نسل جدید مرسدس AMG GT از همیشه برای رقابت با پورشه ۹۱۱ آمادهتر شده است اما آیا موفق خواهد شد؟ در ادامه قصد داریم به این سؤال پاسخ دهیم.
نسل اول AMG GT بهعنوان پاسخ مرسدس به پورشه ۹۱۱ به بازار آمد. این یک خودروی اسپرت عالی بود اما در مقایسه با ۹۱۱ که توانایی انجام هر کاری را داشت، کوپهٔ مرسدس خودرویی تکبعدی احساس میشد و فقط سریع و پرسروصدا بود. البته همین ویژگی برای دوست داشتن AMG GT کافی بود اما بااینحال نتوانست تأثیر بزرگی روی فروش ۹۱۱ بگذارد. حال اما نسل دوم AMG GT معرفی شده و اکنون چیزی که برای رقابت تمام و کمال با کوپهٔ افسانهای پورشه لازم است را دارد.
نسل تازهٔ AMG GT روی پلتفرم جدیدی ساخته شده که توسط AMG توسعه پیدا کرده و با AMG SL مشترک است. این کوپه جدید که برای نامگذاری مدلها حروف S، C و R را کنار گذاشته و سراغ اعداد رفته است، حالا زیباتر، توانمندتر و همهکارهتر از همیشه شده تا این بار بتواند رقیب بهتری برای ۹۱۱ باشد اما آیا موفق خواهد شد؟ در ادامه قصد داریم به این سؤال پاسخ دهیم.
فلسفهٔ جدید
در نسل جدید AMG GT فلسفهٔ این خودرو کاملاً تغییر کرده است. نسل قبلی این کوپهٔ آلمانی بر اساس اقتباسی از پلتفرم SLS AMG ساخته شده و به همین دلیل، در برخی قسمتها لطمه دیده بود. این خودرو برای بهبود توزیع وزن، از گیربکس ترنساکسل استفاده میکرد که در عقب نصب شده و کابین را تنگ و غیرکاربردی میکرد اما AMG GT جدید حالا میتواند خودرویی برای همهٔ خریداران باشد.
هرچند AMG GT جدید یک خودروی دونفره است اما میتوان دو صندلی عقب را برای آن سفارش داد تا به ۲+۲ تبدیل شود. با این کار، از لحاظ کارایی کابین، کوپهٔ مرسدس به رقیب واقعی ۹۱۱ تبدیل خواهد شد. البته روی صندلیهای عقب این ماشین خیلی نمیتوان حساب کرد زیرا به گفتهٔ مرسدس، برای افرادی با قد حداکثر ۱۵۰ سانتیمتر مناسب خواهد بود. بااینحال، ازآنجاییکه پیشرانه در جلو قرار دارد، صندوق بار بزرگی در عقب قابلاستفاده خواهد بود که ظرفیت آن با خواباندن صندلیهای عقب از ۳۲۰ به ۶۷۵ لیتر افزایش پیدا میکند.
پیشرانه
یکی دیگر از برتریهای ۹۱۱ نسبت به نسل قبلی AMG GT، ارائهٔ سامانهٔ چهارچرخ محرک بود که آن را در شرایط برفی و بارانی به خودروی کارآمدتری تبدیل میکرد. در کوپهٔ قبلی مرسدس به دلیل نصب گیربکس در عقب، امکان ارائهٔ این سیستم وجود نداشت اما حالا AMG GT در هردو مدل GT55 و GT63 بهصورت استاندارد به سامانهٔ چهارچرخ محرک 4Matic مجهز است. به این ترکیب باید چیزی که ۹۱۱ ندارد یعنی پیشرانهٔ V8 را هم اضافه کنیم.
در سینهٔ AMG GT همان موتور ۴ لیتری V8 توئین توربوی قبلی قرار گرفته که البته حالا مورد بهروزرسانی قرار گرفته تا هم خروجی بالاتری داشته باشد و هم با مقررات آلایندگی یورو ۷ سازگاری پیدا کند. این موتور در GT55 پایه ۴۷۵ اسب بخار قدرت و ۷۰۰ نیوتن متر گشتاور تولید میکند. این یعنی رقیب مستقیم GT55 در خانوادهٔ ۹۱۱ مدل کاررا GTS خواهد بود که با پیشرانهٔ ۳ لیتری شش سیلندر تخت توئین توربو ارائه میشود و ۴۸۰ اسب بخار قدرت و ۵۷۰ نیوتن متر گشتاور دارد.
