روزی روزگاری اعتقاد بر این بود که آفرودرها برای ارائهٔ بهترین عملکرد باید موتور هشت سیلندر داشته باشند. به همین دلیل، فورد برانکو در دههٔ ۷۰ از موتور V8 استفاده میکرد، رنجروور کلاسیک زیر کاپوت خود یک ۳.۵ لیتری V8 ساخت بیوک داشت و در سینهٔ شورلت بلیزر هم موتور V8 افسانهای بلوک کوچک میتپید؛ اما زمانه تغییر کرده و این روزها آفرودرهای خشنی مثل فورد برانکو، تویوتا فورانر و حتی لکسس LX مجلل به موتورهای شش و یا حتی چهار سیلندر بسنده کردهاند.
بااینحال، هنوز هم برخی آفرودرها نتوانستهاند از موتورهای V8 دست بکشند. اینها جیپ رانگلر ۳۹۲، لندروور دیفندر V8 و مرسدس G63 AMG هستند که تنها شاسیبلندهای آفرودی هشت سیلندر حال حاضر بازار محسوب میشوند؛ بنابراین، تصمیم گرفتیم این سه ماشین را برای برگزاری یک آزمایش مقایسهای غیرمعمول گرد هم جمع کنیم. مقصد ما؟ بستر یک دریاچهٔ خشک در صحرای کالیفرنیا، مأموریت ما؟ فهمیدن اینکه کدامیک از این سه آفرودر قدرتمند در یک مسابقهٔ درگ ۴۰۰ متر روی خاک سریعتر است.
جیپ رانگلر روبیکان ۳۹۲
پس از سالها تلاش و انتشار شایعات فراوان، سرانجام جیپ سال گذشته اولین رانگلر هشت سیلندر را با نام ۳۹۲ به بازار فرستاد. این خودرو از همان پیشرانهٔ ۶.۴ لیتری V8 تنفس طبیعی دوج چلنجر SRT استفاده میکند که ۴۷۰ اسب بخار قدرت و ۶۳۷ نیوتن متر گشتاور دارد. این رانگلر قدرتمند که در نمونه مورد آزمایش ما قیمت ۸۳,۹۶۵ دلار قیمت دارد و ارزانترین عضو گروه محسوب میشود، با گیربکس هشت سرعتهٔ اتوماتیک معمولی، سامانهٔ چهارچرخ محرک تماموقت با حالت ضریب سنگین و محورهای صلب با قفل دیفرانسیل، تکنولوژی چندان بالایی ندارد و بنابراین، رانگلر ۳۹۲ برای شروع حرکت بجای حالتهای رانندگی پیچیده و تنظیمات سیستم تعلیق فعال، فقط به مقدار زیادی گاز دادن نیاز دارد!
به گفتهٔ جیپ، این خودرو ظرف ۴.۵ ثانیه از صفر به سرعت ۹۶ کیلومتر بر ساعت میرسد و مسافت ۴۰۰ متر را در ۱۳ ثانیه طی میکند درحالیکه حداکثر سرعت آن برای محافظت از لاستیکها روی ۱۸۰ کیلومتر بر ساعت محدود شده است. این اعداد برای خودرویی با لاستیکهای آفرودی ۳۵ اینچی و محورهای صلب خیرهکننده هستند. بااینحال، روی جاده پشت فرمان رانگلر هرگز احساس راحتی نداشتیم زیرا فرمان مبهم خودرو در سرعتهای بزرگراهی بهطور مداوم به اصلاح نیاز دارد و مثل بازیگران فیلمها که ادای رانندگی درمیآورند، مدام باید فرمان رانگلر را به چپ و راست چرخاند.
