مرسدس بنز

مرسدس بنز S کلاس 18 سیلندر، پروژه‌ای دیوانه‌وار که به نتیجه نرسید

در دههٔ ۹۰ میلادی، مرسدس قصد توسعهٔ یک پیشرانهٔ ۸ لیتری W18 با ۶۸۰ اسب بخار قدرت را برای S کلاس داشت که به نتیجه نرسید.

این روزها حجم موتور و تعداد سیلندر در پیشرانهٔ خودروها به‌اندازهٔ گذشته اهمیت ندارد زیرا خودروسازان با استفاده از توربوشارژر و سیستم‌های هیبریدی، از پیشرانه‌های کوچک و کم‌حجم قدرت‌های بالایی بیرون می‌کشند. بااین‌حال، حدود ۳۰ سال پیش شرایط کاملاً متفاوت بود و خودروسازان تنها راه افزایش قدرت را در افزایش حجم موتور و تعداد سیلندر می‌دیدند. ازاین‌رو، در اوایل دههٔ ۹۰، ب‌ام‌و توسعهٔ یک پیشرانهٔ عظیم ۶.۷ لیتری V16 را برای سدان پرچم‌دار سری ۷ آغاز کرد و مرسدس در پاسخ به رقیب دیرینه، تصمیم به ساخت موتوری دیوانه‌وارتر یعنی ۸ لیتری W18 گرفت.

پروژه‌ای عظیم

مهندسان مرسدس که مصمم بودند روی ب‌ام‌و با موتور V16 را کم کنند، توسعهٔ موتوری هجده سیلندر را آغاز کردند. این موتور قرار بود زیر کاپوت S کلاس نسل W140 قرار گیرد و با نام ۸۰۰ SEL به بازار عرضه شود. این پیشرانهٔ W18 در اصل از سه موتور ۲.۶ لیتری شش سیلندر خطی M103 مرسدس تشکیل شده بود که با زاویهٔ ۷۵ درجه به هم متصل شده و یک W متشکل از سه ردیف سیلندر شش‌تایی را ایجاد می‌کردند. هر سه ردیف به یک میل‌لنگ متصل بودند و قرار بود این موتور در دو نسخه تولید شود. نسخهٔ اول در هر سیلندر دو سوپاپ داشت اما نسخه‌ای قوی‌تر با پنج سوپاپ در هر سیلندر هم در دست ساخت بود که طبق گزارش‌ها می‌توانست حدود ۶۸۰ اسب بخار قدرت و ۸۰۰ نیوتن متر گشتاور تولید کند درحالی‌که این ارقام در نسخهٔ دو سوپاپ ۴۹۰ اسب بخار و ۷۵۰ نیوتن متر بود.

مشکلات متعدد مهندسی

هرچند S کلاس نسل W140 که در کشورمان با نام اتاق تانک شناخته می‌شود خودروی بسیار بزرگی بود ولی بااین‌وجود، نصب موتور عظیم W18 در سینهٔ این خودرو تقریباً غیرممکن بود. البته این موتور از پیشرانهٔ ۲.۶ لیتری شش سیلندر مرسدس که بر پایهٔ آن شکل گرفته بود طول چندان بیشتری نداشت ولی مشکل عرض زیاد موتور بود زیرا همان‌طور که گفته شد، پیشرانهٔ هجده سیلندر با اتصال سه موتور شش سیلندر ساخته شده بود. مشکل دیگر مدیریت حرارت بود زیرا باید منیفولد اگزوز حداقل یکی از سه ردیف سیلندرها در داخل V موتور خارج می‌شد و چون در آن زمان موتورهای Hot V هنوز متداول نشده بودند، این کار برای مرسدس مثل گام گذاشتن در قلمرویی ناشناخته بود. مشکل دیگر هم مصرف سوخت بسیار بالای موتور W18 بود. هرچند آن سال‌ها قیمت سوخت ارزان بود و قوانین آلایندگی هم خیلی سفت‌وسخت نبودند ولی مصرف سوخت وحشتناک یک نیروگاه ۸ لیتری هجده سیلندر دائم خریداران را به پمپ‌بنزین می‌کشاند.

سرانجام پروژهٔ موتور W18 مرسدس

علاوه مشکلاتی که گفتیم، یکی دیگر از موانع بزرگ بر سر راه توسعهٔ موتور W18 مرسدس، هزینه بود که نهایتاً لغو این پروژه را به دنبال داشت. علاوه بر اینکه توسعهٔ یک موتور هجده سیلندر هزینهٔ زیادی داشت، تغییرات لازم روی S کلاس برای اینکه بتواند به موتور W18 مجهز شود هم هزینهٔ بالایی روی دست مرسدس می‌گذاشت که این هزینه‌ها با فروش اندک یک سدان پرچم‌دار منحصربه‌فرد و گران‌قیمت جبران نمی‌شد. یکی دیگر از دلایل لغو پروژهٔ موتور W18، پیشرانهٔ ۶ لیتری V12 جدید مرسدس بود که در آن سال‌ها تازه عرضه شده بود. مرسدس به این نتیجه رسید که قدرت موتور V12 مذکور برای یک سدان پرچم‌دار کافی است و با وجود چنین پیشرانه‌ای، سرمایه‌گذاری برای توسعهٔ یک موتور W18 منطقی نخواهد بود. البته بحثی هم در مورداستفاده از موتور W18 در مسابقات مطرح شد اما مرسدس قبلاً یک پیشرانهٔ ۳.۵ لیتری تخت دوازده سیلندر را برای مسابقات گروه C توسعه داده بود تا پروندهٔ پیشرانهٔ هجده سیلندر برای همیشه بسته شود. از سوی دیگر، پروژهٔ موتور V16 ب‌ام‌و هم به نتیجه نرسید و بدین ترتیب هردو شرکت به موتورهای V12 رضایت دادند.

