مرسدس بنز زمانی بهعنوان بهترین خودروساز جهان شناخته میشد اما طی سالهای اخیر، وجههٔ این برند بشدت کمرنگ شده است.
از زمانی که یادم میآید، برند مرسدس بنز را میپرستیدم. درحالیکه همکلاسیهایم در مدرسه در مورد اعداد و ارقام جدیدترین فراریها و لامبورگینیها حرف میزدند، من شیفتهٔ خطوط باوقار SL کلاس R129، جذبهٔ S کلاس W140 و ظرافت C126 CED بودم. من عاشق قدیمیترین خودروساز جهان شدم و این بهتدریج اتفاق افتاد ولی وقتی به محصولات کنونی مرسدس نگاه میکنم، ذرهای احساس هیجان نخواهم داشت. چیزی که امروز احساس میکنم، غم و اندوه است. غم بزرگی در سوگ از دست رفتن برندی که زمانی میشناختم.
خودروهای مرسدس دیگر باشکوه نیستند و به نماد افراط تبدیل شدهاند. اینها خودروهای پرزرقوبرقی هستند که فریاد میزنند «من پول دارم» بجای اینکه آرام زمزمه کنند «من سلیقهٔ خوبی دارم». پیش از آنکه بیشتر ادامه دهم، باید بگویم که این صرفاً نظر شخصی من است و ممکن است شما مخالف باشید و بگویید مرسدسهای قدیمی برای پیرمردهای ثروتمند ساخته میشدند و مسیر جدید این برند جوانپسند و هیجانانگیز است. بااینحال، من هنوز هم فکر میکنم مرسدس بنز از ریل خارج شده است و دلیل آن را در ادامه خواهم گفت.
بازگشت به گذشته
اجازه دهید ابتدا مروری بر گذشته داشته باشم. من با بنزها بزرگ شدم. هم پدربزرگم بنز داشت و هم پدر و مادرم. اولین خودروی من ۲۳۰ نسل W123 بود و هنوز هم مرسدس دارم. درواقع، از هفت خودرویی که تاکنون داشتهام، روی کاپوت شش خودرو ستارهٔ سه پر بوده است. توجه فوقالعاده به جزئیات، من را مجذوب خودروهای مرسدس میکند. ممکن است خیلیها شتاب صفرتاصد را دوست داشته باشند اما من از شیوهٔ بسته شدن درهای مرسدس و احساس چرخاندن سوئیچ زیبای آن بیشتر لذت میبرم. بنزهای قدیمی بهگونهای ساخته میشدند که بهترین خودروی جهان باشند و حتی شعار مرسدس این بود: «مهندسیشده مثل هیچ خودروی دیگری».
این شعار برای مدتی درست بود و در دهههای ۷۰ و ۸۰ هیچ خودروی دیگری از لحاظ کیفیت ساخت، مهندسی، ایمنی و نوآوری با مرسدس برابری نمیکرد. این بنزها بهگونهای ساخته شده بودند تا خودروهای لوکس فوقالعادهای باشند. گور پدر پویایی، پرفورمنس و هیجان رانندگی. در آن سالها اگر هیجان میخواستید باید بامو یا آلفارومئو میخریدید و این چیزی بود که مرسدسهای آن دوره را قابلتحسین میکرد. این شرکت میدانست چیست و خودروهایی که میساخت بدون شک متعلق به خودش بودند.
چه زمانی همهچیز تغییر کرد؟
به نظر من، شروع خرابی اوضاع در اواخر دههٔ ۹۰ بود یعنی زمانی که مرسدس با کرایسلر دست همکاری داد و ادغام بدفرجام دایملر کرایسلر را ایجاد کرد که وضعیت هردو شرکت را بدتر کرد. اینجا بود که مرسدس به بیراهه رفت و برای پاسخگویی به طیف گستردهتری از خریداران، بهسرعت سبد محصولات خود را گسترش داد. هرچند برخی مدلهای تازهوارد مثل CLK و SLK را میشد مرسدس واقعی دانست اما خودروهایی مثل ML کلاس W163 نفرتانگیز و A کلاس که چپ کردن را به ماندن روی چرخها ترجیح میداد، به شهرت مرسدس لطمهٔ بزرگی زدند. اینگونه شد که یک قرن شهرت به کیفیت و مهندسی طی تنها یک دهه از بین رفت.
