مرسدس بنز

داستان مرسدس بنز 300 SLR کوپه، ارزشمندترین خودروی تاریخ

به‌تازگی یکی از دو دستگاه مرسدس بنز ۳۰۰ SLR Uhlenhaut Coupé مدل ۱۹۵۵ و با کارکرد شش هزار کیلومتری با قیمتی بی‌سابقه ۱۳۵ میلیون یورو یا ۱۴۳ میلیون دلار در یک حراجی خصوصی به فروش رسید. به‌این‌ترتیب عنوان گران‌ترین خودرو که تا پیش از این در اختیار یک دستگاه فراری ۲۵۰ GTO به قیمت ۷۰ میلیون دلار بود به این خودروی افسانه‌ای رسید. این حراجی خصوصی در تاریخ ۵ می توسط موسسه RM و در موزه مرسدس بنز برگزار شد و این خودرو به یک کلکسیونر خصوصی ناشناس واگذار شد. در این حراجی افراد سرشناسی ازجمله سایمون کیدسون مجموعه‌دار و فعال حوزه خودروهای کلاسیک به‌عنوان نماینده خریدار نیز حضور داشت. البته خریدار توافق کرده تا خودرو را برای نمایش‌های عمومی در مناسبت‌های خاص در اختیار شرکت بگذارد.

مرسدس بنز 300 SLR Uhlenhaut Coupé

مرسدس بنز عنوان کرده است که:

تصمیم برای فروش یکی از این دو خودروی اسپرت منحصربه‌فرد با استدلال بسیار منطقی و به نفع یک هدف خوب گرفته شد. درآمد حاصل از حراج به صندوق خیره‌ای اختصاص پیدا خواهد کرد که به‌منظور ارائه بورسیه‌های آموزشی و پژوهشی درزمینهٔ علوم زیست‌محیطی و کربن‌زدایی برای جوانان ایجاد شده که درواقع یک برنامه بورسیه جهانی است، تا نسل جدیدی را تشویق کنیم که راه‌های نوآورانه “رودولف اولنهاوت” را دنبال کنند و فناوری‌های جدید شگفت‌انگیزی را توسعه دهند، به‌ویژه آن‌هایی که از هدف حیاتی کربن‌زدایی و حفظ منابع حمایت می‌کنند. درعین‌حال، دستیابی به بالاترین قیمتی که تابه‌حال برای یک وسیله نقلیه پرداخت شده است، خارق‌العاده است.

در همین راستا ما بر آن شدیم تا معرفی کوتاهی از این خودروی زیبا و در حال حاضر گران‌قیمت داشته باشیم.

مرسدس بنز 300 SLR Uhlenhaut Coupé

با آغاز دهه ۱۹۵۰ مرسدس بنز درصدد تکرار پیروزی‌های خود در مسابقات دهه‌های ۱۹۲۰ و ۱۹۳۰ بود. با داشتن چنین هدفی بود که در سال ۱۹۵۴، راننده‌ی افسانه‌ای یعنی “خوان مانوئل فانجیو” با مرسدس بنز قهرمان فرمول ۱ شد و همچنین در فصل ۱۹۵۵ نیز توانست این عنوان را تکرار کند. اما مرسدس قصد داشت تا موفقیت دیگر را نیز تجربه کند. بر همین اساس مرسدس بنز از ۳۰۰ SLR Uhlenhaut کوپه در سال ۱۹۵۵ رونمایی کرد.

«Rudolf Uhlenhaut» به‌عنوان رئیس بخش توسعه خودروهای سواری در مرسدس بنز که البته شامل بخش مسابقات نیز می‌شد، و پیش از این توانسته بود مدل‌های بی‌نظیری ازجمله ۳۰۰ SL و W196R را طراحی و توسعه دهد به‌عنوان مدیر ارشد این پروژه نیز حضور داشت و درواقع نام Uhlenhaut به‌عنوان پسوند در این مدل نیز نام این مهندس و طراح تأثیرگذار در کمپانی مرسدس است.

