مرسدس بنز

بررسی سطح 3 سیستم خودران مرسدس بنز

نخستین سیستم خودران سطح ۳ بازار جهانی در دسترس خریداران قرار گرفته و ظاهراً عملکرد مناسبی هم از خود نشان داده است.

مرسدس بنز چندی پیش از سطح سوم سیستم خودران خود رونمایی کرد که در کشورهایی خاص در دسترس خریداران مدل‌های بالارده این شرکت مانند EQS و کلاس S قرار می‌گیرد. مرسدس بنز سیستم یادشده را «درایو پایلوت» (خلبان رانندگی) می‌نامد. درایو پایلوت به‌عنوان نخستین سیستم موجود در بازار شناخته می‌شود که ویژگی برداشتن دست‌ها از روی فرمان و چشم‌ها از مسیر پیش رو را برای راننده ممکن می‌سازد؛ بنابراین خودرو به معمای واقعی در حالت خودران قرار گرفته است.

بخشی از اعتمادبه‌نفس سازنده برای عمومی‌ کردن درایو پایلوت به دلیل آموزش اجباری دارندگان این سیستم است. راننده برای استفاده از آن مجبور است یک ویدئوی هشت دقیقه‌ای را از طریق نمایشگر مرکزی EQS تماشا کند. این ویدئو نحوه استفاده از سیستم، کارکرد آن در شرایط گوناگون و نحوه غیرفعال‎سازی آن را شرح می‌دهد. نمایشگر روبه‌روی راننده نیز اطلاعات بیشتری را درباره خودروهای اطراف مرسدس بنز و سیستم درایو پایلوت نمایش می‌دهد که خیال راننده را راحت‌تر از قبل می‌کند.

براساس آموزش‌های این ویدئو، درایو پایلوت تنها در حالتی آغاز به کار می‌کند که مرسدس بنز کاربر در مسیر بزرگراهی اسکن شده توسط GPS با دقت بالا وارسی شده باشد. مسیر پیش روی باید تمام علائم رانندگی حیاتی را داشته باشد و یک خودرو هم به‌عنوان راهنما جلوتر از مرسدس بنز حرکت کند. بر این اساس، سیستم خودران اشتوتگارتی‌ها پا را از ۶۴ کیلومتر بر ساعت فراتر نمی‌گذارد، بهترین نتیجه را در ترافیک عادی تا سنگین به نمایش می‌گذارد و تنها در ساعات روز و آب‌وهوای مناسب کار خواهد کرد. چنین سیستمی را با عنوان «اتوماسیون شرایطی» می‌شناسند که راننده را ملزم می‌کند درصورت لزوم کنترل خودرو را در دست بگیرد.

درایو پایلوت بر پایه سیستم کمک‌راننده مرسدس بنز ساخته شده است که در قالب یک پکیج به مشتریان ارائه می‌شود. این پکیج امکاناتی چون کروز کنترل تطبیقی، فرمان‌پذیری فعال و نگهداری خودرو بین خطوط را در اختیار راننده قرار می‌دهد. این سیستم سطح از حسگرها و دوربین‌ها برای انجام فعالیت‌هایش کمک می‌گیرد. درحالی‌که خودروهای مجهز به درایو پایلوت از لیدار، دوربین، آنتن GPS، میکروفون و انواع حسگرها سود می‌برند. مرسدس بنز کابین EQS را هم برای همخوانی با فناوری خودران خود بهینه کرده است که از این میان می‌توان به نشانگرهای حالت خودران و کلید کنترل خودکار سیستم تهویه برای بخارزدایی هوشمند شیشه‌ها اشاره کرد.

فعال‌سازی درایو پایلوت نیازمند فعال‌سازی تمام سیستم‌ها کمکی خودران سطح ۲ است. پس از آن EQS تمام فضای اطراف خود را بررسی می‌کند تا از شرایط لازم برای استفاده از درایو پایلوت اطمینان حاصل کند. با فعال‌سازی سیستم، نشانگرهای روی فرمان سفید می‌شوند و راننده می‌تواند به فعالیتی به‌جز رانندگی بپردازد.

