مرسدس بنز

با مرسدس بنز SEMA کن بلاک آشنا شوید؛ هیولایی که عصر مونوکروم را آغاز کرد

این خودرو با رنگ منحصربه‌فرد خود دنیای رنگ‌های بدنه را متحول کرد.

«کن بلاک»، راننده افسانه‌ای رالی نمایشی، پیش از آنکه سوار بر موستانگ معروف خود دریفت بکشد یا با خودروهای WRC و رالی کراس جمکانا نمایش اجرا کند، یک راننده رالی معمولی بود که از فروش کفش سودآوری می‌کرد؛ تا اینکه در سال ۲۰۰۵ به فکر خلق یک دورنما افتاد و هونیگان را تاسیس کرد. همکار و هم‌بنیان‌گذار این مجموعه، «برایان اسکات» درباره آغاز پروژه خود با بلاک می‌گوید:

مرسدس بنز CLS55 به‌تازگی رونمایی شده بود و طراحی آن کلا یک چیز تازه بود. کن می‌خواست یکی از آن‌ها را بخرد و کمی تقویتش کند. من کیت بدنه برابوس را به او نشان دادم و او هم خوشش آمد. پس تصمیم گرفت برخلاف سوبارو خود که رنگ روشن داشت، به سراغ رنگ تیره برود.  او پیشنهاد داد که تمام خودرو با پرداخت غیربراق سیاه‌رنگ شود.

بنابراین «مت فیگلیولا» از شرکت «Ai دیزاین» مسئولیت رنگ‌آمیزی CLS بلاک را برعهده گرفت. او درباره این پروژه می‌گوید:

منطقی‌تر از آن چیزی بود که فکرش را می‌کردید. کن هیچ‌وقت حرفی از رنگ سیاه کلاسیک هات‌راد نزد. برای الهام گرفتن به عقب برنمی‌گشت. او بیرون صنعت خودرو دنبال منبع الهام بود؛ مثلا اسکیت‌ها، اسنوبرد و اسباب‌بازی‌های ژاپنی. او استعدادی خاص در استفاده از جزئیات آن‌ها در خودرو داشت. به همین دلیل بود که وقتی سلیقه‌اش در معرض دید عموم قرار گرفت به‌سرعت محبوب شد.

یک رنگ یک مرحله‌ای بود بنابراین پوشش شفاف هم با همان یک اسپری انجام می‌شد. (رنگ) باید برای استفاده در تمام ساعات روز و انواع شرایط آب‌وهوایی دوام می‌آورد که کار را چالش برانگیز می‌کرد. کلی نمونه و چند بار آزمایش و خطا لازم بود تا این چالش سخت تمام شود. نمی‌توانستید آن را مانند رنگ معمولی پولیش کنید یا سنگ خیس بزنید. باید با یک اسپری، با دقت کامل و به‌شکلی بی‌نقص روی بدنه می‌نشست.

نتیجه کار بلاک و فیگلیولا در نمایشگاه خودروی SEMA سال ۲۰۰۶ به نمایش درآمد و تبدیل به محصولی بی‌مانند شد. اسکات درباره رونمایی این سدان فست‌بک می‌گوید:

ما مجبور شدیم پرسنل تمام‌وقت استخدام کنیم که هم به مردم مراحل ساخت رنگ را توضیح بدهند و هم نگذارند کسی به بدنه آن دست بزند. هر چند درست این است که کسی به خودروی نمایشگاهی دست نزند اما مردم با دیدن آن تمایل به این کار پیدا می‌کردند.

جالب این است که بلاک این خودرو را به‌عنوان یک مدل کم‌زرق‌وبرق و برای استفاده روزمره می‌خواست اما به‌گفته اسکات، هر جا که می‌رفت تمام توجهات را به خود جلب می‌کرد.

با گذشت چند سال، رنگ‌های مات کم‌کم راه خود را به پالت رنگ شرکت‌های تامین‌کننده هم باز کردند اما فیگلیولا معتقد است که رنگ‌های شرکتی با وجود دوام بالا و پرداخت مناسبی که دارند، هرگز به غنا و عمق رنگ سیاه این CLS55 نمی‌رسند.

