تجربه و آزمایشمرسدس بنز

رانندگی با مرسدس E60 AMG مدل 1994، پسر بد بنز!

E60 AMG یکی از آخرین خودروهایی است که پیش از ادغام AMG با مرسدس ساخته شد و یکی از منحصربه‌فردترین تجربه‌های رانندگی را ارائه می‌کند.

هرچند دههٔ ۹۰ میلادی بیشتر با خودروهای اسپرت ژاپنی مثل هوندا NSX، نیسان اسکای‌لاین GT-R و تویوتا سوپرا شناخته می‌شود ولی این بار قصد داریم سراغ یکی از خودروهای خاص آن دوران برویم که ساخت ژاپن نیست. این سدان اسپرتی است که از زرادخانهٔ AMG بیرون آمد یعنی شرکتی که تعدادی از هیجان‌انگیزترین و خاص‌ترین خودروهای پرفورمنس آن سال‌ها را خلق کرد. رانندگی با سوپرسدان E کلاس از نسل W124 معروف به E60 AMG نشان می‌دهد که AMG و مرسدس پیش از ادغام، با همکاری هم چه خودروهایی فوق‌العاده‌ای ساختند.

این روزها هرچند AMG بازوی پرفورمنس داخلی مرسدس محسوب می‌شود اما AMG تا سال ۱۹۹۹ یک شرکت تیونینگ مستقل بود که تعدادی اندکی از محصولات مرسدس را با افزایش قدرت، به هیولاهای وحشی تبدیل می‌کرد. AMG در اواسط دههٔ ۸۰ با تقویت خودروهای مرسدس به شهرت رسید و همکاری این دو شرکت در دههٔ بعد نیز با تولید محدودی ادامه پیدا کرد. معروف‌ترین محصول این همکاری، یک E کلاس متولد سال ۱۹۸۶ با پیشرانهٔ ۵ لیتری V8 ساخت AMG بود که همر به معنای چکش نام گرفته بود. همر با ۳۵۵ اسب بخار قدرت و ۵۲۵ نیوتن متر گشتاور، پرفورمنس سوپراسپرت‌های دوران خود را با تجمل، راحتی، تکنولوژی و کارایی روزمره ترکیب کرده بود.

بعداً نیز در سال‌های ۱۹۹۴ و ۱۹۹۵، مدل E60 AMG بر پایهٔ سدان E500 ساخته شد که توسط پورشه برای مرسدس تولید شده بود. هرچند E60 به‌اندازهٔ همر شناخته‌شده نیست اما به همان اندازه چشمگیر است. این خودرو با سفارش خریدارانی که حاضر بودند با پرداخت حدود ۲۲ هزار دلار به نرخ امروز، E500 را با تجهیز به پکیجی بنام ۹۵۷ به خودرویی وحشی‌تر تبدیل کنند ساخته می‌شد. بدین ترتیب، شاسی W124 که ابتدا از خط تولید پورشه در زوفنهاوزن خارج شده و سپس در کارخانهٔ زیندلفینگن خود مرسدس رنگ‌آمیزی شده بود، حدود ۳۰ کیلومتر دورتر به کارخانهٔ AMG در افلترباخ فرستاده می‌شد.

در آنجا، فرایند تبدیل E500 به E60 AMG آغاز و پیشرانهٔ استاندارد ۵ لیتری V8 با یک نمونهٔ ۶ لیتری دست‌ساز با ۳۸۰ اسب بخار قدرت و ۵۸۰ نیوتن متر گشتاور تعویض می‌شد. پکیج ۹۵۷ AMG همچنین ارتقاء سیستم تعلیق را هم با کمک‌فنرها و آنتی‌رول بارهای متفاوت به همراه داشت. رینگ‌های ۱۷ اینچی سه‌تکه و سیستم اگزوز AMG با سر اگزوز مربعی دوتایی هم این پکیج را تکمیل می‌کرد. گفته می‌شود تنها ۴۵ دستگاه از E60 AMG بین سپتامبر ۱۹۹۳ تا نوامبر ۱۹۹۴ ساخته شده است. قیمت این سدان اسپرت ۱۰۸,۷۰۰ دلار بود که معادل ۲۳۶ هزار دلار امروز است.

