مرسدس بنز در سال جاری از پروتوتایپی تک ساخت و ساختارشکن با نام EQXX رونمایی کرد. این خودروی مفهومی به خاطر تکنولوژیهای الکتریکی خود معرفی شده و اگرچه وارد خط تولید نخواهد شد اما به کانسپت های فوقالعاده جذاب مرسدس که ویترینی از تکنولوژیهای آینده بودهاند خواهد پیوست. یکی از این کانسپت ها اتو ۲۰۰۰ نام دارد که محصولات مرسدس بنز را تحت تأثیر قرار داد.
اتو ۲۰۰۰ در نمایشگاه فرانکفورت ۱۹۸۱ معرفی شد و به منظور نمایش اینکه یک خودروی لوکس در سال ۲۰۰۰ چه شکلی خواهد بود تولید گردید. مرسدس بنز این پروژه را به تنهایی آغاز نکرد. پروتوتایپ موردبحث در پاسخ به چالشی که سال ۱۹۸۰ توسط دولت آلمان غربی اعلام شده بود توسعه یافت. مقامات آلمان غربی از مرسدس، آئودی و فولکسواگن خواسته بودند یک خودروی کاملاً عملکردی بسازند که بهطور قابلتوجهی کممصرفتر از خودروهای آن زمان بوده و درعینحال از نظر سواری، شعاع حرکتی، فضای کابین و البته راحتی کمبودی نداشته باشد.
مرسدس بنز سه پیشرانه را آزمایش کرد که شامل نسخه ۸ سیلندر بنزینی با سیستم غیرفعال سازی سیلندر، ۶ سیلندر توربودیزل و نهایتاً توربین گاز بود. مدل دیزلی قدرت ۱۵۰ اسب بخاری داشت و میتوانست به سرعت ۱۵۰ کیلومتر در ساعت برسد و شعاع حرکتی ۸۶۰ کیلومتری داشته باشد. همانند EQXX، اتو ۲۰۰۰ بهبودهای آئرودینامیکی زیادی داشت تا حداکثر راندمان را ارائه کند. طراحی بخش جلوی نرم این خودرو سپری داشت که از جلوپنجره استفاده نمیکرد. حتی قالپاقها نیز از نظر آئرودینامیکی راندمان بالایی داشتند. طراحان مرسدس در آن زمان به ضریب درگ ۰.۲۸ رسیدند که با ضریب درگ EQB جدید برابر است.
اتو ۲۰۰۰ هرگز به خط تولید راه نیافت اما در معابر عمومی تست شد و به کلکسیون مرسدس بنز فرستاده شد. احتمالاً همین اتفاق برای EQXX نیز خواهد افتاد و این دو آزمایشگاه سیار در یک خانواده قرار میگیرند. اگرچه فعلاً مشخص نیست کدام ویژگیهای EQXX در محصولات آتی این برند بکار خواهند رفت اما درباره اتو ۲۰۰۰ میتوانیم اظهارنظر کنیم. نمای جلوی گوشهدار این خودرو در واقع پیشنمایشی از نسل W201 مدل ۱۹۰ سال ۱۹۸۲ بود و همین طراحی بعدها در سایر مدلها نیز بکار رفت. W124 سال ۱۹۸۴ که بعدها به اولین E کلاس تبدیل شد از همین نوع طراحی استفاده کرده بود و S کلاس نسل W140 سال ۱۹۹۱ نیز شباهتهای زیادی به اتو ۲۰۰۰ داشت. تکنولوژی غیرفعال سازی سیلندر که توسط کادیلاک نیز مورداستفاده قرار گرفت در سالهای بعد کاربرد گستردهای یافت و مرسدس بنز میلیونها پیشرانه ۶ سیلندر توربودیزل را با این تکنولوژی تولید کرد. البته برخی ویژگیها همچون بخش پشتی موسوم به دم کاما و توربین گاز راهی به خودروهای تولیدی نیافتند.
chevo
۳۱ مرداد ۱۴۰۱این خودرو در ۴۲ سال پیش خیلی زیباتر و استاندارتر از خودروهای دو شرکت فرغون سازی الان ایران هست
پدرام
۳۱ مرداد ۱۴۰۱اینکه هیچ ماشین های 70 سال پیش هم هنوز امکانات و یک سری تجهیزات بروزتری نسبت به قوطی حلبی های ایرانی دارن
علی تییریخ
۲ مرداد ۱۴۰۳وقتی ایران ۳۰۰ سال از قدرتهای دنیا عقبه، خب معلومه ۴۲ سال پیش خودروی قدیمی آلمانی بهتر از فرغون ۲۰۲۴ ایران هستش
خخخخخخخخ
AMANTE
۳۱ مرداد ۱۴۰۱نتیجه ای که من از این پست گرفتم این بود که میشه بدون اینکه طراحی رو تخم مرغی کرد به ضربب درگ خوبی رسید ولی چون طراحان جدید دنبال متمایز کردن طراحی شون از دیگر برند ها هستن و از طرفی هم یک طراحی واحد بین تمام محصولات شرکت میخوان طراحی تخم مرغی رو انتخاب میکنن.
