خودروهای سنگینمرسدس بنز

مرسدس بنز آروکس؛ کامیون نظامی شش چرخ محرک با پیشرانه 12.8 لیتری!

مرسدس بنز با یک کامیون نظامی پرقدرت به نام آروکس در نمایشگاه بین‌المللی دفاعی ابوظبی حضور می یابد. آروکس از نیروگاه ۱۲.۸ لیتری با ۴۱۶ اسب بخار قدرت استفاده می‌کند.
مرسدس بنز آروکس

معمولاً مرسدس بنز به عنوان برند تولید کننده خودروهای لوکس و سواری شناخته می‌شود اما در مقایسه با رقبای هم‌وطن خود همچون آئودی و بی ام و تجارب بیشتری در سایر زمینه‌ها دارد. بخش دایملر تراک این کمپانی دارای زیرمجموعه‌ای ویژه به نام مرسدس بنز اسپشیال تراکس است که به تولید محصولات دفاعی و نظامی می‌پردازد. شاید یونیماگ مشهورترین محصول این شرکت باشد اما با بررسی سبد محصولات مرسدس بنز اسپشیال تراکس می‌توانیم کامیون‌های هوی دیوی دیگری را نیز ببینیم که آروکس شش چرخ محرک جدیدترین آن‌هاست.

مرسدس بنز با کامیون نظامی آروکس ۴۰۴۲ جدید در نمایشگاه دفاعی ابوظبی حضور پیدا می‌کند. آروکس برای حمل‌ونقل آفرود و سنگین طراحی شده و به دلیل ساختار مقاوم خود توانایی حمل تانک‌ها و نجات وسایل نقلیه آسیب دیده را با استفاده از وینچ دو کابلی دارد. همان‌طور که انتظار دارید مرسدس بنز آروکس محصولی بسیار بزرگ است و طول/عرض/ارتفاع آن به ۸۲۰۰/۲۵۰۰/۳۵۰۰ میلی‌متر می‌رسد. فاصله بین محوری آروکس ۴۲۰۰ میلی‌متر اعلام شده و مرسدس بنز اسپشیال تراکس ادعا می‌کند وزن ناخالص مجاز آروکس ۴۰ تن است که ۹ تن آن روی اکسل جلو و ۳۱ تن باقی مانده روی ۲ اکسل عقب سنگینی می‌کند. بد نیست بدانید وزن ترکیبی ناخالص آروکس ۲۵۰ تن است که رقم احساس‌برانگیزی به نظر می‌رسد؛ اما مدل حاضر در نمایشگاه ابوظبی از دریچه روی سقف، سیستم کنترل فشار باد لاستیک و چراغ‌های تیره استفاده می‌کند تا ریسک شناسایی در میدان نبرد کاهش یابد.

در قلب مرسدس بنز آروکس پیشرانه ۶ سیلندر دیزلی خطی با کد OM 460 قرار دارد. این پیشرانه ۱۲.۸ لیتری ۴۱۶ اسب بخار قدرت تولید کرده و با گیربکس ۱۲ سرعته اتوماتیک پاورشیفت ۳ که به حالت دستی هم مجهز است همکاری می‌کند. وزن خود پیشرانه ۶ سیلندر مرسدس بنز ۱۰۱۵ کیلوگرم است که تقریباً در حد و اندازه وزن مزدا میاتا خواهد بود! جالب آنکه آروکس با پیشرانه بزرگ‌تر ۱۵.۶ لیتری OM 473 که ۶۱۷ اسب بخار قدرت تولید می‌کند هم عرضه خواهد شد. نکته دیگر اینکه آروکس تنها محصول مرسدس بنز اسپشیال تراکس در نمایشگاه ابوظبی نیست چراکه کامیون شش چرخ محرک زتروس ۳۳۵۱ AS نیز راهی این رویداد خواهد شد تا توانایی‌های خود در حمل وسایل نقلیه چرخ‌دار یا زنجیردار را به نمایش بگذارد. این دو کامیون سه محوره پذیرای برادر دیگری به نام زتروس ۲۰۳۶ A نیز خواهند بود، کامیونی که وظیفه حمل بار و نیروهای نظامی را بر عهده دارد.