راننده می‌تواند با فشردن نشانگرها و تأیید پیام مرسدس بنز، کنترل خودرو را در دست بگیرد. در حالت خودران، لیدار و GPS به‌صورت یکپارچه کار می‌کنند تا فاصله مرسدس را از خودروی جلو تنظیم کنند. فاصله جلوی EQS با خودروی بعدی برای ترافیک متوسط مناسب است و درعین‌حال به سودجویان اجازه نمی‌دهد تا جایگاهش را تصاحب کنند. فناوری سیستم دیزترونیک آلمانی‌ها به خودرو اجازه می‌دهد تا درصورت نیاز، خط خود را تعویض کند. قوانین SAE اپراتور درایو پایلوت را «کاربر عقب‌کشیده و آماده» می‌نامد؛ بنابراین حواس‌پرتی راننده چیز بدی به شمار نمی‌رود و می‌تواند از فناوری‌ها و امکانات سرگرم‌کننده هایپراسکرین EQS بهره‌مند شود.

البته حواس‌پرتی راننده به‌معنای منفعل بودن کامل او نیست و باید همچنان هشیاری خود را نگه دارد. درصورت خواب رفتن راننده، سیستم اعلانی را مبنی‌بر بازگرداندن کنترل خودرو به دست او پخش می‌کند. مجموعه این اعلان‌ها تا آنجا که راننده هشداری خود را به دست بیاورد، ادامه داشته و هر بار بلندتر از قبل می‌شوند. اگر هشیاری راننده باز نگردد، خودرو به‌آرامی در خط خود متوقف می‌شود و چراغ‌های اورژانسی را روشن می‌کند تا خودروهای اطراف را از مشکل سلامتی سرنشین خود خبردار کند. سیستم خودران مرسدس بنز با تشخیص هشیاری راننده پیغام‌ها را متوقف می‌کند.

پیشروی مرسدس بنز و درایو پایلوت در ترافیک بسیار روان و یکدست صورت می‌گیرد و در شرایط کاری خود، گاه از راننده ملایم‌تر رفتار می‌کند تا آرامش سرنشینان را برهم نزند. مشخصاً با پیشرفت فناوری‌های GPS و… درایو پایلوت هم توانایی حرکت در سرعت‌های بالاتر، مسیرهای مختلف، شرایط آب‌وهوایی گوناگون و… را پیدا می‌کند. سیستم خودران شرایطی هنوز تا رسیدن به تماماً خودران فاصله زیادی دارد اما تاکنون خودروساز دیگری مانند مرسدس بنز سطح سوم این فناوری را عملیاتی نکرده است. سیستم درایو پایلوت تنها روی نسخه‌های خاصی از کلاس S و EQS عرضه می‌شود که در ایالت‌های نوادا و کالیفرنیا به فروش می‌رسند. خوشبختانه خریداران این ایالت‌ها نیازی به پرداخت هزینه اضافه برای سیستم درایو پایلوت ندارد و خرید پکیج سطح ۲ برایشان کفایت خواهد کرد. نظر شما درباره این سامانه هوشمند چیست؟ آیا مرسدس بنز توانسته تا تسلا را در بازی خود شکست دهد؟!

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۲۶ رای

علی صفرپور

نویسنده و مترجم سایت پدال٬ کارشناس مهندسی مکانیک

مطالب مشابه

‫۱۲ دیدگاه‌ها

  1. Enzo Ferrari 2008

    ۷ مهر ۱۴۰۲
    سوابق: (1208 ديدگاه)

    از نظر من تسلا پیشرو هست توی سیستم خودران
    اما مرسدس بنز خودش داره تلاش می‌کنه تا برسه

    موافقم 21
    مخالفم 50
    1. X

      ۷ مهر ۱۴۰۲
      سوابق: (1037 ديدگاه)

      امیدوارم کامنت شما صرفا برای خندوندن کاربر ها باشه
      آلمانی ها از سال 2005روی خودران کار میکردند و زمانی که ماسک میرفت دبیرستان از سطح 2 استفاده میکردند حالا هم سطح 3 اومده که قوی تر از سطح 2 تسلاست

      موافقم 46
      مخالفم 23
      1. MehdiTurbo

        ۷ مهر ۱۴۰۲
        سوابق: (2336 ديدگاه)