رودولف اولنهاوت فردی بسیار دقیق و درعین‌حال عاشق خودروهای سریع بود، به‌طوری‌که گفته می‌شود یک روز، قهرمان فرمول ۱، خوان مانوئل فانجیو، در یک ناهار مشترک به اولنهاوت شکایت می‌کند که خودروی او به‌درستی تنظیم نشده بود، این حرف باعث می‌شود تا Uhlenhaut به سرعت از سر میز بلند شود و با کت‌وشلوار و کراوات پشت فرمان خودروی فانجیو بنشیند و در کمال تعجب مسیر پیست مشهور Nürnburgrin را سه ثانیه سریع‌تر از فانجیو طی کند، و با یک پوزخند به او بگوید که تو آماده نیستی و باید بیشتر تمرین کنی!

چنین پیش‌زمینه‌ای از سوی اولنهاوت نوید ساخت خودرویی بی‌نظیر را می‌داد، و درنهایت SLR 300 Uhlenhaut بر اساس مدل مسابقه‌ای W196R که با رانندگی «خوان مانوئل فانجیو» چندین قهرمانی جهان را کسب کرده بود و به یکی از بهترین خودروهای مسابقه‌ای آن زمان تبدیل شده بود ساخته شد.SLR 300 Uhlenhaut خودرویی بی‌رقیب بود که ازنظر امکانات فنی بسیار از زمان خود فراتر بود.

این خودرو به یک پیشرانه ۳ لیتری هشت سیلندر خطی مجهز شد که ۳۰۲ اسب بخار (۲۲۲ کیلووات) قدرت تولید می‌کرد که تولید چنین قدرتی بسیار فراتر از استانداردهای عصر خود بود. این خودرو می‌توانست ظرف تنها ۶.۹ ثانیه از صفر به سرعت ۱۰۰ کیلومتر بر ساعت برسد، و در تست‌های نشریه اتوکار در سال ۱۹۵۶ توانست به حداکثر سرعت ۲۸۴ کیلومتر بر ساعت دست پیدا کند.

وظیفه انتقال قدرت در این خودرو به عهده یک گیربکس ۵ سرعته دستی بود. در کنار تمام این‌ها صدای بی‌نظیر پیشرانه نیز به‌خودی‌خود برای پی بردن به افسانه‌ای بودن این خودرو کافی بود. استفاده گسترده از آلومینیوم باعث شد تا وزن خالص این خودرو به عدد شگفت‌انگیز ۹۹۸ کیلوگرم برسد.

از این خودرو تنها دو دستگاه ساخته که به قرمز و آبی مشهور هستند، که درواقع اشاره به رنگ تودوزی و اجزای کابین این خودروها دارد که همان‌طور از تصاویر مشخص است نمونه‌ی با کابین قرمز آن به فروش رسیده است. همچنین به دلیل شماره شاسی آن ” ۱۹۶.۱۱۰-۰۰۰۰۸/۵۵ ” این خودرو به “شماره ۸” نیز معروف است. باوجود طراحی آئرودینامیک و پیشرانه‌ی قدرتمند و عملکرد بی‌نظیر اما، بااین‌حال، این خودرو هیچ‌گاه در مسابقات شرکت نکرد و برای تمرین و همین‌طور حمل‌ونقل شخصی Uhlenhaut به رویدادهای مختلف استفاده شد.

SLR با حداکثر سرعت ۳۰۰ کیلومتر بر ساعت این خودرو باعث می‌شد تا به‌عنوان سریع‌ترین وسیله نقلیه زمان و عصر خود شناخته شود و یکی از عوامل پیشتاز بودن این خودرو همین مسئله بود زیرا در آن زمان سرعت خودروهای اسپرت آلمانی به‌سختی به ۲۰۰ کیلومتر بر ساعت می‌رسید! به لطف تلاش‌های رودولف اوهلنهاوت Uhlenhaut Coupé به پرچم‌دار اصلی برند مرسدس بنز در دهه ۱۹۵۰ تبدیل شد.

تا به امروز، افراد کمی این امتیاز را داشته‌اند که پشت فرمان کوپه ۳۰۰ SLR بنشینند. بااین‌حال در سال ۱۹۵۶، “Automobil Revue” سوئیس، نمونه اولیه را در یک رانندگی آزمایشی ۳۵۰۰ کیلومتری در مسیرهای کوه‌های آلپ بررسی کرد، و گزارشی ۱۶ صفحه‌ای از آن منتشر کرد و این خودرو را جسورانه با ساختاری پیچیده‌ دانستند.

