آیا سوپرکار گوردون موری با تنها ۶۶۳ اسب بخار قدرت در مسابقهٔ درگ حریف مرسدس AMG One با ۱۰۶۳ اسب بخار قدرت خواهد شد؟
حالا که تحویل گوردون موری T.50 به خریداران شروع شده است، سرانجام میتوانیم ببینیم جانشین معنوی مکلارن F1 در قیاس با دیگر ابرخودروها چه عملکردی خواهد داشت. البته موری و تیمش هیچگاه در مورد مقایسهٔ پرفورمنس T.50 با خودروهای مشابه حرف نزدهاند زیرا این طراح مشهور قصد داشته بهترین خودروی جهان برای رانندگی را بسازد و به اعداد و ارقام اهمیتی نمیدهد. بااینحال، این موضوع برای علاقهمندان بسیار مهم و جذاب است و به همین دلیل، در ویدئوی زیر شاهد مسابقهٔ درگ یک T.50 متعلق به خریدار با چند سوپراسپرت دیگر هستیم و دیدن پرفورمنس آن بسیار جذاب است.
T.50 در قیاس با سوپرکارهای جدید امروزی با قدرتهای ماورایی، اسب بخار عجیبوغریبی ندارد. گوردون موری که به دنبال ساخت جانشین واقعی مکلارن F1 بوده، در این خودرو مثل سوپرکار افسانهای دههٔ ۹۰ از یک موتور V12 تنفس طبیعی استفاده کرده است. البته برخلاف F1، پیشرانهٔ ۴ لیتری T.50 بجای بامو، ساخت کاسورث است و ردلاین خیرهکنندهٔ ۱۲ هزار rpm دارد. ازآنجاییکه این موتور فاقد پرخوران یا سیستم هیبریدی است، تنها ۶۶۳ اسب بخار قدرت و ۴۶۷ نیوتن متر گشتاور دارد که از طریق یک گیربکس شش سرعته دستی به چرخهای عقب منتقل میشود؛ بنابراین، انتظار نمیرود T.50 بتواند با هایپرکارهای قدرتمند توربوشارژ، هیبریدی و چهارچرخ محرک امروزی همگام شود. بااینحال، وزن خشک سوپرکار گوردون موری تنها ۹۹۷ کیلوگرم است که حتی از سبکترین سوپرکارهای امروزی هم بسیار کمتر است.
در این ویدئو اما در برابر T.50 یک رقیب بسیار قدرتمند و تادندانمسلح یعنی مرسدس AMG One قرار گرفته است. این هایپرکار آلمانی به یک پیشرانهٔ ۱.۶ لیتری توربوشارژ V6 متعلق به خودروی فرمول یک مرسدس همراه با چهار موتور الکتریکی مجهز است که مجموعاً ۱۰۶۳ اسب بخار قدرت را به هر چهارچرخ تحویل میدهد. بااینحال، مرسدس با وزن خشک ۱۶۹۵ کیلوگرم، بسیار از رقیب بریتانیایی سنگینتر است. به همین دلیل، در مسابقهٔ درگ، T.50 حتی با اینکه دیرتر حرکت را آغاز میکند، میتواند تقریباً همپای هایپرکار ۱۰۰۰ اسبی آلمانی پیش برود. در این ویدئو، هرچند به نظر میرسد مالک T.50 در آغاز حرکت با کلاچ بااحتیاط رفتار میکند اما به محضی که به دندهٔ دو میرود، ماشین بسیار سریع میشود. شکل آیرودینامیک و حدود ۷۰۰ کیلوگرم وزن کمتر به جبران کمبود قدرت T.50 کمک میکند.
بااینحال، گوردون موری در توسعهٔ سوپراسپرت خود هرگز روی سرعت در خط مستقیم متمرکز نبوده و بنابراین، مسابقهٔ درگ چالش مناسبی برای T.50 نیست زیرا این خودرو با گیربکس دستی و صدای فوقالعادهٔ موتور V12 در دور ۱۲ هزار rpm، قرار است فقط راننده را هیجانزده کند. در این ویدئو، T.50 علاوه بر مرسدس AMG One، با لامبورگینی هوراکان و مورسیهلاگو سوپرولوچه هم مسابقه میدهد و به نظر میرسد میتواند هردوی آنها را مغلوب کند. بهطورکلی، دیدن T.50 در دنیای واقعی در بین دیگر ابرخودروها و رانندگی شخصی خارج از مجموعهٔ گوردون موری با آن اتفاق جالبی است و این تازه آغاز راه است زیرا با تحویل نمونههای بیشتری از این خودرو به خریداران، شاهد رقابتهای بیشتری از جدیدترین شاهکار گوردون موری خواهیم بود.