بااینحال، از ۳۹۲ نباید انتظار بهبود چشمگیر رانندگی داشت زیرا این نسخه بر اساس همان رانگلر زیر ۳۰ هزار دلاری ساخته شده است. البته در این خودرو تجهیزات زیادی مثل صندلیهای چرمی با گرمکن، کروز کنترل تطبیقی و هشدار خروج از خط بهصورت استاندارد ارائه میشود ولی بااینوجود، بهتر است بهجای آنها روی لذت منحصربهفرد رانندگی با یک اسیووی V8 با شیشههای پایین و سقف جمع شوندهٔ سفارشی تمرکز کنید. این رانگلر با غرش اگزوزش در خون راننده آدرنالین تزریق میکند.
لندروور دیفندر V8
لندروور دیفندر ۱۹۹۷ که آخرین دیفندر در بازار ایالاتمتحده بود، صرفاً با یک پیشرانهٔ V8 باشکوه ارائه میشد. به همین دلیل وقتی دیفندر جدید در سال ۲۰۱۹ به بازار آمد، کمی ناامید شدیم زیرا قویترین موتور آن یک شش سیلندر خطی توربو بود (هرچند که این موتور عالی است). بااینحال، زمانی که در سال ۲۰۲۲ لندروور نسخهٔ V8 دیفندر را با موتور ۵ لیتری سوپرشارژ آشنای خود به مهمانی اضافه کرد، شرایط عوض شد. دیفندر ۹۰ دودری که در اینجا داریم را میتوان یکی از بهترین خودروهای این رقابت دانست زیرا با وجود وزن کمتر نسبت به مرسدس، ۵۲۵ اسب بخار قدرت و ۶۲۵ نیوتن متر گشتاور دارد.
به گفتهٔ لندروور، این ماشین ظرف ۴.۹ ثانیه از صفر به سرعت ۹۶ کیلومتر بر ساعت میرسد و توانایی دستیابی به حداکثر سرعت ۲۴۰ کیلومتر بر ساعت را دارد. دیفندر V8 روی جاده بسیار نرم و روان است و از نظر پایداری در خط مستقیم، در مقایسه با رانگلر مثل یک بوئینگ ۷۸۷ احساس میشود. البته وقتی یک شاسیبلند ۱۱۳,۵۲۵ دلاری را با خودرویی که ۳۰ هزار دلار ارزانتر است مقایسه کنید، چنین اتفاقی طبیعی خواهد بود. کیفیت و طراحی داخلی دیفندر با پوششهای جذاب روی قطعات پلاستیکی و روکش صندلیهای بادوام هم تحسینبرانگیز است.
دیفندر ممکن است در ظاهر نمایی رترو و کلاسیک داشته باشد اما در زیر پوست بسیار مدرن است. سیستم تعلیق کاملاً مستقل این خودرو برای ایجاد فاصلهٔ بیشتر از زمین هنگام عبور از روی موانع از فنرهای بادی قوی استفاده میکند و سامانهٔ چهارچرخ محرک تماموقت آنهم میتواند بسته به شرایط، گشتاور را به شکل متغیری توزیع کند و یا دیفرانسیل مرکزی را قفل کند. در این خودرو سیستم پیشرفتهٔ Terrain Response لندروور هم ارائه میشود که به راننده امکان انتخاب از بین حالاتی مثل گلولای، برفی، صخرهای و اسپرت جادهای را میدهد. علاوه بر این، همچنان امکان انتخاب یک حالت ضریب سنگین هم وجود خواهد داشت.
مرسدس G63 AMG
اگر پول مهم نباشد، انتخاب بهترین خودرو از بین این سه کاملاً واضح خواهد بود: G واگن، خودرویی که میتواند برای همه جذاب باشد. این جعبهٔ افسانهای با قویترین نسخهٔ خود یعنی G63 پای به این رقابت گذاشته است که ظرف ۴.۵ ثانیه از صفر به سرعت ۹۶ کیلومتر بر ساعت میرسد و حداکثر سرعت آن ۲۱۰ کیلومتر بر ساعت است. زیر کاپوت این ماشین کوچکترین و درعینحال قویترین موتور این جمع قرار گرفته است، یک ۴ لیتری V8 توئین توربو با ۵۸۵ اسب بخار قدرت و گشتاور حیرتانگیز ۸۵۰ نیوتن متری.
