تا چند هفته دیگر یک دستگاه مرسدس بنز 300SEL 6.3 کوپه ساخت استودیوی پینین فارینا حراج خواهد شد. با یکدیگر مشخصات این جواهر ارزشمند را مرور میکنیم.
در سال ۱۹۶۵ و در نمایشگاه خودروی فرانکفورت مرسدس بنز لیموزین لوکس W108/W109 را به عنوان جانشین W111/W112 معرفی کرد. W108 از فاصله بین محوری استاندارد برخوردار بود درحالیکه مدل W109 از فاصله بین محوری بیشتر و سقف تولید محدودتر سود میبرد. این خانواده به موفقیت تجاری بسیار خوبی دست یافت و بین سالهای ۱۹۶۵ تا ۱۹۷۲ در اروپا و آمریکای شمالی فروش بیش از ۳۸۳ هزار دستگاهی را تجربه کرد. پرفروشترین مدلها نیز از نوع W108 مجهز به پیشرانههای ۶ سیلندر خطی بودند به گونهای که بیش از ۸۵ درصد کل فروش خانواده را به خود اختصاص دادند.
بعدها اریک واکزنبرگر مهندس تست مرسدس بنز ایده نصب پیشرانه ۸ سیلندر ۶.۲ لیتری بزرگ لیموزین ۶۰۰ روی مرسدس W109 را مطرح کرد. پس از نمایش کانسپت تولیدی در نمایشگاه ژنو ۱۹۶۸ مرسدس تصمیم گرفت تولید سری این مدل سطح بالا را شروع کند. در نتیجه بین سالهای ۱۹۶۷ تا ۱۹۷۲ تعداد ۶۵۲۶ دستگاه از W109 300SEL 6.3 تولید شد. این مدل بیش از ۳۶ درصد کل فروش مدل طویلتر W109 را به خود اختصاص داد. 300SEL 6.3 در زمان عرضه جزو سریعترین لیموزینهای دنیا بود و میتوانست به حداکثر سرعت ۲۰۰ کیلومتر در ساعت برسد. در سال ۱۹۷۱ قیمت این خودرو به حدود ۳۹ هزار مارک میرسید.
اگرچه تولید مدل کوپه 300SEL 6.3 لیموزین میتوانست به خاطر پرفورمنس پیشرانه ۸ سیلندر با موفقیت تجاری همراه شود اما مرسدس هرگز نسخه کوپه این خودرو را نساخت. البته تاجری هلندی که نام او مخفی مانده است ایده تولید مدلی کوپه بر پایه لیموزین W109 را مطرح کرد. او با ارسال نامهای به مرسدس خواهان تولید نسخه کانورتیبل W109 شد و همچنین درخواست کرد در صورت امکان شاسی W109 را در اختیارش بگذارند. مرسدس به هر دو درخواست این تاجر هلندی پاسخ منفی داد و زمانی که او درخواست تولید نسخه کوپه را مطرح کرد بازهم با پاسخ منفی این خودروساز مواجه شد. تاجر موردبحث ناامید نشد و مستقیماً با رادولف اولنهات تماس گرفت و از او درواست خرید شاسی مجزای W109 جهت نصب بدنهای با طراحی خودش را کرد اما اولنهات پاسخ مناسبی به او نداد و تاجر هلندی اظهار داشت مدیر مرسدس بنز بسیار یک دنده و لجوج بود. او سپس تصمیم گرفت با استودیو پینین فارینا در تورین مکاتبه کند و درعینحال درخواست خود از مرسدس برای خرید شاسی را نیز پیش ببرد. از آنجایی که مرسدس همچنان با این درخواست مخالف بود بنابراین تاجر هلندی یک W109 300SEL 6.3 خرید و آن را به تأسیسات پینین فارینا فرستاد تا آن را به کوپهای ۲+۲ تبدیل کنند.
پینین فارینا در ابتدا این پروژه را قبول نکرد چراکه معتقد بود شاسی خودرو استحکام کافی را ندارد و باید توسط مرسدس بنز کوتاهتر شود. پس از بحثهای بسیار پینین فارینا اعلام کرد تنها در صورتی این کار را انجام میدهد که خودرو به تورین فرستاده شود. تاجر هلندی نیز خودرو را راهی تورین کرد و با درخواست ۱۰ میلیون لیر پینین فارینا در آن زمان موافقت نمود. این رقم در آن زمان معادل ۵۶ هزار مارک آلمان بود. با توجه به اینکه قیمت خودروی استاندارد با رنگ مشکی و پوشش کابین پارچه خاکستری به ۳۹ هزار دلار میرسید بنابراین تاجر موردبحث بیش از ۱۰۰ هزار مارک را برای تبدیل آرزوی خود به واقعیت پرداخت کرده بود.
