اخیراً فرصتی دست داد تا بتوانیم داغترین نسخه از مرسدس AMG GLC یعنی مدل 63SE پرفورمنس را تست کنیم و آنچه در ادامه میخوانید حاصل این دیدار چند ساعته است.
پیشرفت بدون تغییر غیرممکن خواهد بود و این موضوع برای اسپرت ترین مدل مرسدس بنز GLC به معنی خداحافظی با پیشرانه ۸ سیلندر ۴ لیتری توئین توربو و استفاده از قوای محرکه پیچیده پلاگین هیبریدی است. قوای محرکه بکار رفته در GLC 63E با قلب تپنده مرسدس AMG C63SE پرفورمنس مشترک است و در قدبلند مرسدس ۶۷۱ اسب بخار قدرت و ۱۰۲۰ نیوتون متر گشتاور تولید میکند که نه تنها این خودرو را در صدر کلاس خود قرار میدهد بلکه بهبود قابلتوجهی را نسبت به نسل پیشین 63S نشان میدهد.
قدرت و گشتاور GLC 63SE پرفورمنس نسبت به مدل GLC 43 جدید نیز به ترتیب ۲۵۶ اسب بخار و ۵۲۰ نیوتون متر بیشتر شده، خودرویی که از همان پیشرانه M139 برادر قویتر استفاده میکند اما تنظیمات متفاوتی دارد و تنها از دستیار هیبریدی ساده سود برده است. استفاده از باتری ۴.۸ کیلووات ساعتی نیز باعث میشود خودروی موردبحث ما بتواند با اتکا به نیروی برق مسافت ۱۲ کیلومتری را طی کند. اگرچه باتری فاقد ویژگی شارژ سریع است اما سیستم احیای انرژی برگرفته از خودروهای فرمول یک باعث شارژ سریع باتری میشوند.
شما همچنین میتوانید هشت حالت رانندگی و چهار گزینه کنترل پایداری را انتخاب کنید هرچند وزن ۲۲۳۵ کیلوگرمی GLC 63SE پرفورمنس حدود ۳۰۰ کیلوگرم بیشتر از قبل است و باید با این وزن بالا مدارا کرد. از نظر ظاهری نیز سپر جلوی جدید، جلوپنجره پانامریکانا، تریم های اطراف بدنه، رکابهای متفاوت و اسپویلر سقف بزرگ و سپر عقب اسپرت با خروجیهای چهارگانه اگزوز باعث تمایز این مدل از برادران سادهتر میشود. وقتی وارد کابین شوید وجوه اشتراک زیادی با C63 را خواهید دید که شامل پشت آمپرهای دیجیتالی جدید، فرمان AMG، صندلیهای اسپرت و عملکردهای متنوع سیستم اطلاعات سرگرمی است. کابین خودرو فضای خوبی دارد اما وجود باتری باعث کاهش فضای بار به ۳۸۰ لیتر شده است.
در بحث استفاده روزمره، مرسدس AMG GLC 63SE پرفورمنس بهتر از قبل عمل میکند. در حالت کامفورت حالت برقی فعال خواهد شد تا خبری از صدای پیشرانه و اگزوز نباشد. زمانی که نرمافزار خودرو تشخیص دهد سواری خودرو در حالت هیبریدی بهتر خواهد بود پیشرانه درونسوز وارد مدار میشود. سپس نیروی تولیدی به تمامی چرخها فرستاده میشود و گیربکس ۹ سرعته اتوماتیک نیز تعویضهای نرم و دقیق خود را به نمایش میگذارد. شکی وجود ندارد که سیستم پلاگین هیبریدی مرسدس مؤثر عمل میکند. زمانی که تمامی تواناییهای خودرو در حالت اسپرت پلاس آزاد شود شاهد شاسیبلندی بسیار سریع خواهید بود به گونهای که GLC 63SE پرفورمنس سریعتر از مدل ۸ سیلندر قبلی به سرعت ۱۰۰ کیلومتر در ساعت میرسد.
شاسیبلند بزرگ مرسدس از نظر هندلینگ کاملاً احساسبرانگیز ظاهر میشود. کافی است با این خودرو وارد برخی پیچهای تند شوید و عملکرد بسیار خوب فرمان را ببینید. به این مجموعه باید سیستم فرمان پذیری چرخهای عقب را نیز اضافه کنیم که بهتر از قبل عمل میکند. تیز بودن خودرو در دماغه نیز مشهود است و با توزیع وزن ۴۹ به ۵۱ در جلو و عقب و همچنین استفاده از لاستیکهای پهن، GLC 63SE پرفورمنس با اشتیاق فراوان پیچها را پشت سر میگذارد. چابکی این قدبلند لوکس نیز با وجود سیستم چهار چرخ محرک و دیفرانسیل لغزش محدود با کنترل الکترونیکی نیز بسیار خوب خواهد بود.
سواری خودرو ترکیبی از نرمی، پایداری و کنترل خوب است اما هر از گاهی ناهمواریها و دستاندازهای بزرگ باعث لرزش در کابین میشوند. البته دامپرهای پیشرفته خودرو هرگونه ضربه را دفع کرده و در مجموع سواری خوبی را شاهد هستیم. البته ترمزها میتوانستند بهتر از اینها باشند. دیسکهای ۳۹۰ میلیمتری در جلو و ۳۸۰ میلیمتری در عقب با کالیپرهای ۶ پیستونه اگرچه بسیار قدرتمند هستند اما احساس پدال خوب نیست. AMG میگوید این امر نتیجه استفاده از چهار حالت احیای انرژی است.