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۵۱ رای

شاهین احمدزاده

نویسنده و مترجم مجله "پدال"

مطالب مشابه

‫۲۷ دیدگاه‌ها

  1. حسام

    ۱۹ بهمن ۱۴۰۳
    سوابق: (256 ديدگاه)

    اوف یدونه از اینا آدم بخره بره تو ترافیک همت تهران هرچی حلبیه از روش رد شه هر از گاهی هم بگیره سمت راست موتوریا با هوندا لگن نسلشون منقرض شه.

    موافقم 59
    مخالفم 37
    1. مهران

      ۱۹ بهمن ۱۴۰۳
      سوابق: (105 ديدگاه)

      قطعا اونی که هوندا سی جی داره دلش نخواسته سوار این موتور بشه.راهی نداشته چاره نداشته.
      یا همون حلبیا…
      مشکل جای دیگس.
      من خودم تو جوونی مجبور بودم یکی همین هوندا هارو سوار بشم کمر و روح و روانمو بزارم پاش.چون مجبور بودم.

      موافقم 64
      مخالفم 3
      1. حسام

        ۱۹ بهمن ۱۴۰۳
        سوابق: (256 ديدگاه)

        خدا ثروت و برکت زندگیتون رو بیشتر کنه خود من هم تیبا دارم بخاطر ترافیک مزاح کردم، خسته شدم از 1 بده 2 کلاچ ترمز دوباره بده 1، 3 ساعت روز رو تو ترافیک سپری میکنیم.

        موافقم 28
        مخالفم 3
        1. مهران

          ۱۹ بهمن ۱۴۰۳
          سوابق: (105 ديدگاه)

          ناراحت نشدم دوست عزیز😉
          ترافیک و حتی همین گریبکس دستی و…همش مجبوریه…
          تو سن ۳۵ سالگی،فهمیدم پول و ثروت مهم نیست،باید خوش باشه دلت حتی تو تنهایی.

          موافقم 22
          مخالفم 3
    2. ۱۹ بهمن ۱۴۰۳
      سوابق: (5724 ديدگاه)

      من حتما اینکارو میکنم البته به شرطی که شما سوار یکی از اون ماشینا باشید

      موافقم 10
      مخالفم 2
    3. Navid AJ

      ۱۹ بهمن ۱۴۰۳
      سوابق: (3858 ديدگاه)

      بهتره که تاکسی و اسنپ بگیری. من همین کارو میکنم چون اعصابمو بیشتر دوس دارم.

      موافقم 8
      مخالفم 1
      1. حسام

        ۱۹ بهمن ۱۴۰۳
        سوابق: (256 ديدگاه)

        الان دو هفته ای میشه ماشین گذاشتم پارکینگ با مترو میرم سرکار واقعا اعصابم راحته فقط مشکلش حدود 30 دقیقه پیاده روی هست که دارم عادت میکنم.

    4. RAM1500TRX

      ۲۰ بهمن ۱۴۰۳
      سوابق: (231 ديدگاه)

      یاد فیلم مکس دیوانه افتادم
      حتما نگاه کنید

      موافقم 5
      مخالفم 1
  2. kh@sh@y@r

    ۱۹ بهمن ۱۴۰۳
    سوابق: (20 ديدگاه)

    موتور 6 سیلندر خطی بهترین ساختار بین آرایش های موجود رو داره. هم از لحاظ بالانس هم سادگی در تولید و ساخت و هم دوام بالاتر آن. هم اورلپ احتراق داره.
    واقعا من متوجه نمیشم چرا مثلا یک خودرو ساز میاد 3 سیلندر میسازه یا حتی 4 و 8 سیلندر و ….
    —————————

    موافقم 9
    مخالفم 9
    1. Taha Ayoobi

      ۱۹ بهمن ۱۴۰۳
      سوابق: (5692 ديدگاه)

      8 که میگن خوبه؟

      موافقم 6
      مخالفم 3
      1. kh@sh@y@r

        ۱۹ بهمن ۱۴۰۳
        سوابق: (20 ديدگاه)

