مرسدس بنز A180 که توسط دو شرکت راسا موتور و ستارهٔ ایران وارد میشود، چه ویژگیها، مشخصات و امکاناتی دارد؟
هرچند سقف قیمت خودروهای وارداتی به کشورمان به ۲۰ هزار یورو محدود است ولی در طرح ویژهٔ جانبازان این سقف قیمتی بالاتر است که امکان واردات خودروهای لوکستر و گرانتر را فراهم کرده است. ازاینرو، شرکتهای واردکننده سراغ برندهای لوکسی مثل مرسدس بنز، بامو و آئودی رفتهاند و کوچکترین و ارزانترین خودروهای این شرکتها را از طریق طرح ویژهٔ جانبازان وارد کردهاند. یکی از این خودروها مرسدس بنز A180 است که توسط دو شرکت ستارهٔ ایران و راسا موتور وارد میشود.
معرفی اجمالی مرسدس بنز A کلاس
A کلاس کوچکترین و ارزانترین خودروی مرسدس بنز محسوب میشود. این ماشین که در سال ۱۹۹۷ معرفی شد، اولین خودروی دیفرانسیل جلوی مرسدس بود. A کلاس در نسلهای بعدی تکامل پیدا کرد و فرم اسپرتتری به خود گرفت. این ماشین هماکنون در نسل چهارم خود قرار دارد که از اوایل سال ۲۰۱۸ به بازار آمد. در این نسل مرسدس برای اولین بار نسخهٔ سدان A کلاس را هم عرضه کرد. مرسدس برای بازار چین نسخهٔ کشیدهٔ A کلاس سدان را هم تدارک دیده که با پسوند L شناخته میشود و حدود ۷ سانتیمتر طول بیشتری دارد. A کلاس L فقط در چین توسط جوینت ونچر پکن بنز تولید میشود و نمونههای وارداتی راسا موتور از همین نوع است ولی ستارهٔ ایران نسخهٔ معمولی A کلاس را در دو مدل سدان و هاچبک وارد کرده است.
طراحی بیرونی مرسدس بنز A180
طراحی نسل چهارم مرسدس بنز A کلاس در قیاس با نسل قبلی تحولی محافظهکارانه را تجربه کرده است. برجستهترین ویژگی ظاهری این ماشین چراغهای جلوی مثلثی شکل است که ظاهری عصبانی و اخمو به خودرو بخشیدهاند. بین این چراغها جلوپنجرهٔ عریضی با تریم کرومی آشنای مرسدس و لوگوی بزرگ بنز جای گرفته درحالیکه در پروفیل جانبی شاهد نمایی نسبتاً ساده با خط سقف صاف هستیم تا A کلاس سدان وارد قلمروی CLA نشود. در عقب هردو نسخهٔ سدان و هاچبک از چراغهای مشابهی استفاده میکنند ولی نسخهٔ هاچبک نمای اسپرتتری دارد. A کلاس هاچبک ۴,۴۲ میلیمتر طول، ۱,۹۹۲ میلیمتر عرض و ۱,۴۲۳ میلیمتر ارتفاع دارد درحالیکه این اعداد در نسخهٔ سدان به ترتیب ۴,۵۵۸ میلیمتر، ۱,۹۹۲ میلیمتر و ۱,۴۲۹ میلیمتر هستند. A کلاس L کشیده هم طول بیشتری برابر با ۴,۶۳۰ میلیمتر دارد.
داخل مرسدس بنز A180
A کلاس در داخل نسبت به نسل قبلی خود جهش رو به جلوی بزرگی را تجربه کرده است هرچند که هنوز هم کمی ارزان احساس میشود. طراحی داخلی خودرو جذاب و منحصربهفرد به نظر میرسد و پلاستیکها نرم هستند. بزرگترین پیشرفت A کلاس اما در سیستم اطلاعاتی-سرگرمی MBUX صورت گرفته که از طریق دو نمایشگر فوقالعاده ۱۰.۲۵ اینچی ارائه میشود. این سیستم از تمام رقبا بهتر است. موقعیت رانندگی هم عالی است و به لطف تنظیمات فراوان صندلی و فرمان، یافتن شرایط راحت برای هر جثهای آسان خواهد بود. در عقب هرچند فضای سر خوب است ولی فضای زانو محدود خواهد بود. البته در نسخهٔ L به لطف فاصلهٔ محوری بیشتر این مشکل وجود ندارد ولی بااینوجود، سرنشین وسط در عقب خیلی راحت نخواهد بود. صندوق بار A کلاس در نسخهٔ سدان ۴۰۵ لیتر و در نسخهٔ هاچبک ۳۵۵ لیتر ظرفیت دارد که در صورت خواباندن صندلیهای عقب این ارقام به ترتیب به ۱۱۹۵ و ۱۲۱۰ لیتر افزایش میابد.
