قدرت بیشتر، ظاهر بهروزتر و امکانات فنی گسترده کلید موفقیت G580 خواهد بود.
مرسدسبنز با معرفی نسخه تمام برقی کلاس G با نام «G580 با فناوری EQ» به استقبال تحول بزرگ صنعت خودرو رفته است. این خودرو که سال آینده وارد بازار خواهد شد، درکنار برادران بنزینی خود به فروش خواهد رسید که برای سال ۲۰۲۵ بهروزرسانی شدهاند. بنابراین مشتریان این شاسیبلند لوکس میتوانند از میان سه نسخه G580 (برقی)، G550 (6 سیلندر) و AMG G63 (8 سیلندر) یکی را انتخاب کنند. در ادامه، نسخه برقی را در برابر نسخههای بنزینی قرار میدهیم تا تفاوتهای آن بهتر آشکار شوند.
طراحی
خوشبختانه همان طراحی جعبهای زیبا و آشنای کلاس G همچنان در نسخه برقی هم وجود دارد. این نسخه با تکیه بر تاریخچه طراحی غنی این مدل از بخشهای تازهای مانند جلوپنجره درخشان و بسته (که در دو رنگ متفاوت عرضه میشود)، گلگیرهای بزرگ طاق چرخ و تریم مخصوص سود میبرد. در بخش عقب، شاهد جایگزین شدن لاستیک زاپاس با جعبه مربعی نگهداری شارژر و اقلام همراه آن هستیم. فاصله محوری G580 نسبتبه برادران بنزینیاش کمی کوتاهتر به نظر میرسد. بخشی از فضای بار آن هم برای افزایش ارتفاع خودرو فدا شده است. اما بزرگترین تفاوت این دو مدل در وزن آنها خلاصه میشود؛ چراکه نسخه برقی حدود ۵۸۰ کیلوگرم سنگینتر از نسخه درونسوز شده است.
پیشرانه
درحالیکه کلاس G بنزینی با دو پیشرانه ۳ لیتری ۶ سیلندر خطی توربوشارژ و ۴ لیتری V8 عرضه شد است، نسخه برقی به چهار الکتروموتور مجهز شده که رویهمرفته ۵۷۹ اسب بخار قدرت و ۱,۱۶۴ نیوتن متر گشتاور تولید میکند. قدرت این موتورها هم از باتری ۱۱۶ کیلووات ساعتی آن دریافت میشود. در مقام مقایسه، موتورهای ۶ و ۸ سیلندر بهترتیب ۴۴۳ و ۵۷۷ اسب بخار قدرت و ۵۶۰ و ۸۵۰ نیوتن متر گشتاور تولید میکنند. سیستم برقی به G580 اجازه میدهد به هدایت گشتاور پیشرفته دسترسی داشته باشد و گشتاور را بهصورت جداگانه برای هر چرخ تعیین کند.
عملکرد
مرسدس اعلام کرده نسخه برقی با تکیه بر موتورهای قدرتمندی که دارد، برای رسیدن به سرعت ۱۰۰ کیلومتر بر ساعت به ۴.۶ ثانیه زمان نیاز خواهد داشت و نهایتا به ۱۸۰ کیلومتر بر ساعت خواهد رسید. در سوی دیگر، G550 حدود ۳۰ کیلومتر بر ساعت سرعت نهایی بیشتری دارد و برای رسیدن به سرعت معیار، ۵.۳ ثانیه زمان نیاز دارد. اما داستان برای AMG G63 کمی متفاوت است؛ این نسخه با تکیه قدرت مناسب و وزن کم، در ۴.۲ ثانیه به سرعت معیار میرسد و شتابگیری را تا ۲۲۰ کیلومتر بر ساعت ادامه خواهد داد.