نسخهٔ قویتر مرسدس با نام GT63، از همان پیشرانهٔ هشت سیلندر ۵۸۵ اسب بخار قدرت و ۸۰۰ نیوتن متر گشتاور را بیرون میکشد تا رودرروی پورشه ۹۱۱ توربو قرار گیرد. این مدل با پیشرانهٔ ۳.۸ لیتری شش سیلندر تخت توئین توربو، ۵۸۰ اسب بخار قدرت و ۷۵۰ نیوتن متر گشتاور دارد. ۹۱۱ توربو صرفاً بهصورت چهارچرخ محرک و با گیربکس دوکلاچه ارائه میشود اما کاررا GTS با گیربکس دستی و بهصورت محرک عقب هم قابل خریداری خواهد بود. مرسدس فعلاً برای نسخههای قویتر ۹۱۱ مثل توربو S و مدل آیندهٔ GT2 RS رقیبی ندارد اما برای این کار نسخهٔ هیبریدی GT63 E Performance در نظر گرفته شده که در آینده معرفی خواهد شد.
پرفورمنس
با تمام این اوصاف، آیا نسل جدید AMG GT در پرفورمنس حریف ۹۱۱ خواهد شد؟ با توجه به اعداد و ارقامی که تا این لحظه میدانیم باید گفت نه زیرا کاررا GTS 4 با گیربکس دوکلاچه ظرف ۳.۳ ثانیه از صفر به سرعت صد کیلومتر بر ساعت میرسد درحالیکه GT55 برای این کار به ۳.۹ ثانیه زمان نیاز دارد. همچنین درحالیکه ۹۱۱ توربو پس از تنها ۲.۸ ثانیه خود را به سرعت صد کیلومتر بر ساعت میرساند، GT63 این کار را در ۳.۲ ثانیه انجام میدهد. البته برای مقایسهٔ پرفورمنس دو خودرو صرفاً به شتاب صفرتاصد نمیتوان اکتفا کرد و باید منتظر مقایسه در رانندگی در دنیای واقعی باشیم.
قیمت
هنوز قیمت نسل جدید AMG GT اعلام نشده اما ازآنجاییکه این خودرو اشتراکات فراوانی با AMG SL دارد، از روی قیمت این رودستر میتوان قیمت حدودی برادر کوپه را تخمین زد. با توجه به این موضوع، انتظار میرود GT55 با قیمتی در حدود ۱۵۰ هزار دلار و GT63 با قیمت حدود ۱۹۰ هزار دلار ارائه شوند. برای مقایسه، هماکنون قیمت پورشه ۹۱۱ کاررا GTS 4 (چهارچرخ محرک) از ۱۵۱ هزار دلار و قیمت ۹۱۱ توربو از ۱۸۴ هزار دلار آغاز میشود؛ بنابراین، هردو مدل دو خودرو از لحاظ قیمت دقیقاً همسطح یکدیگر هستند. حال باید منتظر باشیم و ببینیم که آیا نسل جدید مرسدس AMG GT این بار میتواند سهم بیشتری از بازار پورشه ۹۱۱ را تصاحب کند یا نه.