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۲۶ رای
منبع
CarBuzz

امیر دهقان

نویسنده و مترجم پدال، عاشق ماشین، عشقی که حد و حصر نداره

مطالب مشابه

‫۱۳ دیدگاه‌ها

  1. Hf

    ۴ فروردین ۱۴۰۴
    سوابق: (40 ديدگاه)

    با وجود تمام مشکلات و هزینه ها باز هم جذابیت خیلی زیادی داره. و به نظرم جذابیتش می ارزه.

    موافقم 31
    مخالفم 3
    1. mmd@

      ۴ فروردین ۱۴۰۴
      سوابق: (472 ديدگاه)

      همچین چیزی با تغییرات بر روی کانپست شیرون قدیمی قرار گرفت🖤🖤🖤🖤🇨🇵🇨🇵🇨🇵🇨🇵🇨🇵🗿🗿🗿🗿

  2. datsun

    ۴ فروردین ۱۴۰۴
    سوابق: (4016 ديدگاه)

    زیاده روی

    موافقم 24
    مخالفم 9
    1. فقط تنفس طبیعی

      ۴ فروردین ۱۴۰۴
      سوابق: (85 ديدگاه)

      ببین بعضی وقتا شرکت‌های خودروسازی یک چیزی رو میسازن تا توانایشون رو نشون بدن
      بنظرم این موتور باید ساخته می‌شد چون توانایی مهندسی برتر بنز رو نشون میداد

      موافقم 14
      مخالفم 3
  3. Sina_carshow

    ۴ فروردین ۱۴۰۴
    سوابق: (410 ديدگاه)

    بهترین اس کلاس تاریخ
    میتونست با این پیشرانه بیشتر تو تاریخ جاودانه بشه ولی همین الانش هم تمام ماشین بازا اینو به عنوان بهترین اس کلاس تاریخ میشناسنش
    حیف به نظرم چیزی از اعتبار w140 کم نشد اونم وقتی نسخه های s73 amgش هستن و جنبه کلکسیونی دارن

    موافقم 24
    مخالفم 3
  4. شکم وه

    ۴ فروردین ۱۴۰۴
    سوابق: (889 ديدگاه)

    فقط برای منت گذشتن روی سر بنز امتیاز دادم

    موافقم 3
    مخالفم 16
  5. یوسف

    ۴ فروردین ۱۴۰۴
    سوابق: (1102 ديدگاه)

    با زاویه 75 درجه چه جوری میخواستن ۳ تا موتور رو اونم موتور ۶ سیلندر بنز که کلا حجم زیادی رو دارن جا بدن….. غیر ممکنه بوده….

    موافقم 4
    مخالفم 1
    1. مهدی میباخ

      ۴ فروردین ۱۴۰۴
      سوابق: (85 ديدگاه)

      آلمان 🇩🇪

      موافقم 6
      مخالفم 3
    2. امیر علی

      ۵ فروردین ۱۴۰۴
      سوابق: (53 ديدگاه)

      غیر ممکن که نیست
      دوتا موتور راست و چپ قرار می‌گیره، یکی بالا، از وسط به هم متصل میشن..
      برای دو تا موتور انجام شده، اما برای سه تا نه.

  6. حسین دهمرد

    ۴ فروردین ۱۴۰۴
    سوابق: (2765 ديدگاه)

    تویوتا یه موتور ۶ سیلندر 4.5 لیتری داره که فرضا اینو v12 کنیم میشه ۹ لیتر.

    موافقم 5
    مخالفم 1
  7. johnmarston

    ۴ فروردین ۱۴۰۴
    سوابق: (171 ديدگاه)

    به یه چیزی دقت کردین
    در مورد تموم کانسپت های جذاب دهه ۹۰ میلادی تیتر مقالات پدال اینطوریه
    پروژه جذابی که به نتیجه نرسید
    مدل دیوانه‌واری که تولید نشد
    محصول جذابی که ناکام ماند
    یادی از کانسپت ناکام دهه ۹۰
    آدم واقعا دلش میسوزه و حیفش میاد

    موافقم 11
    1. رها

      ۵ فروردین ۱۴۰۴
      سوابق: (53 ديدگاه)

      در این مورد باید بررسی بشه ببینیم چرا همچین اتفاقی افتاده. اگه اینا بلد بودن تیتر درست بزنن الان وضعشون این نبود.
      این موتور هم می‌تونست در تاریخ ماندگار بشه

      موافقم 3
      مخالفم 1
  8. بهزاد

    ۵ فروردین ۱۴۰۴
    سوابق: (11 ديدگاه)

    منم می‌خوام…بذارین برام لطفاً

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.

دکمه بازگشت به بالا