روی شیشه عقب این اتوبوسها نیز نشانهای جالبی به چشم میخورد.
در داخل کابین اتوبوس های مرسدس بنز برای جام جهانی ۱۹۷۴ شاهد تجهیزات زیادی بودیم تا بازیکنان تیمها در طول سفر برای برگزاری مسابقه خود راحت باشند. البته برخی از این تجهیزات در روزگار مدرن کنونی به درد نمیخورد! برای مثال هر صندلی دارای زیرسیگاری شخصی بود و در بخش پشتی نیز میزی برای نوشیدنیها وجود داشت. سیستم صوتی کاست Blaupunkt و کولر را نیز میتوان جزو دیگر تجهیزات این اتوبوسها دانست.
طرح رنگی روی صندلیها کاملاً متناسب با حال و هوای دهه ۷۰ میلادی در نظر گرفته شده و ترکیبی از پارچههای قرمز و نارنجی بود. مرسدس بنز میگوید تمامی بازیکنان و اعضای تیم آلمان غربی این صندلیها را امضا کردهاند. تیم آلمان غربی با شکست دادن ۲ بر ۱ هلند در فینال توانست قهرمان مسابقات جام جهانی فوتبال ۱۹۷۴ شود. شاید این اتوبوسهای راحت به ریلکس شدن بازیکنان تیم آلمان غربی پیش از مسابقه فینال کمک کرده باشند!
اتوبوس موردبحث که در موزه مرسدس بنز قرار دارد دستنخورده نیست چراکه پس از پایان مسابقات راهی سرویسهای عادی خود شد هرچند خبری از بدنه رنگارنگ آن نبود. همچنین مرسدس نتوانست نسخه اصلی و اورجینال را پیدا کند و به همین خاطر یک نسخه کپی از آن را برای نمایش در موزه خود ساخت. اتوبوس مرسدس بنز O 302 در اوایل سال ۱۹۶۵ معرفی شد و بیش از ۳۲ هزار دستگاه از آن خط تولید را ترک کردند. مشتریان می توانند پیشرانههای ۴ و ۶ سیلندر دیزلی را با قدرت ۱۲۵ تا ۲۳۶ اسب بخار سفارش دهند. در سال ۱۹۷۱ نیز این اتوبوس بهصورت استاندارد با سیستم تعلیق بادی عرضه شد.
ممد ژانگولر
۲۳ آبان ۱۴۰۱چقدر خوشگله
اون طراحی و رنگ آمیزی هم زیباترش کرد
کلا کمپانی مرسدس عشقه لاکردار
علی جردن
۲۳ آبان ۱۴۰۱یاد دوران علی دایی کریم باقری افتادم…
فرزاد
۲۳ آبان ۱۴۰۱🇹🇷🇮🇷🇩🇪🇺🇲
❤BMW❤
۲۳ آبان ۱۴۰۱ترکیه ؟
علی جردن
۲۳ آبان ۱۴۰۱منظورشون شاید ترک زبان بودن علی و کریم باقری هستش
A.A.S
۲۳ آبان ۱۴۰۱پرچم ترکیه اونجا چیکار میکنه؟!
جمشید
۲۳ آبان ۱۴۰۱صد البته ایرانیها با این اتوبوسها خیلی خاطره دارن
soulsmaster
۲۳ آبان ۱۴۰۱و هنوز هم در حال خاطره سازی هستند.اتوبوس های دانشگاه ما هنوز همین بنز های ۳۰۲ هستن😂
جناب ایکس
۲۳ آبان ۱۴۰۱اتوبوس اردو😂😂😂😂
یادش بخیر
البته بعضیا هم با مینی بوسش خاطره دارن
محمد
۲۳ آبان ۱۴۰۱یادش بخیر تا همین دهه هشتاد هم بار اصلی حمل و نقل مسافر بین شهری به عهده این اتوبوس بود تو ایران ، یه وسیلهای وقتی وارد کشور میشه اینقدر میمونه تا جزوی از فرهنگ کشور میشه مثل خاور نیسان پراید ۴۰۵ و…🤦🏻♂️
رضا
۲۳ آبان ۱۴۰۱سنم اونقد نیست که با 302 سفر کرده باشم ، ولی در روزگار کودکی من هنوز خیلی از این اتوبوس ها دیده میشد و من دوستشون داشتم .
بنظرم خیلی از اتوبوسای امروزی ظاهر قشنگ و دلنشین تری داره و صد البته خاطرانگیز …
یه زمانی هم ایران ناسیونال یکی از خطوط اصلی تولید این اتوبوس در دنیا بود . که به واسطه صادرات ایران ناسیونال به اروپای شرقی امروزه در اروپا 302 هایی با لوگو ایران ناسیونال میبینم !
فک کن روابط بین الملل ، احترام و اعتبار جهانی ، صنعت رو به رشد و … یعنی چی که 302 آلمانی از ایران ناسیونال به بعضی کشورای اروپایی صادر میشد !
و این فقط قطرهای از اون دریا بود …
احمدرضا
۲۳ آبان ۱۴۰۱این شانس داشتم که سفرای زیادی باهاش برم
SLR _ 722
۲۳ آبان ۱۴۰۱یادش بخیر سفر با این اتوبوس ها
با اینکه خیلی نوستالژی هستند اما واقعا بعضی وقت ها سفر باهاشون عذاب آور بود . از نداشتن کولر و بخاری گرفته تا اضافه کردن صندلی بیشتر و کم کردن فضای جلو پای مسافر . نشستن روی صندلی های روی گلگیر هم میتونست کاندیدای عذاب های آخرت باشه . لرزش و صدای بلندشون هم اون موقع طبیعی بود ( مخصوصا اگر میخواستی بخوابی خیلی به چشم میومد)
هرچی بود و نبود ولی حداقل روزگار خوشتر بود . یک خدا قوت هم خدمت راننده های این ماشین ها که واقعا کار سختی داشتند .