همچنین نویسندگان این نشریه چنان مجذوب این خودرو شده بودند که آن را، خودرویی از دنیایی متفاوت نامیدند! آن‌ها این خودرو را، خودرویی بسیار سریع و با حس پویایی خارق‌العاده همراه با فرمان پذیری عالی و سیستم تعلیق بی‌نظیر و درعین‌حال دوستدار محیط‌زیست معرفی کردند.

در پایان نیز باید بگوییم که SLR 300 Uhlenhaut به‌عنوان نمادی از تاریخ خودروهای اسپرت جاده‌ای مرسدس بنز به شمار می‌رود. و همچنین گفتنی است که این خودرو به‌عنوان یکی از بهترین خودروهای تاریخ ازنظر مهندسی و طراحی توسط کارشناسان و علاقه‌مندان به خودرو در سراسر جهان شناخته می‌شود.

این خودرو درواقع نشان‌دهنده اوج کار یک مهندس نابغه است که مصرانه برای حداکثرها تلاش می‌کرد. کسی که جرئت کرد آنچه را که معاصرانش حتی به‌عنوان یک احتمال در نظر نمی‌گرفتند به واقعیت تبدیل کند. Uhlenhaut Coupe یک «استثنای خیره‌کننده» در تاریخ خودرواست.

 

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۱۵ رای

سجاد عباسی

کارشناس مکانیک خودرو، علاقه‌مند به خودروهای کلاسیک

مطالب مشابه

‫۳۵ دیدگاه‌ها

  1. مهراد

    ۲۲ خرداد ۱۴۰۱
    سوابق: (862 ديدگاه)

    این ماشین رکوردی برجا گذاشت که تا مدتهای طولانی شکسته نخواهد شد !

    ۱۴۳ میلیون دلار واقعا پول بینهایت زیادیه ، ولی مسئله اینجاست که دیدگاه هیچکس مهم نیست به غیر از اون افرادی که همچین پولی دارند و برای خرید چیزهایی که براشون ارزش دارند سخاوتمندانه خرج میکنند

    موافقم 65
    مخالفم 3
    1. TML BN

      ۲۲ خرداد ۱۴۰۱
      سوابق: (1059 ديدگاه)

      یک رکورد دیگه هم داره حدود ۸۰ ۹۰ تا آدم رو با هم کشت🙂

      موافقم 43
      مخالفم 11
      1. M@M@DRZ911

        ۲۲ خرداد ۱۴۰۱
        سوابق: (366 ديدگاه)

        از اون همه قهرمانی و افتخارات فقط همین تراژدی رو یادت مونده ؟
        عکس پروفایلت به این حرفا نمی خوره …

        موافقم 42
        مخالفم 3
  2. امین

    ۲۲ خرداد ۱۴۰۱
    سوابق: (464 ديدگاه)

    واسه همینه بنز بهترین ماشین دنیاست

    موافقم 33
    مخالفم 23
    1. TML BN

      ۲۲ خرداد ۱۴۰۱
      سوابق: (1059 ديدگاه)

      من خودم عاشق بنزم ولی این حرف ها واقعا غلطه نه کادیلاک نه بی ام وه و نه بنز هیچکدوم بهترین نیست و همشون نقص هایی دارن

      موافقم 43
      مخالفم 10
    2. viper2

      ۲۲ خرداد ۱۴۰۱
      سوابق: (1144 ديدگاه)

      نمیشه گفت . باید گفت از چه لحاظ . اونم تازه نمیشه بگی بنز باید مدل بگی . هیچ شرکتی همینجوری بهترین نیست .

      موافقم 20
      مخالفم 9
  3. GMA

    ۲۲ خرداد ۱۴۰۱
    سوابق: (1662 ديدگاه)

    👑💎The best or nothing💎👑

    موافقم 29
    مخالفم 5
  4. hummer

    ۲۲ خرداد ۱۴۰۱
    سوابق: (74 ديدگاه)

    یه دونه ماکتش رو دارم
    واقعا خیلی بی نظیر که اون موتور زیبا رو می بینم (یجورایی لمس میکنم)
    فکر کنید توی واقعیت چه خودروی نابی هست

    موافقم 30
    مخالفم 7
  5. مازیار

    ۲۲ خرداد ۱۴۰۱
    سوابق: (3300 ديدگاه)

    تمام فاکتورهای لازم برای عنوان ارزشمندترین رو داره
    برندینگ، عملکرد نسبت به زمان خود و خاص بودن هر سه در بالاترین حد