E60 AMG در بیرون با رنگ مشکی متالیک سافایر، واقعاً شیطانی به نظر می‌رسد. رینگ‌های رنگ شده و سر اگزوزهای کرومی ظریف هم نشان می‌دهد که با خودرویی دهه نودی طرف هستیم ولی غیرازاین ویژگی‌ها، طراحی بیرونی W124 که توسط برونو ساکو شکل گرفته بود، دست‌نخورده باقیمانده است. سادگی و تناسبات W124 عالی است ولی افزایش ۳۸ میلی‌متر فاصلهٔ عرضی چرخ‌ها و کاهش ۲۳ میلی‌متری ارتفاع، حس قدرت به E60 بخشیده‌اند.

E60 در داخل اما بیش از AMG، مدیون مرسدس و W124 است. طراحی اینجا ساده و منطقی است، آمپرها ساده و خوانا هستند و هیچ‌چیز حواس راننده را از مسیر پیش رو پرت نمی‌کند. دید رو به بیرون هم عالی است و هرچند W124 خودروی نسبتاً بزرگی است اما هدایت آن در ترافیک‌ها آسان خواهد بود. همه‌چیز در این ماشین حاکی از ایجاد تعادل بین نظم و سخاوت دارد و به همین دلیل، E کلاس‌های آن دوره جزء محبوب‌ترین تاکسی‌های تاریخ هستند.

هرچند ۳۰ سال از زمان ساخت E60 AMG می‌گذرد اما این خودرو هنوز هم با اطمینانی که جلوتر از زمان خود است رانندگی می‌کند. پیشرانهٔ ۶ لیتری V8 این خودرو در دورهای میانی بسیار قدرتمند است و بدون توجه به اینکه عقربه سرعت‌سنج کجا قرار دارد، با خوشحالی غرغر می‌کند. مثل هشت سیلندرهای امروزی AMG، این موتور هم هرگز در نیرو، سروصدا و لرزش چیزی کم نمی‌گذارد. البته زمانی که به‌طور ناگهانی پدال گاز تخته شود، گیربکس چهار سرعته اتوماتیک لحظه‌ای درنگ می‌کند ولی وقتی نیرو می‌رسد، همیشه نرم عمل می‌کند و درحالی‌که ماشین را با شتاب به جلو میراند اما هرگز باعث ناراحتی سرنشینان نمی‌شود.

E60 AMG اما علیرغم توانایی‌های بسیار زیاد، علاقه‌ای به خودنمایی ندارد. این خودرویی باصلابت و تزلزل‌ناپذیر است که این موضوع بیشتر در پیچ‌های سرعت بالا مشاهده می‌شود. زمانی که خودرو با سرعت به پیچ می‌رسد، بادی‌رول پدیدار می‌شود ولی لاستیک‌ها در یافتن چسبندگی مشکلی ندارند. حتی هنگام گاز دادن‌های سنگین، پایداری ماشین روی جاده عالی است و فرمان همچنان سبک و دقیق باقی می‌ماند. البته غربیلک فرمان که اندازهٔ مناسبی دارد، گاهی می‌تواند مبهم احساس شود زیرا سیستم کمکی هیدرولیکی در سرعت‌های پارکینگی به‌سختی کار می‌کند اما در دیگر مواقع احساسی طبیعی خواهد داشت. همچنین دسته‌دنده هم هنگام حرکت دادن از حالت خلاص به عقب یا درایو، به‌طور خوشایندی نرم عمل می‌کند. به‌طورکلی، هرچند E60 AMG از دور ترسناک به نظر می‌رسد اما بسیار راحت‌تر از چیزی است که انتظار دارید.

