مرسدس بنز

حراج تک نمونه از مرسدس بنز 300SL با قیمت بیش از 2 میلیون دلار!

این مدل بی‌مانند احتمالا یکی از گران‌ترین نسخه‌های موجود 300SL گالوینگ خواهد بود.

مرسدس‌بنز در سال ۱۹۵۲ از مدل W194 رونمایی کرد که نخستین خودروی مسابقه‌ای این برند پس از جنگ جهانی بدوم به شمار می‌رفت. این خودرو به یک پیشرانه ۳ لیتری ۶ سیلندر خطی مجهز شده بود که بعدا در برابر رقبای قدرتمندی چون جگوار و فراری، پیروز رقابت‌های ۲۴ ساعتی لمان شد. پس از آنکه عمر این مدل به پایان رسید، 300SLR جای آن را در سال ۱۹۵۵ گرفت. مرسدس‌بنز تصمیم گرفت یک نسخه جاده‌ای را هم از این خودرو توسعه دهد؛ نتیجه تلاش این برند آلمانی در پروژه یادشده منجر به خلق یکی از ماندگارترین خودروهایش با نام 300SL گالوینگ شد.

300SL که به پیشنهاد «مکس هافمن» و برای رقابت در بازار قوی خودروهای پس از جنگ جهانی دوم توسعه داده شده بود، با فلسلفه‌ای متفاوت روانه بازار شد. این خودرو با تکیه‌بر طراحی آیرودینامیک و خارق‌العاده خود توجهات زیادی را جلب کرد؛ اما این تمام ماجرا نبود. 300SL گالوینگ توان عبور از مرز ۲۶۲ کیلومتر بر ساعت را نیز داشت که آن را به سریع‌ترین خودروی تولید انبوه جهان تبدیل می‌کرد.

یک پیشرانه ۳ لیتری ۶ سیلندر خطی آب‌خنک نیروی چرخ‌های 300SL گالوینگ را تامین می‌کرد و می‌توانست در بهترین حالت ۲۴۰ اسب بخار قدرت و ۲۹۴ نیوتن متر گشتاور تولید کند. نتیجه این عملکرد خیره‌کننده این بود که 300SL برای رسیدن به سرعت ۱۰۰ کیلومتر بر ساعت به ۹ ثانیه زمان نیاز داشت.

هر چند نسخه کوپه 300SL در سال ۱۹۵۷ به انتهای خط رسید اما نمونه رودستر آن تازه جان گرفت. مرسدس‌بنز پس از تولید ۳,۲۶۰ دستگاه از آن به‌همراه ساخت دو نسخه «اولنهات» تصمیم گرفت تولیدش را برای همیشه متوقف کند. 300SL از دید مرسدس‌بنز یک حرکت تجاری کاملا موفقیت آمیز به شمار می‌رفت.

حال با فرا رسیدن سال ۲۰۲۴ میلادی، نزدیک به ۷۰ سال از زمان معرفی این خودرو می‌گذرد. مرسدس‌بنز تولید کوپه گالوینگ را به ۱,۴۰۰ دستگاه محدود کرد که هر یک از آن‌ها هم‌اکنون چند میلیون دلار قیمت دارند. نمونه سبزرنگی که در تصاویر مشاهده می‌کنید هم یکی از آن‌ها محسوب می‌شود. مالک این دستگاه قصد دارد آن را در حراج پیش‌روی «مکیوم» در هفته خودرویی «مونتری» به فورش بگذارد. گمانه‌زنی‌ها بر آن است که این نمونه زیبا و سالم با قیمتی بین ۲ تا ۲.۵ میلیون دلار به فروش برسد.

مشخصات فنی این مدل تاکید بر آن دارد که خودرو کاملا بازسازی شده است و قطعات آن هم تاریخچه کاملی دارند. نخستین مالک آن، موسسه پیست «ایندیاناپلیس» در سال ۱۹۷۳ بوده است. این خودرو در پایان دهه ۲۰۰۰ بازسازی شده و تنها در موزه این مجموعه مسابقه‌ای به نمایش گذاشته شده است.

قدرت پیشرانه ۳ لیتری ۶ سیلندر این 300SL گالوینگ که توسط مجموعه «اشمیت اتوموتیو ماشین» بازسازی و تمیز شده است، از طریق یک جعبه‌دنده ۴ سرعتی دستی به چرخ‌های عقب منتقل می‌شود. این خودرو علاوه‌بر قطعات اورجینالی که دارد، به رنگی منحصربه‌فرد مزین شده است که در میان تمام مدل‌های 300SL بی‌همتا است. داشبورد خودرو هم برای هماهنگی کابین با بدنه بیرونی به همین رنگ مزین شده است. تنها نقص این مدل را می‌توان تفاوت بسیار جزئی رنگ‌بندی داخلی آن با نمونه کارخانه دانست که در ظاهر آن مشکلی ایجاد نکرده است اما از نظر کلکسیونی روی خرید و فروش آن کمی تاثیر دارد.

