مرسدس بنز زمانی بهعنوان بهترین خودروساز جهان شناخته میشد اما طی سالهای اخیر، وجههٔ این برند بشدت کمرنگ شده است.
از زمانی که یادم میآید، برند مرسدس بنز را میپرستیدم. درحالیکه همکلاسیهایم در مدرسه در مورد اعداد و ارقام جدیدترین فراریها و لامبورگینیها حرف میزدند، من شیفتهٔ خطوط باوقار SL کلاس R129، جذبهٔ S کلاس W140 و ظرافت C126 CED بودم. من عاشق قدیمیترین خودروساز جهان شدم و این بهتدریج اتفاق افتاد ولی وقتی به محصولات کنونی مرسدس نگاه میکنم، ذرهای احساس هیجان نخواهم داشت. چیزی که امروز احساس میکنم، غم و اندوه است. غم بزرگی در سوگ از دست رفتن برندی که زمانی میشناختم.
خودروهای مرسدس دیگر باشکوه نیستند و به نماد افراط تبدیل شدهاند. اینها خودروهای پرزرقوبرقی هستند که فریاد میزنند «من پول دارم» بجای اینکه آرام زمزمه کنند «من سلیقهٔ خوبی دارم». پیش از آنکه بیشتر ادامه دهم، باید بگویم که این صرفاً نظر شخصی من است و ممکن است شما مخالف باشید و بگویید مرسدسهای قدیمی برای پیرمردهای ثروتمند ساخته میشدند و مسیر جدید این برند جوانپسند و هیجانانگیز است. بااینحال، من هنوز هم فکر میکنم مرسدس بنز از ریل خارج شده است و دلیل آن را در ادامه خواهم گفت.
بازگشت به گذشته
اجازه دهید ابتدا مروری بر گذشته داشته باشم. من با بنزها بزرگ شدم. هم پدربزرگم بنز داشت و هم پدر و مادرم. اولین خودروی من ۲۳۰ نسل W123 بود و هنوز هم مرسدس دارم. درواقع، از هفت خودرویی که تاکنون داشتهام، روی کاپوت شش خودرو ستارهٔ سه پر بوده است. توجه فوقالعاده به جزئیات، من را مجذوب خودروهای مرسدس میکند. ممکن است خیلیها شتاب صفرتاصد را دوست داشته باشند اما من از شیوهٔ بسته شدن درهای مرسدس و احساس چرخاندن سوئیچ زیبای آن بیشتر لذت میبرم. بنزهای قدیمی بهگونهای ساخته میشدند که بهترین خودروی جهان باشند و حتی شعار مرسدس این بود: «مهندسیشده مثل هیچ خودروی دیگری».
این شعار برای مدتی درست بود و در دهههای ۷۰ و ۸۰ هیچ خودروی دیگری از لحاظ کیفیت ساخت، مهندسی، ایمنی و نوآوری با مرسدس برابری نمیکرد. این بنزها بهگونهای ساخته شده بودند تا خودروهای لوکس فوقالعادهای باشند. گور پدر پویایی، پرفورمنس و هیجان رانندگی. در آن سالها اگر هیجان میخواستید باید بامو یا آلفارومئو میخریدید و این چیزی بود که مرسدسهای آن دوره را قابلتحسین میکرد. این شرکت میدانست چیست و خودروهایی که میساخت بدون شک متعلق به خودش بودند.
چه زمانی همهچیز تغییر کرد؟
به نظر من، شروع خرابی اوضاع در اواخر دههٔ ۹۰ بود یعنی زمانی که مرسدس با کرایسلر دست همکاری داد و ادغام بدفرجام دایملر کرایسلر را ایجاد کرد که وضعیت هردو شرکت را بدتر کرد. اینجا بود که مرسدس به بیراهه رفت و برای پاسخگویی به طیف گستردهتری از خریداران، بهسرعت سبد محصولات خود را گسترش داد. هرچند برخی مدلهای تازهوارد مثل CLK و SLK را میشد مرسدس واقعی دانست اما خودروهایی مثل ML کلاس W163 نفرتانگیز و A کلاس که چپ کردن را به ماندن روی چرخها ترجیح میداد، به شهرت مرسدس لطمهٔ بزرگی زدند. اینگونه شد که یک قرن شهرت به کیفیت و مهندسی طی تنها یک دهه از بین رفت.