این روزها، چنین مدل‌های AMG که پیش از ادغام با مرسدس ساخته شده‌اند، خواهان زیادی در حراجی‌ها پیدا کرده‌اند و E60 هم‌اکنون ارزشی حدود سه برابر E500 دارد. خودرویی که در اینجا آزمایش کردیم نیز قبلاً با قیمت تخمینی ۲۵۰ تا ۳۰۰ هزار دلار در حراجی‌ها ظاهر شده است. وقتی مرسدس در سال ۱۹۹۹ بخش عمده‌ای از سهام AMG را خرید، همکاری این دو شرکت بسیار نزدیک‌تر شد و با مالکیت کامل مرسدس بر تیونر آلمانی در سال ۲۰۰۵ تکمیل شد. E60 نمایانگر زمانی است که این دو شرکت مجزا، به دنبال یک هدف مشترک به هم نزدیک‌تر شدند. E60 خودروی کمیابی است اما نه‌فقط به خاطر تولید محدود بلکه به دلیل تجربهٔ رانندگی منحصربه‌فردی که از همکاری موردبحث حاصل شده است.

در این ماشین ترکیبی متعادل از خودروی عضلانی و سدان لوکس ارائه شده است. اینکه W124 از مدل‌های پایه گرفته تا E60 همچنان مورداحترام طرفداران مرسدس بنز هستند، گواهی بر میراث این نسل E کلاس است ولی در صدر این خانواده، E60 سطح خاصی از قدرت و تجمل را ارائه می‌کند.

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۴۸ رای
منبع
Hagerty

امیر دهقان

نویسنده و مترجم پدال، عاشق ماشین، عشقی که حد و حصر نداره

مطالب مشابه

‫۴۰ دیدگاه‌ها

  1. Ahmad

    ۳ شهریور ۱۴۰۳
    سوابق: (60 ديدگاه)

    پدر داج و فورد و شورلت💪
    درود بر تو ای بنز کبیر
    درود بر طراحی مردونه و تو دل بروت
    درود بر تو که همیشه مچ امریکن فن رو خوابوندی.
    حالا اگه همین کامنتو سوشیانت یا پیام میزاشت تایید میکردین ولی چون یه المانی فنه تایید نمیکنید.قدرت از آن توست ای مرسدس کبیر از دیار المان.برو که خیلی خوب میری

    موافقم 67
    مخالفم 24
    1. amirkhanzadeh

      ۳ شهریور ۱۴۰۳
      سوابق: (1033 ديدگاه)

      جووون تا باشه از این پسرای بد 😅😁😁

      موافقم 32
      مخالفم 2
      1. SMS

        ۳ شهریور ۱۴۰۳
        سوابق: (581 ديدگاه)

        الکی که همه عاشق این ماشین نیستند

        موافقم 24
        مخالفم 2
        1. امیر حسین

          ۴ شهریور ۱۴۰۳
          سوابق: (122 ديدگاه)

          من عاشق بنز سی ال کد سی ۱۴۰ هستم… به نظرم خیلیییی زیباس. حتی از این بنز افسانه ای هم زیباتره. مدل ۱۹۹۲ تا ۱۹۹۹ داره. وای اگر یه دونه صفر کیلومتر وجود داشت رنگ مشکی به من می دادن خیلی عالی میشد.

    2. Taha Ayoobi

      ۳ شهریور ۱۴۰۳
      سوابق: (4381 ديدگاه)

      احمد مرسدس بنز سال چند به وجود اومد؟

      موافقم 8
      مخالفم 21
      1. car lover

        ۳ شهریور ۱۴۰۳
        سوابق: (1431 ديدگاه)

        طاها قبل از تمام دوج ها و شورلت و فوردها مرسدس بوجود اومد و خودرو رو اختراع کرد

        موافقم 23
        مخالفم 9
        1. سوشیانت

          ۳ شهریور ۱۴۰۳
          سوابق: (3526 ديدگاه)

          خودرو سال ۱۷۶۹ اختراع شد اون وقت آلمانی فن ها میگن ماشین سال ۱۸۸۶ اولین خودروی جهانه😂 ۱۱۷ سال اختلاف! در ضمن آمریکایی ها تو دهه ۶۰ میلادی هم ماشین بالای ۴۰۰ اسبی هم ساخته بودن نمونش کوروت c2

          موافقم 4
          مخالفم 24
        2. car lover

          ۳ شهریور ۱۴۰۳
          سوابق: (1431 ديدگاه)