مردان افلترباخ برای انتقال این نیرو از همان گیربکس ۹ سرعتهٔ اتوماتیک G کلاس معمولی استفاده کردهاند که قدرت را از طریق دیفرانسیلهای جلو، عقب و مرکزی به هر چهارچرخ میفرستد. مثل دیگر اسیوویهای این جمع، در G63 هم گیربکس کمکی با ضریب سنگین وجود دارد. از ظاهر سنتی این خودرو که بگذریم، G63 از لحاظ سواری و رانندگی چیزی بین جیپ قدیمی و دیفندر مدرن است زیرا تعلیق مدرن مستقل در جلو را با محور عقب صلب سنتی ترکیب کرده است. البته رانندگی با این ماشین در سرعتهای بزرگراهی دیگر بهاندازهٔ G کلاس قدیمی پراسترس نیست ولی این هنوز هم یک اسیووی بزرگ و سنگین است و مثل آن رفتار میکند.
داشبورد و صندلیهای چرمی ناپا، ماساژور در جلو و نشانهای AMG روی پشتسریها و کفپوشها، این را با قیمت ۱۸۴,۵۰۰ دلار به گرانترین خودروی آزمایش ما تبدیل کردهاند. این موضوع باعث شد هنگام حرکت با G63 در مسیرهای آفرودی کمی احتیاط کنیم. همچنین برای کسانی که با این خودرو به آفرود میروند سفارش پکیج تریل ضروری خواهد بود زیرا این پکیج گارد جلو، گلپخشکن، لاستیکهای آل ترین برای چسبندگی بیشتر و تنظیمت آفرودی برای کمکفنرهای تطبیقی را به همراه دارد؛ اما اگر نگران آسیب دیدن خودرو نباشید، تواناییهای آفرود G63 با سه دیفرانسیل قفل شونده و تراول (فضای نوسان) قابلتوجه تعلیق، چشمگیر خواهد بود.
پیش از درگ
پیش از آنکه سراغ برگزاری مسابقهٔ درگ برویم، تصمیم گرفتیم بیشتر با این سوپر شاسیبلندهای V8 روی خاک آشنا شویم. محل آزمایش ما در بستر خشک دریاچه مسیرهای بسیار لذتبخشی دارد که هرچند محدودیتهای خودروها در فاصله از زمین یا تراول تعلیق را نشان نمیدهد اما آنقدر چالشبرانگیز هست که تواناییها و ویژگیهای این افسانههای آفرود را نمایان کند.
ماهیت ساده و سنتی رانگلر ۳۹۲ زمانی که کار سخت میشود بسیار مفید خواهد بود زیرا رانندهٔ جیپ بجای تجزیهوتحلیل سوئیچها و منوهای سیستم اطلاعاتی-سرگرمی فقط باید تصمیم بگیرد که آیا سامانهٔ چهارچرخ محرک معمولی کافی است یا باید از حالت ضریب سنگین استفاده کرد. علاوه بر این، در رانگلر قطع کردن میل تعادل جلو باعث افزایش انعطاف خودرو میشود و قفل کردن دیفرانسیلها هم فقط با یک دکمه انجام میگیرد. پس از انجام این کارها، رانگلر به یک بز کوهی واقعی تبدیل میشود. این هیولا با گشتاور، کشش و تراول تعلیق فراوان، تقریباً از هرجایی عبور میکند. با توجه به قیمت بسیار ارزانتر جیپ که کمتر از نصف قیمت G63 است و تواناییهای آفرود فوقالعادهٔ آن به لطف لاستیکها و سیستم تعلیق، ما برای انتخاب رانگلر ۳۹۲ بجای دو خودروی دیگر وسوسه شدیم. همچنین از نظر هر سه رانندهٔ این آزمایش، سادگی و درها و سقف قابل برداشتن رانگلر، ویژگیهای ارزشمندی هستند.