G580 به جعبهدنده دو سرعتی مجهز شده که در حالت «صخره» به حداکثر سرعت ۸۵ کیلومتر بر ساعت محدود میشود و برای افزایش گشتاور از حالت دنده آغازین با گستره کوتاه سود میبرد. باتری این خودرو از شارژ سریع ۲۰۰ کیلوواتی پشتیبانی میکند و درعرض ۳۲ دقیقه از ۱۰ به ۸۰ درصد میرسد. احتمالا این شاسیبلند با هر بار شارژ کامل بتواند مسافت ۳۸۴ کیلومتری را طی کند. کلاس G برقی با ویژگی چرخش تانکی رونمایی شده که بهگفته سازنده، امکان خروج از شرایط دشوار را راحتتر و جذابتر میکند. هرچند مدل بنزینی G550 توان یدک ۳.۵ تن وزن را دارد اما سازنده توصیه میکند از نسخه برقی برای یدککشی استفاده نشود.
کابین
شباهت نسخه برقی و بنزینی در کابین بیشتر هم میشود. هر سه مدل به دو نمایشگر ۱۲.۳ اینچی مرکزی و روبهروی راننده مجهز شدهاند. نمایشگرها به سامانه اطلاعات-سرگرمی MBUX مجهز شدهاند و شامل دستیار صوتی، اپل کارپلی و اندروید اتو میشوند. سیستم صوتی سهبعدی استاندارد «بورمستر» هم وظیفه پخش صدای موسیقی، دستیار صوتی و «غرش G» (صدای مصنوعی موتور AMG G63) را دارد. پکیج سرگرمی صندلیهای عقب هم در تمام مدلها در دسترس خریداران است.
قیمت
قیمت کلاس G با فناوری EQ هنوز بهطور رسمی اعلام نشده است. نخستین مدلها در سال ۲۰۲۵ و با نام «ادیشن وان» به دست مشتریان خواهند رسید. از آنجا که مالکیت نسخه استاندارد G550 و AMG G63 بهترتیب ۱۴۴ و ۱۹۰ هزار دلار هزینه دارد، انتظار میرود G580 با قیمت ۱۸۰ هزار دلاری عرضه شود. البته نسخههای ثانویه این خودرو شاهد کاهش قیمت خواهند بود. نظر شما درباره نسل تازه کلاس G چیست؟ آیا مرسدسبنز در تثبیت این بازار موفق خواهد بود؟
mosafer
۷ اردیبهشت ۱۴۰۳نگا استیل گنگو،ابهت مردو
Carl
۷ اردیبهشت ۱۴۰۳صد در صد
جی کلاس همیشه خریدارای خودشو داشته
اتفاقا با برقی شدنش اعتبار بیشتری واسه نسل خودروهای برقی خریده
حداقل مطمئنیم کنار بقیه طراحی های ن چندان دلچسب برقی، مرسدس جی کلاس برای ارائه داره
R@min
۷ اردیبهشت ۱۴۰۳بحث ضریب درگ و بازدهی دو مولفه مهم محصولات برقی هستن که نمیشه ازشون گذشت و فرم جعبه ای نقطه مقابل این قضیه هست.
احتمالا لندروور محصول خیلی بهتری توسعه بده.
علی
۱۴ اردیبهشت ۱۴۰۳لند کروز مال طبقه متوسط جامعه هست عزیززز رم
جی کلاس واسه طبقه فوق لوکس فوق میلیاردر ها شیخ و ها و اشراف زاده ها هست لطفاً سلیقه افراد جامعه رو با سلیقه و تعصب خودتون. نسنجیده
Mercedes
۱۸ اردیبهشت ۱۴۰۳البته لندکروز با لندروور فرق داره
محمد
۷ اردیبهشت ۱۴۰۳امیدوارم حداقل تا ۱۰ سال آینده تولید مدل بنزینی این ماشین ادامه داشته باشه.دل کندن از این ماشین و اصالتش واقعا سخته.
رافائل
۷ اردیبهشت ۱۴۰۳حس میکنم برا پرفورمنسش یکم کم کاری کردن . الان شتاب زیر چهار ثانیه و قدرت بالا 500 اسب برا الکتریکیا عادیه.
با توجه به اینکه خود بنز گفته دنبال شتاب و سرعت برا جی کلاس نبودیم و عملکرد و دوام و آفرود عالی میخواستیم ، خوب میشه ازش گذر کرد.
بردش رو هم متوجه نشدم اعلام کنن و حس خوبی به بردش ندارم.