          یکی از کم اطلاعات ترین و در عین حال یکی از پرمدعا ترین انسانهایی که دیدم خودت بودی سوشیانت هرچند تقصیر تو نیست و بیشتر بخاطر سنته
          فکر کن کل دنیا میان میگن مرسدس اولین خودرو رو ساخته اونوقت این یکی میاد میگه نه ممد اقا ساخته
          اخه من به تو چی بگم؟ فقط میتونم بخندم و سوژه ات کنم نه تنها من بلکه همه

          موافقم 23
          مخالفم 5
        3. سوشیانت

          ۴ شهریور ۱۴۰۳
          سوابق: (3526 ديدگاه)

          امثال شما هم برای من سوژه خنده هستین قبلا راجب این موضوع توضیح دادم که خودرو توسط نیکلاس جوزف کونیو فرانسوی در سال ۱۷۶۹ اختراع شده تعصب نمیذاره آدم واقعیت رو ببینه

          موافقم 1
          مخالفم 8
        4. car lover

          ۴ شهریور ۱۴۰۳
          سوابق: (1431 ديدگاه)

          سوشیانت مرغ اول بوده یا تخم مرغ؟😂😂

          موافقم 3
          مخالفم 1
      2. D.A.N.I.Y.A.L

        ۳ شهریور ۱۴۰۳
        سوابق: (26 ديدگاه)

        قبل از این که پدر بزرگت به دنیا بیاد

        موافقم 6
        مخالفم 5
    3. javad-bmw

      ۳ شهریور ۱۴۰۳
      سوابق: (219 ديدگاه)

      از کامنتت مشخصه چقدر مرسدس رو دوس داری.
      ولی پدر داج و فورد و شورلت از کجا در اومد؟
      من خودم خیل بنز رو دوس دارم و پرفورمنس ماشین آلمانی زبان زد کُل عالمه ، ولی ……..

      موافقم 18
      مخالفم 3
      1. car lover

        ۳ شهریور ۱۴۰۳
        سوابق: (1431 ديدگاه)

        چون مرسدس اولین خودرو رو اختراع کرد بهش میگن پدر خودروسازی

        موافقم 16
        مخالفم 7
        1. D.A.N.I.Y.A.L

          ۳ شهریور ۱۴۰۳
          سوابق: (26 ديدگاه)

          کودک…

          موافقم 4
          مخالفم 6
    4. نی نی

      ۴ شهریور ۱۴۰۳
      سوابق: (724 ديدگاه)

      دهه شصتیا بد جوری سوخته شدن
      یعنی هم متولد دهه شصت شمسی هم میلادی
      اون موقع که دوج 426 همی 400 اسبی رو ساخت قویترین موتور آلمان غربی 200 و خورده ای به زور داد بیرون یا از سرا هم زیادیه اسم آل نان بربری فانتزی بدمزه فقط قمپزه
      قمپز در کرده همین

      موافقم 2
      مخالفم 11
      1. car lover

        ۴ شهریور ۱۴۰۳
        سوابق: (1431 ديدگاه)

        400 اسب امریکایی پرفورمنسش در حد همون 200 اسب المانیه. ماشین 8 سیلندر امریکایی پرفورمنسش در حد 4 سیلندر اون کشوره است. زیاد درگیر قدرتهای گنده رو کاغذ نباشید

        موافقم 9
        مخالفم 4
        1. نی نی

          ۴ شهریور ۱۴۰۳
          سوابق: (724 ديدگاه)

          مطمئنی اون 400 اسب آمریکا روی کاغذه و داینو نیست ؟؟؟؟؟؟

          موافقم 2
          مخالفم 10
        2. سوشیانت

          ۴ شهریور ۱۴۰۳
          سوابق: (3526 ديدگاه)

          خب پس من هم میگم ۱۰۰ اسب ایران خودرو ۶۰۰ اسب آلمانیه

          موافقم 1
          مخالفم 1
      2. کاربر

        ۴ شهریور ۱۴۰۳
        سوابق: (157 ديدگاه)

        همین نشون میده اطلاعاتت از خودرو در حد صفره،اصلا چه ربطی داره؟یعنی قراره فقط به اسب بخار توجه کنیم؟

        موافقم 4
        مخالفم 1
  2. Kiarash

    ۳ شهریور ۱۴۰۳
    سوابق: (522 ديدگاه)

    ماشین واقعی اینه
    بنز واقعی اینه

    موافقم 27
    مخالفم 3
  3. khashayar.

