مرسدس بنزهفته نامه

5 سوپراسپرت افسانه‌ای مرسدس بنز کدام‌اند؟

مرسدس‌بنز کار را به‌عنوان یک خودروساز لوکس شروع کرد اما سوپراسپرت‌هایی که در میان راه خود توسعه داد برای همیشه در تاریخ صنعت خودرو جاودانه شدند.

مرسدس‌بنز به‌عنوان یکی از نخستین خودروسازان جهان شناخته می‌شود؛ این برند در سال ۱۹۲۶ تاسیس شد و با هر محصول تازه، یک‌بار مسیر صنعت خودرو را دستخوش تغییر کرد. ریشه این برند به «کارل بنز» و همکاری او با دایملر برمی‌گردد که در سال ۱۸۸۶ میلادی محصولی با نام «موتورواگن» را به نام خود به ثبت رساند و عملا نخستین خودروی کاربردی جهان را با یک پیشرانه درون‌سوز آفرید. این شرکت در ادامه به تولید سدان‌ها و کوپه‌های لوکس بسیاری پرداخت که همیشه از صنعت جلوتر بودند و فناوری‌های داشتند که بی‌بدیل قلمداد می‌شدند.

با این وجود هیجان و علاقه این برند آلمانی به تولید مدل‌های سریع‌ هم افزایش پیدا کرد تا اینکه دست به تولید خودروهایی زد که در زمان خود جزو بهترین‌ها به شمار می‌رفتند. در ادامه به ۵ مدل اسپرت افسانه‌ای این خودروساز نگاه خواهیم داشت.

مرسدس بنز CLK GTR استراسن‌ورژن

مسابقات قهرمانی استقامت جهان در دهه ۹۰ میلادی دوباره شکوفا شد و فدراسیون اتوموبیلرانی هم مالکیت سری رقابت‌های جهانی «BPR» را دردست گرفت تا مجموعه خود را پشتیبانی کند. مرسدس‎‌بنز که از زمان فاجعه سال ۱۹۵۵ لمان از این رقابت‌ها کنار کشیده بود تصمیم گرفت برای قهرمانی GT آماده شود. نتیجه این رویدادها خلق یک مسابقه‌دهنده تازه برای کلاس پرچمدار GT1 بود که بتواند مک‌لارن F1 GTR را به چالش بکشاند.

مرسدس برای افزایش احتمال موفقیت AMG را هم وارد بازی کرد و نهایتا CLR GTR را برای مسابقات قهرمانی GT سال ۱۹۹۷ آماده کرد. از آنجا که این برند مشتریان متمول زیادی داشت، CLK GTR را برای جاده هم آماده کرد. تقریبا تمام پنل‌های بدنه این خودرو از نسخه مسابقه‌ای به‌عاریه گرفته شدند و برخی قسمت‌های دیگر هم برای دریافت مجوز ورود به خیابان بهبود یافتند.

CLK GTR استراسن‌ورژن از همان پیشرانه مسابقه M120 V12 تنفس طبیعی آلومینیومی استفاده می‌کرد که ۶.۹ لیتر حجم داشت و می‌توانست حداکثر ۶۰۴ اسب بخار قدرت و ۷۷۵ نیوتن متر گشتاور تولید کند. این خودرو درعرض ۳.۷ ثانیه به ۱۰۰ کیلومتر بر ساعت می‌رسید و شتاب‌گیری را تا سرعت ۳۴۴ کیلومتر بر ساعت ادامه می‌داد.

مرسدس بنز SLR مک لارن

این خودروساز آلمانی در سال ۱۹۹۹ و در جریان نمایشگاه خودروی آمریکای شمالی از «ویژن SLR» رونمایی کرد که ادای احترامی به مدل‌های قدیمی دهه ۵۰ میلادی این برند محسوب می‌شد. نهایتا این خودرو با کمک برند مک‌لارن توسعه پیدا کرد و چهار سال بعد با نام رسمی SLR مک‌لارن روانه بازار شد. طراحی این مدل به گوردون موری واگذار شده بود که مسئولیت طراحی F1 را نیز برعهده داشته است.

