فرصت رانندگی مرسدس بنز 280 TE نشان میدهد این خودرو جزو بهترین استیشن واگنهای دوران خود بوده است.
حدس میزنیم اکثر شما عزیزان در ملاقات با یک مرسدس بنز قدیمی حس و حالی مشابه ما خواهید داشت. بیشتر طرفداران مرسدس بنز حسرت این موضوع را میخورند که چرا یکی از این خودروها را زمانی که قیمت ارزانی داشت نخریدند. تا همین ۱۰ تا ۱۵ سال پیش خودروهای آلمانی دهه ۸۰ میلادی با قیمتهای نازلی خریدوفروش میشدند اما در حال حاضر اوضاع فرق کرده است.
مرسدس بنز W123 مثال بارزی از ققنوسی است که از دل خاکستر بیرون آمده و حالا چشمها را نوازش میدهد. در اواخر دهه ۹۰ میلادی مرسدس بنز W123 کوپه خودروی جذابی برای ما و همکاران بود اما واقعیت این است که افراد زیادی با ما همعقیده نبودند. مدلهای کوپه و به ویژه نسخههای ۶ سیلندری که در وضعیت خوبی نگهداری شدهاند حتی در آن زمان نیز قیمت ارزانی نداشتند و برخی افراد تصمیم گرفتند مدل سدان را بخرند چراکه همه خواهان آن نبودند و قیمت ارزانتری داشتند. یکی از آشنایان ما در سال ۱۹۹۸ یک دستگاه مرسدس بنز W123 280 E مدل ۱۹۸۲ با بدنه زرد رنگ و کابین سبز را خریداری کرد. این خودرو به گیربکس ۴ سرعته دستی مجهز بود و شرایط کلی خوبی داشت. کارکرد این مرسدس بنز نیز به حدود ۱۸۵ هزار کیلومتر میرسید. نکته جالب اینکه خودروی یاد شده با قیمت حدود ۱۰۰۰ دلار خریداری شد. اگر درست به خاطر داشته باشیم، مدلهای استیشن T در ۲۵ سال پیش طرفداران زیادی در بازار مدلهای کارکرده نداشتند.
با اینکه صاحبان کسبوکار خیلی علاقهمند به خرید چنین خودرویی نبودند اما در برههای از زمان و با گذشت حدود دو دهه، این E کلاس استیشن واگن به گزینهای جذاب و دوستداشتنی بدل شده است. برای مثال همین ۲۸۰ TE سفید رنگ کلاسیک را مشاهده کنید که در سال ۱۹۷۹ تولید شده و کارکرد آن به حدود ۵۰ هزار کیلومتر میرسد. این خودرو را میتوان با قیمت ۴۸ هزار دلار خریداری کرد. البته باید دانست خودرو در وضعیت بسیار خوبی به سر میبرد و حتی شما از نفس کشیدن در نزدیکی آن خواهید ترسید. این خودرو هم به گیربکس ۴ سرعته دستی مجهز است. تولید اولین استیشن واگن T مرسدس بنز در بین مدیران این خودروساز بسیار جنجالی بود چراکه برخی از آنها میترسیدند این اسب کاری تناسبی با هویت محصولات دایملر نداشته باشد. برونو ساکو طراح افسانهای مرسدس که مسئول خلق مدل W123 واگن بوده است میگوید:
دو جناح در آن زمان وجود داشت. یکطرف کاملاً خواهان تولید استیشن مرسدس بود درحالیکه طرف دیگر مخالف صد در صد این کار بود؛ اما مدیرعامل مرسدس در آن زمان به این خودرو علاقه داشت و سرانجام نیز کار خود را کرد
رئیس مرسدس ثابت کرد حق داشته است. در اولین سال کاملی که W123 واگن تولید شد فروش خودرو به ۱۸ هزار دستگاه رسید که بیش از ۱۰ هزار دستگاه فراتر از اهداف ترسیم شده بود. در کل دوران تولید نیز شاهد مونتاژ ۲۰۰ هزار دستگاه از آن بودیم. به این ترتیب استیشن موردبحث دومین نسخه محبوب از سری مدلهای ۱۲۳ بود و بالاتر از مدل کوپه قرار گرفت.
