مرسدس بنز

تجربه رانندگی با مرسدس بنز 280 TE؛ پادشاه استیشن واگن‌های دهه 70 میلادی

فرصت رانندگی مرسدس بنز 280 TE نشان می‌دهد این خودرو جزو بهترین استیشن واگن‌های دوران خود بوده است.


حدس می‌زنیم اکثر شما عزیزان در ملاقات با یک مرسدس بنز قدیمی حس و حالی مشابه ما خواهید داشت. بیشتر طرفداران مرسدس بنز حسرت این موضوع را می‌خورند که چرا یکی از این خودروها را زمانی که قیمت ارزانی داشت نخریدند. تا همین ۱۰ تا ۱۵ سال پیش خودروهای آلمانی دهه ۸۰ میلادی با قیمت‌های نازلی خریدوفروش می‌شدند اما در حال حاضر اوضاع فرق کرده است.

مرسدس بنز W123 مثال بارزی از ققنوسی است که از دل خاکستر بیرون آمده و حالا چشم‌ها را نوازش می‌دهد. در اواخر دهه ۹۰ میلادی مرسدس بنز W123 کوپه خودروی جذابی برای ما و همکاران بود اما واقعیت این است که افراد زیادی با ما هم‌عقیده نبودند. مدل‌های کوپه و به ویژه نسخه‌های ۶ سیلندری که در وضعیت خوبی نگهداری شده‌اند حتی در آن زمان نیز قیمت ارزانی نداشتند و برخی افراد تصمیم گرفتند مدل سدان را بخرند چراکه همه خواهان آن نبودند و قیمت ارزان‌تری داشتند. یکی از آشنایان ما در سال ۱۹۹۸ یک دستگاه مرسدس بنز W123 280 E مدل ۱۹۸۲ با بدنه زرد رنگ و کابین سبز را خریداری کرد. این خودرو به گیربکس ۴ سرعته دستی مجهز بود و شرایط کلی خوبی داشت. کارکرد این مرسدس بنز نیز به حدود ۱۸۵ هزار کیلومتر می‌رسید. نکته جالب اینکه خودروی یاد شده با قیمت حدود ۱۰۰۰ دلار خریداری شد. اگر درست به خاطر داشته باشیم، مدل‌های استیشن T در ۲۵ سال پیش طرفداران زیادی در بازار مدل‌های کارکرده نداشتند.

با اینکه صاحبان کسب‌وکار خیلی علاقه‌مند به خرید چنین خودرویی نبودند اما در برهه‌ای از زمان و با گذشت حدود دو دهه، این E کلاس استیشن واگن به گزینه‌ای جذاب و دوست‌داشتنی بدل شده است. برای مثال همین ۲۸۰ TE سفید رنگ کلاسیک را مشاهده کنید که در سال ۱۹۷۹ تولید شده و کارکرد آن به حدود ۵۰ هزار کیلومتر می‌رسد. این خودرو را می‌توان با قیمت ۴۸ هزار دلار خریداری کرد. البته باید دانست خودرو در وضعیت بسیار خوبی به سر می‌برد و حتی شما از نفس کشیدن در نزدیکی آن خواهید ترسید. این خودرو هم به گیربکس ۴ سرعته دستی مجهز است. تولید اولین استیشن واگن T مرسدس بنز در بین مدیران این خودروساز بسیار جنجالی بود چراکه برخی از آن‌ها می‌ترسیدند این اسب کاری تناسبی با هویت محصولات دایملر نداشته باشد. برونو ساکو طراح افسانه‌ای مرسدس که مسئول خلق مدل W123 واگن بوده است می‌گوید:

دو جناح در آن زمان وجود داشت. یک‌طرف کاملاً خواهان تولید استیشن مرسدس بود درحالی‌که طرف دیگر مخالف صد در صد این کار بود؛ اما مدیرعامل مرسدس در آن زمان به این خودرو علاقه داشت و سرانجام نیز کار خود را کرد

رئیس مرسدس ثابت کرد حق داشته است. در اولین سال کاملی که W123 واگن تولید شد فروش خودرو به ۱۸ هزار دستگاه رسید که بیش از ۱۰ هزار دستگاه فراتر از اهداف ترسیم شده بود. در کل دوران تولید نیز شاهد مونتاژ ۲۰۰ هزار دستگاه از آن بودیم. به این ترتیب استیشن موردبحث دومین نسخه محبوب از سری مدل‌های ۱۲۳ بود و بالاتر از مدل کوپه قرار گرفت.