        6 خطی به صورت ذاتی بالانسه. و مشکل ساییدگی دیواره سیلندرش از نمونه های v8 کمتره. ساختار ساده تری هم داره .
        v8 از لحاظ ارتعاشی که بخوایم بررسی کنیم به خودی خود بالانس نیست و هزینه ساخت بالاتری هم داره قطعات متحرک بیشتری هم داره. و …..
        ——————————-
        الان به نظرت عملکرد خودروهای bmw با موتور 6l ضعیف تر از خودروهای v8 است ؟؟
        —————————–
        v8 هم خوبه ولی بحث بر سر بهترین ساختاره که به نظرم 6l بهتره.
        مثلا به نظرت آیا این منطقیه که قلب هر انسان با بقیه متفاوت باشه مثلا یکی قلبش 5 دریچه داشته باشه یکی دیگه 8 دریچه و ………… . منظورم اینه که یک ساختار در بین همه ساختار ها بهینه تره و بر مبنای تکامل طبیعی باید همه به سمت اون ساختار برن . که هم هرینه های ساخت کمتر بشه هم یکسان سازی صورت بگیره و قیمت ها هم کمتر میشه.

        موافقم 4
        مخالفم 7
        1. NAVID@@98

          ۱۹ بهمن ۱۴۰۳
          سوابق: (1176 ديدگاه)

          اتفاقا ما V8 داریم که دوام بالاتری هم دارن نسبت به ۶ سیلندر چون قطعا متناسب با شرایطش با مهندسی بهتر و استحکام بالاتر و دوام بیشتری ساخته میشه و هر مسئله ای داشته باشه با مهندسی بهتر درست میشه ولی به دلایل دیگه مثل استاندارد های آلایندگی بصرفه بودن و… روی اوردن به موتور های حجم و سیلندر کمتر ولی در اصل با حجم و سیلندر بیشتر و بالاتر قطعا پتانسیل هم بیشتر میشه

          ——————————————————-

          پس اینطور نی که بگیم فقط یه ساختار دیگه نگاه به چیزی دیگر هم نکنیم نه اصلا

          ——————————————————-

          از لحاظ ارتعاشی و بالانس زاتی هم همون ۱۲ سیلندر از خود همین لحاظ بهتر هست نسبت به ۶ سیلندر کلا اینا هرنوعیش رو که بگیم اثبات شده

          ——————————————————-

          مثلا تو موتور های V8 اونقدر روی بالانس و ارتعاش بهتر کار کردن که بهتر از هر ۶ سیلندری هم حتی موتور هایی با دور بالای ۱۱ هزار دور و هم سرعت و شتاب افزایش بالارفتن دورموتور خیلی بهتری دست پیدا کردن که با مهندسی پیشرفته و طراحی بهتر ارتعاش و بالانس رو بهتر کردن هرچند از لحاظ ذاتی ویژگی های کلی اینها مشخصه ولی اینها محدودیت ایجاد نمیکنه چون با طراحی و مهندسی بهتر خلاف اینها اثبات شده

          موافقم 6
          مخالفم 7
    2. NAVID@@98

      ۱۹ بهمن ۱۴۰۳
      سوابق: (1176 ديدگاه)

      خود همین مرسدس بنز کامیون های ۸ سیلندر هم داره اگه وی ۸ سیلندر هاشو ببینی متوجه میشی که چقدر بهتره و بهتر میره و پتانسیل بالاتری داره ولی و بخاطر استاندارد های آلایندگی بصرفه بودن همون ۶ سیلندر میزارن
      از همین کامیون نظامی ها هم برای ارتش با موتور های ۸ سیلندر هم دارن ولی برای کار های سنگین تر و با قدرت بالاتر و بیشتر هستن
      از نظر بالانس و اورلپ احتراق و… هم موتور های ۱۲ سیلندر خیلی بهتر از ۶ سیلندر هستن ولی اینم تو محصولات گرون تر و سنگین تر استفاده میشه
      درنتیجه اینجور نی که بگیم فقط ۶ ویژگی های خوبی داره، چون از هر لحاظ بهتر از این انواع هر چیزی هست

      موافقم 5
      مخالفم 6
      1. kh@sh@y@r

        ۱۹ بهمن ۱۴۰۳
        سوابق: (20 ديدگاه)