امکانات مرسدس بنز A180
لیست امکانات نمونههای وارداتی A180 در ایران شامل موارد زیر میشود:
- کروز کنترل تطبیقی
- دستیار حفظ حرکت میان خطوط
- دوربین دید عقب
- سنسور باران
- نوربالای هوشمند
- سانروف
- نمایشگر لمسی ۱۰.۲۵ اینچی
- صفحه آمپر دیجیتالی ۱۰.۲۵ اینچی
- سیستم تهویه اتوماتیک
- نورپردازی داخلی
- قابلیت انتخاب حالات رانندگی
- ۶ بلندگو
- گرمکن صندلیهای جلو
- سنسور پارک جلو و عقب
ازآنجاییکه واردکنندگان سراغ یکی از ارزانترین نسخههای A کلاس رفتهاند، لیست امکانات این خودرو محدود است. همچنین بین نمونههای وارداتی راسا موتور و ستارهٔ ایران از لحاظ امکانات تفاوتهایی دیده میشود و بهعنوانمثال، درحالیکه در نمونههای وارداتی ستارهٔ ایران سنسور باران وجود ندارد، در نمونههای وارداتی راسا موتور گرمکن صندلیهای جلو دیده نمیشود.
مشخصات فنی مرسدس بنز A180
A180 که در حال حاضر ضعیفترین نسخهٔ A کلاس محسوب میشود، به یک پیشرانهٔ ۱.۳ لیتری چهار سیلندر توربو با ۱۳۶ اسب بخار قدرت و ۲۳۰ نیوتن متر گشتاور مجهز است. در کنار این پیشرانه، یک سیستم هیبریدی خفیف با موتور الکتریکی ۱۴ اسب بخاری هم وجود دارد که به کاهش مصرف سوخت کمک میکند تا خودرو در هر صد کیلومتر بهصورت ترکیبی تنها ۶.۴ لیتر بنزین مصرف کند. نیروی پیشرانه در این خودرو از طریق یک گیربکس هفت سرعته دوکلاچه به چرخهای جلو منتقل میشود. A180 هاچبک با این قوای محرکه ظرف ۹.۲ ثانیه از صفر به سرعت صد کیلومتر بر ساعت میرسد و میتواند به حداکثر سرعت ۲۱۵ کیلومتر بر ساعت دست پیدا کند درحالیکه شتاب نسخهٔ سدان یکدهم ثانیه کندتر است. همچنین در نسخهٔ کشیدهٔ L به دلیل وزن سنگینتر و فقدان سیستم هیبریدی خفیف، شتاب صفرتاصد خودرو کمی کندتر و برابر با ۱۰ ثانیه خواهد بود. رینگهای A180 هم ۱۷ اینچی آلومینیومی با لاستیکهای ۲۰۵ است.
تجربهٔ رانندگی با مرسدس بنز A180
یکی از ویژگیهای تأثیربرانگیز A کلاس در هنگام رانندگی، راحتی و آرامش است. به لطف ضریب درگ ۰.۲۵ Cd، در پیمایشهای بزرگراهی صدای باد بهسختی شنیده میشود و آوای موتور هم چندان به گوش نمیرسد. بااینوجود، هرچند هندلینگ خودرو نسبت به قبل بهبود پیدا کرده ولی A کلاس خصوصاً در نسخهٔ پایهٔ A180 با پیشرانهٔ ضعیف، هنوز هم خودروی هیجانانگیزی برای رانندگی نیست. فرمان نیز با اینکه به دلیل نرمی در سرعتهای پایین، پارک کردن را آسان میکند اما کاملاً بیاحساس است. خوشبختانه سیستم هیبریدی خفیف در A180 بسیار روان کار میکند و به شکلی نامحسوس پیشرانه را خاموش و دوباره بهسرعت روشن میکند.