مرسدس بنز ۲۸۰ TE یک استیشن کلاسیک است که امروز همه آن را می‌خواهند. این خودرو در آن زمان نیز بسیار محبوب بود و این اتفاق در حالی رخ می‌داد که برای انتخاب پیشرانه ۶ سیلندر باید ۴ هزار دلار بیشتر پرداخت می‌شد. تعداد ۱۹,۷۸۹ دستگاه از پادشاه استیشن واگن‌ها بین سال‌های ۱۹۷۷ تا ۱۹۸۵ تولید شد که البته اکثر آن‌ها در سال ۱۹۷۹ از کارخانه خارج شدند. قیمت پایه نیز در آن زمان به حدود ۲۰ هزار دلار می‌رسید. با این پول شما مالک یک خودروی مجهز به پیشرانه ۶ سیلندر ۲.۷ لیتری می‌شدید. برخلاف دیگر مدل‌های ۶ سیلندر ۲۵۰ E، در عقب این استیشن واگن دو خروجی اگزوز وجود داشت. با استفاده از سیستم تزریق سوخت مکانیکی بوش، قدرت پیشرانه به ۱۸۵ اسب بخار و گشتاور آن به ۲۴۰ نیوتون متر می‌رسید.

اما برسیم به اولین تجربه رانندگی با مرسدس بنز ۲۸۰ TE! این خودرو به راحتی در ترافیک تردد می‌کند اما خیلی سریع نیست. بیایید با حقایق خودرو روبرو شویم: ۱۰.۲ ثانیه طول می‌کشد تا استیشن مرسدس از سکون به سرعت ۱۰۰ کیلومتر در ساعت برسد و این عملکرد به سختی با خودروهای کوچک و مدرن امروزی برابری می‌کند. همچنین صدای تولیدی پیشرانه هم خیلی به‌یادماندنی نیست. کارکرد پیشرانه کمی خشن است و مصرف سوخت بالایی داشت. شتاب خودرو در دورهای زیر ۴ هزار هم جالب نیست.

ما متوجه شدیم که پیشرانه در دورهای بالا بهترین عملکرد را خواهد داشت. نکته سورپرایز کننده هم به سواری خودرو و کنترل آن مربوط می‌شد که زحمت چندانی نداشت. به لطف نگهداری بسیار خوب خودرو که توسط بخش هریتیج مرسدس بنز صورت می‌گیرد، این مرسدس ۴۵ ساله در وضعیت بسیار خوبی قرار دارد. نکته دیگر اینکه خبری از دورشمار نیست و بنابراین ما بر اساس پیشنهاد مرسدس روی سرعت شمار اقدام به تعویض دنده‌ها می‌کردیم. در سرعت‌های ۵۵، ۸۵ و ۱۴۵ کیلومتر در ساعت دنده‌ها تعویض می‌شدند.

باید دانست این ۲۸۰ سواری مشابه خودروهای موزه ندارد. غربیلک فرمان با رینگ‌های ۱۴ اینچی همکاری می‌کند و بنابراین برخی محدودیت‌ها از نظر بازخورد وجود دارد و مجبور هستید برای رانندگی سریع و هیجانی کمی مراعات آن‌ها را بکنید. باید اذعان کرد لاستیک‌های ۱۹۵/۷۰ بکار رفته در ۲۸۰ TE چسبندگی خیلی بالایی ندارند اما زمانی که در مسیرهای کوهستانی تردد کنید شاهد چابکی و اعتمادبه‌نفس بالای چنین خودرویی خواهید بود که لذتی وصف‌ناپذیر دارد. به ویژه در مسیرهای سرازیری، این مرسدس همواره ما را سورپرایز می‌کرد چراکه دارای ترمزهای پایدار و مناسب و هندلینگ ایمنی بود.

