AMG در اواخر دههٔ ۹۰، برای ساخت نسخهٔ اسپرتی از نسل اول A کلاس، ایدهٔ عجیبی را به کار گرفت و یک پیشرانهٔ دوم را در عقب نصب کرد.
اولین بار در سال ۲۰۱۳ و نسل W176 مرسدس بنز A کلاس بود که نسخهٔ اسپرت AMG را با نام A45 دیدیم اما اولین A کلاس AMG سالها قبل از این ساخته شد. مهندسان AMG در سال ۱۹۹۸ اولین نسخهٔ اسپرت را بر اساس نسل اول A کلاس توسعه دادند اما از این خودرو تنها چهار نمونه ساخته شد و امروز شاید خیلیها از وجود آن خبر نداشته باشند. این هاچبک اسپرت که A38 AMG نام گرفت، بر پایهٔ ایدهٔ دیوانهواری ساخته شد که در ادامه داستان آن را مرور خواهیم کرد.
همچنین بخوانید: سیتروئن ۲CV صحرا، ژیان چهارچرخ محرک با دو پیشرانه در جلو و عقب!
مرسدس بنز A کلاس زمانی که در اواخر دههٔ ۹۰ به بازار آمد، اصلاً شروع خوبی نداشت و عملکرد فاجعهبار آن در آزمایش گوزن بشدت به اعتبار مرسدس در آن زمان لطمه زد. این ماشین همچنین پرفورمنس بسیار ضعیفی هم داشت زیرا در ابتدای عرضه در سال ۱۹۹۷، قویترین نسخهٔ آن A160 با تنها ۱۰۲ اسب بخار قدرت بود. به همین دلیل، AMG در سال ۱۹۹۸ پروژهٔ ساخت یک A کلاس بسیار ویژه را آغاز کرد که A38 نام گرفت. این پروژه که با نام A190 Twin هم شناخته میشود، یکی از احمقانهترین پروژههایی است که AMG تاکنون انجام داده است.
این خودرو بر اساس A190 معمولی ساخته شد که از یک پیشرانهٔ ۱.۹ لیتری چهار سیلندر با ۱۲۵ اسب بخار قدرت استفاده میکرد اما مردان AMG در اقدامی عجیب، یک پیشرانهٔ دوم را هم در عقب نصب کردند. درحالیکه پیشرانهٔ استاندارد مثل همیشه به چرخهای جلو نیرو میداد، موتور چهار سیلندر ۱.۹ لیتری دوم در عقب با فشردن یک دکمه روشن میشد. درنتیجه، قوای محرکهای ۳.۸ لیتری با مجموع خروجی ۲۵۰ اسب بخار قدرت و ۳۶۰ نیوتن متر گشتاور شکل میگرفت. انتقال نیرو از طریق یک گیربکس پنج سرعتهٔ دستی صورت میگرفت که دو پیشرانه را توسط یک کلاچ اتوماتیک هماهنگ میکرد.
به لطف دو موتور و سامانهٔ چهارچرخ محرک، مرسدس A38 ظرف ۵.۷ ثانیه از صفر به سرعت صد کیلومتر بر ساعت میرسید و میتوانست به حداکثر سرعت ۲۳۰ کیلومتر بر ساعت دست پیدا کند. این خودرو میتوانست بهراحتی فقط با یک پیشرانه هم کار کند و به همین دلیل مصرف سوخت آن بین ۸.۵ تا ۱۲.۶ لیتر در هر صد کیلومتر اعلام شده بود. ایدهٔ شکلگیری A38 علاوه بر ساخت یک A کلاس بسیار سریع، نشان دادن پتانسیل بالای نسل اول A کلاس بود. به لطف ساختار شاسی با کف ساندویچی، پیشرانهٔ دوم را میشد بهراحتی و بدون قربانی کردن فضای صندوق در عقب نصب کرد.
علاوه بر این، نصب پیشرانهٔ دوم در عقب توزیع وزن را هم بهبود بخشید. البته A38 از A190 استاندارد حدود ۲۵۰ کیلوگرم وزن بیشتری داشت که از این مقدار، ۱۵۰ کیلوگرم فقط به خاطر پیشرانه بود و ۱۰۰ کیلوگرم دیگر از تجهیزات بیشتر و اصلاحات شاسی ناشی میشد. A38 همچنین به سیستم ترمز بزرگ مرسدس E55 AMG مجهز شد و ارتفاع آن یک سانتیمتر کاهش پیدا کرد. این A کلاس دو موتوره در بیرون هم با سپر جلوی اختصاصی با ورودیهای هوای بزرگ و سپر جدید عقب با دو سر اگزوز از نسخههای معمولی متمایز شد. علاوه بر این، دهانهٔ گلگیرها در هر طرف ۱۰ میلیمتر عریضتر شد تا فضای کافی برای رینگهای ۱۸ اینچی را فراهم کند.
داخل A38 نیز با چرم قرمزرنگ، کمربندهای ایمنی قرمزرنگ، غربیلک فرمان جیر و روکش چرمی داشبورد، اصلاحاتی را تجربه کرد. این خودرو حتی برای رانندگی در اختیار رانندگان فرمول یک آن زمان یعنی «میکا هکینن» و «دیوید کولتارد» قرار داده شد. بااینحال، متأسفانه A38 AMG به دلیل ساختار پیچیده، در حد یک پروژهٔ مطالعاتی نزدیک به تولید باقی ماند و فقط چهار نمونه از آن ساخته شد؛ بنابراین، در نمونههای تولیدی، خریداران مجبور شدند به A210 اوولوشن که بین سالهای ۲۰۰۲ تا ۲۰۰۴ با ۱۴۰ اسب بخار قدرت عرضه شد بسنده کنند.