مرسدس بنز ۲۸۰ TE یک استیشن کلاسیک است که امروز همه آن را میخواهند. این خودرو در آن زمان نیز بسیار محبوب بود و این اتفاق در حالی رخ میداد که برای انتخاب پیشرانه ۶ سیلندر باید ۴ هزار دلار بیشتر پرداخت میشد. تعداد ۱۹,۷۸۹ دستگاه از پادشاه استیشن واگنها بین سالهای ۱۹۷۷ تا ۱۹۸۵ تولید شد که البته اکثر آنها در سال ۱۹۷۹ از کارخانه خارج شدند. قیمت پایه نیز در آن زمان به حدود ۲۰ هزار دلار میرسید. با این پول شما مالک یک خودروی مجهز به پیشرانه ۶ سیلندر ۲.۷ لیتری میشدید. برخلاف دیگر مدلهای ۶ سیلندر ۲۵۰ E، در عقب این استیشن واگن دو خروجی اگزوز وجود داشت. با استفاده از سیستم تزریق سوخت مکانیکی بوش، قدرت پیشرانه به ۱۸۵ اسب بخار و گشتاور آن به ۲۴۰ نیوتون متر میرسید.
اما برسیم به اولین تجربه رانندگی با مرسدس بنز ۲۸۰ TE! این خودرو به راحتی در ترافیک تردد میکند اما خیلی سریع نیست. بیایید با حقایق خودرو روبرو شویم: ۱۰.۲ ثانیه طول میکشد تا استیشن مرسدس از سکون به سرعت ۱۰۰ کیلومتر در ساعت برسد و این عملکرد به سختی با خودروهای کوچک و مدرن امروزی برابری میکند. همچنین صدای تولیدی پیشرانه هم خیلی بهیادماندنی نیست. کارکرد پیشرانه کمی خشن است و مصرف سوخت بالایی داشت. شتاب خودرو در دورهای زیر ۴ هزار هم جالب نیست.
ما متوجه شدیم که پیشرانه در دورهای بالا بهترین عملکرد را خواهد داشت. نکته سورپرایز کننده هم به سواری خودرو و کنترل آن مربوط میشد که زحمت چندانی نداشت. به لطف نگهداری بسیار خوب خودرو که توسط بخش هریتیج مرسدس بنز صورت میگیرد، این مرسدس ۴۵ ساله در وضعیت بسیار خوبی قرار دارد. نکته دیگر اینکه خبری از دورشمار نیست و بنابراین ما بر اساس پیشنهاد مرسدس روی سرعت شمار اقدام به تعویض دندهها میکردیم. در سرعتهای ۵۵، ۸۵ و ۱۴۵ کیلومتر در ساعت دندهها تعویض میشدند.
باید دانست این ۲۸۰ سواری مشابه خودروهای موزه ندارد. غربیلک فرمان با رینگهای ۱۴ اینچی همکاری میکند و بنابراین برخی محدودیتها از نظر بازخورد وجود دارد و مجبور هستید برای رانندگی سریع و هیجانی کمی مراعات آنها را بکنید. باید اذعان کرد لاستیکهای ۱۹۵/۷۰ بکار رفته در ۲۸۰ TE چسبندگی خیلی بالایی ندارند اما زمانی که در مسیرهای کوهستانی تردد کنید شاهد چابکی و اعتمادبهنفس بالای چنین خودرویی خواهید بود که لذتی وصفناپذیر دارد. به ویژه در مسیرهای سرازیری، این مرسدس همواره ما را سورپرایز میکرد چراکه دارای ترمزهای پایدار و مناسب و هندلینگ ایمنی بود.
