مرسدس بنز

تجربه رانندگی با مرسدس بنز ویژن AVTR کانسپت؛ سفر به سال 2154 میلادی!

برای اولین بار می‌خواهیم پشت فرمان مرسدس بنز ویژن AVTR کانسپت بنشینیم، خودرویی که می‌تواند متمایزترین کانسپت چند سال اخیر لقب گیرد.

قطعاً همه ما در خیال خودمان راندن خودرویی از آینده را تصور کرده‌ایم. البته منظور ما چیزی همچون هوندا پریلود ۲۰۲۸ یا مشابه آن نیست بلکه می‌خواهیم چند دهه بعدتر و شاید حتی چندین قرن دیگر را تصور کنیم، یعنی زمانی که حتی لاستیک‌های گرد کنونی وجود ندارند و چیزهای پیشرفته‌تری جایگزین آن‌ها شده‌اند. چیزی شبیه اسپینرهای فیلم بلید رانر یا کره‌های نورانی فیلم ترون! وقتی مرسدس بنز به ما پیشنهاد نشستن روی صندلی ویژن AVTR کانسپت را داد چنین احساس فوق‌العاده را داشتیم…

این خودروی مفهومی در نمایشگاه CES 2020 و به عنوان نتیجه همکاری با عوامل فیلم آواتار معرفی شد. محصول موردبحث و فیلم یاد شده نام مشابهی دارند هرچند مرسدس می‌گوید AVTR مخفف عبارت Advanced Vehicle Transformation است. برای فهم معنی این عبارت باید ببینیم جیمز کامرون و مرسدس چه خواب هایی برای آینده دیده‌اند! نسخه جدید فیلم آواتار با پسوند Way of the Water آینده‌ای را به تصویر می‌کشد که در آن انسان بخش اعظم منابع طبیعی زمین را مصرف کرده است. برای ادامه تمدن انسانی در سال ۲۱۵۴ آن‌ها نیازمند کند و کار دیگر سیارات از جمله پاندورا هستند. متأسفانه انسان‌نماهای آبی‌رنگ ساکن در پاندورا مخالف این کار هستند و اینجاست که تضاد شکل می‌گیرد. این فیلم در استفاده از جلوه‌های ویژه وارد مرحله جدیدی شده و کامرون می‌گوید به دنبال تولید این فیلم در دهه ۹۰ میلادی بوده اما برای دستیابی به چنین تکنولوژی‌ای مجبور شده منتظر بماند. ما می‌گوییم این صبر فقط به منظور تشریح جذابیت‌های بصری پاندورا صورت گرفته است.

طراحان مرسدس بنز نیز خواسته‌اند ویژن AVTR ظاهری خاص داشته باشد. از همین رو خودروی موردبحث به حدی ارگانیک طراحی شده که باعث می‌شود فورد تاروس ۱۹۹۶ شبیه ولوو ۲۴۰ باشد! در پروفایل جانبی خطوط نرمی را می‌بینیم که آرامش‌بخش بوده و خبری از زوایای تیز برای ایجاد ظاهر سه جعبه‌ای سنتی نیست. خط سقف بسیار کم ارتفاع نیز در کابین شیشه‌ای مرسدس بنز ویژن AVTR ذوب شده است. چرخ ها نیز بجای دیسک‌های سنتی دارای اورتان هستند. چیزی که بیش از همه در ظاهر این کانسپت شبیه حیوانات به نظر می‌رسد ۳۳ فلپ پشتی است که هریک به‌صورت مستقل باز و بسته می‌شوند. هریک از این فلپ ها با استفاده از لولای فیبر کربنی حرکت می‌کند. سبکی این قطعات باعث فعال‌سازی بسیار سریع می‌شوند و می‌توانند برای ایجاد الگوی موج مانند برنامه‌ریزی شوند. حفره‌های لانه‌زنبوری نیز نور آبی را ساتع می‌کنند اما اگر بخواهید به‌صورت ناگهانی توقف کنید فلپ ها همانند ترمزهای هوایی عمل کرده و حالت عمودی به خود می‌گیرند و رنگ قرمز را به نمایش می‌گذارند. قطعاً این نوع طراحی جذابیت‌های زیادی دارد اما اگر از ترس از حفره‌های کوچک (تریپوفوبیا) این موضوع شما را خیلی خوشحال نخواهد کرد.

