نسخهٔ پایهٔ جدید AMG GT43 از پیشرانهٔ ۲ لیتری توربو استفاده میکند و انتظار میرود با قیمتی در حدود ۱۰۰ هزار دلار به بازار عرضه شود.
مرسدس پسازاینکه در سال ۲۰۲۲ یک پیشرانهٔ چهار سیلندر را برای رودستر SL ارائه کرد، حالا همین موتور را در سینهٔ نسل جدید AMG GT هم قرار داده است. این خودرو که نسخهٔ پایه خواهد بود و GT43 نام دارد، از همان پیشرانهٔ ۲ لیتری توربوشارژ M139I استفاده میکند که قبلاً در مدلهای کامپکت سری ۴۵ و همینطور C63 و GLC63 ارائه شده بود. پیشرانهٔ موردبحث که از توربوشارژر گاز اگزوزی برقی برگرفته از فرمول یک بهره میبرد، در اینجا ۴۲۰ اسب بخار قدرت و ۵۰۰ نیوتن متر گشتاور تولید میکند.
این اعداد ۴۰ اسب بخار و ۲۰ نیوتن متر افزایش را نسبت به SL43 نشان میدهد. این پیشرانه همچنین از سیستم هیبریدی خفیف هم بهره میبرد که میتواند بهطور موقت ۱۴ اسب بخار نیروی اضافی را ارائه کند. بااینحال، در GT43 برخلاف نسخههای V8، سامانهٔ چهارچرخ محرک حذف شده و نیروی موتور چهار سیلندر توسط یک گیربکس ۹ سرعتهٔ اتوماتیک فقط به چرخهای عقب منتقل میشود. هرچند GT43 قدرت کمتری نسبت به نسخههای V8 دارد اما به گفتهٔ مرسدس، به لطف پیشرانهٔ سبکتر و انتقال نیروی محرک عقب، هندلینگ بسیار پویایی خواهد داشت و در پیچها چابک خواهد بود. این کوپهٔ چهار سیلندر ظرف ۴.۶ ثانیه از صفر به سرعت صد کیلومتر بر ساعت میرسد و حداکثر سرعتی برابر با ۲۸۰ کیلومتر بر ساعت دارد.
مرسدس برای این ماشین کیت بدنهٔ جدیدی را هم طراحی کرده است تا از نسخههای قویتر GT53 و GT63 متمایز شود. در جلوی خودرو شاهد سپر جلوی جدیدی هستیم که بخش اضافی پایین جلوپنجره را حذف کرده و جای آن را ورودیهای هوای متصل به هم گرفته است. علاوه بر این، از عرض گلگیرها کاسته شده و سپر عقب هم طراحی سادهتری با سر اگزوزهای دایرهای بجای ذوزنقهای پیدا کرده است. البته برای کسانی که خواهان ظاهر جذابتری هستند، AMG آپشنهای سفارشی مختلفی مثل رینگهای تا ۲۱ اینچی، بال عقب ثابت و پکیجهای مختلف با تریم کرومی یا مشکی براق را ارائه میکند.
در GT43 فاصلهٔ عرضی چرخها نسبت به نسخههای قویتر کمتر است و خودرو بهصورت استاندارد با ترمزهای کامپوزیتی، فنرهای فولادی و کمکفنرهای آلومینیومی ارائه میشود. علاوه بر این، سیستم فرمان گیری چرخهای عقب هم قابل سفارش است و انتخاب پکیج داینامیک پلاس AMG نیز دستهموتورهای پویا، قفل دیفرانسیل الکترونیکی عقب، آیرودینامیک فعال برای زیر بدنه، حالت رانندگی مسابقه و کالیپرهای ترمز زردرنگ را اضافه میکند.
مرسدس فعلاً قیمت AMG GT43 را اعلام نکرده اما بهتازگی قیمت نسخههای V8 مشخص شده است که از ۱۳۴,۹۰۰ برای نسخهٔ GT53 آغاز میشود. این رقم افزایش ۱۶ هزار دلاری را نسبت به AMG GT هشت سیلندر پایهٔ قبلی نشان میدهد اما ۶,۴۰۰ دلار از SL53 ارزانتر است. پیشرانهٔ ۴ لیتری V8 توئین توربو در این نسخه ۴۷۵ اسب بخار قدرت و ۷۰۰ نیوتن متر گشتاور تولید میکند و خودرو را ظرف ۳.۸ ثانیه از صفر به سرعت ۹۶ کیلومتر بر ساعت میرساند.