به کابین هم بپردازیم که شبیه پادشاهان روی صندلی‌ها می‌نشینید. در واقع علت اصلی راحتی داخل کابین به سیستم تعلیق شگفت‌انگیز مرسدس بنز ۲۸۰ TE استیشن مربوط می‌شود. میدان دید در همه زاویه‌ها نیز بسیار خوب است؛ اما متأسفانه موقعیت نشستن روی صندلی خیلی باب میل ما نبود. تنظیمات زیادی برای فرمان و ارتفاع صندلی وجود ندارد و ما به سختی توانسته بودیم پشت فرمان قرار بگیریم. وضعیت صندلی‌های ردیف دوم نیز همین‌گونه بود و شاید علتش به جثه نسبتاً بزرگ ما مربوط می‌شد.

علیرغم استفاده از پوشش پارچه‌ای داخل کابین، کیفیت متریال بکار رفته خوب است و کاملاً شیک به نظر می‌رسد. ما با E کلاس مدرن روبرو نیستیم اما در مقایسه با مدل ۲۴۰ D، کابین این استیشن شبیه بهشت است. شیشه‌بالابرهای دستی و جاسیگاری هم حس نوستالژیکی دارند. همچنین خانواده‌های پرجمعیت از شنیدن اینکه صندلی‌های ردیف سوم نیز وجود دارند خوشحال خواهند شد. این صندلی‌ها در کف صندوق‌عقب جمع می‌شوند و البته در جهتی مخالف با سایر صندلی‌ها قرار می‌گیرند. پس از بررسی مرسدس بنز ۲۸۰ TE استیشن واگن به راحتی می‌توانیم تصور کنیم با این خودرو یک سفر را برنامه‌ریزی کرده‌ایم. بی‌شک خودروی موردبحث جزو بهترین گزینه‌ها جهت یک سفر خیال‌انگیز و لذت‌بخش خواهد بود. اگر ۱۵ سال قبل بود و قیمت‌ها نیز به اندازه امروز بالا نرفته بودند حتماً یکی از این خودروها را خریداری می‌کردیم. نظر شما چیست؟

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۵۱ رای

شاهین احمدزاده

نویسنده و مترجم مجله "پدال"

مطالب مشابه

‫۳۸ دیدگاه‌ها

  1. amirmohammadja79

    ۲۳ خرداد ۱۴۰۳
    سوابق: (108 ديدگاه)

    همینو بدید من ب همه‌ی آشغالای چینی و ایرانی ترجیحش میدم

    موافقم 19
    مخالفم 3
    1. net

      ۲۳ خرداد ۱۴۰۳
      سوابق: (3404 ديدگاه)

      طراحی داخلی یکپارچه رنگ زرد کرم این امبولانس بنز قدیمی خیلی بد بود

      موافقم 2
      مخالفم 17
    2. پیرمرد قدیمی

      ۲۳ خرداد ۱۴۰۳
      سوابق: (195 ديدگاه)

      انشاالله یه بنز کپل E230 اتومات 1987 بخری امیر محمد جان 😉 قیمتشم برای کلاسیک بازان خیلی زیاد نیست هم قیمت دنا هست.