    موافقم 31
    مخالفم 3
  6. JDM lover

    ۲۲ خرداد ۱۴۰۱
    سوابق: (886 ديدگاه)

    خیلی لذت بردم پدال ، حتی دیدن عکساشم جذابه چه برسه از نزدیک…
    خواهشا این جور مقاله ها بیشتر کار کنید🙏

    موافقم 33
    مخالفم 6
  7. MOTORE PUSHROD

    ۲۲ خرداد ۱۴۰۱
    سوابق: (24 ديدگاه)

    چرا موتورش انقد بهم ریختس چرا کاپوتش سولاخ داره چرا قرینه نیست
    بنز پرستی بیخودی نکنید واس این ماشینه اور ریتد

    موافقم 7
    مخالفم 75
    1. Al pachino

      ۲۲ خرداد ۱۴۰۱
      سوابق: (60 ديدگاه)

      تموم شد ؟

      خیلی تاثیر گذار بود

      موافقم 46
      مخالفم 3
      1. Porsche 911

        ۲۲ خرداد ۱۴۰۱
        سوابق: (1222 ديدگاه)

        داداش من با شما نبودم al pachino
        موتور پوشراد شما نیستی که!

        موافقم 12
    2. مازیار

      ۲۲ خرداد ۱۴۰۱
      سوابق: (3300 ديدگاه)

      با این ترتیب اگه موتورش بهم ریخته نبود و کاپوتش سوراخ نداشت و قرینه هم بود اونوقت ارزشی خیلی بیشتر از این یعنی ده هزار “موتوره پوشراد” داشت

      موافقم 24
      مخالفم 1
    3. Clean Energy

      ۲۲ خرداد ۱۴۰۱
      سوابق: (1333 ديدگاه)

      نه موتور پوشراد خوبه
      میره ۲۰۰ لیتر حجم میزنه بعد ۲۰۰ اسب بازدهی داره
      ۲۸۰ لیترم صدی مصرف میکنه
      هر کسی نمیتونه کنترلش کنه
      ولی چون آمریکاییه یه چیز دیگه اس

      موافقم 24
      مخالفم 4
    4. Porsche 911

      ۲۲ خرداد ۱۴۰۱
      سوابق: (1222 ديدگاه)

      آقای…..
      تموم شد؟
      نمکدون لطفا فضای سایت و بهم نریز با اکانت اصلی ات به اندازه کافی کشیدیم
      انقدر اکانت فیک داری که به هرکسی ۵ تا دیسلایک بدی
      کاملا مشخصه
      بعد هم
      شما به نظم و برجستگی موتور چلنجر فسیل قدیمی ببخش

      موافقم 31
      مخالفم 7
      1. Al pachino

        ۲۲ خرداد ۱۴۰۱
        سوابق: (60 ديدگاه)

        اولا:من آنقدر بیکار نیستم که با ده تا اکانت با خودم تو کامنت ها حرف بزنم یا لایک به خودم بزنم

        دوما..من معمولا حرف نمیزنم و از خوندن کامنت های بعضی از دوستان لذت میبرم ولی وقتی میبینم که کسی کامنت بچگانهه و بعضا بی حساب میزنند مجبور میشم به کامنت گذاشتن.

        الان هم برام مهم نیست که میخوای باور کنی یا خیر.

        مخالفم 12
        1. Porsche 911

          ۲۲ خرداد ۱۴۰۱
          سوابق: (1222 ديدگاه)

          Al pachino داداش بالا برات توضیح دادم
          💛

    5. ‌...

      ۲۲ خرداد ۱۴۰۱
      سوابق: (4901 ديدگاه)

      چرا پراید بابات سپرش مشکیه که گیر میدی کاپوت بنز مردم سولاخ داره؟😂😂

      موافقم 13
      مخالفم 1
  8. Hadi

    ۲۲ خرداد ۱۴۰۱
    سوابق: (344 ديدگاه)

    الان این ماشین چه خوبی داره اس ال آر مکلارن که از این خیلی خوشگلتر و بهتره و حتی شیرون مورسیولاگو فقط چون قدیمیه با ارزش شده ماشینی که ایمنی نداره ایربگ نداره تایراش نازکه هندلینگش ضعیفه پلتفرم نا ایمن و قدیمی طراحیش هم از سوسک حمام الهام گرفته شده واقعا چرا ما بعضی وسایل و خودروهای قدیمیو الکی بزرگشون میکنیم

