مقاله پیش رو به معرفی سیستم چهار چرخ محرک مشهور مرسدس بنز یعنی 4Matic و طرز کار آن اختصاص دارد.
سیستم 4Matic مرسدس بنز یکی از چندین سیستم چهار چرخ محرکی است که این خودروساز روی محصولات خود نصب کرده است. در واقع تاریخچه سیستم چهار چرخ محرک برند موردبحث به سال ۱۹۰۳ بازمیگردد. در آن زمان بود که پاول دایملر پسر گوتلیب دایملر مشهور اولین کانسپت چهار چرخ محرک دنیا را ساخت. این خودرو در سال ۱۹۰۷ به واقعیت بدل شد و اولین خودروی چهار چرخ محرک واقعی دنیا لقب گرفت. خودرویی که پاول دایملر تولید کرد با نام درنبرگ واگن شناخته میشد و علاوه بر سیستم چهار چرخ محرک قابلیت فرمان پذیری چرخهای عقب را نیز داشت. دستاورد بعدی مرسدس بنز در زمینه توسعه سیستمهای چهار چرخ محرک به سال ۱۹۵۱ و آغاز تولید یونیماگ مربوط میشود. یونیماگ یک هیولای چهار چرخ محرک بود که برای استفاده در زمینهای کشاورزی توسعه یافت هرچند بعدها توسط صنایع گوناگون بکار گرفته شد. یونیماگ امروز هم تولید میشود و از سال ۱۹۵۱ تاکنون بیش از ۳۷۵ هزار دستگاه از آن خط تولید را ترک کردهاند. بخش اعظم یونیماگ ها در اروپا خریداری شده و تنها ۲۰۰ دستگاه از آن بین سالهای ۲۰۰۲ تا ۲۰۰۷ در آمریکا عرضه شدهاند.
در سال ۱۹۷۲ مرسدس بنز توسعه G کلاس امروزی را شروع کرد و تولید آن نیز از سال ۱۹۷۹ کلید خورد. G کلاس که ابتدا به عنوان خودروی نظامی آفرود طراحی شده بود به یک شاسیبلند نمادین، لوکس و بسیار پرقدرت و توانمند بدل شد و هماکنون نیز خودروی موردعلاقه ثروتمندان در دنیاست؛ اما اولین خودروی مرسدس بنز که به سیستم 4Matic مجهز بود در سال ۱۹۸۷ معرفی شد. این خودرو E کلاس W124 بود که از دیفرانسیل قفل شونده الکترونیکی به عنوان بخشی از سیستم چهار چرخ محرک خود سود میبرد. در سالهای بعد، نوآوریهایی همچون کنترل کشش ۴-ETS و نسخههای سبکتر از 4Matic معرفی شدند. در حال حاضر تقریباً تمامی خودروهای مرسدس بنز با این سیستم قابل خریداری هستند.
قبلاً به بررسی سیستم xDrive بی ام و پرداختهایم و حالا میخواهیم بدانیم مرسدس بنز از کدام نسخههای 4Matic در محصولات خود استفاده میکند. باید دانست چند نوع مختلف از 4Matic در خودروهای مرسدس بنز و مرسدس AMG استفاده میشود. همچنین سیستم موردبحث با نامهای سیستم چهار چرخ محرک متغیر 4Matic و سیستم چهار چرخ محرک دائمی 4Matic نیز شناخته شده است. سیستم متغیر در خودروهای CLA کوپه و شاسیبلند GLA بکار رفته است یعنی خودروهایی که اساساً به عنوان دیفرانسیل جلو طراحی شدهاند.
سیستم 4Matic مرسدس بنز در این مدلها باعث میشود تحت شرایط مختلف خودرو بهصورت دیفرانسیل جلوی نرمال و یا چهار چرخ محرک عمل کند تا مصرف سوخت در حد بهینه باقی بماند. زمانی که شرایط جادهای دشوار باشد، سیستم 4Matic متغیر ۵۰ درصد قدرت را به چرخهای عقب میفرستد تا ایمنی و پایداری خودرو بهبود یابد؛ اما سیستم چهار چرخ محرک دائمی 4Matic برای محصولاتی است که ابتدا بهصورت دیفرانسیل عقب توسعه یافتهاند. این سیستم در E کلاس، S کلاس، GLE استاندارد و کوپه و GLS ارائه میشود. همانطور که نام سیستم نشان میدهد، 4Matic دائمی بیوقفه نیروی تولیدی را به همه چرخها میفرستد.
اما طرز کار سیستم 4Matic مرسدس بنز چگونه است؟ از آنجایی که ژرمنها کار تولید محصولات پرفورمنس خود را به AMG سپردهاند بنابراین سیستم 4Matic این مدلها دارای تنظیمات جداگانهای است. خودروهای مرسدس AMG مجهز به سیستم 4Matic دارای یکی از سه نسخه این سیستم هستند. اولین نسخه از نوع متغیر است که برای خودروهای CLA و GLA طراحی شده و مشابه مدلهای استاندارد مرسدس بنز است هرچند یک کلاچ چندصفحهای و تنظیمات خاص AMG روی آن اعمال شده تا دیفرانسیل عقب کنترل شود.
نسخه بعدی از 4Matic شاخه AMG با نام سیستم چهار چرخ محرک دائمی +4Matic شناخته میشود که روی نسخههای AMG از E کلاس سدان و آل ترین و S کلاس وجود دارد. این سیستم توزیع ایده آل گشتاور پیشرانه در هر لحظه را بر اساس شرایط جاده محاسبه میکند و به این ترتیب خودرو میتواند بهصورت ۱۰۰ درصد دیفرانسیل عقب یا چهار چرخ محرک کامل عمل کند. تنظیمات خاص AMG نیز تأمین بیشترین کشش ممکن را تضمین خواهند کرد. نهایتاً باید به سومین نسخه از این سیستم یعنی چهار چرخ محرک دائمی 4Matic پرفورمنس برسیم که همانند نسخه دائمی سیستم مرسدس بنز عمل کرده و همیشه نیرو را به تمامی چرخها ارسال میکند. اما تفاوت جالب سیستم AMG با مرسدس بنز در این است که ۳۱ درصد گشتاور بهصورت ثابت به محور جلو و ۶۹ درصد نیز به محور عقب خودروهای کوپه، کانورتیبل و سدان AMG فرستاده میشود درحالیکه شاسیبلندهای AMG به ترتیب ۴۰ و ۶۰ درصد گشتاور را روی اکسل جلو و عقب دریافت میکنند. این نسخه از 4Matic شرکت AMG روی سدان E کلاس، GLE استاندارد و کوپه و GLS عرضه شده است.
Benz gle
۱۱ بهمن ۱۴۰۳نمی دونم
من ۱۳ ساله ام
.NARGES.
۱۱ بهمن ۱۴۰۳خسته نباشید این مقاله رو داخل صفحه 53 از همین هشتگ آموزش گذاشتید
https://www.pedal.ir/training/%d8%b3%db%8c%d8%b3%d8%aa%d9%85-4matic-%d9%85%d8%b1%d8%b3%d8%af%d8%b3-%d8%a8%d9%86%d8%b2-%da%86%da%af%d9%88%d9%86%d9%87-%da%a9%d8%a7%d8%b1-%d9%85%db%8c-%da%a9%d9%86%d8%af%d8%9f/
ولی خوب این مقاله به روز تر و پر بار تر از اونه
خسته نباشید