با مرور تاریخ نیم قرنی مرسدس بنز S کلاس، بهترین مدلها در دودمان این سدان پرچمدار افسانهای را انتخاب کردهایم.
مرسدس بنز S کلاس در طول تاریخ نقطهٔ اوج نوآوری و تجمل بوده است. هرچند پیشینهٔ S کلاس به دههٔ ۵۰ بازمیگردد ولی اولین خودرویی که رسماً S کلاس نام گرفت، W116 بود که در سال ۱۹۷۲ معرفی شد. از آن زمان تاکنون، هفت نسل مختلف از S کلاس و دهها مدل جذاب ساخته شده است اما از بین این همه مدل، چطور میتوان بهترینها را انتخاب کرد؟ ما تمام تلاش خود را کردهایم تا مدلهایی که معتقدیم بهترین S کلاسهای تاریخ هستند را انتخاب کنیم.
۹-مرسدس بنز ۴۵۰ SEL 6.9 سال ۱۹۷۵
پیشرانه | ۶.۸ لیتری V8 |
قدرت | ۲۵۰ اسب بخار |
گشتاور | ۴۹۰ نیوتن متر |
شتاب صفر تا ۹۶ | ۷.۴ ثانیه |
اولین S کلاس لیست ما، نسخهٔ پرچمدار اولین نسل این خودرو یعنی W116 است که با نام ۴۵۰ SEL 6.9 شناخته میشد. این مدل به بزرگترین پیشرانهٔ مرسدس پس از جنگ جهانی دوم مجهز شده بود. این یک نیروگاه ۶.۸ لیتری V8 با نام M100 بود که پرفورمنسی فوقالعاده را برای S کلاس فراهم میکرد. علاوه بر این، ۴۵۰ SEL 6.9 به سیستم تعلیق بادی هم مجهز بود که برای آن سالها باورنکردنی به نظر میرسید. این سدان لوکس آلمانی همچنین اولین خودروی جهان بود که در سال ۱۹۷۸ به ترمز ABS مجهز شد. از ۴۵۰ SEL 6.9 تنها حدود ۱,۸۰۰ دستگاه ساخته شد.
۸-مرسدس بنز ۵۶۰ SEL سال ۱۹۸۵
پیشرانه | ۵.۵ لیتری V8 |
قدرت | ۳۰۰ اسب بخار |
گشتاور | ۳۹۰ نیوتن متر |
شتاب صفر تا ۹۶ | ۶.۸ ثانیه |
هرچند هیچ جایگزین مستقیمی برای ۴۵۰ SEL 6.9 ساخته نشد ولی در سال ۱۹۸۴ مرسدس مدل ۵۰۰ SEL را از نسل W126 ارائه کرد که با پیشرانهٔ ۵ لیتری و ۲۳۰ اسب بخار قدرت، پرفورمنسی در حد سلف ۶.۸ لیتری خود داشت. پس از فیسلیفت W126 نیز این نسخه با مدل ۵۶۰ SEL جایگزین شد که به موتور ۵.۵ لیتری V8 کاملاً جدیدی مجهز شده بود. هرچند این موتور به خاطر قوانین آلایندگی خفه شده بود ولی ۵۶۰ SEL رسماً سریعتر از ۴۵۰ SEL 6.9 بود. W126 همچنین موفقترین S کلاس تاریخ بود و طولانیترین دوران تولید را داشت (تولید ۸۹۲,۱۲۳ دستگاه طی ۱۲ سال).
۷-مرسدس بنز S600 سال ۱۹۹۳
پیشرانه | ۶.۰ لیتری V12 |
قدرت | ۳۹۵ اسب بخار |
گشتاور | ۵۷۰ نیوتن متر |
شتاب صفر تا ۹۶ | ۶.۵ ثانیه |
در نسل W140 که در سال ۱۹۹۲ به بازار آمد، اولین S کلاس با موتور V12 معرفی شد. این موتور ۶ لیتری در پاسخ به موتور ۵ لیتری V12 بامو سری ۷ ارائه شد و آغاز جنگ قدرت بین دو رقیب آلمانی بود. مرسدس اما اولین ضربه را خیلی محکم زد زیرا موتور V12 این شرکت با نام M1420، قدرت بیشتری نسبت به موتور بامو تولید میکرد. S کلاس مجهز به این موتور ابتدا ۶۰۰ SE نام داشت ولی از سال ۱۹۹۳ به S600 تغییر نام داد.