در اواسط دههٔ ۲۰۰۰، شرایط مرسدس با ساخت خودروهایی با کیفیت شرمآور بدتر شد. مرسدس همچنین با گستردهتر کردن سبد محصولات خود که شامل مدلهای ترسناکی مثل R کلاس میشد، تصویر انحصاری خود را از بین برد. حتی امروز هم این برند بهاندازهٔ گذشته خوشنام و معتبر نیست. وقتی خودروهایی برای رقابت با فولکسواگن گلف و فورد ترانزیت میسازید، باید هم انتظار چنین اتفاقی را داشته باشید. شهرت کیفیت مرسدس هم با کابوس دوران دایملر کرایسلر از بین رفت. البته در این شرایط، برخی خودروهای مرسدس هنوز هم لایق نشان ستارهٔ سه پر بودند. خودروهایی مثل S کلاس W220 و SL کلاس نسل R230 یا CL کلاس نسل C215 هنوز هم زیبا، خواستنی و مملو از تکنولوژیهای نوآورانه بودند. علاوه بر این، خودروهای مذکور هنوز هم اصول اساسی مرسدس را حفظ کرده بودند: راحتی مهمتر از هر چیز دیگری.
بازگشت به کیفیت اما از دست دادن هویت
مدلهای بعدی مرسدس مثل C کلاس W204 و E کلاس W212 به همان کیفیت ساختی که انتظار میرفت بازگشتند و به نظر میرسید اوضاع برند در حال بهبود است اما مشکل دیگری وجود داشت. از دید من، خودروهای مدرن آلمانی بسیار شبیه به هم شدهاند. در گذشته، E کلاس تفاوت زیادی با بامو سری ۵ داشت اما جدیدترین نسخهٔ این خودروها بسیار شبیه هم شدهاند و غیر از ظاهر و تکنولوژی، هیچچیزی آنها را از یکدیگر متمایز نمیکند. مصداق بارز این موضوع نسل جدید SL است. مرسدس آنقدر میخواست رقیبی واقعی برای پورشه بسازد که ۹۱۱ را بهصورت موتور جلو شبیهسازی کرده است.
این در حالی است که تمام نسلهای SL از دههٔ ۵۰ تاکنون یک گرند تورر بودهاند. هیچ خودروساز دیگری نمیتوانست ترکیبی از راحتی، نوآوری، کیفیت و طراحی SL را ارائه کند اما جدیدترین نسل این ماشین چه؟ هیچ تفاوتی با هیچکدام از رقبا ندارد. در حال حاضر، ما باموهایی را میبینیم که از رقبای اشتوتگارتی خود نرمتر هستند. در حال حاضر، مرسدس برای من صرفاً به نماد ثروت برای تحت تأثیر قرار دادن دیگران تبدیل شده است.
شاید S کلاس کنونی تنها بنز مدرنی باشد که همچنان به اصول اصلی این شرکت وفادار باقیمانده اما حتی این سدان پرچمدار هم چیزی کم دارد. کابین S کلاس تحت سلطهٔ نمایشگرها است و هرگز نمیتوانم با طراحی جلوی آن کنار بیایم. در یک خودروی لوکس، متریال باکیفیتی مثل چرم، چوب و فلز مهم است نه نمایشگرهای احمقانهای که اینجاوآنجا نصب میشوند. مدلهای الکتریکی سری EQ مرسدس هم عاری از هرگونه شخصیت و احساسی هستند. EQS فاقد شکوهی است که یک بنز پرچمدار باید داشته باشد و EQS SUV میباخ فقط به دنبال خودنمایی است.