      موافقم 13
      1. amirmohammadja79

        ۲۷ خرداد ۱۴۰۳
        سوابق: (108 ديدگاه)

        خدا از دهنت بشنوه انشالله🤲🤍

    3. علی جردن

      ۲۳ خرداد ۱۴۰۳
      سوابق: (2124 ديدگاه)

      مدل سدان این بنزو من داشتم به هوای اینکه خودروی قدیمی آلمانی بهتر از خودروی های بروز ایرانیه خریداری کردم.
      اولا-قطعاتش پیدا نمیشه
      ثانیا-اگر قطعاتشو پیدا کردین تعمیرگاهش پیدا نمیشد
      بعد از هربار تعمیر موتور قدرت موتور ۱۰ درصد افت میکرد حساب کنید طی این ۳۰ سال هربار رفته تعمیرگاه چقدر قدرتش افت کرده…

      پراید صفرکیلومتر بهتر از خودرویی است که هزار دست چرخیده (بماند به یادگار برای ماشین بازارن)

      موافقم 9
      مخالفم 7
      1. مازیار

        ۲۳ خرداد ۱۴۰۳
        سوابق: (3301 ديدگاه)

        راجع به قطعات و تعمیرکار آره مثل محصولات وطنی که نیست و باید بهش توجه بشه خصوصا تعمیرکار ماهر
        اما فراوانی اون در مراکز استانها به حد کافی هست و تهران هم که بیش از حد نیاز

        کلا این مسئله قطعات و تعمیرکار در مورد تمام کلاسیک ها لازم به توجه هست

        موافقم 9
        مخالفم 1
      2. مازیار

        ۲۳ خرداد ۱۴۰۳
        سوابق: (3301 ديدگاه)

        اما اگه حوصله دنبال قطعه و مکانیکی رفتن و کلا وقت و انرژی گذاشتن نباشه کلاسیک خوب نیست
        .
        .
        کلاسیک مثل بچه هست که عشق و مراقبت میخواد

        موافقم 10
        مخالفم 1
  2. پیرمرد قدیمی

    ۲۳ خرداد ۱۴۰۳
    سوابق: (195 ديدگاه)

    زیباست ، من مدل سدان این خودروی کلاسیک تو ایران رو دوست دارم ؛ w123 ملقب به بنز دانشجویی.

    متشکرم از آقای شاهین احمدزاده

    موافقم 14
    1. شاهین

      ۲۳ خرداد ۱۴۰۳
      سوابق: (4695 ديدگاه)

      ارادتمندم انجام وظیفه اس.

      موافقم 7
      مخالفم 1
      1. ۲۳ خرداد ۱۴۰۳
        سوابق: (4944 ديدگاه)

        آقاب احمدزاده شما هم رفتی ترکیه با آقای اشتری ؟
        چون چند روزه نیستید

        موافقم 4
        مخالفم 1
        1. MehdiTurbo

          ۲۳ خرداد ۱۴۰۳
          سوابق: (2372 ديدگاه)

          تو چرا امار درمیاری 😂 به تو چه که باهم رفتند ترکیه بودن یا نه

        2. ۲۳ خرداد ۱۴۰۳
          سوابق: (4944 ديدگاه)

          داش منم میخوام برم😂

        3. شاهین

          ۲۳ خرداد ۱۴۰۳
          سوابق: (4695 ديدگاه)

          نه دوست عزیز من ایرانم. اگه قسمت بشه یه روز با شما میریم ان شالله.

        4. MehdiTurbo

          ۲۴ خرداد ۱۴۰۳
          سوابق: (2372 ديدگاه)

          از اون لحاظ 😂😂
          امین که میری از مام یاد کن رفتی فقط خودت خیلی به ضریحاشچن در هنگام یاد نمال 😂

  3. زیزیگولو

    ۲۳ خرداد ۱۴۰۳
    سوابق: (6038 ديدگاه)

    خداییش بعد از ۵۰ سال چه از نظر طراحی بیرونی و چه از نظر طراحی داخل کابین هنوزم چشم آدمو میگیره

    موافقم 16
    مخالفم 1
    1. پیام۲

      ۲۳ خرداد ۱۴۰۳
      سوابق: (278 ديدگاه)

      بنز قابل اعتماد ولی نصف شده تور بزرگ

  4. GMA

    ۲۳ خرداد ۱۴۰۳
    سوابق: (849 ديدگاه)

    چقدر حس وقار داره طراحیش بعد از این همه سال

    موافقم 12
  5. مازیار

    ۲۳ خرداد ۱۴۰۳
    سوابق: (3301 ديدگاه)

    ((تا همین ۱۰ تا ۱۵ سال پیش خودروهای آلمانی دهه ۸۰ میلادی با قیمت‌های نازلی خریدوفروش می‌شدند اما در حال حاضر اوضاع فرق کرده است.))