        X متعصب نباشیم
        از دنیای تعصب خودت بیا بیرون یه سر بچرخون به بیرون
        فروش مرسدس تو الکتریکی ها به شدت پایین نسبت به تسلا
        اگه حرف تو درست بود به جای پر فروش ترین خودروی امریکا که تسلاس باید مرسدس نیبود تو خیلی کشورای دیگه هم از لحاظ فروش همینه
        به دلیل یه برچسب المان یا ژاپن یا هر کشوری فک نکنیم عالیه و بخوایم حقیقت نبینیم
        هر چند خودم از تسلا متنفرم ولی حقیقت همینه
        متعصب نباشیم نسبت به هیچی
        اینجوری سرمون مثل کبک نمیره زیر برف و فقط همان چیزیو که میخوایم ببینیم و سرش با بقیه بجنگیم اونم چیزی که اصلا نه میبینمش نه صاحب کارخونشیم نه داریمش و …

        موافقم 16
        مخالفم 29
        1. Homayoun

          ۸ مهر ۱۴۰۲
          سوابق: (772 ديدگاه)

          دوست عزیز فروش کمتر بنز در مقابل تسلا هیچ ربطی به کارایی کمتر خودران بنز نداره و برمیگرده به قیمت بالای محصولات الکتریکی بنز طراحی نچندان جذابشون و خیلی المانهای دیگه اگه فروش تسلا مدل Yو3 رو از سبد تسلا حذف کنیم آیا تسلا بازم پرفروشترین میشه؟مگه تسلا s وx از خودران تسلا برخوردار نیستن چرا پس پرفروش نیستن؟من خودم به عنوان یه طرفدار تعصبی بنز معتقدم که بنز تو خودروهای برقیش راه درستی رو پیش نگرفت و بهتر بود مثل بیمر یا جنسیس خودروهای برقیش شبیه محصولات سری بنزینی باشن

        2. M

          ۱۹ مهر ۱۴۰۲
          سوابق: (722 ديدگاه)

          داداش چی میگی اون آمریکایی های متعصب اس.کل معلومه برند های کشور خودشون رو بیشتر میخرن همیشه همین بوده
          از هر ۱۰۰ تا ماشین تو آمریکا ۵۰ تاش تفورد و شورلته بعد توقع داری مرسدس پرفروش ترین باشه ؟ یه عده که یکم حالشون میشه میرن بنز میخرنن و البته گدا هم نیستن و زورشون نمیاد ۲۰ هزار تا بیشتر واسه کیفیت بهتر پول بدن
          هی آمریکا آمریکا میکنن انگار چه خبره
          اینطوری باشه منم بگم فروش آلمانی ها تو آلمان از تسلا بیشتره
          یا ایران خودرو تو ایران از بنز بیشتر میفروشع
          تازه ایران و آلمان از لحاظ تعصب و نژاد پرستی ناخون کوچه آمریکایی ها هم نمیشن
          آمریکایی ها واسه پرچمشون حاضرن هر جنایتی بکنن یکم راجع نژاد پرستی و ملی گراییشون تو مقاله های انگلیسی بخون

      2. پویا

        ۷ مهر ۱۴۰۲
        سوابق: (486 ديدگاه)

        واقعیت اینکه این تکنولوژی خودران مرسدس چیزی نیست جز هوش مصنوعی و پردازنده انویدیا

        موافقم 11
        مخالفم 15
        1. M

          ۱۹ مهر ۱۴۰۲
          سوابق: (722 ديدگاه)

          وقتی که حاصل ۱۰ سال تلاش یک شرکت رو تو دو کلمه میخوای کوچیکه کنی

  2. new reventon

    ۷ مهر ۱۴۰۲
    سوابق: (451 ديدگاه)

    ارزش سهام بنز، یک هفتم تسلا
    چرتو پرت محض و زاده سیستم تبلیغاتی بزرگ آمریکا

    موافقم 12
    مخالفم 31
    1. امیر

      ۷ مهر ۱۴۰۲
      سوابق: (692 ديدگاه)

      قطعا سیستم تبلیغاتی آمریکا نقش داشته ولی فقط این نیست ! ایلان ماسک بیش تر از اینکه یک صنعتگر و کار آفرین باشه ، یک تاجر فوق العاده باهوش هست و میدونه دقیقا باید در چه زمانی و کجا سرمایه گذاری کنه تا بیش ترین سود ممکن رو بدست بیاره ! سال ۲۰۰۶ که سهام تسلا رو خرید ، هیچکس بهش باور نداشت و بزرگان خودروسازی مثل جنرال موتورز یا فورد مسخرش میکردن و هیچ آینده درخشانی براش متصور نبودن ! اما ماسک به این حرفا اهمیتی نمی‌داد و واقعا برای تسلا خیلی تلاش کرد و سرمایه خیلی زیادی پاش ریخت و در نهایت موفق شد ! در حال حاضر با اینکه ارزش سهام تسلا نسبت به ۲۰۲۲ کاهش شدیدی داشته ( اون سال ۱/۴ تریلیون دلار هم رد کرد و باعث شد ماسک ثروتمندترین فرد دنیا باشه ) اما هنوز هم اختلاف زیادی نسبت به تویوتا در صدر جدول با ارزش ترین خودروسازان جهان هست ، به هیچ وجه نمیشه تلاش تسلا رو در طی این سال ها نادیده گرفت چون اگه فقط قدرت تبلیغاتی آمریکا تاثیر داشت ، الان نباید فورد یک چهاردهم تسلا ارزشش می‌بود!

