مرسدس بنز با یک کامیون نظامی پرقدرت به نام آروکس در نمایشگاه بینالمللی دفاعی ابوظبی حضور می یابد. آروکس از نیروگاه ۱۲.۸ لیتری با ۴۱۶ اسب بخار قدرت استفاده میکند.
معمولاً مرسدس بنز به عنوان برند تولید کننده خودروهای لوکس و سواری شناخته میشود اما در مقایسه با رقبای هموطن خود همچون آئودی و بی ام و تجارب بیشتری در سایر زمینهها دارد. بخش دایملر تراک این کمپانی دارای زیرمجموعهای ویژه به نام مرسدس بنز اسپشیال تراکس است که به تولید محصولات دفاعی و نظامی میپردازد. شاید یونیماگ مشهورترین محصول این شرکت باشد اما با بررسی سبد محصولات مرسدس بنز اسپشیال تراکس میتوانیم کامیونهای هوی دیوی دیگری را نیز ببینیم که آروکس شش چرخ محرک جدیدترین آنهاست.
مرسدس بنز با کامیون نظامی آروکس ۴۰۴۲ جدید در نمایشگاه دفاعی ابوظبی حضور پیدا میکند. آروکس برای حملونقل آفرود و سنگین طراحی شده و به دلیل ساختار مقاوم خود توانایی حمل تانکها و نجات وسایل نقلیه آسیب دیده را با استفاده از وینچ دو کابلی دارد. همانطور که انتظار دارید مرسدس بنز آروکس محصولی بسیار بزرگ است و طول/عرض/ارتفاع آن به ۸۲۰۰/۲۵۰۰/۳۵۰۰ میلیمتر میرسد. فاصله بین محوری آروکس ۴۲۰۰ میلیمتر اعلام شده و مرسدس بنز اسپشیال تراکس ادعا میکند وزن ناخالص مجاز آروکس ۴۰ تن است که ۹ تن آن روی اکسل جلو و ۳۱ تن باقی مانده روی ۲ اکسل عقب سنگینی میکند. بد نیست بدانید وزن ترکیبی ناخالص آروکس ۲۵۰ تن است که رقم احساسبرانگیزی به نظر میرسد؛ اما مدل حاضر در نمایشگاه ابوظبی از دریچه روی سقف، سیستم کنترل فشار باد لاستیک و چراغهای تیره استفاده میکند تا ریسک شناسایی در میدان نبرد کاهش یابد.
در قلب مرسدس بنز آروکس پیشرانه ۶ سیلندر دیزلی خطی با کد OM 460 قرار دارد. این پیشرانه ۱۲.۸ لیتری ۴۱۶ اسب بخار قدرت تولید کرده و با گیربکس ۱۲ سرعته اتوماتیک پاورشیفت ۳ که به حالت دستی هم مجهز است همکاری میکند. وزن خود پیشرانه ۶ سیلندر مرسدس بنز ۱۰۱۵ کیلوگرم است که تقریباً در حد و اندازه وزن مزدا میاتا خواهد بود! جالب آنکه آروکس با پیشرانه بزرگتر ۱۵.۶ لیتری OM 473 که ۶۱۷ اسب بخار قدرت تولید میکند هم عرضه خواهد شد. نکته دیگر اینکه آروکس تنها محصول مرسدس بنز اسپشیال تراکس در نمایشگاه ابوظبی نیست چراکه کامیون شش چرخ محرک زتروس ۳۳۵۱ AS نیز راهی این رویداد خواهد شد تا تواناییهای خود در حمل وسایل نقلیه چرخدار یا زنجیردار را به نمایش بگذارد. این دو کامیون سه محوره پذیرای برادر دیگری به نام زتروس ۲۰۳۶ A نیز خواهند بود، کامیونی که وظیفه حمل بار و نیروهای نظامی را بر عهده دارد.
حسام
۱۹ بهمن ۱۴۰۳اوف یدونه از اینا آدم بخره بره تو ترافیک همت تهران هرچی حلبیه از روش رد شه هر از گاهی هم بگیره سمت راست موتوریا با هوندا لگن نسلشون منقرض شه.
مهران
۱۹ بهمن ۱۴۰۳قطعا اونی که هوندا سی جی داره دلش نخواسته سوار این موتور بشه.راهی نداشته چاره نداشته.
یا همون حلبیا…
مشکل جای دیگس.
من خودم تو جوونی مجبور بودم یکی همین هوندا هارو سوار بشم کمر و روح و روانمو بزارم پاش.چون مجبور بودم.
kh@sh@y@r
۱۹ بهمن ۱۴۰۳موتور 6 سیلندر خطی بهترین ساختار بین آرایش های موجود رو داره. هم از لحاظ بالانس هم سادگی در تولید و ساخت و هم دوام بالاتر آن. هم اورلپ احتراق داره.
واقعا من متوجه نمیشم چرا مثلا یک خودرو ساز میاد 3 سیلندر میسازه یا حتی 4 و 8 سیلندر و ….
—————————