مرسدس بنز

مقایسه مرسدس AMG GT بلک سریز با GT63 هیبرید جدید، سنت یا مدرنیته؟

GT63 S E Performance با ۸۱۲ اسب بخار قدرت، قوی‌ترین نسخهٔ نسل جدید AMG GT محسوب می‌شود اما عملکرد آن در برابر قوی‌ترین نسخهٔ نسل قبلی چگونه خواهد بود؟

مرسدس در نسل جدید AMG GT دست به تحول بزرگی زده و این خودرو را بر پایهٔ پلت‌فرم کاملاً جدیدی ساخته که خصوصیات متفاوتی نسبت به نسل قبلی دارد. به همین دلیل، GT جدید حالا از فرمول سنتی یک سوپراسپرت فاصله گرفته و بیشتر به یک گرند تورر امروزی تبدیل شده است. علاوه بر این، حالا عنوان پرچم‌دار این خانواده هم به نسخهٔ پلاگین‌هیبریدی GT63 S E Performance رسیده است. به همین دلیل، قصد داریم این نسخهٔ پرچم‌دار هیبریدی را با پرچم‌دار نسل قبلی یعنی بلک سریز مقایسه کنیم تا ببینیم سوپراسپرت اشتوتگارت چقدر تغییر کرده است.

طراحی بیرونی

شاید از همین طراحی بیرونی بتوان به شخصیت متفاوت دو خودرو پی برد زیرا هرچند شباهت‌های زیادی در ظاهر آن‌ها به چشم می‌خورد اما بلک سریز با اسپویلر عظیم عقب و باله‌هایی که برای پیست تنظیم شده‌اند، کاملاً وحشی به نظر می‌رسد درحالی‌که GT63 S E پرفورمنس ظاهر به‌مراتب آرام‌تری دارد. بااین‌حال، جلوپنجرهٔ کوپهٔ جدید با بخش پایینی اضافی مشابه بلک سریز طراحی شده و پروفیل جانبی دو خودرو با اینکه در GT63 کاپوت کوتاه‌تر شده و کابین جلوتر آمده، شبیه به هم به نظر می‌رسد. در عقب اما هرچند هردو ماشین از چراغ‌های باریک افقی استفاده می‌کنند اما بازهم بلک سریز با دیفیوزر تهاجمی و اسپویلر بزرگ، بسیار وحشی‌تر به نظر می‌رسد. به‌طورکلی، در این قسمت باید بلک سریز را جذاب‌تر دانست.

داخل

در داخل نیز مثل بیرون می‌توانیم ارتباط بین دو ماشین را ببینیم زیرا فرم کلی طراحی تقریباً یکسان است و در کوپهٔ جدید هم مثل نسل قبلی شاهد غربیلک فرمان سه پرهٔ AMG و کنسول مرکزی شیب‌داری هستیم. بااین‌حال، در نسل جدید جای نمایشگر نسبتاً کوچکی که در بالای داشبورد قرار داشت را یک صفحه‌نمایش بزرگ روی کنسول مرکزی گرفته و تعداد دریچه‌های تهویهٔ میانی هم از چهار به دو کاهش پیدا کرده است. بزرگ‌ترین تفاوت بین این دو ماشین اما اضافه شدن دو صندلی کوچک به عقب کابین GT63 جدید است درحالی‌که نسل قبلی AMG GT خودرویی دونفره بود. این ویژگی، نسل جدید را کاربردی‌تر خواهد کرد ولی باعث می‌شود از شخصیت اسپرت قبل فاصله گرفته و بیشتر به یک گرند تورر نزدیک شود.

پیشرانه

زیر کاپوت هردو خودرو پیشرانهٔ آشنای ۴ لیتری V8 توئین توربوی مرسدس را می‌بینیم اما خصوصیات این پیشرانه‌ها باهم متفاوت است. بلک سریز از نسخهٔ M178 این موتور استفاده می‌کند که سیستم روغن‌کاری آن از نوع کارتل خشک است. این نسخه از موتور ۴ لیتری مرسدس اولین بار در نسل نخست AMG GT معرفی شد اما در بلک سریز به میل‌لنگ تخت مجهز شد و M178 LS2 نام گرفت. این پیشرانه به لطف توربوشارژرهای توئین اسکرول با بوست حداکثر ۲۴.۶ psi و اینترکولرهای بزرگ‌تر، ۷۳۰ اسب بخار قدرت و ۸۰۰ نیوتن متر گشتاور تولید می‌کند که ارقام بسیار چشمگیری هستند. نسخهٔ M178 فقط مخصوص AMG GT بود و هم‌اکنون صرفاً در آستون‌مارتین والهالا استفاده می‌شود.

