مرسدس بنز

مرسدس بنز C112، سوپراسپرت آماده تولید که به بازار عرضه نشد

مرسدس C112 سوپراسپرتی بسیار پیشرفته و آمادهٔ تولید بود که در سال ۱۹۹۱ معرفی شد و با وجود دریافت ۷۰۰ سفارش خرید، هیچ‌گاه به تولید نرسید.

C111 یکی از خودروهای آزمایشی مشهور مرسدس بود که در طول دهه‌های ۶۰ و ۷۰ مجموعاً در ۱۶ دستگاه برای آزمایش پیشرانه‌های وانکل و دیزلی ساخته شد. این سوپراسپرت‌های نارنجی‌رنگ نهایتاً در پایان دههٔ ۷۰ بازنشسته شده و راهی موزه‌ها شدند. سپس حدود یک ده بعد یعنی در سال ۱۹۹۱، مرسدس بنز در نمایشگاه خودروی فرانکفورت، سوپراسپرت جدیدی بنام C112 را به‌عنوان جانشین معنوی C111 معرفی کرد. این خودروی جدید، نشان‌دهندهٔ یک دهه پیشرفت تحقیق و توسعه از زمان بازنشستگی C111 بود.

C112 از سیستم کنترل فعال بدنه بهره می‌برد که با استفاده از جک‌های هیدرولیکی در بالای فنرها، بادی‌رول و حرکات شیرجه مانند خودرو را دفع می‌کرد. این سوپراسپرت همچنین به سیستم فرمان گیری چرخ‌های عقب هم مجهز بود که بسته به سرعت خودرو، چرخ‌های عقب را در جهت چرخ‌های جلو یا مخالف آن‌ها می‌چرخاند. یکی دیگر از تکنولوژی‌های قابل‌توجه C112، ترمز هوایی فعال بود که تا ۴۵ درجه بالا می‌آمد و به گفتهٔ مرسدس، مسافت توقف از سرعت ۳۰۰ کیلومتر بر ساعت به ۱۰۰ متر کاهش می‌داد. علاوه بر این، C112 از سیستم آیرودینامیک فعال هم بهره می‌برد که می‌توانست در یک‌دهم ثانیه واکنش نشان دهد و اسپویلر جلو و بال عقب را به‌صورت هیدرولیکی از جای خود بیرون بیاورد تا زمانی که سنسورهای فشار G خودرو متوجه از دست رفتن چسبندگی در یکی از چرخ‌ها شوند، داون‌فورس را افزایش دهد.

سیستم‌های کمک‌رانندهٔ پویا، کروز کنترل راداری، سیستم پایش باد تایرها و کنترل کشش هم از دیگر تکنولوژی‌های C112 بودند که هرچند امروز ویژگی‌های معمولی در خودروها هستند اما ۳۰ سال پیش شبیه فناوری‌هایی بودند که از آینده آمده‌اند. در سینهٔ این ماشین هم یک پیشرانهٔ ۶ لیتری V12 با ۴۰۸ اسب بخار قدرت قرار گرفته بود که نیروی خود را از طریق یک گیربکس شش سرعته دستی به چرخ‌های عقب منتقل می‌کرد. برای داخل خودرو هم یک مونوکوک آلومینیومی با پانل‌های کولار طراحی شده بود که خودروهای مسابقه‌ای C9 و C11 گروه C مرسدس را به یاد می‌آورد. این خودروها که توسط سائوبر ساخته شده بودند، در سال‌های ۱۹۸۹ و ۱۹۹۰ قهرمانی مسابقات اسپرت‌کار جهان را از آن خود کردند. درواقع، C112 قرار بود نسخهٔ جاده‌ای از C11 مسابقه‌ای باشد. طراحی درهای C112 هم از نوع گالوینگ و دقیقاً مشابه 300SL و C111 بود.