فرزند ایران
۲۴ فروردین ۱۴۰۳یجورایی میشه گفت کامل ناکام نماند و اسمارت به وجود آمد
جرمی کلارکسون
۲۴ فروردین ۱۴۰۳دقیقا
بعد این ماشین کجاش شاهکاره طراحیش هم مثل تیباس
فرزند ایران
۲۴ فروردین ۱۴۰۳نمی دونم
در مورد A38 AMG اکثرا یا کاملا متنفرن از این طراحی یا کاملا عاشقشن
خودم بدم نمیاد ولی از این مدل طراحی استون مارتین سیگنت که همون تویوتا آی کیو ری اسکین دست رو بیشتر می پسندم
جرمی کلارکسون
۲۴ فروردین ۱۴۰۳این ماشین چون ساخت AMG هست همه میگن شاهکار وگرنه هر شرکتی یه محصول شکست خورده هم داره
مهدی
۲۴ فروردین ۱۴۰۳من با اون قسمتش مشکل دارم که ندشته خیلی ضعیف بوده و فقط ۱۲۰ اسب بخار داشته
بعد یک نکاه بندازین ببینین تو ماشینای ایراتی ۱۲۵ اسب بخار خیلیی خیلیی قفله اینجا
هعی چی بگم که اگه ادامه بدم امشبم تو گونی میخوابم
فرزند ایران
۲۴ فروردین ۱۴۰۳آخه واقعا هم برا این بدنه 120 اسب کافی به نظر میاد.ولی چون AMG هست دیگه گفتن ضعیفه برای AMG
Mercedes
۲۶ فروردین ۱۴۰۳داداش دیگه اینم مبالغه بود
الان دنا بالای ۱۵۰ اسبه
مونتاژی ها همه بالای ۱۵۰-۱۷۰ اسب هستن
چند تا وارداتی ۲۰۰-۳۰۰ اسب هم جدیدا معرفی شده (حالا تعدادش چقدره نمیدونم )
دیگه ۱۲۰ اسب واقعا قفل نیست تو ایران مگه ماشینت پراید یا l90 باشه
Mercedes
۲۶ فروردین ۱۴۰۳عقل نویسنده:
ماتیز + پژو ۲۰۶ + لوگو بنز= شاهکار طراحی!!!!
به عنوان فن مرسدس به توهینم شعور شد
به تو چه
۲۶ فروردین ۱۴۰۳شما تیبا سوار شو
منم اینو
علی جردن
۲۴ فروردین ۱۴۰۳این شاهکار درصورتی جواب می داد که قیافه خوشگلی داشت
بخاطر زیبا نبودن طراحی بلزلر روی خوش بهش نشون نداد
JaMsHiD
۲۴ فروردین ۱۴۰۳بنز با این ماشین خودشو به خاک سیاه نشوند .
حالم از این مرسدس و طراحیش بهم میخوره .
از نمای عقب نگاه کن ، فکر کن اینو همون شرکتی تولید کرده که W140 رو هم تولید میکرده !
۲۴ فروردین ۱۴۰۳خیلی اینو دوسش دارم
datsun
۲۴ فروردین ۱۴۰۳دو موتوره یه ایده احمقانه
قنداقی
۲۴ فروردین ۱۴۰۳چی ؟ شاهکار مهندسی ؟؟؟؟؟؟؟
یکی جلو من رو بگیره غش کردم از خنده
JaMsHiD
۶ اردیبهشت ۱۴۰۳نه آقا نه . شاهکار مهندسیه چون ( مرسدس بنز )
اینو ساخته .
همینو تویوتا ساخته بود ، تا صب میکردن تو چشم ملت آلمانی بازا و کره ای بازا و آمریکایی بازا
amirboss
۲۴ فروردین ۱۴۰۳خیلی خنده داره
حسن
۲۴ فروردین ۱۴۰۳یه جوری عاشق این مدل بنز هستم که اگر بگن فقط یک حق انتخاب داری قطعا فقط همین مدل رو میپسندم. حتی با ضعیف ترین پیشرانش. یادم در زمان خودش در ژاپن جز پرفروشترین خودروهای هاچبک بود. دیوانه وار قیافشو دوس دارم. البته در حال حاضر دارم پس انداز میکنم تا ان شالله بتونم مدل اهنی ( اسباب بازی ) این خودرو رو از بازار بخرم !!!!!
امیرحسین
۲۵ فروردین ۱۴۰۳سلام الان این ماشین زشته؟ جان مادرتون ول کنین، اونی که میگه زشته، بعید میدونم پراید مدل۸۰ هم داشته باشه. ماشین به این خوشگلی.
ایرانی
۲۵ فروردین ۱۴۰۳جدا از ظاهر که سلیقه ای هست و در گذر زمان تغییر میکنه.از نظر ایده واقعا ایده جاابیه. خودروی داری که هر زمان نیاز داشتی قدرتشو میتونی افزایش بدی مخصوصا در سربالاییها یا با دو موتور چهار چرخ متحرکش کنی ودر شهر هم با یک موتور خودرو جمع و جور با مصرف کم و استهلاک کم داری .اگه باشه در خریدش شک نمیکنم
حسین دهمرد
۲۸ فروردین ۱۴۰۳حالا نمیشد با یک موتور عقب بسازنش؟ منطقی تر و بازار پسند تر میشد. شاید بگید اسمارت که البته اسمات دیگه زیادی کوچیکه و موتورش هم خیلی کم قدرته اما این بیشتر از یه پژو قدرت داره و دف عقب هم میبود دیگه الان تا یک میلیارد مشتری داشت