از سوی دیگر، در سینهٔ AMG GT63 نسخهٔ M177 موتور ۴ لیتری قرار گرفته که سیستم روغن‌کاری آن از نوع معمولی است و در طیف گسترده‌ای از محصولات AMG از S63 گرفته تا G63 استفاده می‌شود. این پیشرانه در GT63 S E پرفورمنس به‌تنهایی ۶۱۲ اسب بخار قدرت و ۸۵۰ نیوتن متر گشتاور تولید می‌کند اما یک موتور الکتریکی در عقب هم با ۲۰۴ اسب بخار قدرت و ۳۲۰ نیوتن متر گشتاور پیشرانۀ بنزینی را همراهی می‌کند و مجموع خروجی را به ۸۱۶ اسب بخار قدرت و ۱۴۲۰ نیوتن متر گشتاور می‌رساند که بسیار بیشتر از بلک سریز است. علاوه بر این، AMG GT جدید به‌صورت استاندارد از سامانهٔ چهارچرخ محرک هم بهره می‌برد.

تفاوت مهم دیگر بین دو ماشین در محل نصب گیربکس است. نسل قبلی AMG GT از گیربکس هفت سرعتهٔ دوکلاچه استفاده می‌کرد که به‌صورت ترنس‌اکسل در عقب نصب شده و باعث بهبود توزیع وزن می‌شد درحالی‌که در نسل جدید مرسدس گیربکس ۹ سرعتهٔ اتوماتیک جدیدتر خود را در جلو نصب کرده تا امکان تجهیز به سامانهٔ چهارچرخ محرک فراهم شود. این کار اما می‌تواند توزیع وزن بی‌نظیر ۵۰-۵۰ بلک سریز را به هم بزند اما از سوی دیگر، به لطف سامانهٔ چهارچرخ محرک، خودرو رام‌تر خواهد بود.

پرفورمنس

مرسدس هنوز وزن GT63 S E پرفورمنس را اعلام نکرده است اما ازآنجایی‌که همین سیستم هیبریدی در AMG GT چهاردر اضافه‌وزن حدود ۲۵۰ کیلوگرمی را به دنبال دارد، برای این کوپهٔ هیبریدی باید انتظار وزنی در حدود ۲۱۵۰ کیلوگرم را داشته باشیم. این در حالی است که بلک سریز تنها ۱۶۱۵ کیلوگرم وزن دارد که بیش از نیم تن کمتر از نسل جدید است و برای یک خودروی اسپرت اختلاف بسیار زیادی محسوب می‌شود. بااین‌حال، GT63 جدید به لطف قدرت بیشتر، گشتاور فوری موتور الکتریکی و سامانهٔ چهارچرخ محرک، ظرف تنها ۲.۸ ثانیه از صفر به سرعت صد کیلومتر بر ساعت می‌رسد درحالی‌که بلک سریز برای انجام این کار به ۳.۲ ثانیه زمان نیاز دارد.

بااین‌وجود، به‌احتمال‌زیاد در پیست همه‌چیز تغییر خواهد کرد زیرا بلک سریز زمانی با شکستن رکورد لامبورگینی اونتادور SVJ، سریع‌ترین خودروی تولیدی پیست نوربرگ‌رینگ لقب گرفت. البته تا زمانی که GT63 S E پرفورمنس راهی جهنم سبز نشود نمی‌توانیم قضاوت دقیقی داشته باشیم ولی با این اضافه‌وزن و توزیع وزن ضعیف‌تر، بعید است که بتواند عملکردی نزدیک به بلک سریز داشته باشد.