برای من نوستالژی ترین خاطره صدای کشیدن ترمز دست این اتوبوس هاست ( خیلی وقته اتوبوس سوار نشدم شاید الان هم سیستمش همون باشه )
رضا
۲۳ آبان ۱۴۰۱راست و دروغش رو نمیدونم ولی شنیدم تو برف و بارون گاهی سقفشون هم چکه میکرد 😅
اون ترمز دستی هایی که چند بار میکشیدن تا سفت بشه ؟ 😃
نه دیگه اینجوری نیست ، الان ترمز بادی دارن مثل کامیون
SLR _ 722
۲۳ آبان ۱۴۰۱آره دقیقا همون صدای چند بار کشیدنش 😄
یکجورایی حکم زنگ تفریح بود که بری پایین یکم پاهات باز بشه
Royal Driver UK 70
۲۳ آبان ۱۴۰۱حس نوستالژیکی بهم داد، یاده دورانی افتادم که مینی بوس و اتوبوس بنز رو تولید و مونتاژ میکردیم و به کشورای اروپایی صادر میکردیم، هعی روزگارو…
یانکی.من هم فرزند کسی هستم.آبان سرخ.
۲۳ آبان ۱۴۰۱به نظر من زیباترین آرایش این 302 نمونه ایران پیما بود.هنوز هم زیباترین اتوبوس از نظر من هستن.چقدر مسافرت رفتم با اینا.عجب کولری داشت بخاریش هم خوب بود.صندلیهای مخملی قرمز.شیشهای یک تکه به جز وسطی که لچکی داشت.صدای ترمز دستیش.آب آوردن با پارچ و یدونه لیوان پلاستیکی خوابیدن. سط راهرو.نشستن بقل راننده موزیک هایده. کشیدن سیگار.نیمه شب رسیدن به پلیس راه و پیاده شدن برا کش و قوس.یا ش بخیر
مازیار
۲۳ آبان ۱۴۰۱وقتی یکم احساساتی میشی خوب میگی😉
رضا
۲۳ آبان ۱۴۰۱درود بر شما 👏
یاد و خاطرات رو زنده کردید
علی
۲۳ آبان ۱۴۰۱۳۰۲ واقعاً اتوبوس خوبیه و بسیار زیبا تنها عیبی که داره صندلی های ناراحت همین . در کل اتوبوس بسیار فوق العاده ای هست با اینکه قدیمی شده ولی هنوزم طراحیش جذابه 😍.
jafar
۲۳ آبان ۱۴۰۱های های
یه مدل داشت برای شرکت ایران پیما
کولر آبی داشت
با اون بوق بادی دری بری
مهردادکمال
۲۳ آبان ۱۴۰۱واقعا این قد تولید شده!!! همین مقدار که نوشته من تو ترمینال های ایران دیدم (به شوخی)
genius
۲۴ آبان ۱۴۰۱مساله مهم اینجاست در دوران سلسله قبلی ایران بخشی مطرود و جداافتاده از جهان که نبوده هیچ بلکه دقیقا در مرکز تغییرات بزرگ تکنولوژیکی دنیای مدرن قرار داشته زمانی که تاسیسات خاور بنز 302 شهری و بین شهری رو در ایران عرضه کرد این محصول بروزترین اتوبوس تاسیسات دایملر بنز بوده ولی امروز که ایرانخودرو دیزل نهایت خروجیش بنز o457 هست آیا بر مرز تکنولوژی بنز قرار داره یا نه لااقل دو دهه عقب تره؟!مردم ایران 1401 میخوان برگردن به همون وضعیت ارتباط تنگاتنگ با کشورهای پیشرفته
رضا
۲۲ شهریور ۱۴۰۲وان شوفر یکی از همون عروسکا ی خط تهران مشهد مشهد شیراز بودم 35سال با این 302 ایران پیما هم حال کردم هم کار کردم الآن که بازنشسته شدم به من میافتند رضا شب رو دلم خیلی براش تنگ شده شاید باور نکنی مریض شدم این اتوبوس جدیدارو حال نمی کنم نمیتوانم چرا دم هرچیزی راننده با مرام گرم
محمدرضا
۶ مهر ۱۴۰۲دقیقا مثل من . هیچ اتوبوسی رو دست ۳۰۲ نیومده . تمامشان یک شکل و زیبا بودن و از نگاه کردنشون هیچوقت خسته نمیدی . ولی الان توی ترمینال میری هیچ کدوم از ماشینها شبیه هم نیستن
محمدرضا
۶ مهر ۱۴۰۲اتوبوسهای زیبا و جذابی بودند من خودم ۲۱ سال با این اتوبوسها کار کردم هم شاگردی کردم و هم رانندگی ، ماشینهای پر خیر و برکت و پر از خاطرات طلایی بودند و هیچوقت از دیدنشان سیر نمیشه آدم . فقط چیزی که همیشه میگم و حسرت میخورم اینه که واقعا حیف و صد افسوس که تولیدش رو قطع و از گردونه خارج کردند. ایکاش شرایطی پیش بیاد که این اتوبوسها رو دوباره تولیدش رو شروع و وارد گردونه ی حمل و نقل کنند .