قیمت و شرایط فروش مرسدس بنز A180
همانطور که گفتیم، این خودرو توسط دو شرکت ستارهٔ ایران و راسا موتور و از طریق طرح ویژهٔ جانبازان وارد شده است؛ بنابراین، امکان خرید مرسدس A180 برای افراد معمولی از طریق سامانهٔ یکپارچه وجود نخواهد داشت و باید برای خرید این سدان آلمانی به بازار مراجعه کنند یعنی جایی که معدود نمونههای پلاک شدهٔ این خودرو با قیمتهای بسیار عجیب و گزافی برای فروش گذاشته شده است. قیمت A180 در بازارهای جهانی از حدود ۳۰ هزار یورو آغاز میشود اما در بازار ایران قیمتهایی تا بیش از ۲۰ میلیارد تومان برای این بنز ارزان دیده میشود!
رقبای مرسدس بنز A180
ازآنجاییکه A180 خودرویی خاص است که در تعداد محدودی وارد میشود و قیمت گزافی دارد، در بین خودروهای صفرکیلومتر وارداتی رقبای زیادی را در برابر خود نمیبیند. اصلیترین رقیب این سدان آلمانی، آئودی A3 است که توسط نادین خودرو وارد میشود و به پیشرانهٔ ۱.۴ لیتری توربوشارژ قویتری مجهز است. این خودرو ۱۴۷ اسب بخار قدرت و ۲۵۰ نیوتن متر گشتاور دارد. علاوه بر این، بامو 120i وارداتی پرشیا خودرو هم میتواند یکی دیگر از رقبای A180 در بازار کشورمان باشد. این ماشین که فقط بهصورت هاچبک تولید میشود، از یک پیشرانهٔ ۱.۵ لیتری سه سیلندر توربو با سیستم هیبریدی خفیف استفاده میکند که با تولید ۱۷۰ اسب بخار قدرت و ۲۸۰ نیوتن متر گشتاور، بسیار از A180 قویتر است.
مزایا و معایب مرسدس بنز A180
نقاط قوت
- کابین لوکس و زیبا
- فضای داخلی جادار برای خودرویی کوچک
- پیشرانهٔ کممصرف
- فناوریهای چشمگیر
نقاط ضعف
- سواری خشک
- هندلینگ کسلکننده
- قیمت غیرواقعی در ایران
- موتور ۱.۳ لیتری خشن
جدول مشخصات فنی مرسدس بنز A180
مرسدس A180 هاچبک | مرسدس A180 سدان | مرسدس A180 L | |
پیشرانه | ۱.۳ لیتری ۴ سیلندر توربو هیبریدی خفیف | ۱.۳ لیتری ۴ سیلندر توربو | |
قدرت | ۱۳۶ اسب بخار | ||
گشتاور | ۲۳۰ نیوتن متر | ||
گیربکس | ۷ سرعته دوکلاچه | ||
محور محرک | جلو | ||
شتاب صفرتاصد | ۹.۲ ثانیه | ۹.۳ ثانیه | ۱۰.۰ ثانیه |
حداکثر سرعت | ۲۱۵ کیلومتر بر ساعت | ۲۱۶ کیلومتر بر ساعت | ۲۱۸ کیلومتر بر ساعت |
مصرف سوخت | ۵.۹ لیتر ترکیبی | ۶.۴ لیتر ترکیبی | |
طول | ۴,۴۲۸ میلیمتر | ۴,۵۵۸ میلیمتر | ۴,۶۳۰ میلیمتر |
عرض | ۱,۷۹۶ میلیمتر | ||
ارتفاع | ۱,۴۲۳ میلیمتر | ۱,۴۲۹ میلیمتر | ۱,۴۵۹ میلیمتر |
