ساعاتی را پشت فرمان یک مرسدس بنز 280S نسل W108 گذراندیم تا یادآوری کنیم که خودروهای قدیم چقدر خاص و منحصربهفرد بودند.
صنعتی را سراغ نداریم که در آن میراث گذشته بهاندازهٔ صنعت خودروسازی مهم باشد. هرچند تکنولوژیهای پیشرفته همیشه توجهات را به خود جلب میکنند اما میراث ماندگار خودروسازان نیز اهمیت بسیار بالایی دارد. البته برخورداری از یک سابقهٔ خوب ممکن است مانع تمرکز خودروسازان روی موفقیتهای آینده شود. تاریخ مملو از چنین داستانهای غمانگیزی است. بریتیش لیلاند ساب و… را ببینید. پرورش این میراث اما اگر با پیشرفت مستمر همراه شود، یک خودروساز را به موفقیت خواهد رساند. مثال مشخص برای این موضوع مرسدس بنز است.
درواقع، خودروسازان کمی میتوانند ادعای برخورداری از سطح کیفیت و تجمل مرسدس را داشته باشند؛ اما علیرغم کمی بیراهه رفتن در دههٔ ۲۰۰۰، مرسدس چگونه توانست این کیفیت را حفظ کند؟ پشت فرمان 280S نسل W108 بنشینید تا پاسخ این سؤال را بگیرید. داخل این ماشین فقط کیفیت متریال نیست که جلبتوجه میکند بلکه تناسب، دقت ساخت و استحکام هر قطعهای از صدای اطمینانبخش بسته شدن در گرفته تا میزان حرکت دستهراهنما هم نشان میدهد که چرا مرسدس همیشه یک پله بالاتر از همه بوده است. هرچند W108 رسماً S کلاس نامیده نمیشد اما همان DNA سدان پرچمدار مرسدس که امروز میشناسیم و دوست داریم را نشان میدهد.
هرچند سیستم تعلیق بهطور شگفتانگیزی نواقص جاده را جذب میکند، صندلیها نیز با تعلیق خاص خود به کمک آن میآیند. این صندلیها در قیاس با چیزی که در خودروهای مدرن میبینید بسیار نرم هستند. داخل این صندلیها چند لایه فنر کار شده که باعث کاهش خستگی در سفرهای طولانی میشود. صندلیهای 280S ممکن است بهاندازهٔ همتایان امروزی خود از بدن حمایت نکنند اما راحتی فوقالعادهای دارند که نمونهای از دنیای قدیم است.
خودروی موردبررسی ما به یک پیشرانهٔ ۲.۸ لیتری شش سیلندر خطی با دو کاربراتور مجهز است که ۱۴۰ اسب بخار قدرت و ۲۲۳ نیوتن متر گشتاور دارد. هرچند این اعداد اصلاً چشمگیر نیستند اما چون حداکثر گشتاور در دور ۳,۶۰۰ rpm ارائه میشود، نیازی نیست فشار زیادی به موتور وارد کنید. موتور شش سیلندر خطی مرسدس با چیزی که بامو ارائه میکرد کاملاً متفاوت است. این موتور بهگونهای طراحی شده که گشتاور دور پایین را ارائه کند و درنتیجه، تحویل قدرت آن فوقالعاده نرم صورت میگیرد.
این خودرویی است که راحتی سرنشینان را در اولویت قرار داده و درنتیجه بدون ایجاد مشکل برای کسانی که در صندلی عقب نشستهاند میتوان به سرعتهای سهرقمی رسید. همچنین این سدان آلمانی مربوط به دورانی است که گیربکسهای دستی بسیار متداول بودند. ترکیب موتور پرگشتاور با گیربکسی با ضرایب دندهٔ درست به این معنی است که حتی با گیربکس چهار سرعته هم میتوان تجربهٔ رانندگی لذتبخشی داشت. با اینکه هندلینگ در اولویتهای اصلی طراحان W108 قرار نداشته اما این هنوز هم یک مرسدس است که هرچند ممکن است به ساخت خودروهای پویا شهرت نداشته باشد اما هیچکدام از ساختههای آن بهجز نسل اول A کلاس در پیچها راننده را ناامید نمیکنند.