۶-مرسدس بنز S55 AMG سال ۲۰۰۳
پیشرانه | ۵.۴ لیتری V8 سوپرشارژ |
قدرت | ۵۰۰ اسب بخار |
گشتاور | ۷۰۰ نیوتن متر |
شتاب صفر تا ۹۶ | ۴.۶ ثانیه |
S کلاس در نسل W220 برای اولین بار از زیر دست AMG رد شد و رسماً به دنیای سدانهای اسپرت پا گذاشت. هرچند W220 کوچکتر از قبل شده بود اما حتی در نسخههایی که پرچمدار محسوب نمیشدند هم از همیشه قویتر شد. S55 AMG ابتدا در سال ۱۹۹۹ با موتور ۵.۴ لیتری V8 و ۳۶۰ اسب بخار قدرت به بازار آمد اما چند سال بعد، مرسدس این موتور را به سوپرشارژ مجهز کرد و قدرت را به رقم فوقالعادهٔ ۵۰۰ اسب بخار افزایش داد. S55 یک سدان پرفورمنس واقعی بود زیرا بهصورت استاندارد به سیستم تعلیق هیدروپنوماتیک با کنترل بدنهٔ فعال هم مجهز شده بود که عملکرد شگفتانگیزی داشت.
۵-مرسدس بنز S65 AMG سال ۲۰۰۵
پیشرانه | ۶.۰ لیتری V12 توئین توربو |
قدرت | ۶۱۲ اسب بخار |
گشتاور | ۱۰۰۰ نیوتن متر |
شتاب صفر تا ۹۶ | ۴.۲ ثانیه |
درست زمانی که فکر میکردیم W220 نمیتواند از این قویتر شود، مرسدس با معرفی مدل دوازده سیلندر S65 یک گام فراتر رفت. این خودرو که با موتور V12 توئین توربو فقط برای دو سال تولید شد، با اختلاف زیادی قویترین S کلاس تاریخ تا آن زمان محسوب میشد. این موتور در نسل بعدی S65 نیز همچنان تا سال ۲۰۱۰ با همین خروجی ارائه شد. هرچند S65 با قیمت ۱۷۰ هزار دلاری خودروی بسیار گرانقیمتی بود ولی رانندگی هیجانانگیزی را در اتوبانهای بدون محدودیت سرعت آلمان ارائه میکرد.
۴-مرسدس بنز S63 AMG سال ۲۰۰۶
پیشرانه | ۶.۲ لیتری V8 |
قدرت | ۵۲۵ اسب بخار |
گشتاور | ۶۳۰ نیوتن متر |
شتاب صفر تا ۹۶ | ۴.۶ ثانیه |
نسل W221 نقطهٔ عطف بزرگی در تاریخ S کلاس بود. در مدلهای ۲۰۰۶ تا ۲۰۱۰ آخرین باری بود که موتور V8 تنفس طبیعی برای S کلاس ارائه شد. موتور ۶.۲ لیتری M156 یک افسانه و یکی از بهترین پیشرانههای تاریخ AMG محسوب میشود. البته مدل قویتر و گرانتر S65 نیز همچنان در این نسل ارائه شد ولی همانطور که گفتیم، در پیشرانه نسبت به نسل قبلی تغییری را تجربه نکرد و به همین دلیل، S63 با اینکه پرچمدار نسل W221 نبود ولی تا پیش از فیسلیفت جذابترین نسخهٔ این نسل محسوب میشد.
۳-مرسدس S63 AMG سال ۲۰۱۷
پیشرانه | ۴.۰ لیتری V8 توئین توربو |
قدرت | ۶۱۲ اسب بخار |
گشتاور | ۹۰۰ نیوتن متر |
شتاب صفر تا ۹۶ | ۳.۵ ثانیه |
نسل W222 را خیلیها بازگشت به ریشهها برای S کلاس میدانند. یکی از برجستهترین مدلهای این نسل، S63 بود. این مدل ابتدا با موتور ۵.۵ لیتری V8 توئین توربو به بازار آمد که با ۵۸۵ اسب بخار قدرت، حتی از S600 دوازده سیلندر همان نسل هم قویتر بود و پرفورمنسی بسیار فراتر از سلف تنفس طبیعی خود ارائه میکرد. در سال ۲۰۱۷ اما W222 فیسلیفت شد و حالا S63 به موتور جدید ۴ لیتری V8 توئین توربو مجهز شد که علیرغم حجم کمتر، قدرت بیشتری نسبت به موتور قبلی تولید میکرد.