در اواسط دههٔ ۲۰۰۰، شرایط مرسدس با ساخت خودروهایی با کیفیت شرمآور بدتر شد. مرسدس همچنین با گستردهتر کردن سبد محصولات خود که شامل مدلهای ترسناکی مثل R کلاس میشد، تصویر انحصاری خود را از بین برد. حتی امروز هم این برند بهاندازهٔ گذشته خوشنام و معتبر نیست. وقتی خودروهایی برای رقابت با فولکسواگن گلف و فورد ترانزیت میسازید، باید هم انتظار چنین اتفاقی را داشته باشید. شهرت کیفیت مرسدس هم با کابوس دوران دایملر کرایسلر از بین رفت. البته در این شرایط، برخی خودروهای مرسدس هنوز هم لایق نشان ستارهٔ سه پر بودند. خودروهایی مثل S کلاس W220 و SL کلاس نسل R230 یا CL کلاس نسل C215 هنوز هم زیبا، خواستنی و مملو از تکنولوژیهای نوآورانه بودند. علاوه بر این، خودروهای مذکور هنوز هم اصول اساسی مرسدس را حفظ کرده بودند: راحتی مهمتر از هر چیز دیگری.
بازگشت به کیفیت اما از دست دادن هویت
مدلهای بعدی مرسدس مثل C کلاس W204 و E کلاس W212 به همان کیفیت ساختی که انتظار میرفت بازگشتند و به نظر میرسید اوضاع برند در حال بهبود است اما مشکل دیگری وجود داشت. از دید من، خودروهای مدرن آلمانی بسیار شبیه به هم شدهاند. در گذشته، E کلاس تفاوت زیادی با بامو سری ۵ داشت اما جدیدترین نسخهٔ این خودروها بسیار شبیه هم شدهاند و غیر از ظاهر و تکنولوژی، هیچچیزی آنها را از یکدیگر متمایز نمیکند. مصداق بارز این موضوع نسل جدید SL است. مرسدس آنقدر میخواست رقیبی واقعی برای پورشه بسازد که ۹۱۱ را بهصورت موتور جلو شبیهسازی کرده است.
این در حالی است که تمام نسلهای SL از دههٔ ۵۰ تاکنون یک گرند تورر بودهاند. هیچ خودروساز دیگری نمیتوانست ترکیبی از راحتی، نوآوری، کیفیت و طراحی SL را ارائه کند اما جدیدترین نسل این ماشین چه؟ هیچ تفاوتی با هیچکدام از رقبا ندارد. در حال حاضر، ما باموهایی را میبینیم که از رقبای اشتوتگارتی خود نرمتر هستند. در حال حاضر، مرسدس برای من صرفاً به نماد ثروت برای تحت تأثیر قرار دادن دیگران تبدیل شده است.
شاید S کلاس کنونی تنها بنز مدرنی باشد که همچنان به اصول اصلی این شرکت وفادار باقیمانده اما حتی این سدان پرچمدار هم چیزی کم دارد. کابین S کلاس تحت سلطهٔ نمایشگرها است و هرگز نمیتوانم با طراحی جلوی آن کنار بیایم. در یک خودروی لوکس، متریال باکیفیتی مثل چرم، چوب و فلز مهم است نه نمایشگرهای احمقانهای که اینجاوآنجا نصب میشوند. مدلهای الکتریکی سری EQ مرسدس هم عاری از هرگونه شخصیت و احساسی هستند. EQS فاقد شکوهی است که یک بنز پرچمدار باید داشته باشد و EQS SUV میباخ فقط به دنبال خودنمایی است.