        6l برای کاربری های سبک و نیمه سنگین منظورمه. و برای کاربری های سنگین همون طور که خودت گفتی v12 بهترینه. قبلا هم در مورد برتری 6l و v12 توضیحاتی داده بودم.
        ———————————————————–
        بحث من بیشتر بحث بهینه گی و یکسان سازی و کاهش هزینه ها و کاهش تنوع است وگر نه ام یو تی موتورهای 4 سیلندر هم میزنه که دوام فوق العده ای دارن.
        ———————————————————
        در نهایت هر چیز اول اروپا و امریکا در اون بهترین هستن و خواهند بود 😂😂😂😂😂😂 همیشه اول اروپا و امریکا بالا خواهند چون ساخته هاشون خدایی هستند 😂😂😂😂😂😂😂

    3. NAVID@@98

      ۱۹ بهمن ۱۴۰۳
      سوابق: (1176 ديدگاه)

      https://www.hadel.net/hadelblog/userfiles/images/jens/20180911_3178_blog.jpg

      ۱مرسدس 4661 با موتور V8 از اروپا همین مدل نسخه نظامی مخصوص ارتش ها هم داره معادل کامیون اوشکوش آمریکا۱ هستش

      اینم میتونی جستجو کنی mercedes Benz titan v8

      یک۱ سری مدل های دیگه هم دارن مثل بوژی کش ها که فوق سنگین ترین بار ها رو جابجا میکنند و یا یک۱ سری دیگه مخصوص کار های فوق سنگین تر که چرخش اندازه کل قد یک انسانه برای کار های صنعتی و نظامی ارتش و آفرود سنگین هستن اونها هم موتور هاشون ۸ سیلندر به بالا هستن

      موافقم 3
      مخالفم 2
    4. JDM سابق

      ۱۹ بهمن ۱۴۰۳
      سوابق: (899 ديدگاه)

      اگر 6 سیلندر اجبار به افزایش قدرت باشه
      برای قدرت بالاتر نیازمند حجم بالا داره حجم بخواد بره بالا موتور گشتاور محور و دور پایین میشه بخوان بور سیلندر زیاد کنن و استروک رو کم کنن موتور دور بالا میشه ولی چون خیلی طول شاتون کم میشه همین باعث کاهش بیش از حد گشتاور تو دوره پایین میشه و همچنین از لحاظ طولی موتور افزایش پیدا میکنه،

      اگر یه موتور 6 دور بالا رو با 8 مقایسه کنیم، موتورای 8 چون سیلندر اضافی دارن این توازن گشتاور تو دوره پایین و بالا رو میتونن رعایت کنن چون حجم هر دهنه سیلندر کمتر میشه این باعث میشه سوپاپ ها بتونن جریان هوا رو بهتر به سیلندر منتقل کنن و سریعتر سیلندر رو پر کنن دیگه نیازی ندارن بور سیلندر رو زیاد کنن استروک هم تغییر چندانی نمیکنه (گشتاور
      حفظ میشه) چون دوتا سیلندر اضافی درحال احتراق هستن
      میشه از توربو برای 6 استفاده کرد ولی بازم اطمینان 8 رو نداره
      6 تو صنایع سنگین استفاده میشه چون استهلاک و هزینه کمتری بابت تعمیرش درنظر گرفته میشه

      موافقم 7
      مخالفم 1
      1. NAVID@@98

        ۱۹ بهمن ۱۴۰۳
        سوابق: (1176 ديدگاه)

        آفرین باریکلا 👍🏿
        اصل قضیه هم که گفتی سیلندر بیشتر موجب تعداد احتراق های بیشتر در واحد زمان میشه بعلاوه چیزای دیگه که گفتی و حجم بیشتر هم پتانسیل رو بالا تر می‌بره کلا بازگشت هرهمه به ترکیب سیلندر بیشتر بعلاوه حجم بالاتر است
        اصل موتور خدایی ۸ سیلندر به بالا خوبه
        هرچند که ۶ برای کاهش مصرف سوخت و آلایندگی هزینه بصرفه استفاده میکنند بعبارتی کار راه‌اندازه
        ولی قطعا اصل برتری موتور از ۸ سیلندر به بالاست

      2. kh@sh@y@r

        ۱۹ بهمن ۱۴۰۳
        سوابق: (20 ديدگاه)

        من بیشتر بخاطر بحث بالانس و ارتعاش میگم 6 و یا 12 بهتره.
        برای دور بالا بهتره از توربو خفیف استفاده بشه چرا که اختلاط بهتر میشه.
        8 برای مسابقات که مرکز جرم پایین تری مورد نیازه بهتره وگر نه برای خودروهای معمولی به نظرم همین 6 بهتره.