کسانی که خواهان قدرت بیشتری هستند اما میتوانند سراغ GT63 با قیمت پایهٔ ۱۷۵,۹۰۰ دلار بروند. هرچند این رقم جهش بزرگی را نشان میدهد اما خروجی پیشرانهٔ V8 را به ۵۸۵ اسب بخار قدرت و ۸۰۰ نیوتن متر افزایش داده و شتاب را به ۳.۱ ثانیه میرساند. انتظار میرود زمانی که GT43 چهار سیلندر با مدل ۲۰۲۵ راهی بازار آمریکا شود، قیمت آن به میزان قابلتوجهی از ۱۳۴,۹۰۰ دلار GT53 ارزانتر باشد. برای مقایسه، SL43 رودستر حدود ۳۱ هزار دلار از SL55 ارزانتر است. علاوه بر این نسخهٔ چهار سیلندر، بهزودی نسخهٔ پرچمدار هیبریدی E Performance هم با بیش از ۸۰۰ اسب بخار قدرت به خانوادهٔ AMG GT اضافه خواهد شد.
Zz
۲۹ اسفند ۱۴۰۲کی فکرشو میکرد روزی ماشین صد هزار دلاری موتور ۴ سیلندر ۲ لیتری داشته باشه .
نمیدونم چرا حتی از ۶ سیلندر هم استفاده نکردن . یهو از ۸ به ۴ اومدن . درحالیکه بیمر و پورشه سلاطین استفاده از ۶ سیلندر هستن .
به هر حال برای ماشین ۱.۸ تنی اعداد بسیار خوبیه .
ARIAN
۲۹ اسفند ۱۴۰۲ماشین 2 لیتری با قیمت 100 هزار دلار؟ شبیه دیوانگیه. همه ما میدونیم که بنز به شدددت نیاز به توسعه یک انجین شیش سیلندر داره برای طیف گسترده ای از محصولاتش هم این مدل هم sl و باقی. این انجین شیش سیلندر حتما هم باید v باشه نه. هیچ حالت دیگه ای. جای خالی 6 سیلندر به شدت احساس میشه توی سبد محصولات بنز
Gdm
۲۹ اسفند ۱۴۰۲اگه میخواستن از شش سیلندر استفاده کنن m256 بود… منتها m139 بازدهی خیلی بیشتری داره ، رو کاغذ خیلی اعداد بهتری تحویل میده
از m256 استفاده میکردن مشخص میشد چقدر تو انجین های شش سیلندر از رقیب سنتی شون عقبن ، اصلا در حد s58 نیست
JaMsHiD
۲۹ اسفند ۱۴۰۲الان هم دیگه دیر شده . دیگه براشون صرفه نداره بیان یه شش سیلندر از نو تعریف کنند .
و بعدش مارکتینگ قوی ترین موتور چهار سیلندر جهان هم خیلی بهتر از یه نمونه شش سیلندر عمل میکنه . به شخصه از اینکه قوی ترین موتور چهار سیلندر زیر کاپوت ماشینم باشه تا اینکه یه موتور شش سیلندر که به هر حال بازم جلوی ب ام و کم میاره ( بخاطر اینکه ب ام و مثل مرسدس نبود . ب ام و بالای چهل ساله داره روی خودرو های شش سیلندر اسپرتش آزمون و خطا میکنه . و مرسدس هم توی بخش هشت سیلندر . )
بیشتر حال میکنم . و کم آوردنش هم بخاطر اینه که مرسدس تمرکزش روی پرفورمنس مدل های هشت سیلندره ! نه شش سیلندر . برای همین ورود بنز به بخش شش سیلندر اونم توی این دوره زمونه که همه به جای تعریف نسل بعدی موتورشون دارن آلمیچر و باطری میسازن اشتباه محض هست .