به کابین هم بپردازیم که شبیه پادشاهان روی صندلیها مینشینید. در واقع علت اصلی راحتی داخل کابین به سیستم تعلیق شگفتانگیز مرسدس بنز ۲۸۰ TE استیشن مربوط میشود. میدان دید در همه زاویهها نیز بسیار خوب است؛ اما متأسفانه موقعیت نشستن روی صندلی خیلی باب میل ما نبود. تنظیمات زیادی برای فرمان و ارتفاع صندلی وجود ندارد و ما به سختی توانسته بودیم پشت فرمان قرار بگیریم. وضعیت صندلیهای ردیف دوم نیز همینگونه بود و شاید علتش به جثه نسبتاً بزرگ ما مربوط میشد.
علیرغم استفاده از پوشش پارچهای داخل کابین، کیفیت متریال بکار رفته خوب است و کاملاً شیک به نظر میرسد. ما با E کلاس مدرن روبرو نیستیم اما در مقایسه با مدل ۲۴۰ D، کابین این استیشن شبیه بهشت است. شیشهبالابرهای دستی و جاسیگاری هم حس نوستالژیکی دارند. همچنین خانوادههای پرجمعیت از شنیدن اینکه صندلیهای ردیف سوم نیز وجود دارند خوشحال خواهند شد. این صندلیها در کف صندوقعقب جمع میشوند و البته در جهتی مخالف با سایر صندلیها قرار میگیرند. پس از بررسی مرسدس بنز ۲۸۰ TE استیشن واگن به راحتی میتوانیم تصور کنیم با این خودرو یک سفر را برنامهریزی کردهایم. بیشک خودروی موردبحث جزو بهترین گزینهها جهت یک سفر خیالانگیز و لذتبخش خواهد بود. اگر ۱۵ سال قبل بود و قیمتها نیز به اندازه امروز بالا نرفته بودند حتماً یکی از این خودروها را خریداری میکردیم. نظر شما چیست؟
amirmohammadja79
۲۳ خرداد ۱۴۰۳همینو بدید من ب همهی آشغالای چینی و ایرانی ترجیحش میدم
net
۲۳ خرداد ۱۴۰۳طراحی داخلی یکپارچه رنگ زرد کرم این امبولانس بنز قدیمی خیلی بد بود
پیرمرد قدیمی
۲۳ خرداد ۱۴۰۳انشاالله یه بنز کپل E230 اتومات 1987 بخری امیر محمد جان 😉 قیمتشم برای کلاسیک بازان خیلی زیاد نیست هم قیمت دنا هست.
amirmohammadja79
۲۷ خرداد ۱۴۰۳خدا از دهنت بشنوه انشالله🤲🤍
علی جردن
۲۳ خرداد ۱۴۰۳مدل سدان این بنزو من داشتم به هوای اینکه خودروی قدیمی آلمانی بهتر از خودروی های بروز ایرانیه خریداری کردم.
اولا-قطعاتش پیدا نمیشه
ثانیا-اگر قطعاتشو پیدا کردین تعمیرگاهش پیدا نمیشد
بعد از هربار تعمیر موتور قدرت موتور ۱۰ درصد افت میکرد حساب کنید طی این ۳۰ سال هربار رفته تعمیرگاه چقدر قدرتش افت کرده…
پراید صفرکیلومتر بهتر از خودرویی است که هزار دست چرخیده (بماند به یادگار برای ماشین بازارن)
مازیار
۲۳ خرداد ۱۴۰۳راجع به قطعات و تعمیرکار آره مثل محصولات وطنی که نیست و باید بهش توجه بشه خصوصا تعمیرکار ماهر
اما فراوانی اون در مراکز استانها به حد کافی هست و تهران هم که بیش از حد نیاز
کلا این مسئله قطعات و تعمیرکار در مورد تمام کلاسیک ها لازم به توجه هست
مازیار
۲۳ خرداد ۱۴۰۳اما اگه حوصله دنبال قطعه و مکانیکی رفتن و کلا وقت و انرژی گذاشتن نباشه کلاسیک خوب نیست
.