تکنولوژیهای احمقانه که کسی نیاز ندارد
مرسدس پیشگام ارائهٔ نوآوریهایی مثل ترمز ABS، تعلیق چند اتصالی عقب، کنترل پایداری و کروز کنترل تطبیقی بوده و حتی ایربگ را متداول کرد. البته این برند هنوز هم تکنولوژیهای ایمنی چشمگیری را ارائه میکند. بهعنوانمثال، در محصولات جدید مرسدس پیش از تصادف نویزی ۸۰ دسیبلی پخش میشود تا پردهٔ گوش سرنشینان را برای صدای تصادف آماده کند. بااینحال، نمایشگرهای بزرگ سیستم MBUX، گجتهای غیرضروری و برخی تکنولوژیهای احمقانه به این خودروها لطمه زدهاند. مرسدس بنز باید ساده، جدی و عاری از اضافات غیرکاربردی باشد. چرا باید خریداران E کلاس به تماشای ویدئوهای تیکتاک در خودروی خود نیاز داشته باشند؟
شاید دیدگاه من اشتباه باشد اما…
شاید من اشتباه میکنم اما چند دهه پیش، مرسدس مطلوبترین برند خودروسازی جهان محسوب میشد اما امروز نمیتوان چنین تصوری داشت و من هیچگاه رؤیای رانندگی با مثلاً یک GLB را ندارم. البته با تمام این حرفها، اعتراف میکنم که خودروهای مدرن مرسدس هنوز هم عالی و قابلتوجه هستند اما مثل قبل، از لحاظ احساسی من را تحت تأثیر قرار نمیدهند. بله برندها باید تکامل پیدا کنند اما بنتلی و رولزرویس نشان دادند که میتوان این کار را بدون پشت کردن به استانداردهای اصلی شرکت انجام داد. خوشبختانه، محصولات قدیمی مرسدس ماندگار شدهاند و بنابراین، تا زمانی که بتوانم از آنها لذت خواهم برد و این برند را با چیزی که قبلاً بود به یاد خواهم آورد: سازندهٔ بهترین خودروهای جهان.
همایون
۸ آبان ۱۴۰۲یکی از مهمترین معضلاتش سری eq هست که خودشون هم فهمیدن کار اشتباهی بود و تا اونجایی که من شنیدم مدل برقی G کلاس اولین خودروی برقی بنز خواهد بود که دیگه eq نیست مثل بیمر از یه پلتفرم برای خودروهای برقی و بنزینی استفاده میکنه
داود
۸ آبان ۱۴۰۲وقتی مرسدس از لحاظ کیفیت و قابلیت اطمینان ، چندین ساله رتبه ۲۶ دنیا هست و اکثر قطعاتش چینیه چه انتظاری میشه داشت .bmw با اون همه استهلاک (تا سال 2013) از سال ۲۰۱۵ یه دفعه شد با کیفیت ترین خودروی دنیا .حتی در سال ۲۰۲۳ از لکسوس و تویوتا هم جلو زد .بخاطر همکاری با ژاپن هم پرفورمنس تویوتا رفت بالا هم کیفیت bmw گوی سبقت را از بقیه ربود دیگه هیچ خودرویی چه از لحاظ کیفیت و چه مصرف سوخت چه شتاب و هندلینگ چه قابلیت اعتماد به bmw نمیرسه .
هوشنگ بایی
۸ آبان ۱۴۰۲مطلب در کل نظر شخصی بود البته در لابهلای مطالب نظرات درستی مشاهده میشد افول مرسدس از سال ۲۰۰۰شروع شد یعنی زمانی که هزینه مشخصی برای تولید و توسعه یک مدل در نظر گرفته شد( ،تا قبل از اون سقف بودجه در کار نبود یعنی بهترین و باکیفیت ترین اتومبیل روبساز وتوفکر هزینههای آن نباش) ،واین باعث شد به ناچار از کیفیت کاسته شد ولی فروش برای مدتی کوتاه افزایش یافت ولی بتدریج مردم متوجه شدن ماشین خریداری شده اینقدر ارزش نداره .ولی در حال حاضر دوباره کیفیت سرلوحه کار قرار گرفت واین موضوع باعث تغییر معادله شده و روز به روز در حال بهتر شدن هست .یکی از بستگان که آلمان زندگی میکند و عاشق مرسدس بنز هست میگه آلمانیا میگن اگه میخوای بنز بگیری یا قدیمی هاشونو بگیر یا جدیداشو ولی اس کلاس رو در هر شرایطی بخر توی دهه قبل اقبال در آلمان با آ او دی بود ،که در حال تغییر است
امین
۸ آبان ۱۴۰۲فامیلتون درست گفته.