تکنولوژیهای احمقانه که کسی نیاز ندارد
مرسدس پیشگام ارائهٔ نوآوریهایی مثل ترمز ABS، تعلیق چند اتصالی عقب، کنترل پایداری و کروز کنترل تطبیقی بوده و حتی ایربگ را متداول کرد. البته این برند هنوز هم تکنولوژیهای ایمنی چشمگیری را ارائه میکند. بهعنوانمثال، در محصولات جدید مرسدس پیش از تصادف نویزی ۸۰ دسیبلی پخش میشود تا پردهٔ گوش سرنشینان را برای صدای تصادف آماده کند. بااینحال، نمایشگرهای بزرگ سیستم MBUX، گجتهای غیرضروری و برخی تکنولوژیهای احمقانه به این خودروها لطمه زدهاند. مرسدس بنز باید ساده، جدی و عاری از اضافات غیرکاربردی باشد. چرا باید خریداران E کلاس به تماشای ویدئوهای تیکتاک در خودروی خود نیاز داشته باشند؟
شاید دیدگاه من اشتباه باشد اما…
شاید من اشتباه میکنم اما چند دهه پیش، مرسدس مطلوبترین برند خودروسازی جهان محسوب میشد اما امروز نمیتوان چنین تصوری داشت و من هیچگاه رؤیای رانندگی با مثلاً یک GLB را ندارم. البته با تمام این حرفها، اعتراف میکنم که خودروهای مدرن مرسدس هنوز هم عالی و قابلتوجه هستند اما مثل قبل، از لحاظ احساسی من را تحت تأثیر قرار نمیدهند. بله برندها باید تکامل پیدا کنند اما بنتلی و رولزرویس نشان دادند که میتوان این کار را بدون پشت کردن به استانداردهای اصلی شرکت انجام داد. خوشبختانه، محصولات قدیمی مرسدس ماندگار شدهاند و بنابراین، تا زمانی که بتوانم از آنها لذت خواهم برد و این برند را با چیزی که قبلاً بود به یاد خواهم آورد: سازندهٔ بهترین خودروهای جهان.
مهدی
۷ آبان ۱۴۰۲تا حدی موافقم.
NAVID۰۰۹۸
۷ آبان ۱۴۰۲به هیچ عنوان
شاه همیشه شاه باقی میماند حتی اگر هزاران سال از مرگش گذشته باشه !
بنز ، پادشاهِ خودروسازی دنیاست !
در حال حاضر هم در تمام مدلها شاهکار ارائه داده میده میداده و لاغیر !
مهران
۷ آبان ۱۴۰۲پیر که بشی،شاه هم باشی پیری….
هنوز هم البته تعدادی از خودروهاش واقعا ابهت قدیم رو دارن.ولی منم با متن موافقم قبلا چیز دیگه بود کل ماجرا
NAVID۰۰۹۸
۷ آبان ۱۴۰۲پیر که بشی ، شاه هم باشی پیری … .
داداش مگه از چُغُندَر میگیم ما !
در تمام دنیا شاه ، شاهِ ، چه جوان چه پیر چه مُرده و زیرِ خاک رفته !
ARMAN سابق
۷ آبان ۱۴۰۲یه زمانی تمام مدلاش شاهکار بودن ولی الان مثلا اون EQS کجاش شاهکاره؟
⁶⁰⁰⁰⁰⁰
۷ آبان ۱۴۰۲مرسدس داره نوکیای ماشینا میشه کم کم
(Ali(chevynova
۷ آبان ۱۴۰۲وقتی سهامش رو فروخت به جیلی و بایک چین معلوم هست اینطوری میشه
GMA
۷ آبان ۱۴۰۲نه اتفاقا، دقیقا از وقتی کرایسلر وبال گردنش شد اینطوری شد. اتحاد دایملر با کرایسلر تنها ننگ تاریخ بنز هست.
هدف جهانی
۸ آبان ۱۴۰۲علت اصلی افول جایگاه بنز خارج شدن از اصالت و فانتزی شدن آن هست
فرشاد
۸ آبان ۱۴۰۲نخیر اتفاقا از وقتی تنش به تن کرایسلر خورد اینجوری شد
Safa
۷ آبان ۱۴۰۲منم با نظرتون در مورد طراحی و نمایشگرهای اضافه موافقم.. خودرو باید المان های طراحی داشته باشه که هویتشو نشون بده و به ظرافت و زیباییش اضافه کنه..
این همه نمایشگر واقعا فرار از ظرافت طراحی جزییات خودروست که طراح ها در نسل جدید خودرو ها استفاده میکنن..
