در مقاله پیش رو شما را با برخی از بهترین موتورهای تاریخ مرسدس AMG آشنا خواهیم کرد.
مرسدس بنز جزو بهترین شرکتهای خودروسازی دنیاست و برخی از اسپرت ترین و جذابترین خودروهای دنیا را تولید کرده است. از SSK دهه ۲۰ میلادی گرفته تا SL گالوینگ، ستاره سه پر دنیای خودرو همواره با سرعت عجین بوده اما پس از فاجعه لمان ۱۹۵۵ و تصادف خودروی مرسدس و کشته شدن ۷۷ نفر، این برند تا چند دهه از موتور اسپرت دور بود و روی تولید خودروهای لوکس تمرکز کرد. اما در سال ۱۹۶۷ بود که دو مهندس مشهور مرسدس با نامهای هانس ورنر اوفرشت و ارهارد ملچر دایملر را ترک کرده و شرکت خود با نام AMG را تأسیس کردند. AMG به کار تیونینگ و ارتقای محصولات مرسدس میپرداخت اما کارش به حدی خوب بود ک خود مرسدس در نهایت آن را خریداری کرد و از سال ۱۹۹۹ تاکنون به بازوی پرفورمنس این برند تبدیل شده است. در این مقاله میخواهیم بهترین موتورهای تاریخ مرسدس AMG را خدمت شما عزیزان معرفی کنیم.
۴ سیلندر ۲.۵ لیتری کازورث M102 (سال ۱۹۸۸ تا ۱۹۹۱)
مرسدس بنز در دهه ۸۰ میلادی از سوی رقبا تهدید میشد. آئودی با خودروهای کواترو خود موتور اسپرت را در سلطه داشت و بی ام و هم در مسابقات تورینگ حکمرانی میکرد. پاسخ مرسدس به این رقبا خودروی مسابقهای گروه A با پیشرانه کازورث بود. 190E به پیشرانه ۴ سیلندر پرقدرتی مجهز شده بود اما AMG به مرسدس کمک کرد تا راهی مسابقات DTM شود. این شرکت قدرت پیشرانه ۲.۵ لیتری را به ۳۱۵ اسب بخار در مدل اوولوشن I و ۳۷۰ اسب بخار در مدل اوولوشن II رساند.
۶ سیلندر ۳.۶ لیتری M104 (سال ۱۹۹۳ تا ۱۹۹۷)
باید گفت اصل پیشرانه 190E به AMG تعلق نداشت اما در سال ۱۹۹۳ بود که این تیونر کار جدی خود با مرسدس را کلید زد. در آن سال AMG جوینت ونچری با مرسدس تشکیل داد و اولین پروژه هم ارتقای جانشین 190E بود. به همین خاطر C36 AMG متولد شد. در دل این خودرو پیشرانه ۳.۶ لیتری قرار داشت و ۲۶۸ اسب بخار قدرت تولید میکرد. همین تغییرات باعث شد C36 صفر تا ۹۶ کیلومتر در ساعت ۶ ثانیهای و حداکثر سرعت ۲۵۰ کیلومتر در ساعت داشته باشد.
پیشرانه ۸ سیلندر ۵.۴ لیتری M113/M113K (سال ۱۹۹۷ تا ۲۰۱۱)
AMG پس از ارتقای پیشرانههای ۴ و ۶ سیلندر مرسدس بنز روی تیونینگ پیشرانههای ۸ سیلندر تمرکز کرد. پیشرانه ۵.۴ لیتری M113 در محصولات پرفورمنس زیادی با پسوند ۵۵ از جمله اولین نسل E55 AMG نصب شده است. بازوی پرفورمنس مرسدس ابتدا پیشرانه ۵ لیتری مرسدس را گرفت و ۴۰۰ سیسی به حجم آن اضافه کرد. استفاده از قطعات جدید باعث شد خروجی این نیروگاه به ۳۴۹ اسب بخار برسد. در نسل بعدی هم AMG سوپرشارژر ۲.۱ لیتری را در نظر گرفت تا قدرت پیشرانه به ۴۶۹ اسب بخار برسد. حاصل این تغییرات صفر تا ۹۶ کیلومتر در ساعت ۴.۵ ثانیهای E55 AMG سال ۲۰۰۳ بود. مهمتر اینکه پیشرانه M113K یکی از مطمئنترین پیشرانههای ۸ سیلندر تاریخ به شمار میرود.
