در این درگ شاهد رقابت دو خودروی روباز لوکس و اسپرت هستیم که هردو از پیشرانههای V8 استفاده میکنند اما تفاوتهای زیادی باهم دارند.
جگوار F تایپ خودروی سالخوردهای است اما هنوز هم بسیار زیبا و جذاب به نظر میرسد. این ماشین بهعنوان جایگزین XK با طراحی یان کالوم در سال ۲۰۱۳ معرفی شد و روی پلتفرمی برگرفته از همان XK قدیمی ساخته شد. F تایپ قبلاً با یک پیشرانهٔ V6 سوپرشارژ عرضه میشد و بعداً یک موتور چهار سیلندر توربو هم برای آن ارائه شد اما جذابترین موتور آن، یک ۵ لیتری V8 سوپرشارژ بود. این کوپهٔ جذاب بریتانیایی در اواخر سال ۲۰۱۹ فیسلیفت شد و سال آینده با خط تولید خداحافظی خواهد کرد.
البته F تایپ هیچگاه فروش خوبی نداشت و طی سالهای اخیر شرایط بدتر شد بهگونهای که فروش آن در ایالاتمتحده از ۴,۶۵۹ دستگاه در سال ۲۰۱۵ به تنها ۱,۳۶۶ دستگاه در سال ۲۰۲۲ رسید درحالیکه برای مقایسه، پورشه ۹۱۱ سال گذشته در آمریکا ۱۰,۱۷۲ دستگاه فروخت. بااینحال، دیدن خداحافظی این گربهسان باشکوه که پیشرانهٔ V8 جگوار را هم با خود خواهد برد غمانگیز است. F تایپ R حاضر در این درگ هم به همین پیشرانهٔ ۵ لیتری سوپرشارژ مجهز است که پیشینهٔ آن به موتور AJ26 جگوار XK8 بازمیگردد.
این پیشرانه که ۵۷۵ اسب بخار قدرت و ۷۰۰ نیوتن متر گشتاور دارد، به یک گیربکس هشت سرعتهٔ اتوماتیک ZF متصل است تا نیروی خود را به هر چهارچرخ انتقال دهد. هرچند این اعداد برای کوپهٔ اسپرتی که بیشتر حالت گرند تورر دارد کافی خواهد بود اما در اینجا، یک رقیب تازهنفس با موتور بهمراتب مدرنتر در برابر جگوار قرار گرفته است. این ماشین مرسدس AMG SL63 با موتور کوچکتر ۴ لیتری V8 است که به لطف دو توربوشارژر، خروجی بالاتری دارد. این موتور ۵۸۵ اسب بخار قدرت و ۸۰۰ نیوتن متر گشتاور تولید میکند. بااینحال، SL63 با وزن ۱۹۵۳ کیلوگرم، سنگینتر از F تایپی است که با وجود پلتفرم قدیمی، وزن سبکتری برابر با ۱۸۶۰ کیلوگرم دارد.
هنگام برگزاری این درگ هوا بارانی است و خودروها نمیتوانند لانچ بینقصی داشته باشند. بااینحال زمانی که هردو راننده به شرایط و خودروها عادت میکنند، SL63 کار سختی در برابر F تایپ R ندارد و چه در مسابقات رولینگ با سرعت ۵۰ یا ۷۰ کیلومتر بر ساعت و چه درگ از حالت سکون، رقیب بریتانیایی را مقلوب میکند. یکی از دلایل این موضوع، گیربکس ۹ سرعتهٔ اتوماتیک چند کلاچهٔ مرسدس است. البته رودستر آلمانی با قیمت ۱۸۴ هزار دلار، بسیار گرانتر از F تایپ R کانورتیبل با قیمت ۱۱۶,۲۷۵ دلار است.
مشخصات فنی
مرسدس AMG SL63 | جگوار F تایپ R | |
پیشرانه | ۴.۰ لیتری V8 توئین توربو | ۵.۰ لیتری V8 سوپرشارژ |
قدرت | ۵۸۵ اسب بخار | ۵۷۵ اسب بخار |
گشتاور | ۸۰۰ نیوتن متر | ۷۰۰ نیوتن متر |
گیربکس | ۹ سرعته اتوماتیک | ۸ سرعته اتوماتیک |
محور محرک | چهارچرخ | چهارچرخ |
وزن | ۱۹۵۳ کیلوگرم | ۱۸۶۰ کیلوگرم |
قیمت | ۱۸۴,۰۵۰ دلار | ۱۱۶,۲۷۵ دلار |
𝐀𝐥𝐢
۳۰ مهر ۱۴۰۲وای f type خیلی خوشگله
F16
۳۰ مهر ۱۴۰۲مثل بقیه خودروهای انگلیسی یا حتی اکثر سیاستمدارا و مردمشونه .
ظاهر خوش تیپ ، باطن غیر قابل اطمینان .
JDM
۳۰ مهر ۱۴۰۲اگه مقایسه کلی بود صددرصد جگوار بخاطر قیمت و طراحی
همه برتری بنز سر گشتاور و گیربکس بینظیرش هست ولی F.Type هم بد عکل نکرد
مهران
۳۰ مهر ۱۴۰۲جفتشون زشتن به خصوص جگوار😕
محمدهادی
۲ آبان ۱۴۰۲عه ه ه؟!!!
زشت چیه مشتی،اصن ویژگی اساسی این جگوار فقط زیباییشه
معیار نظرتو بمام میگی مام دنیارو متفاوت ببینیم؟!
MehdiTurbo
۳۰ مهر ۱۴۰۲هم رخ هم کابین f type یه چی دیگست
تو نسلا جدید بنز خراب کرده همین ماشین رخ نسل قبلش محشر بود الان عقبش اصلا یه حالیه
تازه اف تایپ خیلی ارزان تر
Enzo Ferrari 2008
۳۰ مهر ۱۴۰۲هردو هم بنز و جگوار زیبا هستن
amir
۳۰ مهر ۱۴۰۲جگوار اف تایپ با وجوده اینکه قدبمی تره ولی جذاب تره مخصوصا یه نسل قبل از اینی که تو تصویره
مهدی صاحبی
۳۰ مهر ۱۴۰۲بنز در جهان یک چیز دیگست همه دوستش دارند ماشینی هستش که مقامات عالی و بلند پایه و ثروتمندان سوارش میشند بسیار نرم و بی صداست و هیچ وقت خراب نمیشه
𝐀𝐥𝐢
۱ آبان ۱۴۰۲ماشینای دیگه بوقن؟؟؟؟ چرا فکر میکنین همیشه بنز بهترینه؟
Alireza
۳۰ مهر ۱۴۰۲یکی از گاو بندی ترین کانال های درگ خودشونم نمیدونن کی شروع میکنن کی تموم میکنن اصلا چیکار می کنن
محسن
۱ آبان ۱۴۰۲جگوار ماشین نساخته یک اثر هنری ساخته حیف که قرار نیست هیچ وقت دستمون هم بهش برسه
سروش
۱ آبان ۱۴۰۲هیچکدومشون جالب نیستن ،تو این کلاس M6 و 911 رو بیشتر میپسندم
ابوالفضل
۶ آبان ۱۴۰۲بالاخره یه درگ از جگوار دیدم
برتری که قطعا با بنز بود
ولی صدای اگزوز جگوار به نظرم قشنگ تر بود 👍🏻
علی
۹ آبان ۱۴۰۲کلاس و پرستیژ جاگوار حتی از مرسدس بالاتره.