محمدهادی
۸ آبان ۱۴۰۲بذار یه چیزی بگم و خیال هممونو در مورد این بی روح شدن خودروهای جدید راحت کنم
از زمانی که پروسه طراحی و تولید خودرو رفت دنبال کوتاه تر شدن و سرعت بخشیدن به اتمام پروژه ساخت و درعوض زیاد شدن تعداد محصولات،این لچبلا سر خودرو سازی اومد
تعداد رونمایی ها بالا،ولی بشدت بی دقت و بدون توجه به ساخت جزییات
همینه دیگه
پیام
۷ آبان ۱۴۰۲من موافق نیستم. تو کلاسهای مختلف بنز رو با بقیه برندها مقاییه کنید ببینید چی میبینید! یه مسئله رو بلید در نظر بگیرید. بنز افت نکرده، بقیه برندها پیشرفت کردن! سال به سال جهان رقابتیتر میشه! هنوزم امثال بنتلی و … یه پیچ جی کلاس رو نمیزنن! یا پروجکت وان! یا ……..
Rezo
۷ آبان ۱۴۰۲متن یه جوری نوشته شده بود انگار تو پوست و خون آدم میرفت کلمات، بهتر از این نمیشد توصیف کرد وضعیتی که برای مرسدس داره پیش میاد رو.
Amirreza.M
۷ آبان ۱۴۰۲دم نویسنده و مترجمش گرم که حق مطلب رو به زیبایی ادا کرده
Carl
۷ آبان ۱۴۰۲مرسدس خودرو پیرمرد ها نبوده
مرسدس شخصیت مدیران و وکلای با دیسیپلین تاریخ بوده .مرسدس میزبان شخصیت های مشهور و جوان پسندی مثل توپاک و رونالدو و .. بوده
بازگشت به ریشه احمقانست چون تو دهه های اخیر مرسدس درگیر همزمان فرمول ۱ و .. خودرو های الکتریکی ، برندهای مستقل ، همکاری ها و ماندگاری در بین باارزش ترین های جهان و خودرو های تجاری بوده
زمینه هایی ک خیلی از رقبا توانایی همزمانی حضور تو اونارو نداشتن
هر بچه ای ک بزرگ میشع بنز از اولین کلماتیه ک درمورد خودرو یاد میگیره
بله اما پایبندی به گذشته بیش از حد میشه تشبیه کرد به ارباب حلقه ها و خب ! ارزش برند خیلی مهمتر از سنت های گذشتس و مرسدس اینو تا حدود خوبی حفظ کرده
حتی فراریم شکوه دوران انزو رو نداره و باید گفت مرسدس در بهترین حالت خودش میتونه قرار بگیره
حتی با وجود انفجار انقلابی تسلا درون صنعت مرسدس بهتر از هر خودرو سازی تو زمینه برقی ها رشد کرده # منظور فقط ساخت خودرو نیست ..
amir-mr
۷ آبان ۱۴۰۲حرف شما درسته اما کاش بنز در طراحی خودرو های برقیش تجدیدنظر کنه چون دیگه واقعا مرسدس نیستن
یا در طراحی داخل خودرو های لوکسش خیلی داره افراط میکنه دقیقا مثل BMW در کل شاید
این اتفاقات برای ماشین باز ها ناراحت کننده باشه اما برای یک مصرف کننده که چیزی جز خودنمایی براش مهم نیست شاید خیلی بد هم نباشه
abbas1
۸ آبان ۱۴۰۲بدترین نظری بود که دیدم
همه برند های دنیا آرزوشون داشتن ی ریشه و تاریخچه پر بار و پر از درخشش مثل بنز هستند
بعد چرا باید این برند پشت کنه ب ریشه هایی که اتفاقا همون ریشه و اون إلمان ها ما رو عاشق خودش کرده
این اتفاقا عین پشت کردن ب خواست طرفداران اون برند یا بهتره بگیم اون قوانین بنز
Sepehrg
۷ آبان ۱۴۰۲اینکه همه ماشینا شبیه هم شدن درسته و هیچ ماشینی روح خاص خودشو نداره
مانی
۷ آبان ۱۴۰۲مرسدس بنز امروز ه بدون شک بدترین طراحی را بین خودروهای لوکس دارد و اثری از آن اصالت قدیم و طراحی ماندگار در آنها باقی نمانده است.خودروهای امروز مرسدس بنز مشتی محصولات باد شده و متورم شبیه به هم هستند.برایم جالب است که هنوز هم مرسدس بنزهای ساخت دهه هفتاد و هشتاد میلادی مثل کلاس E اتاق W123 و W124 و اتاق R129 و کلاس S اتاق W126 و W116 دیدنی و جالب توجه هستند و با افتخار می توان آنها در خیابان ها راند و جلوی بناهای لوکس پارک کرد.اینها طراحی های ابدی دارند.