خریداران این خودروها می‌دانند که 300SL گالوینگ پیشتر از هم با قیمت ۱.۷ میلیون دلار فروش رفته است و بعید نیست که این بار از مرز ۲ میلیون دلار هم عبور کند. اگر این اتفاق رخ دهد، این نمونه خاص به یکی از گران‌ترین 300SL گالوینگ جهان تبدیل می‌شود؛ چراکه گران‌ترین نسخه این خودرو با قیمت ۳.۴۱ میلیون دلار به فروش رفته است. نظر شما درباره مرسدس‎‌بنز 300SL گالوینگ چیست؟ آیا خرید یک سوپراسپرت قدیمی با این قیمت ارزش دارد یا بهتر است مالک آن را صرف خرید یک مدل تازه‌تر کند؟

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۱۵ رای

علی صفرپور

نویسنده و مترجم سایت پدال٬ کارشناس مهندسی مکانیک

مطالب مشابه

‫۲۰ دیدگاه‌ها

  1. علی Shelby

    ۱۹ مرداد ۱۴۰۳
    سوابق: (540 ديدگاه)

    واقعا زیباستتتتت

    موافقم 14
    مخالفم 1
    1. NAVID@@98

      ۱۹ مرداد ۱۴۰۳
      سوابق: (773 ديدگاه)

      👑🥇عجب عشقی خدایی اوفففففففف زیبا همش عشقه من تازه پورشه ۹۶۴ رو دوست دارم ۹۳۰ رو هم حال میکنم عشقه بعلاوه اینم شورلت کوروت C4 اینا اسطوره هستنا اینا سنده ها… !!!!!!!!!! !!!!!!!!!!!
      یک موتور جلو یک موتور عقب بعلاوه شورلت کوروت جدید موتور وسط و پورشه باکستر موتور وسط خوب اوفففففففف عجب عشقایی هرچیز اول از اروپا و آمریکا اینها رو ببینی عشق کنی از این هر چیز اول خوب ها خدایی ما چی ما نگاه!!!!!!!!!! !!!!!!!!!!! 🥇👑

      من همون میاتا تخمی هم تو نَخِشَم مگه چشه اینم فاز میده ینی ماشین مورد انتخابمه ماشین منه 😘

      موافقم 7
      مخالفم 4
    2. SMS

      ۱۹ مرداد ۱۴۰۳
      سوابق: (581 ديدگاه)

      زیبایش یه طرف قدرتش یه طرف ، فرض کن تو اون سال ها یه چیز با این سرعت چی بوده

      موافقم 7
      مخالفم 1
  2. amirkhanzadeh

    ۱۹ مرداد ۱۴۰۳
    سوابق: (1033 ديدگاه)

    کمال زیبایی در این خودرو دیده میشه
    وقتی می گن خودرویی کامل یک نمونه همین sl300 هم طراحی زیبایی داره هم موتور قدرتمندی برای اون دهه داشته

    به دلم نشست 🌹

    موافقم 15
  3. علی جردن

    ۱۹ مرداد ۱۴۰۳
    سوابق: (2124 ديدگاه)

    یه ۹۱۱ صفر کیومتر دویست هزار دلاریو با بیستا ازین کهنه های دو ملیون دلاری عوض نمی کنم اگه خیلی آنتیک باز باشم ماکت اینو می خرم و نهیتا چند دور با SL میزنم تغییرات نسل ها دستم بیاد

    موافقم 4
    مخالفم 12
    1. hosen

      ۱۹ مرداد ۱۴۰۳
      سوابق: (694 ديدگاه)

      دوست عزیز این ماشینای کلکسیونی عین یه الماس میمونن و در واقعا اصلا قیمت ندارن!
      چیو با چی مقایسه میکنی

      موافقم 10
      1. علی جردن

        ۱۹ مرداد ۱۴۰۳
        سوابق: (2124 ديدگاه)

        الماس وقتیه که صفر باشه یا از اول دست خودت بوده اینا تاناکورای بقیه ان

        موافقم 1
        مخالفم 14
        1. RIO

          ۱۹ مرداد ۱۴۰۳
          سوابق: (287 ديدگاه)

          بسه دیگه

        2. jalopy

          ۱۹ مرداد ۱۴۰۳
          سوابق: (176 ديدگاه)

          اولا که ماشین های کلاسیک اکثرا یه صاحب اولیه داشتن و س.گ خیلیاشون از صفر کیلومتر بعضی از ماشینا می ارزه
          دوما این طرز تفکر مصرف گرایی چیه که راه انداختید ؟ هرچی به صرفه تر باشه به شرط اینکه ارزش داشته باشه دست اول و دوم نداره

        3. علی جردن

          ۲۰ مرداد ۱۴۰۳
          سوابق: (2124 ديدگاه)