اما این فرد ناشناس درخواستهای دیگری نیز از پینین فارینا داشت. از جمله این درخواست ها میتوان به موقعیت رانندگی شبیه رولزرویس و محدود بودن پنجرهها اشاره کرد. او خواهان حذف کنسول مرکزی مرسدس بنز 300SEL 6.3 در عقب کابین بود و میخواست مواد سرکوبکننده صدای بیشتری نسبت به نسخه استاندارد استفاده شود. پینین فارینا تمامی این درخواستها را قبول کرد و خودروی منحصربهفردی را که ملاحظه میکنید در نمایشگاه پاریس ۱۹۷۰ به نمایش گذاشت. این تاجر در یکی از مکاتبات خود اعلام میکند علاقه شدیدی به خودرو دارد. او در ۱۰ فوریه ۱۹۷۱ خودروی خود را از تورین تحویل گرفته و به سمت هلند رانندگی میکند.
اما همسر این تاجر مرموز علاقه چندانی به خودرو نداشت و یک سال بعد تصمیم گرفت خودرو را از طریق اتو بکر آلمان به فروش برساند. مرسدس بنز 300SEL 6.3 پینین فارینا در آن زمان تنها ۱۰ هزار کیلومتر کارکرد داشت و فروشنده از آن به عنوان خاصترین خودروی دنیا با بهترین پرفورمنس نام میبرد. بکر برای این خودرو قیمت ۷۰ هزار مارک را تعیین کرد اما خریداری پیدا نشد ولی در سال ۱۹۷۳ تاجر هلندی توانست در کشور خودش خریداری برای خودرو دستوپا کند. طراحی بدنه این مرسدس بنز کاملاً بحثبرانگیز و جنجالی است و فکر نمیکنیم که جزو بهترین کارهای پینین فارینا باشد چراکه این شرکت قبلاً پروژههای بسیار خاصتر و جذابتری را معرفی کرده است. البته در کابین 300SEL 6.3 پینین فارینا بهترین و باکیفیتترین مواد دیده میشود. انتظار میرود خودروی موردبحث در حراجی با قیمت بین ۴۰۰ تا ۶۰۰ هزار دلار فروخته شود اما خریدار میبایست کار بازسازی و رسیدگی به بخش فنی را انجام دهد. درصورتیکه خودرو احیا شود احتمال افزایش قیمت آن وجود خواهد داشت چراکه فقط یک دستگاه از آن در دنیا وجود دارد.
محمد
۹ مرداد ۱۴۰۲مدل معمولیش قشنگ تره
مجتبی .
۹ مرداد ۱۴۰۲خیلی لذت بخشه بتونی اون چیزی که توذهنت هست روتبدیل به واقعیت کنی وهرروز باهاش کیف کنی.
AMANTE
۹ مرداد ۱۴۰۲این نسخه حالت لوکس بنز رو به حالت اسپرت و بیزینسی تغییر داده که خوب بد نیست ولی نسخه ی استاندارد خیلی جذاب تره.
مازیار
۹ مرداد ۱۴۰۲به هر دری زد تا به خودروی آرمانی خودش برسه و بعدش …
همیشه پای یک زن در میان است
مجتبی .
۹ مرداد ۱۴۰۲آره دیده طرف عاشقشه حسودی و رد کردن رقیب
RIO
۹ مرداد ۱۴۰۲سیاست زنان🤣🤣
Amard
۹ مرداد ۱۴۰۲چرا آمریکایی ها ریختی تو آلمانها بیشتر شبیه یه ماشین آمریکای تا آلمانی از لحاظ استایل طراحی
امیرمسعود
۹ مرداد ۱۴۰۲برای چنددهه قبل خیلی خاص بوده
BMW
۹ مرداد ۱۴۰۲خدایی قبولش دارن چون بنریتی و دستی هست
oasis
۹ مرداد ۱۴۰۲240 تا این 100 تا بره باز میشه قطعاتش از هم ولی کلکسیونیه
فرامرز
۹ مرداد ۱۴۰۲دوست عزیز شما فکر میکنید که خودروسازان دنیا هم مثل لگن سازان داخلی دزد هستن؟
برو دوتا مطلب بالاتر رو بخون و ببین دهه های ۳۰ و ۴۰ شمسی بقیه مردم دنیا چه خودروهایی با چه سرعت هایی سوار میشدن
همون دهه ای ۳۰و ۴۰ شمسی(50 & 60 میلادی) سالهای سال از الان ما جلوتر بودن چه برسه به الان که درباره اش حرف نزنم بهتره