مرسدس بنز

مرسدس بنز 6.0 AMG کوپه بسیار کمیاب حراج می‌شود

همه ما درباره مرسدس بنز E 60 AMG لیموزین چیزهایی شنیده‌ایم، خودرویی که به‌صورت رسمی فقط به تعداد ۱۴۸ دستگاه و توسط AMG تولید شد اما رکورد کمیاب‌ترین کوپه این برند به خودروی مرسدس بنز ۶.۰ AMG کوپه اختصاص دارد. تنها ۱۳ دستگاه از این خودرو توسط AMG ارتقا یافت و یکی از آن‌ها هم‌اکنون حراج می‌شود.

وبسایت مرسدس بلاگ می گوید این مرسدس ۶.۰ AMG کوپه توسط AMG آمریکای شمالی در سال ۱۹۸۸ و در ایلینویز تولید شده است. در آن موقع AMG هنوز توسط مرسدس خریداری نشده بود. بد نیست بدانید مرسدس ۵۱ درصد این شرکت را اول ژانویه ۱۹۹۹ خرید و باقی سهام را نیز اول ژانویه ۲۰۰۵ به دست آورد. گفته می‌شود تنها ۱۳ دستگاه از مرسدس ۶.۰ AMG کوپه تولید شد و به همین خاطر با یکی از کمیاب‌ترین محصولات تاریخ مرسدس روبرو هستیم.

زیر کاپوت ۶.۰ AMG کوپه پیشرانه ارتقا یافته ۸ سیلندر M117 قرار دارد. اگرچه حجم این پیشرانه همانند پیشرانه E60 AMG برابر با ۶ لیتر است اما تفاوت‌های زیادی با آن دارد. مرسدس E60 AMG لیموزین از نیروگاه ۸ سیلندر ۶ لیتری برگرفته از M119 با حجم ۵ لیتر استفاده می‌کند درحالی‌که در دل مرسدس بنز ۶.۰ AMG کوپه پیشرانه برگرفته از M117 با حجم ۵.۵ لیتر قرار دارد. پیشرانه ۵.۵ لیتری M117 در خودروهای ۵۶۰ SEL و ۵۶۰ SEC نصب شده بود.

مرسدس بنز ۶.۰ AMG کوپه در ابتدا از پیشرانه ۶ سیلندر خطی ۳۰۰ CE کوپه استفاده کرد اما بعداً جای خود را به نیروگاهی که عرض کردیم داد. AMG سپس این پیشرانه را بهبود بخشید و مهم‌ترین ویژگی جدیدش استفاده از دو میل بادامک و چهار سوپاپ در هر سیلندر بجای یک میل بادامک و دو سوپاپ در هر سیلندر بود. AMG همچنین حجم این نیروگاه آهنین را از ۵.۵ به ۶ لیتر رساند که نتیجه آن کسب قدرت احساس‌برانگیز ۳۸۵ اسب بخاری و گشتاور ۵۶۵ نیوتون متری بود.

این نیرو از طریق گیربکس ۴ سرعته اتوماتیک و قفل دیفرانسیل به چرخ های عقب فرستاده می‌شد. خودروی موردبحث از رینگ‌های ۱۷ اینچی آئرو ۱ با طرح کروم و عناصر مشکی سود می‌برد. لاستیک‌های دانلوپ SP اسپرت ۸۰۰۰ نیز این رینگ‌ها را همراهی می‌کنند. سیستم تعلیق مرسدس بنز ۶.۰ AMG از فنرها و دامپرهای این شرکت سود می‌برد و اگزوز نیز به مدل سبرینگ W124 AMG اختصاص دارد.

خودرویی که مشاهده می‌کنید رنگ بدنه مشکی و آبی را دارد و از چراغ‌های مدل بازار آمریکا استفاده می‌کند. این خودرو به کیت بدنه خاص AMG مجهز بوده و از جمله ویژگی‌های آن می‌توان به سپر جلو با مه شکن، قوس‌های چرخ گیرا، اسپویلر عقب، سپر عقب عضلانی، رکاب‌های جانبی بزرگ‌تر و دو خروجی اگزوز اشاره کرد. کابین هم با چرم خاکستری و تریم چوب روی داشبورد و فرمان AMG پوشانده شده است. از جمله تجهیزات مرسدس بنز ۶.۰ AMG کوپه می‌توان به سیستم تهویه مطبوع خودکار، کروز کنترل، صندلی‌های جلوی برقی و سیستم صوتی سونی XR-7200 اشاره کرد.

این خودرو فقط ۳۱۲۴۸ کیلومتر کار کرده و علیرغم تاریخچه‌ای نه چندان جالب در شرایط بسیار خوبی قرار دارد. این مرسدس در سال ۱۹۸۸ توسط اندی کوهن به فردی فروخته شد که در اولین روز مالکیت خودرو از بورلی هیلز به لاس‌وگاس مسافرت کرد. او پیش از رسیدن به لاس‌وگاس توسط پلیس و به خاطر سرعت غیرمجاز متوقف شد و خودرو پس از پیدا شدن مواد ممنوعه توقیف شد. پس از آن خودرو در یک حراجی توسط راب دیر خریداری شد و او پس از ۲ سال آن را به فردی دیگر فروخت. مرسدس موردبحث چندین بار دیگر هم دست‌به‌دست شد تا نهایتاً به حراجی کنونی رسید. این حراجی چهارم آگوست به پایان می‌رسد و قیمت کنونی ۳۰۳ هزار دلاری پیشنهادی برای آن بسیار قابل‌توجه به نظر می‌رسد.