SLR با بهره‌وری از پنل‌های آیرودینامیکی فعال، یک پیشرانه ۵.۴ لیتری سوپرشارژ V8 به‌همراه ۶۱۷ اسب بخار قدرت و حداکثر سرعت ۳۱۵ کیلومتر بر ساعت به یکی از خاص‌ترین خودروهای جهان تبدیل شد که اتفاقا در تیراژ محدود از خط تولید خارج شد. این خودرو در مدل‌های متفاوتی مانند رودستر، ۷۲۲ و GT تولید شد و بعدا با SLR استرلینگ‌ماس جایگزین شد.

مرسدس بنز SLS AMG

مرسدس‌بنز با موفقیت SLR تصمیم گرفت تا از فرمولاسیون آن در یک مدل تولیدانبوه هم استفاده کند؛ نتیجه کار خلق یکی از زیباترین و خاص‌ترین مدل‌های تاریخ صنعت خودروی جهان یعنی SLS AMG شد. این مدل با الهام از SLR و به‌عنوان جایگزین مدرن 300SL شناخته شد و اولین خودرویی بود که زیربرند AMG مسئولیت تولید آن را برعهده داشته است.

SLS با بهره‌مندی از درهای گالوینگ، بدنه کوپه و پیشرانه ۶.۲ لیتری V8 M156 تنفس طبیعی به قوی‌ترین خودروی V8 تنفس‌طبیعی زمان خود تبدیل شد. این خودرو که نسخه‌های مختلف کوپه، برقی، رودستر، بلک‌سریز و فاینال ادیشن دردسترس خریداران قرار گرفت ۵۶۳ اسب بخار قدرت داشت (البته نمونه بلک‌سریز ۶۲۲ اسب بخاری بود). SLS بلک‌سریز درعرض ۳.۲ ثانیه به سرعت ۱۰۰ کیلومتر بر ساعت دست پیدا می‌کرد.

مرسدس AMG GT

تولید SLS AMG در سال ۲۰۱۵ به پایان رسید اما مسیری را آغاز کرد که منجر به خلق یک مدل خاص‌ دیگر شد: مرسدس AMG GT. وظیفه تولید این مدل تماما به AMG محول شد و در سال ۲۰۱۴ به‌عنوان یک خودروی ۲۰۱۵ روانه بازار شد. AMG GT برخلاف پدرش حالت فست‌بک داشت و از یک پیشرانه ۴ لیتری تویین توربوی V8 سود می‌برد که در ابتدا ۴۵۶ اسب بخار قدرت تولید می‌کرد.

مرسدس‌بنز ابتدا با همکاری AMG از جدیدترین عضو خانواده عملکرد بالای بلک‌سریز با نام AMG GT بلک‌سریز رونمایی کرد که با تکیه‌بر پیشراه ۴ لیتری تویین توربوی تقویت‌شده خود ۷۲۰ اسب بخار قدرت داشت و عملا به‌ خودرویی تازه تبدیل شده بود.

مرسدس AMG وان

پیچیده‌ترین و گران‌ترین سوپراسپرت مرسدس‌بنز با همکاری مجموعه AMG و راننده فرمول ۱ آن زمان مرسدس-پتروناس، «لوییس همیلتون»، توسعه پیدا کرد. این خودرو که در سال ۲۰۲۲ دیده به جهان گشود با فناوری و پیشرانه V6 خودروهای فرمول ۱ تولید شد و توانست رکورد سریع‌ترین خودروی تولید انبوه پیست نوربرگرینگ را از آن خود کند.

پیشرانه ۶ سیلندر درون‌سوز این خودرو ۱.۶ لیتر حجم دارد اما می‌تواند ۵۶۶ اسب بخار قدرت تولید کند که با کمک الکتروموتورهای برقی محورهای جلو و عقب به ۱,۰۴۹ اسب بخار می‌رسد. مرسدس مدعی شده که این ابرخودرو برای رسیدن به سرعت ۱۰۰ کیلومتر بر ساعت تنها به ۲.۹ ثانیه زمان نیاز دارد و شتاب‌گیری را تا رسیدن به ۳۵۲ کیلومتر بر ساعت ادامه می‌دهد.