اقبال با آئودی بود که بازار دست دوم بهتری داره.
۲۰۱۸ تا ۲۰۲۳ بی ام و بخاطر کیفیت و طراحی داره بهتر از بنز در آلمان میفروشه که منم موافقشم
اونقدری که مخصوصا شاسی بلند سری ایکس یا سری q میبینی از بنز نمیبینی مخصوصا سایز بزرگها GLE ,GLS خیلی کمتر از اون دوتا میفروشن. که دلیلش طراحی شون هست.
فرشید
۸ آبان ۱۴۰۲با خط به خط مقاله موافقم
اصغر ناظمی
۸ آبان ۱۴۰۲با توجه به رقابت شدید بازار به نظرم داریم به سمتی میریم که کم کم تنها وجه تمایز شرکت های بزرگ و قدیمی خودروسازی همون لوگویی هست که روی ماشین میزنن و یه جورایی دارن فقط اسمشون رو یدک میکشن
Taha Malek
۸ آبان ۱۴۰۲اینها خودروهای پرزرقوبرقی هستند که فریاد میزنند «من پول دارم» بجای اینکه آرام زمزمه کنند «من سلیقهٔ خوبی دارم»
کاملا درسته متاسفانه این موضوع فقط در خصوص بنز نیست جامعه جهانی هم وضعیت مشابهی داره. شاید بشه گفت این درخواست های جامعه و خریداران باعث شده بنز این رویه رو پیش بگیره.
abbas1
۸ آبان ۱۴۰۲حرف شما متین ولی بنظر من بیشترین افول رو این برند داشته چرا اخه باید اینجور باشه
این ماشین حالا حالا میتونه رو طراحی گذشته اش سال ها کار کنه
شما فورد موستانگ رو ببینید چند نسل داده بیرون هر نسل ریشه نسل قبلی رو ب دوش داره
همم با دیدنش حال میکنن چرا بنز نباید اینجوری رو ریشه و پشتوانه طراحیش کار کنه
Royal Driver
۸ آبان ۱۴۰۲واقعا هرچی از حق بودن و درست بودن این مطلب بگم کم گفتم. واقعا ایول آقای دهقان حرف دل منم زدید واقعا مرسدس های الان ۱ درصد هم بنز نیستن. مرسدس از دهه ۵۰ تا سال ۲۰۱۴ تموم. دیگه اون اصالت از دست رفت. واقعا من حرفی ندارم بزنم….
امین
۸ آبان ۱۴۰۲مقاله عالی بود.
بهترین تحلیل از سایت پدال تا به امروز که بیش از یک دهه فعالیت دارید.
۱۴ سال مقاله و این بهترین بود
JaMsHiD
۸ آبان ۱۴۰۲درست مثل سبک طراحی رترو در خودرو های SUV
برند ها به زودی میفهمند که خیلی ها نیازی به دیدن تیک تاک یا اینستاگرام توی خودرو ندارن و واقعا میخوان یک چیز کاربردی و خفن و با کیفیت فضایی و سواری بسیار نرم داشته باشن دقیقا چیزی که مرسدس قبلاً ارائه میکرد ،
البته باید امیدوار بود که برند ها بفهمند لوکس بودن به دریچه کولر با طراحی فضایی و داشبورد و دوتا تلویزیون داخل داشبورد نیست !
❤BMW❤
۸ آبان ۱۴۰۲الان من میام میگم یه پیچ بیامو رو به صد تا بنز نمیدم و دویست تا دیس 😂😂🤦🏻♂️
ولی واقعا با نظر نویسنده موافقم ، قبلا بنز رو نماد یه خودروی کامل میدونستن ، هم واسه پولدارا ی پیر و هم واسه جوونا ،
ولی الان دیگه اون ذهنیتی که نسبت به بنز بود خیلی افت کرده مخصوصا وقتی که تسلا اومد به بازار و همه عاشق طراحی مینیمالش (در حالی که اصلا مینیمال نیس) شدن ، دیگه بنز اون بنز قدیم نشد
البته که کرایسلر هم مثه خوره افتاد به جون بنز و قوت بنز رو کشید
“در دهههای ۷۰ و ۸۰ هیچ خودروی دیگری از لحاظ کیفیت ساخت، مهندسی، ایمنی و نوآوری با مرسدس برابری نمیکرد.”