فاصلهٔ محوری | ۲,۷۲۹ میلیمتر | ۲,۷۸۹ میلیمتر |
سهیل
۸ فروردین ۱۴۰۴آدم باید … باشه ۲۰ میلیارد به این پول بده
سواری خشک
هندلینگ کسلکننده
موتور ۱.۳
حتی یه کراس اوور چینی هم از این قوی تره
net
۸ فروردین ۱۴۰۴چراغ جلو برلیانس و دریچه کولر و اگزوز و رینگ بد هست
net
۸ فروردین ۱۴۰۴سقفش متضاد مشکی هست خوبه. سقف ماشین هایی که مثل این بنز متضاد مشکی هست و ستون افقی بالای شیشه دربها و ستون عمود شیشه جلو و ستون عمود شیشه عقب همرنگ ماشین هست خوبه
net
۸ فروردین ۱۴۰۴شبیه ماشین های چینی شده حس بنزش کمه
Sina_carshow
۸ فروردین ۱۴۰۴نسخه ای که میاد ایران تمام ساخت چینه همین موتور شرکت بیجینگ روشه احتمالا و کلا از نظر بازدهی و استهلاک و… فرق داره
ولی درباره قیمت ها بگم الان نسخه اصل نمایندگی تو امارات قیمتش 230 هزار درهم هس فول آپشن البته a200 و نسخه های پایه اشتباه نکنم 180 هزار درهم
نسخه چین این ماشین که حتی کیفیت ساخت کابینش هم فرق میکنه الان به راحتی به 95 هزار درهم میشه خرید هم قیمت تیگو 8 پرو مکس هستش اینجا
حالا اینکه تو ایران یه عده حاضرن 20 میلیارد بدن و فکر کنن سوار چینی نشدن رو منم درک نمیکنم شاید خبر ندارن چینی هستش ولی متاسفانه چینیه ساخت بیجینگ هم هس همه چیزش
سی کلاس هم همینه با موتور مقدس 1500 سی سی و قیمتش حوالی 150 هزار درهم هس (حوالی قیمت اکستریم وی ایکس) نسخه اصلیش 300 هزار درهم
Mamad
۹ فروردین ۱۴۰۴شبیه cls مناطق محروم شده
SMS
۸ فروردین ۱۴۰۴وقتی قیمت خرید 5 میلیارده و ملت اونو 34 میلیارد میفروشن …
۸ فروردین ۱۴۰۴چون تازه اومده ۳۴
اطلس هم وقتی اومد تا ۸۰۰ دیدم آگهی شد
ولی خیلی گرونه
عجیبه
Arash Kashani
۸ فروردین ۱۴۰۴واردات خودرو نه تنها دردی از دردای بازار مریض و بی پایه اساس کشورمون دوا نکرد
بد ترشم کرده
وارداتی که در تیراژ درست انجام نمیشه
به دست همه مصرف کننده ها نمیرسه
یه عده آدم خاص هر چی از دهنشون در میاد قیمت میزارن
کسی هم ناظر بر این داستانا نیست
یه مشت نمایشگاه ماشین که تو فرو کردن یه همچین ماشینایی به یه مشت مفرح بی درد استادن هم
میخرن ازشون
محمد ب
۸ فروردین ۱۴۰۴20 میلیارد یا 200 هزار دلار پول یه s63 یا حتی یه میباخ کم کارد برای یه بنز رده پایین اخه کجای دنیا…
Mr wrong
۸ فروردین ۱۴۰۴ایران عالیه نصب کنید
Ali
۸ فروردین ۱۴۰۴من فکر میکردم تولید A کلاس بنز متوقف شده.