غربیلک فرمان بسیار بزرگ به نظر میرسد اما نیروی کمکی هیدرولیک باعث میشود مانورهای سرعت پایین بهراحتی انجام شود. بااینحال، بادیرول زیاد است و خودرو حرکات بدنهای مشابه کشتی از خود نشان میدهد که میتواند خیلی قبلتر از آنکه کشش خودرو از دست برو راننده را مضطرب کند. البته در یک سدان لوکس قدیمی وقتی به دنبال راحتی بودید باید بادیرول را به جان میخریدید. همچنین باید به وزن 280S هم توجه داشت. این خودرو ۱۵۶۰ کیلوگرم وزن دارد که هرچند هماندازهٔ تویوتا کمری امروزی است اما در زمان خود هرگز خودروی سبکی بهحساب نمیآمد.
با وجود نیم قرن سن، 280S کاملاً برای شرایط ترافیکی امروزی مناسب است. پیشرانهٔ شش سیلندر خطی نرم و پرگشتاور آن امکان همراه شدن با ترافیک را فراهم میکند و سکوت کابین بهتر از میانگین تمام خودروهای امروزی است. همچنین به لطف بوستر ترمز، فرمان هیدرولیک و سیستم تهویه، بهراحتی و بدون مشکل میتوان از 280S بهعنوان خودروی روزمره استفاده کرد البته تا زمانی که کسی را بشناسید که تنظیم و تعمیر پلاتینها و کاربراتورهای مرسدس را بلد باشد. بااینوجود، صرفنظر از این موضوع، چنین سهولت استفادهای را در بسیاری از خودروهای همدورهٔ W108 نمیبینیم.
این حال و هوای دوستداشتنی تجمل و دوام است که مرسدس را مرسدس کرده است. این ویژگی مُهر مشخصی را در قلب و ذهن مردم حک کرده است. نشستن پشت فرمان 280S دقیقاً یادآوری کرد که چرا مرسدس به چنین جایگاهی رسیده است. علاوه بر این، W108 یادآوری تلخی را هم به همراه دارد. این خودرویی همهفنحریف نیست و فقط در راحتی و تجمل تخصص دارد یعنی چیزی که در خودروهای امروزی نمیبینیم. امروزه ما خودروهای لوکسی با رینگهای بزرگ و حالت رانندگی اسپرت داریم. مطمئناً ارائهٔ چندین شخصیت مختلف در یک خودرو تحسینبرانگیز است اما با این کار خودروهای مدرن شخصیتی که آنها را منحصربهفرد میکند از دست میدهند.