در نهایت برای نتیجهگیری باید گفت مجموعهای از فاکتورها وجود دارد. مرسدس AMG GLC 63SE پرفورمنس خودرویی بسیار قدرتمند و سریع است و پایداری و ابهت آن در جادههای چالشبرانگیز مثال برانگیز خواهد بود. کابین خودرو نیز کیفیت بالایی دارد و از جدیدترین تکنولوژیها سود میبرد اما باید گفت جدیدترین محصول مرسدس بنز به اندازه نسل پیشین ما را تحت تأثیر قرار نمیدهد. برقی سازی قوای محرکه شاید یک پیشرفت باشد و به کارایی بیشتر آن کمک کند اما فاقد هویت و روح واقعی آفالترباخ است؛ و تمامی اینها قبل از وارد شدن به بحث قیمت خواهد بود زیرا قیمت خودرو از حدود ۱۰۵ هزار دلار نسل پیشین به ۱۳۲ هزار دلار در این نسل رسیده است.
مشخصات مرسدس AMG GLC 63SE پرفورمنس 4matic+ پریمیوم | |
پیشرانه | ۴ سیلندر ۲ لیتری توربوی پلاگین هیبریدی |
قدرت/گشتاور (اسب بخار/نیوتون متر) | ۶۷۱/۱۰۲۰ |
گیربکس | ۹ سرعته اتوماتیک، کلاچ خیس چند صفحهای |
طراحی قوای محرکه | پیشرانه جلو، چهار چرخ محرک |
صفر تا ۱۰۰ کیلومتر در ساعت (ثانیه) | ۳.۵ |
حداکثر سرعت (کیلومتر در ساعت) | ۲۷۵ |
مصرف سوخت (لیتر در هر صد کیلومتر) | ۷.۵ |
نقاط قوت | نقاط ضعف |
پرفورمنس بسیار خوب، مصرف سوخت کمتر نسبت به قبل، سیستم اطلاعات سرگرمی عالی، سواری نرمتر در شهر، هندلینگ تیز، بازخورد بسیار خوب فرمان | وزن بسیار بالا، عدم احساس سریع بودن، فاقد جذابیت رقبای ۶ و ۸ سیلندر، کاهش ۱۵۵ لیتری فضای بار به خاطر نصب باتری، احساس بد پدال ترمز |
علی
۲۷ مهر ۱۴۰۲زیباست
kawaki
۲۷ مهر ۱۴۰۲خرابش کردی
MehdiTurbo
۲۸ مهر ۱۴۰۲دقیقا بدم خرابش کرد
کافیه کابین نسل قبل بزارن کنار این عکسا عمق فاجعه مشخص میشه
چراغ عقبم که نگم برات
amir-mr
۲۷ مهر ۱۴۰۲گذشت دوران جذاب v8وv6
مهدی دهقانی
۲۷ مهر ۱۴۰۲بزرگترین عیب سیستم هیبرید بالا رفتن وزنه که متاسفانه بحث فنی رو پایین میاره
AMANTE
۲۷ مهر ۱۴۰۲من باشم میرم سراغ مدل قدیمی با موتور 4 لیتری V8 تویین توربو جذاب و دوست داشتنی.
https://www.pedal.ir/mercedes-benz/%D8%A8%D8%B1%D8%B1%D8%B3%DB%8C-%D9%85%D8%B1%D8%B3%D8%AF%D8%B3-amg-glc-63-s-%DA%A9%D9%88%D9%BE%D9%87/
Soroush
۲۷ مهر ۱۴۰۲GLCجدید چقدر زیبا شده
کاش هنوز v8بود
داوودع
۲۷ مهر ۱۴۰۲رینگش چقد زیباست
ARMAN سابق
۲۷ مهر ۱۴۰۲وزن بسیار بالا، عدم احساس سریع بودن، فاقد جذابیت رقبای ۶ و ۸ سیلندر
همینا کافیه که همچین ماشینی علیرغم تمام خوبی هاش هیچ جذابیتی حداقل برا من نداشته باشه
blackwing
۲۷ مهر ۱۴۰۲این اتاق موقعی جذاب تر میشد که با موتور ۶.۳ لیتری V8 مرسدس بنز C63 ( همون موتور SLS ) مدل ۲۰۱۳ عرضه میشد.
این باتریها و سیستم هایبریدی خیلی وزن زیادی دارن و از عملکرد ماشین کم میکنن ، از نظر صدا هم واقعاً اون موتورها یه دنیای دیگه بودن
مجتبی .
۲۸ مهر ۱۴۰۲برا کشورهای کمتر توسعه یافته درحال حاظر هیبریدوپلاگین هیبرید گزینه بهتریه اما اگه سیستمهاش خیلی پیچیده باشه همین میشه پاشنه آشیل ماشین
Anti Tesla
۲۸ مهر ۱۴۰۲چه رنگ زیبایی داره😍
از بچگی آرزو داشتم یک ماشین آبی رنگ بسازن خودروساز های داخل.😔
JDM_Japan
۲۸ مهر ۱۴۰۲نیسان آبی: من یه شوخی ام!😂😂🤦♂️
Anti Tesla
۲۸ مهر ۱۴۰۲اون آبی نه.
آبی آسمانی براق.
POUYAN
۲۸ مهر ۱۴۰۲نیسان آبی چیه پس؟
صرفا جهت شوخی.
Enzo Ferrari 2008
۲۸ مهر ۱۴۰۲چرا 4سیلندر ؟🫠
JDM_Japan
۲۸ مهر ۱۴۰۲خارق العاده اس ولی قیمتش بالاست که این قیمت توجیه هم داره
Viper
۲۸ مهر ۱۴۰۲به نظرم برخلاف بقیه مرسدس بنز ها، زیباست