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۳ رای

شاهین احمدزاده

نویسنده و مترجم مجله "پدال"

مطالب مشابه

‫۱۷ دیدگاه‌ها

  1. parsa عشق ماشین

    ۹ مرداد ۱۴۰۱
    سوابق: (14 ديدگاه)

    چقدر یک ماشین باید خوب باشه که حسی که به من میده حتی از s class نسخه جدید هم خیلی خیلی خیلی بیشتره این ماشین رو من عاشقشم چون بنظرم بنز داخلش خلاصه شده و الهام لوکس بودن و طراحی زیبا و چوب های کار شده.
    اگه بیرون این خراب شده بودم کل زندگیمو میدادم اینو میگرفتم فقط کاش کف خواب نبود و یه رینگ زیبا تر می ذاشتم

    موافقم 36
    مخالفم 4
  2. AMANTE

    ۹ مرداد ۱۴۰۱
    سوابق: (1914 ديدگاه)

    با دیدن عکس هاش هم آدم کیف میکنه.
    اینکه کنارش باشی و بتونی یه دوری باهاش بزنی یا اینکه صاحب اش باشی که دیگه تمامه.

    موافقم 45
    مخالفم 3
    1. Hello 1

      ۹ مرداد ۱۴۰۱
      سوابق: (26 ديدگاه)

      آدم دلش می خواهد فقط نگاهش کنه ….

      موافقم 32
      مخالفم 1
  3. وحید اسماعیل نسب

    ۹ مرداد ۱۴۰۱
    سوابق: (100 ديدگاه)

    عالیه واقعا تکرار نشدنیه

    موافقم 35
    مخالفم 1
  4. ˈadɔlf ˈhɪtlɐ

    ۹ مرداد ۱۴۰۱
    سوابق: (715 ديدگاه)

    فقط طراحی رو الانم جذابه

    موافقم 21
    مخالفم 1
  5. Taha Malek

    ۹ مرداد ۱۴۰۱
    سوابق: (916 ديدگاه)

    فوق العاده
    قیمتش هم خوبه من تا ۱ میلیون دلار هم انتظار داشتم که شاید بخاطر علاقه بیش از حد من به اتاق w124 یا کپل خودمونه این نمونه هم واقعا خاصه

    موافقم 27
    مخالفم 1
  6. دکتر

    ۹ مرداد ۱۴۰۱
    سوابق: (338 ديدگاه)

    واقعا بنز کپل تکرار نشدنی هست هنوز هم که هنوزه این ماشین جذاب هست، من خودم بشخصه وقتی نمونه های تر تمییزشو میبینم واقعا کیف میکنم،خدا رو شکر از این مدل(۴درب) تو ایران کم ندارم،نمونه های کوپه هم هست انگشت شمارهستن و واقعا قلچماق😀

    موافقم 33
    مخالفم 1
  7. Si

    ۹ مرداد ۱۴۰۱
    سوابق: (527 ديدگاه)

    فقط باید بگی جوووووون

    موافقم 19
    مخالفم 1
  8. امیر

    ۹ مرداد ۱۴۰۱
    سوابق: (2959 ديدگاه)

    مشخصات ضعیفی داره حتی در اون دهه ! اما بازم از جذابیتش چیزی کم نمیکنه و بسیار زیباس!

    موافقم 9
    مخالفم 30
  9. Alan.r

    ۹ مرداد ۱۴۰۱
    سوابق: (1133 ديدگاه)

    ظاهر زیبا موتور قدرتمند کابین محشر عاشقشم اعجوبست

    موافقم 13
  10. Aboalfazl demon

    ۹ مرداد ۱۴۰۱
    سوابق: (523 ديدگاه)

    کوپه های دهه نود مرسدس واقعا جذاب و دلربا هستن

    موافقم 10
  11. محسن

    ۹ مرداد ۱۴۰۱
    سوابق: (6 ديدگاه)

    ببین چی ساخته 34سال پیش خدا پدرمادرشونوبیامرزه، شیری که خوردن حالشون، لعنت به ایران خودرو وسایپا

    موافقم 18
  12. JDM lover

    ۹ مرداد ۱۴۰۱
    سوابق: (886 ديدگاه)

    واقعا زیبا و کلکسیونیه
    خیلی حال کردم

    موافقم 10
  13. Mohammad.2005

    ۹ مرداد ۱۴۰۱
    سوابق: (344 ديدگاه)

    یکی از اینا داشتم تقریبا از دوست داشتنی ترین ماشین های روز دنیا هم بی نیاز می شدم . در همین حد عشق ….

  14. Achtung

    ۱۰ مرداد ۱۴۰۱
    سوابق: (423 ديدگاه)

    عالی 👍

    موافقم 4
    مخالفم 1
  15. Reza Waffen SS

    ۱۰ مرداد ۱۴۰۱
    سوابق: (5360 ديدگاه)

    بسیار زیباست

  16. SLR _ 722

    ۱۰ مرداد ۱۴۰۱
    سوابق: (231 ديدگاه)

    بسیار زیباس

    از ماشین های بشدت مورد علاقه من هست

    این الان آنقدر زیبا هست حساب کنید سالی که معرفی شده مردم با دیدنش چه حسی داشتند واقعا جهش از w123 به w124 خیلی جهش بلندی هست اصلا به دانشجویی نمیخوره نسل قبل این باشه ولی خوب هست . مقایسه کنید با طراحی های امروزی که هر نسل به سختی از نسل قبل قشنگتر میشه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.

دکمه بازگشت به بالا