        موافقم 3
        مخالفم 1
        1. NAVID@@98

          ۱۹ بهمن ۱۴۰۳
          سوابق: (1176 ديدگاه)

          نه تو فکر اونجاش نباشه اون حله
          کلا اصل موتور سطح بالا از ۸ سیلندر به بالاست هر کاری که بخوان انجام بدن خوبه و پتانسیل بالا داره از ۸ سیلندر به بالا

          موافقم 1
          مخالفم 1
    5. کیانوش

      ۱ اسفند ۱۴۰۳
      سوابق: (844 ديدگاه)

      چون شیش سیلندر خطی بدرد هر وسیله ای نمیخوره محصولات نطامی وی دوازده بهترین انتخابه بعدشم وی هشت وی دوازده دو تا شیش سیلندر خطی هستش قابلیت اطمینان عالی قدرت و گشتاور خیلی زیاد وی هشت های دیزلی هم خیلی خیلی خوبن خیلی هم اطمینان پدیریشون از بنزینی ها بیشتره اما تو خودرو های تجاری بیشتر به خاطر هزینه توسعه کم تره که رفتن سراغ شیش سیلندر خطی وگرنه وی هشت جای کم تری هم می گیره تو کامیون های اروپایی و ارتفاع کم تری هم داره واسه بدون دماغ ها وی هشت بهترین انتخاب هستش

  3. مازیار

    ۱۹ بهمن ۱۴۰۳
    سوابق: (1309 ديدگاه)

    کامیونهای فوق سنگین بنز همیشه برای اهلش لذت‌بخش و تحسین‌برانگیز بوده. حتی طرفداران متعصب برندهای دیگه، و این رو میشه در بازخوردهای انواع تیتان دید

    موافقم 12
    مخالفم 1
  4. Jamshid

    ۱۹ بهمن ۱۴۰۳
    سوابق: (3145 ديدگاه)

    OM engine on top

    موافقم 3
    مخالفم 3
  5. JDM سابق

    ۱۹ بهمن ۱۴۰۳
    سوابق: (899 ديدگاه)

    دیترویت DD15 و Om473 جفتشون یکی ان

  6. بهرام

    ۱۹ بهمن ۱۴۰۳
    سوابق: (90 ديدگاه)

    موتورهای سری om رو از دیترویت دیزل گرفتن. موقعی که فریت‌لاینر رو خریدن.
    فکر کنم دیترویت دیزل رو هم خریدن. مالکیتش مال مرسدس بنز شده.
    خیلی موتورهای خوب و گردن‌کلفت و جانداری هستن. مرسدس بنر خودش موتورهای V8 خوبی میزد از قدیم. ولی بقیه موتورهاش علیرغم کم‌خرج بودن، خیلی نفس نداشتن. تا اینکه سری om وارد شد

  7. همایون

    ۲۰ بهمن ۱۴۰۳
    سوابق: (948 ديدگاه)

    خب لعنتی توکه میتونی کامیون به این خفنی طراحی کنی چرا نسل جدید آکتروس انقدر ساده و بی روح طراحی کردی

  8. محمد

    ۲۰ بهمن ۱۴۰۳
    سوابق: (1540 ديدگاه)

    افراد غیر نظامی هم می تونن این نسخه ها رو بخرن؟؟

    1. Jamshid

      ۲۳ بهمن ۱۴۰۳
      سوابق: (3145 ديدگاه)

      قابل خرید هست ولی نه با این کانفیگ
      مثلا میتونی کمپرسی چهار محور بگیری

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.

دکمه بازگشت به بالا