عضو افتخاری فهرست: مرسدس بنز 300SL

این خودرو به پیشنهاد مشتری آمریکایی مرسدس‌بنز و در سال ۱۹۵۴ رونمایی شد و خیلی زود به ستاره این برند آلمانی تبدیل شد. 300SL که از W194، نخستین خودروی برنده مرسدس‌بنز در رقابت‌های لمان در سال ۱۹۵۲، الهام گرفته بود، روی یک قاب شاسی فولادی لوله‌ای سوار شده بود و از پنل‌های بدنه آیرودینامیک آلومینیومی سود می‌برد. درهای گالوینگ این مدل به امضای مرسدس‌بنز تبدیل شدند و بعدها در مدل SLS AMG، جایگزین مدرن 300SL، هم مورد استفاده قرار گرفتند.

300SL که توجه اشخاص مهم و متمولان زیادی را به خود جلب کرده بود از توان تولید ۲۴۰ اسب بخار قدرت و ۲۹۴ نیوتن متر گشتاور را داشت و درعرض ۹.۳ ثانیه به سرعت معیار ۱۰۰ کیلومتر بر ساعت می‌رسید. شتاب‌گیری این خودرو در ۲۶۳ کیلومتر بر ساعت متوقف می‌شد که در نوع خود بی‌نظیر به شمار می‌رفت و 300SL را به یک سوپراسپرت روباز تبدیل می‌کرد. به نظر شما، کدام خودروهای دیگر مرسدس‌بنز مانند مدل‌های بالا بی‌نظیر بودند؟

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۱۹۹ رای

علی صفرپور

نویسنده و مترجم سایت پدال٬ کارشناس مهندسی مکانیک

مطالب مشابه

‫۴۸ دیدگاه‌ها

  1. نانو

    ۹ مرداد ۱۴۰۳
    سوابق: (187 ديدگاه)

    مدل SLRیه عدد تو ایران پلاک شده بود نمی دونم چه سرنوشت پیدا کرد

    موافقم 15
    مخالفم 2
    1. AMANTE

      ۹ مرداد ۱۴۰۳
      سوابق: (1911 ديدگاه)

      مدل SLR هیچ وقت پلاک ملی و حتی منطقه آزاد نگرفت و فقط به صورت گذر موقت در دهه ۸۰ که اوج ورود ماشین های گذر موقت بود اومد و رفت.
      اون SLR پلاک ملی در واقع مدل SL اتاق R230 هست که کیت بدنه SLR Fab Design رو داشت و الان تقریبا از سال ۹۶ که دیده نشده.

      موافقم 16
      مخالفم 1
      1. ناتو

        ۹ مرداد ۱۴۰۳
        سوابق: (187 ديدگاه)

        Amannte همون نقره ای که تو نمایشگاه تختی بود slبود به دروغ زده بود slr؟سال ۱۳۷۸بود اگه اشتباه نکنم رو یه مقوا بزرگ زده بود این یکSLRاست هیچ وقت پشت ماشین ندیدم

        موافقم 7
        مخالفم 1
        1. SMS

          ۹ مرداد ۱۴۰۳
          سوابق: (589 ديدگاه)

          همون اول باز کردن لینک می دونستم ای ام جی وان توش هست
          واقعا سروصدا راه انداخته

          موافقم 8
          مخالفم 1
      2. Navid A J

        ۱۰ مرداد ۱۴۰۳
        سوابق: (3792 ديدگاه)

        یادمه که تو مجله ی ماشین خوندم، 5 تاش پلاک ملی شد که اتفاقا یکیش هم بلک سری امضا دار بود.