نکته‌ای که وجود دارد این است که مرسدس بنز ویژن AVTR در فیلم آواتار حضور نداشته و در واقع در این فیلم ماشین‌ها دشمن سبک زندگی بومی‌ها به شمار می‌روند. همچنین راندن خودرو در سیاره‌ای که جاده هموار ندارد سخت خواهد بود! برای مرسدس آسان بود که همین‌جا توقف کند و پروژه را پیش نبرد چراکه بسیاری از خودروهای مفهومی قابل راندن نیستند اما ژرمن‌ها یک کانسپت عملکردی واقعی ساختند و به خبرنگاران اجازه دادند آن را بررسی کنند. وقتی به خودرو نزدیک شوید انیمیشن‌های رنگی متنوعی به شما خوشامد خواهند گفت. در واقع این‌طور حس می‌شود که انگار خودرو نفس می‌کشد و این حس با تغییر فلپ های پشتی تشدید می‌شود. درب‌های شیشه‌ای خودرو با لولای کرومی بزرگی همراه شده تا دسترسی به کابین میسر شود. آنچه در کابین به چشم می‌خورد نورپردازی جذاب است که حس زنده بودن خودرو را تشدید می‌کنند. صندلی‌های نازک و برگ مانند نیز جذابیت‌های خاص خود را دارند.

مرسدس بنز ویژن AVTR به حدی کم ارتفاع است که بیشتر در داخل آن رو به عقب خم می‌شوید تا اینکه بنشینید! اولین چیزی که متوجه خواهید شد نبود فرمان، نمایشگر یا کنترل‌هایی است که در خودروهای سنتی دیده بودید. داشبورد فقط یک منحنی روان و ساده است و تمامی حرکات خودرو با جوی استیک قارچ مانند در کنسول مرکزی انجام می‌شود. محل نصب این جوی استیک نیز اجازه استفاده توسط راننده یا سرنشین را می‌دهد. وقتی جوی استیک را به سمت جلو حرکت دهید در واقع حالت درایو را انتخاب کرده‌اید و حرکت به سمت عقب به معنی دنده‌عقب خواهد بود. حرکت جوی استیک به سمت چپ و راست نیز به معنی تغییر جهت حرکت خواهد بود. مرسدس بنز ویژن AVTR دارای فرمان پذیری چرخ عقب بوده و بنابراین چرخ های جلو و عقب می‌توانند برای ایجاد شعاع حرکتی بهتر در خلاف جهت حرکت کنند.

ما توانستیم این ویژگی‌ها را در رانندگی کوتاهی که با ویژن AVTR در محوطه پارکینگ داشتیم تجربه نماییم اما تجربه سواری با آن به اندازه‌ای که به نظر می‌رسد راحت نیست. برای مثال کارکرد نرم و آهسته جوی استیک در زمان حرکت خودرو کمی سخت است زیرا این کانسپت تقریباً فاقد سیستم تعلیق بوده و دست‌اندازهای کوچک باعث لرزش دست می‌شدند و همین امر روی کنترل تأثیر می‌گذاشت. همچنین تکنولوژی بکار رفته هم بی‌عیب نیست هرچند نباید از یک خودروی کانسپت انتظار چندانی داشت. البته باید اذعان کرد در صورتی که از دست غالب خود استفاده می‌کردیم کنترل خودرو راحت‌تر می‌شد.

