مرسدس بنز

جزئیات مرسدس بنز CLA برقی و پلتفرم MMA منتشر شد

مرسدس بنز در حال کار روی پلتفرمی جدید با نام MMA است. این پلتفرم جدید در محصولاتی کوچک‌تر از نسل فعلی C کلاس از جمله CLA برقی بکار خواهد رفت و در مرتبه اول برای پشتیبانی از قوای محرکه برقی طراحی شده اما می‌تواند نسل جدید پیشرانه‌های درون‌سوز را نیز در خود جای دهد.

خودروهای برقی که از پلتفرم MMA استفاده خواهند کرد به باتری جدید و ارزان‌تر لیتیوم آهن فسفات مجهز خواهند شد. چندین خودروی مرسدس بنز در حال توسعه با استفاده از این پلتفرم هستند و اولین مدلی که از پلتفرم MMA استفاده می‌کند مرسدس بنز CLA است که در سال ۲۰۲۴ از راه خواهد رسید. ژرمن‌ها پس از جلسه سهامداران در سال ۲۰۲۰ اعلام کردند این پلتفرم برای خودروهای کامپکت و میان سایز بکار خواهد رفت و از پیشرانه‌های برقی، گیربکس ۲ سرعته و معماری ۸۰۰ ولتی برای شارژ سریع پشتیبانی خواهد کرد.

مارکوس شافر مدیر توسعه محصولات مرسدس بنز می‌گوید پلتفرم یاد شده در اصل برای خودروهای برقی طراحی شده اما قادر خواهد بود از پیشرانه‌های درون‌سوز نیز به عنوان بهبود دهنده شعاع حرکتی در کشورهایی که زیرساخت شارژ مناسبی ندارند پشتیبانی کند. در زمان معرفی پلتفرم MMA کاملاً مشخص شد که فضایی برای نصب پیشرانه درون‌سوز در بخش جلو تدارک دیده ‌شده است. پیشرانه‌های درون‌سوز نیز با همکاری مرسدس بنز و جیلی تولید خواهند شد. این پیشرانه‌ها از نوع ۳ و ۴ سیلندر هستند و می‌توانند به‌صورت عرضی و طولی نصب شوند به این معنی که مناسب خودروهای کامپکت و خود C کلاس خواهند بود. این پیشرانه‌ها جایگزین نمونه‌هایی خواهند بود که توسط رنو ساخته شده‌اند.

مرسدس بنز همچنین سال قبل به‌صورت رسمی اعلام کرد اولین محصول مجهز به پلتفرم MMA سومین نسل از CLA خواهد بود. این خودرو در نسخه‌های برقی و پلاگین هیبریدی و در سال ۲۰۲۴ معرفی خواهد شد. مرسدس بنز CLA برقی همچنین از عناصر طراحی کانسپت EQXX سود خواهد برد، خودرویی که به خاطر آیرودینامیک استثنایی خود شناخته می‌شود. چند روز پیش و در جلسه نمایندگی‌های مرسدس در ونکوور کانادا مدیرعامل مرسدس بنز آمریکا تائید کرد مرسدس بنز CLA اولین محصولی خواهد بود که از این پلتفرم استفاده می‌کند و دومین محصول نیز کراس اوری برقی با ابعاد GLC است.

پلتفرم MMA همچنین در نسل‌های بعدی مرسدس EQA و EQB بکار خواهد رفت. این خودروها اواخر سال جاری میلادی فیس لیفت خواهند شد و همچنان از پلتفرم سنتی MFA II استفاده خواهند کرد اما با معرفی نسل‌های جدید در سال ۲۰۲۵ جای خود را به پلتفرم موردبحث خواهند داد. از آنجایی که در سال ۲۰۲۵ دیگر خبری از A کلاس سدان نخواهد بود بنابراین مرسدس بنز در حال بررسی تولید یک سدان شاسی‌بلند به اصطلاح SUL (لیموزین کاربردی اسپرت) است. B کلاس هم به دلیل علاقه مشتریان به شاسی بلندها دیگر تولید نخواهد شد. به همین خاطر سبد محصولات کامپکت مرسدس بنز در آینده شامل CLA، EQA/GLA و EQB/GLB خواهد بود. البته برای بازار چین نسخه‌های طویل‌تر CLA کوپه و GLB نیز تولید خواهند شد. این خودروساز آلمانی اعلام کرده محصولات کامپکت آتی فقط شامل ۴ خودرو خواهند بود هرچند اشاره‌ای به جزئیات آن‌ها نشده است. به نظر می‌رسد این چهار خودرو شامل CLA، GLA، GLB و CLA شوتینگ بریک خواهند بود اما شاید مرسدس اقدام به حذف CLA شوتینگ بریک کرده و A کلاس هاچبک را حفظ کند.

