به بهانهٔ معرفی نسل جدید مرسدس بنز E کلاس، با نگاهی به ۱۰ مدل برجسته در تاریخ این خودرو، مروری بر پیشینهٔ سدان نمادین اشتوتگارتیها داریم.
مرسدس بنز E کلاس چیزی فراتر از یک سدان لوکس معمولی است. این خودرو یک نماد است. نماد چرخدار نوآوری، دوام و گاهی پرفورمنس باورنکردنی. هرچند این روزها شاسیبلندها به انتخاب بسیاری از خریداران تبدیل شدهاند اما زمانی E کلاس ستون فقرات سبد محصولات مرسدس بود. بهتازگی نسل جدید این خودرو با کد W214 معرفی شده و بنابراین حالا زمان خوبی برای مرور کردن تاریخچهٔ این سدان مشهور آلمانی خواهد بود. البته بجای آنکه صرفاً تاریخچهٔ هر نسل را مرور کنیم، تصمیم گرفتیم ۱۰ مدل نمادین از تاریخ طولانی E کلاس را انتخاب و معرفی کنیم.
۱-مرسدس بنز 280E نسل W114
هرچند این خودرو از لحاظ فنی یک E کلاس نیست ولی سلف E کلاسی محسوب میشود که امروز میشناسیم. W114 که در سال ۱۹۶۸ معرفی شد، یکی از مدرنترین و پیشرفتهترین محصولات آن زمان مرسدس محسوب میشد. این خودرو با ظاهری تازه و سیستم تعلیق جدید معرفی شد اما شاید مطلوبترین ویژگی آن را بتوان پیشرانهٔ ۲.۸ لیتری شش سیلندر خطی دانست که ۱۸۵ اسب بخار قدرت و ۲۳۷ نیوتن متر گشتاور داشت. W114 همچنین با کمربندهای ایمنی قفل شونده در هنگام کشش ناگهانی و پد نرم روی غربیلک فرمان، در ایمنی هم پیشگام بود.
۲-مرسدس بنز 300D نسل W123
مرسدس W123 که بین سالهای ۱۹۷۶ تا ۱۹۸۶ تولید شد یکی از جانسختترین خودروهای جهان محسوب میشود. نمونههای زیادی از این خودرو به کارکردهای میلیون کیلومتری رسیدهاند و به همین دلیل بسیاری آن را بهترین مرسدس تاریخ میدانند. W123 با پیشرانههای مختلفی عرضه میشد که هرچند همهٔ آنها جانسخت بودند اما نمونههای دیزلی از همه دوام بالاتری داشتند. مرسدس این ماشین را بهگونهای طراحی کرده بود که بااقتدار در بزرگراه حرکت کند، در تصادفات از سرنشینان محافظت کند و بدون ترس از خراب شدن راهی بیابان شود. هرچند W123 قیمت بالایی داشت اما طی ۱۰ سال ۲.۷ میلیون دستگاه فروخت که نشان از محبوبیت فوقالعادهٔ آن دارد.
۳-مرسدس بنز S123
در نسل W123 همچنین اولین استیشن کارخانهای مرسدس هم با کد S123 تولید شد. این خودرو فوراً توسط خانوادههای مرفهی که به یک استیشن لوکس و کاربردی نیاز داشتند مورد استقبال قرار گرفت. امروز نیز پس از گذشت نزدیک به نیم قرن، S123 یکی از کلکسیونیتری مدلهای خانوادهٔ W123 محسوب میشود. این استیشن هم مثل برادر سدان خود با ایمنی فوقالعادهای در تصادفات طراحی شده بود. یکی از ویژگیهای ایمنی این ماشین طراحی ستون فرمان بود که هنگام تصادف به سمت بالا حرکت میکرد تا به سر یا سینهٔ راننده برخورد نکند.