اگر بخواهیم مرسدسهای آن دوره را در یک کلمه توصیف کنیم، منحصربهفرد و خاص بهترین کلمات خواهند بود. بگذارید جور دیگری بگوییم. اگر چشمانتان را ببندید و روی صندلی رانند بنشینید، میتوانید تشخیص دهید که سوار یک مرسدس شدهاید اما آیا همین موضوع را میتوان در مورد مرسدسهای امروزی یا هر خودروی دیگری گفت؟
مشخصات فنی
Mercedes Benz 280S 1972 | |
پیشرانه | ۲.۸ لیتری ۶ سیلندر |
قدرت | ۱۴۰ اسب بخار |
گشتاور | ۲۲۳ نیوتن متر |
گیربکس | ۴ سرعته دستی |
وزن | ۱۵۲۰ کیلوگرم |
طول | ۴,۹۰۰ میلیمتر |
عرض | ۱,۸۱۰ میلیمتر |
ارتفاع | ۱,۴۴۰ میلیمتر |
مازیار
۵ اردیبهشت ۱۴۰۳من یه سفر تهران شمال توی این ماشین بودم همین مدل همین رنگ با گیربکس اتوماتیک حدود سی سال قبل
اونچه که در موردش هیچوقت از خاطرم نمیره نرمی و نرمی و نرمی هست
۵ اردیبهشت ۱۴۰۳منم با لیفان یه سفر به شمال داشتم تو صندلی عقب نشسته بودم و جز سفتی صندلی و اینا
هیچی یادم نمیاد
۵ اردیبهشت ۱۴۰۳https://www.pedal.ir/wp-content/uploads/2024/04/Mercedes-280S-5.jpg
این چیه روی رودری عقب قرمز هم هست؟
راستی https://divar.ir/v/gZpYRoMs?ref=android بنز کلکسیونی
بی وطن
۵ اردیبهشت ۱۴۰۳جاسیگاری هست که بصورت ۴۵ درجه باز میشه…
مهدی
۵ اردیبهشت ۱۴۰۳زیرسیگاری هست.روی هر یک از دربهای عقب یک زیرسیگاری نصب شده.تو اکثر مدلهای قدیمی بنز وجود داره.
مهدی
۵ اردیبهشت ۱۴۰۳جا سیگاری
محمدهادی
۷ اردیبهشت ۱۴۰۳خیلی دوست دارم بدونم سیستم تعلیق مرسدس های کلاسیک عموما چی هست که انقد به نرمی و آسایش معروفن
مهردادکمال
۵ اردیبهشت ۱۴۰۳من اینو به لینکولن کانتینتال و کادیلاک دویل زمان خودش و باقی سدان های عظیم جثه زمان خودش ترجیح میدم. عکس العمل بهتر و فرمان کمتر مبهم و جثه معقول تر کیفیت و ماندگاری عالی داره هر چند توی طراحی به هیچ وجه به خاص بودن اون ها نمیرسه ولی کاملا مطمین تر و بی دردسرتره
Taha Ayoobi
۵ اردیبهشت ۱۴۰۳دوتا دنیای متفاوته
این پیش اونا هاچپک حساب میشه
زیزیگولو
۵ اردیبهشت ۱۴۰۳ایرانیا با این نسل از مرسدس بنز خاطره دارن ……… تو این ماشین نوآوریایی وجود داره که اون زمان واسه اولین بار روی ماشینای تولیدی کمپانی مرسدس بنز قرار گرفته بوده
امیرحسین
۵ اردیبهشت ۱۴۰۳باید سفارش انگلیس باشه درسته؟
رامتین
۵ اردیبهشت ۱۴۰۳چقدر نوستالژیکه. حس خوبی میده این طراحی.
پیام
۵ اردیبهشت ۱۴۰۳جدیدا تو بریتانیا دارن اون خودروهای قدیمی که موتورشون کار نمیکنه رو برقی میکنن. خیلی کار خوبیه چون در غیر این صورت بدنشون بی استفاده میشه. پول مالیات آلایندگی هم نمیدن. پدال میتونه این مطلب رو کار کنه. مطلب جذابیه.
زیزیگولو
۶ اردیبهشت ۱۴۰۳پدال چنین مقاله هایی رو قبلاً گذاشته👇🏻👇🏻👇🏻👇🏻
https://www.pedal.ir/training/changing-old-car-to-electric/
https://www.pedal.ir/magazine/are-ev-conversions-for-regular-vehicles-worthwhile/
https://www.pedal.ir/bmw/tesla-powered-bmw-2002te-i3-battery/
علی یوسفی
۵ اردیبهشت ۱۴۰۳بنام پروردگار و سلام به دوستان و عزیزان سایت در مورد سوال پایان مطلب باید بگم خودروهای دیگه هم بعضا همین ویژگیها و روح منحصر بفرد خودشونو دارن مث پورشه و لامبورگینی و لکسوس و رولزرویس و بسیاری شرکتهای دیگه از طرف دیگه منکر عالی و اصیل بودن خودروهای قدیمی و کلاسیک نیستم ولی در مورد خودروهای امروزی هم نباید عجله کرد و اونارو فاقد روح و اصالت بدونیم فراموش نکنیم ما بعد از چندین دهه داریم خودروهای کلاسیک رو خوب میشناسیم و مثلا در ایران تا همین دو سه دهه قبل حتی مالکان این خودروها قدر و منزلت خودروهای خودشونو نمیدونستن در مورد خودروهای جدید و طراحی و لذت رانندگی اونا هم باید صبور باشیم و چند دهه بعد پی می بریم چه جواهراتی هستن.