      موافقم 15
      مخالفم 6
    2. مازیار

      ۷ مهر ۱۴۰۲
      سوابق: (823 ديدگاه)

      سیستم تبلیغاتی بزرگ آمریکا بیشتر هوای بنزو داره؟

      موافقم 23
    3. M

      ۱۹ مهر ۱۴۰۲
      سوابق: (722 ديدگاه)

      آمریکا با رسانش متاسفانه کل کشور هارو حتی اروپا رو سال ها برده خودش کرد و بازی داد
      منتهی کشور های جهان اول چه در اروپا چه استرالیا و چه کشور های پیشرفته و سطح بالای آسیا دیگه گولشو نمیخورن و خیلی وقته فهمیدن چه بازی کثیفی راه انداخته ، مطمئن باش همون آلمان و انگلیس هم مجبور نباشند اصلا تو هیچ زمینه ای سمت آمریکا نمی ایستن مثل همین الان که ارتباطشونو با آمریکا نسبت به ۱۰ سال پیش تو زمینه های مختلف سیاسی و اقتصادی و اجتماعی کمتر شده
      منتهی یه عده کشور واقعا جهان سوم بیچاره و بدبخت مثل ایران هنوز گول رسانه های آمریکا رو میخورن
      به اونا اعتماد میکنن و فکر میکنن هرچی آمریکا میگه حق و درسته و همه دروغ میگن
      هرکاری آمریکا می‌کنه خوبه و همه راه خطا رو میرن
      واقعا دلم به حال کشورم و مردمش میسوزه که تو چنین وضعیتی هستن
      یک آلمانی ، اماراتی ، کانادایی ، ژاپنی ، چینی ، سنگاپوری و … هیچوقت گول رسانه های متقلب و چ.ر.ت آمریکا رو نمیخوره چون اینقدر کوشر خودش خوبه که له له آمریکا رو نمیزنه! ولی متاسفانه اینجا اوضاع اینقدر خب.ته که مردم می‌خوان فرار کنند و فکر میکنن آمریکا بهشته چرا چون ایران با آمریکا دمنه مردم هم از ایران بدون میاد پس میشه قضیه دشمن دشمن من دوست من است و فکر میکنن پس چون آمریکا هم با ایران دشمنه و ایران هم بده پس آمریکا خوبه ، همینقدر ابتدایی و کودکانه و سطحی فکر میکنن که واقعا جای تاسفه
      دلیل نمیشه اگر ایران بده و آمریکا با ایران دشمنه پس آمریکا جای خوبی باشه یا منزه باشه
      شما از یک بریتانیایی بپرس ۹۰ درصد مواقع اصلا آمریکایی هارو آدم حساب نمیکنه مسخرشون می‌کنه ، تو انگلیس آمریکایی میبینن مسخره میکنن جوک میگن
      منتهی یه ایرانی یه آمریکایی ببینه کفشاش رو مجانی واسش واکس میزنه
      اینه قدرت فشار داخلی و رسانه آمریکایی رو کوشر های فلک زده و مردم بدبختی مثل ایرانیا

  3. ارین صاحب جمعی

    ۷ مهر ۱۴۰۲
    سوابق: (1103 ديدگاه)

    اگه بگیم مرسدس تو سطح خودران تسلا رو کاملا شکست داده خوب میشه گفت یکم اغراقه ولی اگه بگیم بنز سطح خودران تسلا را در اولین تجربه خودش شکست داده بله چرا که نه کاملا درسته ما تا به امروز خبری از اشتباه سیستم خودران مرسدس نشنیدیم ولی تسلا …..

    موافقم 16
    مخالفم 3

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.

دکمه بازگشت به بالا