    ۳ شهریور ۱۴۰۳
    سوابق: (45 ديدگاه)

    به شدت زیبا و با ابهت.

    بنز با خودش چکار کرد که الان حتی یک محصول درخور نداره؟

    موافقم 22
    مخالفم 7
    1. MehdiTurbo

      ۳ شهریور ۱۴۰۳
      سوابق: (2372 ديدگاه)

      سود
      بنز و بی ام و سود را به لذت خودرو و شرکتشان فروختند

      موافقم 20
      مخالفم 1
      1. khashayar.

        ۳ شهریور ۱۴۰۳
        سوابق: (45 ديدگاه)

        به نظرم بحث فراتر از سود باشه. بیشتر به دلیل نبود طراح های حرفه ای مثل برونو ساکو و سیستم مدیریت ضعیف و …. است.
        دلیل دیگه که متاسفانه من خیلی با اون برخورد دارم اینه که هر کسی که یک نرم افزار cad یاد میگیره فکر میکنه طراح شده. در صورتی شما خیلی راحت میتونید یکی دو روزه هر نرم افزار طراحی مثل solid works/ inventor/ catia , و در سطح بالاتر autodesk alias رو یاد بگیرید اما چون درکی نسبت به المان های طراحی و زیبایی و ایرودینامیک در طراحان جدید وجود نداره ما شاهد یک سری طرح های مبتذل و پر از امکانات بی کاربرد و نمایشگر هستیم .
        ————————————————————–
        اگه وقت کنم یک توضیح کامل در مورد مبحث زیبایی و طراحی تکاملی میدم

        موافقم 12
        مخالفم 9
        1. ! i M α η δ υ α R

          ۴ شهریور ۱۴۰۳
          سوابق: (2348 ديدگاه)

          خشایار جان قبل از این که از طراحی و زیبایی شناسی بگی ، اول به من بگو کدوم بنی بشری ، به قول تو ، یکی دو روزه ، کتیا و سالید رو یاد گرفته که بتونه باهاشون طراحی کنه ؟

          چرا این قدر ساده انگارانه ، مثال می زنی ؟

          یه ابر نقاط گرفتن و بخوای اوستا بشی 5 سال طول میکشه …

          بعد میگی ، یکی دو روزه !!!

          عجب دوره زمونه ای شده !!!

          موافقم 7
          مخالفم 1
  4. MehdiTurbo

    ۳ شهریور ۱۴۰۳
    سوابق: (2372 ديدگاه)

    برعکس گفتم 😂 ادیت نداشت
    لذت خودرو و اعتبارشان را به سود بیشتر و مارکتینگ فروختند

    موافقم 2
    مخالفم 2
  5. NGU

    ۳ شهریور ۱۴۰۳
    سوابق: (122 ديدگاه)

    می‌خوام ببینم رو دست اتاق w124 و w140 کی می‌تونه بسازه؟
    این دو تا بهترین و کامل ترین سدان های زمان خودشون بودن
    w124 the most perfect sedan:

    https://youtu.be/2sCki6KlTf8?si=X70qsjST99YuG5e8

    موافقم 10
    مخالفم 5
  6. froG-driVer

    ۳ شهریور ۱۴۰۳
    سوابق: (1013 ديدگاه)

    امین حیایی دنیای خودرو ها

    موافقم 5
    مخالفم 8
  7. car lover

    ۳ شهریور ۱۴۰۳
    سوابق: (1431 ديدگاه)

    مافیا

    موافقم 9
    مخالفم 1
    1. امیرحسین

      ۴ شهریور ۱۴۰۳
      سوابق: (122 ديدگاه)

      اس کلاس دبلیو ۱۴۰ آخر مافیایی…)مدل ۱۹۹۲ تا ۱۹۹۸(

  8. JDM سابق

    ۳ شهریور ۱۴۰۳
    سوابق: (727 ديدگاه)