نبود فرمان باعث ایجاد طراحی جالبی شده است. یک پروژکتور در بالای سر وجود دارد که نقشه مسیر را به روی داشبورد و سطوح می‌تاباند و پاندورا نیز یکی از مکان‌های قابل انتخاب است. تغییرات در منو نیز با استفاده از حرکات دست صورت می‌گیرد. فقط کافی است دست خود را تا نقطه‌ای در بالای کنسول بلند کنید و منوها را تغییر دهید. سپس دست خود را به سمت چپ و راست حرکت دهید تا انتخاب‌ها صورت گیرد. به خاطر اینکه نگرانی‌های زیست‌محیطی جزو تاکیدات فیلم آواتار بوده به همین خاطر مرسدس بنز باتری ۱۰۰ کیلووات ساعتی بکار رفته در ویژن AVTR ارگانیک بوده چراکه از گرافن در آن استفاده شده و خبری از عناصر کمیاب زمین در آن نیست. کل قدرت مجموعه برقی این کانسپت به ۴۶۹ اسب بخار می‌رسد که حاصل همکاری چهار پیشرانه برقی است. این کانسپت را می‌توان یک تمرین جالب برای سال ۲۱۵۴ میلادی دانست هرچند بهتر است بگوییم مرسدس بنز ویژن AVTR خودرویی برای سیاره زمین نیست. مهندسان مرسدس می‌گویند برای رانندگی بهتر با این خودرو باید تمرین بیشتری کرد هرچند از نظر ما این میزان پیشرفت برای انسان عادی خیلی بزرگ است…

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۱۵۴ رای

شاهین احمدزاده

نویسنده و مترجم مجله "پدال"

مطالب مشابه

‫۲۱ دیدگاه‌ها

  1. شاهرخ

    ۱۸ دی ۱۴۰۱
    سوابق: (338 ديدگاه)

    نمیدونم این حرف مال کی بود ولی خب خیلی عالیه
    میگه که تصور بشر از آینده همان حال اغراق آمیز شده است
    از کجا مطمئنید که اصلا پنجاه سال دیگه بشر از اتوموبیل استفاده میکنه؟
    منظورم تلپورت و چیزای عجیب غریب نیست
    منظورم اینه که با ساخته شدن شهر های نوآورانه دیگه نیازی به استفاده از وسیله نقلیه شخصی نیست
    کاش لینک ویدئوش رو داشتم و میذاشتم
    اما درهرصورت نمیشه گفت که آینده چه شکلیه

    موافقم 127
    مخالفم 6
    1. پیام

      ۱۸ دی ۱۴۰۱
      سوابق: (287 ديدگاه)

      ولی راجب ایران میشه تصور کرد
      پژو پارس سال مدل 1510 با سقف شیشه ای و تنظیم نور چراغ با شرایط تحویل دو ساله با قرعه کشی

      موافقم 223
      مخالفم 18
    2. Moro

      ۱۸ دی ۱۴۰۱
      سوابق: (72 ديدگاه)

      برو پیش بینی سال ۲۰۲۰ رو سال های آغازین قرن نو بیین.
      دچار اون توهم و خوش بینی نشی یهو.
      بحران منابع، رشد جمعیت، جنگ، و نابودی زیست محیط علی الخصوص گرمایش روز افزون سیارمون، اصلا نوید ی آینده خوب در سطح جهاتی نیست.
      اقتصاد در آینده ای نزدیک در سطح جهانی با بحران مواجه خواهد شد.
      ادامه پیشرفت اقتصادی و صنعتی تنها به شرط صلح بشر با بشر و صلح بشر با طبیعت اتفاق خواهد افتاد.
      صلحی که در بهترین شرایط هم دور از دست رس هسن.
      چه خوب که اشتباه کنم

      موافقم 63
      مخالفم 5
  2. TESLA

    ۱۸ دی ۱۴۰۱
    سوابق: (1248 ديدگاه)