مشخصات فنی
گوردون موری T.50 | مرسدس AMG One | |
پیشرانه | ۴.۰ لیتری V12 | ۱.۶ لیتری V6 توربو هیبرید |
قدرت | ۶۶۳ اسب بخار | ۱۰۶۳ اسب بخار |
گیربکس | ۶ سرعته دستی | ۷ سرعته AMT |
محور محرک | عقب | چهارچرخ |
وزن | ۹۹۷ کیلوگرم | ۱۶۹۵ کیلوگرم |
قیمت | ۳.۰ میلیون دلار | ۲.۷ میلیون دلار |
مهدی
۳۰ شهریور ۱۴۰۳خود amg one پرفورمنس فوق العاده ای نداره با این حال تو این ویدئو هم به نظر نمیرسید ماشین گوردون موری سریعتر از اون باشه ضمن اینکه واقع بین هم که باشیم t50 صدای اصلا قشنگی هم نداشت ، قیافه هم که نداره صرفا به خاطر تبلیغات و اینکه فرایند ساخت طولانی و مکانیزم خط تولید سریعی نداره قیمت عجیبی روش گذاشتن که از نظر من ارزشی نداره حالا ممکنه یه عده بگن لذت رانندگی ولی به شخصه فکر میکنم این لذت صرفا مدیون وزن خیلی پایین و استفاده نکردن از خیلی از تجهیزات ایمنی و الکترونیکی و یا حتی ایمنی باشه
hosen
۳۰ شهریور ۱۴۰۳البته تو این ویدیو اون جیغ قشنگ t50 رو نتونستیم بشنویم ولی این ماشین خیلی خوش صداست
کلیپ های زیادی ازش تو همین پدال هست که غرش بی نظیری داشت
SMS
۳۰ شهریور ۱۴۰۳تو عکس که مدل تی 60 هست . و البته از ماشینی که قراره هیچی نداشته باشه و فقط سرعت 386 تا رو رد کنه نباید انتظارات زیادی داشت
Dan
۳۱ شهریور ۱۴۰۳از ماشینی که قیمت ۳ میلیون دلاری داره چی؟
amirkhanzadeh
۳۱ شهریور ۱۴۰۳چقدر t50 به دل میشینه
این طراحی زیبا و نرم منو یاد f1 افسانه ای می ندازه
هر چند که طراح هر دو یک نفر بوده
Amg1 هم با اون 6 سیلندر شاهکار کرده
تقریباً تو هر پیستی رکورد بجا گذاشته
ممد ژانگولر
۳۰ شهریور ۱۴۰۳گوردون موری در برابر مرسدس amg one بیشتر نقش کیسه بوکس داشت .با وزن کمتر و قیمت بیشتر تنها لقبی که به گوردن موری میشه داد بگی گور امواتش صلوات .
پویا
۳۱ شهریور ۱۴۰۳اونایی که به این آقا دیس دادن خب بگن مشکل حرفش چی بوده
HOSSEIN
۳۱ شهریور ۱۴۰۳صحبت های مهدی درستن نظر منم اینه که ظاهر t50واقعا که زشته در ضمن اونایی که نسبت به این ماشین علاقه مند شدن باید ی بار راجع به زیر کاپوت این ماشین سرچ کنن تا متوجه شن این کارخونه خودرو سازی تنها هنری که کرده این بوده که وزن ماشین را پایین آورده و سیلندر را ارتقا کمی داده در ضمن حتی این ابتکار هم افتضاح است چون که وقتی قدرت سیلندر بالا باشه و اتاق نسبت به موتور کم وزن تر باشه لرزش زیادی در اتاق ایجاد میشه و راحتی در سرعت خیلی بالا و خیلی پایین را از بین میبره و همچنین امکان واژگانی ماشین در سرعت بالا و در پیچ ها بسیار بالا میره
Kamran_Aghaei
۳۰ شهریور ۱۴۰۳بنازم به شاهکار مهندسی قرن پروژکت وان
The best or nothing
جرمی کلارکسون
۳۰ شهریور ۱۴۰۳Aston Martin Valkiry 👍
froG-driVer
۳۱ شهریور ۱۴۰۳1.6L V6 turbo hybrid:1063HP👍🏻👍🏻👍🏻👍🏻
B
۳۱ شهریور ۱۴۰۳6 سیلندر های اف وان بالای ۸۰۰ اسب قدرت دارن بخاطر همینه که استحلاک انجین بشدت بالاس و زود به زود تعویض میشن
همونطور که amg 1 باید با چند هزار کلومتر کارکرد موتورش کلن تعویض شه
Yazdan
۳۰ شهریور ۱۴۰۳این ویدیو برا بالابردن ضربان قلب ماشین بازا تهیه شده
hosen
۳۰ شهریور ۱۴۰۳چقدر اون موتور v12 کاسورث خوش صداست
روحم تازه شد
فیات مولتیپلا
۳۱ شهریور ۱۴۰۳فکر کنم این آخرین شاهکار NA کازورث بشه
خاص
۳۰ شهریور ۱۴۰۳اون فیلمبردارِ سوارِ T.50 واقعاً اضافی بود.