جمع‌بندی

به‌عنوان نتیجه‌گیری باید گفت نسل جدید AMG GT حتی در قوی‌ترین نسخه بیشتر به یک کوپهٔ راحت تبدیل شده و دیگر از آن خوی وحشی که در نسل قبلی و خصوصاً نسخهٔ بلک سریز می‌دیدیم خبری نیست. این موضوع هرچند کوپهٔ مرسدس را کاربردی‌تر خواهد کرد و خریداران بیشتری را به سمت آن خواهد کشاند اما احتمالاً باعث ناامیدی طرفداران رانندگی و هیجان خواهد شد.

مقایسه مشخصات فنی

GT63 S E Performance AMG GT Black Series
پیشرانه ۴.۰ لیتری V8 توربو هیبرید ۴.۰ لیتری V8 توئین توربو
قدرت ۸۱۶ اسب بخار ۷۳۰ اسب بخار
گشتاور ۱۴۲۰ نیوتن متر ۸۰۰ نیوتن متر
گیربکس ۹ سرعته اتوماتیک ۷ سرعته دوکلاچه
محور محرک چهارچرخ عقب
شتاب صفرتاصد ۲.۸ ثانیه ۳.۲ ثانیه
حداکثر سرعت ۳۲۰ کیلومتر بر ساعت ۳۲۵ کیلومتر بر ساعت
وزن ۲۱۵۰ کیلوگرم (حدودی) ۱۶۱۵ کیلوگرم

 

کدام نسخهٔ مرسدس AMG GT را بیشتر می‌پسندید؟

نمایش نتایج

Loading ... Loading ...

 

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۲۷ رای

امیر دهقان

نویسنده و مترجم پدال، عاشق ماشین، عشقی که حد و حصر نداره

مطالب مشابه

‫۲۹ دیدگاه‌ها

  1. Mr wrong

    ۹ اردیبهشت ۱۴۰۳
    سوابق: (335 ديدگاه)

    هیچکدوم ،اس ال اس بلک سریز

    موافقم 20
    مخالفم 0
    1. blackwing

      ۹ اردیبهشت ۱۴۰۳
      سوابق: (1303 ديدگاه)

      قوی ترین هشت سیلندر تنفس طبیعی دنیا از سال ۲۰۱۴ تا ۲۰۲۲ و قبل از رونمایی کوروت C8 Z06

      موافقم 13
      مخالفم 2
    2. محمدهادی

      ۱۰ اردیبهشت ۱۴۰۳
      سوابق: (2406 ديدگاه)

      اگه اونطوری باشه قطعا SLR 722 بلک سریز
      سلطان حقیقی مرسدس ها

    3. Mercedes

      ۱۰ اردیبهشت ۱۴۰۳
      سوابق: (958 ديدگاه)

      https://www.pedal.ir/wp-content/uploads/2024/04/AMG-GT-9.jpg
      احساس میکنم حوصله طراحی صندلی واسه نسل جدید رو نداشته
      و بودجه واسه استفاده از صندلی های نسل قبلی هم نداشته
      صندلی های نسخه هیبرید جدید مثل صندلی های هوندا ۱۵ هزار دلاریه
      (همینایی که دارن ایران وارد میکنن)
      ولی طراحی بیرونی نسل جدید رو خیلی بیشتر دوست دارم
      خیلی پخته تر شده
      و در مورد فنی
      با وجود وزن بیشتر نسل هیبرید هم قدرت و هم گشتاور و هم صفر تا صد بیشتری دارع که شخصا ترجیحش میدم

  2. ممد ژانگولر

    ۹ اردیبهشت ۱۴۰۳
    سوابق: (4148 ديدگاه)

    مدل پرفورمنسو ی کیت بچسبونی روش همه جوره خیلی سرتر از بلک سریز میشه. الان تو دبی میشه راحت با ۴۰۰۰۰درهم یکیشو خرید .به پول ما میشه ۶۰۰میلیون تومن

    موافقم 3
    مخالفم 18
    1. Kf

      ۹ اردیبهشت ۱۴۰۳
      سوابق: (524 ديدگاه)

      🍄🍄🍄

    2. Mercedes

      ۱۰ اردیبهشت ۱۴۰۳
      سوابق: (958 ديدگاه)