          اولا جناب Jalopy : الان کجا سگ 300SL شرف داره به ۹۱۱ ۲۰۲۴ ؟ نه در کیفیت ساخت متریال حریفش میشه نه از لحاظ فنی توان

          ثانیا جناب Gtc فقط ایتالیایی آلمانی انگلیسی چینی شعبه ۲ : ۹۱۱ مدل ۲۰۲۴ هم اثر هنریه هم الان اثر هنریه هم هزار سال بعد دوما مگه با طرز فکر پرایدی میخوای مرسدس بنز بخری بهتره بری از دیوار همون پراید بخری ببری تو نمایشگاه با سود بفروشی…

          Arman سابق به سن و سال نیست به تجربه و تخصصه کوچیکتم ۳۰ ساله هستم از تبریز

        4. froG-driVer

          ۲۰ مرداد ۱۴۰۳
          سوابق: (1013 ديدگاه)

          علی من چند وقت پیش حدس زدم تو همشهری منی 😂😂!!
          در ضمن به نظر من برای تو یه 511 صفر کیلومتر هم بیشتر از sl300 می ارزه.911 که سهله.

    2. Gtc فقط ایتالیایی آلمانی انگلیسی شعبه ۲

      ۱۹ مرداد ۱۴۰۳
      سوابق: (322 ديدگاه)

      دوست عزیز حالت خوبه؟ فازت چیه واقعا ؟
      این ماشین تاریخ خودروسازی نه اون پورشه ۲۰۰ هزار دلاری
      این ماشین تاناکورا را هم نیست!
      قارقارک هم نیست!
      اثر هنریه
      مثل آثار لئوناردو داوینچی
      مثل آثار پیکاسو هست
      قرار نیست ببریش جایی!
      قراره تو خونه یا گاراژ نگهش داری لذت ببری
      هرزگاهی بیاریش بیرون
      بعد یک مدت هم روش صود کنی
      پراید نیسسسستتتتتت!!!!!!
      یک اثر هنریه

      1. Gtc فقط ایتالیایی آلمانی انگلیسی شعبه ۲

        ۲۰ مرداد ۱۴۰۳
        سوابق: (322 ديدگاه)

        علی جردن ادب رو نگهدار
        اینجا (چاله میدون) نیست
        بعد اسم اینهم افکار پرایدی نیست
        این ماشین خاص برای همینکاره!
        این ماشین تا چند سال قبل این قیمت نبود!
        حتی یک دوم قیمت الان!
        این ماشین تاریخه خودرو هست
        با اینکه پورشه ۹۱۱ رو هم دوست دارم ولی اون بطور سالانه ۱۰۰ ها عدد ساخته میشه
        ولی این ماشین بیشتر از ۲۰ عدد ازش وجود نداره!
        بعد مگه این ماشین رو میخوای باهاش بری هر روز سر کار که به فکر استهلاک هستی؟
        بعد لطفا حرف از توان فنی نزن!
        مگه میخوای باهاش بری پیست که توان فنی مهم باشه
        مهم اینه جزو بهترین موتور های زمان خودش رو داشته
        شما هم بهتره توی جایی که همه ماشینباز هستن این حرفارو نزن
        برو جایی بزن که خریدار داشته باشه!
        پدال لطفا کامنت من رو انتشار بده ممنون

    3. ARMAN سابق

      ۲۰ مرداد ۱۴۰۳
      سوابق: (491 ديدگاه)

      داداش واقعا مشتاقم بدونم چند سالته که اینجوری نظر میدی نه این پست بلکه همه پستا

    4. مهردادکمال

      ۲۷ مرداد ۱۴۰۳
      سوابق: (1997 ديدگاه)

      میدونه دیس زیادی من هم میخورم اما من هم موافقم

  4. 𝐀𝐥𝐢

    ۱۹ مرداد ۱۴۰۳
    سوابق: (1551 ديدگاه)

    جواهر واقعا

    1. amirkhanzadeh

      ۴ شهریور ۱۴۰۳
      سوابق: (1033 ديدگاه)

      Ops

  5. مازیار

    ۱۹ مرداد ۱۴۰۳
    سوابق: (3301 ديدگاه)

    بد رنگ

    موافقم 3
    مخالفم 5
  6. mehran911

    ۲۰ مرداد ۱۴۰۳
    سوابق: (2118 ديدگاه)

    ای وای بر من عجب شاهکاریه انصافا
    اون صفحه کیلومتر کلاسیکش فوق‌العاده است
    مرسدس همواره در حق SL کم‌کاری کرده متاسفانه…

    موافقم 11
  7. پیام

    ۱۱ شهریور ۱۴۰۳
    سوابق: (6 ديدگاه)

    با این اوصاف گالوینگ مرحوم فرهنگ مهر ارزش به مراتب بالاتری از این نمونه داره .واقعا جای شکرش باقیه که هنوز خارج نشده .

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.

دکمه بازگشت به بالا