Achtung
۷ آبان ۱۴۰۲مخالفم من با دیدن sl63 جدید و s class کابریولت و جی کلاس موی تنم سیخ میشه
حتی مدلهای سی کلاس ئی و اس کلاس جدید رو میبینم کلی حال میکنم
مدلهای جدید بنز اکثرن خیلی خوشگلن سوای زیبایی بنز اونقدر ارگونومی و کیفیت داخل کابین داره که حقیقته هرکی بنز برونه ماشین دیگه ای رو نمیتونه برونه من خودم سی کلاس ۲۰۱۴ دارم نمیتونم ماشین دیگه برونم.
parhamiof
۷ آبان ۱۴۰۲کاملا حقیقت
دیگه شده نبرد مانیتور و اسب بخار و چراغ نازک تر
معدود برندایی هستن که اصالتشون حفظ شده
حمید
۷ آبان ۱۴۰۲کلاس A,B اولین لگد و به مرسدس زد الان سری EQ ، قیمت بالاتر نسخه های فول آپشنش نسبت به رقباش هم داره باعث کاهش فروشش میشه، ولی هنوزم با کلاس تر از بی ام و ،اعودی هست
𝐀𝐥𝐢
۷ آبان ۱۴۰۲AوB کلاس خداییش اضافه بودن نباید تولید میشدن
محمدهادی
۸ آبان ۱۴۰۲علی الخصوص کلاس R
و حتی همین کلاس های جدید سه حرفی ش
اصن آدمو گیج میکنه،کلاس اتاقاشو تو طول زمان یادت میره
چیزی که من بنز میشناسم فقط
S
E
C
SL
CL
و نهایتا محصولات خاصش مثل clk یا SLR و SLS باشه
مابقی شو باخیال راحت بریز دور
Achtung
۸ آبان ۱۴۰۲G و cls و gt رو هم راحت میریزی دور؟
علی یوسفی
۷ آبان ۱۴۰۲بنام پروردگار و سلام به دوستان و عزیزان سایت مرسدس هم مانند هر شرکت پیشرو و رده اولی دچار مشکلات و ضعف هایی میشه که میتونه دلایل مختلفی داشته باشه مثلا حدود سال ۲۰۰۸ از مدیر عامل مرسدس علت افت بنز پرسیده شد و او اشاره کرده بود به اینکه با توسعه و تنوع بیشتر محصولات شرکت مث ساخت میباخ و اسمارت و تملک کرایسلر تمرکز مدیران کاهش پیدا کرد و طبیعتا اشکالاتی هم پدید اومد اما نکته مهم اینجاست حتی در همون دوران افول مرسدس هم شاهد ساخت مدلهایی عالی و کم نظیر از مرسدس بودیم و فعالیت دوباره در فرمول یک و قهرمانی های پی در پی تیمی و رانندگان همگی مهر تاییدی بر شکوه همیشگی مرسدسه و در نهایت همین که متن بالا نوشته شده و بسیاری از عاشقان مرسدس به افت شرکت اشاره میکنن همگی نشون دهنده ی پیشینه طلایی و پرستیژ کم نظیر بنز و انتظار بالا از این شرکته.