پیشرانه ۱۲ سیلندر ۶.۹ و ۷.۳ لیتری M297 (سال ۱۹۹۷ تا ۲۰۱۶)
حتماً نام CLK GTR را شنیدهاید. خودرویی مسابقهای برای کف خیابان که از پیشرانه ۱۲ سیلندر ۶.۹ لیتری استفاده کرده است. این پیشرانه که در واقع بر پایه نمونه ۶ لیتری M120 ساخته شد ۶۰۰ اسب بخار قدرت داشت. در واقع تغییرات رخ داده به حدی وسیع بودند که AMG آن را با کد جدید M297 معرفی نمود. این پیشرانه به حدی احساسبرانگیز بود که پاگانی نیز خواهان استفاده از آن شد. در سال ۲۰۰۱ بود که نسخه ۷.۳ لیتری این پیشرانه با خروجی ۵۴۷ اسب بخار روی پاگانی زوندا نصب گردید و به تدریج خروجی آن افزایش یافت و به ۷۷۸ اسب بخار رسید.
پیشرانه ۱۲ سیلندر ۶ لیتری M275/M279 (سال ۲۰۰۴ تا ۲۰۱۸)
اگر خواهان خروجی فوقالعاده هستید همیشه توربوشارژر جواب میدهد. AMG نیز برای دوستداران سرعت و قدرت پیشرانه M275 را تدارک دید که یک هیولا بود. حجم این پیشرانه نه تنها به ۶ لیتر رسید بلکه از توربوهای بزرگتر نیز روی آن استفاده شد. تغییرات گسترده این پیشرانه باعث شدند مدلهای CL65 AMG و S65 AMG قدرت ۶۰۳ اسبی داشته باشند. البته این SL65 AMG بلک سریز بود که همهچیز را وارد سطح جدیدی کرد چراکه خروجی ۶۶۱ اسبی و صفر تا ۱۰۰ کیلومتر در ساعت ۳.۸ ثانیهای داشت. در سال ۲۰۱۲ نسخه ارتقا یافته همین پیشرانه با کد M297 رونمایی شد که ۶۲۱ اسب بخار قدرت داشت.
پیشرانه ۸ سیلندر ۶.۲ لیتری M156/M159 (سال ۲۰۰۶ تا ۲۰۱۴)
پیشرانه ۸ سیلندر تنفس طبیعی M156 جزو بهترین موتورهای تاریخ مرسدس AMG است. این نیروگاه پرقدرت در دل خودروهای شاخصی همچون E63 AMG و C63 AMG قرار گرفته و خروجی ۴۵۱ تا ۵۱۸ اسب بخاری داشته است. از نظر صدای تولیدی هم M156 جزو بهترینها بوده است. در ادامه این شرکت شاهکار ۶.۲ لیتری خود با کد M159 را معرفی کرد، پیشرانهای که بهطور ویژه برای SLS AMG تدارک دیده شده بود. قدرت این پیشرانه ۵۸۳ اسب بخار است و SLS را در عرض ۳.۷ ثانیه از سکون به سرعت ۱۰۰ کیلومتر در ساعت میرساند.
۴ سیلندر ۲ لیتری M133 (سال ۲۰۱۳ تا ۲۰۱۹)
در سالهای اخیر AMG پیشرانههای ۴ سیلندر زیادی را تولید نکرده اما M133 داستان دیگری دارد. این پیشرانه ۲ لیتری روی خودروهای A45 و CLA45 نصب شد. با قدرت ۳۵۵ اسب بخاری، M133 قویترین پیشرانه ۲ لیتری سال ۲۰۱۳ بوده هرچند شاید در بخشهای دیگر برجستهتر ظاهر شده باشد. وزن بسیار پایین و دورگیری تا ۶۷۰۰ دور در دقیقه جزو مهمترین ویژگیهای این پیشرانه هستند.
پیشرانه ۸ سیلندر ۴ لیتری M178 (سال ۲۰۱۵ تاکنون)
M178 پیشرفتهترین پیشرانه ۸ سیلندر تاریخ AMG است هرچند استقبال بسیار گرمی از آن صورت نگرفت زیرا طرفداران همچنان خواهان پیشرانه ۸ سیلندر تنفس طبیعی بودند. البته تصمیم AMG برای استفاده از توربوهای کوچکتر در این پیشرانه تصمیم درستی بوده است. نیروگاه ۴ لیتری بای توربوی موردبحث ۵۰۳ اسب بخار قدرت تولید میکند هرچند خروجی آن در GT 63 S چهار در به ۶۳۰ اسب بخار رسیده است. اگر از این عملکرد هم راضی نیستید میتوانید AMG GT بلک سریز را ببینید که ۷۲۰ اسب بخار قدرت تولید میکند.