۴-مرسدس بنز 300E نسل W124
W124 که در سال ۱۹۸۶ معرفی شد، تفاوت فاحشی با نسل قبلی داشت. این خودرو با کاهش چشمگیر استفاده از کروم، پیشنمایشی از زبان طراحی جدید مرسدس بود و با ضریب درگ ۰.۲۹ آیرودینامیکترین خودروی جهان در آن زمان محسوب میشد. W124 همچنین در نسخهٔ 300E با یک پیشرانهٔ ۳ لیتری شش سیلندر خطی با ۱۸۵ اسب بخار قدرت، اسپرتترین سدان میان سایز مرسدس محسوب میشد. این خودرو به لطف سیستم تعلیق چند اتصالی پیشرفتهٔ عقب هندلینگ عالی و تواناییهای دینامیکی شگفتانگیزی داشت و مثل اسلاف خود در ایمنی هم پیشگام بود. برفپاککن تکی جلوی W124 که ۸۶ درصد از شیشه را پاک میکرد یکی از ویژگیهای منحصربهفرد آن بهحساب میآمد. W123 در سال ۱۹۹۳ دومین فیسلیفت خود را تجربه کرد و رسماً E کلاس نام گرفت.
۵-مرسدس بنز A124/C124
در نسل W124 مثل نسلهای قبلی یک نسخهٔ کوپهٔ شیک هم وجود داشت اما برای اولین بار نسخهٔ کانورتیبل هم به این خانواده اضافه شد. نسخهٔ کوپه در اواخر دههٔ ۹۰ معرفی شد و توسط ثروتمندانی که خواهان تجمل نسخهٔ سدان در فرم زیبای کوپه بودند مورد استقبال قرار گرفت. C124 با پیشرانههای مختلفی عرضه میشد اما جذابترین آنها نسخهٔ افسانهای Hammer بود که توسط AMG ساخته شد. این نسخه پیشرانهٔ ۶ لیتری V8 قدرتمند ۵۶۰ SEL را قرض گرفت که با ۳۸۵ اسب بخار قدرت، پرفورمنسی در حد سوپرکارهای آن زمان را فراهم میکرد درحالیکه همچنان سواری راحتی داشت. نسخهٔ کانورتیبل هم اولین مدل روباز چهارنفرهٔ مرسدس پس از ۲۰ سال محسوب میشد. بعداً هردو مدل کوپه و کانورتیبل با CLK جایگزین شدند تا اینکه در دههٔ ۲۰۱۰ دوباره E کلاس کوپه و کانورتیبل بازگشتند.
۶-مرسدس بنز 500E
شاید افسانهایترین مدل در نسل W124 را بتوان 500E دانست که برای مغلوب کردن اصلیترین رقیب مرسدس ساخته شد. در آن زمان بامو M5 بهترین سدان پرفورمنس بازار بود و اشتوتگارتیها میخواستند آن را به زیر بکشند. دراینبین اما مشکلی وجود داشت. مهندسان مرسدس در آن زمان به توسعهٔ S کلاس نسل W140 مشغول بودند و نیروی کافی برای توسعهٔ یک سدان اسپرت وجود نداشت. به همین دلیل، مرسدس سراغ پورشه رفت و مهندسی یک نسخهٔ اسپرت بر اساس W124 را درخواست کرد. پورشه نیز با قرار دادن پیشرانهٔ ۵ لیتری V8 متعلق به مدل SL با ۳۲۲ اسب بخار قدرت در سینهٔ E کلاس، مأموریت خود را به بهترین نحو انجام داد. از 500E تنها ۱۰,۴۷۹ دستگاه ساخته شد. آن را به یکی از خاصترین E کلاسهای تاریخ تبدیل کرد.
۷-مرسدس بنز W210
نسل W210 با مشکلات کیفی، بدنهٔ مستعد پوسیدگی و ایرادات برقی، اصلاً E کلاس خوشنامی نبود و به همین دلیل شاید فکر کنید نباید جایی در این لیست داشته باشد اما در این نسل برای اولین بار ویژگی طراحی منحصربهفردی ارائه شد که توسط چندین نسل بعد E کلاس مورداستفاده قرار گرفت. طراحی چهار چراغ جلو هنگام معرفی انتقادات زیادی را برانگیخت و مخالفان با حمله به طراحی W210 آن را بشدت زشت توصیف کردند اما همین طراحی بحثبرانگیز به امضای E کلاس تبدیل شد و طرفداران زیادی پیدا کرد.