BMW
۵ اردیبهشت ۱۴۰۳عجب لذتی داره پشت این بشینی و تو یه جاده جنگلی باهاش رانندگی کنی🥲👍
FY
۵ اردیبهشت ۱۴۰۳همون موقع هم طراحی بی ام و بهتر بود و البته قیمتش هم بیشتر بود🤔
علی
۶ اردیبهشت ۱۴۰۳در جواب شما باید بگم برو دوباره مرسدس تاریخ خودرو سازی رو مطالعه کن ولی بدون تعصب بعدش به معجزه بنز خودت پی میبری
Taha Ayoobi
۵ اردیبهشت ۱۴۰۳خوشم میاد
mohammadsk
۶ اردیبهشت ۱۴۰۳هنگام خوندن مطلب دلم میخواست منم بتونم این ماشینو داشته باشم. واقعا دوست داشتنیه. از ماشینهای تکراری جدید که بی روحن و همه ماشین شده نمایشگر و تبلت خسته شدم.
امیدوارم پدال بازم از این مطالب بزاره.
علی
۶ اردیبهشت ۱۴۰۳این ماشین بقدری پیشرفته بوده زمان خودش واسه تمام خودرو سازی ها آرزو بود
چیزی که بنز داره. نه بی ام و داره نه آئودی و رولزرویس نه کادیلاک این نرمی و خاص بودن فقط و فقط مختص مرسدس هست.
۶ اردیبهشت ۱۴۰۳زنده باد♥️♥️♥️
مجید
۱ آبان ۱۴۰۳امریکایی سوار شدی ؟
parhamiof
۶ اردیبهشت ۱۴۰۳قدیما ماشینا اثر هنری بودن.
الان همه یه شکل شدن.
اثبات حرفم،اگه چراغ و رینگای زرق و برقی رو ازشون حذف کنید عین همن همشون.
ولی این ماشین از 1200 کیلومتری معلومه یه بنزه.
مقایسه کنید با سری اس 2014.
حتی یه ماشینی مثل ویرونم واقعا زیبا نیست در مقایسه با بوگاتی های قدیمی.
علی .ج
۶ اردیبهشت ۱۴۰۳سلام پدر من در دورانی که من 6 سالم بود این ماشین رو داشت حدود 40 سال پیش واقعا عالی بود ، الان که عکسشو دیدم دلم تنگ. شد برا بنزمون البته پدرم بیوک و شورلت هم داشت ولی من فقط عاشق بنز بود موقعی که فروخت تا یک هفته با پدرم قهر بودم، ….
یادش به خیر
مجید
۶ اردیبهشت ۱۴۰۳سلام،من بنز مدل ۲۰۰ داشتم که برای ۱۵ سال واقعآ راحت نرم ومهمتر از همه امنیت آن بود !تنها ایراد بنز اینه که دنده خور می خواهد و اگه با دنده مرده رانندگی کنی فورا آمپر میندازه،،اونهایی که داشتن وسوار شدن میدونن من چی می گم،اما خدایی از بلیزر وایمپالا وکاپریس کامارو یک سر وگردن بالاتره
Amir
۶ اردیبهشت ۱۴۰۳مافیایی طور🗿ولی…..