Kiarash
۲۹ مهر ۱۴۰۳بینظیره مرسدس بنز
mmd@
۲۹ مهر ۱۴۰۳فقط بنز و بس تو آلمان💀💀💀❤️🔥❤️🔥❤️🔥🥇🥇🥇☠️☠️☠️😈😈😈🎖️🎖️🎖️🏆🏆🏆☣️☣️🇫🇷🇫🇷🇫🇷
amirkhanzadeh
۲۹ مهر ۱۴۰۳یکی از یکی بهتر
اون cla عالی بود
برای کسانی که دنبال سدانی برای زندگی روزمره
و یک هیولا برای تفریح تو پیست تو آخر هفته بودند
مرسدس این شاهکار و بهشون تحویل می داد
Kiarash
۲۹ مهر ۱۴۰۳https://www.pedal.ir/wp-content/uploads/2024/10/m102-cosworth-2-5-liter-inline-4-with-amg-power-pack-1988-to-1991-.webp
زمانی که ماشین ها اثر هنری بودن واقعا
https://www.pedal.ir/wp-content/uploads/2024/10/m113m113k-amg-5-4-liter-v8-1997-to-2011-.webp
علی جردن
۲۹ مهر ۱۴۰۳کیارش اگه ناراحت نمی شی بگم انصافا طراحی شاهین از مرسدس بنز مشکی قشنگ تره
اون بنز جفت چراغ دایره ایی افسانه ایی هستش اون به کنار ولی اون بنز مشکی چراغ مستطیلی واقعا کهنه شده
Taha Ayoobi
۲۹ مهر ۱۴۰۳علی جردن برعکس گفتی
KF
۲۹ مهر ۱۴۰۳الان واقعااا شاهین رو گذاشتی کنار 190E؟
Kiarash
۲۹ مهر ۱۴۰۳علی جردن اتفاقا من عاشق اون چراغ مستطیلی هستم اون طرح تار هست که تو ایران بهش میگن چراغ کبریتی ( البته برای ۲۰۶ این طرح چراغ رو میگفتن ) واقعا دوست داشتنی هست و مخصوصا اون راهنماش با رنگ نارنجی وای 🤤
و به قول تو اون چراغ های دایره ای هم افسانه ایی هست
واقعا برونو ساکو طراحی که برای مرسدس بنز کرد بینظیر و افسانه ایی بود و بعید میدونم کسی مثل برونو ساکو بتونه چنین طراحی هایی برای مرسدس بنز انجام بده
و یه نکته دیگه که گفتی اون طرح چراغ کهنه شده اتفاقا بر عکس مرسدس بنز w124 هیچوقت قدیمی نمیشه و واقعا حیفه بخوایم اسم شاهین رو کنار اسم مرسدس بنز w124 بیاریم
Kiarash
۲۹ مهر ۱۴۰۳البته اون عکس E190 برای نسل w201 بود
مهران
۲۹ مهر ۱۴۰۳علی جان.شما یک ربات سخنگو هستید.فقط هم گل فرمایش میکنید
علی Shelby
۲۹ مهر ۱۴۰۳اصلا هافی لوبو خوشگل تر از اینه
مگه نه علی
Galant.VR4(JDM)
۲۹ مهر ۱۴۰۳@علی جردن
قدر زر، زرگر شناسد
قدر گوهر گوهری
NGU
۲۹ مهر ۱۴۰۳این انجین 12 سیلندر m275 با حجم 6 لیتر روی CL65 AMG سال 2003 هم بود که 612 اسب قدرت داشت و واقعا هیولایی بود زمان خودش
0 تا 160 کیلومترش با لامبورگینی مورسیه لاگو برابر بود
Taha Ayoobi
۲۹ مهر ۱۴۰۳https://www.pedal.ir/design/%d8%a2%d8%b1%d8%b4%db%8c%d9%88-%d9%be%d9%88%d8%b1%d8%b4%d9%87-%d8%af%db%8c%d8%b2%d8%a7%db%8c%d9%86/
جالب بود
JaMsHiD_R1988
۲۹ مهر ۱۴۰۳نادون میری تو دانا میای بیرون البته اگه بخونی
Taha Ayoobi
۲۹ مهر ۱۴۰۳https://www.pedal.ir/landrover-rangerover/%d9%85%d8%b1%d8%a7%d8%ad%d9%84-%d9%85%d9%88%d9%86%d8%aa%d8%a7%da%98-%d9%84%d9%86%d8%af%d8%b1%d9%88%d9%88%d8%b1-%d8%af%db%8c%d9%81%d9%86%d8%af%d8%b1/
عکس رو تیتر خیلی شبیه تاوارسه😂
Kiarash
۲۹ مهر ۱۴۰۳راست میگی 😂
R@min
۲۹ مهر ۱۴۰۳بهترین، کامل ترین و کم نقص ترین موتور تاریخ مرسدس همین M177/178 هست که به جرات بهترین هشت سیلندر بین آلمانی ها هم بحساب میاد و گل سر سبدش هم شاهکار M178 LS2 تو سینه بلک سریز جا خوش کرده.