خیلی باهاش موافق نیستم (مخصوصا دهه ۸۰) چون به نظر شخصی ام یکی از خودرو ساز هایی که تونست نوآوری هاش رو به اوج برسونه ، میتسوبیشی بود و بس …
دیگه حال نوشتن ندارم ، خودتون برید تحقیق کنید تا از نوآوری های میتسوبیشی آگاه بشید
والسلام خوابای رنگی ببینید 🌈
abbas1
۸ آبان ۱۴۰۲آقا واقعا که دمت گرم بخدا حرف دل منو زدی
هنوزم من عاشششق طراحی ناز دهه ۱۹۹۰ تا ۲۰۱۳ بنزم
تک تکمون با پوستر طراحیاش … اسباب بازی بنز … آرزوی بنز سوار شدن تو بزرگ سالی بزرگ شدیم
من خودم یادمه بچه بودم عاشق جم کردن کارت بازی بودم حالا اگ بنز بود ک اصلا چ حالی توش بود
کیف مدرسه بنز کپل کوروک و …
ولی این طراحی جدید شده ننگ برای بنز چند جا گفتم الان شما مارک بنزو از رو طرح جدیداش بردار
دیگ از دور ک هیچی … از نزدیک هم شاید کسی نفهمه این ماشین آلمانی … چ برسه ب بنز
متین
۱۰ آبان ۱۴۰۲یکی از دلایل این موضوع تغییر مشتری ها از میانسال و پیر به مشتری جوان هست ، یوتیوبر ها ، تیکتاکر ها ، مشتری های حوان بازار چین ماشین های سنتی رو دوست ندارن و ماشینی میخوان با نمایشگر های فراوان ولی لوگو بنز
کیانوش
۱۰ آبان ۱۴۰۲بنتلی و رولزرویس شرکت های تولید انبوه نیستن که اونا میتون دایم ی روش رو ادامه بدن و مشتری های محدود خودشون رو داشته باشن اما مرسدس خیر رابج اینکه مرسدس تا ده هشتاد و نود خودرو هاش هیجان نداشتن هم کاملا مخالفم هیجان انگیز ترن خودروی دنیا نسل اول اس ال واسه من پس مرسدس از همو نابتدا حتی ده بیست و سی میلتدی هم تو زمینه اسپورت فعال بود بله مثل قبل همه محصولاتش عالی نیستن اما مقصر سلیقهبازار کمپانی ها تولید انبوه از ده نود مجبور شدن برن سمت شاسی بلند ها و کراس اور ها وگرنه ورشکست میشدن در مورد ون مرسدس هم به نطرم یکی از بهترین منصولاتش همون ونه و هیچ رقیبی توبازار نداره و فورد ترانزیت هم رقیبش نیست اصلا شباهتشو ن اینه جفتشون ونن وگرنه اسپرینتر تو ی کلاس دیگهاست و مردسددس از همون اول هم تو خودرو های تجاری کار کرده من عاشص اتوبوس هاشم هستم یونیمانگ و جی کلاس که جای خود در مور الکتریکی های الان مرسدس به نطرم خیلی عجله کرد و خودش هم ی خبر شنیدم که قراره تو یکی دو سال دیگه کلا پلتفرم الان سری ایی کیو اس و یی رو کنار بداره و ی پلتفرم جدیدی واسه الکتریکی هاس ساخته و احتمالا خیلی زیاد طراحی فعلیشونم کنار میداره چون قراره کلا برند یی کیو رو هم کنار بداره و الکتریکی هاشم با همون برند سری اس و یی و سی بده بیرون و بله منم از خودرو های کامپکتش متنفرم و همینطور کاراس اورر هاش اما عشق سری r بودم و در مورد سری ایی خب همه که مجبور نیستن نسخه ای ام جی بگیرن مدل های پایین تر خیلی ارووم تر و راحت تر هستن واسه استفاده روزانه و بله واقعا نسل جدید اس ال رو خراب کرد و همینطور نسل جدید سری جی تی رو هم نابود کرد با کنار گداشتن اون طراحی عالی نسل اولش
یوسفی
۱۰ آبان ۱۴۰۲یک عده انقدر احمق اند که برای هر چیزی نام پرستش بکار میبرند ، بیخبر از اینکه حتی نامیدن پرستش برای غیر خدا نتنها شرک بلکه توهینه
Ali
۱۰ آبان ۱۴۰۲در درجه ی اول اون چیزی که مطالعات به ما نشون داده اینه که اهنگ رشد یکنواخت نیست و ما با یک شیب ثابت طرف نیستیم ، این یعنی معمولا بعد از هر اوجی یک سراشیبی هست ، هرچند ممکنه در مجموع با رشد مواجه باشیم ولی در مرحله به مرحله ی مسیر رشد مسیر سعودی رو پشت سر هم نمیبینم.