حق گوی باطل
۳۱ مرداد ۱۴۰۱Amante جان بچه شدی؟
تنها دلیل روی اوردن طراحا به تخم مرغی گرون شدن مرغه
GTC فقط المانی و انگلیسی و ایتالیایی
۳۱ مرداد ۱۴۰۱خیلی عجیبه
green
۳۱ مرداد ۱۴۰۱کاملا موافقم
بهزاد
۳۱ مرداد ۱۴۰۱اون زمان هنوز لکسوس بوجود اومده بود ؟؟؟؟
phonix
۳۱ مرداد ۱۴۰۱هشت سال بعد لکسوس با پشتیبانی شرکت مادر تویوتا تاسیس شد
و با ورود مدل ال اس به بازار امریکا با خودش یک کوه از نو اوری رو اورد و اینطور شد که برند لکسوس انقدر بزرگ شد که شما در یک کشور بسیار دور تر از امریکا اسم این برند رو میشناسی و داری هیتش میکنی نه مدیرعامل بنز دربارش اینطور صحبت میکنه نه بی ام وه فقط شما اینطور دربارش صحبت میکنی
خجالت نمیکشی؟
datsun
۳۱ مرداد ۱۴۰۱قبل لکسوس مدل های لوکس رو با برند خودش یعنی تویوتا تولید میکرد سنچوری و کروان تا جایی که من میدونم از دهه پنجاه و شصت تولید میشدن نیسان هم دو سه مدل لوکس تولید میکرد قبل از تاسیس اینفینیتی ،شما هم قبل گل افشانی زحمت یه سرچ رو بکش . ولی خوب حقیقت اینه تو بازار جهانی اون موقع بنز و انگلیسی ها پیشتاز بودن و ژاپنی ها بیشتر رو بازار خودشون متمرکز بود تو لوکس سازی.
Elemento
۳۱ مرداد ۱۴۰۱این که در قسمت خودروهای لوکس ژاپن پشت سر آلمان قرار می گیره اصلا جای شک و بحث نداره؛ هر کس هم غیر از این میگه از تعصبشه
phonix
۱ شهریور ۱۴۰۱همین که شما میگید همه پشت المان هستن نشون دهنده تعصب بی جاس
مثل اینکه طرف چون تویوتا دوست داره بگه فورد و شولت و فولکس اشغالن و ماشین های اقتصادیشون به درد نمیخورن
امیدوارم در نوع نگرشتون تجدید نظر کنید
ˈadɔlf ˈhɪtlɐ
۱ شهریور ۱۴۰۱فونیکس جان باید قبول کنیم که خودرو های آلمانی و انگلیسی در زمینه لوکس بودن پیشرو هستن
meysam
۳۱ مرداد ۱۴۰۱آدم احساس میکنه اون زمان طراح ها بیشتر دلی کار میکردن، الان عقلی
phonix
۳۱ مرداد ۱۴۰۱اون زمان هم عقل بود
اما شرکت ها سعی در متفاوت بودن داشتن امریکایی های گنده بک ژآپنی های ریزه میزه و المانی های نرمال
هر شرکت با توجه به فرهنگ کشورش ماشینی رو طراحی میکرد که زیبا بود هرجا هم لازم بود از علم استفاده می کردن
ولی الان همه شبیه هم شدن به خصوص در نمای داخلی و طراحی داشبورد
JDM lover
۳۱ مرداد ۱۴۰۱عالیه
با همین طراحی تونسته به ایرودینامیک خوب برسه بدون اینکه طراحی و زیبایی رو فدای ایرودینامیک بکنه
هیکاش مرسدس دست از این طراحی تخم مرغ مانندش برداره و یه نگاهی به گذشته بندازه و ببینه که میتونه با طراحی زیبا هم به ایرودینامیک خوب برسه
Alan.r
۳۱ مرداد ۱۴۰۱مرسدس بنز همیشه در زمینه تکنولوژی و فناوری پیشرو بوده و هست
ایلیا
۳۱ مرداد ۱۴۰۱فکرشو بکن دهه ۸۰ سیستم غیرفعال سازی سیلندرها واقعا پشمام( اون موقع همچین چیزی نبود درسته؟)
Elemento
۳۱ مرداد ۱۴۰۱این نسل از طراحان بنز و در راسشون برونو ساچو محصولاتی رو به علاقمندان دنیای خودرو تقدیم کردن که هرگز از یاد ها نخواهند رفت. یه جورایی هم ساده س هم با شکوه و هم به یاد ماندنی و کهنه نشدنی. چنین طراحی ای قطعا نبوغ بالایی میخواد. همون بنز W140 هنوز بعد از 3 دهه در اوج جذابیت و “بنزیت” قرار داره!
علی
۲ شهریور ۱۴۰۱میدونید برونو ساچو ایتالیایی بود!!
MAHDI_GERMANY
۳ شهریور ۱۴۰۱اثلا تعصب هم نکشیم بنز حرمت داره سابقه داره خودشو ثابت کرده به مشتری هاش… نه تنها ایران توی کل جهان کمپانی های آلمانی در صنعت خودرو سازی محشرن اما دلیل نمیشه بقیه رو پشم فرض کنیم باید منطقی بی اندیشیم …. منطق دهم انسانی ._.