همه ما درباره مرسدس بنز E 60 AMG لیموزین چیزهایی شنیدهایم، خودرویی که بهصورت رسمی فقط به تعداد ۱۴۸ دستگاه و توسط AMG تولید شد اما رکورد کمیابترین کوپه این برند به خودروی مرسدس بنز ۶.۰ AMG کوپه اختصاص دارد. تنها ۱۳ دستگاه از این خودرو توسط AMG ارتقا یافت و یکی از آنها هماکنون حراج میشود.
وبسایت مرسدس بلاگ می گوید این مرسدس ۶.۰ AMG کوپه توسط AMG آمریکای شمالی در سال ۱۹۸۸ و در ایلینویز تولید شده است. در آن موقع AMG هنوز توسط مرسدس خریداری نشده بود. بد نیست بدانید مرسدس ۵۱ درصد این شرکت را اول ژانویه ۱۹۹۹ خرید و باقی سهام را نیز اول ژانویه ۲۰۰۵ به دست آورد. گفته میشود تنها ۱۳ دستگاه از مرسدس ۶.۰ AMG کوپه تولید شد و به همین خاطر با یکی از کمیابترین محصولات تاریخ مرسدس روبرو هستیم.
زیر کاپوت ۶.۰ AMG کوپه پیشرانه ارتقا یافته ۸ سیلندر M117 قرار دارد. اگرچه حجم این پیشرانه همانند پیشرانه E60 AMG برابر با ۶ لیتر است اما تفاوتهای زیادی با آن دارد. مرسدس E60 AMG لیموزین از نیروگاه ۸ سیلندر ۶ لیتری برگرفته از M119 با حجم ۵ لیتر استفاده میکند درحالیکه در دل مرسدس بنز ۶.۰ AMG کوپه پیشرانه برگرفته از M117 با حجم ۵.۵ لیتر قرار دارد. پیشرانه ۵.۵ لیتری M117 در خودروهای ۵۶۰ SEL و ۵۶۰ SEC نصب شده بود.
مرسدس بنز ۶.۰ AMG کوپه در ابتدا از پیشرانه ۶ سیلندر خطی ۳۰۰ CE کوپه استفاده کرد اما بعداً جای خود را به نیروگاهی که عرض کردیم داد. AMG سپس این پیشرانه را بهبود بخشید و مهمترین ویژگی جدیدش استفاده از دو میل بادامک و چهار سوپاپ در هر سیلندر بجای یک میل بادامک و دو سوپاپ در هر سیلندر بود. AMG همچنین حجم این نیروگاه آهنین را از ۵.۵ به ۶ لیتر رساند که نتیجه آن کسب قدرت احساسبرانگیز ۳۸۵ اسب بخاری و گشتاور ۵۶۵ نیوتون متری بود.
این نیرو از طریق گیربکس ۴ سرعته اتوماتیک و قفل دیفرانسیل به چرخ های عقب فرستاده میشد. خودروی موردبحث از رینگهای ۱۷ اینچی آئرو ۱ با طرح کروم و عناصر مشکی سود میبرد. لاستیکهای دانلوپ SP اسپرت ۸۰۰۰ نیز این رینگها را همراهی میکنند. سیستم تعلیق مرسدس بنز ۶.۰ AMG از فنرها و دامپرهای این شرکت سود میبرد و اگزوز نیز به مدل سبرینگ W124 AMG اختصاص دارد.
خودرویی که مشاهده میکنید رنگ بدنه مشکی و آبی را دارد و از چراغهای مدل بازار آمریکا استفاده میکند. این خودرو به کیت بدنه خاص AMG مجهز بوده و از جمله ویژگیهای آن میتوان به سپر جلو با مه شکن، قوسهای چرخ گیرا، اسپویلر عقب، سپر عقب عضلانی، رکابهای جانبی بزرگتر و دو خروجی اگزوز اشاره کرد. کابین هم با چرم خاکستری و تریم چوب روی داشبورد و فرمان AMG پوشانده شده است. از جمله تجهیزات مرسدس بنز ۶.۰ AMG کوپه میتوان به سیستم تهویه مطبوع خودکار، کروز کنترل، صندلیهای جلوی برقی و سیستم صوتی سونی XR-7200 اشاره کرد.