        موافقم 2
        مخالفم 3
    2. arvin44

      ۹ مرداد ۱۴۰۳
      سوابق: (82 ديدگاه)

      دو تا بود یدونش که زرد بود تصادف کرد سال پیش

      موافقم 4
      مخالفم 6
      1. پیام۲

        ۹ مرداد ۱۴۰۳
        سوابق: (278 ديدگاه)

        اونکه amg gt بود

        موافقم 1
        مخالفم 2
    3. مجتبی

      ۱۰ مرداد ۱۴۰۳
      سوابق: (3 ديدگاه)

      اون یه sl بود که تغییر فیس داده بودن بهش.
      چند وقت پیش هم تو دیوار آگهی کرده بودن برای فروش

      موافقم 2
      مخالفم 1
  2. ab0lf4zl

    ۹ مرداد ۱۴۰۳
    سوابق: (233 ديدگاه)

    CLK GTR واقعا خاصه

    موافقم 17
    1. محمدهادی

      ۱۰ مرداد ۱۴۰۳
      سوابق: (2413 ديدگاه)

      فقط CLK GTR
      از همه شون خفن تره
      کلاسیک تر هم هست
      فقط حالت چراغ های عقب شو نگاکن،لذت میبری
      به این میگن مرسدس

      موافقم 6
      مخالفم 1
  3. Dark Knight

    ۹ مرداد ۱۴۰۳
    سوابق: (580 ديدگاه)

    افسانه ای ترین مدل برای من sls هست که واقعا خاص و شیک بود ، amg gt هم خوب هست ولی اون چیزی که از سوپراسپرت بنز توقع میره نیست ( در حد یه بنز گرون قیمت لوکس و به اصطلاح تک نیست ) ، amg one هم قطعا جزو اسطوره ها هست چون مثل sls هم طراحی متفاوتی از اکثر هایپرکار ها داره و هم توانایی های فوق العاده در کل لیست خوبی بود

    موافقم 13
    مخالفم 1
  4. ممد ژانگولر

    ۹ مرداد ۱۴۰۳
    سوابق: (4150 ديدگاه)

    این مقالرو باید پرینت گرفت با عکساش بچسبونی روبروی تختت بقل آیینه کاربردیه .

    موافقم 18
  5. مهران

    ۹ مرداد ۱۴۰۳
    سوابق: (71 ديدگاه)

    SLS
    CLK خصوصا با اون رینگایی که داره🔥
    SLR نمیتونم تو دراز مدت از طراحیش خوشم بیاد،انگار فقط برای یه مدت کوتاه قشنگه و ابهتی نداره نسبت به بقیه

    موافقم 3
    مخالفم 11
  6. Alan.r

    ۹ مرداد ۱۴۰۳
    سوابق: (1133 ديدگاه)

    فقط میشه گفت:
    🇩🇪The best or no thing 🇩🇪

    موافقم 13
    مخالفم 4
  7. BlackWing

    ۹ مرداد ۱۴۰۳
    سوابق: (1307 ديدگاه)

    خیلی سخته اگر بگن یکی رو از تو لیست انتخاب کن اما نهایتاً بین اینا SLR رو انتخاب میکنم 😬

    موافقم 15
    مخالفم 1
  8. محمدحسین اسماعیل نسب

    ۹ مرداد ۱۴۰۳
    سوابق: (16 ديدگاه)

    سی ال کا خودرویی که قوانین فیزیک رو زیر پا گذاشت

    موافقم 12
    مخالفم 1
    1. محمد کیان شهسوار

      ۱۱ مرداد ۱۴۰۳
      سوابق: (21 ديدگاه)

      پرواز کرد 🤣🤣🤣🤣🤣

      1. Arshin

        ۱۱ مرداد ۱۴۰۳
        سوابق: (15 ديدگاه)

        اون CLR بود

  9. Dani

    ۹ مرداد ۱۴۰۳
    سوابق: (3 ديدگاه)

    بنظرم مرسدس بنز C9 میتونست توی این لیست باشه

  10. مهدی

    ۹ مرداد ۱۴۰۳
    سوابق: (1739 ديدگاه)