انتظار داشتم طراحی جلو پنجرش بهتر باشه و طراحی رینگ و لاستیکش مثل برابوس و منصوری خفن باشه.
نکته ی دیگه قیمتش هست . چین داره زیر پنجاه هزار دلار عملکرد و برد عجیب غریب تولید میکنه.
دنیای عجیبیه ، شاید واقعا یه روز برسه صنعت خودرو آلمان از چین عقب بیوفته، بنظرم عمکرد این خودرو خیلی سرنوشت سازه .
زیزیگولو
۷ اردیبهشت ۱۴۰۳هزینه خرید یه ماشین برقی از معادل بنزینی یا دیزلیش حتی اگه حساب کنین که در طول زمان هزینه نگهداری و سوخت کمتری میدین بازم خیلی بالاتره ……. و یه موضوع دیگه ایستگاه های شارژ هستش چون هر خونه ای مجهز به سیستم شارژ نیستش و اصلاً همچین امکانی که همه خونه ها امکان نصب سیستم شارژ خودرو داشته باشن وجود نداره ……… کسایی که با ماشینای آفرودی بنزینی یا دیزلی میرن تو دل طبیعت واسه آفرودای طولانی مدت بنزین یا گازوییل ذخیره به اندازه کافی با خودشون میبرن ولی ماشینای آفرودی برقی چطوری میتونن برن آفرود طولانی مدت؟؟؟
۷ اردیبهشت ۱۴۰۳بنزینی گاده
kawaki
۷ اردیبهشت ۱۴۰۳این زیبا روی جعبه ای همیشه به وی ۸ شناخته میشد
امان
نوید و پیام برادرای یکدیگر❤
۷ اردیبهشت ۱۴۰۳راستش ابهتی که بنزینی داره برقی نداره.حداقل صدای ۶ سیلندر گوشتو نوازش میده اما برقی چی؟وینگگگگ صداش اینطوره.
نوید و پیام برادرای یکدیگر❤
۷ اردیبهشت ۱۴۰۳راستش ابهتی که بنزینی داره برقی نداره.حداقل صدای ۶ سیلندر گوشتو نوازش میده اما برقی چی؟وینگگگگ صداش اینطوره..
Amirhosse in Germany
۷ اردیبهشت ۱۴۰۳کارخانه این ماشین در شهر گراتس اتریش هست شهری که مرحوم میناوند فوتبال بازی میکرد در مقاله قبلی به اشتباه نوشته شده بود گراز! لطفا اصلاح کنید
احسان سعیدی
۸ اردیبهشت ۱۴۰۳برد این ماشین خیلی کمه ۳۸۴ کیلومتر برای یک ماشین برقی ۱۸۰ هزار دلاری واقعا کمه
هوشنگ بایی
۸ اردیبهشت ۱۴۰۳بقول دوستان شاید لندرور یا شرکتهای دیگه محصول بهتری ارایه کنند ولی هیچ کدوم جی کلاس نمیشه
الف.ی
۸ اردیبهشت ۱۴۰۳نظر ما کاملا مثبته:)
AMG GT R
۸ اردیبهشت ۱۴۰۳این ماشین شهرتش به جعبه ای بودن و موتورش هست چیزایی که با یک ماشین برقی در تضاد هستن
همایون
۸ اردیبهشت ۱۴۰۳انتظار داشتم بعداز اینهمه تاخیر واسه تولید این مدل حداقل داخلش متفاوت باشه ولی فقط فرمون عوض کردن
Matin
۱۳ اردیبهشت ۱۴۰۳بردش ب نظرم خوب نیس
آخه با موتور برقی صفر تا صد 5.3 ثانیه ؟؟
تاپ اسپید 180؟
الان باز بیاید بگید xm پرفومنس خوبی نداره
یه x4 با موتور 6 سیلندر اینو راحت میزنه
حالا مرسدس بنز اومده گفته این ماشین واسه سرعت و این چیزا نیس ولی بردش چرا حس میکنم خوب نیس؟
واسه طراحیشم حداقل یکم باید سپر و جلو پنجره رو تغییر میداد
علی
۱۴ اردیبهشت ۱۴۰۳سلطان همیشه سلطان هست چه با بنزین چه با برق