Ali
۸ فروردین ۱۴۰۴آخه ۲۰ میلیارد واسه یه ماشین ۱.۳ لیتری ؟بخدا آدم بره بنز و بی ام و های ۷ سال پیشو بگیره خیلی بهتره حداقل از کیفیتش مطمئنه
۸ فروردین ۱۴۰۴کسی اینو میخره چند تا ماشین دیگه داره اینو برای داخل شهر میخره
Mr wrong
۸ فروردین ۱۴۰۴با کی ام سی ام میره خارج شهر
با جینگیلیتی میره با فینگیلیتی میاد
Ali
۸ فروردین ۱۴۰۴اون که صد در صد ولی الان تو انقدر پول داشتی چند تا ماشینم داشتی بازم میخریدی؟
صادق
۸ فروردین ۱۴۰۴الان حدود سیزده تومن شده
𝐀𝐥𝐢
۸ فروردین ۱۴۰۴واقعا خرید همچین چیزی که فقط اسم بنز روشه تو ایران احمقانس
Saji
۸ فروردین ۱۴۰۴عجیبه ملت و رسانهای جوگیر
این ماشین تعداد انگشتشماری ازش اومده و ازین تعدادم بجز یکی ک اول کار ۳۰ میلیارد قیمت زد بقیه بین ۱۲ تا ۱۵ میلیارد بودن و نکته جالب اینکه همه رو اون ۳۰ میلیارد تاکید دارن ک همه میدونن بادهواست…مثه هونگچی ک اول کار ۸ تومن قیمت خورد معلوم بود توهمات خریداراست یا اوتلندر ک ۱۱ میلیارد زدن الان دوروبر ۶ میلیارده
اینم تا ۷.۵ ۸ میاد پایین تا قیمت واقعیش برسه
موتور ضعیف و کمجون اصلیترین نشانه واردات جدیده اون اوتلندر ۶ میلیاردیم موتورش ۱۵۰ اسبه تازه مثلا شاسیبلندم هست
این ک بنزه و اون آرم واقعا برای خیلیا ارزش زیاد داره
با نظرات ماهم قیمت مشخص نمیشه اونا ک دارن تعیین تکلیف میکنن بدا این واردات نمایشی و جانبازی
علی
۸ فروردین ۱۴۰۴دولت میخواد حال بده به جانبازان میاد از جیب من و شما و از تورم خانمان برانداز حال میده. پول بیت الملل رو بده ضررش کمتره. خب هر کدومشون میرن سراغ یکی دو نفر و این بنز رو تحویل میگیرند به قیمت حدود ۵ تومن و بعد میفروشنش ۳۵ و ۳۰ تومن سود مفت و ناحق بدون زحمت گیرشون میاد.با اینکار یه تورم وحشتناک ایجاد و به سایر بخشها سرایت میکنه. فقط موندم خرهایی که ۳۵ میدن که سوار همچین خودروی بنز چینیزه شده ضعیف و مسخره بشن چه کسانی هستند؟!
اگه برای همه آزاد بود انتخابش این تورم مسخره ایجاد نمیشد و نهایتا ۱۰ تومن بود.
لعنت بر بی تدبیری مسئولین و همچنین تدابیر نابود کننده زندگی و آرزوهای مردم .
shetab-car
۸ فروردین ۱۴۰۴رفتید لو لول ترین بنز رو وارد کردید اونجا که این ماشین عرضه میشه تیپ های بالاترش هم در دسترسه ولی اینجا فقط اینو آورن خیلی تو ذوق می زنه خود اروپایی هم سوار نمیشن با این حجم موتور واقعا نمی دونم اصلا چرا بنز باید همچین نسخه ای درست کنه
علی
۸ فروردین ۱۴۰۴اقا جایی نقل شده خط تولیدش جمع شده اینها داخل انبار بوده وارد شده
امیر دهقان
۸ فروردین ۱۴۰۴خیر تولید A کلاس هنوز ادامه داره
برنامهای برای ساخت نسل بعدیش ندارن
مهدی
۹ فروردین ۱۴۰۴من یه ۴۵ای ام جی دارم .خیلی ماشینه خوبیه و سواری حرف نداره.کلن ماشینای اسپرت سواری خشکی دارن.اینم یجورایی جزو حموم کلاس حساب میشه.اما امکاناتش خیلی زیاده و ایمنی خوبی دارن.اگه خوب و به موقع سرویس بشن هیچ مشکلی پیش نمیاد.البته من استرالیا هستم و ۱۳۰۰۰۰ بابتش پول دادم
پارسا
۹ فروردین ۱۴۰۴به عقل اون پولدارایی که این رو میخرن و فاز میباخ میگرین میخندم😂