Gdm
۲۹ اسفند ۱۴۰۲دقیقا همینطوره ، ی جورایی از وارد لیگ شش سیلندر ها شدن فرار کرده مرسدس چون رقبای قدری مثل بی ام وه و پورش توش حضور دارن
اما انصافا چهار سیلندر جاش تو کوپه اسپرت نبود😕اونم کوپه ای که اسمشو تریلی یدک نمیکشه… amg gt! جانشین sls افسانه ای
علی
۸ فروردین ۱۴۰۳ای ال اس یادتون رفته قویترین موتور شیش سیلندر تنفس طبیعی جهان بود
علی
۸ فروردین ۱۴۰۳قویترین موتور شیش سیلندر تنفس طبیعی جهان توی اس ال اس افسانه ای یادت رفته
Mercedes
۳ فروردین ۱۴۰۳بنز تو سال ۲۰۲۴ به شدت نیاز به توسعه موتور الکتریکی با برد بالا و توان بیشتر داره نه موتور ۶ سیلندر
مگه احمقه چند سال صرف توسعه یه موتور جدید کنه (که احتمالا تا ۲۰۲۷-۲۰۲۸ طول میکشه) در حالی که بعد ۲۰۳۰(یا ۲۰۳۵) کلا فروش خودروهای درون سوز ممنوع میشه؟ اصلا ارزش سرمایه گذاری واسه دل یه عده مخاطب تعصبی نداره
بجاش میتونه تمام توانشو رو توسعه باتری بذاره تا بتونه با چینی ها رقابت کنه نه اینکه مثل تویوتا گند بزنه ، یا مثل خیلی از برندهای غربی از چینی ها عقب بیفته
اتفاقا بنز بنظرم بهترین استراتژی رو داره (همینطور پورشه)
sinasvj
۲۹ اسفند ۱۴۰۲بنز دیگه اون بنز قدیم نیست کجا رفت اون جی تی که تو نسخه بلک سریز وی ایت سرکش نوربرگ رینگو پاره پوره کرد😢💔👋
JaMsHiD
۲۹ اسفند ۱۴۰۲اونم هست . مگه توقف تولید خورده؟
sinasvj
۲ فروردین ۱۴۰۳بله دیگه وقتی نسل جدید میاد نسل قبلی توقف تولید میشه دوست عزیز
khashayar0
۲۹ اسفند ۱۴۰۲از نظر من مهترین چیز در خودرو پرفرمنس و تعلیق اونه. حالا اگه شرکتی با یه موتور 4 سیلندر هم به خواسته خودش برسه اوکیه. در ضمن سیستم انتقال قدرت خیلی مهمه مثلا استفاده از سیستم انتقال قدرت مکانیکی (یا همون گیرباکس (چرخدنده ای)) نمیتونه سرعت و گشتاور رو به سرعت به چرخ ها انتقال بده. ولی سیستم انتقال قدرت هیدرولیکی مثل موتور الکتریکی است که در رنج وسیعی گشتاور رو به صورت آنی انتقال میده (خودروهای هیبرید هیدرولیکی) من خودم یه پارس دارم که گیربکسش رو در آوردم و با یه پمپ جابجایی متغییر و یک موتور هیدرولیکی (از شرکت رکسورت) به صورت مدار بسته جایگزین کردم. و توی این نوع از هیبرید هیدرولیکی موتور فقط وظیفه داره پمپ هیدرولیکی رو بچرخونه. خیلی سیستم جالبیه.
JaMsHiD
۲۹ اسفند ۱۴۰۲بهش هیدرواستاتیک میگن البته اگه فکر کنم .
انیمیشن این سیستم انتقال قدرتی هم که میگید اگه سرچ کنید هست .
khashayar0
۲۹ اسفند ۱۴۰۲بله. این سیستم بیشتر توی کامیون ها و اتوبوس ها ؛ لودر ها و …. استفاده میشه. و یه سیتم جدید نیست. ولی خیلی جالبه. برای من همه 150 N.M گشتاور رو در دور 3000 RPM موتور در هر سرعتی بهم میده. در ضمن دیگه پدال گاز و کلاج هم نمیخواد. فقط با جابجا کردن سواش پلیت سرعت تغییر میکنه.
khashayar0
۲۹ اسفند ۱۴۰۲https://en.wikipedia.org/wiki/Hydraulic_hybrid_vehicle#:~:text=Hydraulic%20hybrid%20vehicles%20(HHVs)%20use,and%20reductions%20in%20harmful%20emissions.
——————————-
https://www.epa.gov/cati/hydraulic-hybrid-vehicles
—————————
https://www.youtube.com/watch?v=ChwLRqKn6hY
——————————–
چند لینک گذاشتم برای توضیح و نحوه عملکرد خودروهای هیبرید هیدرولیکی . کسایی که علاقه دارن میتونن مطالعه کنن.