    درسته و زمانی نه چندان دور خیلی راحت تر از امروز می‌شد کلاسیک بازی کرد. الان خیلی کمیاب شده و به طبع اون نمونه های تمیز و باارزش خیلی نایاب. اینجا کاربر مهدی حرف خوبی زد که گفت کلاسیک دیگه از دسترس طبقه متوسط خارج شده
    خوشبختانه من فرصتش رو داشتم و دو نمونه اتاق ۱۲۳ یکی مدل ۷۹ کاربرات و یکی ۸۱ انژکتور موتور مشکی داشتم واقعا بی دردسر و سگ جون بودن البته راجع به مشکلات تقسیم سوخت انژکتوری چیزهایی شنیدم اما برام پیش نیومد
    و با توجه به اینکه چند سالی هم یه E220 کپل ۹۴ داشتم راجع به بنز می‌تونم بگم اگه جنس اصلی ببندی …
    واقعا خراب شدنش خیلی سخته

    موافقم 12
    1. پیرمرد قدیمی

      ۲۳ خرداد ۱۴۰۳
      سوابق: (195 ديدگاه)

      با حرف شما موافقم آقای مازیار ، البته خودرو های کلاسیک کاردار قابل خرید هست و این مدل بنز هاهم هنوز تو دیوار خرید و فروش میشه و مشتری های خودشو داره اما کار برای کسی سخت میشه اگه دنبال یه ماشین کم کارکرد بدون بازسازی باشه و به اصطلاح کلکسیونی که بنظرم برای زیر پا و استفاده همون خریدن کاردار عقلانی تر و ارزون تره.

      موافقم 5
      مخالفم 1
      1. مازیار

        ۲۳ خرداد ۱۴۰۳
        سوابق: (3301 ديدگاه)

        دقیقا همینطوره
        و یه قاعده کلی هم راجع به کلاسیک _ بنز یا برندهای دیگه _ اینه که همیشه از دور مطلوب‌تره نسبت به زمانی که در اختیار می‌گیری و از نزدیک لمس می‌کنی
        البته استثناء هم داره اگه عاشق سینه چاک باشی یا اینکه نمونه خیلی تمیزی گیرت بیاد

        موافقم 6
        مخالفم 1
  6. 𝐀𝐥𝐢

    ۲۳ خرداد ۱۴۰۳
    سوابق: (1551 ديدگاه)

    کیفیت داخل کابین رو میشه از تو عکس ها حس کرد

    موافقم 6
    مخالفم 1
  7. shetab-car

    ۲۳ خرداد ۱۴۰۳
    سوابق: (236 ديدگاه)

    از این استیشن واگن فکر کنم تعداد محدودی هم تو ایران هست
    طراحی ساده بدون هیچ زرق و برق اضافی ماشینی زیبا را خلق کرده که با گذر زمان هم همچنان ابهت خود را دارد.

    موافقم 4
    مخالفم 1
  8. JaMsHiD-R1988

    ۲۳ خرداد ۱۴۰۳
    سوابق: (2798 ديدگاه)

    بنز دانشجویی❤️🌹🔥🇩🇪

    موافقم 6
    مخالفم 1
  9. هوشنگ بایی

    ۲۳ خرداد ۱۴۰۳
    سوابق: (63 ديدگاه)

    سالار مردی

    موافقم 2
    مخالفم 1
  10. ۲۳ خرداد ۱۴۰۳
    سوابق: (4944 ديدگاه)

    فکر میکنم چند تا از همین ماشین تو ایران اومده بود زمان خدابیامرز
    واقعا ماشین خوبیه
    ببین اونا اون زمان چی داشتن!
    حالا ببین ما چی داریم الان ✋🏻
    ارزوی جوون و میان سالا شده پرشیا و ۲۰۷
    یه لاستیکش میرزه به ماشینایی که الان تو ایرانه حتی قیافش هم از ماشینایی که تو ایرانه بروز تره با اینکه مال ۵۰ سال پیشه

    موافقم 9
    مخالفم 2
    1. Taha Ayoobi

      ۲۳ خرداد ۱۴۰۳
      سوابق: (4384 ديدگاه)

      لاستیکش که مال بنز نیست ولی خب.