.
کلاسیک مثل بچه هست که عشق و مراقبت میخواد
پیرمرد قدیمی
۲۳ خرداد ۱۴۰۳زیباست ، من مدل سدان این خودروی کلاسیک تو ایران رو دوست دارم ؛ w123 ملقب به بنز دانشجویی.
متشکرم از آقای شاهین احمدزاده
شاهین
۲۳ خرداد ۱۴۰۳ارادتمندم انجام وظیفه اس.
۲۳ خرداد ۱۴۰۳آقاب احمدزاده شما هم رفتی ترکیه با آقای اشتری ؟
چون چند روزه نیستید
MehdiTurbo
۲۳ خرداد ۱۴۰۳تو چرا امار درمیاری 😂 به تو چه که باهم رفتند ترکیه بودن یا نه
۲۳ خرداد ۱۴۰۳داش منم میخوام برم😂
شاهین
۲۳ خرداد ۱۴۰۳نه دوست عزیز من ایرانم. اگه قسمت بشه یه روز با شما میریم ان شالله.
MehdiTurbo
۲۴ خرداد ۱۴۰۳از اون لحاظ 😂😂
امین که میری از مام یاد کن رفتی فقط خودت خیلی به ضریحاشچن در هنگام یاد نمال 😂
زیزیگولو
۲۳ خرداد ۱۴۰۳خداییش بعد از ۵۰ سال چه از نظر طراحی بیرونی و چه از نظر طراحی داخل کابین هنوزم چشم آدمو میگیره
پیام۲
۲۳ خرداد ۱۴۰۳بنز قابل اعتماد ولی نصف شده تور بزرگ
GMA
۲۳ خرداد ۱۴۰۳چقدر حس وقار داره طراحیش بعد از این همه سال
مازیار
۲۳ خرداد ۱۴۰۳((تا همین ۱۰ تا ۱۵ سال پیش خودروهای آلمانی دهه ۸۰ میلادی با قیمتهای نازلی خریدوفروش میشدند اما در حال حاضر اوضاع فرق کرده است.))
درسته و زمانی نه چندان دور خیلی راحت تر از امروز میشد کلاسیک بازی کرد. الان خیلی کمیاب شده و به طبع اون نمونه های تمیز و باارزش خیلی نایاب. اینجا کاربر مهدی حرف خوبی زد که گفت کلاسیک دیگه از دسترس طبقه متوسط خارج شده
خوشبختانه من فرصتش رو داشتم و دو نمونه اتاق ۱۲۳ یکی مدل ۷۹ کاربرات و یکی ۸۱ انژکتور موتور مشکی داشتم واقعا بی دردسر و سگ جون بودن البته راجع به مشکلات تقسیم سوخت انژکتوری چیزهایی شنیدم اما برام پیش نیومد
و با توجه به اینکه چند سالی هم یه E220 کپل ۹۴ داشتم راجع به بنز میتونم بگم اگه جنس اصلی ببندی …
واقعا خراب شدنش خیلی سخته
پیرمرد قدیمی
۲۳ خرداد ۱۴۰۳با حرف شما موافقم آقای مازیار ، البته خودرو های کلاسیک کاردار قابل خرید هست و این مدل بنز هاهم هنوز تو دیوار خرید و فروش میشه و مشتری های خودشو داره اما کار برای کسی سخت میشه اگه دنبال یه ماشین کم کارکرد بدون بازسازی باشه و به اصطلاح کلکسیونی که بنظرم برای زیر پا و استفاده همون خریدن کاردار عقلانی تر و ارزون تره.