۸-مرسدس بنز E55 AMG نسل W211
مرسدس علیرغم عرضهٔ مدل 500E و بعداً E55، موفق نشده بود به برتری بامو در بخش سدانهای پرفورمنس پایان دهد و زمانی که M5 نسل E39 در سال ۱۹۹۹ به بازار آمد عملاً قوانین سدانهای اسپرت را بازنویسی کرد. این سدان باواریایی، E55 نسل W210 را تار و مار کرد و مرسدس مجبور شد دوباره پشت میز مهندسی بازگردد. بدین ترتیب، چند سال بعد E55 نسل W211 به بازار آمد و با پیشرانهٔ ۵.۴ لیتری V8 سوپرشارژ که ۴۷۵ اسب بخار قدرت داشت، M5 را بشدت تهدید کرد. این ماشین با شتاب صفر تا ۹۶ کیلومتر بر ساعت تنها ۴.۵ ثانیه و حداکثر سرعت ۲۹۰ کیلومتر بر ساعت، سریعترین سدان تولیدی جهان لقب گرفت.
۹-مرسدس بنز E کلاس نسل W212
W212 یکی دیگر از مدلهای قابلاحترام در تاریخ E کلاس محسوب میشود زیرا پس از مشکلاتی که در نسلهای W210 و W211 نام این سدان نمادین را مخدوش کردند، این نسل دوباره کیفیت ساختی که از E کلاس انتظار میرفت را ارائه کرد. کابین زیبا و تکنولوژیهای فراوان، W212 را به خودرویی چشمگیر برای زمان خود تبدیل کرده بودند اما ویژگیهای جذاب این ماشین به همینجا ختم نمیشد و W212 در بخش ایمنی هم با ارائهٔ سیستمهایی مثل ترمز اضطراری خودکار و پایش نقاط کور، حرفهای زیادی برای گفتن داشت. هرچند امروزه این سیستمها را تقریباً در همهٔ خودروها میبینیم اما بیش از یک دهه پیش چیزی تخیلی بودند. بااینحال، مطمئناً علاقهمندان به پرفورمنس، W212 را با مدل خیرهکنندهٔ E63 به یاد میآورند که با نیروگاه ۶.۲ لیتری V8 ارائه میشد.
۱۰-مرسدس AMG E63 S نسل W213
مطمئناً یکی از رعبانگیزترین سدانهای مرسدس، E63 نسل W213 است. این خودرو یکی از بهترین ساختههای تاریخ AMG محسوب میشود و به لطف پیشرانهٔ ۴ لیتری V8 توئین توربو با ۶۱۲ اسب بخار قدرت، تحسین سراسر جهان را برانگیخت؛ اما با ورود به عصر الکتریکی، E63 نسل W213 پایان یک دورهٔ مهم خواهد بود زیرا در نسل جدید E کلاس، مرسدس کاملاً پیشرانههای هشت سیلندر را کنار گذاشته است و بنابراین، بهاحتمالزیاد E63 آینده با پیشرانهٔ شش سیلندر خطی هیبریدی ارائه خواهد شد. به همین دلیل، E63 S به یک افسانه تبدیل خواهد شد و زمانی که خودروهای الکتریکی کل بازار را تصاحب کنند، به گذشته نگاه خواهیم کرد و غرش هیجانانگیز موتور ۴ لیتری V8 را به خاطر خواهیم آورد.