بااینحال، ایراد گرفتن از دومین خودروی گران این جمع خیلی دشوار بود. دیفندر V8 با وجود استفاده از رینگهای ۲۲ اینچی با لاستیکهای فاق کوتاه آل ترین، برای دنبال کردن جیپ هیچ مشکلی نداشت. البته سیستم تعلیق بادی این ماشین در تمام طول مسیر از تراول کم رنج میبرد و کمی طول میکشید تا سیستم Terrain Response پیچیدهٔ آن عمل کند. به همین دلیل، روی موانع چرخهای دیفندر خیلی زیاد از زمین فاصله میگرفتند. بااینحال، دیفندر رانندگی راحتتری داشت و حرکات کابین آن روی موانع کمتر بود. از نظر یکی از رانندگان، دیفندر فراتر از حد تصور جذاب است. به گفتهٔ وی، این ماشین با موتور شش سیلندر خوب بود و با V8 با قدرت روان و صدای جذاب، عالی شده است. از سوی دیگر اما یکی دیگر از رانندگان معتقد است دیفندر V8 احساس خاصی ندارد. او انتظار تجربهای شبیه SVR را داشت اما این صرفاً یک دیفندر است که فقط یک موتور هشت سیلندر دارد.
مهار کردن هوس استفاده از تمام توان یک موتور ۴ لیتری V8 توئین توربو که غرش آن از زیر کاپوت طنینانداز میشود سخت است ولی G63 حتی در خاک هم خودرویی وحشی است. در این خودرو یک حالت مخصوص آفرود تعبیه شده که میزان دخالت سیستم کنترل کشش را کاهش میدهد، سیستم تعلیق تطبیقی را کمی نرمتر میکند و دکمههای فیزیکی قفل دیفرانسیل و گیربکس کمکی را فعال میکند. با فعال کردن این حالت، فقط باید پدال گاز را بهطور ملایمی فشار داده و برای بالا رفتن از تپهها همهچیز را به خودرو سپرد. حتی با وجود تراول تعلیق کمتر نسبت به جیپ، قبل از اینکه تواناییهای G کلاس به آخر برسد، شجاعت شما پایان خواهد یافت. هرچند این مرسدس دو برابر رقبای خود قیمت دارد اما این قیمت را با کیفیت کلی شگفتانگیز خود توجیه میکند. فقط صدای بسته شدن درهای G63 بهتنهایی ارزش این قیمت را دارد.
برگزاری درگ
پس از آشنایی با خودروها، برای اینکه مشخص شود در مسابقهٔ درگ چه کسی پشت کدام خودرو بنشیند قرعهکشی کردیم و پس از چند بار تمرین برای اینکه هر راننده بتواند بیشترین بهره را از لانچ کنترل خودروی خود ببرد، به سمت خط شروع راه افتادیم. با فرمان شروع، دیفندر برای لحظهای جلو افتاد اما طولی نکشید که G63 قدرتمند اختلاف را جبران کرد و زودتر از همه به خط پایان رسید. پس از آنهم دیفندر و رانگلر به ترتیب دوم و سوم شدند. پسازاین بازهم درگهای دیگری برگزار کردیم ولی این ترتیب هیچ تغییری نکرد. مهم نیست جیپ و لندروور چقدر تلاش کردند، کسی به G63 نمیرسد. البته عملکرد خودروها در این مسابقه بسیار نزدیک بود و با توجه به اختلاف قیمت ۱۰۰ هزار دلاری بین رانگلر و AMG، این موضوع قابلتوجهی است.