اگرچه مرسدس بنز برندی لوکس محسوب می‌شود اما فشار هزینه‌ها در کلاس خودروهای برقی زیاد بوده و اولا کالنیوس مدیرعامل این خودروساز قبلاً تائید کرده است مرسدس از باتری‌های ارزان‌تر لیتیوم آهن فسفات در پلتفرم MMA استفاده خواهد کرد. احتمالاً نسخه‌های پایه و ارزان‌تر از محصولات مرسدس با باتری‌های کوچک نیز تولید خواهد شد. برای مثال تسلا از این نوع باتری‌ها در نسخه پایه مدل ۳ استفاده می‌کند. باتری ۶۰ کیلووات ساعتی این خودرو ساخت شرکت چینی CATL است. CATL همچنین باتری لیتیوم یونی EQS را نیز تأمین می‌کند.

باتری‌های لیتیوم آهن فسفات تراکم انرژی کمتری نسبت به باتری‌های لیتیوم یونی دارند اما درعین‌حال سیکل شارژ بیشتری خواهند داشت و احتمال آتش‌سوزی آن‌ها در اثر داغ شدن کمتر است. البته با جاگذاری مناسب و هوشمندانه، تفاوت تراکم انرژی دو نوع باتری یاد شده کاهش خواهد یافت. همچنین یکی از رسانه‌های آلمانی گزارش داده است ژرمن‌ها به دنبال استفاده از سیستم خودران درایو پایلوت سطح ۳ مرسدس S کلاس در محصولات مجهز به پلتفرم MMA هستند. به این ترتیب مهندسان مرسدس فضای کافی برای رادار لیدار را در این پلتفرم در نظر خواهند گرفت.

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۳۷ رای

شاهین احمدزاده

نویسنده و مترجم مجله "پدال"

مطالب مشابه

‫۱۵ دیدگاه‌ها

  1. deutschland

    ۱۵ خرداد ۱۴۰۲
    سوابق: (153 ديدگاه)

    خداکنه مرسدس از این آیرودینامیک شکل تخم مرغ برای نسل جدیدش بکشه بیرون

    موافقم 64
    مخالفم 1
    1. R/T

      ۱۵ خرداد ۱۴۰۲
      سوابق: (962 ديدگاه)

      موافقم

      موافقم 15
      مخالفم 1
    2. کیانوش

      ۱۹ خرداد ۱۴۰۲
      سوابق: (826 ديدگاه)

      قبلا گفته که پلفترم اختصاصی که واسه سری eqs و eqe و شاسی بلند هاشون ساخته دیگه توسعهنمیده نمیده و رو ی پلتفرم جدید داره کار میکنه که ۲۰۲۵ یا ۲۰۲۶ از راه میرسه حالا اینکهچقدر طراحیش فرق کنه نمیدونم و قراره ظاهرا برند eqs و eqe رو کنار بزاره و نسخه های برقی رم با همون برند های اس کلاس و ای کلاس بدهبیرون

  2. امیرحسین

    ۱۵ خرداد ۱۴۰۲
    سوابق: (230 ديدگاه)

    یک سوال دارم چند در صد سهام بنز برای ایران هست ؟

    موافقم 6
    مخالفم 22
    1. Amir

      ۱۵ خرداد ۱۴۰۲
      سوابق: (118 ديدگاه)

      الان باید بخندیم؟!