مازیار
۲۳ خرداد ۱۴۰۳دقیقا همینطوره
و یه قاعده کلی هم راجع به کلاسیک _ بنز یا برندهای دیگه _ اینه که همیشه از دور مطلوبتره نسبت به زمانی که در اختیار میگیری و از نزدیک لمس میکنی
البته استثناء هم داره اگه عاشق سینه چاک باشی یا اینکه نمونه خیلی تمیزی گیرت بیاد
𝐀𝐥𝐢
۲۳ خرداد ۱۴۰۳کیفیت داخل کابین رو میشه از تو عکس ها حس کرد
shetab-car
۲۳ خرداد ۱۴۰۳از این استیشن واگن فکر کنم تعداد محدودی هم تو ایران هست
طراحی ساده بدون هیچ زرق و برق اضافی ماشینی زیبا را خلق کرده که با گذر زمان هم همچنان ابهت خود را دارد.
JaMsHiD-R1988
۲۳ خرداد ۱۴۰۳بنز دانشجویی❤️🌹🔥🇩🇪
هوشنگ بایی
۲۳ خرداد ۱۴۰۳سالار مردی
۲۳ خرداد ۱۴۰۳فکر میکنم چند تا از همین ماشین تو ایران اومده بود زمان خدابیامرز
واقعا ماشین خوبیه
ببین اونا اون زمان چی داشتن!
حالا ببین ما چی داریم الان ✋🏻
ارزوی جوون و میان سالا شده پرشیا و ۲۰۷
یه لاستیکش میرزه به ماشینایی که الان تو ایرانه حتی قیافش هم از ماشینایی که تو ایرانه بروز تره با اینکه مال ۵۰ سال پیشه
Taha Ayoobi
۲۳ خرداد ۱۴۰۳لاستیکش که مال بنز نیست ولی خب.
۲۳ خرداد ۱۴۰۳لاستیک خوبیه فکر کنم
یوسف
۲۳ خرداد ۱۴۰۳عالی هستن…..
من یک دونه بنز کلاسیک رو با تمام بنزهای e و c جدید و eq برابر می دونم….. و اگر میتونستم تمام این آشغال های بنز رو حذف میکردم
علی جردن
۲۳ خرداد ۱۴۰۳آواز نی از دور خوش است
یه نفر
۲۳ خرداد ۱۴۰۳یاد اون قسمت گرند تو که جیمز می همین ماشین رو به آکواریوم تبدیل کرد هم بخیر😄
ALI.S
۲۳ خرداد ۱۴۰۳من میخواستم خفهاش کنم🤣
چی رو کرد چی!
حرمت اون ماشین رو شکست😔
Ni
۲۳ خرداد ۱۴۰۳دوستان به نظرتون خودروی ام وی ام ۵۲۰ از نظر امنیت و فراوانی قطعات و استهلاک بهتره یا سمند و پرشیا؟
Taha Ayoobi
۲۳ خرداد ۱۴۰۳امنیت رو نمیدونم ولی به نظرم از نظر فراوانی قطعات رو دست ماشینای ایرانی هیچی نیست.
در هر بقالی بری داره قطعاتشو.
۲۳ خرداد ۱۴۰۳سمند فکر کنم بهتر باشه حالا تونستی سورن معمولی داشبورد جدید بگیر
ab0lf4zl
۲۳ خرداد ۱۴۰۳ام وی ام 530 منظورته؟
چون قطعات فنیش با 550و ایکس33 یکیه لوازم زیاد داره. ماشین خیلی خوب و عالی هست. تا بازه قیمتی پونصد تومن هیچی ازش بهتر نیست.
BMW
۲۳ خرداد ۱۴۰۳واقعا به صدتای ماشین های ایرانی و چینی میرزه
Amir
۲۶ خرداد ۱۴۰۳کلا با ماشینای کلاسیک استیشن خیلی حال میکنم یه حس صفا و زیبایی به آدم میده حالا این یکی که اصلا جای خود دارد مرسدس قضیش فرق میکنه👑اما به ماشینای استیشن آمریکایی هرگز نمیرسه😁البته این حرف من دلیه و کاملا نظر شخصییه
میلاد . فقط آلمان . فقط بنز
۲۷ خرداد ۱۴۰۳عجب چیزیه من عاشق استیشنم