بازگشت به جاده
در پایان این روز طولانی که در بیابان سپری کردیم، هیچکدام از ما نمیخواستیم از این خودروها راهی خانه شویم. یکی از رانندگان به خاطر شخصیت هیجانانگیز و صدای اگزوز درخشان رانگلر ۳۹۲، عاشق آن شد، دیگری از کابین مجلل و شتاب فوقالعادهٔ G63 لذت برد و من دیفندر V8 را انتخاب کردم به خاطر راحتی و قدرت فراوانی که آن را به همراهی دوستداشتنی در سفرهای جادهای و بزرگراههای بیابانی تبدیل کرده است. جیپ رانگلر ۳۹۲، لندروور دیفندر V8 و مرسدس G63 AMG با دهها هزار دلار اختلاف قیمت و طیف خریداران متفاوت، بهسختی رقیب یکدیگر بهحساب میآیند اما این مانع ما برای یافتن ویژگیهای جذاب و دوستداشتنی در هرکدام از آنها نشد. دوران شاسیبلندهای آفرودی هشت سیلندر رو به پایان است اما حداقل هماکنون شاهد ارائهٔ بهترین نمونههایی هستیم که تا قبل از انقراض این دسته از خودروها ساخته شدهاند.
مقایسه مشخصات فنی
جیپ رانگلر ۳۹۲ | لندروور دیفندر V8 | مرسدس G63 AMG | |
پیشرانه | ۶.۴ لیتری V8 | ۵.۰ لیتری V8 سوپرشارژ | ۴.۰ لیتری V8 توئین توربو |
قدرت | ۴۷۰ اسب بخار | ۵۲۵ اسب بخار | ۵۸۵ اسب بخار |
گشتاور | ۶۳۷ نیوتن متر | ۶۲۵ نیوتن متر | ۸۵۰ نیوتن متر |
گیربکس | ۸ سرعته اتوماتیک | ۸ سرعته اتوماتیک | ۹ سرعته اتوماتیک |
محور محرک | چهارچرخ | چهارچرخ | چهارچرخ |
شتاب صفر تا ۹۶ | ۴.۵ ثانیه | ۴.۹ ثانیه | ۴.۵ ثانیه |
حداکثر سرعت | ۱۸۰ کیلومتر/ساعت | ۲۴۰ کیلومتر/ساعت | ۲۱۰ کیلومتر/ساعت |
مصرف سوخت | ۱۶.۸ لیتر ترکیبی | ۱۴.۷ لیتر ترکیبی | ۱۶.۸ لیتر ترکیبی |
وزن | ۲۳۱۲ کیلوگرم | ۲۴۷۰ کیلوگرم | ۲۶۲۳ کیلوگرم |
ظرفیت سرنشین | ۵ نفر | ۴ نفر | ۵ نفر |
حجم صندوق بار | ۹۰۰ لیتر | ۴۴۰ لیتر | ۱۰۸۰ لیتر |
ظرفیت یدک کشی | ۱۶۰۰ کیلوگرم | ۳۵۰۰ کیلوگرم | ۳۲۰۰ کیلوگرم |
قیمت پایه | ۷۸,۶۹۰ دلار | ۱۱۲,۵۵۰ دلار | ۱۵۷,۵۰۰ دلار |
قیمت تستشده | ۸۳,۶۹۵ دلار | ۱۱۳,۵۲۵ دلار | ۱۸۴,۵۰۰ دلار |
محمدرضا
۱۱ اردیبهشت ۱۴۰۱البته سیستم تعلیق بادی این ماشین در تمام طول مسیر از تراول کم رنج میبرد و کمی طول میکشید تا سیستم Terrain Response پیچیدهٔ آن عمل کند. به همین دلیل، روی موانع چرخهای دیفندر خیلی زیاد از زمین فاصله میگرفتند.
مشکل از سیستم تعلیق نیست مشکل از شاسیه یک پارچه هست.