اسکات درباره رنگ‌های مات می‌گوید:

جالب است که رنگ‌های مات دیگر باحال محسوب نمی‌شوند. همه این داستان هم تقصیر آن پوشش‌های برچسبی تسلا است. همین که رنگ بدنه مات را به مشتریان سدان‌های عادی بفروشید، رنگ مات غنی هم ارزش خود را از دست می‌دهد. دیگر به اندازه قبل سفارشی به نظر نمی‌رسد.

(CLS55 بلاک) کارهای زیادی انجام داد که در زمان خود خاص به نظر نمی‌رسیدند. کن فقط خلاقیت به خرج داد و خوش گذراند اما واقعا تا سال‌ها بعدها متوجه نشدند که تا چه اندازه روی المان‌های رایج بازار خودرو تاثیر داشت. باید ببینید موجی که شروع کرد از کجا سر درآورد.

نظر شما درباره این خودروی خاص چیست؟ از دید شما کدام خودروی کن بلاک از باقی آن‌ها بهتر بود؟

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۷۲ رای

علی صفرپور

نویسنده و مترجم سایت پدال٬ کارشناس مهندسی مکانیک

مطالب مشابه

‫۱۳ دیدگاه‌ها

  1. محمدحسین اسماعیل نسب

    ۹ مرداد ۱۴۰۳
    سوابق: (16 ديدگاه)

    به نظر من چراغ هاشو بهتر میساختن عالی میشد

    موافقم 4
    مخالفم 13
    1. SMS

      ۹ مرداد ۱۴۰۳
      سوابق: (642 ديدگاه)

      واقعا کار‌ خفنی کرده
      لولو که می گن اینه ، عین ذغاله

      موافقم 12
    2. پیام۲

      ۹ مرداد ۱۴۰۳
      سوابق: (279 ديدگاه)

      هر وقت اسم SEMA کنار هر ماشینی بیاد یعنی اون ماشین قراره با شیرون و یسکو کل بندازه
      مثلا CHC شوی نوا 67 یا Mach forty

    3. parham_nistam

      ۱۱ مرداد ۱۴۰۳
      سوابق: (3 ديدگاه)

      مشتی طراح بنزه یارو واسه برنامه کودک که نقاشی نکشیده که:)

    4. parham_nistam

      ۱۱ مرداد ۱۴۰۳
      سوابق: (3 ديدگاه)

      مشتی طراح بنزه واسه برنامه کودک که نقاشی نفرستاده:)

  2. محمدحسین اسماعبل نسب

    ۹ مرداد ۱۴۰۳
    سوابق: (16 ديدگاه)

    یکم چراغاش زشته

    موافقم 2
    مخالفم 11
  3. froG-driVer

    ۹ مرداد ۱۴۰۳
    سوابق: (1040 ديدگاه)

    عکساشو میبینم چشام تار میره!

    موافقم 11
  4. ARIAN

    ۹ مرداد ۱۴۰۳
    سوابق: (346 ديدگاه)

    هنوز مرگش رو باور نمیکنم!!! چرا آخه؟ چرا اینقد زود رفتی اسطوره😭…. همین ماشین جز خاص ترین هاشه

    موافقم 13
  5. هیروهیتو

    ۹ مرداد ۱۴۰۳
    سوابق: (66 ديدگاه)

    کاش بودی …

    موافقم 12
  6. حسن

    ۱۰ مرداد ۱۴۰۳
    سوابق: (2138 ديدگاه)

    حیف که نیست

  7. همایون

    ۱۰ مرداد ۱۴۰۳
    سوابق: (826 ديدگاه)

    یادش بخیر یه مدت حداکثر سرعت سدانها دست cls برابوس راکت بود که پلیس آلمانم یدونه ازش خریده بود واقعا غولی بود تو زمان خودش با موتور دوازده سیلندر و تاپ اسپید ۳۶۵ کیلومتر

  8. یوسف

    ۱۰ مرداد ۱۴۰۳
    سوابق: (1062 ديدگاه)

    واقعا جاش خالیه…..

  9. AMIR GERMAN

    ۱۰ مرداد ۱۴۰۳
    سوابق: (46 ديدگاه)

    کاش دوباره برگرده و مرسدس بنز رو به دورانی که خودرو های زیبایی تولید می‌کرد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.

دکمه بازگشت به بالا