از طرفی شاید درسته که الان بنز اون وجه تمایز گذشته رو نداره ، ولی شاید دلیل و مشکل از بنز نباشه بلکه مسیر خودروسازی و پیشرفت ، برند ها رو به سمت چیزی برده که امروز هستن، با توجه به حجم عظیم دیتایی که الان وجود داره ، و در اختیار خیلی از شرکت ها هست ، این طبیعیه که رقابت بسیار نزدیک باشه و اختلاف ها بسیار کم .
در مجموع اگر ما صاحب یک برند بودیم اونوقت مهم بود که برند ما داره به چه سمتی میره ، اگر نه که خب دیگه مهم نیست ، مثلا من اگر راحتی میخوام و اونو توی بنز الان پیدا نمیکنم خب حتما برند دیگه ایی هست که بسیار راحت باشه و یا هر مشخصه ی دیگری
همونطور که توی خطوط اول به زیبایی گفته شده ، که بجای من پولدار هستم ، بهتره من خوش سلیقه هستم باشه
شاید بجای ” من طرفدار برند هستم ” ، ” من طرفدار مثلا کیفیت، اسپرتی یا … هستم ” باشه بهتره
Behrouz. anzali
۱۳ آبان ۱۴۰۲اینها فقط نظر شخصی افراد هست .مرسدس هنوزم با کیفیترین ماشین در رده خودشه مثال cls سدان amg gt یا همون اس کلاس ولی قبول دارم از نظر ظاهری یه خورده فاصله گرفته. ولی هنوزم با کیفیترین هستند و برای مشتریان خودشون ارزش قائلن
آرش
۱۵ آبان ۱۴۰۲یه زمانی وقتی از E230 مدل74 پیاده و پشت 450sکوپه مدل79 نشستم احساس کردم دیگه مگر بهتر از این هم میشه اما نرمی و راحتی که توی E230 حس میکردم توی مدل کوپه نسل بعد نبود سالها بعد یه E230 مدل92 گرفتم بازم حس مرسدس سواری کم رنگ تر شد با وجود نوآوری های فراوان ، بعد توی دهه 90سراغ ژاپنی ها رفتم که نسبتاً کم استهلاک اما بی کیفیت و بی هویت بودند تا سال 2008دوباره سراغ مرسدس رفتم اول با یه 280E و بعد با 500S هنوز بوی مرسدس سواری میدادند سالها بعد سراغ 350E مدل 2013رفتم که دیگه هیچ حسی از مرسدس سواری نگرفتم هنوز لذت مرسدس سواری رو با تولیدات دهه 70 میدونم ، این مثل سیر تکامل تکنولوژی توی زندگی همه ما می مونه همیشه افسوس گذشته رو میخوریم چون در گذشته سادگی ها به ما آرامش میدادند شلوغی جلو داشبورد خودرو ها نماد حجم اطلاعات و پیچیدگی زندگی امروز ما هست هنوز از درون دنبال همون آسایش و سادگی هستیم اما برای نسل امروز چون هیچ درک و تجربه ای از اون نوع زندگی رو نداشتند اینها هیجان انگیز و لذت بخش هستند و تولیدات هم به همین سمت میروند چون آینده از آن نسل امروز هست این تجارته و کمپانی مرسدس هم در جهت جریان حرکت میکنه و دنبال هویت سازی جدید هست