کافر مقدس
۱۱ اردیبهشت ۱۴۰۱ماشین هایی با کاربرد دیگه یی بردن درگ ! من نمیفهمم دلیل این حرکت چیه ولی خوب مشتری تو این کلاس دنبال این نیست کدوم زودتر به 400متر میرسن
MOHAMMAD.DEMON
۱۱ اردیبهشت ۱۴۰۱هشت سیلندر تنفس طبیعی همی رو با هیچ چیزی عوض نمیکنم
viper2
۱۱ اردیبهشت ۱۴۰۱بهتر نبود برای رانگلر از موتور ۵.۷ برای مصرف کمتر استفاده میکردن؟ اخه اون خیلی خیلی با دوامه و بعد از موتور ۳۵۰ شوی ، با دوام ترین موتور جهان هست . حالا البته متخصص های جیپ بهتر از من میدونن . ولی شما اطلاع داری چرا از ۵.۷ استفاده نکردن؟
مهدی
۱۱ اردیبهشت ۱۴۰۱توروخدا این افسانه بادوام ترین موتور جهان رو بزارید کنار که دو ساعت بدون روغن فول تراتل گاز میخورد. آدم خندش میگیره از یه طرف هم ناراحت میشه
Aboalfazl demon
۱۱ اردیبهشت ۱۴۰۱فیلمش موجوده
viper2
۱۲ اردیبهشت ۱۴۰۱داداش اصلا فرض کن اون تست اشتباه هست . بزن
the most reliable v8 engine
ببین گزینه یکش چیه؟
و چیزی نیست جز ۳۵۰ اسمال بلاک
یعنی میخوای بگی چه موتور هشت سیلندری با دوام تر از این هست؟
بعدشم فیلمشم موجود هست
Clean energy (صیانت!)
۱۱ اردیبهشت ۱۴۰۱جی کلاس
یعنی لوکس پر قدرت آفرودی…
سه ماشین همه چی تموم! با قیمت بالا:)
جیپ یه آفرودی قهار
دیفندر مابین
ایلیا
۱۲ اردیبهشت ۱۴۰۱به معنای ساده کلمه g class=king
AMIR / ARMI
۱۱ اردیبهشت ۱۴۰۱با این رینگ و لاستیک و گلگیر های جی کلاس دیفندر بری آفرود
مسخره جیپ باز ها میشی
Clean energy (صیانت!)
۱۱ اردیبهشت ۱۴۰۱وقتی هم نشستی داحل جی کلاسیا در جواب میگن بیا پایین
مازیار
۱۱ اردیبهشت ۱۴۰۱به نکته خوبی اشاره کردی
یه آفرودر رو در نظر بگیریم با لاستیکهای خیابانی
حالا فرض کنیم اون لاستیکها رو با نمونه های ۳۵ اینچی آفرودی عوض کردیم ببینیم چی میشه
اول اینکه ارتفاع کف از زمین حدود ۱۰ تا ۱۵ سانتیمتر بیشتر میشه
دوم زوایای حمله شکست و فرار به میزان زیادی افزایش پیدا می کنه
سوم مقدار چسبندگی به سطح هر نوع مسیر آف رود اعم از سنگ و صخره و گل و علفزار و غیره چند برابر میشه
اگه اهلش باشید میدونید که همین سه مورد در آف رود مرده رو زنده می کنه
پس هرگونه مقایسه با لاستیکهای آف رودی و خیابانی قابل استناد نیست
مازیار
۱۱ اردیبهشت ۱۴۰۱وقتی که “با وجود استفاده از رینگهای ۲۲ اینچی
با لاستیکهای فاق کوتاه آل ترین، برای دنبال کردن جیپ هیچ مشکلی نداشت” میشه حدس زد در صورت استفاده از لاستیکهای ۳۵ اینچی چه اتفاقی می افته
reza-srt