      موافقم 3
      مخالفم 1
      1. ۲۳ خرداد ۱۴۰۳
        سوابق: (4944 ديدگاه)

        لاستیک خوبیه فکر کنم

  11. یوسف

    ۲۳ خرداد ۱۴۰۳
    سوابق: (1048 ديدگاه)

    عالی هستن…..
    من یک دونه بنز کلاسیک رو با تمام بنزهای e و c جدید و eq برابر می دونم….. و اگر میتونستم تمام این آشغال های بنز رو حذف میکردم

    موافقم 5
    مخالفم 3
    1. علی جردن

      ۲۳ خرداد ۱۴۰۳
      سوابق: (2124 ديدگاه)

      آواز نی از دور خوش است

      موافقم 2
      مخالفم 4
  12. یه نفر

    ۲۳ خرداد ۱۴۰۳
    سوابق: (32 ديدگاه)

    یاد اون قسمت گرند تو که جیمز می همین ماشین رو به آکواریوم تبدیل کرد هم بخیر😄

    موافقم 5
    مخالفم 1
    1. ALI.S

      ۲۳ خرداد ۱۴۰۳
      سوابق: (260 ديدگاه)

      من می‌خواستم خفه‌اش کنم🤣
      چی رو کرد چی!
      حرمت اون ماشین رو شکست😔

  13. Ni

    ۲۳ خرداد ۱۴۰۳
    سوابق: (2 ديدگاه)

    دوستان به نظرتون خودروی ام وی ام ۵۲۰ از نظر امنیت و فراوانی قطعات و استهلاک بهتره یا سمند و پرشیا؟

    موافقم 1
    مخالفم 1
    1. Taha Ayoobi

      ۲۳ خرداد ۱۴۰۳
      سوابق: (4384 ديدگاه)

      امنیت رو نمیدونم ولی به نظرم از نظر فراوانی قطعات رو دست ماشینای ایرانی هیچی نیست.
      در هر بقالی بری داره قطعاتشو.

      موافقم 4
      مخالفم 1
    2. ۲۳ خرداد ۱۴۰۳
      سوابق: (4944 ديدگاه)

      سمند فکر کنم بهتر باشه حالا تونستی سورن معمولی داشبورد جدید بگیر

    3. ab0lf4zl

      ۲۳ خرداد ۱۴۰۳
      سوابق: (233 ديدگاه)

      ام وی ام 530 منظورته؟
      چون قطعات فنیش با 550و ایکس33 یکیه لوازم زیاد داره. ماشین خیلی خوب و عالی هست. تا بازه قیمتی پونصد تومن هیچی ازش بهتر نیست.

  14. BMW

    ۲۳ خرداد ۱۴۰۳
    سوابق: (1498 ديدگاه)

    واقعا به صدتای ماشین های ایرانی و چینی میرزه

  15. Amir

    ۲۶ خرداد ۱۴۰۳
    سوابق: (49 ديدگاه)

    کلا با ماشینای کلاسیک استیشن خیلی حال میکنم یه حس صفا و زیبایی به آدم میده حالا این یکی که اصلا جای خود دارد مرسدس قضیش فرق می‌کنه👑اما به ماشینای استیشن آمریکایی هرگز نمی‌رسه😁البته این حرف من دلیه و کاملا نظر شخصییه

  16. میلاد . فقط آلمان . فقط بنز

    ۲۷ خرداد ۱۴۰۳
    سوابق: (6525 ديدگاه)

    عجب چیزیه من عاشق استیشنم

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.

دکمه بازگشت به بالا