مقایسه مشخصات فنی
مرسدس AMG GT55 | ۹۱۱ کاررا GTS 4 | مرسدس AMG GT63 | پورشه ۹۱۱ توربو | |
پیشرانه | ۴.۰ لیتری V8 | ۳.۰ لیتری H6 | ۴.۰ لیتری V8 | ۳.۸ لیتری H6 |
تنفس | توئین توربو | توئین توربو | توئین توربو | توئین توربو |
قدرت | ۴۷۵ اسب بخار | ۴۸۰ اسب بخار | ۵۸۵ اسب بخار | ۵۸۰ اسب بخار |
گشتاور | ۷۰۰ نیوتن متر | ۵۷۰ نیوتن متر | ۸۰۰ نیوتن متر | ۷۵۰ نیوتن متر |
گیربکس | ۹ سرعته اتوماتیک | ۸ سرعته دوکلاچه | ۹ سرعته اتوماتیک | ۸ سرعته دوکلاچه |
محور محرک | چهارچرخ | چهارچرخ | چهارچرخ | چهارچرخ |
شتاب صفرتاصد | ۳.۹ ثانیه | ۳.۳ ثانیه | ۳.۲ ثانیه | ۲.۸ ثانیه |
حداکثر سرعت | ۲۹۵ کیلومتر/ساعت | ۳۱۰ کیلومتر/ساعت | ۳۱۵ کیلومتر/ساعت | ۳۲۰ کیلومتر/ساعت |
وزن | ۱۹۷۰ کیلوگرم | ۱۵۹۵ کیلوگرم | ۱۹۷۰ کیلوگرم | ۱۶۴۰ کیلوگرم |
طول | ۴,۷۲۸ میلیمتر | ۴,۵۳۳ میلیمتر | ۴,۷۲۸ میلیمتر | ۴,۵۳۵ میلیمتر |
فاصلهٔ محوری | ۲,۷۰۰ میلیمتر | ۲,۴۵۰ میلیمتر | ۲,۷۰۰ میلیمتر | ۲,۴۵۰ میلیمتر |
ظرفیت صندوق بار | ۳۲۰ تا ۶۷۵ لیتر | ۲۶۵ لیتر | ۳۲۰ تا ۶۷۵ لیتر | ۲۶۵ لیتر |
قیمت | حدود ۱۵۰ هزار دلار | ۱۵۱ هزار دلار | حدود ۱۹۰ هزار دلار | ۱۸۴ هزار دلار |
در پایان نیز میتوانید بینندهٔ رانندگی لوئیس همیلتون با AMG GT جدید باشید. وی یک نمونه از نسل اول این خودرو را در اختیار دارد اما میگوید مدل جدید با دو صندلی اضافی برای استفادههای روزمره بهتر است.
sinasvj
۳۱ مرداد ۱۴۰۲هیچوقت نتونستم با محصولات پورشه ارتباط بگیرم نمیدونم چرا
علی جردن
۳۱ مرداد ۱۴۰۲دقیقا اولش منم مثل شما بودم بعدا که از نزدیک پورشه و کابینش رو دیدم پورشه برام شد انتخاب اولم.
کافیه فقط یک بار سوار یکی از مدل های پورشه بشی بعدش انگار صنعت خودرو بدون پورشه مفهومی نداره
sinasvj
۳۱ مرداد ۱۴۰۲خدا از دهنت بشنوه. امیدوارم هر یک از هموطنام که عشق ماشینن یبارم که شده سوار پورشه بشن
عارف رضاییان
۳۱ مرداد ۱۴۰۲از نظر ظاهری بنز خوشگل تره ولی پورشه در هندلینگ خاصتره
عارف رضاییان
۳۱ مرداد ۱۴۰۲مرسدس از نظر ظاهری زیباتر به نظر میاد پورشه طراحی خیلی ساده و تکراری وکسل کنندست ولی در درون به نظر پورش موتور پر بازده تر ی داره از هندلینگ خاصشم که کمتر کسی بی خبره
제네시스
۱ شهریور ۱۴۰۲۹۱۱ بهترین سوپر کار دنیا برای دریفت هست بنظرم… چند تا ویدئو از دریفت ۹۱۱ میتونید تماشا کنید 👇
https://uupload.ir/view/soul_customer_clip_992_gt3_race_exhaust_system_donuts_itdy.mp4/
https://uupload.ir/view/crazy_burnout_porsche_911_gt3_i45b.mp4/
Enayat
۱ شهریور ۱۴۰۲شاید پورشه نسبت به مرسدس بنز به سنت گرایی در ساخت یک خودرو اسپرت پیشتر پایبند باشد…
مرسدس بنز یک مقدار از این اصول ها دور شده و مد گرا شده… حالا شاید در عمل متفاوت باشه
محمد حسین
۵ شهریور ۱۴۰۲با احترام به مرسدس بنز اما در این مورد قطعا پورشه💛
mercedesamg
۷ شهریور ۱۴۰۲واقعا مرسدس داره به کجا میره؟