۱۳ اردیبهشت ۱۴۰۱خدایی اون قسمت که گفت صدای بسته شدن دربG63 همشون رو میارزه خوب اومد.اصن ادم حالش جا میاد وقتی صداشو میشنوه
reza-srt
۱۸ اردیبهشت ۱۴۰۱میدونی جی کلاس پرستیژش در حد افرود نیست.کسی نمیاد با ماشینی به این لوکسی افرود بره،عاشق g کلاسم،ولی سعی میکنم برای افرود از لندکروز یا جیپ استفاده کنم به خاطر قیمت پایین تر و قابل اطمینان تر بودن
ممد ژانگولر
۱۱ اردیبهشت ۱۴۰۱کیفیت سواری و ساخت اول مرسدس بعد دیفندر بعد رانگلر
کیفیت آفرود اول رانگلر بعد مرسدس بعد دیفندر
Scuderia Ferrari
۱۱ اردیبهشت ۱۴۰۱بهترین گزینه برای آفرودهای خشن فقط “جیپ رانگلر ۳۹۲ با پکیج اکستریم ریکان” و بعد از اون “فورد برانکو رپتور”
G کلاس عالیه ولی برای جاده نه کوه و دشت و جنگل
GMA
۱۱ اردیبهشت ۱۴۰۱هر سه اونقدر عالی هستند که انتخاب کاملا سلیقه ای هست، سلیقه منم G کلاس هست
کوبیده
۱۱ اردیبهشت ۱۴۰۱داره از لندروور خوشم میاد
Alan.r
۱۱ اردیبهشت ۱۴۰۱جی کلاس عالیه
زیبا،قدرتمند،با کیفیت،لوکس،آفرودر قهار
R@m!n
۱۱ اردیبهشت ۱۴۰۱کسی که دنبال آفرودر باشه اصلا به جی کلاس و دیفندر فکر نمی کنه.
جی کلاس که تکفیلش از همه suv ها جداست، این وسط دیفندر هم راهه خودشو جدا کرد و رفت قاطی کراس اوورهای با توانایی نسبی آفرود که اگر بخواییم از لحاظ عملکرد رقیب بیاریم براش، گرندچروک و برانکو اسپرت در کنار خودش می بینه.
Jdm باز
۱۱ اردیبهشت ۱۴۰۱کسی که دنبال افرود حسابی باشه مشخصه که رانگلر ۳۹۲ درست ترین انتخاب هست
اصلا کی با خودروی۱۸۰ هزار دلاری میره افرود سنگین؟؟ g کلاس فقط یه شاسی بلند لاکچری و مکعبی شکله که قابلیت های افرودی نسبتا خوبی داره ولی در حد رانگلر۳۹۲ و برانکو رپتور نیس
سعیدرحیمی
۱۱ اردیبهشت ۱۴۰۱گذشته از اختلاف قیمت! چون این ماشینها از یک جایی راهشان ازهم جداشد، چراکه همین لندروور، جیپ، مرسدس بودند که جاهای نادیده شده کره زمین راکشف کردند، بعلاوه اینکه رقیب سنتی که میگویند همین ها هستند! حال جای ۲ خودروی دیگر که همپای این سه جزع کاشفان زمین بودند و الانم زنده اند خالیست! فورد برونکو و تویوتا لندکروز سری ۷۰.. این ۵خودرو فارغ از قیمت و توان موتور کنارهم قراربگیرند بنظرم زیباست. ( اس یو وی هایی اسطوره ایی)
حسین دهمرد
۱۱ اردیبهشت ۱۴۰۱مصرف بنز زیاده. چون کم حجم ترین و احتمالا تکنولوژیک ترین موتور گروه رو داشت این میزان مصرف عجیبه.لندی موتور بزرگتری داره.سوپرشارژ هم هست ولی مصرفش کمتره. اختلاف وزن ۱۵۰ کیلویی انقدر زیاد نیست که این میزان مصرف رو توجیه کنه. به هر حال آدم از بنز انتظارات بیشتری داره.