    تو همون محدوده سال ۲۰۰۲ تا ۲۰۰۴ انزو و کررا جی تی و slr همیشه باهم قیاس میشدن گاهی هم مورسیه لاگو . نمی‌دونم چرا اون زمان طراحی slr خیلی به چشم نمیومد و میشه گفت تو بیشتر مقایسه ها پشت سر دوتا رقیبش بود اما هرچی زمان میگذره انگار جذاب تر میشه

    موافقم 10
    مخالفم 2
  11. froG-driVer

    ۹ مرداد ۱۴۰۳
    سوابق: (1013 ديدگاه)

    یادی کنیم از sls بلک سری زرد رنگ پلاک توی تهران…

  12. آرش

    ۹ مرداد ۱۴۰۳
    سوابق: (386 ديدگاه)

    همشون عالی

    موافقم 9
    مخالفم 1
  13. LH44

    ۹ مرداد ۱۴۰۳
    سوابق: (179 ديدگاه)

    ممنون بابت مقاله
    اما فکر کنم amg one هایپر اسپورت (هایپر کار) حساب میشه!

    موافقم 2
    مخالفم 1
  14. nikan

    ۹ مرداد ۱۴۰۳
    سوابق: (162 ديدگاه)

    همشون شاهکارن به خصوص clk gtr ، Slr و صد البته 300sl

  15. GMA

    ۹ مرداد ۱۴۰۳
    سوابق: (850 ديدگاه)

    یکی از یکی شاهکار تر
    ولی شخصا AMG ONE رو به اندازه بقیه نمی‌پسندم،اونی نشد که باید میشد…
    طراحی SLS همچنان با روح و روان آدم بازی می‌کنه
    و همچنان در جذابیت، هیچ خودرویی به SLR نمی‌رسه
    👑The best or nothing👑

  16. هیروهیتو

    ۹ مرداد ۱۴۰۳
    سوابق: (66 ديدگاه)

    این ۳۰۰ اس ال هیچ وقت به چشمم تکراری نمیشه

    1. محمد کیان شهسوار

      ۱۱ مرداد ۱۴۰۳
      سوابق: (21 ديدگاه)

      بنز مورد علاقه منه اصلا AMG با این به چشمم نمیاد

  17. هیروهیتو

    ۹ مرداد ۱۴۰۳
    سوابق: (66 ديدگاه)

    این ۳۰۰ اس ال هیچ وقت به چشمم تکراری نمیشه خیلی دوستش دارم

  18. الف.ی

    ۹ مرداد ۱۴۰۳
    سوابق: (1773 ديدگاه)

    به به
    مجموعه ای از شناسنامه های صنعت خودروسازی اسپرت آلمان
    یقه به یقه شدن با پورشه 911 کار بزرگیه که اینکار هم از عهده خودروساز دیگر اشتوتگارت بر میاد

  19. JDM سابق

    ۱۰ مرداد ۱۴۰۳
    سوابق: (735 ديدگاه)

    300 sl گالوینگ و SLR

  20. علی جردن

    ۱۰ مرداد ۱۴۰۳
    سوابق: (2124 ديدگاه)

    SL65 AMG هم بخاطر داشتن موتور غول آسای ۱۲ سیلندر می تونست اسمش توی لیست سوپراسپرت های افسانه‌ایی مرسدس بنز قرار بگیره

    1. علی جردن

      ۱۰ مرداد ۱۴۰۳
      سوابق: (2124 ديدگاه)

      نمی دونم چرا همیشه بین علما اختلاف است…

      1. علی جردن

        ۱۰ مرداد ۱۴۰۳
        سوابق: (2124 ديدگاه)

        جالب اینجاست هیچ کدوم این ۵ تای سوپراسپرت موتور ۱۲ سیلندر ندارن !