مهدی دهقانی
۷ آبان ۱۴۰۲به نظر من چیزی که مرسدس رو صعیف کرده برخی مدلهای صعیف هستش به نطر من مرسدس نباید خودروی معمولی پایینتر از کلاس e بسازه باید تمرکزش رو لوکس و فوق لوکس یا اسپرت یا سو پر اسپرت بزاره نه خودروهای کلاس a و c
Navid A J
۷ آبان ۱۴۰۲کاملا موافقم. مقاله خوبی بود. این قضیه فقط مربوط به مرسیدس نیست. تمام کمپانی های خودروسازی دچارش شدن. چه آلمانیا چه امریکایی ها و چه ژاپنی ها. اینم میشه گفت هم به خاطر تغییر سلیقه بازار و مشتریه و هم تغییر نسل طراحان. از وقتی فضای مجازی داره فرهنگ ها و سلیقه ها رو تغییر میده، همه چی عوض شده. دنبال حس و حال و زیبایی های قدیم، در بازار امروز نمیشه گشت. هرچیزی از قبل با امروزیش رو مقایسه کنیم به همین نتیجه میرسیم. زرق و برق و زلم زیمبو تا دلت بخواد، اصالت و شکوه و ماندگاری هیچی.
کاش زمان در همون موقع متوقف میشد.
Viper
۷ آبان ۱۴۰۲کاملا درست گفت ولی مردم همینجوری هم مرسدس رو میپذیرند و ایراد زیادی ازش نمیگیرند فکر کردم من واقعا از همه برند ها ایراد میگیرم و خیلی سنتی عمل میکنم ولی مثل اینکه مانند من زیاد هست….
Viper
۷ آبان ۱۴۰۲برای نمونه شما s کلاس جدید رو با دو نسل قبل مقایسه کنید متوجه کمتر شدن ابهت محصولات مرسدس بنز میشین….
Yasin
۷ آبان ۱۴۰۲نمی تونم صنعت خودروسازی را بدون بنز تصور کنم….
Achtung
۷ آبان ۱۴۰۲نویسنده دیگه پیر شده یک پاش لب گوره دیگه باید بازنشست بشه
Enzo Ferrari 2008
۷ آبان ۱۴۰۲مرسدس بنز خیلی خوب پیشرفت می کنه اما چه میشه گفت آینده همینه مانیتور بدنه باد کرده چراغ
های LED و شبیه هم موتور های بی صدا
همیشه خودرو ساز ها دنبال زیبایی و خاص بودن هستن متنوع باشن. همیشه میکنم دوتا چیز هیچ وقت قدیمی نمیشن یکی بنز اون یکی هم یادم نیست .
AMANTE
۷ آبان ۱۴۰۲دنیا داره تغییر میکنه و بنز و بقیه شرکت ها مجبور ان با تغییر پیش اومده حرکت کنن و اگه اون سبک سنتی خودشون رو حفظ کنن احتمال اینکه فروش شون کم بشه هست.
البته این شروع داستان تغییرات هست و در آینده تغییرات اینقدر زیاد میشه که فقط اسم شرکت ها میمونه.
مثال اش هم مدل AVTR از مرسدس یا Al Trail از آئودی و….
محمد
۷ آبان ۱۴۰۲بعد از پاندمی کرونا و فروختن سهام به چین . طراحی ماشینای مرسدس به طور عجیبی افت کرد. یه زمانی بهترین طراحی های ماشین داشت . از لحاظ قابلیت اطمینان هم سالهاست کارشناسای خودرو مرسدس در رتبه پایین قرار دادن
Ali
۷ آبان ۱۴۰۲صدرصد همینی هستش که گفتی،طراحی جدید مرسدس و amg که ۴ سیلندر شده مطمعا دیگه بنز رو از خاص بودن دراورده!!!شده مثل تموم برند های دیگه
علی جردن
۷ آبان ۱۴۰۲مقاله فوق العاده ایی بود ذخیره می کنم بعدا بازهم بخونم تشکر از مترجم خوب پدال🙏🏻
𝐀𝐥𝐢
۷ آبان ۱۴۰۲بنز نسبت به قبل خیلی افت کرده تا همون سال ۲۰۱۸ خیلی ماشین های زیبایی تولید میکرد
مرسدس