MehdiTurbo
۳ خرداد ۱۴۰۲هنوز برای من بهترینشان w211 همه مدلای بنز بی ام و و امریکایب ها فورد موستانگ کامرو و … به نظر من اون نسلا تو اون دوره اوج زیبایی خودروسازی بود ۵۳۰ اون زمان
به نظر من بهترین لذت بخش ترین زیباترین دوره خودروسازی بوده بعدش افت کرد اوج قله تکامل بود نمیدونم شاید دیگه هیچ وقت اون دوره تکرار نشه شایدم بشه
R/T
۳ خرداد ۱۴۰۲https://www.pedal.ir/wp-content/uploads/2023/05/Mercedes-E-Class-9.jpg
هنوز جذابه
محمدهادی
۴ خرداد ۱۴۰۲آره والا
Amiro
۳ خرداد ۱۴۰۲https://www.pedal.ir/wp-content/uploads/2023/05/Mercedes-E-Class-9.jpg
نام نام این مدل رو دوست دارم بخاطر اون علامت کاپوت🥲 مشکیش هم قشنگه
سال های بعدیش هم که توی ایران هست خیلی قشنگن ۲۰۱۴تا ۲۰۱۶ مخصوصاً اون قهوهای معروفش
۲۰۱۷و۲۰۱۸ هم تعداد محدودی داریم البته میگم محدوده کسانی هستند که انبارهاشون به تعداد دارن 🙃 نگران محدودیت نباشین 🙂
امین
۳ خرداد ۱۴۰۲W124 بینظیر بود
AMIN JAFARI
۳ خرداد ۱۴۰۲مرسدس بنز E55 AMG نسل W211
Daruosh
۳ خرداد ۱۴۰۲فقط W124 عجب چیزیه لامصب 😍😍
Royal Driver
۳ خرداد ۱۴۰۲مرسدس W124 500E همیشه یکی از خاصترین، باابهت ترین و البته بنز ترین بنز تاریخه برام. همیشه از طراحی خاصش خوشم میومد. طراحه گرامیش برونو ساکو بود که انواع بنزای W116 C111 W140 W126 W123 و C140 رو طراحی کرد. 500e هم یکی از بهترین موتورای وی۸ دوران خودش رو داشت و یک هیولای خالص حساب میومد؛ از لحاظ دوام هم حرف اول بود. ترکیب یک بنزه تمام عیار با پورشه نتیجش هم طلایی از آب دراومد.
بهنام
۳ خرداد ۱۴۰۲ب ام و سری پنج معرفی سد (گمانم)، چیزی که من دیدم از منظر طراحی ☹️
محمدرضا اشتری - دبیر سایت پدال
۳ خرداد ۱۴۰۲مطلب با عکس و فیلم خدمت شما
https://www.pedal.ir/bmw/bmw-5-series-specs-price/
Alan.r
۳ خرداد ۱۴۰۲به نظر من بهترین نسل ای کلاس نسل W124 هستش
مخصوصا در نسخه 500E که با کمک پورشه ساخته شد واقعا بهترین ترکیب از اسپرت بودن و لوکس بودنه
🇩🇪The best or no thing 🇩🇪
ARMAN سابق
۳ خرداد ۱۴۰۲فقط ۵۰۰E
هندلینگ و سواری پورشه و لوکسی پرستیژ بنز
و همچنین موتور V8
آدم چی میخواد دیگه؟
R@min
۳ خرداد ۱۴۰۲واقعا بنز و بی ام و افت محسوسی تو طراحی کردن از چی به چی رسیدن.
Royal Driver
۴ خرداد ۱۴۰۲از ۲۰۱۹ به بعد دیگه از اون چیزی که باید باشن مایل ها فاصله گرفتن مخصوصا فولکس واگن و آئودی.
Hadi
۴ خرداد ۱۴۰۲E63 W212 معرکس ترکیبی از قدرت تکنولوژی و طراحی تکرار نشدنی 👌
علیرضا
۴ خرداد ۱۴۰۲مرسدس بنز پیشگام در خودرو سازی
محمدهادی
۵ خرداد ۱۴۰۲به به
بنز ترین شون E500 هستش بنظرم
با اون رنگش چه کرده با دل آلمانی بازا
جالبه توی این مطلب هم دائم به رقابت بیرحمانه ی بنز و بی ام و اشاره میشه
این دوتا نام واقعا بی انتهان
حتی بنظرم اگر نامی به نام بی ام و وجود نداشت، بنز انقدر جذاب نمیشد
از سر رقابت باهم انقدر از بقیه فاصله گرفتن
دم هر دوشون گرم
اتفاقی که اگر دزدی ها و بی مسئولیتی ها نبود در داخل میتونست درحد بسیار پایین تری لا اقل برای دو نام ویرانخودرو و سایپا بیوفته!!
رامین
۷ خرداد ۱۴۰۲انصافا تمام مدلهای بنز بینظیر هستند،نشکن ترین eکلاس هم w210 هستش
Amiiir
۸ خرداد ۱۴۰۲مدل نسل W212 وای دده چقد عاشقش بودیم و هستیم، حیف که تو این مملکت حتی نمیشه مدل 10 سال پیش اینارم خرید، تف بر شرف باعثانش
benz W124
۱۸ تیر ۱۴۰۲سلطان W124 🔥🔥🔥