وزنِ ماشین رو زیاد کرده بود.
فیلمِ درست و حسابی هم از ماشینِ حریف نگرفت وسطِ درگ که ببینیم نتیجهی درگ چی شد.
ولی انواعِ کوئنیگزگ توی کلیپ بودا.😉
RD 1600cc
۳۰ شهریور ۱۴۰۳انتظار داشتم کیلومتری بخوره ، واقعا گوردون موری یه ماشین فوق العاده ایه مخصوصا صداش
حسو حال مکلارن f1رو میده.
حصین
۴ مهر ۱۴۰۳شمابرو ب همون آردی 1600cc تون برس
حسین دهمرد
۳۰ شهریور ۱۴۰۳یا گوردون موری زیادی گرون قیمته یا مرسدس خیلی خوش قیمته. شما یه ماشین داری که کلی تکنولوژی اضافی هیبریدی روش گذاشتی و ایضا برندی که بیش از صد سال افتخار تو کارنامه داره طبیعتا باید قیمتش از یه ماشین صرفا بنزینی با موتور ۴ لیتری بیشتر بشه. ایده ی پشت گوردون موری رو بسیار دوست دارم یه ماشین خالص مثه والکری و ردبول، اما خب وقتی تکنولوژی اضافی نزاشتی تو ماشین پول چیو داری میگیری؟
و در آخر رخ مورسیه لاگو بر همه ی اینها سایه افکنده بود
OM.01
۳۰ شهریور ۱۴۰۳وزن گیربکس 80 کیلوگرم، وزن موتور 12سیلندر 178 کیلوگرم، وزن مونوکوک و پانل های بیرونی بدنه 150 کیلوگرم
نیازی به گفتن نکات دیگر نیست همین 3تا دلیل قانع کننده برای قیمت گران این خودرو هست.
این که چند اسب بخار قدرت داری اهمیتی نداره نسبت قدرت به وزن و گراف گشتاور در توانایی حرکتی ماشین نقش داره
هرچند وزن میلنگ 13کیلوگرمی خودش شک تردید بابت قابلیت استفاده دراز مدت داره بنا به دلایل فنی اما قطعا قابلیت استفاده گوردون موری خیلی بیشتر از بنز پروجکت وان هست
Taha Ayoobi
۳۱ شهریور ۱۴۰۳گراف چیه؟
OM.01
۳۰ شهریور ۱۴۰۳طبق ویدئو که از داخل کابین دیدم گوردون موری T50 با لانچ بسیار بد در 17 ثانیه از 0 به 270 کیلومتر رسید
به خاطر دنده ای بودنش لانچ کردن باهاش کار هرکسی نیست اما اگه درگ از سرعت 20کیلومتر برگزار بشه به جرئت میگم خیلی از سوپراسپرت ها و هایپرکار هارو حریف هست باتوجه به ویدئویی که دیدم
در دوران هایپرکارهایی که فقط عدد ارقام الکی 4 رقمی دارن محصولات گوردون موری واقعا جواهر هستن
Ashkan
۳۱ شهریور ۱۴۰۳نمیدونم اما دنده ی پشت فرمان هم داشت اگه دقت کنین و ازش استفاده نکرد عجیب بود
همایون
۳۱ شهریور ۱۴۰۳کاش تو متن میگفتید که نتیجه درگ معلوم نیست
مهردادکمال
۳۱ شهریور ۱۴۰۳ده سال آینده گودون موری 10برابر ای ام جی قیمت خواهد داشت شک نکنین ارزشو خودشو چند برابر بالا میبره
M power
۱ مهر ۱۴۰۳من ب غیر از درگ بیشتر با رژه ماشینا حال کردم
Trump
۱ مهر ۱۴۰۳ولی هنوزم در حد و اندازه های اف وان اسطوره ای نیست نه ظاهری نه پرفورمنس به نسبت اون سال ها
Foad
۴ مهر ۱۴۰۳ولی پورسانگوئه چقدر خوب مینوازه ...
باید گفت ناز نفست