هرچند C112 خودروی فوق‌العاده پیشرفته‌ای برای زمان خود محسوب می‌شد ولی به‌وضوح برای تولید طراحی شده بود. پیشرانهٔ V12 این ماشین همان موتور M120 بود که اوایل سال ۱۹۹۱ در مدل ۶۰۰ SEL معرفی شد و با استانداردهای آلایندگی سراسر جهان مطابقت داشت. همچنین C112 با تجهیز به ترمز ABS، ایربگ و کمربندهای ایمنی معمولی، به‌گونه‌ای طراحی شده بود که بتواند استانداردهای ایمنی سراسر جهان را رعایت کند؛ بنابراین، نمونهٔ نمایشی C112 که توسط شرکت ایتالیایی کاروتزریا کوجولا ساخته شده بود، کاملاً آمادهٔ تولید به نظر می‌رسید تا جایی که پس از رونمایی، ۷۰۰ نفر با مرسدس تماس گرفتند و علیرغم اینکه هیچ اشاره‌ای به برنامهٔ تولید یا قیمت C112 نشده بود، خواستار سفارش آن شدند.

همچنین بعداً گزارش شد که مرسدس به‌طورجدی تولید C112 را در نظر داشته اما درنهایت مقامات شرکت به این نتیجه رسیدند که تولید این سوپراسپرت ریسک بزرگی خواهد بود. این خودرو در اوایل دههٔ ۹۰ معرفی شده بود یعنی زمانی که جهان در حال فرو‌رفتن در رکود اقتصادی بزرگی بود و بازار هیچ روی خوشی به سوپرکارهای گران‌قیمت نشان نمی‌داد. همین موضوع بود که باعث عدم موفقیت جگوار XJ220 شد و بوگاتی را با EB110 به ورشکستگی کشاند. علاوه بر این، مرسدس قبل از این، بودجه‌ای فراتر از حد معمول را برای توسعهٔ S کلاس نسل W140 صرف کرده بود و نمی‌توانست ریسک تولید C112 را بپذیرد. به همین دلیل، این سوپراسپرت جذاب با وجود دریافت ۷۰۰ سفارش، نهایتاً در حد یک نمونهٔ نمایشی باقی ماند که تا به امروز در موزهٔ مرسدس نگهداری می‌شود. البته تمام تکنولوژی‌های C112 به خودروهای تولیدی مرسدس راه پیدا کردند و موتور V12 آن‌هم نهایتاً در سینهٔ پاگانی زوندا قرار گرفت.

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۷۵ رای
منبع
evo.co.uk

امیر دهقان

نویسنده و مترجم پدال، عاشق ماشین، عشقی که حد و حصر نداره

مطالب مشابه

‫۱۷ دیدگاه‌ها

  1. حسین

    ۱۳ مهر ۱۴۰۳
    سوابق: (82 ديدگاه)

    اگر آرم بنز نداشت با نسخه منسوخ مکلارن اشتباهش میگرفتم

    موافقم 22
    مخالفم 25
    1. amirkhanzadeh

      ۱۳ مهر ۱۴۰۳
      سوابق: (1030 ديدگاه)

      موتور خیلی خوشگلی داره
      فقط موتورش می ارزه تمام …..

      موافقم 27
      مخالفم 2
      1. فرهاد

        ۱۳ مهر ۱۴۰۳
        سوابق: (82 ديدگاه)

        اما به سلیقه من میسازه، فقط چنتا مشکل ظاهری داره : آینه ها باید پایین می‌بود چراغ خطر عقب نباید یک تکه میشد و دیفیوزر عقب باید اصلاح میشد ظرافت نداره، همچنین طول ماشین یه مقدار بیش از حده، کابینش هم زیباست آینده نگرانست

        موافقم 12
        مخالفم 6
    2. mmd@

      ۱۳ مهر ۱۴۰۳
      سوابق: (455 ديدگاه)

      اوف این بنزه نه این ارمیچرای الانی هرچه باشه بهتر الانه بنز رو باید نجات بدیم💔 ولی عجب بنزیه🤤😋☠️☠️☠️😈😈😈🗿🗿❤️‍🔥❤️‍🔥❤️‍🔥🎖️🏆

      موافقم 12
    3. محمدهادی

      ۱۳ مهر ۱۴۰۳
      سوابق: (2540 ديدگاه)