    به لطف شرکت های پیشرو در تکنولوژی مثل : همین مرسدس ، تسلا ، گروه فولکس واگن ( و زیر مجموعه هاش ) ، ب ام و ، لوسید و …‌ مطمئنم تا قبل از سال ۲۰۵۰ امثال avtr ( و حتی پیشرفته تر ) را در خیابان ها و جاده ها زیاد خواهیم دید ، یه روزی میرسه که دیگه اصلا راننده برای کنترل خودرو معنی نداره و اتوموبیل ها در تکنولوژی های خودران به حدی تکامل پیدا می‌کنند که ده ها برابر قابل اطمینان تر از راننده های انسانی میشن ، البته پیش بینی من اینه که تا ۱۰۰ سال دیگه به لطف بهروری بی رویه از منابع طبیعی و نابودی جنگل ها و طبیعت ، زمین دیگر قابل سکونت نخواهد بود و انسان ها تا اونموقع مریخ رو تبدیل به خانه جدید می‌کنند ، به طور خلاصه تا ۱۰۰ سال دیگه مفاهیم امروز ما از همه چیز ( مخصوصا خودرو و وسایل نقلیه ) تغییر پیدا میکنه کی میدونه شاید تا اون دستگاه تلپورت ساخته بشه و طولانی ترین مسیر ها رو در عرض چند ثانیه طی کنیم

    موافقم 57
    مخالفم 4
    1. ˈadɔlf ˈhɪtlɐ

      ۱۹ دی ۱۴۰۱
      سوابق: (715 ديدگاه)

      داداش مریخ هم جنگل نداره🤣🤣

      موافقم 33
      مخالفم 5
      1. ایران

        ۲۷ دی ۱۴۰۱
        سوابق: (4 ديدگاه)

        سال 2100 مرسدس و بنز با نیسان آبی رقابت می کنند و می بازند،… 😁

        موافقم 10
        مخالفم 4
  3. TESLA

    ۱۸ دی ۱۴۰۱
    سوابق: (1248 ديدگاه)

    به قول ریچارد هموند : اگر این آینده هست ، پس بی‌صبرانه منتظرشم 😍😍🔥🔥🔥

    موافقم 67
    مخالفم 13
    1. ❤BMW❤

      ۱۹ دی ۱۴۰۱
      سوابق: (1248 ديدگاه)

      خوب هست
      ولی اگه آدم با گوش هاش صدای غرش پیشرانه رو نشنوه
      من نمیخوام 🥺

      موافقم 28
      مخالفم 4
  4. TESLA

    ۱۸ دی ۱۴۰۱
    سوابق: (1248 ديدگاه)

    مطمئن باشید مرسدس : avtr ( یا یه چیزی شبیه بهش رو ) تا قبل از ۲۰۵۰ وارد بازار میکنه

    موافقم 43
    مخالفم 6
  5. Alan.r

    ۱۸ دی ۱۴۰۱
    سوابق: (1133 ديدگاه)

    مرسدس مثل همیشه پرچمدار فناوریه
    AVTR واقعا یه کانسپت استثناییه مخصوصا سیستم اطلاع سرگرمی و نحوه فرمان پذیریش
    (البته تصور رانندگی با همچین ماشین هایی خیلی ترسناکه)
    🇩🇪The best or no thing 🇩🇪

    موافقم 40
    مخالفم 10
    1. ❤BMW❤

      ۱۹ دی ۱۴۰۱
      سوابق: (1248 ديدگاه)

      I vision dee سلام میرسونه 👋

      موافقم 10
      مخالفم 6
  6. mmz2008

    ۱۸ دی ۱۴۰۱
    سوابق: (58 ديدگاه)

    بهترین کانسپت که تو عمرم دیدم،تقریبا تنها کانسپتیه که خیلی خیلی دوسش دارم😍
    بنزه دیگه از این کمتر هم انتظار نمیره😏

    موافقم 51
    مخالفم 8
  7. elonlion

    ۱۸ دی ۱۴۰۱
    سوابق: (102 ديدگاه)