امین
۱۱ اردیبهشت ۱۴۰۱قدرت خروجیش ۱.۵ برابر جیپ و مصرفش برابر با اونه دیگه چی میخوای؟
viper2
۱۱ اردیبهشت ۱۴۰۱کلا این موتور بنز یکمی مصرفش نسبت به حجمش زیاد هست و اونم به خاطر دوتا سیستم پرخورانی که روش نصب هست ؛ اینجوریه . مثلا دوج وایپر با موتور ۸.۴ مصرفش با بنز amg gt که همین موتور هشت سیلندر ۴ لیتر رو داره برابره . و فکر میکنم به خاطر دوتا توربو هست . البته خیلی جاها توربو مصرف رو کم میکنه ولی اینجا انگار زیاد کرده . و قطعا ضعف تکنولوژی نیست دیگه . پس قطعا به خاطر همون توربو هاس
AMIN (M.A.S)
۱۱ اردیبهشت ۱۴۰۱تو موتورای توربو همیشه دو تا نمودار قدرت و گشتاور وجود داره و برای همین هم اکثرا مصرف سوختشون روی کاغذ و دنیای واقعی تفاوتش در حد کم نیست
واسه اینکه زمان تست مصرف سوخت چون دنده رو تا حدودی سبک میکنن و خیلی هم به موتور گاز نمیدن موتور توی دور پایینی برای سنجش مصرف قرار داره و توی ((اکثر)) موتور های توربو این یعنی به دور لازم برای درگیر شدن توربو یا بوست قابل اعتنایی نرسیده و یه جورایی شرایط زیادی آرمانی هست
اما توی دنیای واقعی چون بالاخره برای تولید اون حجم از قدرت به مقدار تقریبا مشابه بنزین نیازه (فرض کنید بازده تنفس طبیعی و پرخوران یکیه و از اثر حرارت زیاد روی بازده هم صرف نظر کنید) مصرف با عدد کارخونه فرق بعضا زیادی داره
مثلا BMW سری 528i که عدد اعلامی برای مصرف سوختش حدود6 لیتره
اما توی دنیای واقعی مصرفش بعضا تا حدود10 لیترم میرسه
علتش همین قضیه هست
اما درباره مصرف این بنز واقعا نظری ندارم (مطالعه ای نکردم)
شاید بازده بالایی نداره
GMA
۱۱ اردیبهشت ۱۴۰۱بسیار ساده هست وزن بیشتر نسبت به دیفندر، ضریب درگ و آئرودینامیک ضعیف تر و بسیار جعبه ای شکل، به علاوه تمرکز بیشتر روی پرفورمنس و البته قدرت بیشتر، این مسئله اونقدر ساده هست که نیازی به بحث نداره
البته ظاهرا اساتید این چیز ها رو درک نمیکنن و یه SUV دو و نیم تنی رو با یه سوپرکار مقایسه میکنن:)) همین کافیه تا حرفشون فاقد اعتبار بشه، من نمیدونم چه اصراریه باید حتما از دوج مثال بزنه🤔
Philipp
۱۱ اردیبهشت ۱۴۰۱انتخاب توی این کلاس کاملا سلیقهای هستش
چون هر سه عملکرد فوق العاده ای دارند
هرچند لاستیک مناسب روشون نصب نشده بود
علی
۱۴ اردیبهشت ۱۴۰۱اول جیپ دوم لندروور سوم لندکروزر ،، تو این کلاس
صدرا
۱۶ تیر ۱۴۰۱G claas و دیفندر لایک
جیپ دیسلایک
آراد نصرالهی
۱۲ شهریور ۱۴۰۱این ماشین ها خیلی با حالن ولی چرا ردیف سوم ندارند و چرا با این همه قدرت سریعتر نیستند . هر کسی جی 63 رو از دور می بینه
میگه 280 تا رو شاخشه نه 210 تا به زور