      موافقم 21
      مخالفم 5
    2. R/T

      ۱۵ خرداد ۱۴۰۲
      سوابق: (962 ديدگاه)

      فک کنم الان هیچه
      اما اون زمان نزدیک ۷۰ درصد برا ایران بود

      موافقم 13
      مخالفم 10
      1. Behi

        ۱۵ خرداد ۱۴۰۲
        سوابق: (173 ديدگاه)

        چخبره ۷۰ درصد! درصد بسیار اندکی بود،بنز بدلیل وضعیت بد اقتصادیش قصد فروش سهام رو داشت که دولت آلمان ترسید که اختیار شرکت بنز می‌افته دست کشور دیگری خودش سهام بنز رو خرید.
        من اینجوری خوندم، کسایی که اطلاع دارن راهنمایی کنن.

        موافقم 19
        مخالفم 3
        1. ۹۰

          ۱۵ خرداد ۱۴۰۲
          سوابق: (3 ديدگاه)

          نه عزیز من هر کشوری یه صندوق سرمایه داره که شامل سهام های شرکت کشور های خارجین
          ایرانم اون زمان صندوق سرمایه بزرگی رو داشت و سهام های دایملر (مرسدس بنز زیر مجموعه دایملره ) و لایکهید مارتین و… رو بعلاوه خیلی امتیازا خریده بود
          نصف شرکت دایملر مال ایران بود (حدود هفتاد درصد ارزش مرسدس بنز ) بعلا وه اینکه امتیاز دفتر مرکزی رو هم گرفته بود و همینطور قزار بود در ایرانم کارهونه های مرسدس بنز ساخته شه و دفتر مرکزی دایملر هم بیاد ایران
          اما انقلاب شد و ما به ازای خط تولید کامیون بنز نارنجی و گرفتن تعدادی خودرو در هر سال راضی شدیم تمام امتیازا و سهاممون رو بدیم دولت المان و دولت المان درجا غروخت به آمریکا (دولت المان اصلا سهامدار دایملر نیست )
          الانم برا همینه که دفتر مرکزی دایملر آمریکاست

          موافقم 28
          مخالفم 6
      2. کیانوش

        ۱۹ خرداد ۱۴۰۲
        سوابق: (826 ديدگاه)

        منابع این اراجیف کجاست کم در از سه درصد بودفکر کنم که انگار سهام دولتهایران هم نبود و احتمالا سهام شخصی خودشاه بوده واینکهمیگی قرار بوده دفتر مرکزی مرسدس بیاد تهران و کارخونه های تصلی بنز بیاد ایران این دیگه اراجیف محضه بزگوار معمله شرکت های صنعتی عزیم فقط در صورتی سهامش به سرمایه گدار خارجی فروخته میشه که تغیرلاتی عزیمی توساختار شرکت ایجاد نکنه و حداقل امنیت شغلی اکثر کارگر های اون شرکت تو کشو مادر رو تامین کنه اونقت تومیگی قرار بود مرکز مرسدس از اشتوتگارد منتقل بشه ایران چرا اراجیف میگید

    3. شاهین

      ۱۵ خرداد ۱۴۰۲
      سوابق: (4696 ديدگاه)

      سلام
      هیچی

      موافقم 20
      1. امیرحسین

        ۱۵ خرداد ۱۴۰۲
        سوابق: (230 ديدگاه)

        سلام ممنون از دوستان عزیز

    4. محمد

      ۱۵ خرداد ۱۴۰۲
      سوابق: (344 ديدگاه)

      باید از اقازاده ها بپرسی چون اگر از قدیم هم چیزی بوده باشه همش خورده بنام افراد مختلف

      موافقم 4
      مخالفم 1
  3. amir-z

    ۱۵ خرداد ۱۴۰۲
    سوابق: (96 ديدگاه)

    خدا کنه شکل این رندر نباشه
    چون اگه اینطوری باشه انگار موقع طراحیش از چهره خوک الگو برداری شده 😖😖

    طراحی های قدیمی بنز کجا و اینا کجا 😑

    موافقم 17
    مخالفم 1
  4. Behi

    ۱۵ خرداد ۱۴۰۲
    سوابق: (173 ديدگاه)

    رندر قرمز رنگ با وجود شکل تخم‌مرغی اما خیلی زیباست.

    موافقم 1
    مخالفم 8
  5. BMW

    ۱۶ خرداد ۱۴۰۲
    سوابق: (1497 ديدگاه)

    حالا هر کس هر جی میخواد بگه ولی اصلا از این طراحی خوشم نیومد

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.

دکمه بازگشت به بالا