      چرا سس ماست تف میدی برادر 😐😐😐
      این مدل 160 هزار دلار امریکا پولشه
      600 میلیون؟
      ۴۰ هزار درهم؟؟؟؟؟؟
      شما درهم رو چهار برابر دلار حساب کردی
      سید اون ۱ چهارم هست ، هر دلار ۴ درهمه نه هر درهم ۴ دلار 😂
      این ماشین به درهم +۵۰۰-۶۰۰ هزار درهم پولشه که به پول میشه حدودا (با دلار ۶۰ تومنی فعلی) 9 میلیارد تومن قیمت خام (بدون گمرک و عوارض و مالیات و سود نجومی دلال و بنگاهی و فروشنده و …)
      تهش یه چیزی حدود ۳۰ تومن تو ایران در میاد

      1. ممد ژانگولر

        ۱۰ اردیبهشت ۱۴۰۳
        سوابق: (4148 ديدگاه)

        داداش مرسدس منظورم خیس خورده هاش بود مگه ندیدی سیل امده دبی ماشین تو سرش خورده . الان خشکش درست میگی ولی تراش تو این قیمتا داره خرید و فروش میشه .من بیخودی چیزی نمیگم داداش

  3. Absurd Hero

    ۹ اردیبهشت ۱۴۰۳
    سوابق: (308 ديدگاه)

    مگه میشه از 500 کیلو وزن بیشتر صرف نظر کرد؟

    موافقم 18
  4. مهردادکمال

    ۹ اردیبهشت ۱۴۰۳
    سوابق: (1981 ديدگاه)

    بنظرم مقایسه یک گرندتورر با یک سوپر اسپرت غلط هست! یکیشون بیشتر معطوف به لوکس بودن و ارامش و متانت هست و دیگری پیست محور!

    موافقم 16
  5. Mr. gt c

    ۹ اردیبهشت ۱۴۰۳
    سوابق: (426 ديدگاه)

    صدرصد بلک سریز اون دیگ شده هم وزن تراک های هوی دیوتی

    موافقم 14
    مخالفم 0
  6. Amirmohammad

    ۹ اردیبهشت ۱۴۰۳
    سوابق: (563 ديدگاه)

    بلک سریز شیک تره،بخصوص کابین داخل که طراحی بهتری داره و همش مانیتور نیست

    موافقم 15
  7. 𝐀𝐥𝐢

    ۹ اردیبهشت ۱۴۰۳
    سوابق: (1542 ديدگاه)

    سنت رو بیشتر میپسندم

    موافقم 9
    مخالفم 1
    1. اوس ممد

      ۱۰ اردیبهشت ۱۴۰۳
      سوابق: (722 ديدگاه)

      جو سمی موجود در سایت های خودرویی ایران😂
      نوکیا ۱۱۰۰ هم داری حتما نه؟ از ایفون و سامسونگ و شیاومی استفاده نکنید ها!
      تلویزیون هم فقط سیاه و سفید با اصالت ، چیه این رنگی رنگی ها چشمو اذیت میکنه
      ساعت هوشمند هم مسخره بازیه فقط از این ساعت های جوجه دار دیواری که هی میاد بیرون اویزون میشه جیک جیک میکنه
      اینو خطاب به تمامی کسایی گفتم که با بودن مانیتور درون ماشین مشکل دارن
      اینا لیاقت تکنولوژی به روز و پیشرفته ندارن
      باید یه چای بدی دستشون با یه چتر زیر بارون قدم بزنن و پیپ بکشن و سوار درشکه بشن و با اسب و درشکه به حرکت در بیان
      اخه حتی خود ماشین هم تکنولوژی مدرن نسبت به قدیم حساب میشه
      ۴ تا چرخ داره که خودشون میچرخن و حرکت میکنن
      پس اسب سواری و یورتمه چی میشه؟

      موافقم 3
      مخالفم 1
  8. زیزیگولو

    ۹ اردیبهشت ۱۴۰۳
    سوابق: (6035 ديدگاه)

    یه ماشین باز حرفه ای انتخابش مرسدس AMG GT بلک سریز هستش👌

    موافقم 15
    مخالفم 1
    1. محمدهادی

      ۱۰ اردیبهشت ۱۴۰۳
      سوابق: (2406 ديدگاه)