    سوالی که پیش میاد اینه چه نیازی ممکنه باعث بشه ما در اینده از چرخ های نورانی مثل همین کانسپت استفاده بکنیم
    به نظر من که خودرو ها در اینده ساده تر میشن هم از نظر تکنولوژی هم از نظر طراحی چون دغدغه های افزایش جمعیت باعث کمبود انرژی و مواد معدنی میشه و همین باعث بهینه تر کردن زندگی انسان ها میشه یعنی همه چی مجبوره بهینه تر بشه وزن قیمت اندازه مصرف انرژی
    از همه جهت باید بهینه تر بشه همه چی خودرو هم یکی از اون ها هستش
    برای همین من تصور تسلا از یه خودروی اینده نگرانه رو واقعی تر میدونم من خودروی پرنده برقی رو اینده خودرو ها میدونم روی زمین حمل و نقل عمومی و وسایل سبک مثل دوچرخه برقی و موتور سیکلت برقی رو اینده میدونم

    موافقم 11
    مخالفم 31
  8. Alan.r

    ۱۸ دی ۱۴۰۱
    سوابق: (1133 ديدگاه)

    مرسدس بنز کانسپت های مثل این زیاد داره مثل
    EQ Silver arrow, MAYBACH6 , VISION EQS
    F015 Luxury Motion و IAA concept

    موافقم 22
    مخالفم 7
    1. Royal Driver

      ۱۹ دی ۱۴۰۱
      سوابق: (1293 ديدگاه)

      اینا جزو جذاب ترین کانسپت های بنزن مخصوصا vision eqs و اف ۰۱۵. مرسدس بهترین و خاص ترین کانسپت هارو اراعه کرده، یکیشون که شاید یادت رفت که توی زمان خودش از لحاظ فناوری ترکونده بود. مرسدس F200.

      موافقم 8
      مخالفم 1
  9. Dead man95

    ۱۸ دی ۱۴۰۱
    سوابق: (77 ديدگاه)

    در آینده کلا مفهوم (رانندگی )به این شکل وجود نداره و آدما صرفا “جابجا” میشن.چون جاده هام حتی هوشمند خواهند شد ب نسبت ماشین ها

    موافقم 10
    مخالفم 2
  10. مهران

    ۱۸ دی ۱۴۰۱
    سوابق: (605 ديدگاه)

    آهن و فلز و چرم و چوب….
    به تیکه سنگ پر از رنگ و نور و ساخت فضایی😒
    آینده ای که من اصلا حداقل تو زمینه خودرو اصلا ازش خوشم نمیاد

    موافقم 20
    مخالفم 11
  11. یوسف

    ۱۸ دی ۱۴۰۱
    سوابق: (1044 ديدگاه)

    یکی از اهداف انسان دستیابی به علم و تکنولوژی های پیشرفته تر و به قول دانشمندان علوم فرازمینی هست و این جور کانسپت ها برای پیشرفت ضروری به نظر می‌رسه. افزایش جمعیت و نیاز غذایی و هزران مشکل دیگه نمیتونه جلوی پیشرفت رو بگیره و ما به این مدل کانسپت ها در هر ضمینه ای احتیاج داریم….. ممنون از مرسدس

    موافقم 14
    مخالفم 5
  12. ۱۸ دی ۱۴۰۱
    سوابق: (4897 ديدگاه)

    ایران خودرو همین الان یهویی:
    مقایسه تارا با دنا

    موافقم 16
    مخالفم 1
  13. ایران

    ۲۷ دی ۱۴۰۱
    سوابق: (4 ديدگاه)

    سال 2100 پنجاهمین آخرین سال تولید پراید

    موافقم 4
    مخالفم 1
  14. ❤bugatti

    ۴ فروردین ۱۴۰۲
    سوابق: (179 ديدگاه)

    چرخش شبیه شکلاته

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.

دکمه بازگشت به بالا