نیکو رزبرگ طی سالهایی که در فرمول یک حضور داشت ثابت کرد رانندهای تواناست؛ اما ظاهراً قهرمان اسبق فرمول یک سال ۲۰۱۶ صلاحیت راندن یک خودروی الکتریکی ۲۴۱ اسب بخاری را ندارد! رزبرگ در ویدئوی جدید خود که بهصورت کامل روی یکی از جدیدترین کانسپت های مرسدس بنز یعنی ویژن EQXX تمرکز دارد نمیتواند این خودرو را براند. شاید او بهترین گواهینامه رانندگی دنیا برای مسابقات را داشته باشد اما گواهینامه R&D را ندارد. البته چنین اتفاقی کمی غیرعادی جلوه میکند هرچند قوای محرکه EQXX با همکاری تیم فرمول یک مرسدس-ای ام جی پتروناس توسعه یافته است. البته باید دانست این خودروی مفهومی روی قدرت تمرکز ندارد و همهچیز به ارائه حداکثر شعاع حرکتی ممکن ختم میشود.
در واقع به لطف آئرودینامیکی باورنکردنی، مجموعه باتری ۱۰۰ کیلووات ساعتی و سلولهای خورشیدی روی سقف، این کانسپت میتواند با یکبار شارژ مسافت ۱۰۰۸ کیلومتری را طی کند و هنوز هم شارژ کافی برای پیمودن مسافت بیشتر را داشته باشد. البته EQXX محصولی تک ساخت است و اینکه مرسدس فقط به برخی افراد اجازه راندن آن را بدهد منطقی جلوه میکند. به این ترتیب حتی راننده اسبق فرمول یک باید کار راندن این خودرو را به بوریس بسپارد که یکی از مهندسان بخش تحقیق و توسعه مرسدس است. البته رزبرگ تحت تأثیر این فرد و تیمش قرار گرفته و میگوید کار فوقالعادهای انجام دادهاند.
رزبرگ همچنین تحت تأثیر این کانسپت بوده و میگوید حس سبکی یا حداقل مرکز ثقل پایین را دارد. زمانی که از او درباره میزان سرعت EQXX پرسیده میشود رزبرگ میگوید تحت تأثیر شتاب گیری خودرو قرار میگیرد و بدنش به صندلی فشرده میشود. گفتههای رزبرگ منطقی به نظر میرسد چراکه قدرت ۲۴۱ اسب بخاری در یک خودروی نسبتاً سبک میتواند خروجی زیادی برای یک راننده متوسط برای ترددهای روزمره باشد.
GMA
۱۵ خرداد ۱۴۰۱وقتی لوسید ایر با اون وزن و اندازه و قدرت بالا (البته با سرعت ثابت) تونست ۱۱۰۰ کیلومتر با یک بار شارژ طی کنه،فهمیدم برای طی مسافت زیاد الزاما نباید زیبایی طراحی را فدا کرد…:))
RezaRs
۱۵ خرداد ۱۴۰۱خب باید تکنولوژی ساخت موتور و باطریشم داشت
RezaRs
۱۵ خرداد ۱۴۰۱قصد هیت مرسدس بزرگوندارم اتفاقا تو المان بهتری برقی هارو داره خصوصا به کوری چشم بی ام و i7 تو خوابش مگه رقیب قدری برا eqs بشه
ممد ژانگولر
۱۵ خرداد ۱۴۰۱واقعا انسان زیبا و خوشگلیه نیکو رزبرگ
حیف این خانم یا آقا نیست نذارن سوار این ماشین زیبا بشه و انعکاس زیبایی دوچندان بشه ؟
M
۱۵ خرداد ۱۴۰۱تو علم ایرودینامیک یک بحثی هست تحت عنوان جریانی کردن شکل اجسام برای اینکه ضریب درگ cd پایین بیاد و ساده ترین اصلش هم اینه که اجسام شبیه شکل یک قطره اب کشیده شده باشند( دقیقا شبیه کلاه دوچرخه سوارای توردو فرانس) و این ماشین طبق همین اصل ساخته شده مثلا نگاه کنید قسمت عقبش چقدر کشیده است این برای اینه که wake flow نداشته باشه و جدایش اتفاق نیوفته شبیه همین طراحی رو تو مکلارن speed tail هم میشه دید.حتی رینگ های ماشین رو نگاه کنید شکل پوشیده شده داره برای اینه که جریان turbulent ایجاد نشه.ی نکته جالب دیگه اینه که عرض ماشین کمه تا درگ فشاری کمتری داشته باشه یا لاستیک ها کم عرض و low grip هست تا برد ماشین بیشتر باشه.و اخرین چیز که خیلی جالبه اینه که ارم مرسدس در ماشین برچسبه(sticker) هست دوباره به خاطر علم زیبای ایرودینامیک!!!!!!!!
به قول شاعر که
علم باطن تو بیاموز و مپرس
از خطاهای حواست ، شو امین
گر به ظاهر تو نگاهی افکنی
حق نیابی ، چون حقیقت در کمین
اختلاف فهم ، آید زین شروع
از حواس ، کی دارم آن علم یقین
چون حقیقت خارج ازذهن وحواس
جز یکی نبود ولی درکش چنین
اختلاف فهم آید از حواس
ورنه حق ، در خارج ذهنم مبین
Philipp
۱۶ خرداد ۱۴۰۱اینم نمای جلوش نابوده فقط
نمای عقب و پروفایل کناری واقعا زیبا هستن
پدرام
۱۶ خرداد ۱۴۰۱درسته اما اینو بیشتر برای آیرودینامیک عالی این طور طراحی کردن
حامد
۱۵ خرداد ۱۴۰۱این خودرو بجز آرم هیچ چیز دیگه ایش شبیه یک مرسدس بنز نیست… حس خوبی ازش نمیگیرم
Amard
۱۵ خرداد ۱۴۰۱کم کم داریم به لحضات کل کل بنزینی درون سوز نزدیک میشیم و البته صد افسوس که چهل سال در محرومیت کامل به سر بریدم
TML BN
۱۵ خرداد ۱۴۰۱نه اصلا یک مسئله کلاس این خودرو چیه؟؟؟
سدان سوپر اسپرت استیشن
Jdm باز
۱۵ خرداد ۱۴۰۱سدان هست
Jdm باز
۱۵ خرداد ۱۴۰۱با این ایرودینامیک و حجم زیاد باتری، انتظار برد بیشتریو داشتم
تحت پیگرد
۱۵ خرداد ۱۴۰۱آخه این چه طراحی بی حالیه وقتی نگاش میکنی هیچ حسی بهش نداری شاید آیرودینامیک خوبی داشته باشه ولی طراحیش فاجعست