    موافقم 4
    مخالفم 49
    1. Porsche 911

      ۲۲ خرداد ۱۴۰۱
      سوابق: (1222 ديدگاه)

      اون سر دنیا و کل منتقدان و کسانی که توی این صنعت سر رشته دارن این ماشینو تحسین میکنن اونوقت اینجا چی؟ یه عده پروفسور که منتظرن کارنامه شون بیاد خیلی خوب بیارن میاد نظر میدن
      همون بهتر که بعضی ها واقعا به چیزی نمیرسن…

      موافقم 38
      مخالفم 3
      1. پورشه❤️

        ۲۶ خرداد ۱۴۰۱
        سوابق: (65 ديدگاه)

        داداش حق گفتی.
        من خودم هفتم و بیشتر نظرات را میخونم چون تو نظرات خیلی اطلاعات هست چون آدم های باهوش توش هست مثل شما
        من در حد اطلاعات خودم میام نظر میدم
        ولی اگر کسی حرف نادرست بزنه مثل این آقا
        واقعا همه بیاین دیس لایک کنید

        موافقم 10
        مخالفم 0
  9. F

    ۲۲ خرداد ۱۴۰۱
    سوابق: (223 ديدگاه)

    دوست دارم بدونم بیشترین لایک و بیشترین دیسلایک برای کدام کامنت بوده و در کدام پست هست.

    مخالفم 14
    1. viper2

      ۲۲ خرداد ۱۴۰۱
      سوابق: (1144 ديدگاه)

      فکر میکنم بیشترین دیسلایک برای یه امریکایی فن بود که دیگه خیلی کم کامنت میذاره .

      موافقم 6
      مخالفم 9
      1. M@M@DRZ911

        ۲۲ خرداد ۱۴۰۱
        سوابق: (366 ديدگاه)

        محمد رستمی نژاد رو میگی نه؟

        موافقم 1
        مخالفم 3
        1. viper2

          ۲۲ خرداد ۱۴۰۱
          سوابق: (1144 ديدگاه)

          والا نمیدونم به خدا اصلا نمیدونم کی هست . میگم احتمال زیاد امریکایی بازه . احتمال زیاد توی امریکایی بازا شوی‌ نوا هست. چون اون وقتا من پیاماشون رو میبینم یه نفر بود ۱۱هزار تا کامنت داشت بعد کلی بحثشون میشه و اکانت فیک و از این حرفا . من نمیدونم . بیخیال کلا

          موافقم 1
          مخالفم 14
  10. ارش

    ۲۲ خرداد ۱۴۰۱
    سوابق: (4 ديدگاه)

    ۲۸۴ کیلومتر در سال ۱۹۵۶ فراتر از زمان خودش .

    موافقم 21
    مخالفم 1
  11. ارش

    ۲۲ خرداد ۱۴۰۱
    سوابق: (1549 ديدگاه)

    bravo mercdes 👌👏👏👏👏

    موافقم 12
    مخالفم 3
  12. Hadi

    ۲۲ خرداد ۱۴۰۱
    سوابق: (598 ديدگاه)

    جواهر ناب 😍👌🏼
    هنوزم بعد از حدود ۷۰سال جذابه و خواهد بود 👌🏼

    موافقم 18
    مخالفم 1
  13. ایلیا

    ۲۳ خرداد ۱۴۰۱
    سوابق: (501 ديدگاه)

    هم کسی که خواهانش ببود رسید هم به یه عالمه بچه و آدم ناتوان کمک کرد💪

  14. Mf1

    ۲۳ خرداد ۱۴۰۱
    سوابق: (243 ديدگاه)

    بنظر من Alfa Romeo 33 Stradale ارزشش بیشتر از مرسدس ولی قیمتش کمتره جای تعجب داره

    موافقم 2
    مخالفم 15
  15. ۸۶

    ۲۳ خرداد ۱۴۰۱
    سوابق: (1011 ديدگاه)

    پشمام از رودلف اولنهارت ریخت.آخه لامصب سریعت از راننده میرونی؟
    از نظر کاری افرادی مثل کن مایلز برام جذابند.

  16. BMW

    ۲۳ خرداد ۱۴۰۱
    سوابق: (1497 ديدگاه)

    واقعا زیباست چه درونی چه بیرونی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.

دکمه بازگشت به بالا