این سیستم برتری قایل توجهل نسبت به خودروهای الکتریکی یا بنزینی داره:
وزن کمتر – استحلاک کمتر – آلودگی کمتر – تغییر سرعت (تغییر دنده) پیوسته – ذخیره سریع انرژی – نیاز به اکسل در خودرو نیست. و انتقال قدرت از طریق سیال هیدرولیک و به وسیله شلنگ های هیدرولیکی صورت میگیره و ……….
همه گشتاور موتور رو در لحظه در اختیار راننده قرار میده. تغییر سرعت (دنده ) به سرعت انجام میگیره و مثل گیربکس های مغمول نیست شتابگیریش مثل خودروهای برقیه.
و یه چیز دیکه اینه که موتور در یک دور ثابت کار میکنه
mercedes
۲۹ اسفند ۱۴۰۲توان خوبی داره ولی این حیکل و قیافه
نباید چهار سیلندر باشه ، اونم برای یه مارک لوکس دیگه بد تر.
Amir
۲۹ اسفند ۱۴۰۲به این میگن مهندسی آلمانی از یه موتور 2 لیتری چهار سیلندر 420 اسب گرفتن اگه این هنر نیس پس چیه؟
به زودی باید منتظر سوزش امریکن فنا باشیم 😂
Mohammad
۲۹ اسفند ۱۴۰۲آمریکا و المان دارن با همکاری همدیگه ماشین میسازن
اونوقت امثال شما ها منتظر دعوا با یه ماشینباز دیگه اید
خداییش کمپانی ها اینقد تعصب ماشین خودشونو نمیکشن
B
۱ فروردین ۱۴۰۳اونا اگه قرار بود مث ما تعصب داشته باشن نصف الانشونم نبودن 😂
abbas
۲۹ اسفند ۱۴۰۲من دو بار خوندم فک کردم اشتباه نوشتن ۴ سیلندر
این فیس دیگ حداقل ی وی هشت لازمه
وقتی اسم ۴ سیلندر میاد بیشتر ادم یاد ماشین های اقتصادی و شهری میوفته تا ی ماشین با رخ اسپرت اونم مرسدس بنز
𝐀𝐥𝐢
۲۹ اسفند ۱۴۰۲نسل قبل خیلی متفاوت تر وبهتر بود
amirboss
۱ فروردین ۱۴۰۳پیشرانه چهارسیلندر که تا خرخره پرخورانی میشه برای بیرون گشیدن اسب بخار بیشتر
درسته به ازای هر سیلندر صد اسب و به ازای هر لیتر دویست اسب کشیدن بیرون اما بهتر بود تا یه موتور برقی بهش اضاف بشه و به واژه هیبریدی مزین بشه تا لایق تحسین بشه تا اینکه صدهزار دلاربخاطرش دودشه هوا.
Royal Driver
۱ فروردین ۱۴۰۳AMG GT چهار سیلندر….؟ ۱۰۰ هزار دلار….؟
جدی میفرماید ؟
علی
۸ فروردین ۱۴۰۳سیلندر مهم نیست قدرت مهمه و از اون مهم تر انتقال قدرت وقتی قدرتش با هشت سیلندر یکی هست دیگه نیازی نیست به موتور بزرگتر. درضمن استاندارد آلایندگی اورپا خیلی سختگیر تر شده
هوشنگ بایی
۱ فروردین ۱۴۰۳یه عمر پورشه از این فرمول استفاده کرده و بهترین های دنیای موتور اسپرت رو به جهان معرفی کرد پس چرا این کار مرسدس شما رو متعجب کرده؟
amirboss
۲ فروردین ۱۴۰۳اون پورش هست و از ساختار بلوک تخت استفاده میکنه.ولی این بنزه قضیه ش فرق میکنه.
اگه لامبو یه خودرو موتور جلو بسازه چه حسی بهت دست میده?!
رامتین
۷ فروردین ۱۴۰۳هیچ ارزشی برای خرید نداره. از نظر من در حد صفر. پورشه کیمن توجه کنید همین توان را از یک موتور ۶ سیلندر ۴ لیتری و باز توجه کنید بشکل تنفس طبیعی میگیره و با همین قیمت. جالبه داریم از پورش صحبت میکنیم که دیفالت بهتر هم هست چه رسد تنفس طبیعی هم باشه. مرسدس داری چکار میکنی؟ تو فروش لوکس هم از بی ام و عقب افتادیا.
علی
۸ فروردین ۱۴۰۳بازم افسانه خواهد شد نگران نباشید
علی
۸ فروردین ۱۴۰۳زیبایی این مرسدس نفس ادمو بنده میاره واووووو از دیدنش سیر نمیشم