الف.ی
۲۹ مهر ۱۴۰۳سلام
در مورد sls black series چرا نسخه 6.2 لیتری 622 اسب بخاری رو ذکر نکردید
JDM سابق
۲۹ مهر ۱۴۰۳نسخهی ۶۲۲ اسب بخاری همون m159 هست که تو متن اشاره شد
الف.ی
۲۹ مهر ۱۴۰۳صحیح
آخه قدرتش 583 اسب ذکر شده
JDM سابق
۲۹ مهر ۱۴۰۳بهترین m159 و m178 هستن
علی منصوری
۲۹ مهر ۱۴۰۳M 133 با ۳۵۵ هورس پاور..اوج نبوغ مهندسی تو تمام این موتورها میشه دید،
بعد ما ۸۷ با توربو شارژر میکنیم ۱۱۰ ,m15 معیوب میدیم ب ملت , اونم ک با این بنزین بی کیفیت با اکتان پایین داستان ناک زدن داره….
اعداد و ارقام و تکنولوژی اینا بوجد میاردت
سهیل گل آزاد
۲۹ مهر ۱۴۰۳کد موتور m275 و m279 فقط تو نسخه های ۶۵ بود که تو جی کلاس تا سال ۲۰۱۷ و تو مدل های اس کلاس و اس ال تا سال ۲۰۱۸ از اونموقع به بعد نسخه ۶۵ برای همیشه حذف شد و نسخه ۶۳ گرون ترین و قوی ترین نسخه amg شد در حال حاضر مرسدس تو سبد محصولاتش قوای محرکه ۱۲ سیلندر نداره به غیر از یه نسخه میباخ s680
𝐀𝐥𝐢
۲۹ مهر ۱۴۰۳https://www.pedal.ir/wp-content/uploads/2024/10/m275m279-amg-6-0-liter-biturbo-v12-2004-to-2018-.webp
هنوزم طراحیش برام جذابه
Alan.r
۲۹ مهر ۱۴۰۳مشخصات فنی CLK GTR برای امروز هم محشره
۷۱۱ اسب بخار قدرت
۷۸۶ نیوتون متر گشتاور
صفر تا صد ۲.۹ ثانیه
حداکثر سرعت ۳۷۳ کیلومتر بر ساعت
🇩🇪The best or no thing 🇩🇪
https://www.topspeed.com/cars/mercedes/2002-mercedes-benz-clk-gtr-super-sport/
همایون
۲۹ مهر ۱۴۰۳خب احتمالا بعد از این AMG با اونهمه ابهت قراره آرمیچر و باتری قلمی تولید کنه
hosen
۲۹ مهر ۱۴۰۳یکی از یکی شاهکار تر
پیشرانه m139 هم میتونست تو لیست باشه به عنوان قوی ترین چهارسیلندر تولیدی تاریخ.
Galant.VR4(JDM)
۲۹ مهر ۱۴۰۳جای 4 سیلندر 2لیتری 4g63 خالیه شاید یادتون رفته سریعترین 4سیلندر دنیا بود حتی از 190e هم معروفتر
mercedes.benz(Amir)
۲۹ مهر ۱۴۰۳همه این موتورا شاهکارای صنعت خودروسازین از m139 و m102 که راحت جزو ۵ تا ۴ سیلندر برتر تاریخن و حتی m139 میتونه بهترینش باشه تا m297 و m159 ولی قطعا بهترینش m178 عه که از جی کلاس و اس کلاس و سی کلاس و بلک سریز تونست توی همه سگمنتا به شدت بدرخشه که به هیچ عنوان توانایی هر موتوری نیست و برای همین به نظر من میتونه به سادگی در کنار وودو فورد در بین بهترین 8 سیلندرای تاریخ در رتبه های بالای لیست جا بگیره و صد البته جلوتر از m139 بهترین موتور مدرن بنز باشه
علی
۳۰ مهر ۱۴۰۳کدومشون رو بگم کدومشون رو نگم. آخه مگه بد هم داریم ??
اینا جواهر هستن تماماً
جوهره تاریخ درونسوز