۲-مرسدس S65 AMG سال ۲۰۱۷
پیشرانه | ۶.۰ لیتری V12 توئین توربو |
قدرت | ۶۳۰ اسب بخار |
گشتاور | ۱۰۰۰ نیوتن متر |
شتاب صفر تا ۹۶ | ۴.۱ ثانیه |
در نسل W222 در خانوادهٔ S کلاس همچنان مدل دوازده سیلندر S65 AMG حضور داشت. زیر کاپوت این خودرو مثل اسلافش یک نیروگاه ۶ لیتری V12 توئین توربو قرار داشت که حالا ۶۳۰ اسب بخار قدرت تولید میکرد. البته چون تمام این نیرو به چرخهای عقب منتقل میشد، S65 در شتاب صفرتاصد از مدل ضعیفتر اما چهارچرخ محرک S63 کندتر بود. این آخرین S کلاس AMG دوازده سیلندر بود که در سال ۲۰۱۹ بدون معرفی جانشین مستقیم کنار رفت و در حال حاضر موتور V12 فقط در S کلاس میباخ ارائه میشود.
۱-مرسدس S63 E Performance AMG سال ۲۰۲۳
پیشرانه | ۴.۰ لیتری V8 توئین توربو هیبرید |
قدرت | ۸۰۲ اسب بخار |
گشتاور | ۱۴۳۰ نیوتن متر |
شتاب صفر تا ۹۶ | ۳.۱ ثانیه |
قویترین S کلاس تاریخ حالا قوای محرکهٔ پلاگینهیبریدی دارد و به لطف یک موتور الکتریکی در عقب، ۸۰۰ اسب بخار قدرت و ۱۴۳۰ نیوتن متر گشتاور را در اختیار راننده قرار میدهد. S63 E Performance بهخوبی تکامل S کلاس را همگام با پیشرفتهای زمانهٔ خود نشان میدهد ولی بااینوجود، نماد سدانهای لوکس جهان هنوز هم از ارائهٔ تواناییهایی فراتر از یک لیموزین مجلل دست برنداشته است و در جدیدترین نسخهٔ S63 قدرت و شتابی در حد سوپراسپرتها را ارائه میکند.
مازیار
۲۲ بهمن ۱۴۰۳W116 جذابیتی بی پایان داره
احمدرضا
۲۲ بهمن ۱۴۰۳شماره ۹ بدین به من
بقیه واسه خودتون
KAIZEN
۲۲ بهمن ۱۴۰۳من شماره ۷ رو خیلی دوست دارم
بهش میگن اتاق تانک
محمدهادی
۲۳ بهمن ۱۴۰۳فقط S65 v12 سال ۲۰۰۵
تمام کننده ی همه چی بود
ممد ژانگولر
۲۲ بهمن ۱۴۰۳همشون عشقن و جای ایراد گرفتن نیست ولی اون مرسدس بنز amg S63 مدل ۲۰۰۶ دیگه تکرار نمیشه و فوق العاده زیباست سالها میتونی بشینی از دور تماشاش کنی و سیر نمیشی . همچی سرجاشه . من صفرشو پیدا کنم خداوکیلی تا اونجا که وسعم برسه میخرم .
johnmarston
۲۲ بهمن ۱۴۰۳W126 عشق من تو مرسدس ها
Sina_carshow
۲۲ بهمن ۱۴۰۳اگر بخوام رتبه بندی کنم از بهترین تا بدترین هم بر اساس کیفیت ساخت هم عملکرد هم قدرت و پرفورمنس و خلاصه مجموع چیزایی که برا ارائه داشتن
رتبه اول رو میدم به w140 یا همین اتاق تانک و معتقدم بهترین اس کلاس ساخته شده تو تاریخه
بعدش اتاق w222 نسل قبل که واقعا یه برگشت قوی به ریشه ها با کلی نو آوری بود
رتبه بعدی به w126 اصن نگم از رخ و پرستیژی که داشت بیخود نبود دیپلمات ها و دیکتاتور ها عاشقش بودن یه وایب تاریکی داره هر دفعه میبینمشنم
اتاق w221 قطعا رتبه بعدی حقشه چون تکنولوژی و فناوری هایی داد و حتی دیزاین داشبوردی داد که 10 سال جلوتر از زمانش بود و حرف و حدیثی نمی اشت پرفورمنس هم که محشر
بعد از واکنش های خیلی منفی به نسل قبل سر کیفیت ساخت و استایل و ابعاد بالاخره با این نسل طوری کام بک قوی زد که تونست هم این نسلش هم نسل بعدش فروش های تاریخی تکرار کنن
بعد میگم w116 این رتبه رو برا این بهش میدم که این سری زیبا رو برامون خلق کرد