۷ آبان ۱۴۰۲به نظر من که مرسدس بنز همیشه شاهکاره و همین الان اس کلاس و جی کلاس و مدل های دیگ مثل جی ال اس مایباخ واقعا با شکوه و بی نظیرن مرسدس طبق مد روز دنیا پیش رفته و مانیتور چیز بدی نیست که بشه ازش ایراد گرفت نویسنده سنش بالاس و نمیتونه با چیز های جدید کنار بیاد و تغییر عادت بده همون جور که هر کانسپتی معرفی میشه خیلی ازما حس خوبی بهش پیدا نمیکنیم اما این از ارزش مرسدس که با اصالت ترین کمپانی دنیا هست و بهترین ماشین هارو تولید میکنه کم نمیکنه
blackwing
۷ آبان ۱۴۰۲موافقم باهاش ، درست گفت
علی
۷ آبان ۱۴۰۲به قول یکی بنز از اصالت طراحیش فاصله گرفته عز اون روحش
نیما رفیعی زاده
۷ آبان ۱۴۰۲مقاله خوبی بود گرچه بیانگر آرزوها و احساسات نگارنده بود . شرکتها به دنبال فروش و کسب سودند و اونایی که در کارخانه بنز نشسته اند هم بر اساس مارکت پیش میرند و فروششون هم نشون میده که راه درست را اونا انتخاب کردن . نمیشه درگیر حس نوستالژیک بود زمانه به سرعت در حال تغییره . بنز هم مثل سایر کارخونه های بزرگ محصولات موفق و ناموفق داره ، S کلاس حرف نداره در همه چی ولی EQS ضعیفه ، نمیشه بنز را با رولزرویس و بتلی مقایسه کرد . بنز برای همه خودرو میسازه و یک کارخانه جنرال بزرگ با محصولات متنوعه .و فرق میکنه با رولزرویس . من خودم عاشق برند مرسدس بودم و خواهم بود ولی تعصبی هم نباید داشت .
javad-bmw
۷ آبان ۱۴۰۲تمام متن از اول تا آخرش کاملا درسته،ولی مسئله اینجاس که این موضوع در مورد چند تا برند دیگه هم صدق میکنه که از اصل و اصول پایه شرکت دور شدن.
مثلا بِ ام وِ
𝐀𝐥𝐢
۷ آبان ۱۴۰۲بی ام وه از بنز اوضاش خیت تره
MPH
۷ آبان ۱۴۰۲تا حالا بنز سوار نشدم ولی واقعا اینایی که الان میبینم اصلا بنز نیستند ، بنز قبلا یک نماد بوده ولی الان یه محصول صنعتیه مثل هر ماشین دیگه….
18:45
۷ آبان ۱۴۰۲عجب مطلب کم نظیر، جدی و حقی بود!
دقیقا به تمام موارد قوت و ضعف این برند اشاره کرد👍👍
از دهه 90 به این طرف مرسدس وقتی جوان گرایانه شد و محصولات جوانی برای اولین بار مثل C کلاس، a کلاس و slk کلاس رو به سبدش اضافه کرد و بیش از پیش خواست با ب ام و رقابت کنه و مشتری های جوان و به سمت خودش بکشونه، مرسدس اون مرسدس سابق نشد…
البته کاملا مشخصه که فروش و بقای بیشتر رو به اصالت و ابهت همیشگی خودش ترجیح داد و قطعا برای مدیرانش مهم تر بود…
Mr
۷ آبان ۱۴۰۲بنظرم نمایشگر زیاد اونم با پلتفرمی که مرسدس به این زیبایی طراحی کرده خیلی هم خوبه و راحت و کاربردی
اما به شرطی که درست استفاده بشه
مثلا روی s class ها ، میباخ ها و بعضی الکتریکی ها ، چرا چون خودروهای لوکس هستن قرار نیست باهاشون صفر تا صد زده بشه یا دریفت بکشن اسمش روشه لوکس و راحت و کاربردی
ولی من هم دلیلی نمیبینم اینهمه نمایشگر روی e class یا c class یا مدل sl وجود داشته باشه
GMA
۸ آبان ۱۴۰۲حرف دل همه بود این مطلب…
هدف جهانی
۸ آبان ۱۴۰۲مرسدس بنز خودروسازی که حسابیبه هویت و اصالت خودش لطمه زده با طراحی خودروهای که فانتزی و اغراق امیر هستند اما خب این واقعیت هست که صنعت خودروسازی غرب بیشتر از آسیا دچار افول شده