این خودرو فقط ۳۱۲۴۸ کیلومتر کار کرده و علیرغم تاریخچهای نه چندان جالب در شرایط بسیار خوبی قرار دارد. این مرسدس در سال ۱۹۸۸ توسط اندی کوهن به فردی فروخته شد که در اولین روز مالکیت خودرو از بورلی هیلز به لاسوگاس مسافرت کرد. او پیش از رسیدن به لاسوگاس توسط پلیس و به خاطر سرعت غیرمجاز متوقف شد و خودرو پس از پیدا شدن مواد ممنوعه توقیف شد. پس از آن خودرو در یک حراجی توسط راب دیر خریداری شد و او پس از ۲ سال آن را به فردی دیگر فروخت. مرسدس موردبحث چندین بار دیگر هم دستبهدست شد تا نهایتاً به حراجی کنونی رسید. این حراجی چهارم آگوست به پایان میرسد و قیمت کنونی ۳۰۳ هزار دلاری پیشنهادی برای آن بسیار قابلتوجه به نظر میرسد.
parsa عشق ماشین
۹ مرداد ۱۴۰۱چقدر یک ماشین باید خوب باشه که حسی که به من میده حتی از s class نسخه جدید هم خیلی خیلی خیلی بیشتره این ماشین رو من عاشقشم چون بنظرم بنز داخلش خلاصه شده و الهام لوکس بودن و طراحی زیبا و چوب های کار شده.
اگه بیرون این خراب شده بودم کل زندگیمو میدادم اینو میگرفتم فقط کاش کف خواب نبود و یه رینگ زیبا تر می ذاشتم
AMANTE
۹ مرداد ۱۴۰۱با دیدن عکس هاش هم آدم کیف میکنه.
اینکه کنارش باشی و بتونی یه دوری باهاش بزنی یا اینکه صاحب اش باشی که دیگه تمامه.
Hello 1
۹ مرداد ۱۴۰۱آدم دلش می خواهد فقط نگاهش کنه ….
وحید اسماعیل نسب
۹ مرداد ۱۴۰۱عالیه واقعا تکرار نشدنیه
ˈadɔlf ˈhɪtlɐ
۹ مرداد ۱۴۰۱فقط طراحی رو الانم جذابه
Taha Malek
۹ مرداد ۱۴۰۱فوق العاده
قیمتش هم خوبه من تا ۱ میلیون دلار هم انتظار داشتم که شاید بخاطر علاقه بیش از حد من به اتاق w124 یا کپل خودمونه این نمونه هم واقعا خاصه
دکتر
۹ مرداد ۱۴۰۱واقعا بنز کپل تکرار نشدنی هست هنوز هم که هنوزه این ماشین جذاب هست، من خودم بشخصه وقتی نمونه های تر تمییزشو میبینم واقعا کیف میکنم،خدا رو شکر از این مدل(۴درب) تو ایران کم ندارم،نمونه های کوپه هم هست انگشت شمارهستن و واقعا قلچماق😀
Si
۹ مرداد ۱۴۰۱فقط باید بگی جوووووون
امیر
۹ مرداد ۱۴۰۱مشخصات ضعیفی داره حتی در اون دهه ! اما بازم از جذابیتش چیزی کم نمیکنه و بسیار زیباس!
Alan.r
۹ مرداد ۱۴۰۱ظاهر زیبا موتور قدرتمند کابین محشر عاشقشم اعجوبست
Aboalfazl demon
۹ مرداد ۱۴۰۱کوپه های دهه نود مرسدس واقعا جذاب و دلربا هستن
محسن
۹ مرداد ۱۴۰۱ببین چی ساخته 34سال پیش خدا پدرمادرشونوبیامرزه، شیری که خوردن حالشون، لعنت به ایران خودرو وسایپا
JDM lover
۹ مرداد ۱۴۰۱واقعا زیبا و کلکسیونیه
خیلی حال کردم
Mohammad.2005
۹ مرداد ۱۴۰۱یکی از اینا داشتم تقریبا از دوست داشتنی ترین ماشین های روز دنیا هم بی نیاز می شدم . در همین حد عشق ….
Achtung
۱۰ مرداد ۱۴۰۱عالی 👍
Reza Waffen SS
۱۰ مرداد ۱۴۰۱بسیار زیباست
SLR _ 722
۱۰ مرداد ۱۴۰۱بسیار زیباس
از ماشین های بشدت مورد علاقه من هست
این الان آنقدر زیبا هست حساب کنید سالی که معرفی شده مردم با دیدنش چه حسی داشتند واقعا جهش از w123 به w124 خیلی جهش بلندی هست اصلا به دانشجویی نمیخوره نسل قبل این باشه ولی خوب هست . مقایسه کنید با طراحی های امروزی که هر نسل به سختی از نسل قبل قشنگتر میشه