    وضعیت سایت به شکل فجیعی اسفناک شده
    کل کل های بی مورد تعصبات غیر منطقی
    چند روز پیش بزم شعر در باب کل کل ژاپن و کره راه افتاده بود!
    بابا یخورده به خودتون بیاید یه تیکه آهن و چهارتا لاستیک ارزش نداره اینجوری از خجالت خودتون دربیاین

    موافقم 15
    مخالفم 6
    1. Taha Ayoobi

      ۳ شهریور ۱۴۰۳
      سوابق: (4381 ديدگاه)

      نمونه اش کامنت اول همین پست.

      موافقم 7
      مخالفم 11
      1. JDM سابق

        ۳ شهریور ۱۴۰۳
        سوابق: (727 ديدگاه)

        اونو میسناسم عشق فرانسه اس و عزراییلش امریکاست

        موافقم 1
        مخالفم 4
      2. mf1

        ۳ شهریور ۱۴۰۳
        سوابق: (484 ديدگاه)

        دقیقا
        کامنت اول با ماشالا گفتن هیچ فرقی نداره

        موافقم 5
        مخالفم 4
  9. 𝐀𝐥𝐢

    ۳ شهریور ۱۴۰۳
    سوابق: (1551 ديدگاه)

    خیره کننده اس! با اون رینگای فوق العادش

    موافقم 6
    مخالفم 1
  10. Alan.r

    ۳ شهریور ۱۴۰۳
    سوابق: (1133 ديدگاه)

    🇩🇪The best or no thing 🇩🇪

    موافقم 14
    مخالفم 4
  11. mosafer

    ۳ شهریور ۱۴۰۳
    سوابق: (217 ديدگاه)

    یکی از اینا داشته باشی تو پیچ های جاده چالوس بتازونی با یک آهنگ قدیمی

    موافقم 7
    مخالفم 1
  12. mohammadUSA

    ۴ شهریور ۱۴۰۳
    سوابق: (3 ديدگاه)

    دوران خوش خودروسازی چند سالی هست که گذشته….

    موافقم 3
    مخالفم 1
  13. JaMsHiD_R1988

    ۴ شهریور ۱۴۰۳
    سوابق: (2797 ديدگاه)

    سلطان بی چون و چرا
    بهترین کلاسیک دهه نودی با اختلاف بسیار زیاد برای خونواده و استفاده شهری

  14. محمد امین

    ۴ شهریور ۱۴۰۳
    سوابق: (63 ديدگاه)

    قشنگ تک تک عکس ها بوی کیفیت میدن

  15. arash

    ۵ شهریور ۱۴۰۳
    سوابق: (107 ديدگاه)

    بنز همیشه بنز بوده پدرم تعریف میکند در اوایل دهه 1970 میلادی برای تحصیل با تنها یک چمدان به آلمان رفته و بعد از یکسال تحصیل با یک فورد کاپری صندوق پر از سوغاتی در حال برگشتن به وطن بود (هزینه تحصیل در برترین دانشگاه فنی مونیخ ، اقامت و اسکان ایشان هم اتوماتیک وار پرداخت شده بود و به دلایل خاص که اینجا نمیشه گفت یک حقوق پایه کارشناسی هم همزمان با حضور ایشان در خارج به خانواده ایشان پرداخت میشد.) ایشان به شدت از کمک هزینه اندک پرداختی طاغوت وقت نامید و نالان بود چون دلش یک بنز 450 یا حداقل 350 اس ال سی میخواست ولی متاسفانه بخاطر شرایط وخیم اقتصادی آن زمان مجبور شده بود یکدستگاه فورد کاپری بخرد و تا انتهای عمر همواره با حسرت مرسدس بنز 8 سیلندر 350 یا 450 کروک اس ال سی را نگاه میکرد ولی افسوس که الان زنده نیست ببیند جوانان سرخورده فعلی حسرت سوار شدن بر آشغالهای چینی به درد نخور مثل لاماری و هایما را دارند و سقف آرزوی ایرانیها خرید ریرا یا دنای جوانان است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.

دکمه بازگشت به بالا