      البته AMG پرفورمنس هم ابزار بسیار زهرداریه برای یک راننده حرفه یی

      موافقم 3
      مخالفم 2
      1. زیزیگولو

        ۱۰ اردیبهشت ۱۴۰۳
        سوابق: (6035 ديدگاه)

        ولی نه مثل AMG GT بلک سریز

    2. محمد مهدی

      ۱۰ اردیبهشت ۱۴۰۳
      سوابق: (23 ديدگاه)

      نمیدونم چرا ایرانی ها همش باید بگن قدیمیش بهتر بود و با تغییر و به روز شدن گارد میگیرن
      (البته بعدش بهتر میشه)
      باشه شما ماشین باز حرفه ای
      سیستم چهار چرخ متحرک و قدرت بیشتر هم اصلا وزن رو جبران نمیکنه
      شما راست میگی

      موافقم 3
      مخالفم 2
  9. blackwing

    ۹ اردیبهشت ۱۴۰۳
    سوابق: (1303 ديدگاه)

    قطعاً بلک سریز
    کلاً یه کوپه هشت سیلندر میلنگ تخت با کیت آیرودینامیک و تقسیم وزن عالی ، یه دنیای دیگست..

    موافقم 11
    مخالفم 2
  10. shetab-car

    ۹ اردیبهشت ۱۴۰۳
    سوابق: (228 ديدگاه)

    قطعا قدیمیه جدیده یه حس پورشه می ده بیشتر تا بنز

    موافقم 10
  11. S

    ۹ اردیبهشت ۱۴۰۳
    سوابق: (114 ديدگاه)

    الان دوباره یه سری از کاربران دانشمند بزرگ این‌ سایت میان میگن m8 از این‌ بهتره … و اینطور میشود که ما متعصب میشویم 🙂🙂

    موافقم 7
    مخالفم 2
  12. BMW

    ۹ اردیبهشت ۱۴۰۳
    سوابق: (1496 ديدگاه)

    قطعا نسل قدیمی رو AMG GT Black Series👍

    موافقم 6
    مخالفم 1
  13. JaMsHiD

    ۹ اردیبهشت ۱۴۰۳
    سوابق: (2759 ديدگاه)

    پسرفت یا پیشرفت یا تغییر بازار و هدف کلی؟مسئله اینه . که مرسدس میخواد خاص باشه یا بفروشه !
    من که ماشین بازم انتخابم هم معلومه بلک سریز

  14. اسی بلک

    ۹ اردیبهشت ۱۴۰۳
    سوابق: (12 ديدگاه)

    مرسدس کلا عشقه❤️‍🔥🇩🇪💪

  15. علی

    ۱۰ اردیبهشت ۱۴۰۳
    سوابق: (800 ديدگاه)

    سری بلک از جلو شبیه مار آناکوندا هست واقعا من دیوانه وار عاشق بلک سریز هستم اگه سوپر اسپرت وحشی میخوای همینه. ولی اگه سوپر اسپرت همه کاره میخوای مدل جدید خوبه
    من تا ابد نمی تونم بلک سری رو باچیز دیگه ای جایگزین کنم
    داخل کابین نسل قبل یه تندیس بود. دیگه تکرار نخواهد شد

  16. علی

    ۱۰ اردیبهشت ۱۴۰۳
    سوابق: (800 ديدگاه)

    تا ابد به یادها خواهد ماند هرچی هم زمان بگذره. با ارزش تر خواهد شد
    یه زمانی فاتح جهنم سبز بوده یه رفرنس واسه آینده گان

  17. علی

    ۱۰ اردیبهشت ۱۴۰۳
    سوابق: (800 ديدگاه)

    البته نسل جدید هم یه مرسدس تمام عیار هست. یه شاهکار واسه زمان حال. یه جواهر
    یه میراث واسه آینده

    موافقم 3
    مخالفم 1
  18. sinasvj

    ۱۰ اردیبهشت ۱۴۰۳
    سوابق: (426 ديدگاه)

    بلک سریز شوالیه سیاه🖤

  19. Matin

    ۱۳ اردیبهشت ۱۴۰۳
    سوابق: (26 ديدگاه)

    یه ام فایو سی اس خرج دوتاشون😂😂
    دیگه سراغ گنده ترش نمیرم

    موافقم 1
    مخالفم 1

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.

دکمه بازگشت به بالا