و شرمنده w223 ماشین خوبیه ولی به وضعیت فعلی بنز و آمار فروش نگا نکنیم مشخصه خیلی عملکرد جالبی نداشته
و آخرین رتبه و میتونم با قاطعیت بگم نه فقط من بلکه حتی مجری های تخت گاز هم از روش رد شدن این ماشینو درسته w220 بدترین اس کلاس تاریخه
این ماشینای بالا رتبه بندی کلی بود ولی این ماشین همیشه باید ته جدول باشه! کیفیت ساخت پایین استهلاک به شدت بالا نوآوری های جذاب ولی به شدت غیر استاندارد به شدت آسیب پذیر با تعمیر سخت ابعاد کوچیک شده و حتی دانگرید شدن نسبت به هیولایی مثل اتاق تانک
خیلی هنر میخواد نسل قبل بهترین نسل باشه و جایگزینش بدترین سری
فرخانای متعدد هم داشت سر مسائل الکتریکی هنوز بعد 20 سال هنوزم براش ایراد های الکتریکی پیش میاد
درسته باهاش AMG وارد میدان شد (حالا اصن s73 AMG نسل قبل رو حساب نمیکنیم) ولی این یه تغییر مثبت رو به جلو بود باید اتفاق میوفتاد فقط تنها دلیلی که جاودانه شد همین قضیه بود وگرنه خود ماشین به عنوان یک اس کلاس میشه گفت بزرگترین نامیدی و ضعف در تاریخ مرسدس بنز بود و بنز کلی بابتش ضرر کرد و البته با e کلاس نسل جدید اون دوره که میشه بهترین ای کلاس تاریخ بود در کنار نسل قبل تا حدود زیادی خراب کاریش رو شست
amir
۲۳ بهمن ۱۴۰۳بابا هیچ کدوم مفت نمی ارزن فقط بی وای دی
اینا الکی گرونن خاک تو سرشون
Iman 007
۲۲ بهمن ۱۴۰۳همشون رو دوست دارم محشرن
HAIRYTALE
۲۲ بهمن ۱۴۰۳برای من بشخصه هیچکدومشون اتاق w140 نمیشه
اشتباه نکنم بهش تانک هم میگفتن
صامورایی
۲۳ بهمن ۱۴۰۳بنز باشه S کلاس هم باشه چه شود.
به غیر اون w220 بقیش خوبند. w220 بخاطر لکسوس LS تبدیل به فاجعه شد. لکسوس LS که اومد یه شوک به بازار داد و نون المانیا رو برید. بنز که میخواست جایگاشو حفظ کنه و بگه رییس کیه اومد حسابی ولخرجی کرد و بخیال خودش مهندسی بخرج داد اما همین افراطی گری کار دستش داد. تعلیق ایرماتیک پر ایراد بود مشکل زنگ زدگی و خوردگی هم وجود داشت.
البته نکته اینجاست که فقط بنز نبود بیمر سری ۷ E65 هم پر مشکلات برقی و تعلیق و گیربکس بود آئودی A8 هم اون دوران وضعش خراب بود. اما S کلاس بیشتر قربانی شد و بعدش بنز یاد گرفت که دیگه به بهانه ی رقابت هرکاری نکنه. لکسوس هم بعد اون LS دیگه چیز خاصی برای عرضه نداشت و دیگه هیچ وقت در حدو اندازه سدان های باشکوه المانی نبود چون خیلی خرج برمیداشت اگه میخواست تو اوج بمونه. فقط اینکارو کردند که وجهه برند لکسوس تقویت بشه،،.
مهزیار
۲۳ بهمن ۱۴۰۳w221 موفقترین و بهترین و جسورانه ترین طراحی رو داشته تا الان مخصوصا نسخه فیس لیفتش
سهیل گل آزاد
۲۳ بهمن ۱۴۰۳اس کلاس w140 بی نهایت با پرستیژ و با صلابت بوده زمان خودش یعنی به جرئت میشه گفت گنگ تر از این ماشین توی اون زمان وجود نداشته البته همین الانشم گنگ خالصه بعد این همه سال کم مخاطب خاص نداره واسه خودش یه نمونش تو روسیه که ماشین محبوب الیگارشایاش هست
Arfan
۲۳ بهمن ۱۴۰۳W220 که می توانست به راحتی چکیده تاریخ لیموزین های مرسدس بنز بشه❗️
قربانی همان بلای کدیلاک های فول سیز جنرال موتورز در دهه های ۸۰ و ۹۰ قرن پیش شد تا در نیمه دهه نخست قرن ۲۱ با اعتبار و حیات اش برای همیشه خداحافظی کند❗️