        موافقم 1
        مخالفم 2
        1. همایون

          ۱۰ مرداد ۱۴۰۳
          سوابق: (792 ديدگاه)

          Clk GTR :جدی میفرمایید پس این دوازده سیلندر تنفس طبیعی چی میگه؟

  21. علی

    ۱۰ مرداد ۱۴۰۳
    سوابق: (800 ديدگاه)

    SLS AMG زیباترین الهه تاریخ خودرو سازی
    SLR خدای ابهت و افسانه ای که تکرار نخواهد شد
    AMG وان. فاتح جاده ها و پیست ها که رفرنس تمام هایپر کارهاست
    SL 300 پدر سوپر اسپرت ها برای همیشه جاودانه شد
    AMG GT سوپر اسپرتی که اول صداش میاد بعدش خودش اوج هنر و زیبایی و شکوه مرسدس

  22. علی ولی زاده

    ۱۰ مرداد ۱۴۰۳
    سوابق: (24 ديدگاه)

    همشون محشرن
    ولی من دیوونه SLR هستم
    رینگای توربینی و جلوی تیزش با بقیه تفاوت ایجاد کرده

  23. بهمن

    ۱۰ مرداد ۱۴۰۳
    سوابق: (3 ديدگاه)

    از مطالب و مقالات عالی‌تون تشکر میکنم
    یه پکته که خواستم بگم جملهی تا سرعت … شتاب گیری را ادامه میدهد اشتباهه ، هیچ خودرویی از حالت سکون تا سرعت ماکزیمم نمیتونه شتاب مثبت بگیره حتی ثابت و هم نمیتونه و همگی با شتاب منفی در حال افزایش سرعتشون هستن
    البته این قانون نیست بلکه تکنولوژی فعلی چنین اجازه ای و فعلا نمیده

    1. جواد عقیلی

      ۱۰ مرداد ۱۴۰۳
      سوابق: (64 ديدگاه)

      درود. اصولا این اصطلاحات رایج صنعت خودرو هستند. مثلا شتاب رو با واحد ثانیه اعلام می کنن که قاعدتا با اصول فیزیک مشابه نیست.

  24. مجتبی

    ۱۰ مرداد ۱۴۰۳
    سوابق: (3 ديدگاه)

    Sl 300 هر روز زیباتر از قبل میشه

  25. احمدی

    ۱۰ مرداد ۱۴۰۳
    سوابق: (99 ديدگاه)

    من اگه بودم به جای amg gt سری SL65 black series می‌گذاشتم جالب خود مردم آلمان با اینکه پول دارند ماشین بخرند با دوچرخه و موتور این طرف و اون طرف می‌روند

  26. محمد کیان شهسوار

    ۱۱ مرداد ۱۴۰۳
    سوابق: (21 ديدگاه)

    آخری و اولی عشقن اما یه سری افراد CLK GTR رو برای مسابقه تقویت کردند و در تست این ماشین و مسابقاتش این ماشین ۳ بار پرواز کرد و به طور فنی به سمت بالا چرخید و راننده‌ی بدبخت هم هر سه بار رو تجربه کرد و این ماشین رو به عنوان ماشین پرنده میشناسن

  27. 🖤S—H🖤

    ۱۱ مرداد ۱۴۰۳
    سوابق: (5 ديدگاه)

    بنظرم SLR سال 1995
    جا مونده
    اوون دیگه اوج مرسدس بنز هست
    توی این لیست من بشخصه CLK GTR رو دوس دارم. واقعا بی نقصه با این طراحی و موتور V12 ب راستی که از بنز انتظار دیگه نداریم

  28. 🖤S—H🖤

    ۱۱ مرداد ۱۴۰۳
    سوابق: (5 ديدگاه)

    بنظرم SLR سال 1995
    جا مونده
    اوون دیگه اوج مرسدس بنز هست
    توی این لیست من بشخصه CLK GTR رو دوس دارم. واقعا بی نقصه با این طراحی و موتور V12.

  29. 🖤S—H🖤

    ۱۱ مرداد ۱۴۰۳
    سوابق: (5 ديدگاه)

    بنظرم SLR سال 1995
    جا مونده
    اوون دیگه اوج مرسدس بنز هست
    توی این لیست من بشخصه CLK GTR رو دوس دارم. واقعا بی نقصه با این طراحی و موتور V12.
    💪☠️

  30. آرش

    ۱۱ مرداد ۱۴۰۳
    سوابق: (386 ديدگاه)

    چرا چند بار گفتی؟؟

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.

دکمه بازگشت به بالا