      اگه کمی با خودروهای مسابقه یی لمانز سائوبر مرسدس آشنایی داشته باشین کاملا طراحی کاکپیت و فرمیشن گلیگیرهای عقب و جلو براتون آشنا میاد
      بنظرم مرسدس حداقل باید ۷۰۰ دستگاه بخاطر اون سفارش های تقریبا قطعی با ریسک بسیار کم تولید میکرد ازین نازنین آئرودینامیک
      یجورایی من بهش میگم پدر معنوی مرسدس CLK GTR مال ۱۹۹۸

      موافقم 13
      مخالفم 1
  2. مهران

    ۱۳ مهر ۱۴۰۳
    سوابق: (106 ديدگاه)

    خداروشکر

    موافقم 3
    مخالفم 13
  3. جرمی کلارکسون

    ۱۳ مهر ۱۴۰۳
    سوابق: (1066 ديدگاه)

    زشت است

    موافقم 4
    مخالفم 26
    1. محمدهادی

      ۱۳ مهر ۱۴۰۳
      سوابق: (2540 ديدگاه)

      اتفاقا بسیار زیبا و خفن بوده برای اون زمان
      قد کوتاه و پهن پیکر با استایل کشیده
      چراغ هایی تقریبا مشابه الگوی مکلارن اف وان البته این جلوتر از اون معرفی شده بود،ظاهرا این حالت چراغ جلو های شیشه یی بزرگ الگوی مد اوایل دهه ۹۰ بودن که از خودروهای مسابقه یی اون دوران وارد سوپر اسپرت ها میشدن،بسیار هم زیبا و هماهنگ با طراحی بدنه بودن
      عجب دوره ی طلایی بود دهه ۹۰ میلادی
      بعدا همین رکود اقتصادی که تو مطلب صحبت ازش شد عامل پیدایش JDM های ژاپن شد

      موافقم 12
      مخالفم 1
  4. محی

    ۱۳ مهر ۱۴۰۳
    سوابق: (199 ديدگاه)

    سر اگزوز رو،انگار از سال ۲۰۳۰ اومده

    موافقم 22
  5. 𝐀𝐥𝐢

    ۱۳ مهر ۱۴۰۳
    سوابق: (1693 ديدگاه)

    محل قرارگیری اینه هاش جالبه برام درکل برای اون زمان طراحی آینده نگری داشت به نظرم

    موافقم 13
    مخالفم 1
  6. یوسف

    ۱۳ مهر ۱۴۰۳
    سوابق: (1094 ديدگاه)

    عجب نمای عقب چشمگیری داشته……
    از نمای جلو شباهت به سالین داره…..
    نمای جانبی هم اصلا هماهنگی نداره….
    روی هم رفته کاش تولید میشد.

    موافقم 10
    مخالفم 1
  7. JaMsHiD-B

    ۱۳ مهر ۱۴۰۳
    سوابق: (3146 ديدگاه)

    با این تفاسیر توی پیست دهن خیلیارو می‌توانسته صاف کنه

    موافقم 13
  8. javad-bmw

    ۱۳ مهر ۱۴۰۳
    سوابق: (251 ديدگاه)

    فقط آیینه بَغَلاش 😍

    موافقم 8
    مخالفم 1
  9. Taha Ayoobi

    ۱۳ مهر ۱۴۰۳
    سوابق: (5706 ديدگاه)

    به شدت زشت.

    موافقم 1
    مخالفم 11
  10. Adnan

    ۱۳ مهر ۱۴۰۳
    سوابق: (35 ديدگاه)

    هوندا nsx

    موافقم 1
    مخالفم 8
  11. amirboss

    ۱۳ مهر ۱۴۰۳
    سوابق: (945 ديدگاه)

    احتمالا این مدل یه جورایی پدر CLK GT افسانه ای هست.از خیلی پارامتر های طراحی و همچنین پلتفرم مورد استفاده میشه به این موضوع پی برد.

    موافقم 4
    مخالفم 1
  12. همایون

    ۱۴ مهر ۱۴۰۳
    سوابق: (949 ديدگاه)

    بتا به لایلی وه کفته شد تنیشه به نریدی خرده کدفت ولی واقعا سوپرکار جذابی بود

    موافقم 1
    مخالفم 1

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.

دکمه بازگشت به بالا